eitaa logo
نهج البلاغه کتاب روشنگری
72 دنبال‌کننده
562 عکس
38 ویدیو
3 فایل
🌹 پویش « با علی تا مهدی» ، طرح بزرگ «هر محب علی، یک کانال و ۱۱۰ عضو» کانال «ادمین یار نهضت» مرجعی برای مطالب آماده، جذاب و دسته بندی شده برای کمک به شما عزیزان در اداره کانال هایی است که در همراهی با طرح بزرگ«هر محب علی یک کانال»ایجاد میکنید.! 🔰 شما
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پانزدهم: « نگرانی های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم» 🔻 به همراه رسول خدا در اطراف شهر مدینه راه می رفتم به باغی رسیدیم گفتم چه باغ زیبایی است! ایشان فرمودند: «در بهشت برای تو زیباتر از این هست». پس به باغ دیگر رسیدیم عرض کردم:« یا رسول الله این باغ چقدر زیباست»! ایشان فرمودند:« ولی برای تو در بهشت زیباتر از این هست». تا آن که از هفت باغ گذشتیم، فرمودند:« در بهشت برای تو زیبا تر از این است»، وقتی راه خلوت شد مرا در آغوش گرفتند و با گریه شدید فرمودند:«پدرم فدای بی یاور شهید». عرض کردم چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: «کینه‌های انباشته ای در دل برخی افراد است که آنها را بعد از وفات من بر تو آشکار می کنند این کینه ها از جنگ بدر و احد در دلها باقی مانده است». عرض کردم: «آیا در آن هنگام دین من سالم خواهد بود»؟ 🔻 فرمودند: «آری ای علی بشارت باد تو را ! زیرا در این دنیا همراه من و در آخرت نیز با من خواهی بود؛ تو برادر و جانشین من هستی تو انتخاب شده من، وزیر، وارث و ادا کننده تعهدات من هستی، تو طبق سنت من با ناکثین، قاسطین و مارقین از امت من می جنگی رابطه تو با من همانند رابطه هارون با موسی است. هارون الگوی مناسب و زیبایی برای توست. آن هنگام که قومش او را ضعیف شمردند و تا مرز کشتن او پیش رفتند پس تو نیز بر ستم قریش و همدستی آنان در برابر خود، صبر پیشه کن. چرا که تو چونان هارون نسبت به موسی و پیروانش هستی و آنان همچون گوساله سامری و پیروانش هستند. 🔻علی جان خداوند هر پیامبری را که مبعوث کرد گروهی با اختیار و علاقه و گروهی دیگر بدون خواست قلبی تسلیم او شدند. بعد از پیامبران در بین آن دو گروه درگیری پدید آمد آنان که بدون علاقه قلبی تسلیم شده بودند بر گروه اول مسلط شدند و حتی به قتل آنها اقدام کردند و موجب بیشتر شدن اجر و پاداش آنان شدند. امت ما نیز همانند امت های گذشته اند و خداوند در این امت نیز راه تفرقه و اختلاف را باز گذاشته است البته اگر خدا می خواست در همین دنیا از ظالمان انتقام می گرفت و نعمتش را از آنها دریغ می کرد اما تقدیر الهی این است که دنیا محلی برای انجام اعمال و آخرت محل و صحنه جزا و پاداش باشد: خدا در قران میفرماید: (تا آنکه بد کردند به سبب عملشان جزا داده شوند آنان که نیکی کردند به نیکی جزا داده شوند) » 🔻 پس از شنیدن سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: خداوند را به خاطر نعمت‌هایش شکر می گذارم و در برابر آزمون‌های او صبر می کنم و به تقدیرات او راضی هستم. 📚منابع: ۱. قرآن کریم سوره نجم آیه ۳۱ ۲. تاریخ بغداد جلد ۱۲ صفحه ۳۹۸ ۳. الریاض النضره جلد ۳ صفحه ۱۸۴ ۴. مجمع الزوائد جلد ۹ صفحه ۱۱۸ 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد....
