🖼 #مهدویت_در_نهجالبلاغه
🥀او از شام فریاد میزند
«...كَأنِّي بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ وَ فَحَصَ بِرَايَاتِهِ...»
در بخشی دیگر از خطبه ۱۳۸ نهجالبلاغه، امامعلی درباره فردی ظالم و خونریز سخن میگویند که در آینده از شام سر برمیآورد و چنان اهل ايمان را درهم مىکوبد که جز اندکى از آنها باقى نمىماند.
شارحان نهجالبلاغه در مورد این شخص دو نظر دارند؛ گروهى این بخش از خطبه را اشاره به عبدالملکبنمروان پنجمين خليفه اموى میدانند و گروهی معتقدند که این شخص کسى جز «سفيانى» نيست؛ کسی که قبل از قيام حضرت مهدی از شام خروج میکند، مردم را به سوى خود فرا مىخواند و خونهاى بسيار مىريزد. نفسها را در سينهها حبس مىکند و قيامها را در نطفه خفه مىنمايد و با خونريزى گسترده از شام تا کوفه و از کوفه تا مناطق ديگر را زير سيطره خود قرار مىدهد.
با توجه به اينکه بخشهاى گذشته اين خطبه درباره ظهور امامزمان بوده به نظر مىرسد که جملههاى بالا نیز اشاره به ظهور سفیانی دارد.
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
[_سخن چینی:
همان دو به هم زنی است؛
که فرد، با قصد برهم زدن روابط اشخاص
سخن درست یا غلط هر یک را
براى دیگرى بازگو مىکند.
_جزو گناهان کبیرهی زبان است.]
بنیاسرائیل را قحطی گرفت.
حضرتموسی از خداوند باران خواست.
وحی رسید:
دعای تو و کسانی که با تو هستند را
مستجاب نمیکنم!
زیرا در بین شما سخنچینی هست
که از سخنچینی دست بر نمیدارد.
موسی گفت: خداوندا؛
آن شخص کیست؟
تا بلکه او را بیرون کنیم.
خداوند فرمود:
من شما را از سخنچینی نهی میکنم،
چگونه راز بندهام را آشکار کنم
و خودم سخنچینی کنم؟!!
• و خود خداوند هم دربارهی بندگانش
سخنچینی نمیکند!
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از قدرت موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
💊 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
⚔ فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِكُمْ فَلْيَكُنْ مُعَسْكَرُكُمْ فِي قُبُلِ الْأَشْرَافِ أَوْ سِفَاحِ الْجِبَالِ أَوْ أَثْنَاءِ الْأَنْهَارِ كَيْمَا يَكُونَ لَكُمْ رِدْءاً وَ دُونَكُمْ مَرَدّاً وَ لْتَكُنْ مُقَاتَلَتُكُمْ مِنْ وَجْهٍ وَاحِدٍ أَوِ اثْنَيْنِ وَ اجْعَلُوا لَكُمْ رُقَبَاءَ فِي صَيَاصِي الْجِبَالِ وَ مَنَاكِبِ الْهِضَاب
🗡 آموزش نظامی به لشكریان :
هرگاه به دشمن رسیدید، یا او به شما رسید، لشكرگاه خویش را بر فراز بلندیها، یا دامنه كوهها، یا بین رودخانه ها قرار دهید، تا پناهگاه شما، و مانع هجوم دشمن باشد، جنگ را از یك سو یا دو سو آغاز كنید، و در بالای قله ها، و فراز تپه ها، دیده بانهایی بگمارید.
