🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۷۴ تا ۲۸۴
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 علم خود را نادانی، و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت274
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 طمع به هلاكت می كشاند و نجات نمی دهد، و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبی كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد، و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت می كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور می كند، و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسيد.
📒 #حکمت275
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان می دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاری كه تو از آن آگاهی ، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستی كه درونم را زشت كرده به سوی تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودی تو دور گردم.
📒 #حکمت276
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 نه، سوگند به خدایی كه به قدرت او در شب تاریک به سر برديم كه روز سپيدی را در پی داشت، چنين و چنان نبود!
📒 #حکمت277
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياری كه از آن به ستوه آیی اميدواركننده تر است.
📒 #حکمت278
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 هرگاه مستحبات به واجبات زيان رساند، آن را ترك كنيد.
📒 #حکمت279
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 كسی كه به ياد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می سازد.
📒 #حکمت280
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهی چشمها دروغ می نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمی كند.
📒 #حکمت281
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 ميان شما و پندپذيری، پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد.
📒 #حکمت282
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 جاهلان شما پرتلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهی ورزند.
📒 #حکمت283
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
💠 دانش، راه عذرتراشی را بر بهانه جويان بسته است.
📒 #حکمت284
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش ۲۷۴_۲۸۴.mp3
2.95M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۷۴ تا ۲۸۴
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفدهم: «ارتحال رسول خدا صلی الله علیه و آله»
🔻 رسول خدا در بستر بیماری آرمیده بودند همان بیماری که به ارتحال آن حضرت انجامید در آن روزها پیامبر به صورت سری و دور از چشم دیگران هزار باب دانش را به روی من گشودند که از هر باب آن هزار باب دیگر به روی من گشوده می شد. اگر مسلمانان پس از وفات آن حضرت از من پیروی می کردند و رهنمودهای مرا می پذیرفتند، از آسمان و زمین برکات الهی بر آنان نازل میشد و از نعمتهای آسمان و زمین بهره ها می بردند.
🔻 یک روز قبل از اینکه از دنیا بروند سر مبارکشان را به سینه ام گرفته بودم آن حضرت فرمودند علی جان به این آیه قرآن توجه کردهای: «آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین مردم هستند». آیا می دانی بهترین مردم چه کسانی هستند؟ عرض کردم خدا و رسولش بهتر می دانند. فرمودند: «مقصود از این افراد شیعیان و یاران تو هستند وعده من با آنان کنار حوض کوثر است در آن شرایط سخت روز قیامت منادیان الهی تو و شیعیان تو را فرا می خواند و شما با چهره ای نورانی و غرق در سرور و شادی بهره مند از کرامتهای الهی پاسخ میدهید و به بارگاه خداوند حاضر میشوید».
🔻علی جان به این آیه نیز توجه کن:
« آنان که از اهل کتاب و مشرکان کافر شدند در آتش جهنم جاودان خواهند بود آنان بدترین مردم هستند. مقصود از این افراد یهود و بنی امیه و پیروان آنها هستند روز قیامت با بدبختی و در شدت گرسنگی و روسیاهی مبعوث می شوند».
🔻رسول خدا در حالی که سر بر سینه من داشتند جان به جان آفرین تسلیم کردند مسئولیت غسل ایشان با من بود با کمک ملائکه آن حضرت را غسل دادم گویی در و دیوار با من هم ناله و هم نوا بودند. فرشتگان گروه گروه فرود می آمدند گوش من پر بود از صدای آهسته ملائکه که بر آن حضرت نماز می خواندند تا آنگاه که او را به خاک سپردیم.
🔻در میان همه مسلمانان مونسی جز رسول خدا صلی الله علیه وآله نداشتم با رحلت ایشان آنچنان غم و غصه بر سر من فرو ریخت که اگر آن همه بر کوه ها فرود می آمد تحمل از دست می دادند.
بدن مبارکشان را به خاک سپردم و سپس به دستور آن حضرت گردآوری آیات و سوره های قرآن را پی گرفتم همراه با اشک های فراوان و ناله های جانسوز آنچه به من فرمان داده بودند به پایان رساندم و با بردباری و دوراندیشی همه آنها را متحمل شدم.