🌹 شرح 🔴 قسمت ششم 🔸1.2.6 علم اهل بیت علیهم السلام: 🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش ششم از مباحث مربوط به دانش اشاره می‌کنند به علم اهل بیت علیهم السلام و خودشان و مخصوصاً جایگاه انحصاری و اختصاصی ائمه علیهم السلام به عنوان معدن علم و تنها منشا علم مفید. در حکمت ۱۴۷ بعد از اینکه مقدمات بسیار مهمی را به کمیل گوشزد می‌کنند اشاره به سینه مبارکشان کرده‌اند و فرموده اند: « بدان که در اینجا دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می یافتم که می‌توانستند آن را بیاموزند. آری تیزهوشانی می یابم ولی مورد اعتماد نمی باشند زیرا دین را وسیله دنیا قرار داده با نعمت های خدا بر بندگانش و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. یا گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند ولی ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند با اولین شبهه ای شک و تردید در دلشان ریشه میزند، پس نه آنها که تیزهوشانند و نه اینها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. یا فرد دیگری که سخت در پی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا کسی که در ثروت اندوزی حریص است. هیچ کدام از آنها نمی توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند و چنین است که دانش با مرگ دانشمندان می میرد». یعنی ما منشاء علم هستیم و کسی نیست که لیاقت داشته باشد از این منشاء استفاده کنند. یا در خطبه ۲۳۹ اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را مایه حیات علم و مرگ جهل معرفی می‌کنند می‌فرمایند: « آنها -یعنی اهل بیت- مایه زندگانی علم و باعث مرگ جهل و نادانی هستند». 🔻در خطبه ۹۱ هم درباره خودشان اینگونه می‌فرمایند: « بدان که انسانهای راسخ در علم کسانی هستند که اقرار به همه غیبهای پوشیده ، آنها را از گذشتن از سد ها و حجاب ها و حدودی که خدا میان آنها و حقایقی غیبی برقرار کرده است، بی نیاز ساخته است پس خداوند تعالی آنها را به جهت اعتراف به نادانی خود، از وصول به آنچه احاطه علمی ندارند مدح فرموده و چشم پوشیدن و رها ساختن تعمق در آنچه را که خداوند آنان را به بحث و تحقیق از حقیقت آن مکلف نکرده ، رسوخ نامیده است». در واقع اشاره است به آیه ۷ سوره آل عمران که اهل بیت علیه سلام راسخون در علم هستند. 🔻 نکته آخر هم درباره علم اهل بیت در نهج البلاغه این نکته بسیار بسیار عجیب است که تنها فردی که در تاریخ با شجاعت تمام بر منبر می نشست بارها و مکرر و فریاد می زد:« ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی». از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشنا تر هستم، امیرالمومنین علی علیه السلام بود در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه البته موارد بسیار بسیار زیادی از علم مولا علی علیه السلام و اهل بیت در نهج البلاغه است که ما به همین مقدار بسنده می کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨ ختم در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید، حاج قاسم سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس 🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۲۶۹تا حکمت ۲۷۳🔻
حکمت ۲۶۹ تا حکمت ۲۷۳.mp3
3.84M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۶۹ تا ۲۷۳ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۶۹ تا ۲۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 مردم در دنيا دو دسته اند، يكی آن كس كه در دنيا برای دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستی هراسان، و از تهيدستی خويش در امان است. پس زندگانی خود را در راه سود ديگران از دست می دهد و ديگری آنكه در دنيا برای آخرت كار می كند، و نعمتهای دنيا نيز بدون تلاش به او روی می آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان می گردد، و با آبرومندی در پيشگاه خدا صبح می كند، و حاجتي را از خدا درخواست نمی كند جز آن كه روا می گردد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 (در زمان حكومت عمر، نسبت به فراوانی زيور و زينتهای كعبه صحبت شد، گروهی گفتند آنها را برای لشكر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زينت نمی خواهد، وقتی از اميرالمومنين (علیه السلام) پرسيدند، فرمود:) همانا قرآن بر پيامبر (صلی الله علیه و آله ) هنگامی نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود: اموال مسلمانان كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان تقسيم كرد، و غنيمت جنگی كه آن را به نيازمندانش می رساند، و خمس، كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، كه خداوند راه های بخشش آن را مشخص فرمود، و زيورآلات و زينت كعبه از اموالی بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت، نه از روی فراموشی آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودی رسوا می شديم، و متعرض زيورآلات كعبه نشد.) 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 (دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزدي کرده بودند، يكی برده مردم و ديگری برده ای جزو بيت المال بود، امام فرمود:) برده ای كه از بيت المال است حدی بر او نيست، زيرا مال خدا مقداری از مال خدا را خورده است، اما ديگری بايد حد دزدی با شدت بر او اجرا گردد. (سپس دست او را بريد.) 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 اگر از فتنه ها و لغزشگاه ها با قدرت بگذرم، دگرگونيهای بسياری پديد می آورم. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 💠 به يقين بدانيد! خداوند براي بنده خود هرچند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در قرآن وعده فرمود، قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، با آنچه در قرآن برای او رقم زده حايلی نخواهد گذاشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و به كار گيرد، از همه مردم آسوده تر، و سود بيشتر خواهد برد. و آنكه آن را واگذارد و در آن شك كند، از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است، چه بسا نعمت داده شده ای كه گرفتار عذاب شود، و بسا گرفتاری كه در گرفتاری ساخته شده و آزمايش گردد، پس ای كسی كه از اين گفتار بهره مند می شوی، بر شكرگزاری بيفزای، و از شتابت دست بردار، و به روزی رسيده قناعت كن. 📒 ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
۲۶۹_۲۷۳.mp3
3.46M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۶۹ تا ۲۷۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت شانزدهم: «خضاب محاسن با خون سر» 🔻بعد از اتمام خطبه ی رسول خدا صلی الله علیه و آله که در آخرین جمعه ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان خواندند، من برخاستم و پرسیدم: « ای رسول خدا! در این ماه بهترین و با فضیلت ترین عمل چیست»؟ 🔻فرمودند: «بهترین عمل در ماه رمضان اجتناب از حرام های الهی است». سپس اشک از چشمانشان سرازیر شد عرض کردم: «چرا گریه می کنید ای رسول خدا»؟ فرمودند: «برای حادثه ای که در چنین ماهی برای تو اتفاق خواهد افتاد! گویا می بینم که تو در حال نماز هستی و بدبخت ترین فرد امت، شمشیر را بر سر تو فرود می آورد و محاسنت را با خون سرت خضاب می کند». ✳️ آیا دینم سالم است؟ عرض کردم: «آیا در این حال دین من سالم است»؟ فرمودند: «آری با سلامت همراه است. علی جان آن کس که تو را به قتل برساند گویی مرا به قتل رسانده است زیرا تو برای من همانند جان هستی و جان تو از جان من و سرشت تو از سرشت من است. خداوند من و تو را باهم آفریده است و هر دوی ما را انتخاب کرده است. کسانی که امامت تو را انکار کنند نبوت مرا نیز انکار کرده اند. سوگند به آن خدایی که مرا به نبوت مبعوث و در میان خلق خویش برترین قرار داده است، تو حجت خدا بر خلق او و جانشین خدا در میان بندگانش هستی». 📚منابع: 1. الامالی شیخ صدوق صفحه 93 2 . عیون اخبارالرضا علیه السلام جلد 1 صفحه 297 3 . فضایل الاشهرالثلاثه صفحه 79 4 . روضه الواعظين جلد 2 صفحه 346 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ادامه دارد...
