eitaa logo
نهج البلاغه کتاب روشنگری
75 دنبال‌کننده
562 عکس
38 ویدیو
3 فایل
🌹 پویش « با علی تا مهدی» ، طرح بزرگ «هر محب علی، یک کانال و ۱۱۰ عضو» کانال «ادمین یار نهضت» مرجعی برای مطالب آماده، جذاب و دسته بندی شده برای کمک به شما عزیزان در اداره کانال هایی است که در همراهی با طرح بزرگ«هر محب علی یک کانال»ایجاد میکنید.! 🔰 شما
مشاهده در ایتا
دانلود
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 غيرتمند هرگز زنا نمی كند. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 اجل، نگهبان خوبی است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 آدم داغدار مي خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است، و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
گزارش حکمتهای ۲۹۶_۳۱۰.mp3
3.1M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۹۶ تا ۳۱۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت نوزدهم : «جان گرفتن اختلافات بر سر جانشینی» 🔻سوگند به خدا به فکر کسی خطور نمی کرد که عرب خلافت را پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله از اهل بیت دریغ کند و عهد خود را بر سر خلافت من بشکند. شتافتن جمعی از مردم از هر سو برای بیعت با ابوبکر واقعه ای بس شگفت و نگران کننده بود چه این که من خود را در میان مردم به جانشینی رسول خدا از هر کس دیگری شایسته تر می دیدم با این همه دست از خلافت باز کشیدم. 🔻قریش و انصار بدون توجه به پیمانی که رسول خدا از آنان گرفته بودند هردو گفتند امیر و حاکم باید فردی از میان ما باشد، قریش گفتند :چون محمد از قریش است ما به حکومت سزاوارتریم و انصار تسلیم شدند و این حق را برای آنان پذیرفتند. در صورتی که اگر استدلال قریش را درست بدانیم باید بپذیریم که نزدیکترین فرد به رسول خدا،شایسته ترین فرد برای خلافت است و در اینصورت، آیا کسی از من به رسول خدا صلی الله علیه و آله نزدیک تر بوده است؟! 🔻به هر حال این را می دانم که حق من زیر پا گذاشته شده است هرچند من آن را برای همانها وا گذاشتم و از خدا می خواهم از آنها بگذرد. ✳️ امتناع من از بیعت و اعتراض به حق الهی ام 🔻بعد از بیعت مردم با ابوبکر مرا نزد وی بردند و خواستند که با او بیعت کنم در پاسخ به آنان گفتم من از او به این مقام شایسته ترم و برای شما بهتر است که با من بیعت کنید... من نیز با همان دلیل و برهانی که شما با انصار سخن گفتید با شما احتجاج می کنم من به رسول خدا چه در حال حیات آن حضرت و چه بعد از ارتحال ایشان از همه شما نزدیکترم، من وصی و وزیر اویم، اسرار و علوم او نزد من به ودیعت گذاشته شده است، من صدیق اکبر و فاروق اعظمم، من نخستین مومن به رسول خدا هستم.... در میدان جهاد من بیش از همه با مشرکان مبارزه کرده و سپر بلا شده ام من بیشتر از همه به کتاب خدا و سنت رسولش آگاهم. من به دین خدا و عواقب امور داناترم، زبان من گویاتر و دلم ثابت تر و قلبم آرام تر است. پس دیگر برای چه در مسئله خلافت با من منازعه می‌کنید؟! اگر در دل خود از مخالفت با خدا بیم دارید خودتان انصاف داشته باشید و با همان دلایل که انصار شما را سزاوارتر دیدند شما نیز حق و اولویتم را در نظر بگیرید وگرنه دیری نمی پاید که به ستمکاری تان اعتراف می کنید. 🔻بعد از این سخنان، عمر گفت: اکنون زمان این حرف ها گذشته است، مردم با ابوبکر بیعت کرده اند و تو نیز تا بیعت نکنی، رهایی نخواهی یافت. به او گفتم: شیر خلافت را بدوش؛ زیرا از آن، سهمی نیز به تو خواهد رسید، پافشاری امروز تو بهره ای است که فردا نصیبت خواهد شد. به خدا سوگند ... دوست ندارم با تو همنشین باشم و بیعت نیز نخواهم کرد. 📚منابع: ۱. الارشاد،جلد۱،صفحه۱۹۰ ۲. الغارات،جلد۱،صفحه۲۰۲ ۳. وقعه الصفین،صفحه۹۱ 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد...