📚 #نهج_البلاغه ، نامه ۱۱
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
⁉️ #پاسخ_به_شبهات_و_سوالات
8⃣چرا حضرت علی (علیه السّلام) اقدام به گرفتن حق خود نکرد؟
🔹🔸امیرالمؤمنین علی (ع) از طرح دعوی خود و مطالبه آن و از تظلم در هر فرصت مناسب خودداری نکرده؛ علی از این سکوت، به تلخی یاد می کند و آن را جانکاه و حرارت بار می خواند
♦️گرفتن حق واجب است و به قول معروف حق گرفتنی است و علت سکوت و ترک قیام علی (ع) چیست در جاهای مختلف نهج البلاغه فلسفه سکوت بیان شده. علی (ع) از طرح دعوی خود و مطالبه آن و از تظلم در هر فرصت مناسب خودداری نکرده؛ علی از این سکوت، به تلخی یاد می کند و آن را جانکاه و حرارت بار می خواند. در جائی می فرمایند: خار در چشمم بود و و چشمها را برهم نهادم، استخوان در گلویم گیر کرده بود و نوشیدم، گلویم فشرده می شد و تلختر از حنظل در کامم ریخته بود و صبر کردم سکوت علی سکوتی حساب شده و منطقی بود نه صرفاً ناشی از اضطراب و بیچارگی، یعنی او از میان دو کار بنابه مصلحت یکی را انتخاب کرد که شاق تر و فرساینده تر بود، برای او آسان بود که قیام کند و حداکثر آن بود که بواسطه نداشتن یار و یاور خودش و فرزندانش شهید شوند، شهادت آرزوی علی بود و اتفاقاً در همین شرایط است که جمله معروف را ضمن دیگر سخنان خود به ابوسفیان فرمود: به خدا سوگند که پسر ابوطالب مرگ را بیش از طفل پستان مادر را دوست می دارد، علی با این بیان می فهماند که سکوت از ترس مرگ نیست بلکه به خاطر آن است که قیام و شهادت در این شرایط بر زیان اسلام است نه به نفع آن و در جای دیگر تصریح می کند که سکوت من حساب شده بود من از دو راه آن را که به مصلحت نزدیکتر بود انتخاب کردم: در اندیشه فرو رفتم که میان دو راه کدام را برگزینم؟ آیا با کوته دستی قیام کنم یا بر تاریکی کور صبر کنم، تاریکی که بزرگسال در آن فرتوت می شود و تازه سال پیر می گردد... دیدم صبر بر همین حالت طاقت فرسا عاقلانه تر است صبر کردم در حالیکه خاری در چشمم و استخوانی در گلویم بود([1])، چرا سکوت کرد؟
♦️چون مسلمین قوت و قدرت خود را که تازه داشتند به جهانیان نشان می دادند مدیون وحدت صفوف و اتفاق کلمه بودند، موفقیت های مجد العقول خود را در سالهای بعد نیز از برکت همین وحدت کلمه کسب کردند، علی القاعدة علی به خاطر همین مصلحت، سکوت و مدارا کرد. اما مگر باور کردنی است که جوانی سی و سه ساله دور نگری و اخلاص را تا آنجا رسانده باشد و تا آن حد بر نفس خویش مسلط و نسبت به اسلام وفادار باشد که به خاطر اسلام راهی را انتخاب کند که پایانش محرومیت و خرد شدن خود اوست؟ و در جای دیگر می فرماید: من به خاطر پرهیز از تفرق کلمه مسلمین از حق مسلم خود چشم پوشیدم([2]). و در جای دیگر می فرمایند: به خدا سوگند اگر بیم وقوع تفرقه میان مسلمین و بازگشت کفر و تباهی دین نبود رفتار ما طور دیگر بود.
♦️در جای دیگر دارد: دیدم صبر از تفرق کلمه مسلمین و ریختن خونشان بهتر است، مردم تازه مسلمانند و دین مانند مشکی که تکان داده می شود کوچکترین سستی آن را تباه می کند و کوچکترین فردی آن را وارونه می نماید.
♦️وقتی زهرای اطهر در راه احقاق حق مورد اهانت و تعرض واقع می شود وارد خانه شده و با جمله هائی که کوه را از جا می کند شوهر غیور خود را مورد عتاب قرار می دهد و می گوید: پسر ابوطالب چرا به گوشه خانه خزیده ای؟ تو همانی که شجاعان از بیم تو خواب نداشتند اکنون در برابر مردمی ضعیف سستی نشان می دهد، ایکاش مرده بودم و چنین روزی را نمی دیدم. علی پس از سخنان زهرا با نرمی او را آرام می کند، که من فرقی نکرده ام، من همانم که بوده ام، مصلحت چیز دیگری است تا آنجا که زهرا قانع می شود و می فرماید([3]): حسبی الله و نعم الوکیل.
♦️ابن ابی الحدید در ذیل خطبه 215 نهج البلاغه این داستن معروف را نقل می کند: روزی فاطمه سلام الله علیها علی (ع) را دعوت به قیام می کرد، در همین حال فریاد مؤذن بلند شد که اشهد ان محمداً رسول الله علی (ع) به زهرای اطهر فرمود آیا دوست داری این فریاد خاموش شود؟ نه، فرمود سخن من جز این نیست([4]).
♦️علامه طباطبائی(ره) می فرمایند: علی (ع) نیز به منظور رعایت مصلحت اسلام و مسلمین و نداشتن نیروی کافی دست به یک قیام خونین نزد، ولی جمعیت معترض از جهت عقیده تسلیم اکثریت نشدند و جانشینی پیغمبر اکرم (ص) و مرجعیت علمی را حق علی (ع) می دانستند و مراجعه علمی و معنوی را تنها به آن حضرت روا می دیدند و به سوی او دعوت می کردند([5]).