💔 درد دلهای امیرالمومنین در نهج البلاغه (۴) 🔴 نکوهش کوفیان: 💠 به خدا سوگند!، هنگامی که شما را به جنگ با معاويه فرا خواندم، خوشايندتان نبود، ولی خداوند خير شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت می کرديد، شما را راهنمايی می کردم و اگر به انحراف می رفتيد شما را به راه راست برمی گرداندم، اگر سرباز می زديد، دوباره شما را برای مبارزه آماده می کردم، در آن صورت وضعيّتی مطمئن داشتيم. اما دريغ، با کدام نيرو بجنگم؟ و به چه کسی اطمينان کنم؟ 📜 ، خطبه ۱۲۱
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔰 امیر المومنین علی علیه السلام در حکمت ۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سینه خردمند صندوق راز اوست وخوشرویی وسیله دوست یابی و شکیبایی گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است : «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم: 1. رازداری 2. خوشرویی 3. صبر و شکیبایی 4. آداب پرسش کردن 5. ازخودراضی و خودپسند نبودن. 🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در حکمت ۲ به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کرده‌ایم . 🔸2. خوشرویی: 🔹2.1 تعریف خوشرویی: در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام در توصیف مؤمن می فرمایند : «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگرچه مومن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است. 🔹 2.2 آثار خوشرویی: در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است: 2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ می‌خوانیم: «دل‌های مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند» 2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ می‌خوانیم : «خوشرویی وسیله دوست یابی است» 🔸3. پرسش کردن: در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سوال کردن بیان شده است. 🔹3.1 سوال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بی‌انصاف مانند نادان بهانه‌جویی است». یعنی شما که چیزی را می‌دانید برای چه چیزی برای دست انداختن سوال می‌کنید. 🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است». 🔻آداب پاسخ دادن: پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است. 1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند». 2. وقتی از انسان سوال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمومنین درحکمت ۸۲ می‌فرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمی‌دانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند : «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
حکمت ۲۷۴ تا۲۸۴.mp3
3.51M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۷۴ تا ۲۸۴ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۷۴ تا ۲۸۴ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 علم خود را نادانی، و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 طمع به هلاكت می كشاند و نجات نمی دهد، و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبی كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد، و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت می كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور می كند، و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسيد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان می دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاری كه تو از آن آگاهی ، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستی كه درونم را زشت كرده به سوی تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودی تو دور گردم. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 نه، سوگند به خدایی كه به قدرت او در شب تاریک به سر برديم كه روز سپيدی را در پی داشت، چنين و چنان نبود! 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياری كه از آن به ستوه آیی اميدواركننده تر است. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 هرگاه مستحبات به واجبات زيان رساند، آن را ترك كنيد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 كسی كه به ياد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می سازد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهی چشمها دروغ می نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمی كند. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 ميان شما و پندپذيری، پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 جاهلان شما پرتلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهی ورزند. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 💠 دانش، راه عذرتراشی را بر بهانه جويان بسته است. 📒 ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
گزارش ۲۷۴_۲۸۴.mp3
2.95M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۷۴ تا ۲۸۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت هفدهم: «ارتحال رسول خدا صلی الله علیه و آله» 🔻 رسول خدا در بستر بیماری آرمیده بودند همان بیماری که به ارتحال آن حضرت انجامید در آن روزها پیامبر به صورت سری و دور از چشم دیگران هزار باب دانش را به روی من گشودند که از هر باب آن هزار باب دیگر به روی من گشوده می شد. اگر مسلمانان پس از وفات آن حضرت از من پیروی می کردند و رهنمودهای مرا می پذیرفتند، از آسمان و زمین برکات الهی بر آنان نازل می‌شد و از نعمتهای آسمان و زمین بهره ها می بردند. 🔻 یک روز قبل از اینکه از دنیا بروند سر مبارکشان را به سینه ام گرفته بودم آن حضرت فرمودند علی جان به این آیه قرآن توجه کرده‌ای: «آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین مردم هستند». آیا می دانی بهترین مردم چه کسانی هستند؟ عرض کردم خدا و رسولش بهتر می دانند. فرمودند: «مقصود از این افراد شیعیان و یاران تو هستند وعده من با آنان کنار حوض کوثر است در آن شرایط سخت روز قیامت منادیان الهی تو و شیعیان تو را فرا می خواند و شما با چهره ای نورانی و غرق در سرور و شادی بهره مند از کرامتهای الهی پاسخ می‌دهید و به بارگاه خداوند حاضر می‌شوید». 🔻علی جان به این آیه نیز توجه کن: « آنان که از اهل کتاب و مشرکان کافر شدند در آتش جهنم جاودان خواهند بود آنان بدترین مردم هستند. مقصود از این افراد یهود و بنی امیه و پیروان آنها هستند روز قیامت با بدبختی و در شدت گرسنگی و روسیاهی مبعوث می شوند». 🔻رسول خدا در حالی که سر بر سینه من داشتند جان به جان آفرین تسلیم کردند مسئولیت غسل ایشان با من بود با کمک ملائکه آن حضرت را غسل دادم گویی در و دیوار با من هم ناله و هم نوا بودند. فرشتگان گروه گروه فرود می آمدند گوش من پر بود از صدای آهسته ملائکه که بر آن حضرت نماز می خواندند تا آنگاه که او را به خاک سپردیم. 🔻در میان همه مسلمانان مونسی جز رسول خدا صلی الله علیه وآله نداشتم با رحلت ایشان آنچنان غم و غصه بر سر من فرو ریخت که اگر آن همه بر کوه ها فرود می آمد تحمل از دست می دادند. بدن مبارکشان را به خاک سپردم و سپس به دستور آن حضرت گردآوری آیات و سوره های قرآن را پی گرفتم همراه با اشک های فراوان و ناله های جانسوز آنچه به من فرمان داده بودند به پایان رساندم و با بردباری و دوراندیشی همه آنها را متحمل شدم. 📚منابع: ۱. الامالی شیخ مفید صفحه ۲۶۷ ۲. مناقب آل ابی طالب جلسه ۱ صفحه ۲۷۲ ۳. نهج البلاغه خطبه ۱۹۷ 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ادامه دارد...