📚منابع:
۱. الامالی شیخ مفید صفحه ۲۶۷
۲. مناقب آل ابی طالب جلسه ۱ صفحه ۲۷۲
۳. نهج البلاغه خطبه ۱۹۷
📗 کتاب علی از زبان علی
↩️ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت دوم
🔰خودپسندی و از خود راضی بودن:
🔻سرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخت میشود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است. حضرت علی علیه السلام در حکمت ۶ فرمودند: «دشمنان انسان از خود راضی فراوانند».
🔹 نکته اول که باید در باب خودپسندی و هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد. حضرت در حکمت ۴۵۴ میفرمایند: « فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند».
🔹 نکته دوم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود. در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ میخوانیم: «مردم! از آنچه بر ملتهای متکبر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبر ها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتادن پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید همانگونه که از حوادث سخت به او پناه میبرید. آگاه باشید زنهار زنهار از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و نسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواستههای پروردگار مبارزه کنند».
🔻 همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ میفرمایند: « بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-»
🔹 نکته سوم تسلیم گمراهان نشدن است .حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید: «و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق میدهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند».
🔹 نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است. حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذاشته و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است». یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملتهای گذشته و امت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینهها از کینهها تنگی گرفت». دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید».
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
توضیح حکمت ۲۳۸.mp3
4.45M
🔈 پاسخ به شبهه ای در نهج البلاغه(۱)
- آیا منظور امیرالمومنین در حکمت ۲۳۸ این است که زن "شَر" است؟!
- آیا این حکمت به معنای توهین به زن است؟!
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد
💠 دنيا پس از سركشی به ما روی می كند، مانند شتر ماده بدخو كه به بچه خود مهربان گردد.
(سپس اين آيه را خواند: و اراده كرديم بر مستضعفين زمين، منت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم.)
📒 #نهج_البلاغه،حکمت۲۰۹
🌸اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَج🌸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵.mp3
4.79M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ از حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند، كوتاهی می ورزند.
📒 #حکمت285
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 مردم چيزی را نمی گویند: 《خوشا به حالش》، جز آنكه روزگار، روز بدی را برای او تدارك ديده است.
📒 #حکمت286
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 (از قدر پرسيدند ، امام علیه السلام فرمود:) راهی است تاريك، آن را مپيماييد؛ و دريایی است ژرف، وارد آن نشويد؛ و رازی است خدایی، خود را به زحمت نياندازيد.
📒 #حکمت287
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار كند، دانش را از او دور سازد.
📒 #حکمت288
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 در گذشته برادری دينی داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چنان دنيای حرام در چشم او بی ارزش می نمود، و از شكم بارگی دور بود، پس آنچه را نمی يافت آرزو نمی كرد، و آنچه را می يافت زياده روی نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهی كه لب به سخن می گشود بر ديگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش كنندگان را فرو می نشاند، به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود اما در برخورد جدی چونان شير بيشه می خروشيد، يا چون مار بيابانی به حركت درمی آمد، تا پيش قاضی نمی رفت دليلی مطرح نمی كرد، و كسی را كه عذری داشت سرزنش نمی کرد، تا آنكه عذر او را می شنيد، از درد شكوه نمی كرد، مگر پس از تندرستی و بهبودی، آنچه عمل می كرد می گفت، و بدانچه عمل نمی كرد چيزی نمی گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشی می گرفتند اما در سكوت مغلوب نمی گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود، اگر سر دو راهی دو كار قرار می گرفت، می انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت می كرد، پس بر شما باد روی آوردن به اينگونه از ارزشهای اخلاقی، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی بهتر از رها كردن همه است.
📒 #حکمت289
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمی داد، لازم بود به خاطر سپاسگزاری از نعمتهایش نافرمانی نشود.
📒 #حکمت290
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 (جهت تسليت گفتن به اشعث بن قيس در مرگ فرزندش) ای اشعث! اگر برای پسرت اندوهناكی به خاطر پيوند خويشاوندی سزاوار است، اما اگر شكيبا باشی هر مصيبت را نزد خدا پاداشی است. ای اشعث! اگر شكيبا باشی تقدير الهی بر تو جاری می شود و تو پاداش داده خواهی شد و اگر بی تابی كنی نيز تقدير الهی بر تو جاری و تو گناهكاری. ای اشعث! پسرت تو را شاد می ساخت و برای تو گرفتاری و آزمايش بود، و مرگ او تو را اندوهگين كرد در حالی كه برای تو پاداش و رحمت است.
