☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 322
🕌 آوایملکوتیمسجد 32
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله سیودوم/2 :
♨️مسجد و رفعنیازهاینمازگزاران
در این راستا بهترین مکان جهت انجام این مهم، مساجد هستند و به همین دلیل و با هدف ایجاد انگیزه و رغبت و نیز ترویج این اندیشه، اجر و پاداش اقامه نماز، در مسجد را چندین برابر برپایی آن در خانه ذکر کردهاند تا بدین طریق با حضور مؤمنین در مساجد، امور مسلمین نیز سازماندهی شده و شکل بگیرد.
همان گونه که مساجد از آغاز تاکنون به عنوان مرکز اجتماع و تعاون و مهد افکار و نیز بستر اندیشهسازی و اندیشهپروری، در محیطی با صفا و معنوی به شمار میآیند، مهمترین عامل در ایجاد این فضا وجود اجتماعی مخلص و مؤمن است و اصلی ترین برنامهای که موجب میشود تا این همایش معنوی شکل بگیرد و هر روز پنج وعده تکرار شود برپایی نماز جماعت است. به همین دلیل مسجد و نماز جماعت لازم و ملزوم یکدیگرند و بسان دو بال کبوتر، امکان پرواز مومنان و نمازگزاران را به عالم بالا فراهم میسازند.
✅مفهوم جذب و جذابیت
معنای لغوی «جذب»، در فرهنگ عمید، کشیدن، به سوی خود کشیدن، کشش و ضد دفع است. چنانچه میدانیم قدرت جذب کنندگی هر مکانی یا موقعیتی به میزان تأمین کنندگی آن مکان، در رابطه با نیازهای پیرامون ش بستگی دارد.
🔸جذب کنندگی یک موقعیت ممکن است به دو جهت مورد توجه قرار گیرد. گاهی بعضی ها بر این باورند که یک موقعیت جذاب است به خاطر اینکه فی نفسه جذاب است چه آن موقعیت نیازی را ارضا کند و چه ارضا نکند. در اینجا ارزش فی نفسه امور و موقعیت، یا مکانی مستلزم این است که خود آن موقعیت واجد ویژگی ها و خصایصی باشد که به نظر بینندگان زیبا و ارزشمند به نظر آید. بعضی دیگر بر این باورند که ارزشمندی امور یا جاذب بودن موقعیتی، به ارزش بیرونی و عینی آن است و آن موقعیت باید واجد ویژگی هایی باشد که به واسطه آن بخشی از نیازهای آدمی مرتفع شود.
🔸بر اساس دیدگاه دوم (چنانچه ما نیز بر آن تاکید میورزیم)، موقعیتی همچون مسجد، باید واجد ویژگیهایی باشد که آن ویژگیها به تأمین نیازهای مردم منجر شود. بین میزان تأمین کنندگی مسجد و میزان جذاب بودن آن رابطه مستقیمی وجود دارد. آدمی نیز رو به موقعیتهایی دارد که این نیازها را تامین میکنند.
منبع: کتاب «روش های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و نماز جماعت» نوشته محمدعلی موظف رستمی
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 323
🕌 آوای ملکوتی مسجد 33
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله بیستوسوم :
♨️پیامبر"ص"و مدیریت مسجد
(در سه قسمت/ قسمت اول)
🔆پس از بنا کردن مسجدالنبی توسط پیامبر(ص) فصلی نوین در آموزش و فعالیتهای فرهنگی مسلمانان آغاز شد و نه فقط معبد و پرستشگاهی ساخته شد، بلکه دانشگاهی فعال و سرشار از شور و نشاط علمی پیریزی شد.
🔅مسجد سنگر دفاع از حریم دین مقدس اسلام است و در طول تاریخ بزرگانی همچون پیامبر اعظم (ص) و اصحابش، سربازان مدافع آن بودهاند و همواره تجلیگاه عشق و عبادت و خضوع به درگاه پروردگار عالم بوده است، دل مؤمنان صادق، بهترین سنگر در برابر شرک و بیدینی است که شبانه روز چند نوبت به سوی خدا میایستند و با حضور در مسجد آن را جلوه و نورانیت میبخشد. تأکید فراوانی که پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار(ع) بر اقامه نماز جماعت داشتهاند بر دایمی و همیشگی بودن این دفاع دلالت دارد.
🔅خاطرهای از نخستین منبر مسجد پیامبر اعظم(ص) هنگامی که رسول خدا با یاران اندک به مدینه مهاجرت کردند، در آغاز چون مسلمانان کم بودند پیامبر هنگام سخنرانی بر ستون مسجد (که ستونی از نخل خرما بود) تکیه میداد و به ارشاد مردم میپرداخت، ولی وقتی جمعیت مسلمین فزونی یافت پیامبر اعظم (ص) برای نخستین بار از پلههای آن بالا رفت. در این هنگام فریاد ناله از تنه درخت خرما (که ستون مسجد و تکیهگاه قبلی پیامبر اعظم بود بلند شد، همانند ناله شتری که از بچه خود جدا شده و آه و ناله میکند که همه حاضران آن ناله را شنیدند، این ناله فراق بود، پیامبر اعظم(ص) دیگر هنگام سخن گفتن به آن تکیه نمیداد...)
🔅نقش فرهنگی- آموزشی مسجد پس از هجرت پیامبر اعظم (ص) پس از هجرت پیامبر اعظم (ص) به مدینه و بنا نمودن مسجدالنبی فصلی نوین در آموزش و فعالیتهای فرهنگی مسلمان آغاز شد.
