🔷اگر حلال خدا را حلال نشماریم
و نگرش مون رو بر شرع تطبیق ندیم و فقط خیالات و منافع و عواطف خودمون رو لحاظ کنیم کم کم از اهل بیت ع و افکار شون فاصله می گیریم.
-اتمام حجت امام باقر ع با عبدالله بن معمر لیثی در حلیت #متعه [ازدواج موقت]
البحار ج 46ص356
💠عبدالله بن معمر لیثی به امام باقر ع گفت: شنیده ام متعه را جایز می دانی امام فرمود: بلی! خداوند آنرا جایز شمرده و سنت رسول خدا ص هم بر آن بوده و اصحاب هم عمل میکردند. عبدالله: ولی عمر بن خطاب آن را ممنوع کرد. حضرت فرمود: بنابراین تو بر سخن رفیقت باش، من هم بر سخن رسول خدا ص هستم..
💠عبدالله گفت: آیا شما راضی میشوی وقتی شخصی با زنی از بستگان و خانواده شما چنین عملی را انجام دهد؟ امام باقر ع فرمود: ای بی خرد! چرا سخن از زنان به میان می آوری؟ آن خدایی که ازدواج موقت را حلال کرد، از تو و ما و همه کسانی که به تکلف و اجبار متعه را حرام شمرده اند، غیرتمندتر است..
💠امام فرمود بلکه تو خوشحال می شوی که یکی از محارم تو در عقد نکاح [دائم] مردمانی بیکاره و نادان از اهالی مدینه در آیند؟ [چون بالاخره افراد نیازمند ازدواج اند] گفت: خیر. فرمود: پس چرا حلال خدا را را حرام می شمری؟ عبد الله گفت: حرام نمی شمرم، اما چنین کاری در خور و در شان ما نیست..
💠امام باقر فرمود: خداوند کردار او را [بطور کلی و نیز در عمل متعه] پسندیده می داند و به او تمایل می کند و حوری را [در بهشت در پاداش او] به همسری او در می آورد آیا تو از کسی که خداوند به او رغبت دارد تنفر داری و از روی تکبر از کسی که همتا و هم شان حور بهشتی است استنکاف می ورزی؟..
💠عبدالله [در برابر احتجاج عقلی و شرعی پاسخی نداشت، بناچار] خندید و گفت: گمان نمیکنم سینه های شما جز ریشه ها و اساس درختان #علم جایگاه دیگری باشد. میوه های این درختان از آن شما و برگهای آنها [که ارزش کمتری دارد] از آن دیگر مردمان است.
کشف الغمه، ج 2 ص 362
بحارالانوار، ج 46 ص 356
فواید چند همسری برای زنان
در خانواده های چندهمسر، زنان امکان بهتری برای داشتن شغلی در خارج از خانه دارند، زیرا وظیفه نگهداری بچه ها بین چند همسر تقسیم می شود. همینطور، ازدواج با مردان متاهل به این معنی است که زنان خطر کمتری می کنند، زیرا همسرشان توانایی خود را در رابطه مشترک اثبات کرده است.
امکان ازدواج با مردانی که زنان بیشتری را جذب می کنند به این معنی است که زنان ناگزیر نیستند با آنچه مانده است ازدواج کنند.
امکان ازدواج های بعدی برای مردان استحکام خانواده را افزایش می دهد. زن در این رابطه نگران از دست دادن همسرش پس از بی ریخت شدن نیست، زیرا اگر زن جذاب تری پیدا شود، مرد می تواند او را هم به زندگی اضافه کند، بدون اینکه زنان دیگر را ترک کند.
چند همسری مردان را از ارتکاب به فساد باز می دارد و بنابراین خیانت در ازدواج را از بین می برد.
چند همسری این امکان را ایجاد می کند که حداقل سه بزرگسال در خانواده وجود داشته باشند. به این وسیله درآمد خانواده بالا رفته و نیاز به کمک مالی دولت کمتر می شود.
🔹کنترل برمردان
در یک جامعه چندهمسری، اگر مرد بخواهد شریک جنسی دیگری داشته باشد، او مجبور است مسؤلیتش را بپذیرد و هزینه های زندگی تمام بچه هایش را بدهد، نه فقط آنها که حاصل یک ازدواج مشروع هستند.