⛔️ دوستی با احمق ممنوع‼️ 💠 از دوستی با احمق دوری کن، زیرا می خواهد سودی به تو برساند، اما به تو ضرر میزند.
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت چهارم 🔹نکته هفتم در باب خودپسندی و از خود راضی بودن "آثار خود پسندی" است. 🔻1. خودپسندی آفت عقل: حضرت هم در حکمت ۲۱۲ و هم در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند هشتم، به این نکته اشاره کردند. در حکمت ۲۱۲ فرمودند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» یعنی خودپسندی دشمن عقل است. در نامه ۳۱ هم می‌نویسند: « بدان که خود بزرگ بینی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است.» 🔻2. خودپسندی مانع رشد و فزونی نعمت ها : در حکمت ۱۶۷ می‌خوانیم ؛ «خودپسندی مانع فزونی است.» 🔻3. خودپسندی عامل بی ارزش شدن انسان: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: «بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند بپنداری و در شُکوهِ خداوندی همانند او بدانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.» 🔻4. خودپسندی عامل عذاب و بدبختی: در بند دوازدهم از خطبه ۲ میفرمایند: « برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند و با آب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.» 🔻5. خودپسندی عامل تولید و گسترش بغض و کینه بین انسان ها: حضرت علی (علیه السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطانی است که ملت های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی های جهالت فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم کرده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند.» 🔻6. خودپسندی عامل جنگ و پیکار با خدا : امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ بند دوم میفرمایند: «شیطان بر آدم (علیه السلام) به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد؛ پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و سر سلسله متکبّران است که اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس کبریایی و عظمت با خدا درافتاد. لباس بزرگی را بر تن پوشید و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورد، آیا نمی نگرید که خدا به خاطر خود بزرگ بینی او را تحقیر و خوار کرد؟ و به جهت بلندپروازی او را پست و ذلیل گردانید؟ پس او را در دنیا طرد شده و آتش جهنم را در قیامت برای او مهیّا فرمود.» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
نوجوانانه ۷.mp3
1.79M
🌱 نوجوانانه ۷ 🔴 مگر نمی گویند خدا عادل است پس چرا خدا به یک سری از افراد مثل امام خمینی و شهید مطهری روح های مستعد تری داده شاید اگر به من هم از این روح ها می داد من هم انسان بزرگی می شدم! 🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را 📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا 🗓 ۲/بهمن/۹۶ ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
حکمت ۳۱۱ تا حکمت ۳۱۹.mp3
3.6M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۳۱۰ تا حکمت ۳۱۹ ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۱۱ تا ۳۱۹ ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 (چون به شهر بصره رسيد خواست انس بن مالك را به سوی طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) درباره آنان شنيده يادشان آورد، انس، سر باز زد و گفت: من آن سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) را فراموش كردم، فرمود:) اگر دروغ می گویی خداوند تو را به بيماری برص (سفيدی روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند. (پس از نفرين امام انس به بيماری برص در سر و صورت دچار شد كه همواره نقاب می زد.) 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 دلها را روی آوردن و نشاط، و پشت كردن و فراری است، پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات واداريد، و آنگاه كه پشت كرده و بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنيد. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 در قرآن اخبار گذشتگان، و آيندگان، و احكام مورد نياز زندگيتان وجود دارد. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 سنگ دشمن را از همان جایی كه پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخی نيست. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 (به نويسنده خود عبيدالله بن ابی رافع دستور داد:) در دوات، ليقه بينداز، نوك قلم را بلند گير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس، كه اين شیوه برای زيبایی خط بهتر است. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 من پيشوای مومنان، و مال، پيشوای تبهكاران است. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 (شخصی يهودی به امام گفت: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كرديد امام فرمود:) ما درباره آن چه كه از او رسيده اختلاف كرديم، نه در خود او، اما شما يهوديان، هنوز پای شما پس از نجات از دريای نيل خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پيامبر شما (گفت: شما مردمی نادانيد.) 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 (از امام پرسيدند: با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدی؟ فرمود:) كسی را نديدم جز آنكه مرا در شكست خود ياری می داد. ( امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس او در دلها جای می گرفت.) 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠 (به پسرش محمد حنفیه سفارش كرد:) ای فرزند! من از تهيدستی بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر. كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان می كند، و عامل دشمنی است. 📒 ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
شرح کلی حکمتهای ۳۱۱ تا ۳۱۹.mp3
2.25M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۱۱ تا ۳۱۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت بیستم «بهانه تراشی های اصحاب برای جانشینی من» 🔻پس از اینکه من به بیعت با ابوبکر رضایت ندادم او گفت اگر بیعت نکنی تو را به آن مجبور نخواهم کرد. ابوعبیده بن جراح از جا برخاست و گفت ما هرگز قصد انکار فضیلت های تو را نداریم قرابت و سابقه درخشان تو با رسول خدا و دانش سرشار تو در دین و یاری رسانی به مسلمانان جای انکار ندارد اما تو در مقابل ابوبکر که مردی جا افتاده و پر تجربه است فردی جوان هستی و او برای تحمل سنگینی مسئولیت خلافت تواناتر است . به علاوه این که کار تمام شده است و مردم با او بیعت کرده‌اند. در آینده اگر عمری برای تو باقی باشد خلافت را به تو واگذار می کنند چرا که تو شایسته آنی. 🔻در این جا بود که خطاب به آن جمع گفتم: ای گروه مهاجر و انصار شما را به خدا، خدا را در نظر بگیرید سفارش پیامبرتان را درباره من فراموش نکنید و اهل حق را از حق و جایگاهی که میان مردم دارند باز ندارید خداوند در مسئله خلافت تدبیر کرده و حکم را صادر نموده است و رسول خدا نیز به همه امور آگاهی داشتند... آیا در میان شما کسانی وجود دارند که عالم به کتاب خدا و دین شناس و آگاه به امور رعیت باشند به خدا سوگند جمع این ویژگی ها فقط در میان ما اهل بیت است. ای مردم آیا سزاوار بود که جنازه رسول خدا بر زمین باقی بماند و من بر سر خلافت منازعه میکردم. سعد بن عباده و فروه بن عمر انصاری نیز از کسانی بودند که با بیعت با ابوبکر مخالفت کردند. ✳️ فقط چهار نفر دعوتم را اجابت کردند 🔻جز ۴ نفر دعوتم را برای امر خلافت اجابت نکردند، بعد از خاکسپاری پیکر رسول خدا به همراهی فاطمه دست پسرانم را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقم به خدا سوگند دادم و به یاری خویش فرا خواندم ولی جز چهار نفر دعوت مرا پاسخ ندادند آن ۴ نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند. 🔻در میان خاندانم نیز پشتیبانی نداشتم تا بتوانم حقم را بگیرم و من بین دو نفر که یکی فاقد توان و جایگاه لازم بود و دیگری تندخو بود مانده بودم یعنی عباس و عقیل که تازه به اسلام روی آورده بودند و باکفر فاصله اندکی داشتند. در چنین اوضاعی مرا به پذیرش بیعت مجبور کردند و من آن روز آیه را تلاوت کردم که هارون به برادرش گفت: «ای پسر مادرم این قوم مرا ضعیف شمردند و نزدیک بود مرا بکشند.» 📚 منابع: 1. قرآن کریم سوره نساء آیه 80 2 . ارشاد القلوب صفحه 394 3. کتاب سلیم بن قیس جلد2 صفحه 665 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد ...
