eitaa logo
چرخه حیات
1.2هزار دنبال‌کننده
358 عکس
223 ویدیو
33 فایل
زندگی مصرف‌گرای کنونی با ایجاد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، حیات زمین را به ورطۀ نابودی کشیده است. نشانه‌های مرگ زمین آشکار شده و انسان مسئولیتی دربارۀ هستی دارد که باید به آن عمل کند: نجات چرخۀ حیات! با ما در ارتباط باشید: @lc360admin Www.lc360.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تقابل جریان اکوفمینیسم و نقش پرسابقه مادران در مدیریت اسلامی‌ایرانی: دکتر عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: 🔺در بسیاری از عرصه‌ها، خانم‌ها توانمندتر و متعهدتر از ما مردها عمل‌کرده‌اند! این واقعیت، حداقل در کشور ما قابل تردید نیست! نقش مادران و دختران در اجتماع به عنوان اصلی‌ترین عامل را نمی‌توان نادیده گرفت. @LC360ir
♦️کرسی علمی ترویجی ضمان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه برگزار شد. محورهای مطرح شده: ۱. دسته‌ بندی آلودگی‌های هوایی ۲. مصادیق آلودگی‌های هوایی ۳. خسارات آلودگی‌های هوایی به انسان‌ها، حیوانات و گیاهان ۴. هشت مستند شرعی برای حرمت آلایندگی هوا ۵. مستندات ضمان آلودگی هوا (قواعد اتلاف، لا ضرر) ۶. مسئولیت اخروی و حق الناس عظیمی که گریبانگیر مسئولان مربوط در ارتباط با آلودگی هوا است (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ/یس،۱۲) ۷. اجتماع اسباب ضمان پیشنهادات پژوهشی مطرح شده: 1⃣ ضمان ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی 2⃣ کیفیت ادا و خروج از ضمان در شخصیت‌های حقوقی 3⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و مسئولیت حقوقی 4⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و جرم انگاری آن ✳️ در پایان، ۵ نفر از حضار، نقطه نظرات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.(۶ تیر ۱۴۰۲) @feghhemohitezist
1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شده‌اند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.) 2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است. 3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته می‌شود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی) 4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف می‌شود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله می‌کند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام می‌دهد. پس نمی‌توانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی می‌شماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی می‌کنیم. 5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربه‌ای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد می‌شود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون می‌شود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل می‌کند بلکه حقوق نسل‌های آینده را از همین الآن زیر پا می‌گذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف می‌کند. 🖌سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر پسماندی، زباله نیست! 🟢 در حالی‌که روزانه بیش از 200 میلیون درخت برای ساخت کاغذ قطع می‌شود، می‌توان به جای قطع درخت، از پسماندهای خانگی استفاده کرد. نمونه‌اش هم یک دانش‌آموز خلاق ژاپنی است که با استفاده از احیای روشی سنتی، پسماند میوه و سبزی را به کاغذ مرغوب تبدیل می‌کند. 💥می‌دانستید برای کاغذ و مقوایی که در یک سال استفاده می‌کنید، باید دست کم 3 و نیم درخت تنومند از بین برود؟! ⁉️ شما با زباله‌های‌تان چه می‌کنید؟ @LC360ir
🔥 ریشۀ خرابی‌هایی که روی دست زمین گذاشته‌ایم از این‌جا آب می‌خورد... یک جورهایی می‌شود بگویم همه چیز از این تصویر شروع می‌شود که ما را در رأس هرم موجودات نشان می‌دهد. هر موجودی که بالاتر باشد یعنی بیشتر می‌خورد و کمتر خورده می‌شود. اینکه بدانیم به این راحتی‌ها قرار نیست شکار شویم حس آرامشی به ما می‌دهد. اما فکر می‌کنید چون انسان اشرف مخلوقات است حق‌ این را دارد که بالاترین نقطه به او داده شود؟ اصلا می‌دانستید ما در این رأس تنها نیستیم؟ گرگ، ببر، شیر، نهنگ قاتل، تمساح، عقاب و... خلاصه که «درّندگان» دیگری هم اینجا ما هم‌خانه‌اند. حقیقتش این است که چیزی به جز مصرفِ بیشتر، انسان را صدر نشین نکرده است. ایراد این است که انسان را "در" این هرم جای داده‌ایم. هرمی که تنها فکر و ذکر موجوداتش این است که بخورند و خورده نشوند. اما آیا انسان همین است و جز این نیست؟ اگر ما "در" هرم نیستیم، جایگاه و نقش ما در هستی کجاست؟! 🎯 وظیفۀ انسان، محافظت و پاسداری از تمام این چرخه است. ادامه دارد... @LC360ir
