باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
#استاد_علامه_حسن_زاده_آملی
اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد " #بهيمه" است.
و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد " #سبع" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد " #شيطان" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند " #ملك" است.
و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و فی اللّه گرايش دارد " #انسان" است.
ممدالهمم در شرح فصوص الحکم
علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
monajat shabanieh.mp3
3.81M
💦💦💦💦💦💦💦
💦✨
💦
🌼استاد محمود امامی حفظه الله 🌼
این مناجات شعبانیه حضرت امیر است .
همه انبیا و حتی حضرت بقیة الله هم الان این را می خواند. دعاهایی که در مناجات شعبانیه هست، این دعاهای حضرت بقیه الله است.
اگر خواستی حضرت بقیه الله را زیارت کنی باید این دعا را بفهمی . او دعایش همین ها است.دعای حقیقی این است.
#ماه_شعبان ، #مناجات_شعبانیه ،#زیارت
@shakhehtoba
هدایت شده از خیرٌ و أبقیٰ
001.mp3
2.23M
♦️مناجات با امام زمان علیه السلام
#استاد_هاشمی_نژاد
یک شب بیا به خانه ی من آشیانه کن
دل را رها ز ماتم و حزن زمانه کن
گفتم به دل که صبر نما می رسی به او
گفتا برای دیدن او ترک خانه کن
گفتم برای وصل نگارم کنم چکار؟
گفتا به تیر عشق هوا را نشانه کن
گفتم حجاب بین من و او چه گشته است
گفتا به غیر او همه دور از میانه کن
گفتم به دل که خون شده ای از فراغ او
گفتا مرا ز گوشه ی چشمت قواره کن
گفتم اگر که حال دعایم شود نصیب
گفتا دعا به جان امام زمانه کن
گفتا دعا به جان امام زمانه کن
#امام_زمان علیه السلام
#مناجات
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
کانال تربیتی معرفتی خیرٌ و ابقی
ٰ@kheyrvaabgha
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
.#اگر_آلوده_نشوی ...
.
روزی جوانی تقریبا هفده ساله خدمت علامه حسن زاده روحی فداه رسیده و عرضه داشت آقا ما را پند بفرمایید
حضرت علامه چندین بار مشت گره کرده بر روی سینه ی جوان زدند فرمودند:
آقا جوان! عاقل باش , تمام همت را به کار بگیر که آلوده نشوی که اگر آلوده نشوی به دست اهلش می افتی.
در عالم انسان های الهی به دنبال شکار افراد آماده و دارای استعداد هستند
مثل آن عالم که جناب جهانگیر خان قشقایی را شکار کرد و از او عارفی عظیم الشأن ساخته که در محضرش عرفای بزرگی تربیت شده اند.
عشوه ی جان شکار او , خانه به خانه کو به کو
در صدد شکار من , تازه به تازه نو به نو
________________
عصاره ی عالم
استاد داود صمدی آملی
@shakhehtoba
تعریف «عارف»: ابن سینا معتقد است که کسی که دائما فکرش متوجه قدس جبروت باشد عارف نامیده میشود. ولی حضرت امام معتقد است که: «عارف کسی است که قلب خود را هیولا و پذیرای هر صورتی که محبوب بر او وارد سازد قرار دهد، و هیچ فعلیت و صورتی جز آن را طلب ننماید». [۳]
----------
[۳]: ۳. «شرح دعای سحر» ص ۱۳.
عقل مشوب به وهم با تعدد و تکثر و علت و معلول سروکار دارد، در این صورت عقل تنها با صورت شی ء انس پیدا میکند. اما معرفت شهود حاق ذات شی ء است، و این معرفت گاهی به اسماء و صفات حق تعلق میگیرد، و گاهی معرفت به ذات مقدس تعلق میگیرد بدون واسطه صفات، و این چون مقام احدیت است مناسب با استدلال نبوده بلکه جای فناء سالک و اتحاد شاهد و مشهود است.