🌹 شرح 🔴 قسمت دوم 🔰خودپسندی و از خود راضی بودن: 🔻سرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخت می‌شود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است. حضرت علی علیه السلام در حکمت ۶ فرمودند: «دشمنان انسان از خود راضی فراوانند». 🔹 نکته اول که باید در باب خودپسندی و هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد. حضرت در حکمت ۴۵۴ میفرمایند: « فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند». 🔹 نکته دوم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود. در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ می‌خوانیم: «مردم! از آنچه بر ملت‌های متکبر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبر ها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتادن پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید همانگونه که از حوادث سخت به او پناه می‌برید. آگاه باشید زنهار زنهار از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و نسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواسته‌های پروردگار مبارزه کنند». 🔻 همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ میفرمایند: « بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-» 🔹 نکته سوم تسلیم گمراهان نشدن است .حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید: «و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق می‌دهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند». 🔹 نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است. حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذاشته و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است». یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملت‌های گذشته و امت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینه‌ها از کینه‌ها تنگی گرفت». دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
توضیح حکمت ۲۳۸.mp3
4.45M
🔈 پاسخ به شبهه ای در نهج البلاغه(۱) - آیا منظور امیرالمومنین در حکمت ۲۳۸ این است که زن "شَر" است؟! - آیا این حکمت به معنای توهین به زن است؟! 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد 💠 دنيا پس از سركشی به ما روی می كند، مانند شتر ماده بدخو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند: و اراده كرديم بر مستضعفين زمين، منت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم.) 📒 ،حکمت۲۰۹ 🌸اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَج🌸
حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵.mp3
4.79M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۸۵ تا ۲۹۵ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند، كوتاهی می ورزند. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 مردم چيزی را نمی گویند: 《خوشا به حالش》، جز آنكه روزگار، روز بدی را برای او تدارك ديده است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 (از قدر پرسيدند ، امام علیه السلام فرمود:) راهی است تاريك، آن را مپيماييد؛ و دريایی است ژرف، وارد آن نشويد؛ و رازی است خدایی، خود را به زحمت نياندازيد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار كند، دانش را از او دور سازد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 در گذشته برادری دينی داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چنان دنيای حرام در چشم او بی ارزش می نمود، و از شكم بارگی دور بود، پس آنچه را نمی يافت آرزو نمی كرد، و آنچه را می يافت زياده روی نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهی كه لب به سخن می گشود بر ديگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش كنندگان را فرو می نشاند، به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود اما در برخورد جدی چونان شير بيشه می خروشيد، يا چون مار بيابانی به حركت درمی آمد، تا پيش قاضی نمی رفت دليلی مطرح نمی كرد، و كسی را كه عذری داشت سرزنش نمی کرد، تا آنكه عذر او را می شنيد، از درد شكوه نمی كرد، مگر پس از تندرستی و بهبودی، آنچه عمل می كرد می گفت، و بدانچه عمل نمی كرد چيزی نمی گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشی می گرفتند اما در سكوت مغلوب نمی گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود، اگر سر دو راهی دو كار قرار می گرفت، می انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت می كرد، پس بر شما باد روی آوردن به اينگونه از ارزشهای اخلاقی، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی بهتر از رها كردن همه است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمی داد، لازم بود به خاطر سپاسگزاری از نعمتهایش نافرمانی نشود. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 (جهت تسليت گفتن به اشعث بن قيس در مرگ فرزندش) ای اشعث! اگر برای پسرت اندوهناكی به خاطر پيوند خويشاوندی سزاوار است، اما اگر شكيبا باشی هر مصيبت را نزد خدا پاداشی است. ای اشعث! اگر شكيبا باشی تقدير الهی بر تو جاری می شود و تو پاداش داده خواهی شد و اگر بی تابی كنی نيز تقدير الهی بر تو جاری و تو گناهكاری. ای اشعث! پسرت تو را شاد می ساخت و برای تو گرفتاری و آزمايش بود، و مرگ او تو را اندوهگين كرد در حالی كه برای تو پاداش و رحمت است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 (به هنگام دفن رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: همانا شكيبایی نيكوست جز در غم از دست دادنت، و بی تابی ناپسند است جز در اندوه مرگ تو، مصيبت تو بزرگ، اما مصيبتهای پيش از تو و پس از تو ناچيزند. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 همنشين بی خرد مباش، كه كار زشت خود را زيبا جلوه داده، دوست دارد تو همانند او باشی. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 (از فاصله ميان مشرق و مغرب پرسيدند حضرت فرمود:) به اندازه يك روز رفتن خورشيد. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 💠 دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند، اما دوستانت، پس دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است. و اما دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است. 📒 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
شرح حکمتهای ۲۸۵ تا ۲۹۵.mp3
3.02M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۸۵ تا ۲۹۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت هجدهم: «تغییر مسیر خلافت» 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله در طول حیات خود بارها مرا به زمامداری امت خود منصوب کردند و از همه کسانی که در حضور شان بودند برای من بیعت گرفتند و به همه حاضران دستور دادند این موضوع را به افراد غایب برسانند. موقعیت من به گونه‌ای بود که گمان نمی کردم کسی در دوران حیات رسول خدا و همچنین بعد از وفات ایشان در مسئله زمامداری امت به مخالفت با من برخیزد و خود را در ردیف من قرار دهد. 🔻رسول خدا در روزهای پایانی عمرشان تدبیری اندیشیدند و دستور دادند لشکری به فرماندهی اسامه بن زید از مدینه خارج و به ماموریت اعزام شود و همه قریشیها و افراد قبیله اوس و خزرج و نیز کسانی که احتمال می رفت به دلیل کینه توزی در جنگها نسبت به من بیعت شکنی کنند را زیر پرچم اسامه جمع کردند تا از مدینه خارج شوند و فقط آن یک گروه از مردم پاکدل در حضورش بمانند که سخنان نابجا بر زبان نیاورند و مرا از خلافت امت پس از رسول خدا باز ندارند. 🔻رسول خدا بسیار تأکید و سفارش فرمودند تا کسی از فرماندهی اسامه تخلف نکند اما متاسفانه با رحلتشان وضع غیرمنتظره ای پیش آمد همان مردان تحت فرماندهی اسامه اردوگاه های خود را رها نموده و آشکارا دستور پیامبر را ترک کردند و به سرعت به مدینه بازگشتند تا پیمان خلافت مرا نقض کنند و با هیاهو و داد و فریاد برای خود پیشوایی دیگر برگزینند. 🔻شگفت اینکه در انتخاب خلیفه نظر هیچ فردی از خاندان عبدالمطلب را جویا نشدند زیرا هدف اساسی آنان شکستن بیعت با من بود. ✳️ رها نکردن پیکر پیامبر به خاطر بدست آوردن خلافت 🔻برای من رها کردن پیکر مطهر رسول خدا و پرداختن به کاری دیگر برای حفظ خلافت روا نبود زیرا حفظ حرمت پیامبر و تکریم او بر هر کار دیگری مقدم بود. این پیشامد شگفت و عهدشکنی تلخ قلبم را که از فراق رسول خدا مجروح بود به درد آورد، با این وجود باز هم شکیبایی ورزیدم. ✳️ آزمایش شدن مردم 🔻بعد از از دفن پیکر مطهر رسول خدا مشغول مسطح کردن مرقد آن حضرت بودم که برایم خبر آوردند مردم با ابوبکر بیعت کرده‌اند با شنیدن خبر، این آیات را تلاوت کردم: «بسم الله الرحمن الرحیم آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم. باید علم خدا درباره راستگویان و دروغگویان تحقق یابد آیا کسانی که اعمال ناروا انجام می دهند گمان می برند بر قدرت ما چیره می شوند چه بد داوری می کنند»! 📚منابع: 1 . قرآن کریم، سوره عنکبوت آیه 1تا 4 2 . ارشاد القلوب ، جلد2، صفحه 349 3 . الخصال، صفحه 371 4 . الاختصاص، صفحه 170 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ادامه دارد...