🔴 در فتنه ها باید دست به دامان «نهج البلاغه» شد! 💠 ای مردم! پيش از آن که مرا نيابيد آنچه می خواهيد از من بپرسيد که من راه های آسمان را بهتر از راه های زمين می شناسم. بپرسيد قبل از آن که فتنه ها چونان شتری بی صاحب حرکت کند و مهارِ خود را پايمال نمايد و مردم را بکوبد و بيازارد و عقل ها را سرگردان کند... 📜 ، فرازی از خطبه ۱۸۹
✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم✨ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ . و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا فردا در پيش روى آنان جلوه گر است. 🌹 شرح 🔹 امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در حکمت هفتم نهج البلاغه پیرامون نقش و تأثیر صدقه دادن سخن به میان آوردند. می فرمایند: « الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ» یعنی "صدقه دادن دارویی اثر بخش است ". مقصود حضرت ممکن است یکی از این دو معنا باشد: 1⃣ معنای اول: اینکه صدقه دادن برای درمان دردهای جسمانی اثر بخش باشد، با توجه به استفاده از لفظِ "دواء" 2⃣ معنای دوم: مقصود حضرت این باشد که صدقه دادن برای رفع مشکلات معنوی و مشکلات غیر جسمانی مؤثر است، که در این صورت چند مورد از این مشکلات که با صدقه دادن پیشگیری یا درمان میشود، در نهج البلاغه بیان شده است: 🔻1. نکته اول افزایش روزی است. در حکمت ۱۳۷ می خوانیم: «إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ» ؛ "رزقتان را با صدقه دادن فرود آوردید." 🔻2. دفع و رفع فقر: در حکمت ۲۵۸ میخوانیم: « إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ» هنگامی که تنگدست شدید، پس با خدا از طریق صدقه دادن تجارت کنید." ممکن است این حکمت ۲۵۸ ناظر به آن آیه شریفه ( آیه ۱۶۰ سوره انعام) باشد که فرمود: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ؛ "کسی که یک حسنه بیاورد، ده برابر برای او اثر خواهد بود" 🔻3. ایمان: مسأله دیگری که در نهج البلاغه با صدقه حفظ میشود، مسأله ایمان است. در حکمت ۱۴۶ نهج البلاغه می خوانیم: « سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ » "ایمان خود را با صدقه دادن حفاظت و صیانت کنید." 🔻4. دیگر مسأله ای که از طریق صدقه دادن حل میشود، کفّاره گناهان است. حضرت در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه در بیان فلسفه صدقه پنهانی می فرمایند: « وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ» ؛ "صدقه پنهانی گناهان را می پوشاند و کفّاره گناهان حساب میشود." 🔻5. دفع مرگ بد : نکته آخر دفع مرگ بد است که انسانها میخواهند سعی کنند عاقبت بخیر شوند. یکی از راههای دفع عاقبت به شرّی، صدقه آشکار است. در همان خطبه ۱۱۰ می خوانیم: « وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ» ؛ "صدقه آشکار دفع مرگ بد می کند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
حکمت ۳۲۰ تا حکمت ۳۳۰.mp3
3.98M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۳۲۰ تا حکمت ۳۳۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۲۰ تا حکمت ۳۳۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 (شخصی مسئله پيچيده ای سوال كرد، حضرت فرمود:) برای فهميدن بپرس، نه برای آزار دادن، كه نادان آموزش گيرنده، همانند داناست، و همانا دانای بی انصاف چون نادان بهانه جو است. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 (عبدالله بن عباس در مسئله ای نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود:) بر تو است كه رای خود را به من بگویی، و من بايد پيرامون آن بينديشم، پس اگر خلاف نظر تو فرمان دادم بايد اطاعت كنی. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 (وقتی امام از جنگ صفين باز می گشت به محله شباميان رسيد، آواز گريه زنان بر كشتگان جنگ را شنيد، ناگاه حرب بن شر حبيل شبامی بزرگ قبيله شباميان خدمت امام رسيد به او فرمود:) چنانكه می شنوم، زنان شما بر شما چيره شدند؟ چرا آنان را از گريه و زاری باز نمی داريد؟ (حرب پياده و امام سوار بر اسب می رفتند به او فرمود:) باز گرد، كه پياده رفتن رئيس قبيله ای چون تو پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونی مومن است. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فريب داد به شما زيان رساند. شيطان گمراه كننده، و نفسی كه به بدی فرمان می دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت، و راه گناه را بر ايشان آماده كرد، و به آنان وعده پيروزی داد، و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان نمود. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 از نافرمانی خدا در خلوتها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است داوری كند. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 (آنگاه كه خبر كشته شدن محمد بن ابی بكر را به او دادند فرمود:) همانا اندوه ما بر شهادت او، به اندازه شادی شاميان است، جز آنكه از آنان دشمن، و از ما یک دوست كم شد. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 عمری كه خدا از فرزند آدم پوزش را می پذيرد شصت سال است. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 پيروز نشد آن كس كه گناه بر او چيره شد، و آنكه با بدی پيروز شد شكست خورده است. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 همانا خدای سبحان روزی فقراء را در اموال سرمايه داران قرار داده است، پس فقيری گرسنه نمی ماند جز به كاميابی توانگران، و خداوند از آنان نسبت به گرسنگی گرسنگان خواهد پرسيد. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 بی نيازی از عذرخواهی، گرامی تر از عذر راستين است. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄ 💠 كمترين حق خدا بر عهده شما اينكه از نعمت های الهی در گناهان ياری نگيريد. 📒 ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
۳۲۰_۳۳۰.mp3
2.66M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۲۰ تا ۳۳۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت بیست و یکم :«چگونه غدیر را فراموش کرده‌اید»؟ 🔻پس از هفت روز از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، سخنرانی مفصلی در مدینه ایراد کردم و جایگاه پیامبر و تقرب او به درگاه خداوند را برای مردم تشریح کردم و اینکه او واسطه میان خدا و خلق بود؛ تا آنجا که خدا عمل هیچ کسی را بدون وساطت پیامبر صلی الله علیه وآله نمی پذیرد و تقرب به درگاه خویش را فقط با اطاعت از رسولش برای افراد میسر می سازد؛ همانگونه که فرمود: 🔻 [کسی که از پیامبر اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و کسی که روی گرداند تو را نگهبان او نفرستاده‌ایم] سوره نساء آیه ۸۰ 🔻سپس شرافت های خود را برای آنان برشمردم، به ویژه علمم که رسول خدا مرا از آن بهره مند ساخته بود و سپس غدیر را برای آنها یادآوری کردم و سخنان رسول خدا را برای آنها بازگو کردم و گفتم رسول خدا بر آن بلندی دستم را بالا بردند و با صدای رسا خطاب به مسلمانان فرمودند : «هر که من مولای اویم علی مولای اوست، خدایا دوست بدار هرکه دوستدار اوست و دشمن بدار هر که را دشمن اوست». 🔻با این سخن رسول خدا؛ معیار دوستی با خدا دوستی با من و معیار دشمنی با خدا دشمنی با من شد و خداوند در همان روز این آیه را نازل کرد: «اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَأَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينًا» «امروز، دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم». 🔻و سپس مردم را از عقوبت کسانی که راه کج رفتند و شیوه درست را وارونه نشان دادند انذار دادم و آیات ۴۲ تا ۴۵" سوره ق" را برای آن‌ها خواندم: « روزی که همگان صیحه رستاخیز را به حق می شنوند، و روز خروج از قبرهاست.....پس به وسیله قرآن کسانی را که از عذاب می ترسند متذکر ساز». 📚 منابع: 1. قرآن کریم سوره ق آیات 42 تا 45 2 . قرآن کریم سوره نساء آیه 80 3. اصول کافی جلد8 صفحه 26 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد...
💔 درد دلهای امیرالمومنین در نهج البلاغه(۵) 🔴 نکوهش کوفیان 💠 شگفتا! می خواهم به وسيله شما بيماری ها را درمان کنم، ولی شما درد بی درمان من شده ايد. کسی را می مانم که خار در پايش رفته و با خار ديگری می خواهد آن را بيرون کشد، در حالی که می داند خار در تن او بيشتر شکند و بر جای ماند. خدايا! طبيب اين درد مرگبار به جان آمده و آب رسان اين شوره زار ناتوان شده است... 📜 خطبه ۱۲۱
✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم✨ 💠 وَ قَالَ (علیه السلام) إعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ، يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ. 🔹 و درود خدا بر او فرمود: از ويژگيهای انسان در شگفتی مانيد، كه با پاره ای پي می نگرد و با گوشت سخن می گويد و با استخوان می شنود و از شكافی نفس می كشد! 🌹شرح 🔴 قسمت اول 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت هشتم نهج البلاغه، شگفتیهای خلقت تن انسان را بیان میکنند. اساساً یکی از راههای معرفت الله، توحید و طاعت الهی در نهج البلاغه، تفکر در ویژگیها و شگفتیهای خلقت و آفرینش پدیده هاست. حضرت در نهج البلاغه موارد متعددی از شگفتیهای خلقت موجودات متنوّع را تبیین فرموده اند که به برخی از آنها اشاره میکنم. ابتدا حکمت هشتم نهج البلاغه را با هم میخوانیم: « و درود خدا بر او فرمود: از ویژگیهای انسان در شگفتی مانید که با پاره ای پی می نگرد و با گوشت سخن میگوید و با استخوان میشنود و از شکافی نفس میکشد». 🔻 انصافاً اگر کسی در همین چهار ویژگی به ظاهر ساده خلقت تن خودش تفکر بکند، قطعا در مقابل عظمت خدا سر به سجده می گذارد و از گردنکشی و نافرمانی دست می کشد. عرض کردم امیرالمؤمنین راههای متعددی را برای معرفت الله و توحید و طاعت الهی معرفی فرموده اند که یکی از آنها بررسی و تفکر در ویژگیها، پیچیدگی ها و شگفتی های پدیده های مختلف است. من به برخی از آنها اشاره میکنم. 