چندهمسری وسوسه گری زنان جوان را کاهش می دهد. اگر زنی به مردی قول ازدواج بدهد، ازدواج فعلی او نمی تواند مشکلی باشد.
چندهمسری تعداد زنان مجرد را کاهش می دهد.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹
به ما بپیوندید 👇
https://eitaa.com/korafatbedat
💠در بین مبلّغین چند همسری،اینکه چه الگویی از تعدد زوجات ارائه دهیم اختلاف هست
♦️عده ای میگویند باید چند خانواده موفق از چند همسری تشکیل بدهیم تا مردم بینند میشود خانمهای یک آقا در نهایت صمیمیت با هم زندگی کنند
✔️در جواب باید گفت خداوند چنین اختراعی را حتی برای بهترین مخلوقش قرار نداده است
خداوندی که تعدد زوجات را اجازه فرموده الگوی عملی هم معرفی فرموده است
ما در دنیای واقعی زندگی میکنیم واینکه بخواهیم یک زندگی تعددی بدون دغدغه بسازیم این همان اختراعی هست که در فضای ذهن خودمان درست کردیم.
در تعدد زوجات،حسادت زنان،اجازه نمیدهد زندگی به خوشی بگذرد
بله موارد استثنایی وجود دارد اما نمیتواند الگو واقع شود
زندگی پیامبر گرامی صلیالله علیه وآله وسلم به عنوان اسوه حسنه نشان میدهد با وجود رعایت نهایت عدالت باز هم حسادت زنان فروکش نخواهد کرد
شاید تعجب کنید آنچه از چند همسری در زندگانی حضرت محمد صلوات الله علیه وآله وسلم نقل شده بیشتر یک زندگی جنجالی و پر تنش هست تا یک زندگی آرام
شاید روزی و شبی نباشد که آب خوش از گلوی نازنین پیامبر گرامی صلیالله علیه وآله وسلم پایین رفته باشد
حتی در جایی رسول گرامی صلی الله علیه وآله به خاطر زیاده خواهی همسران،همه آنها را مخیّر به طلاق فرمود(۲۸احزاب)
در جای دیگر که بدنبال رضایت زنان بودند و حلالی را برای خود حرام کردند مورد سرزنش قرار گرفتند که چرا بدنبال رضایت زنان خودت میروی(۱/تحریم)
بعضی از این مشکلات در تک همسری هم هست منتهی در چند همسری بیشتر میشود.
اصولاً ماهیت آمدن انسانها به این دنیا اینست که عبد خدا شوند و لازمه عبودیت اینست که بنده در این دنیا مانند یک فلز در کورهٔ آتش،آنقدر بسوزد و بسازد تا آبدیده شود.
امام خمینی در کتاب چهل حدیث(ص۵۲۸)نوشتند:
یکی از مشایخ عظام ما دام ظله(آیت الله شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی) می فرمودند: در تعدد زوجات که انسان گمان می کند ورود در دنیا و توجه به آن است ، وقتی که انسان به آن مبتلا شد، در می یابد که یکی از شاهکارهای بزرگی است که انسان در عین ورود در دنیا از دنیا خارج و از آن منصرف می نماید.
در واقع باید گفت هم مخالفین و هم موافقینِ چند همسری هر دو اشتباه میکنند.
مخالفین،انگشت اشاره شان به جنجالها و کشمکش های زندگی چند همسری است و میگویند به خاطر همین مشکلات،تعدد تعطیل شود .موافقین هم بدنبال این هستند این واقعیات را با فرضیه های ذهنی از بین ببرند.
باید بپذیریم خداوند متعالی تعدد زوجات را با وجود همین مشکلات به عنوان حقی برای مردان قرار داده و ما هم باید تعدد زوجات را با وجود همین مشکلات بپذیریم.
Moteha .mp3
885.2K
حجةالاسلام ناصر رفیعی
رادیو معارف / برنامهی حکیمانه 8 مهر
🔹 من جرأت میکنم و در رسانه این حرف را میزنم؛ برخی از ائمهی اطهار علیهمالسلام، سه روز بعد از درگذشت همسرشان، مجدداً ازدواج کردهاند.
🔹 ما ازدواج مجدد، ازدواج متعدد، ازدواج موقت را قبیح جلوه دادهایم. همه این ازدواجها در دین تعریف شده است.
🔹 من یکبار در تلویزیون به این ازدواجها پرداختم. آنقدر نامه ناسزا آمد که تعطیلش کردم و ادامه ندادم. نباید اینطور باشد.