------------------
📚پاورقی ها:
1. مطهری، مرتضی، سیری در نهج البلاغه، ص 176ـ177
2. همان، ص 178ـ179
3. همان، ص 180ـ184
4. همان، ص 184
5. طباطبائی، سید محمد حسین، شیعه در اسلام، ص30
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
ای عمّار؛
اگر دیدی #علیعلیهالسلام
به راهی میرود،
و "همهی" مردم
به راهی دیگر،
_ تو با علیعلیهالسلام حرکت کن،
و همهی مردم را رها کن!
_پیامبرِهدایتصلیاللهعلیهوآله
📚 | حلیهالاولیاء،ج۱،ص۸۶
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
👤 #کارگزاران
💢با اینان مانوس باش !
🌐ای مالک ! با صاحبان مكارم و شرافت، و خانواده هاى شايسته و داراى سوابق نيكو پيوند برقرار كن، پس از آن با دلاور مردان و شجاعان و بخشندگان و جوانمردان رابطه برقرار ساز، زيرا اينان جامع بزرگوارى، و شاخه هايى از خوبى و احسانند. سپس از آنان چنان دلجويى كن كه پدر و مادر از فرزندشان دلجويى مى نمايند، و نبايد چيزى كه آنان را به وسيله آن نيرومند مى سازى در ديده ات بزرگ آيد، و لطفى كه نسبت به ايشان متعهد شده اى كوچك شمارى گر چه كوچك باشد، زيرا لطف تو آنان را نسبت به تو خير خواه و خوش گمان مى نمايد.
📚نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خشم امیرالمومنین علیه السلام از مردان بی غیرت
♦️عصر خلافت امیر مؤمنان علی(ع) بود، به آن حضرت گزارش رسید که در مسیر راه ها بعضی از مردان و زنان رعایت حریم عفت را نمی کنند، بسیار ناراحت شد. مردم کوفه را جمع کرد، در ضمن سخنرانی به آنها فرمود: «نبّئت انّ نسائکم یدافعن الرّجال فی الطّریق، اما تستحیون؟ لعن اللّه من لایغار؛ به من خبر رسیده که زنان شما در مسیر راه ها به مردان تنه می زنند، آیا حیاء نمی کنید، خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نمی ورزد.»
📚وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷۴
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
🚩 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍒 فَإِذَا نَزَلْتُمْ... لِئَلَّا يَأْتِيَكُمُ الْعَدُوُّ مِنْ مَكَانِ مَخَافَةٍ أَوْ أَمْنٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُيُونُهُمْ وَ عُيُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا غَشِيَكُمُ اللَّيْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ كِفَّةً وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً
🌸 آموزش نظامی به لشكریان :
مبادا دشمن از جایی كه می ترسید یا از سویی كه بیم ندارید، ناگهان بر شما یورش آورد، و بدانید كه پیشاهنگان سپاه دیدبان لشگریانند، و دیدبانان طلایه داران سپاهند، از پراكندگی بپرهیزید، هر جا فرود می آیید، با هم فرود بیایید، و هرگاه كوچ می كنید همه با هم كوچ كنید، و چون تاریك شب شما را پوشاند، نیزه داران را پیرامون لشكر بگمارید، و نخوابید مگر اندك، چونان آب در دهان چرخاندن و بیرون ریختن.
📚 #نهج_البلاغه ، نامه ۱۱
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
⁉️ #پاسخ_به_شبهات_و_سوالات
9⃣ چرا امیرالمومنین علی علیه السلام مدت 25 سال سکوت کرد؟
🔹🔸فلسفه 25 سال سکوت و مدارای امام علی(ع) با خلفای سهگانه بحث گستردهای است که در اینجا به نحو اجمال به این سوال پاسخ میدهیم؛
♦️بعد از رحلت رسول خدا(ص) جریان سقیفه پیش آمد و ابوبکر به خلافت رسید. دراین برهه، علی(ع) در موضع معترض قرار گرفت؛ چون خود را وصی بر حق رسول خدا میدانست. از این رو، -چنان که در تاریخ معروف و مسلم است- تا مدتی، از بیعت خودداری کرد و روزهای اول، همراه حضرت فاطمهزهرا(ص) به خانه انصار میرفت و با آنها احتجاج میکرد. امام علی(ع) پس از مدتی، به این نتیجه رسید که یا باید به قوه قهریه متوسل شود و یا سکوت کند. با بررسی جوانب قضیه، به این نتیجه رسید که سکوت و مدارا به صلاح اسلام است، از این رو، از آن زمان سکوت کرد. خود آن حضرت در خطبه شقشقیه، به این دو راه دشوار اشاره میکند. حضرت در خطبه شقشقیه درباره خلافت سه خلیفه سخن گفته و فلسفه سکوت خود را بیان کرده و میفرماید:
« در این اندیشه بودم که آیا با دست بریده (و نداشتن یار و یاور، به مخالفان)، حمله کنم با بر این تاریکی کور، صبر نمایم. همان ظلمت و فتنهای که بزرگسالان را فرسوده، کودکان خردسال را پیر و مردم با ایمان را تا واپسین دم زندگی و لقای پروردگار رنج میدهد، سر انجام دیدم بردباری و شکیبایی در برابر این مشکل، به عقل و خرد نزدیکتر است، به همین دلیل شکیبایی پیشه کردم (نه شکیبایی آمیخته با آرامش خاطر، بلکه) در حالی که گوئی در چشمم خاشاک بود و استخوان؛ راه گلویم را گرفته بود...» (نهجالبلاغه- خطبه 3)
♦️امام با تعبیر«دست بریده»، به تنهایی و بییاوری خود اشاره میکند؛ زیرا اگر میخواست به قدرت متوسل شود، حامیان و مدافعان لازم را نداشت.