🔅 تلاشهای فرهنگی در مدینه، پیش از هجرت پیامبر أعظم به آن شهر و قبل از بنای مسجد نیز سابقه داشته است. با این حال، نقش مسجد در فعالیتهای فرهنگی- آموزشی پس از ورود پیامبر اعظم به مدینه و بنای مسجد، هرگز یا قبل از آن شایان مقایسه نیست. با بنای مسجدالنبی در واقع نه فقط معبد و پرستشگاهی ساخته شده که دانشگاهی فعال و سرشار از شور و نشاط علمی نیز پیریزی شده است.
🔅حضور منظم و پیوسته مسلمانان در این مسجد به منظور برپا داشتن نماز، بهترین فرصت را برای کارهای تبلیغی پیامبر اعظم(ص) فراهم میآورده است. آن حضرت با توجه به اوضاع و احوال و رعایت حال حاضران در مسجد از این فرصتها به شایستگی بهرهبرداری میکرد و پس از برگزاری نمازها برای مردم سخن میگفت.
🔅در آغاز که شمار مسلمانان اندک بود، پیامبر اعظم (ص) با تکیه بر یکی از ستونهای مسجد که از چوب درخت خرما ساخته شده بود، برای مردم سخن میگفت. بعدها به پیشنهاد برخی از مسلمانان، منبری که دارای سه پایه و از چوب بود، برای آن حضرت ساخته شد، پیامبر اعظم بر بلندای همین منبر کوتاه که به بلندای همه تاریخ بود، جانتشنگان معارف الهی را سیراب میساخت.
🔅بسیاری از سخنان و گفتههای پیامبر أعظم (ص) که اکنون در دسترس ما است، از همان خطبههایی است که بر فراز این منبر ایراد شده است. در حقیقت منبر محل نشستن پیامبر اعظم در سخنرانیهای رسمی بوده است. سخنرانیهای پیامبر اعظم (ص) در مسجد سخنرانیهای پیامبر اعظم (ص) برای افراد حاضر در مسجد نه فقط خستهکننده و ملالآور نبوده که بسیار پرجاذبه بوده است. جلسات موعظه و سخنرانی رسمی همه روزه برگزار نمیشد، زیرا یاران پیامبر اعظم از این عمل رسول خدا چنین برداشت میکردند که پیوستگی و مداوم بودن جلسات سخنرانی موجب خستگی و ملال نمازگزاران میشود.
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 325
🕌 آوایملکوتیمسجد 35
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله بیستوهفتم :
♨️پیامبر"ص"و مدیریت مسجد
(در سه قسمت/قسمت دوم)
🔷عبدالله بن مسعود که از چهرههای علمی در روزگار پیامبر اعظم (ص) به شمار میآید، میگوید: کان رسول الله یتخولنا بالموعظة فی الایام کراهة السامة علینا؛ رسول خدا از آن رو که مبادا ما شنوندگان خسته و ملول شویم، برخی از روزها موعظه نمیکردند. گرچه عبدالله این سخن را از خود میگوید ولی بیگمان او با استناد به سخنی از پیامبر اعظم (ص) چنین برداشتی را از شیوه کار آن حضرت کرده است. پیامبر أعظم(ص) دیگران را نیز به آسان گرفتن در تبلیغ و موعظه سفارش میکرد. از ایشان نقل شده که در این زمینه فرمودهاند: یسروا ولاتعسروا و بشرو ولاتنفروا؛ آسان بگیرید، سختگیر مباشید، بشارت دهید و مردم را گریزان مسازید. گاهی زمان سخنرانیهای پیامبر أعظم(ص) از پیش با اعلام خود حضرت اعلام میشد تا همگان در مسجد حضور یابند. در چنین مواردی یاران پیامبر اعظم یکدیگر را به حضور در مسجد در اول وقت و ضبط سخنان پیامبر اعظم (ص) سفارش میکردند تا مبادا کلمهای از سخنان پیامبر اعظم از دست آنان بیرون رود. در مجالس سخنرانی پیامبر اعظم زنان نیز حضور داشتند. اگر احساس میشد زنان به هر علت سخنان پیامبر اعظم (ص) را نشنیدهاند، پیامبر اعظم آنان را مجددا موعظه و نصیحت میکرد. روزی پیامبر اعظم (ص) در حالی که بلال نیز با او همراه بود، دانست که زنان سخنان او را نشنیدهاند، دوباره آنان را موعظه کرد و ایشان را به صدقه دادن فرمان داد. گاه زنان درخواست میکردند که برای آنان مجلس سخنرانی جداگانهای تشکیل شود، پیامبر اعظم (ص) با پیشنهاد آنان موافقت میکرد و مجلسی مخصوص به زنان برپا میشد.
🔹محتوای سخنرانیهای پیامبر أعظم(ص) در مسجد خداوند متعال یکی از جنبههای مهم رسالت پیامبر أعظم(ص) را تبیین و تفسیر آیههای قرآن قرار داده است. بیتردید این مهم، در مرتبه اول در مسجد صورت میگرفته است. آموزش فقه و احکام دینی به مردم نیز بخش دیگری از سخنرانی پیامبر أعظم(ص) را تشکیل میداد. با این حال، سخنرانیهای پیامبر اعظم (ص) فقط جنبه آموزشی نداشت، بلکه از عامل موعظه و تقویت روحیه تقوا و پرهیز از گناه در روح و جان شنوندگان نیز برخوردار بود. از همین رو اصحاب پیامبر اعظم (ص) از برخی جلسات سخنرانی آن حضرت به عنوان مجلس موعظه یاد میکردند.
🔹این امر به روشنی نشان میدهد که آموزش و یاد دادن در مسجد باید با وعظ و اندرز دادن که در حقیقت پرورش است، همراه باشد.