#تفکر_مثبت
نظر استاد رحیم پور ازغدی در مورد راه حل بحران جنسی در کشور ازدواج موقت است
رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه در کشور معضل جنسی وجود دارد، از دوگانگی جامعه در مواجهه با این مساله انتقاد کرد و گفت: زبان جامعه ما با رفتارش خیلی تفاوت دارد، یک ادبیات خیلی خیلی بهداشتی، مودبانه و مذهبی در جامعه رایج شده که با واقعیت های درون جامعه در تضاد است
یک محقق برجسته کشور با ابراز نگرانی از بحران مسائل جنسی در جوانان گفت: روش درست حل این بحران ازدواج موقت و چند همسری است.
به گزارش شیعه نیوز، "دکتر حسن رحیم پور ازغدی" در سخنانی در جمع اساتید دانشگاه های تهران با تاکید بر اینکه در کشور معضل جنسی وجود دارد، از دوگانگی جامعه در مواجه با این مساله انتقاد کرد و گفت: زبان جامعه ما با رفتارش خیلی تفاوت دارد، یک ادبیات خیلی خیلی بهداشتی، مودبانه و مذهبی در جامعه رایج شده که با واقعیت های درون جامعه در تضاد است.
وی اهمیت حل مشکل جنسی درکشور را کم اهمیت تر از حل مسائل اقتصادی ندانست و افزود: کشش جنسی و خلاء عاطفی مسائلی است که ندیدن آنها به معنای نبودشان در جامعه نیست.
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: در فرهنگ اسلام نیازهای جنسی درست مثل نیاز به هوا و غذا است و اینگونه نیست که شریعت اسلام نیاز جنسی را تحقیر یا نجس شمرده باشد، اسلام حتی نیاز جنسی را تحریم نیز نکرده اما با "شهوت محوری و لاابالی گری" مخالف است.
وی که مشروح سخنرانیاش در هفتهنامه "همت" منتشر شده، برخوردهای ایده آلیستی، رئالیستی از افراطی و محافظه کاری با مشکلات جنسی را بسیار خطرناک دانست و گفت: با گذشت 30 سال از انقلاب برخورد با مشکلات جنسی کماکان همان ندیدن و در نتیجه نبودن است.
رحیمپور ازغدی روش انبیاء در برخورد با مشکلات را "دیدن رئالیستی واقعیت و ورود ایده آلیستی به میدان عمل" دانست و افزود: در اسلام شهوت در خدمت رشد معنویت است که نباید سرکوب شود.
به گفته این محقق دانشگاهی یکی از مظاهر بُعد حیوانی انسانها شهوت و نیاز جنسی است که مرکب انسانیت محسوب شده و اسلام مثل تفکر ایده آلیستها قائل به ندیدن بعد حیوانیت انسان نیست بلکه هنر اسلام این است که حیوانیت را در خدمت انسانیت قرار می دهد.
همسرتون رو به خاطر امام زمان کمک کنید تا در چندهمسری موفق بشه .
بگذرید تا هم خیلی از خانم ها که موقعیت ازدواج ندارن سرو سامون بگیرن.
و هم نسلتون زیاد بشه و هم جهاد فرزندآوری رو انجام بدیم.
وقتی به خاطر خدا گذشتی
خودش هواتو داره....
🔴🧐تا حالا به این فکر کردهاید
که دشمن، رابطه آزاد دختر و پسری، خیانت و همجنسگرایی را تبلیغ میکند، ولی چرا چندهمسری را تبلیغ نمیکند⁉️
✅چون دشمن میداند که با تبلیغ چند همسری در جامعه هیچ زنی بی سرپرست نخواهد ماند و انحراف، فساد و فحشا، روابط پرخطر و خیانت، کاهش پیدا میکند. طبیعی است دشمنی که تمام تلاشش برای از بین رفتن نظام #خانواده است، برگهای بازیاش را با #تبلیغ چند همسری از بین نمیبرد.
⚠️درعوض علیه چند همسری تبلیغ میکند!
🔺 نگاه امام خمینی به تعدد زوجات!
🔺یادداشت به مناسبت سالگرد عروج امام خمینی
🔺آیا امام خمینی ره با نگاه جهانی به اسلام میتوانست نسبت به نیازهای جامعه زنان آن هم در ابتلائات آخرالزمان بیتفاوت باشد؟
🔺طبق روایات یکی از سختی های زنان در آخرالزمان بحران تجرد است.
