2️⃣ پاسخ به شبهه تناقض نمایی
📚 از نظر فقهی به صورت صد در صد ثابت شد که تکلیف بر نتیجه مقدم است و نمی توان تکلیف را به سبب این که به فلان نتیجه نمی رسیم یا به بهمان نتیجه نامطلوب می رسیم، رها کرد. اما تبیین کلام امام خامنه ای چیست؟
ما سه دیدگاه درباره رابطه تکلیف و نتیجه داریم:
✅👈 آ. افراط: نتیجه مهمتر از تکلیف است و اساساً تکلیف برای انجام نتیجه است و اگر نتیجه محقق نشود، انجام تکلیف لغو است و حتی اگر سبب تحقق نتایج نادرست شود، انجام تکلیف حرام است.
✅👈ب. تفریط: تکلیف بر نتیجه مقدم است و نتیجه هیچ اثری در بحث تکلیف ندارد و کلا باید آن را نادیده گرفت.
✅👈 ج. دیدگاه درست: تکلیف قطعا اصل است و هرگز نمی توان تکلیف را به سبب نتیجه رها کرد، اما در انجام تکلیف، باید به گونه ای عمل کرد که به نتیجه برسیم؛ نه این که در عمل به تکلیف، اصلا به نتیجه نظر نداشته باشیم، به آن نیندیشیم و در پی تحقق آن نباشیم. لکن اگر با همه این امور، نتیجه محقق نشد، ما شکست نخورده ایم، چون به تکلیف عمل کرده ایم.
🌹👈پس بحث امام خامنه ای ناظر به تقدم نتیجه بر تکلیف یا تعیین کننده بودن نتیجه نیست، بلکه میگویند که توجه به نتیجه و در پی تحقق آن بودن، سبب می شود که ما «روش انجام تکلیف» را به خوبی و متناسب انتخاب کنیم. همین و بس.
3️⃣ بازخوانی مجدد کلام امام خامنه ای:
اکنون در کلام امام خامنه ای که در نگاه نخست نتیجه را مهمتر از تکلیف می داند نگاه کنید:
✅👈 «امام فرمودند ما دنبال #تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام #دنبال_نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟! امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختیها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان #دنبال_نتیجه نبود؟ [امام قطعاً به دنبال نتیجه بودند، اما مسأله این است که هیچ منافاتی بین تکلیف گرایی و به دنبال نتیجه بودن نیست] حتماً تکلیفگرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضد تکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ [اما معنایش این نیست که به تحقق نتیجه اصلاً نظر نداشته باشند و به آن نیندیشد و به دنبال دست یابی به آن نباشند] و الّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به #نتائج_معینی بود؛ #دنبال_نتائج بودند. #مگر_میشود گفت که ما #دنبال_نتیجه_نیستیم؟! یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ ... بنابراین، این که تصور کنیم #تکلیفگرائی معنایش این است که ما #اصلاً_به_نتیجه #نظر_نداشته باشیم، نگاه درستی نیست. ... بنابراین تکلیفگرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست میآید، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههای مشروع و میسّر، برنامهریزی کند. ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
4️⃣تطبیق کلام امام خامنه ای در بحث انتخابات
✅👈آ. تکلیف ما در بحث انتخابات، «در پی انتخاب اصلح بودن» است؛
✅👈ب. نتیجه انجام تکلیف: انتخاب شدن نامزد اصل (نتیجه مثبت) و دچار نشدن به دو دستگی (رهایی از نتیجه منفی)
✅👈 ج. تقدّم قطعی تکلیف بر نتیجه و لزوم حرکت در پی انتخاب اصلح
✅👈د. روش و برنامه ریزی ما در عمل به تکلیف باید به گونه ای باشد که حتی المقدور نتیجه مثبت به وجود آید و از نتیجه منفی در امان باشیم.
🚨👈اما اگر به نتیجه مثبت نرسیدیم و حتی نتیجه منفی هم رخ داد، ما شکست نخورده ایم، چون به تکلیف عمل کرده ایم.
به نام خدا
سلام
📚فقه انتخابات؛ روش شناخت اصلح
1️⃣ روش شناسی قرآنی انتخاب اصلح
🌕 «فَبشِّر عبادِ الذین #یستمعون_القول #فیَتَّبِعون_أحسنَه اولئک الذین هَداهم الله و اولئک هم اولوا الألباب» زمر 17 و 18.