📒 #حکمت291
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 (به هنگام دفن رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: همانا شكيبایی نيكوست جز در غم از دست دادنت، و بی تابی ناپسند است جز در اندوه مرگ تو، مصيبت تو بزرگ، اما مصيبتهای پيش از تو و پس از تو ناچيزند.
📒 #حکمت292
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 همنشين بی خرد مباش، كه كار زشت خود را زيبا جلوه داده، دوست دارد تو همانند او باشی.
📒 #حکمت293
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 (از فاصله ميان مشرق و مغرب پرسيدند حضرت فرمود:) به اندازه يك روز رفتن خورشيد.
📒 #حکمت294
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
💠 دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند، اما دوستانت، پس دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است. و اما دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است.
📒 #حکمت295
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمتهای ۲۸۵ تا ۲۹۵.mp3
3.02M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۸۵ تا ۲۹۵
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
#خاطرات_امیرمومنان_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هجدهم: «تغییر مسیر خلافت»
🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله در طول حیات خود بارها مرا به زمامداری امت خود منصوب کردند و از همه کسانی که در حضور شان بودند برای من بیعت گرفتند و به همه حاضران دستور دادند این موضوع را به افراد غایب برسانند. موقعیت من به گونهای بود که گمان نمی کردم کسی در دوران حیات رسول خدا و همچنین بعد از وفات ایشان در مسئله زمامداری امت به مخالفت با من برخیزد و خود را در ردیف من قرار دهد.
🔻رسول خدا در روزهای پایانی عمرشان تدبیری اندیشیدند و دستور دادند لشکری به فرماندهی اسامه بن زید از مدینه خارج و به ماموریت اعزام شود و همه قریشیها و افراد قبیله اوس و خزرج و نیز کسانی که احتمال می رفت به دلیل کینه توزی در جنگها نسبت به من بیعت شکنی کنند را زیر پرچم اسامه جمع کردند تا از مدینه خارج شوند و فقط آن یک گروه از مردم پاکدل در حضورش بمانند که سخنان نابجا بر زبان نیاورند و مرا از خلافت امت پس از رسول خدا باز ندارند.
🔻رسول خدا بسیار تأکید و سفارش فرمودند تا کسی از فرماندهی اسامه تخلف نکند اما متاسفانه با رحلتشان وضع غیرمنتظره ای پیش آمد همان مردان تحت فرماندهی اسامه اردوگاه های خود را رها نموده و آشکارا دستور پیامبر را ترک کردند و به سرعت به مدینه بازگشتند تا پیمان خلافت مرا نقض کنند و با هیاهو و داد و فریاد برای خود پیشوایی دیگر برگزینند.
🔻شگفت اینکه در انتخاب خلیفه نظر هیچ فردی از خاندان عبدالمطلب را جویا نشدند زیرا هدف اساسی آنان شکستن بیعت با من بود.
✳️ رها نکردن پیکر پیامبر به خاطر بدست آوردن خلافت
🔻برای من رها کردن پیکر مطهر رسول خدا و پرداختن به کاری دیگر برای حفظ خلافت روا نبود زیرا حفظ حرمت پیامبر و تکریم او بر هر کار دیگری مقدم بود.
این پیشامد شگفت و عهدشکنی تلخ قلبم را که از فراق رسول خدا مجروح بود به درد آورد، با این وجود باز هم شکیبایی ورزیدم.
✳️ آزمایش شدن مردم
🔻بعد از از دفن پیکر مطهر رسول خدا مشغول مسطح کردن مرقد آن حضرت بودم که برایم خبر آوردند مردم با ابوبکر بیعت کردهاند با شنیدن خبر، این آیات را تلاوت کردم: «بسم الله الرحمن الرحیم آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم. باید علم خدا درباره راستگویان و دروغگویان تحقق یابد آیا کسانی که اعمال ناروا انجام می دهند گمان می برند بر قدرت ما چیره می شوند چه بد داوری می کنند»!