در ایران
👇
⁉️بیش از 1 میلیون و 300 هزار دختر بین ۳۰ تا ۵۰ سال
⁉️بیش از 3 میلیون و 100 هزار زن مجرد با سابقه ازدواج(بیوه یا مطلقه)
وجود دارد.
راه حل بحران تجرد ایشان چیست!؟
امام خمینی (ره) در کتاب #شرح_چهل_حدیث به نقل از استاد اخلاق بزرگوارشان آیت الله #شاه_آبادی ، درباره #تعدد_زوجات اینگونه نوشته اند:
🖌 يكى از مشايخ عظام ما، دام ظلّه، می فرمود كه در #تعدد_زوجات ، كه انسان گمان می كند ورود در دنيا و توجه به آن است، وقتى كه انسان به آن مبتلا شد، می يابد كه اين يكى از شاهكارهاى بزرگى است كه انسان را در عين ورود در دنيا از دنيا خارج می كند و از آن منصرف می نمايد.
منبع: شرح چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ص ۵۸۹
🔺وقتی امام در یکی از مهمترین کتابهای خود اینگونه از احکام الهی خانواده دفاع میکند، به راستی چقدر ما در تبیین و فرهنگ سازی آن کار کرده ایم؟
🔺 بحران تجرد زنان بحرانی جهانی و مصیبتی آخرالزمانی است، با نگاه محدود و بسته خود آن را تحلیل نکنیم و راه را برای رسیدن زنان به #حق_تاهل و #نعمت_مادری نبندیم.
♻️مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد ۳۵تا ۵۰ساله
🧔تعداد مردان مجرد؛ 700هزار
🧕تعداد زنان مجرد؛ یک میلیون و 200هزار
تفاوت ⁉️
💹با توجه به اینکه مرگ و میر مردها بر اثر حوادث کار و رانندگی و جنگ ،بیشتر از زنان است و
غالبا مردان با زنان کم سن تر از خود ازدواج میکنند، تعداد بیشتری از زنان، از ازدواج محروم میشوند و برخی کارشناسان جمعیت شناسی نسبت به تجرد قطعی یک میلیون دختر🧕👈دهه ۵۰و ۶۰ 👉هشدار داده اند.
♻️آمار رسمی مرکز آمار آیران سال ۹۵
❌آیا راهکاری بجز فرهنگ سازی تعدد زوجات وجود دارد⁉️
🔴لطفا منطقی و واقع بین باشید🙏
💘💘💘
❌✅چرا چرا درباره تعدد زوجات صحبت میکنید ؟
ما میگوئیم: #تعددزوجات در این زمانه با استناد به آمار بالای دختران بالای ۴۰سال و زنان بیوه و مطلقه و عدم تمایل بسیاری از پسران و مردان مجرد از ازدواج با آنان، یک ضرورت است و باید با فرهنگ سازی و آموزش ،زمینه اجرای صحیح آن ،فراهم بشه تا اگر زن یا مردی این حکم خدا را انجام داد تحت فشار عرف و فامیل و جامعه قرار نگیرد.
ما میگوئیم: #تعددزوجات اگر بر فرض هم که ضرورت نداشت، حداقل حلال خداست، چرا تقبیحش میکنید؟ چطور در مورد دوستیها و روابط نامشروع و اختلاط دختر و پسرهای نامحرم و دیگر حرامهای الهی، همه سکوت کردهاند و نظارهگرند، ولی #تعددزوجات که مکرراً توسط انبیاء و اولیاء و علماء و عرفاء عملی شده مورد تقبیح و اعتراض است .