🌻پس بشارت بده بنده «های» مرا که گوش فرا می دهند به سخن؛ پس پی میگیرند برترینش را آنان کسانی هستند که خداوند هدایت شان کرده و آنان صاحبان خردها هستند.
👈هم وظیفه گویندگانی که فکر می کنند اصلح هستند و قول شان «احسن» است و هم وظیفه شنوندگان، این است که بستر «هدایت الهی» را فراهم کنند تا «خردورزی» را در جامعه رشد دهند و جامعه را شایسته بشارت الهی کنند (فبشر عباد)؛ نه این که بستر گویه واگویه ها و دو دستگی ایجاد شود؛ یعنی باید جلسات #استماع_قول برای #اتباع_احسن (اصلح) را فراهم کنند.
🚨راه بهینه، این نیست که بروم و با این یک نفر یا آن چند نفر دیدار بکنم و آنان از من حمایت کنند؛ راه این است که:
1. ✅👈 #قول (ادعای اصلح بودن و دلایل آن) از سوی نامزدهای گوناگون، در #جمع طرح بشود؛ نه با #مجموعه ای از افرادی که جداجدا با آنها دیدار کرده ایم
2. ✅👈 آن جمع، دارای صلاحیت و توانایی برای «اِتّباع احسن» باشند؛ یعنی:
👈آ. #معیارشناس باشند (شناخت وظایف نماینده و معیارهای ولیّ فقیه)؛
👈ب. #عیارشناس باشند (شناخت کافی از فردی که باید با معیارها سنجیده شود)
🚨لذا شایسته نیست که #اولا به گونه غیرجمعی و #ثانیا با افرادی که تخصصی کافی در #اِتباع_أحسن ندارند، مطالب دقیق تخصصی مطرح شود.
🍇 تفاوت #جمع با #مجموعه
👈جمع یعنی مجموعه ای از افرادِ به هم مرتبط؛ مانند خوشه انگور.
👈مجموعه یعنی تعدادی از افراد که لزوما پیوند جمعی ندارند اما در یک موقعیت قرار دارند؛ مانند دانه های جداشده از خوشه انگور.
✅ از نظر کارکرد، تفاوت زیادی بین جمع و مجموعه است:
🕌 مثال شرعی
خواندن یک رکعت نماز جماعت با نُه نفر دیگر، ثوابش بیش از خواندن هزار رکعت نماز جماعت با یک نفر دیگر است. چرا؟ چون افراد که به تعداد خاصی برسند، تأثیرات متفاوتی تولید می شود.
🌐 مثالی عادی
یک نفر ممکن است بتواند صد نفر را تکی تکی یا حتی دو تا دو تا حریف باشد، اما نتواند همزمان حریف هجوم یک جمع 20 نفره باشد. یعنی جمع زدن افرادِ جدا جدا، غیر از جمع بودن افراد است.
🗳 تطبیق مساله بر محل بحث
♻️ حتی اگر صد نشست دوستانه و چند نفره شکل بگیرد، ارزش یک جلسه ای ندارد که:
👈اولاً به گونه عمومی و با افراد نسبتاً زیادی باشد؛
👈ثانیاً موافقانِ متخصص (آگاه به معیار و عیار) و نیز مخالفانِ آگاه هم در جلسه باشند؛
👈ثالثاً دستور جلسه، مشخص باشد تا جمع مذکور با آمادگی کافی به جلسه بیایند؛
👈رابعاً جوّ جلسه بر گفتگوی علمی و آزاد باشد؛ نه به گونه محفل دوستانه و همراه با برخی ملاحظات.
3️⃣ فرق برآیند نظر جمع و برآیند نظر تک تک افراد
✅اگر در جلسه ای مناسب، افراد موافق و مخالف قوی، بتواند بدون ملاحظات دوستانه، استدلال های ما بر اصلح بودن را بررسی کنند و یک گفتگوی استخوان دار جمعی با تبادل نظر همه جانبه شکل بگیرد و بعد پاسخ قانع کننده بیان شود، آنگاه می توان گفت که نتیجه به دست آمده، نتیجه جمعی است؛ وگرنه تک تک یا چند نفر چند نفر با هم نشستن و گفتگو کردن، نمی تواند شأنیت یک جلسه بهینه را داشته باشد.