در کتاب معالم القربه از بخاری نقل کرده که ابو مسعود گفته است: مردی به رسول خدا (ص) گفت، من به لحاظ ضعف و ناتوانی از حضور در نماز فلان کس خودداری میکنم زیرا او نماز را طولانی برگزار میکند. ابومسعود گفته است: پیامبر اعظم (ص) در این باره برای مردم سخنرانی کرد. من هرگز پیامبر اعظم (ص) را در سخنرانی اینچنین خشمگین ندیده بودم. آن حضرت خطاب به حاضران فرمود: برخی از شما مردم را گریزان میسازند، اگر کسی امامت گروهی را بر عهده دارد باید از طولانی کردن نماز پرهیز کند. چه، در نماز جماعت افراد ناتوان، بزرگسال و نیز کسانی که کار و پیشه دارند، یافت میشوند.
🔹جایگاه موعظه در تبلیغ پیامبر اعظم (ص) اصولا عامل موعظه و اندرز در تبلیغ از جایگاهی ویژه برخوردار است. قرآن کریم یکی از راههای فرا خواندن مردم به سوی خداوند را موعظه دانسته است. قرآن مجید در آیاتی چند خود را موعظهای برای مردم معرفی کرده است.
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
*کانالِلاحِق* در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ای ملت #مسجد های
خودتان را حفظ کنید./
🔴سخنانیکمترشنیدهشده
از امام خمینی ره
⏳۱ دقیقه
#مسجدی_ها
#مسجد_برای_همه
#مسجد_محور
مدیریتجامعهاسلامی
https://eitaa.com/lahegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢همهی دعوای ما در
عالَمِاسلام بر سر چیست.⁉️
✅پاسخ را از زبانِ
#حاج_قاسم بشنوید ...
#حاج_قاسم_سلیمانی
#مسجد_برای_همه
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 326
🕌 آوایملکوتیمسجد 36
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله یوششم :
♨️پیامبر"ص"و مدیریت مسجد
(در سه قسمت/قسمتسوم)
راغب، موعظه را اینگونه معنا کرده است: الوعظ زجر مقترن بالتخویف، موعظه بازداشتن همگان با بیم دادن است. خلیل بن احمد یکی از دانشمندان به نام لغتشناس نیز گفته است: الوعظ هو التذکر بالخیر فیها یرق له القلب، وعظ به یاد آوردن نیکیها است، به گونهای که دلها نرم شود. پیامبر اعظم (ص) علاوه بر اینکه خود عملأ از چنین شیوهای برای هدایت مردم استفاده میکردند مسلمانان را بر برگزاری مجالس وعظ و اندرز ترغیب می کردند.
🔸در روایاتی که هم در منابع شیعه و هم در منابع سنی یافت میشود از مجالسی به عنوان مجالس ذکر نامی به میان آمده و در خصوص برگزاری آن تشویق و تأکید شده است. یکی از آنها حدیث ذیل است که پیامبر اعظم (ص) خطاب به مسلمانان فرمودهاند: بادرو الی ریاض الجنه، قیل یا رسول الله و ریاض الجنه؟ قال مجالس الذکر، به سوی باغهای بهشت بشتابید، گفته شد ای رسول خدا! مقصودتان از باغهای بهشت چیست؟ فرمود: مجالس ذکر و یاد خدا. متأسفانه امروزه مجالس وعظ و اندرز در میان مسلمانان از جایگاه اصیل خود برخوردار نیست.
🔸برگزاری مجالس سخنرانی در مسجد به یک رسم و تشریفات تبدیل شده، فقط در مرگ افراد مجالس با عنوان مجلس ترحیم تشکیل میشود، آن هم نه برای عبرت و موعظ بلکه از رسم و تشریفات، چندان که اگر کسی نمیرد، هرگز مجلسی برپا نمیشود، گویی همگان خود را از وعظ و اندرز دیگران بینیاز میدانند، حال آنکه سخت بدان محتاج هستند.
🔸مراعات حال حاضران در مسجد درباره مدت زمان سخنرانیهای پیامبر اعظم (ص) در مسجد با استناد به شواهد روشنی که در این زمینه در دست است، میتوان گفت: مدت این سخنرانیها معمولا کوتاه بوده است.
🔸آنچه از خطبههای پیامبر أعظم(ص) در دست است، نشان میدهد که مدت زمان سخنرانیهای آن از چند دقیقه تجاوز نمیکرده است. مراعات اعتدال، حتی در خطبههای نماز جمعه نیز که از سوی آن حضرت ایراد شده مورد توجه قرار میگرفته است.
🔸در سنن ترمذی آمده است که پیامبر أعظم(ص) در نماز جمعه و خطبههای آن، جانب اعتدال را مراعات می کرده است.
🔸در کنار این همه، گاه در سخنرانیهای پیامبر اعظم (ص) مطالب مزاحآمیزی نیز بیان میشده است. پیامبر اعظم (ص) بر منبر مسجد برای مردم از مردی سخن گفت که شتری را که مال خود پیامبر (ص) بوده برای آن حضرت هدیه آورده است! پیامبر اعظم (ص) و سه وقیه نقره به او پاداش دادهاند، ولی او باز هم راضی نشده است! جاذبههای معنوی در تبلیغ پیامبر اعظم (ص) در مساجد تردیدی نیست که کار تبلیغی پیامبر اعظم (ص) در مسجد، سرشار از مایههای معنوی و روحانی بوده است. این آمیزههای الهی کسانی را که اندک زمینهای برای هدایت داشتند، شیفته و شیدای اسلام میکرد. در حقیقت دامنه فعالیتهای پیامبر اعظم (ص) در مسجد فقط به برگزاری سخنرانی و تشکیل کلاسهای آموزشی محدود نمیشد، بلکه جلوههای رفتاری پیامبر اعظم (ص) بیش از هر چیز، مسجد را به کانون هدایت حقجویان تبدیل ساخته بود یعنی پرتو نور جذبههای معنوی پیامبر أعظم(ص) آنچنان پرفروغ بود که گاه کسانی که به قصد کشتن آن حضرت به مسجد میآمدند، نیز خیره میماندند و بذر مهر و محبت به اسلام در دل آنها کاشته میشد.