از فیلم و سریال تلوزیون بگیرید تا گپهای خالهزنکی دائماً دارند بلغور میکنند که: مرد چند زنه هوسباز است و زن اول معیوب و بیعرضه بوده و زن دوم فردی شیاد و خانهخرابکن
❌انصافا آیا اون مردی که مسئولیت سرپرستی و حمایت دو خانم را به عهده گرفته ، و برای خوشبختی آنها داره تلاش میکنه هوس بازه ⁉️
یا مردی که در ظاهر یک زن داره یا مجرده ولی با زنان و دختران زیادی رابطه نامشروع داره و ناموس مردم از دستش امنیت ندارند؟⁉️
🌿🌱🌹
🔴🟢اگه مجردی حتماا بخون⚠️
🔰ازدواج توافقی از دیدگاه شهید مطهری
✍چنانکه قبلا دانستیم ازدواج دائم مسؤولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین تولید میکند.به همین دلیل پسر یا دختری را نمیتوان یافت که از اول بلوغ طبیعی که تحت فشار غریزه قرار میگیرد آماده ازدواج دائم باشد.خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعی را با بلوغ اجتماعی و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است.اگر در دوران ساده قدیم یک پسر بچه در سنین اوایل بلوغ طبیعی از عهده شغلی که تا آخر عمر به عهده او گذاشته میشد برمیآمد،در دوران جدید ابدا امکان پذیر نیست.یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تاخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد،در ۲۵ سالگی فارغ التحصیل میگردد و از این به بعد میتواند درآمدی داشته باشد.قطعا سه چهار سال هم طول میکشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد.همچنین استیک دختر موفق که دوران تحصیل را میخواهد طی کند.
۳) جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی
شما اگر امروز یک پسر محصل هجده ساله را که شور جنسی او به اوج خود رسیده است تکلیف به ازدواج بکنید،به شما میخندند.همچنین استیک دختر محصل شانزده ساله.عملا ممکن نیست این طبقه در این سن زیر بار ازدواج دائم بروند و مسؤولیتیک زندگی را-که وظایف زیادی برای آنها نسبتبه یکدیگر و نسبتبه فرزندان آیندهشان ایجاد میکند-بپذیرند.
۴) رهبانیت موقتیا کمونیسم جنسی یا ازدواج موقت؟
از شما میپرسم:
⛔️آیا با این حال،با طبیعت و غریزه چه رفتاری بکنیم؟
⛔️آیا طبیعتحاضر استبه خاطر اینکه وضع زندگی ما در دنیای امروز اجازه نمیدهد که در سنین شانزده سالگی و هجده سالگی ازدواج کنیم دوران بلوغ را به تاخیر بیندازد و تا ما فارغ التحصیل نشدهایم غریزه جنسی از سر ما دستبردارد؟
✅آیا جوانان حاضرند یک دوره«رهبانیت موقت»را طی کنند و خود را سخت تحت فشار و ریاضت قرار دهند تا زمانی که امکانات ازدواج دائم پیدا شود؟فرضا جوانی حاضر گردد رهبانیت موقت را بپذیرد،🧐آیا طبیعت، حاضر است از ایجاد عوارض روانی سهمگین و خطرناکی که در اثر ممانعت از اعمال غریزه جنسی پیدا میشود و روانکاوی امروز از روی آنها پرده برداشته است صرف نظر کند؟ 😱🤔
🔰دو راه بیشتر باقی نمیماند:
❌یا اینکه جوانان را به حال خود رها کنیم و به روی خود نیاوریم;به یک پسر اجازه دهیم از صدها دختر کام برگیرد،و به یک دختر اجازه دهیم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد و چندین بار سقط جنین کند،یعنی عملا کمونیسم جنسی را بپذیریم;و چون به پسر و دختر«متساویا»اجازه دادهایم،روح اعلامیه حقوق بشر را از خود شاد کردهایم،زیرا روح اعلامیه حقوق بشر از نظر بسیاری از کوتهفکران این است که زن و مرد اگر بناستبه جهنم دره هم سقوط کنند دوش به دوش یکدیگر و بازو به بازوی هم و بالاخره«متساویا»سقوط کنند.
🤨آیا اینچنین پسران و دخترانی با چنین روابط فراوان و بیحدی در دوران تحصیل، پس از ازدواج دائم، مرد زندگی و زن خانواده خواهند بود؟
✅راه دوم، ازدواج موقت است.
📚منبع؛کتاب نظام حقوق زن در اسلام
▪️همسر آیتالله حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم سالهای آخر نابینا شده بود. ایشان او را به دوش میگرفت و شبها به پشت بام میبرد تا از گرما اذیت نشود.
به او گفتند زن دوم بگیر، همسرتان که چشمش نمی بیند.
گفت چشم ندارد دل که دارد! من دل کسی را نمی رنجانم.
(نقل از آقای محقق داماد)
🔴کانال سبک زندگی اسلامی | عضو شوید 👇
@monjiqoran