📚منابع:
1 . قرآن کریم، سوره عنکبوت آیه 1تا 4
2 . ارشاد القلوب ، جلد2، صفحه 349
3 . الخصال، صفحه 371
4 . الاختصاص، صفحه 170
📗 کتاب علی از زبان علی
↩️ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹شرح #حکمت6
🔴 قسمت سوم
🔹 نکته پنجم که در بحث خودپسندی باید توجه کرد تا از این آفت در امان ماند، بحث توجه به این حقیقت است که عزت و بزرگی و کبریا مخصوص ذات اقدس خداوندی است. در خطبه ۱۹۲ بند اول ، حضرت می فرمایند: «ستایش خداوندی را سزاست که لباس عزت و بزرگی پوشید و آن دو را برای خود انتخاب کرد و از دیگر پدیدهها بازداشت. آن دو را مرز میان خود و دیگران قرار داد و آن دو را برای بزرگی و عظمت خویش برگزید و لعنت کرد آنکس را که در آرزوی عزت و بزرگی با خدا به ستیزه برخیزد، از این رو فرشتگان مقرب خود را آزمود و فروتنان را از گردن کشان جدا فرمود» که اشاره است به آزمون سجده بر آدم که ابلیس به خاطر گردنکشی مردود و رجیم شد اما فرشتگان مقرّب شدند.
🔹نکته ششم در مورد علل خودپسندی است. چه میشود انسانها دچار این رذیله مهلک و خطرناک میشوند؟ در نهجالبلاغه چندین دلیل برای خود پسندی بیان شده است که به ترتیب عرض میکنم.
1. ستایش و تشویق: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر رحمت الله می نویسند: «تا می توانی با اهل ورع و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش بده که تو را فراوان نستایند و تو را برای اعمال زشتی که انجام ندادهای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وامی دارد.»
در جای دیگری از همین نامه میفرمایند: «مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبیهای خودت اعتماد کنی و ستایش را دوست داشته باشی که اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به تو است و کردار نیک نیکوکاران را نابود می سازد.»
2. دنیا پرستی : در نامه اول نهج البلاغه است: «همانا بسیاری از مردم تغییر کردهاند و از سعادت و رستگاری بیبهره مانده اند، به دنیا پرستی روی آورده و از روی هوای نفس سخن گفتند.کردار اهل عراق مرا به شگفتی وا داشته است که مردمی خودپسند در چیزی گرد آمده اند.» در خطبه ۲۳۰ هم می فرمایند: «بر شما باد به تلاش و کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا. دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّتهای پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت.»
3. افتخار به آفرینش خود: در خطبه ۱ درباره ابلیس ملعون و راز سکوتش می فرمایند: «سپس خداوند از فرشتگان خواست تا آنچه در عهده دارند انجام دهند و عهدی را که پذیرفته اند وفا کنند این گونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند جز شیطان، غرور و خودبزرگ بینی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرینش خودش از آتش افتخار نمود و آفرینش انسان از خاک را تحقیر کرد.» در بند دوم از خطبه ۱۹۲ هم می فرمایند: «شیطان بر آدم به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبین و سرسلسله متکبران است.»
🔻عجیب است که مولا امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «ابلیس که شش هزار سال عبادت خدا را کرده بود فقط به خاطر یک استکباری که از خودش نشان داد از درگاه خدا رانده شد.» چه برسد به ما که عبادت های او را هم نکرده ایم.
4. حسادت : امیرالمؤمنین در حکمت ۲۱۲ می فرمایند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» در واقع میخواهند بفرمایند یکی از آفتهای عقل است. آثار خودپسندی یکی دیگر از مباحث نهج البلاغه است که در بحث بعدی عرض خواهم کرد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹کودکان نهج البلاغه ای🌹
💠 با حیوانات مهربون باشیم.
📒برگرفته از نامه ۲۵ #نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
توضیح حکمت ۱۴۱ نهج البلاغه.mp3
4.04M
🔈 پاسخ به شبهه ای در نهج البلاغه(۲)
- منظور از "کمی زن و فرزند یکی از دو آسایش است" در حکمت ۱۴۱ چیست؟
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
با لینک زیر دوستان خود را به سفره معنوی مولای متقین امیرالمومنین علی( ع)دعوت فرمایید.
@labika👈👈👈👈👈👈👈👈
حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰.mp3
4.14M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ از حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (شخصی را ديد كه چنان بر ضد دشمنش می كوشيد كه به خود زيان می رسانيد، حضرت فرمود:) تو مانند كسی هستی كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را كه در كنار اوست بكشد!
📒 #حکمت296
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك.!.
📒 #حکمت297
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كسی كه در دشمنی زياده روی كند گناهكار است، و آن كس كه در دشمنی كوتاهی كند ستمكار است، و هر كس كه بی دليل دشمنی كند نمی تواند باتقوا باشد.
📒 #حکمت298
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت.
📒 #حکمت299
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد:) آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. (و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود:) همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند.!.
