eitaa logo
کوی سیمرغ
386 دنبال‌کننده
570 عکس
39 ویدیو
591 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 🔸 استقلال و آزادی 🔵 استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه ــ مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ــ موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. 🔵 استقلال و آزادی ایران را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه نمیتوان در خطر قرار داد. همه مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی موظف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. 🆔 @kooyesimorgh 💠 فرازهایی از بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری 1397/11/22
✳️ 🔴 علّت کاهش محبوبیّت روحانیون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ✅ سؤال: اینجانب روز یکشنبة همین هفته شاهد مجروح شدن یک روحانی در خیابان کارگر توسط یک نفر بودم. علّت کاهش محبوبیّت روحانیون بعد از انقلاب را توضیح دهید. 🔸 خب، ایشان که شاهد مجروح شدن یک روحانی هستند؛ من تقریباً شاهد شهید شدن چندین روحانی بودم. ایشان مجروح شدن یک روحانی را دیدند، من شهید شدنش را دیدم؛ چیز خیلی عجیبی نیست. بالاخره هر آدمی ممکن است دشمن داشته باشد یک روحانی در خیابان مجروح شده، در همان ساعت ده‌ها غیر روحانی هم این طرف و آن طرف مجروح می‌شوند؛ این دلیل کمبود محبوبیّت نیست. نمی‌شود به طور کلی گفت بعد از انقلاب محبوبیّت روحانیون بالا رفته یا پائین آمده. بعضی‌ها محبوبیتشان زیاد شده، بعضی‌ها کم شده بعد از انقلاب در یک برهه‌ای خیلی بالا رفته، در یک برهه‌ای، یک خرده تنزل کرده؛ بسته به شرایط و بعضی از پدیدارهای زمانی است. عوامل گوناگونی روی این مسئله اثر می‌گذارد. اینها یک چیز معمولی است. 🔹 البتّه این را نباید من نگفته بگذارم، که ممکن است یک انسان قدسی اگر چنانچه در هیچ کاری دخالت نکند و کنار بایستد، مقام قداستش محفوظ باشد- آن حالت جنّت‌مکانی انسان محفوظ است- به مجرّد اینکه وارد یک میدانی شد، بالاخره یک عدّه مخالف پیدا می‌کند، یک عدّه موافق پیدا می‌کند. اگر روحانیون در کارهای گوناگون- مثل اوّل انقلاب، در کمیته‌ها، و چه، و چه- دخالت نمی‌کردند، یک گوشه‌ای توی همان مسجد می‌ماندند و یک وقتی هم مثلاً ریشی می‌جنباندند، یک انتقادی هم از اوضاع می‌کردند، یقیناً یک عدّه‌ای به اینها علاقه‌مند می‌شدند. ولی وقتی انسان وارد میدان شد، بدانید عزیزان من! یک عدّه‌ای را با انسان موافق می‌کند، یک عدّه‌ای را مخالف می‌کند. خب، سلیقه‌ها دو جور است: بعضی می‌گویند خوب است ما جنّت مکان بمانیم، یک کناری بایستیم، درهیچ کاری دخالت نکنیم. 🔸 یک سلیقه دیگر هم می‌گوید نه آقا، ول کن جنّت مکانی را؛ من وارد میدان می‌شوم، کاری را که تکلیف خودم می‌دانم، انجام می‌دهم یک عدّه خوششان می‌آید، یک عدّه هم بدشان می‌آید: باید خدا خوشش بیاید. خب این مال آنهایی است که خوب عمل می‌کنند. همه یک جور نیستند. «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد» اینجا هیچ دعوی کلی نمی‌کنیم که هر کسی این لباس را دارد، عالی مقام و عالی جاه است؛ نخیر؛ خیلی افراد هستند که در این لباس یا در هر لباس زیبا و پاک و مقدّسی، ممکن است باطن نامقدّسی داشته باشند. 🆔 @kooyesimorgh 💠 بیانات در دیدار جمع دانشجویان دانشگاه تهران 1377/02/22
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 1⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان بیان نمودند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3⃣ اقتصاد: جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4⃣ عدالت و مبارزه با فساد: مّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673 کانال رسمی کوی سیمرغ👇 ✅ @kooyesimorgh
یادداشت.pdf
512.5K
✍«سر رسید این بدهی نزدیک است، سعدالله زارعی» @kooyesimorgh
