مومنی که متادب به آداب پروردگار خود بُوَد و بر احکام شریعت مواظبت داشته باشد چون به خلوت نشیند وذکر پیشه کند و فکر خود از ماسوی الله منصرف سازد و مانند فقیر بر آستان کَرَم پروردگار سر نهد در این حال خدای تعالی بر او می بخشاید و از علوم و اسرار الهی و معارف ربانی به او ارزانی می دارد.
شیخ اکبر محی الدین بن عربی
فتوحات المکیه
✅ eitaa.com/lahootiyan_ir
✅ telegram.me/lahootiyan1
علاالدوله سمنانی در شرح حالی که در مورد خویش بیان می کند ، اظهار می دارد که آموزه ربط دل با شیخ به توفیق اجباری از طریق محبوس شدن وی در زندان ( با حکم ارغون شاه مغول ) و محل خاص برایش پدیدار شده ؛ و این محبوس شدن سبب شد تا بدون اتصال صوری و جسمانی ، نوعی وحدت و ارتباط معنوی بین علاالدوله و شیخش نورالدین عبدالرحمن اسفراینی پدید آید.
پس از منع کردن ارغنون شاه ، وی نامه ای به شیخش نوشته و حالاتش را برای او شرح داده ؛ شیخش در پاسخ می نویسد:
( من بعد تو را به صورت من - مصاحبت فیزیکی با من - حاجت نیست ، دل حاضر دار و از سر ارادت به سلوک مشغول شو )
سپس علاالدوله نیت اربعینی موسوی کرده می نویسد:
( اربعین موسوی نیت خلوت کردم و رابطه ارادت ولایت مستحکم شد. و مدت سه روز متصل صورت شیخ را بر جانب دل خود می دیدم که مرا از اسما و صفات حق تعالی و معارفی که بدان تعلق دارد اعلام می کرد )
رساله فتح المبین لاهل الیقین
✅ eitaa.com/lahootiyan_ir
✅ telegram.me/lahootiyan1
عوالم مجرد در بیان نویسنده کتاب دینامیک اختری
تمام ابعاد غیر فیزیکی در واقع سطوحی از وجود هستند که در بسامدی بالاتر از دنیایی که می شناسیم در حال ارتعاش اند ؛ این مسئله باعث می شود که این ابعاد از چشم تمام مسائل امروزی و بعلاوه حواس پنجگانه ما پنهان و غیر قابل تشخیص باشند ؛ همانطوری که انواع مختلف انرژی مثل نور ، گرانش ، اشعه ایکس و میکروویو و ... می توانند بدون اینکه با هم تداخل داشته باشند فضای مشترکی را در آن واحد در دنیای فیزیکی اشغال کنند ، این سطوح ابعادی مختلف نیز در یک فضای مشترک و در آن واحد با هم همزیستی می کنند . نوع هریک از این سطوح از دیگری متفاوت و خصوصیات و طیف ارتعاشی هر یک منحصر به فرد است.
✅ eitaa.com/lahootiyan_ir
✅ telegram.me/lahootiyan1
در بعضی از روش های عرفان های شرقی و غربی و گرایش های به ظاهر عرفانی جدید برای ورود به حالت خلسه و تجرد مثالی از گیاهان توهم زایی مانند پیوت و تاتوره و جیموسین و ... استفاده می کنند.
در نقد این روش برای رسیدن به تجرد باید گفت که نتیجه ی تجرد به وسیله ی گیاهان توهم زایی که در بالا ذکر شد نتیجه ای جز ورود به عوالم پست وجودی ندارد.
ورود در عوالم وجودی لطیف و روحانی با بدن متانسب با آن عوالم وجودی بر اساس میزان علم و عمل شخص سالک است ، ولی استفاده از مواد مخدری که در بالا ذکر شد این قاعده را به هم می زند و شخص به احتمال بسیار زیاد وارد در طبقات بسیار پست می شود و حتی ممکن است مورد آزار و اذیت موجوداتی که در این طبقات زندگی می کنند قرار بگیرد.
لذا در بعضی از گرایش های به ظاهر عرفانی جدید که از اینگونه مواد مخدر جهت برونفکنی و رسیدن به تجرد استفاده می کنند با وجود روش ها و تکنیک های اصولی , هیچگونه توجیه عقلی و عرفانی ندارد و نتیجه ای جز اختلال حواس و تضعیف قوه ی عاقله و ورود در عوالم پست وجودی ندارد.
✅ eitaa.com/lahootiyan_ir
✅ telegram.me/lahootiyan1
تکلیف انسان عموماً تحصیل و تکمیل آدمیّت است و آن منحصر بحفظ آداب ظاهر و سلوک باطنست.
آداب ظاهره، پاسِ مراتب شریعت است و سلوک باطن عمل به مراسم تصوف و طریقت؛ یعنی سلب اوصاف حیوانیت از خود و کسبِ اخلاق انسانیّت.
آدمی که به اوصاف حیوانیت باشد آدمش نتوان گفت و از سائر حیوانات ممتازش نتوان شمرد. حتی اینکه اگر تمام اوصافش مبدل شده باشد غیر از یک وصف که هنوز از حیوانیت در او باقی مانده باشد، بقدر همان از انسانیت دور است و چون روحش از بدن عنصری که صورت انسان داشت آزاد شود، در عالم مثال، متشکل به شکل همان حیوانست که متصّف به صفات او بوده و کسی که چشم بصیرتش باز باشد او را در همین قالب عنصری، چنان که برزخ اوست میبیند.
صفی علیشاه (قدس الله روحه العزیز) - میزان المعرفه
✅ eitaa.com/lahootiyan_ir
✅ telegram.me/lahootiyan1