📒 #حکمت300
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوی تو است!
📒 #حکمت301
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا ،بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد.
📒 #حکمت302
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد.
📒 #حکمت303
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است.
📒 #حکمت304
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 غيرتمند هرگز زنا نمی كند.
📒 #حکمت305
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 اجل، نگهبان خوبی است.
📒 #حکمت306
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آدم داغدار مي خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد.
📒 #حکمت307
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است، و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی.
📒 #حکمت308
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت309
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست.
📒 #حکمت310
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
گزارش حکمتهای ۲۹۶_۳۱۰.mp3
3.1M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۹۶ تا ۳۱۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
#خاطرات_امیرمومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت نوزدهم : «جان گرفتن اختلافات بر سر جانشینی»
🔻سوگند به خدا به فکر کسی خطور نمی کرد که عرب خلافت را پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله از اهل بیت دریغ کند و عهد خود را بر سر خلافت من بشکند.
شتافتن جمعی از مردم از هر سو برای بیعت با ابوبکر واقعه ای بس شگفت و نگران کننده بود چه این که من خود را در میان مردم به جانشینی رسول خدا از هر کس دیگری شایسته تر می دیدم با این همه دست از خلافت باز کشیدم.
🔻قریش و انصار بدون توجه به پیمانی که رسول خدا از آنان گرفته بودند هردو گفتند امیر و حاکم باید فردی از میان ما باشد، قریش گفتند :چون محمد از قریش است ما به حکومت سزاوارتریم و انصار تسلیم شدند و این حق را برای آنان پذیرفتند. در صورتی که اگر استدلال قریش را درست بدانیم باید بپذیریم که نزدیکترین فرد به رسول خدا،شایسته ترین فرد برای خلافت است و در اینصورت، آیا کسی از من به رسول خدا صلی الله علیه و آله نزدیک تر بوده است؟!
🔻به هر حال این را می دانم که حق من زیر پا گذاشته شده است هرچند من آن را برای همانها وا گذاشتم و از خدا می خواهم از آنها بگذرد.
✳️ امتناع من از بیعت و اعتراض به حق الهی ام
🔻بعد از بیعت مردم با ابوبکر مرا نزد وی بردند و خواستند که با او بیعت کنم در پاسخ به آنان گفتم من از او به این مقام شایسته ترم و برای شما بهتر است که با من بیعت کنید...
من نیز با همان دلیل و برهانی که شما با انصار سخن گفتید با شما احتجاج می کنم من به رسول خدا چه در حال حیات آن حضرت و چه بعد از ارتحال ایشان از همه شما نزدیکترم، من وصی و وزیر اویم، اسرار و علوم او نزد من به ودیعت گذاشته شده است، من صدیق اکبر و فاروق اعظمم، من نخستین مومن به رسول خدا هستم.... در میدان جهاد من بیش از همه با مشرکان مبارزه کرده و سپر بلا شده ام من بیشتر از همه به کتاب خدا و سنت رسولش آگاهم. من به دین خدا و عواقب امور داناترم، زبان من گویاتر و دلم ثابت تر و قلبم آرام تر است. پس دیگر برای چه در مسئله خلافت با من منازعه میکنید؟! اگر در دل خود از مخالفت با خدا بیم دارید خودتان انصاف داشته باشید و با همان دلایل که انصار شما را سزاوارتر دیدند شما نیز حق و اولویتم را در نظر بگیرید وگرنه دیری نمی پاید که به ستمکاری تان اعتراف می کنید.
🔻بعد از این سخنان، عمر گفت: اکنون زمان این حرف ها گذشته است،
مردم با ابوبکر بیعت کرده اند و تو نیز تا بیعت نکنی، رهایی نخواهی یافت.
به او گفتم: شیر خلافت را بدوش؛ زیرا از آن، سهمی نیز به تو خواهد رسید، پافشاری امروز تو بهره ای است که فردا نصیبت خواهد شد. به خدا سوگند ... دوست ندارم با تو همنشین باشم و بیعت نیز نخواهم کرد.
📚منابع:
۱. الارشاد،جلد۱،صفحه۱۹۰
۲. الغارات،جلد۱،صفحه۲۰۲
۳. وقعه الصفین،صفحه۹۱
📗 کتاب علی از زبان علی
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⛔️ دوستی با احمق ممنوع‼️
💠 از دوستی با احمق دوری کن، زیرا می خواهد سودی به تو برساند، اما به تو ضرر میزند.