🔸عمیر بن وهب، در پی تحریکات صفوان بنیامیه برای کشتن پیامبر أعظم(ص) با شمشیر زهرآلود از مکه بازگشت. چنین ماجراهایی به روشنی نشان میدهد که پیامبر اعظم (ص) در برخوردهایی کوتاه جان تازه مسلمانان را با اسلام پیوند میزد، به گونهای که نخستین آرزوی آنان پس از مسلمان شدن، شهادت در راه خدا بود.
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی327
🕌 آوایملکوتیمسجد 37
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله سیوهفتم :
♨️هیئت؛ پایگاهمقابلهباهالیوود
"بچههایمسجد، ویژگیشاخصهیئت"
🔷هیئت یکی از معدود پایگاههای زنده ما در برابر هالیوود و رسانههای جهانی است.
🔹در فقدان خلاقیت و در فضای تقلید، متأسفانه بسیاری از استعدادها هدر میرود و بسیاری از سرمایهها و فرصتهای هنری و حرفهای نگفته میسوزد. پیشتر نوشتم که غمگینانه نوشتن و ناله و آه و بعضا غمهای شبهعرفانی و غیره بخش مهمی از وقت هنرمندان را میگیرد و هزار و یکی حرف نگفته بر زمین میماند، بخش مهمی از این حرفهای نگفته رجز و قهرمانی و دلاوری است.
🔸سالهای کودکی و نوجوانی ما سینمای ایران یک جمشید هاشمپور داشت و یک فتحعلی اویسی و قهرمان و ضدقهرمان و درگیری اینها که همیشه برای قشر نوجوان و جوان و برای همه جذابیت داشت ؛ اما از یک دورهای به بعد همه سینما، سینما حقیقت شد و همه شروع به تحلیل و روانکاوی و آسیبشناسی و پدیدهشناسی و غیره کردند و در این بازار، نسل جدید بیقهرمان ماند و قصههای هیجانآوری که آرمانخواهی و عدالتخواهی و مجاهده در جستجوی زیبایی را برای جوانها و برای آدمها، زیبا روایت کند از سینمای ما رخت بر بست.
🔹هیئت یکی از معدود پایگاههای زنده ما در برابر هالیوود و رسانههای جهانی است که در این بازی هم یک معیار و شاخص است. همهساله رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سال روز میلاد بابرکت حضرت زهرا(س) دیداری با مداحان و شاعران آیینی دارند که خود این دیدار هم نشاندهنده اهمیت این جریان در نگاه ایشان است و هم خطدهنده و تصحیحکننده حرکت این جریان است که طبیعتا هر سال هم نکاتی که ایشان میفرمایند برای چهرههای شاخص این جریان و برای عموم مردم راه را مشخص میکند، جدا از این بحث، نمونه آثاری که در این دیدار ارائه میشود، برای مداحان سراسر کشور بهمنزله سرمشقهایی قابل توجه است، چون این آثار با دقت گزینش میشود و طبیعتا تاثیرگذارترینها از میان نخبگان این حوزه در این دیدار فرصت ارائه مییابند، شعرخوانی حماسی و رجزخوانی حاج احمد واعظی از شاخصترین بخشهای این مراسم بود که بسیار تاثیرگذار بود و مورد توجه و عنایت ویژه رهبر انقلاب هم قرار گرفت.
🔸توجه به وقایع روز و نگاه موضعمند در کنار توجه به موضوع مذهبی ویژگی شاخص این شعر بود. نگاه موضعمند همراه با اجرای استادانه حاج احمد واعظی که خدا بر توفیقاتش بیفزاید این شعرخوانی را بسیار برجسته کرد، بحث موضوع و موضع در شعر مذهبی یکی از بحثهای مهمی است که در این سالها طرح شده است و بهویژه شاعر و اندیشمند محترم جناب محمدکاظم کاظمی بارها به این موضوع پرداختهاند، نگاه به وقایع روز با موضع دینی باعث میشود تا شعر مذهبی در دایره محدود روایت موضوع نماند و با روزآمدشدن، کارآمدتر نیز بشود؛ البته که شعر با موضوع دینی در هر زمان و هر حال مفید است و برای تربیت و تعالی انشان و ارتباطگرفتن بهتر با ائمه معصوم کمک و راهگشاست، ولی شعر موضعمند است که از مرحله شناخت میگذرد و به مرحله عمل میرسد...
🔹چند سال پیش در مطلبی نوشتم که تا پیش از انقلاب اسلامی، شاعر همیشه در روایت عاشورا بعد از واقعه به صحنه میرسید؛ اما امروز شاعر عصر انقلاب اسلامی در دل واقعه حضور دارد و بهعنوان یک حاضر و آنهم نه حاضری صرفا ناظر، بلکه حاضری که خود نقش دارد و تعیینکننده است حرف میزند.
