eitaa logo
لحظات طلایی کتابخوانی
120 دنبال‌کننده
138 عکس
43 ویدیو
12 فایل
#لیست_کتب_کانال: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/435 #قوانین_امانت_کتاب: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/14 فهرست تفسیر قرآن: http://eitaa.com/lahazate_talaei_ketabkhani/349 ارتباط با ادمین: @lahazate_talaei_ketabkhani_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_ولایت شرح #حدیث از حضرت #امام_صادق علیه‌السلام درباره‌ی #صفت‌_های_برجسته‌‌ی_اخلاقی @lahazate_talaei_ketabkhani
شرح از حضرت علیه‌السلام درباره‌ی بسم الله الرّحمن الرّحیم اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض ... امام صادق علیه‌السّلام میفرماید: بعضی از و خصلتها بسته‌ی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط و با همدیگر دارند. یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء اینها را هم مثل بقیّه‌ی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بی‌حکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و اراده‌ی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همه‌ی مکارم، از همه‌ی خوبی‌ها، از همه‌ی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد. تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها و است. وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ ... این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک برده‌ای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم درباره‌اش فرموده‌اند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوه‌های درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه‌ی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود می‌آورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعه‌ای باشند، این جامعه، جامعه‌ی برجسته‌ای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل : صِدقُ الحَدیث ✅ . الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزه‌تر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدق‌الحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، ، ، ، ، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه‌ سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم : وَ صِدقُ النّاس ✅ ؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم. وَ اِعطاءُ السّائِل ✅ [اگر ] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف است. وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع ✅ را میگویند «صنیعه». «مُکافئه‌ی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم. @lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#معرفی_کتاب_از_لیست_کتب_کانال #تولد_در_لس_آنجلس همیشه خواندن خاطرات کسانی که یک‌شبه مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود و از بیراهه به راه درست می‌رسند، #جذاب و #آموزنده‌ است. برخی تصمیم‌های یک‌شبه و تغییر و #تحول‌های_لحظه‌ای، دنیای آدمی را آباد می‌کند و برخی برعکس از دنیا می‌گذری و به دنیای بعدی می‌رسی. داستان #محمد_عرب از نوع دوم است؛ کسی که جوانی‌اش در لس‌آنجلس و گشت‌وگذار در حال‌وهوای یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا گذشته و حالا برای تکمیل کردن مجموعه خوشی‌هایش راهی ریو دوژانیروی برزیل می‌شود تا شرکت در کارناوال رقص و موسیقی برزیلی‌ها هم آلبوم خاطراتش را پر کند؛ اما درست در همین لحظات حضور در برزیل و در سر و صدای یکی از گروه‌های موسیقی، جرقه‌ای ذهن محمد را تکان می‌دهد و تا به امروز مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند. @lahazate_talaei_ketabkhani
#برش_کتاب #تولد_در_لس_آنجلس "چند ‌آیۀ دیگر خواندم و جلو رفتم. تا آیۀ‌ 23 و 24 سورۀ بقره. حس خاصی نداشتم. برای همین قرآن را بستم و گذاشتم کنار. چراغ را خاموش کردم و خوابیدم. چندلحظه‌ای که گذشت، یک‌‌دفعه با خودم فکر کردم که معنی ‌این جمله‌هایی که خواندم چه بود؟ همان اول کار می‌گوید: «این است کتابی که راهنمای پرهیزکاران است و ...»" این جملات، شروع جرقه‌ای است که تا به امروز زندگی خیلی‌های دیگر مثل محمد عرب را تغییر داده و به مسیر صحیح کشانده است. «تولد در لس‌آنجلس»، خاطرات محمد عرب، خواننده آمریکایی است که به‌کوشش بهزاد دانشگر و به همت انتشارات عهدمانا در 200 صفحه راهی بازار نشر شده است. @lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اسلام(ص) به گروهی از مسلمانان که از جنگی برمی گشتند فرمودند:آفرین به گروهی که از جنگ کوچک برگشتند و مبارزه بزرگتر را که هست را در پیش دارند. ایشان در جای دیگر می فرمایند شیطان من به دست من اسلام آورد و رام شد. این دو حدیث حکایت از یک انسان دارد. علمای روانشناسی اعتراف کردند که انسان به علل و عواملی حالتی پیدا می کنند که یک نوع ناهماهنگی در افکار و احساساتش پیدا می شود لذا افرادی مشاهده می شوند که در رفتار آنها دونوع عمل کاملا متضاد دیده می شود گاهی مهربان و خوش اخلاقند و گاهی درشت خو و خشن، گاهی بسیار دین دارند و گاهی از دین بی خبر. منشا این ناهماهنگی و یکنواخت نبودن در عمل و رفتار همانا است. @lahazate_talaei_ketabkhani
این آشفتگی در عمل نتیجه است و نتیجه نزاعی است که بین افکار و احساسات انسان وجود دارد و باید در وجود انسان به واقعی بین افکار و احساسات تبدیل شود. تا صلح و صفای واقعی بین افکار و احساسات حاصل نشود نمی توان به ها امیدوار بود. از عهده ی هر قدرت و قوه ای خارج است کما اینکه خیلی اوقات علم و قدرت و... خود چون ابزاری در دست نفس قرار می گیرند و تنها عنصری که می تواند مقابل نفس اماره بایستد و اتحاد افکار و احساسات در وجود انسان را به ارمغان بیاورد همانا است و لاغیر @lahazate_talaei_ketabkhani