عارف کسی است که: «فکر خود را به قدس جبروت متوجه ساخته و دائما نور حق را در سرّ خود میطلبد». [۲]
----------
[۲]: ۲. فصل دوم از نمط دوم از «الاشارات و التنبیهات».
اسمای الهی
صدرالمتألهین میفرماید: «شناخت اسماء و صفات الهی در نهایت عظمت و جلالت است، و با افکار فلسفی و بحث و استدلال نمی توان آن را به دست آورد، نقل اقوال نیز راه به جایی نبرده و تنها موجب پرده بر دل و تاریکی دل میگردد.
فقل لمن یدّعی فی العلم فلسفةً حفظت شیئا وغابت عنک أشیاءُ
هر کس که اصطلاحات فلسفه را فراگیرد فیلسوف نخواهد بود، و نه هر کس که
روایات را حفظ نمود مؤمن است، بلکه روح انسانی تا از قید و بند این علوم متعارف خارج نشده باشد به اوج قله معرفت اسماء و صفات صعود نخواهد نمود. به همین جهت برخی از متکلمان چون معتزله کلاًّ صفات را انکار کرده و این تنزیه آنان را به تعطیل کشانده است. و برخی نیز صفات زایده بر ذات اثبات کرده اند و به شرک محض مبتلا شده اند. اینان دچار حیرت شده اند. اما آنان که نور معرفت را از سرچشمه و مشعل نبوت گرفته اند حق را درست شناخته اند، و دیگران بهره و نصیبی در آن ندارند». [۱]
----------
[۱]: ۱. «مفاتیح الغیب ملاصدرا» ص ۳۳۳.
حقیقت حجاب بین انسان و خدا این است که انسان سالک، مقامات و درجاتی دارد که هر کدام قبل از رسیدن به خدای متعال حجاب او هستند. و چون مقامات انسان بی نهایت است، مراتب حجابها نیز بی نهایت است [۳]
----------
[۳]: ۳. «ریاض السالکین» ج ۲، ص ۲۹؛ تلخیص الریاض أو تحفة الطالبین، ج ۱، ص ۱۴۲.
وقتی سالک با قدم عرفانی حرکت نمود و «محو جمالی» بر او حاصل شد به طوری که دیگر فعل خود را نبیند و حق بر او تجلی نمود، این تجلی از اسمای افعالی بوده، و هر خبری که چنین شخص سالکی از مشاهدات خود بیان کند در واقع اخبار به اسمای فعلی خواهد بود.
و وقتی از حجاب افعال گذشت و حق تعالی با اسمای صفاتی بر قلب او تجلی نمود، هر چه را او در این تجلّی ببیند و از آن خبر دهد از حضرت اسماء صفاتی خواهد بود. و وقتی از این حضرت نیز فانی گردید و حق به اسمای ذاتی بر او تجلّی نمود، در این هنگام مشاهدات او از حضرت اسمای ذاتی خواهد بود. و اهل سلوک در هر کدام از این سه سلوک دارای شدت و ضعف میباشند». [۱]
----------
[۱]: ۱. «تعلیقات علی شرح فصوص الحکم» ص ۲۱. عین همین بیان را حضرت امام سه مرتبه دیگر در سایر آثار خود بیان نموده است: «آداب الصلوة» ص ۲۸۴؛ و ص ۳۸۸؛ «چهل حدیث» ص ۵۲۵.
هدایت شده از کانال واعظین 2
﷽
🌸 آیه الله محمد جواد انصاری همدانی رضوان الله علیه:
دو چیز برای انسان نور می آورد ، یکی اخبار و احادیث محمد و آل محمد علیهم السلام و یکی [قرائت] قرآن و آیات کلام الله مجید ، منتهی نور این دو با هم فرق می کند.
📖سوخته صفحه ۴۹
@vaezin_com1
هدایت شده از [ اقتصاد نیوز ]
(257).mp3
1.67M
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نیت_گناه
⏳زمان: 4:34 دقیقه
___________
🆔 کانال اختصاصی نشر صوت و متن آثار حضرت علامه حسن زاده آملی👇
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95