🔅امروز شیطان اکبر آمریکاست و جمهوری اسلامی علمدار خط مقابله با شیطان است و شاعر انقلاب اسلامی نیز از مجاهدان حاضر در صحنه است، المومن یجاهد بسیفه و لسانه، همیشه آرزومندم و دعا میکنم که نگاه هیئتی بتواند در سایر هنرها و رسانهها نیز مابهازای خودش را ایجاد کند. ای کاش سینمای ما نیز بتواند رجز بخواند و رسانه ما نیز بتواند و... چراکه مرگ روح حماسه و دلاوری و غلبه خط هوا و هوس و تسلیم و ذلت، آغاز مرگ و فروپاشی هر جامعه است.
✍علیمحمد مودب
منبع: روزنامه شهرآرا
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی328
🕌 آوایملکوتیمسجد 38/1
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله سیوهشتم :
♨️#فضای_بازی در مسجد
🔷یکی از مهمترین کارکردهای مسجد تعلیم و تربیت و سازندگی انسانهایی مؤمن برای آینده اسلام است. همان دینی که تأکید فراوانی به تمرین و عادت دادن کودکان به دینداری و انجام فرائضدینی دارد، وقتی به کارکردهای مسجد از صدر اسلام تاکنون مینگریم، میبینیم که مسجد نه تنها مکانی برای عبادت و محفلی برای راز و نیاز مؤمنین با پرودگار خویش بوده است ، بلکه محل اجتماع مسلمانان، محل آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ، محل حفظ بیتالمال و خزانه کشور، پناهگاه مردم در مواقع اضطراری، محل نگهداری مجرمان ، دادگستری، مجلس شورا و قانونگذاری ، بیمارستان و داروخانه ، مرکز تبلیغات رسمی، مرکز تعلیم و تربیت عمومی و اختصاصی ، کتابخانه، انبار مهمات، مرکز اعزام نیروهای جنگی ، محل اعلان اخبار، اردوگاه اسرا، آموزشگاه نظامی، محل نگهداری غنائم و... بوده است.
🔸آری؛ در روایات رسیده از جانب حضرات معصومین علیهم السلام؛ به ما توصیه شده است: تا میهمانانِ در دنیا باشید و مساجد را خانه های خود قرار دهید(کراجکی، ١/٣٤٤) و نیز مسجد خانهی پارسایان شمرده شده است(نوری، ٣/٣٦٢)، خانهای که بازاری از بازارهای آخرت است و نشستن در آن موجب آمرزش و هدیهاش بهشت است(طوسی، ١٣٩).
🔸بنابراین نشستن و گذراندن وقت در این مهمان خانه سودبخش خواهد بود، مهمانخانهای که در روز حسرت به فرمودهی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: وقتی همه جا ویران گردد، پایه های مساجد برجای ایستاده اند/المتقی الهندی،٧/٦٤٨
🔸پس چه زیبا و پسندیده است که خود و کودکانمان را به رفت و آمد، به این مهمانخانه عادت دهیم، چرا که طبق فرموده پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: مَن ألف المسجد ألفه اللهُ تعالی (إبن ابی جمهور، ٢/٣٢)، هر که با مسجد الفت بگیرد حقتعالی با او الفت میگیرد ، و نیز فرمود: آنگاه که دیدید مردی با مساجد خو گرفته و معتاد آنجا شده است به ایمان او گواهی دهید(إبن ابی جمهور، ٢/٣٣).
✅تربیتکودکمسجدی،
کارکرد مهم مسجد :
🔶یکی از مهمترین کارکردهای مسجد تعلیم و تربیت و سازندگی انسانهایی مؤمن برای آینده اسلام است. همان دینی که تاکید فراوانی به تمرین و عادت دادن کودکان به دینداری و انجام فرائض دینی دارد(کلینی، ٤/٤٠٩).
🔸با توجه به اینکه کودکان چونان صفحات صاف و بیآلایشِ سفیداند و به بهترین نحو آمادگی شکلپذیری را دارند. که طبق فرمودهی رسول مهربانیها ؛ آموزش در سن طفولیت حکاکی بر سنگ است(إبن حیون، ١/٨٢)، لذا باید برای تربیت این قشر و مسجدی و مؤمن شدن آنان، لوازم و امکانات لازم را فراهم ساخت. امکانات و ملزوماتی که در مجموع باید در رشد دینی کودک، تأثیر گذار باشد.
🔸باید دانست که بهترین مکان برای رشد دینی کودک جایی نمیتواند باشد، جز خانهی خالق، که همان مسجد است و مهمانان، زائر او و نیز خودِ صاحب خانه، اکرام زائر را واجب دانسته(صدوق، ٨٩). در این صورت است که با تربیت ما و برکتی که خدای متعال در زائران کوچک خویش قرار میدهد، میتوانیم شاهد کودکان متقی باشیم.
🔆به همین جهت به نمونههایی از #ملزومات_سختافزاری دخیل در مسجدی شدن کودکان اشاره میکنیم.
✅فضایی مخصوص به کودکان:
🔷بهترین روش برای ارضای غرائز کودکان بازی و تفریح است، و نباید او را از بازی منع کرد چرا که سن او طبق فرموده پیامبر اکرم سن آقایی کردن است (کلینی، ٦/٤٦) ، پس چه پسندیده است که ما از این روش در جهت مسجدی کردن کودکان بهره ببریم و آنان را بدین واسطه به سمت عادات معنوی سوق دهیم.
🔹مهمترین امر در این مسئله قرار دادن فضایی مختص به کودکان، که در اوقات مختلف کودکان در آنجا به بازی و سرگرمی میپردازند.
🔹مکانی که در هنگام اقامه نماز پذیرای کودکان زیر ٥ سال بوده و در آن مربیانی که خود به عنوان خادم افتخاری مسجد هستند؛ به خدمت رسانی و آموزش و سرگرم کردن کودکان، میپردازند. فضایی که در غیر اوقات نماز پذیرای کودکان دیگر هم میتواند باشد و در آنجا میتوان کلاسهای مختلف آموزشی و تربیتی را برای کودکان به اجرا گذاشت.