از طرف دیگر؛ سکوت و مدارای حضرت برای حفظ وحدت مسلمین و جلوگیری از اختلاف مسلمانان و جنگ داخلی بوده است. حضرت در یکی دیگر از بیاناتش میفرماید:
به خدا سوگند، اگر ترس از ایجاد شکاف و اختلاف در میان مسلمانان نبود و بیم آن نمیرفت که بار دیگر کفر و بتپرستی به سرزمین اسلام بازگردد و اسلام محو و نابود شود، با آنان به گونهای دیگر رفتار میکردیم (شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید، ج 1، ص 307)
♦️آن حضرت در بیان دیگری پس از انتخاب عثمان به خلافت فرمود:
«... والله لا سلمن ما سلمت امور المسلمین و لم یکن فیها جور الا علی خاصه» ؛... به خدا سوگند به آنچه انجام دادید، گردن مینهم و با شما مدارا و سازگاری میکنم، مادام که امور مسلمین درست اداره شود و جز به شخص من به کس دیگری ظلم نشود.» (نهجالبلاغه- خطبه 74)
♦️بنابراین، سکوت 25 ساله حضرت بر اساس یک سلسله مصالح عالی و ملاحظات اساسی بود و به این معنا نبود که ایشان نسبت به وضع مسلمین و سرنوشت جامعه اسلامی، بیتفاوت باشد.
حضرت در حدی که مصالح عالی اسلام و مسلمین ایجاب میکرد، با خلفای وقت همکاری داشت و به آنها مشاوره میداد و هر وقت لازم بود، انتقاد میکرد.
خلیفه دوم با اشاره به این حقیقت میگفت: به خدا پناه میبرم که مشکلی پیش بیاید و ابوالحسن(علی) برای حل آن حضور نداشته باشد.
(الاصابه فی تمیز الصحابه، عقلانی، ج 2، ص 502)
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
👤 #کارگزاران
💢کار هر روز برای همان روز
🌐ای مالک ! برنامه هر روز را در همان روز انجام ده، زيرا هر روز را كارى مخصوص به همان روز است.
📚نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
در نبرد صفین، عروهابنداوود
به میدان آمد و فریاد زد:
ابالحسن؛
اگر معاویه به مبارزهی تو نمیآید
من تورا به مبارزه دعوت میکنم!
امیرالمومنین برای مبارزه با او حرکت کرد.
یاران گفتند: یاامیرالمومنین؛
مبارزه با او در شان و در حد شما نیست!
اجازه بدهید ما پاسخش را میدهیم.
فرمود: به خدا قسم!
امروز خشم و نفرت او نسبت به من
از خشم معاویه کمتر نیست!
مرا با او واگذارید...
_ به او حمله کرد و چنان ضربهای به او زد
که نوشته اند بدنِ عروه دو قطعه شد!
نیمِ بدنش به سمت راست
و نیم دیگرش به سمت چپ افتاد.
"هردو لشگر" از شدت ضربه به خود لرزیدند.
خطاب به پیکر نصف شدهاش فرمود:
ای عروه؛ به قومت خبر مرا برسان
سوگند به خدایی که محمد(ص) را مبعوث کرد!
اکنون آتش را دیدی
و در شمار پشیمانان درآمدی...
#قتالالعرب
📚| شرحنهجالبلاغه،ج۸،ص۹۴
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571
خواب؟!
#تصویر_کاربری (پروفایل)
.
.
امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه میگوید. مَن نامَ لَم یُنَم عَنه! اینجور نیست که اگر شما در سنگر خوابت برد، در سنگر دشمن هم خواب غلبه کرده باشد و او هم خوابش برده باشد؛ نه. ممکن است شما خواب باشی، او بیدار باشد.
#ره_بر
#نفحه
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
🕋به کانال نهجالبلاغه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca801717571