🔻1. بررسی شگفتی های خلقت آسمانها: واقعاً این شگفتی انسان را متعجب می کند به گونه ای امیرالمومنین (علیه السلام) جزء به جزء فرایند آفرینش آسمان را بیان می کنند، که گویا در خلقت آسمانها حضور داشته اند. در خطبه اول نهج البلاغه بند سوم می خوانیم: « سپس خدای سبحان طبقات فضا را شکافت و اطراف آن را باز کرد و هوایِ به آسمان و زمين راه يافته را آفريد و در آن آبی روان ساخت، آبی که امواج متلاطم آن شکننده بود، که يکی بر ديگری می نشست، آب را بر بادی طوفانی و شکننده نهاد و باد را به بازگرداندن آن فرمان داد و به نگهداری آب مسلّط ساخت و حدّ و مرز آن را به خوبی تعيين فرمود. فضا در زير تندباد و آب بر بالای آن در حرکت بود. سپس خدای سبحان طوفانی برانگيخت که آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پی در پی در هم کوبيد. طوفان به شدّت وزيد و از نقطه ای دور دوباره آغاز شد. سپس به طوفان امر کرد تا امواج درياها را به هر سو روان کند و بر هم بکوبد و با همان شدّت که در فضا وزيدن داشت بر امواج آب ها حمله ور گردد، از اوّلِ آن برمی داشت و به آخرش می ريخت و آبهای ساکن را به امواج سرکش برمی گرداند. تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قلّه های بلند کوه ها بالا آمدند. امواج تُند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا برد که از آن، هفت آسمان را پديد آورد... 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🔺کسی با قرآن همنشین نشد مگر آنکه....
🌸🍃 ریحانه های علوی و فاطمی روزتون مبارک ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
حکمت ۳۳۱ تا حکمت ۳۴۴.mp3
4.42M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۳۳۱ تا حکمت ۳۴۴ ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۳۱ تا حکمت ۳۴۳ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 خدای سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرار داد آنگاه كه مردم ناتوان كوتاهی كنند. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 حاكم اسلامی، پاسبان خدا در زمين اوست 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠(در توصيف مومن فرمود:) شادی مومن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزی فراخ تر، و نفس او از هر چيزی خوارتر است، برتری جویی را زشت، و رياكاری را دشمن می شمارد، اندوه او طولانی، و همت او بلند است، سكوتش فراوان، و وقت او با كار پر است، شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است، از كسی درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداری از بنده خوارتر است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 اگر بنده خدا اجل و پايان كارش را می ديد، با آرزو و فريب آن دشمنی می ورزيد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 برای هر كسی در مال او دو شريك است: وارث، و حوادث. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 كسی كه چيزی از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 دعوت كننده بی عمل، چون تيرانداز بدون كمان است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 علم دو گونه است: علم فطری و علم اكتسابی، علم اكتسابی؛ اگر هماهنگ با علم فطری نباشد سودمند نخواهد بود. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 استواری رای با كسی است كه قدرت و دارایی دارد، با روی آوردن قدرت روی آورد، و با پشت كردن آن روی برتابد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 پاكدامنی زيور تهيدستی، و شكرگزاری زيور بی نيازی (ثروتمندی ) است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠روز انتقام گرفتن از ظالمان سخت تر از ستمكاری بر مظلوم است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠برترين بی نيازی و دارایی، نوميدی است از آنچه در دست مردم است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 گفتارها نگهداری می شود، و نهان ها آشكار، و هر كسی در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگه دارد ؛ درخواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودی يا خشمی از رای خود باز گردد. و آنكس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهی ناراحت شود يا كلمه ای او را دگرگون سازد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 ای مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندی كه به آرزوی خود نرسيد، و سازنده ساختمانی كه در آن مسکن نکرد ، و گردآورنده ای كه زود آنها را گرد آورده رها خواهد نمود، شايد كه از راه باطل گرد آورده، و يا حق ديگران را باز داشته، و با حرام به هم آميخته كه گناهش بر گردن اوست، و يا سنگينی بار گناه در می گذرد ، و با پشيمانی و حسرت به نزد خدا می رود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكاری آشكار» 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
گزارش ۳۳۱_۳۴۴.mp3
3.12M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۳۱ تا ۳۴۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•