🔹حتما میتوان فضایی خارج از شبستان مسجد را به این امر اختصاص داد، تا بانوان محترمهای که عذر شرعی برای ورود به شبستان مسجد را دارند، در آنجا به همراه کودکان خویش حضور داشته باشند و هم به خدمت رسانی به دیگر کودکان و سرگرم کردن آنان بپردازند.
#ادامهبحث_درپستبعدی
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی329
🕌 آوایملکوتیمسجد 39/2
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله سیونهم :
♨️فضای بازی در مسجد/ 2
🔆چندنمونهاز#ملزومات_سختافزاری دخیل در مسجدی شدن کودکان:
✅ملزومات تفریحی و سرگرمی:
١. ایجاد فضایی مناسب جهت بازی کودکان در حیاط مسجد که موجب آزار نمازگزاران نگردد.
٢. قرار دادن وسائل نقاشی مثل کاغذ و مداد رنگی یا مداد شمعی به جهت نقاشی کودکان روی تخته یا کاغذ.
٣. تهیه میزهای کوچک برای قرار گرفتن کودکان در پشت آنها برای خمیر بازی و نقاشی.
٤. تهیه و نصب تاب و سرسره کوچک در گوشه ای از حیاط مسجد به طوری که در هنگام بازی نظارت مربیان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم را همراه داشته باشد.
٥. پهن کردن میز تنیس در گوشه ای از حیاط مسجد یا فضایی که امکان این کار در آنجا مهیا باشد.
٦. درست کردن تیر دروازه هایی برای فوتبال کودکان در حیاط مسجد یا فضایی غیر از مسجد با هدایت و نظارت مربیان مسجدی.
٧. تهیه راکت های بدمینتون و توپ آن برای بازی کودکان.
٨. در صورت امکان، نصب تور والیبال متحرک در فضای بیرونی مسجد برای مسابقات والیبال کودکان و نوجوانان.
٩. هماهنگ ساختن سالن ورزشی نزدیک مسجد از سوی هیئت امناء برای بازی های کودکان در ایام هفته.
١٠. قرار دادن میز فوتبال دستی، در فضایی جداگانه برای بازی کودکان و برگزاری مسابقات در ایام مختلف و تهیه جوایز برای برندگان.
✅ملزومات روانی:
١. درختکاری و گل کاری در فضای حیاط مسجد و قرار دادن گلدان هایی در شبستان مسجد، تا سبب ایجاد آرامش و تولید اکسیژن لازم برای کودکان شود.
٢. قرار دادن گلاب پاش هایی در ورودی مسجد جهت معطر کردن و خوشبو ساختن فضای مسجد، تا موجب ایجاد فضایی معنوی و آرام بخش برای کودکان و نونهالان گردد.
✅ملزومات آموزشی:
١. مجهز کردن گوشه ای از مسجد یا فضایی جداگانه به قفسه های کتاب کودکان و نوجوانان برای مطالعه در مواقع حضور آنان در مسجد یا تحویل امانی کتب به ایشان.
٢. ایجاد فضایی آموزشی برای برگزاری کلاسهای قصه گویی، روخوانی قرآن، نقاشی، خطاطی و...
٣. تهیه تعدادی رایانه جهت آشنایی و آموزش کودکان با رایانه و نرم افزارهای بازی های رایانه ای دینی.
٤. نصب تخته وایت برد برای تدریس مربی به کودکان.
✅ملزومات تربیتی:
١. تدارک پرده نمایش و اجرای فیلم های جذاب و انیمیشن های مربوط به حوزه ی دین.
٢. ایجاد فضا یا صندلی مناسب برای کودکان تکبیر گو و تهیه پایه بلندگو به اندازه قد کودک .
٣. ایجاد کانونی فرهنگی برای برپایی کلاس های مختلف فرهنگی و تربیتی در مسجد یا نزدیک آن.
✅ملزومات بهداشتی:
١. تهیه جاکفشی های تمیز یا کیسه های یکبار مصرف برای قرار دادن کفش های کودکان داخل آنها.
٢. ایجاد سرویس های بهداشتی با دارا بودن سنگ توالت مناسب برای کودکان.
٣. تعبیه جا مایع صابون هایی در سرویس بهداشتی به اندازه ی قدّ کودکان باشد.
٤. قرار دادن دمپایی برای تجدید وضوی کودکان و استفاده از سرویس بهداشتی و آبخوری.
٥. قرار دادن آب سردکن و لیوان یکبار مصرف در نزدیک ترین مکان به شبستان مسجد.
٦. تهیه مهر های بهداشتی و تمیز مخصوص نماز کودکان.
🔆بنابراین همه ما موظفیم تا در مسجدی شدن کودکان تلاش کنیم و دست به دست هم در این کار خیر به هم یاری دهیم، چرا که به دستور قرآن کریم مومنین باید در کارهای خیر به هم یاری دهند(مائده، ٢) ، تا به لطف و مرحمت خدای متعال کودکانمان تبدیل به نور چشم و پیشوای پرهیزگاران گردند(فرقان، ٧٤).
و الحمد لله رب العالمین
کتابنامه:
إبن ابی الجمهور، محمد بن زین الدین: عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه، قم، دار سید الشهداء للنشر، ١٤٠٥. إبن بابویه، محمد بن علی: المقنع، قم، موسسه الامام المهدی، ١٤١٥ق. إبن حیون، نعمان بن محمد مغربی: دعائم الاسلام، مصحح:آصف فیضی، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام، ١٣٨٥ق. طوسی، محمد بن الحسن: الامالی، قم، دارالثقافه، ١٤١٤ق. کراجکی، محمد بن علی: کنز الفوائد، مصحح: عبدالله نعمه، قم، دارالذخائر، ١٤١٠ق. کلینی: الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ١٤٠٧ق چ چهارم. المتقی الهندی: کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، مکتبه الرساله، بی جا، بی تا. نوری، حسین بن محمد تقی: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، موسسه آل البیت، ١٤٠٨. /سیدمهدی بهشتی
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 330
🕌 آوایملکوتیمسجد 40
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله چهلم :
♨️مسجد، کودکومسئولیتدهی/1
🔷بسیاری از کودکان به علت ضعف در انجام برخی امور و یا عدم تصمیمگیری درست، از جانب والدین و اطرافیان مورد انتقاد واقع شده و یا به راحتی اجازه انجام برخی از فعالیتها به آنها داده نمیشود.
🔶عموماً فرزندان از محدودیتهایی که در دوران کودکی برایشان ایجاد میشود، به شدت گریزان هستند. اینکه برخی از وسایل منزل در اختیارشان قرار نمیگیرد، اجازه تماشای بعضی از برنامهها را ندارند، اجازه مصرف هر خوراکی را ندارند و حتّی هر زمانی که اراده کنند، نمیتوانند مشغول بازی شوند و ... وجود این محدودیتها، یکی از انگیزههایی است که باعث شده اکثر کودکان در آرزوی بزرگ شدن و رسیدن به سنین بالاتر باشند؛ تا جایی که به محض ایجاد استقلال در یکی از فعالیتهای مورد علاقه خود، بسیار اظهار خوشحال میکنند.
اصولأ یکی از روشهای کمک به استقلال و رشد مناسب کودکان نیز، مسئولیت دهی متناسب با سلیقه و توان آنها است. در این مورد باید به نکات خاصی توجه داشت :
✅شرایط لازم برای
مسئولیتپذیری کودکان:
🌷١-توجه به میزان توانمندی کودکان:
نکته مهم در این زمینه اینستکه باید در تقسیم وظایف و مسئولیتدهی به کودکان، میزان توانمندی و استعداد افراد لحاظ گردد، اگر به کودکی کاری سپرده گردد که از توانش خارج بوده و نتواند آن را انجام دهد، این امر نه تنها کمکی به او نکرده، بلکه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و خود کم بینی فرد میشود و در صورت تکرار این موضوع، این افراد از گرفتن مسئولیت تا پایان عمر فراری خواهند شد، تا جایی که برای اداره زندگی معمولی خود نیز دچار مشکل خواهند شد.
بنابراین آنچه مهم است، میزان توانمندی افراد است، نه آنچه ایشان بدان ابراز میکنند، چرا که کودکان به علت داشتن روحیه و انرژی بسیار احساس میکنند، توان انجام کارهای بزرگی را دارند، این در حالی است که بنا به نگرش اشتباه ایشان، وقتی دیگران به سادگی و راحتی میتوانند کاری را انجام دهند، تصور میکند که خود نیز این توانمندی را دارند، غافل از اینکه تفاوت سنی و تجربه کاری نقش مهمی در به ثمر رسانیدن یک کار دارد. اما از ضروریات رشد سالم ، مسئولیتدهی به افراد است، آن هم مسئولیتهایی که همراه با درخواست و انجام درست و صحیح کار باشد.
🌷٢-در نظرداشتن استقلال شخصی
بدین معنا که زمانی قرار بر این شد کار یا مسئولیتی به فردی داده شود و او نسبت به آن کار بازخواست شود، باید در انجام آن امر استقلال نیز داشته باشد، به این بیان که به گونهای نباشد که کار سپرده شود و بعد در انجام کار، دیگران، خصوصا بزرگترها دخالت داشته باشند و سعی در اجرای نظرات شخصی خود داشته باشند.
🌷٣-صبر و حوصله در انجام کار
مطمئنا زمانی را که ما برای انجام یک کار صرف میکنیم، با زمان انجام همان کار توسط فردی که توانمندی کمتری از ما دارد متفاوت است و قطعا داشتن این انتظار که او هم باید به همان سرعت ما کار را انجام دهد، انتظار بیهودهای است. گاهی دیده شده افراد در برخی از موضوعات توانمندی لازم را کسب نکرده و رشد لازم را نداشتهاند، بعد از بررسی مشکل، مشخص شده است که والدین و مربیان این افراد از صبر و حوصله لازم برخوردار نبوده و اجازه انجام کار را توسط خود فرد ندادهاند و این امر باعث ضعف در انجام کارهای فرد گردیده است.
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 331
🕌 آوایملکوتیمسجد 41
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله چهلویکم :
♨️مسجد، کودکومسئولیتدهی/2
✅شرایط لازم برای
مسئولیتپذیری کودکان:
🌷٤-شناختهدف درطیمسئولیتدهی:
در هر نوع مسئولیتدهی به افراد باید مشخص باشد که به دنبال چه هستیم و قرار است که چه اتفاقی بیافتد، این به این معنا است که فقط به دنبال انجام کار توسط دیگران نباشیم و بدانیم این مسئولیتدهی چه نتیجهای را به دنبال خواهد داشت.
🌷٥- انگیزهوعلاقه برایانجاممسئولیت
در مسئولیتدهی به افراد باید این نکته نیز لحاظ شود که متناسب با علاقه افراد، فعالیتها تنفیذ شود، به دلیل اینکه ممکن است عدم علاقه به انجام آن کار، باعث بوجود آمدن حس ناتوانی در افراد گردد. گرچه شاید لازم باشد برخی اوقات کارهایی به افراد سپرده شود که تمایلی به انجام آن نداشته باشند، اما به انجام رسانیدن آن توسط فرد، لازم و ضروری باشد در این صورت باید مسئولیتدهی از میان گزینههای مورد علاقه، صورت پذیرد.