💐 اکتفا به نشست ها و تبادل نظرات دوستانه، برای نپذیرفتن یک نشست تخصصی، شایسته به نظر نمی رسد. چه بسا در این خلال، خود نامزدها نیز به نکاتی متفطن بشوند. کمینه اینکه در معرض پندار عدم حضور در سنجش علمی قرار نمی گیریم
2️⃣ روش شناسی عرف عادی انتخاب اصلح در جهان؛ زورآزمایی اجتماعی یا زورآزمایی تخصصی؟
✅ برای تعیین کُشتی گیر برتر در شهر یا کشور یا جهان، چه می کنند؟ یارکشی اجتماعی و طرفدار جمع می کنند؟ یا در میدان تخصصی با حضور داورهای خبره، زورآزمایی تخصصی می کنند؟
🚨👈 پیروی از روش غیرفقهی، بستر اختلاف و شکاف اجتماعی است؛ خوب بدانیم و شاکر نعمت فقه باشیم تا خود و مردم مان را اهل بشارت الهی بگردانیم و به هدایت الهی برسیم: «فبشر عباد ...»
🌻اگر بهینه و ایمانی عمل کنیم، باید در بزنگاهها، #مودت_مان بیشتر بشود؛ نه این که #نگران_تنافر باشیم: «إن الذین #آمنوا_و_عملوا_الصالحات سیجعل لهم الرحمن #وُدّاً» مریم، 96. آنان که ایمان آوردندو نیکوکاری کردند، #خداوند رحمان برای آنان مودت قرار می دهد؛
🌻 یکی از مصادیق نیکوکاری، عمل به همین آیه قرآن است: «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»
👈اگر جلساتی باشد که امکان #استماع_قول و #اتباع_أحسن برای یک #جمع_متخصص فراهم باشد، به هدایت خدایی می رسیم:
✅ «فبشر عبادِ الذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه اولئک الذین هداهم الله».
🚨👈مخاطب این عرائض #خواصی هستند که اگر روش بهینه را رها کنند و #شقاق_و_شکستی رخ دهد، نزد خداوند و مردم مسوولند!
@korsihaye_azad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام
🌹فواید #سخن_سدید
🌻 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
🌻 اتَّقُوا اللَّهَ
🌻 وقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
🌻يصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ
🌻ويَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم
احزاب، 70 و 71
💐ای کسانی که ایمان آورده اید
💐خداپروایی کنید
💐 و #بگویید گفتار استوار را
💐 [این]، #کارهای_شما_را_اصلاح می کند
💐 و #می_آمرزد_گناهان_تان را.
👄سخن بهتر از سکوت است پس بگوییم؛ اما #سخن_سدید را!
🚨 اما سخن #غیر_سدید:
👈 می تواند عامل جدال حرام و گناهان دیگری شود.
👈 و نیز کارها را فاسد کند.
🌻پیامبر خدا (ص) فرمودن: ایمان بنده درست نمی شود، مگر اینکه قلبش درست شود و قلبش درست نمی شود مگر این که زبانش درست شود: ... وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ. زبان مهمترین ابزار خودسازی است نه مهمترین ابزار خودسوزی.
🌹 #قول_سدید
@korsihaye_azad
📚 فقه #روش_انتخاب اصلح
✅ عناصر روش قرآنی برای اتباع احسن:
1️⃣ کسانی باشند؛
2️⃣ قول ها ارائه شود؛
3️⃣ به آن گوش بسپرند
4️⃣ این افراد دارای صلاحیت شناخت قول احسن باشند
5⃣ قول احسن (نامزد اصلح) را پی بگیرند
🌕 امیرالمؤمنین ع دنبال تو می گردد:
📚 #کجایند کسانی که ... قرآن خواندند پس آن را برگرفتند: و قَرَءوا القرآن فَأَحکموه! همانا شیطان راههایش را برای شما آسان می کند و می خواهد که دینتان را بند به بند، بگلسد و به جای همبستگی، گسستگی به شما بدهد و با گسستگی، فتنه را. پس از #دو_به_هم زنی های شیطان و دمیدن های وی روی برگردانید و خیرخواهی را از کسی که آن را به شما هدیه کرده اید بپذیرید و آن را نگهدارید.» نهج البلاغه: 177 و 178
🌕 #کجایند...؟ به علی پاسخ بدهیم و راه انتخاب احسن را از قرآن بگیریم و به کار ببریم.
✅ امیرالمؤمنین در خطبه 176:
👈 «از سخن خدا بهره ببرید ... و از آن برای خود، خیرخواهی بجویید و
👈 دیدگاه های خودتان را با آن متهم کنید (اتَّهِموا علیه آرائَکم) ... و همانا مردم دو گونه اند: یا پیرو شریعت و یا آورنده بدعت (مُتَّبِعٌ شِرعَةً و مبتدِعٌ بدعةً) ... بپرهیزید از رنگ عوض کردن در دین خدا؛ همانا:
👈 #اتحاد در حقی که ناخوش می دارید، بهتر است از
👈#اختلاف در باطلی که دوست می دارید:
✅ فإنّ جماعةً فیما تَکرهون من الحق، خیر من فَرقة فیما تُحبون من الباطل».
💐 انتخاب اصلح تکلیف است
✏️ @korsihaye_azad
🌹سلام به خادمان این مجاهدت دشوار
🌼 ان شاء الله خدایمان کمک کند تا راه درست را بیابیم و بعد هم به حق چنگ بزنیم؛ وگرنه بر صورت و آبروی هم چنگ خواهیم زد.
🌹باور کنیم که در راه نادرست نمی شود درست رفت و به هدایت الهی هم رسید!
✅ راه قرآن: «استماع قول» + «اتّباع احسن»؛ به فرموده امیرالمؤمنین کجایند کسانی که قرآن را بخوانند و آن را به کار ببرند؟
🌼 گرم گل نرگس باشیم تا باشیم و هستند کسانی که نیستند
@korsihaye_azad
🌻 یلدا بزرگترین شب است؛ و شب بزرگترین آرزوی مؤمن، تا در خلوت آن با خدا مناجات کند: «يَا ابْنَ عِمْرَانَ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي فَإِذَا جَنَّهُ اللَّيْلُ نَامَ عَنِّي أَ لَيْسَ كُلُّ مُحِبٍّ يُحِبُّ خَلْوَةَ حَبِيبِه» وسائلالشيعة، ج 7، ص 77. ای موسی بن عمران! دروغ گفت آن که پنداشت مرا دوست دارد، اما آنگاه که شب او را فراگرفت، مرا رها کرد و خوابید! آیا هر دوستداری، خلوت کردن با محبوب خود را دوست ندارد؟
✅ شب یلدا، طولانی ترین فرصت برای دوستی و خلوت کردن با خداوند است؛ و براستی که بهار مؤمن در زمستان است. و بهاری ترین هنگامه آن، شب یلدا، یعنی بزرگترین فرصت خلوت با خداوند است! یلدا را می توان «نوشب» نامید؛ شبی دلنشین تر از نوروز: «الشتاء ربيع المؤمن قصر نهاره فصامه و طال ليله فقامه». إرشادالقلوب، ج 1، ص 91. نیز به همین مضمون در الأمالي للصدوق، ص 237 و وسائل الشيعة، ج 10، ص 414. زمستان، بهار مؤمن است؛ روزهایش برای روزه، کوتاه است و شبهایش برای مناجات، بلند است». و سلام بر قامت بلند شبهای زمستان، و بر قامت بلندترین شب؛ یلدا که برای هیچ کس با معنا تر از حضرت مهدی ارواحنا فداه نیست! چه قیامی می کند امشب مهدی ما! شاید حضرت زرتشت هم بدین سان، شعله های شوقش به حضرت الله را در این شب بلند زمستانی به خنکای مناجات می سپرده است؛ و بعد آرام ارام یلدا از مناجات تهی شده است.