هدایت شده از سرزمین فردا
*توجه توجه توجه نهادهای مردمی، دهیاری‌ها، مرتع‌داران و مدیران کل استان ها* *هشدار و آماده باش کامل نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها و شهرستان های تابعه برای مقابله با حریق های احتمالی در سطح جنگل ها و مراتع کشور* طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور با توجه به گرمای بی سابقه هوا در هفته پیش رو و احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع ضرورت دارد مدیران کل محترم استان تاکید داشته باشند کلیه نیروهای ادارات کل و شهرستان ها به حالت آماده باش کامل باشند و برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا انجام گیرد. به طوری که افزایش ناگهانی دما در طی روزهای اخیر باعث خشک شدن سطح جنگل‌ها و مراتع و از دست رفتن رطوبت زمین خواهد شد و هر گونه سهل انگاری می‌تواند فاجعه غیر قابل جبرانی برای جنگل ها و مراتع کشور ایجاد کند. لذا اطلاع رسانی گردد که عموم مردم، انجمن های مردم نهاد، بسیج، شوراها و دهیاران به ویژه روستاها یاری گر منابع طبیعی و در کنار نیروهای منابع طبیعی باشند تا شاهد تخریب کمتر منابع طبیعی و عرصه های ملی که امانت در دست ما هستند، باشیم. @sarzaminfarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍒فصل گیلاس رو برای از دست ندید. فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند... 🌳آموزش گام به گام کاشت هستهٔ گیلاس در خانه @LC360ir
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
🎉 دومین همایش زیست‌شهرهای نوین مولّد این بار در شهر قم با موضوع: هم‌افزایی فعالان طرح زیست‌شهر 💎 مخصوص علاقه‌مندان به تحقق طرح در شهر محل سکونت خود در محورهای: 🔹طرح تفصیلی زیست‌شهرهای نوین مولّد (با ارائه دکتر عباس جهان‌بخش) 🔸کاشت یک میلیارد درخت فرصتی برای امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی (با ارائه محمد جواد مسعودی‌نیا) 🔹الگوی نقش‌آفرینی مردم در تحقق زیست‌شهر (با ارائه حجت‌الاسلام حسن کربلایی) 👌همراه با کارگاه ۳ ساعته ارائه طرح‌ها و تجربه‌های شما شرکت‌کنندگان زمان: پنجشنبه ۲۲ تیر. ساعت ۹ تا ۱۷ ثبت‌نام از طریق لینک زیر👇 https://formafzar.com/form/nvm1d
📌 باغ‌شهر «مردمی که از غنای زیستی برخوردار باشند، هیچ‌گاه ذلّت نخواهند چشید.» 🇾🇪 یمن @LC360ir
آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی (حفظه الله)، مدرّس فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی قم مطرح نمود: «شکار، بَغْی است» حدیثی که ذیل آیه ١٤٥ سوره انعام وارد شده، می‌فرماید: اگر کسی دست به شکار زند در حالیکه مضطر نیست، «بغی» کرده است. 🔸بغی یعنی ظلم به انسان؛ 🔸بغی یعنی تجاوز به نظمی که انسان و جامعه انسانی در آن آرامش و امنیت پیدا می‌کند؛ 🔸بغی ظلم خاص است؛ 🔸بغی تهاجمی است که انسان را در تلاطم قرار می‌دهد. ◽️وقتی حیوانی کشته می‌شود نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. ◽️اگر حیوانات کشته شوند و به این بخش اساسی و مهم حیات حمله شود، در ظاهر این است که حیوانات کشته شده‌اند؛ اما در واقع، از بین بردن محیط زیست رخ داده که اثر آن تخریب نظم حیات انسان است. 🟨 ببینید چه قدر ادبیات دین ما دقیق است! زیرا کلمه بغی را که اساساً مربوط به ظلم یک فرد یا گروه به انسان‌ها و نظم اجتماعی است، در خصوص کشتن حیوانات هم مطرح کرده است. دلیلش این است که همان حیوان، تشکیل دهنده اساس محیط زیست برای انسان است و حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسان است چراکه زیستگاه انسان، با حیوان و گیاه تعریف می‌شود. به تعبیر دیگر، وقتی شخصی به حیوانات حمله می‌کند، در چرخه حیات انسان، دخالت بی‌جا و ناروا می‌کند. [بغی به معنای تجاوز است و گناهی بزرگ محسوب می‌شود. مرتکب شونده آنرا باغی نامند.] @feghhemohitezist
هدایت شده از پویش مردمی صدقه سبز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💧آبیار یکشنبه 25 تیرماه 1402 تعدادی از مومنین بهبهانی جهت آبیاری بادام های مرتع دره گپ اقدام کردند.خداوند به آبیاران در گرمای تابستان اجر مضاعف عطا کند. 🔹با توجه به اینکه امکان آبیاری فراوان برای نهالها وجود نداشته ترفند پوشال چوب و علف در محل آبیاری کارآمد می باشد @sadaghe_sabz