🌷٦-بیان اهمیت و ضرورت کار
از نکات مهم در کارسپاری به افراد این است که ممکن است افراد نسبت به اینکه این کاری را که انجام میدهند چقدر مفید و ضروری است، اطلاعات کمی داشته باشند و این امر باعث میگردد که فرد تمایلی به انجام کار نداشته باشد. به همین دلیل لازم است وقتی مسئولیتی به اشخاص داده میشود، در مورد آن کار، اهمیت انجام و ضرورت آن، صحبت شده و توجیحات لازم صورت گیرد.
✅ جایگاهمسجد درمسئولیتپذیریکودکان :
مسجد با وجود انواع و اقسام کارهای فرهنگی و تربیتی، فضای خوبی برای مسئولیتپذیری کودکان است و میتوان با یک برنامه منظم و نیز شناخت نسبی از افراد، این کار سپاری، با توجه به نکات گفته شده صورت پذیرد. بدون شک یکی از عوامل جذب و علاقهمند شدن کودکان و نوجوان به حضور در مساجد، داشتن مسئولیت خاص در آن مسجد است، حال مسئولیت میتواند به شکل دائم و یا موقت باشد. تجربه نشان داده است که کودکان در فضای مسجد شدیداً تمایل به انجام کار، به ویژه در حوزه توان و علاقهمندی خود دارند. بسیج مسجد، از نکات قابل تامّل در کارسپاری است و نوجوانان نیز با علاقه در برنامههای آن شرکت کرده و با انگیزه و علاقه بسیاری از انجام فعالیتهای آن مرکز استقبال میکنند..
منبع: محرابN204/U0/S2,/C18/T3
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh
☑️بخشچهاردهم سلسلهگفتمان:
#مباحثاتدینیاجتماعی 332
🕌 آوایملکوتیمسجد 42
(سلسلهمقالاتتخصصیمسجد)
موضوع مقاله چهلودوم :
♨️نقش مسجد و
ائمهجماعات در دفاع مقدس/1
🔷یکی از فعالیتهایی که در مساجد انجام میشود و منحصر به زمانی خاص نمیشود، آشنا نمودن مردم با ظلم و جور و مبارزه با آن است؛ با تأمل در دورههای مختلف تاریخ این مرز و بوم میتوان دریافت که اکثر مبارزات سیاسی مردم برضد حکومتهای ظلم از مساجد سازماندهی شده و مساجد نقشی محوری و تعیینکننده در حضور گسترده مردم بهمنظور پاسداشت از کیان جامعه و دین اسلام داشتند؛ اگرچه نباید از نقش #امامان_جماعت مساجد و فعالیتهای ایثارگونه آنان در این راه به سادگی گذشت و آن را نادیده گرفت.
🔶یکی از زمانهایی که مساجد و #ائمه_جماعات نقشی مؤثر و فعال در آن داشتند، دوران دفاع مقدسقدس بود...
👈این نوشتار درصدد بررسی نقش مساجد و ائمه جماعات در دوران دفاع مقدس و بیان تنها بخشی کوچک از تأثیر مسجد و روحانیت بر حضور مردم در جبهه ها است.
✅ مقدمه
در فرهنگ دینی ما مسلمانان «مسجد» یادآور بندگی و تقرب به خداوند متعال است؛ مسجد یک واحد اجتماعی کوچک از جامعه اسلامی و آغازگر تحقق ارزشهایی چون تقوا، جهاد، برادری و عدالت است؛ مسجد پایگاه انسانهای آزادهای است که در برابر ظلم و بیعدالتی و تعرض به مقدسات دینی ایستاده و اجازه و ورود به حریم دین را به متجاوزان نمیدهند.
🔷تاریخ اسلام نشان میدهد که همواره مردان غیور و بزرگی بودهاند که برای دستیابی به اهداف متعالی و سربلندی و عزت اسلام با استبداد و ظلم به مبارزه پرداختهاند؛ تاریخ معاصر کشور ما نیز حاکی از حضور گسترده علما و روحانیت متعهد و انقلابی در پیشاپیش هر حرکت ضداستثماری است؛ همچنین در پرتو حضور در مسجد است که در جهاد و حرکتهای انقلابی خود به پیروزی دست مییابند.
🔶در جریان انقلاب اسلامی، مساجد و روحانیت در شکلگیری نهضت اسلامی و مبارزه علیه ظلم رژیم طاغوت نقشی بسزا ایفا نموده است؛ با آغاز جنگ تحمیلی نیز، روحانیت متعهد و انقلابی بهمنظور تبلیغ و ترویج معارف دینی و تقویت روحیه رزمندگان عازم جبهه ها شده و به عنوان روحانی تبلیغی ـ فرهنگی در مناطق عملیاتی حضور یافتند؛ البته برخی از روحانیون که امامت جماعت مساجد را برعهده داشته و حضور در جبهه بهطور مداوم برایشان میسر نمیشد، با فعالیتهای تبلیغی و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، در شرکت مردم انقلابی ایران در جبهه ها نقش تعیینکننده و کلیدی داشتند.
#ادامهدرپستبعدی_إنشاءالله
#هفتهدفاعمقدس_گرامیباد🌷🌷
الثِّقَةُبِاللهِثَمَنٌلِکٌلِّغالٍ
و سُلَّمٌ اِلى کُلِّ عال
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
کانالِلاحِق در ایتا:🔻
https://eitaa.com/lahegh