✳️ 🔴 وظیفه‌ی اعضای هیئت علمی نسبت به اسلامی کردن دانشگاه‌ها ✅ سؤال: تکلیف نیروهای علمی تازه جذب شده به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در خصوص کمک به اسلامی کردن دانشگاه‌ها چیست؟ 🔸مسئلة اسلامی کردن دانشگاه‌ها در برنامة شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ برایش برنامه‌هایی دارند، کارهایی دارند انجام‌ می‌دهند و ریز کرده‌اند. در زمینه‌های مختلف. گمان نمی‌کنم در این جهت، نیروی تازه جذب شده و نیروی قدیمی تفاوتی داشته باشد. به هر حال در روش این کار من هیچ دخالتی نمی‌کنم و نکردم. روش، مربوط به مسؤلین دانشگاه‌ها و اعضای برجستة شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ آنها باید تصمیم بگیرند. من ایده را مطرح کردم و از آنها مطالبه کردم و مطالبه هم خواهم کرد و اگر اسلامی شدن دانشگاه‌ها خوب فهمیده بشود، معلوم بشود که من چه خواستم و چه گفتم، فکر نمی‌کنم حتّی یک نفر در دانشگاه‌ها باشد که ضرورت آن را و خوب بودن و مفید بودن آن را احساس نکند. بنابراین همه تکلیف دارند در این زمینه کار کنند. البتّه من هم می‌توانم این را احساس کنم که منظور از اسلامی شدن دانشگاه‌ها، همیشه، همه جا، نزد همه، درست فهمیده نشده. بعضی‌ها آن را خیلی محدود، کوچک و ضعیف فهمیدند. مقصود، یک مسئلة خیلی والاتر از این حرف‌هاست. 🆔 @kooyesimorgh 💠 بیانات در دیدار جمع دانشجویان دانشگاه تهران 1377/02/22
لوح/ریشه ای ترین جهاد 📝نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. ۹۷/۱۱/۲۲ 🚩مروری بر بیانیه 🆔 @kooyesimorgh
🔵 دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. 🔵عبور از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته ها که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. ✅فرازی از بیانه 1397/11/22 👥بیست ودومین جلسه از سری جلسات هفتگی مدیریت گفتمان با موضوع: ""وضعیت سنجی وطراحی مدل علوم انسانی مطلوب در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) " " 🎙ارائه کننده: استاد احسان خسروجردی ⏰زمان سه شنبه:7اسفندماه 97ساعت 14 الی 16 ◀️مکان :مرکز ماهر 🔵مدیریت گفتمان انقلاب اسلامی @kooyesimorgh
#می_چون_ارغوان @kooyesimorgh
✳️ 🔴 سلب آزادی درکشور، چرا؟ ✅ سؤال: مگر در قرآن عزیز ما نیامده است که انسان آزاد آفریده شده است و بزرگترین آزادی، آزادی خواندن و نوشتن است؟ پس چرا در جمهوری اسلامی این حق را از ما گرفته‌اند؟ 🔸 نمی‌دانم چه کسی گرفته؛ هر کس گرفته؛ به من معرفی‌اش کنید، من بروم حقتان را از او بگیرم و به شما بدهم! حقیقت این است که شما جوان‌ها دورة قبل از انقلاب را در این کشور ندیدید، و بسیاری از کشورهای دنیا را هم ندیدید. امروز خوشبختانه در ایران آزادی فکر کردن و فکر را بیان کردن وجود دارد، که در دنیا کم‌نظیر است. البتّه من نمی‌خواهم بگویم که اسلام این آزادی را بدون قید و شرط داده؛ نه، اینجور نیست؛ در همین زمینه یک محدودیت‌هایی وجود دارد، که در قوانین ما هم آن محدودیت‌ها پیش‌بینی هم شده؛ که شاید آنچه که محصول همة اینهاست، منطبق است با همان معارف قرآنی که شما ذکر کردید؛ امّا آنچه که امروز محصول همة اینهاست، آزادی است و خوشبختانه وجود دارد و خیلی هم خوب است. این وضعی هم که الان شما می‌بینید من و شما نشسته‌ایم و شما می‌گوئید و من حرف شما را می‌خوانم، جزو چیزهای کم‌نظیر در دنیاست. 🔸من خوشحالم می‌شوم از اینکه وضع آن‌چنان در کشور ما خوب باشد- از جهات انسانی و احترام به شخصیّت و هویّت انسانی- که توقّعات بالاتری را بیافریند؛ مانعی ندارد؛ اما بدانید که اگر شماها بروید در جاهای دیگر، در کشورهای مشابه ما، با سوابقی که شبیه هم داشته باشیم در زمینة مسائل مربوط به آزادی، خواهید دید که خوشبختانه از این جهت هیچ جا نظیر ایران نیست. 🆔 @kooyesimorgh 💠 بیانات در دیدار جمع دانشجویان دانشگاه تهران 1377/02/22
1.pdf
296.9K
✍«ساختار قدرت نرم در گفتمان اسلامی» #مقالات_کتاب_نقد @kooyesimorgh