🌹شرح 🔴 قسمت سوم 🔹 نکته پنجم که در بحث خودپسندی باید توجه کرد تا از این آفت در امان ماند، بحث توجه به این حقیقت است که عزت و بزرگی و کبریا مخصوص ذات اقدس خداوندی است. در خطبه ۱۹۲ بند اول ، حضرت می فرمایند: «ستایش خداوندی را سزاست که لباس عزت و بزرگی پوشید و آن دو را برای خود انتخاب کرد و از دیگر پدیده‌ها بازداشت. آن دو را مرز میان خود و دیگران قرار داد و آن دو را برای بزرگی و عظمت خویش برگزید و لعنت کرد آنکس را که در آرزوی عزت و بزرگی با خدا به ستیزه برخیزد، از این رو فرشتگان مقرب خود را آزمود و فروتنان را از گردن کشان جدا فرمود» که اشاره است به آزمون سجده بر آدم که ابلیس به خاطر گردنکشی مردود و رجیم شد اما فرشتگان مقرّب شدند. 🔹نکته ششم در مورد علل خودپسندی است. چه می‌شود انسانها دچار این رذیله مهلک و خطرناک می‌شوند؟ در نهج‌البلاغه چندین دلیل برای خود پسندی بیان شده است که به ترتیب عرض می‌کنم. 1. ستایش و تشویق: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر رحمت الله می نویسند: «تا می توانی با اهل ورع و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش بده که تو را فراوان نستایند و تو را برای اعمال زشتی که انجام نداده‌ای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وامی دارد.» در جای دیگری از همین نامه می‌فرمایند: «مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبیهای خودت اعتماد کنی و ستایش را دوست داشته باشی که اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به تو است و کردار نیک نیکوکاران را نابود می سازد.» 2. دنیا پرستی : در نامه اول نهج البلاغه است: «همانا بسیاری از مردم تغییر کرده‌اند و از سعادت و رستگاری بی‌بهره مانده اند، به دنیا پرستی روی آورده و از روی هوای نفس سخن گفتند.کردار اهل عراق مرا به شگفتی وا داشته است که مردمی خودپسند در چیزی گرد آمده اند.» در خطبه ۲۳۰ هم می فرمایند: «بر شما باد به تلاش و کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا. دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّتهای پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت.» 3. افتخار به آفرینش خود: در خطبه ۱ درباره ابلیس ملعون و راز سکوتش می فرمایند: «سپس خداوند از فرشتگان خواست تا آنچه در عهده دارند انجام دهند و عهدی را که پذیرفته اند وفا کنند این گونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند جز شیطان، غرور و خودبزرگ بینی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرینش خودش از آتش افتخار نمود و آفرینش انسان از خاک را تحقیر کرد.» در بند دوم از خطبه ۱۹۲ هم می فرمایند: «شیطان بر آدم به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبین و سرسلسله متکبران است.» 🔻عجیب است که مولا امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «ابلیس که شش هزار سال عبادت خدا را کرده بود فقط به خاطر یک استکباری که از خودش نشان داد از درگاه خدا رانده شد.» چه برسد به ما که عبادت های او را هم نکرده ایم. 4. حسادت : امیرالمؤمنین در حکمت ۲۱۲ می فرمایند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» در واقع می‌خواهند بفرمایند یکی از آفتهای عقل است. آثار خودپسندی یکی دیگر از مباحث نهج البلاغه است که در بحث بعدی عرض خواهم کرد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹کودکان نهج البلاغه ای🌹 💠 با حیوانات مهربون باشیم. 📒برگرفته از نامه ۲۵
توضیح حکمت ۱۴۱ نهج البلاغه.mp3
4.04M
🔈 پاسخ به شبهه ای در نهج البلاغه(۲) - منظور از "کمی زن و فرزند یکی از دو آسایش است" در حکمت ۱۴۱ چیست؟ با لینک زیر دوستان خود را به سفره معنوی مولای متقین امیرالمومنین علی( ع)دعوت فرمایید. @labika👈👈👈👈👈👈👈👈