معاشران! دو سه رکـعت نـمـاز، ناز کنید
«شبی خوش است بدین، قصه اش دراز کنید»
@korsihaye_azad
ابرفقه رابطه.mp3
645.4K
🌹فرازی از قرائت قرآن☝️ با تفسیر کوتاهی درباره #رابطه و #ولایت
🌻«يا أیها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون» آل عمران،200
📚 اصبروا یعنی صبر بورزید. صابروا یعنی همدیگر را به شکیب ورزی یاری کنید. و رابطوا یعنی همدیگر را به برقراری ارتباط یاری کنید.
🌻طبق مبانی روشن دینی و تأکید «امیرتعقل» مهمترین حوزه ای که باید مورد ارتباط گیری باشد، حوزه حیاتی یعنی عقل جامعه (ولیّ امر) می باشد و کانون ارتباطات، امام جماعت و امام جامعه است؛ بنابراین روایات زیادی با این معنا آمده است؛ مانند: «رابطوا امامکم».
💠اما این آیه ناظر به افراد حزب اللهی نیست؛ ناظر به عموم اهل ایمان است که دچار ضعف های جدی در ایمان هستند.
✅ بنابراین به جای واژه #ولایت و نزدیک بودن و پذیرش عقلی امام، از واژه «ربط» یعنی #بستن چیزی به چیز دیگر، استفاده کرده است و بعد هم تأکید کرده است که این صبر و مصابره و مرابطه، کافی نیست و باید با تقوا همراه شود؛ یعنی ممکن است که رابطه ای (بستنی) باشد که با تقوا همراه نباشد و بعد هم فرموده است: امید است که به رستگاری برسید
✅👈اما درباره امت حزب الله می گوید: «و من #یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون» مائده 56 و نیز در آیه 22 مجادله: «الا ان حزبَ الله هم المُفلحون». حزب الله #بی_تردید_غالب و #بی_تردید_رستگار است. چون «ولایت پذیر» است. دیگر تکرار تقوا ضرورت ندارد؛ زیرا کُنده و جوهره تقوا و سخت ترین مصداق تقوا، ولایتمداری است
💐با ولیّ امر (خامنه ای) باشیم تا باشیم؛ چون هستند کسانی که نیستند
زنده و برازنده ظهور باشیم
🌻 #ابرفقه
بابا نوئل، عروسکی که بزرگان کودک را بازی می دهد
هر روز که از خیابان رد می شویم دهها آگهی تبلیغاتی، مثل چراغ قرمزی بر سر راه مان سبز می شود؛ که به بهانه تبریک میلاد، رهگذران را به همه چیز میخواند به جز آنچه مسیح می خواهد!
مسیح جان! می بینی چطور تو را فراموش کرده ایم؟ تو تنها کسی هستی که روز تولدت را در روز روشن و جلوی چشم همگان با یک عروسک جا زنی کرده اند و به جای تو، بابانوئل را در شهر، آذین بسته اند!
مسیح زنده است و از آسمان به ما نگاه می کند و منتظر روزی است که ما آماده استقبال از وی در خانه و محله و شهرمان باشیم. تا آن روز، گناه ظلم به کودکان فقیر و گرفتار خشونت، بر گردن کسانی است که آماده آمدن مسیح نیستند.
بابانوئل تنها پدری است که هیچ گاه برای کشته شدن هیچ یک از فرزندانش گریه نکرده است؛ او همیشه می خندد، حتی در مراسم قتل کودکان مسیحی در سوریه
میتوانم قسم بخورم که حضرت مسیح بر مصائب کودکان یتیم و بی خانمان و کودکان بدون پدر و مادر پرورشگاه ها گریه می کند با مریم مهربان؛ که خسته شده است از بس که فقط مجسمه سنگی کودکی عیسی را در میدان شهر و کلیساها در آغوش گرفته است و سر پا ایستاده است. حتی قلب مجسمه مریم هم سنگی نیست؛ می خواهد خم شود و یتیمانی که برای سال نو فقط دردهای تازه دارند را بغل کند و کودکان گرفتار ترور و خشونت را در آغوش بفشرد و مادرانه نوازش کند
ای کاش در روز میلاد تو، مردم رُم منتظر میلاد دوباره بودند و وعده آمدنت را به همدیگر تبریک بگویند! راستی اگر کسی فقط تولدت را تبریک بگوید ولی زندگیت را انتظار نکشد، آیا ادامه ترا بر صلیب پسندیده است؟
رم
25 دسامبر 2015