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت چهارم
🔹نکته هفتم در باب خودپسندی و از خود راضی بودن "آثار خود پسندی" است.
🔻1. خودپسندی آفت عقل:
حضرت هم در حکمت ۲۱۲ و هم در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند هشتم، به این نکته اشاره کردند. در حکمت ۲۱۲ فرمودند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» یعنی خودپسندی دشمن عقل است. در نامه ۳۱ هم مینویسند: « بدان که خود بزرگ بینی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است.»
🔻2. خودپسندی مانع رشد و فزونی نعمت ها :
در حکمت ۱۶۷ میخوانیم ؛ «خودپسندی مانع فزونی است.»
🔻3. خودپسندی عامل بی ارزش شدن انسان:
در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: «بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند بپنداری و در شُکوهِ خداوندی همانند او بدانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.»
🔻4. خودپسندی عامل عذاب و بدبختی:
در بند دوازدهم از خطبه ۲ میفرمایند: « برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند و با آب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.»
🔻5. خودپسندی عامل تولید و گسترش بغض و کینه بین انسان ها:
حضرت علی (علیه السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطانی است که ملت های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی های جهالت فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم کرده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند.»
🔻6. خودپسندی عامل جنگ و پیکار با خدا :
امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ بند دوم میفرمایند: «شیطان بر آدم (علیه السلام) به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد؛ پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و سر سلسله متکبّران است که اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس کبریایی و عظمت با خدا درافتاد. لباس بزرگی را بر تن پوشید و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورد، آیا نمی نگرید که خدا به خاطر خود بزرگ بینی او را تحقیر و خوار کرد؟ و به جهت بلندپروازی او را پست و ذلیل گردانید؟ پس او را در دنیا طرد شده و آتش جهنم را در قیامت برای او مهیّا فرمود.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
نوجوانانه ۷.mp3
1.79M
🌱 نوجوانانه ۷
🔴 مگر نمی گویند خدا عادل است پس چرا خدا به یک سری از افراد مثل امام خمینی و شهید مطهری روح های مستعد تری داده شاید اگر به من هم از این روح ها می داد من هم انسان بزرگی می شدم!
🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را
📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا
🗓 ۲/بهمن/۹۶
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
حکمت ۳۱۱ تا حکمت ۳۱۹.mp3
3.6M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ از حکمت ۳۱۰ تا حکمت ۳۱۹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۱۱ تا ۳۱۹
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (چون به شهر بصره رسيد خواست انس بن مالك را به سوی طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) درباره آنان شنيده يادشان آورد، انس، سر باز زد و گفت: من آن سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) را فراموش كردم، فرمود:) اگر دروغ می گویی خداوند تو را به بيماری برص (سفيدی روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند.
(پس از نفرين امام انس به بيماری برص در سر و صورت دچار شد كه همواره نقاب می زد.)
📒 #حکمت311
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 دلها را روی آوردن و نشاط، و پشت كردن و فراری است، پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات واداريد، و آنگاه كه پشت كرده و بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنيد.
📒 #حکمت312
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 در قرآن اخبار گذشتگان، و آيندگان، و احكام مورد نياز زندگيتان وجود دارد.
📒 #حکمت313
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 سنگ دشمن را از همان جایی كه پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخی نيست.
📒 #حکمت314
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (به نويسنده خود عبيدالله بن ابی رافع دستور داد:) در دوات، ليقه بينداز، نوك قلم را بلند گير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس، كه اين شیوه برای زيبایی خط بهتر است.
📒 #حکمت315
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 من پيشوای مومنان، و مال، پيشوای تبهكاران است.
📒 #حکمت316
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (شخصی يهودی به امام گفت: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كرديد امام فرمود:) ما درباره آن چه كه از او رسيده اختلاف كرديم، نه در خود او، اما شما يهوديان، هنوز پای شما پس از نجات از دريای نيل خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پيامبر شما (گفت: شما مردمی نادانيد.)
📒 #حکمت317
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (از امام پرسيدند: با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدی؟ فرمود:) كسی را نديدم جز آنكه مرا در شكست خود ياری می داد.
( امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس او در دلها جای می گرفت.)
📒 #حکمت318
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (به پسرش محمد حنفیه سفارش كرد:) ای فرزند! من از تهيدستی بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر. كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان می كند، و عامل دشمنی است.
📒 #حکمت319
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی