eitaa logo
فقه و احکام رهبری (leader.ir)
47.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
6 ویدیو
148 فایل
✅ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 🔺اطلاع رسانی جدیدترین فتاوای معظم له. 🔸معرفی شده در سایت: https://www.leader.ir/fa/content/22542 🔹ارسال استفتا: https://www.leader.ir/fa/istifta ❓ارتباط: @leader_ir57m
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 سکونت زن در خانه زوج در عده طلاق 💠 سؤال: حکم اقامت زن مطلقه در خانۀ زوج در زمان عدۀ طلاق چیست؟ ✅ جواب: در عدّۀ طلاق رجعی، زن باید در خانۀ شوهر باشد و بدون اجازۀ شوهر از خانه بیرون نرود و اگر ناشزه نباشد نفقۀ او به عهدۀ شوهر است اما در عدّۀ طلاق بائن، زن حق مسکن و نفقه ندارد مگر این که از شوهرش باردار باشد که در این صورت تا زمان وضع حمل، حق مسکن و نفقه خواهد داشت. 🆔 @leader_ahkam
🔲 السلام علیک یا جواد الائمه علیه السلام 🔸عزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ امام محمد تقی جواد الائمه - علیه السلام - می فرماید: عزّت مؤمن در بی‌نیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است. "تحف العقول ، ص۸۹ -بحارالأنوار، ج۷۲، ص ۱۰۹، ح ۱۲" 🆔 @leader_ahkam
✅ گزارش استهلال ماه ذو الحجه ۱۴۴۴ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
💠 گزارش استهلال ماه ذو الحجه ۱۴۴۴ ه‍ . ق 🔻الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ (۲۹ ذی القعده ۱۴۴۴) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۸:۰۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۲۳ زمان غروب ماه: ساعت ۱۹:۵۹ ارتفاع ماه: ۵.۲ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۳۶ دقیقه سن ماه: ۱۱ ساعت و ۱۶ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۶.۰ درجه 🔻ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه شوال در غـروب روز یکشنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه ذی القعده ۳۰ روزه بوده و غرّة (اول) ماه ذو الحجه ۱۴۴۴ روز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه خواهد بود. 🔻ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی در غروب روز یکشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان شمالی: بجنورد، آشخانه استان اصفهان: اصفهان، شهرضا استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان هرمزگان: بندرلنگه ۲. مناطقی که هوا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، تربت حیدریه، تایباد، نیشابور، گلبهار، درگز، بردسکن استان مرکزی: اراک، تفرش، خمین، محلات، کمیجان، ساوه، محلات استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، آبدانان، دهلران، مهران استان خراسان جنوبی: بیرجند، سرایان بشرویه، طبس استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر استان سیستان و بلوچستان: زابل استان فارس: شیراز، بوانات استان تهران: تهران استان قم: قم، پردیسان استان گلستان: گرگان استان زنجان: زنجان استان سمنان: دامغان استان یزد: یزد 🆔 @leader_ahkam
📚 واگذاری سفارش کار به دیگران 💠 سؤال: برنامه نویس رایانه هستم و سفارش های مختلفی به من پیشنهاد می شود؛ آیا می توانم آنها را به فرد دیگری بسپارم و مقداری از قیمت آن را به عنوان کسی که کار را معرفی کرده، برای خودم بردارم؟ ✅ جواب: اگر شرط شده باشد یا از قرائن فهمیده شود که باید خودتان کار را انجام دهید، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، در غیر این صورت، فقط به قیمت بیشتر یا مساوی می توانید به دیگری واگذار کنید، مگر آنکه مقداری از کار را انجام داده باشید، در این صورت می توانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید. 🆔 @leader_ahkam
📚 قرارداد سرمایه گذاری همراه با سود معین 💠 سؤال: فردی می خواهد برای کار خود (که خدماتی و تبلیغاتی است نه تجاری)، از دیگران پول بگیرد و به آنها سود بدهد، در قالب چه قرارداد شرعی می تواند این کار را بکند؟ ✅ جواب: می تواند در قالب عقد وکالت، قرارداد منعقد کند؛ به این صورت که صاحب سرمایه به او وکالت دهد که با پول او، فعالیت اقتصادی مد نظر را انجام دهد و ماهیانه یا در پایان قرارداد، مقدار معینی (طبق توافق) از سودهای حاصل شده را به او بدهد و بقیه را به عنوان اجرت وکالت برای خود بردارد. 🆔 @leader_ahkam
🔲 السلام علیک یا محمد بن علی الباقر علیه السلام 🔶 لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی. امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. تحف العقول ص ۲۸۶. مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۴۳. 🆔 @leader_ahkam
🕋 استطاعت زن با مطالبۀ مهریه ♦️سؤال: آیا حج بر خانمی که از همسرش مهریه طلب دارد و مهریه او برای مخارج حج واجب کفایت می کند، واجب است؟ 💠 جواب: در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی‌تواند مطالبه کند و مستطیع نیست. ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسده‌ای ندارد، واجب است مهریه را درخواست کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مطالبه مهریه، واجب نبوده و مستطیع نیست. 🆔 @leader_ahkam
📚 روش تعیین اجرت 💠 سؤال: گاهی تعمیرکار هنگام قبول کار، صحبتی از دستمزد نمی‌کند و مشتری نیز پس از تعمیر، مقدار دستمزدی را که تعمیرکار مطالبه می کند، زیاد می داند و نمی پذیرد، تکلیف چیست؟ ✅ جواب: در این صورت تعمیرکار برای کاری که انجام داده است، تنها می تواند اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را مطالبه کند. 🆔 @leader_ahkam
التواضُعُ اَن تُعطِی الناسَ ما تُحِبُّ اَن تُعطاهُ. امام علی النقی الهادی (علیه السلام) می فرماید: فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🆔 @leader_ahkam
📚 خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت 💠 سؤال: اگر در معامله ای که به صورت نسیه انجام می شود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله ای صحیح است؟ ✅ جواب: شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابر این معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
🎉عید غدیر را فرموده‌اند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه‌ این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت، در زمینه‌ی حکومت، در این حادثه‌ غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه‌ پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله‌ غدیر، مسئله‌ ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله‌ ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله‌ امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود. بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساس‌ترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیه‌ی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸) 🆔 @leader_ahkam
🔵 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ. ✅ امام کاظم - علیه السلام - می‌فرماید: :مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونی یابد، بلایش نیز بیشتر شود. ( بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰ ) 🆔 @leader_ahkam
📚 رعایت پوشش در نمازهای مستحبی 💠 سؤال: آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟ ✅ جواب: فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است. 🆔 @leader_ahkam
📚 فراموش کردن تشهد 💠 سؤال: اگر در رکعت دوم به نماز جماعت ملحق شویم اما در رکعت سوم امام که رکعت دوم ماست فراموش کنیم تشهد را به جا آوریم و همراه امام برای رکعت بعد بلند شویم، بعد از نماز وظیفه ما چیست؟ اگر هم قضای تشهد و هم سجده سهو را باید انجام دهیم ترتیب درستشان چیست؟ ✅ جواب: اگر قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شوید، باید بنشینید و تشهد را بخوانید و نماز را ادامه دهید و اگر بعد از رکوع یا در رکعت بعد به یاد بیاورید، باید بعد از سلام دو سجدۀ سهو انجام دهید، اما بنابر احتیاط واجب، باید قبل از سجدۀ سهو ابتدا تشهد فراموش شده را بخوانید. 🆔 @leader_ahkam
📚 استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت 💠 سؤال: استفاده از کِرِمی (یا صابون و مانند آن) که حاوی غضروف ماهی حرام گوشت است، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: حیوانی که خون جهنده ندارد (هر چند حرام گوشت باشد و تذکیه شرعی نشده باشد) و نیز محصولاتی که از آن تهیه می شوند، نجس نیستند، ولی استفادۀ از آن در حال نماز جایز نیست؛ بنابر این اگر می‌دانید که از حیوان حرام گوشت تهیه شده، برای نماز باید برطرف شود و چنانچه جذب بدن شده و چیزی از آن باقی نمانده باشد، اشکال ندارد و شستن محل آن لازم نیست. 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. 🆔 @leader_ahkam
⚫️ گزارش استهلال ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
⚫️ گزارش استهلال ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ ه‍ . ق ◾️ الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه سه شنبه ۲۷ تیر۱۴۰۲ (۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۴) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲ و ۲ دقیقه روز دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۱۹ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۱۰ ارتفاع ماه: ۸.۴ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۱ دقیقه سن ماه: ۲۱ ساعت و ۱۶ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۰.۱ درجه ◾️ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه محرم در غـروب روز سه شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی الحجه ۲۹ روزه بوده و غرّة (اول) ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه خواهد بود. ◾️ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز سه شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان اصفهان: شهر تیران، بوستان شهدای گمنام درچه، دولت آیاد، کمشچه، خمینی شهر، شهرضا استان ایلام: دهلران، آبدانان استان آذربایجان شرقی: تبریز( صوفیان) استان زنچان: دانشگاه علوم پایه زنجان استان خوزستان: دزفول استان بوشهر: بوشهر کشور عربستان: قطیف ۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گناباد، تربت حیدریه، درگز، طرقبه، گلبهار، خواف، سبزوار استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، بشرویه، طبس، سرایان، سه قلعه استان تهران: تهران، پرند، ملارد، فرهنگسرای بهمن استان مرکزی: تفرش، خمین، کمیجان، ساوه، محلات استان سیستان و بلوچستان: زابل، نیک شهر استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان خوزستان: خرمشهر، اهواز استان ایلام: ایلام، ایوان غرب استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان فارس: شیراز، لامرد استان هرمزگان: بندرلنگه استان قم: قم، پردیسان استان گلستان: گرگان استان بوشهر: گناوه استان اردبیل: اردبیل 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. ۱. وطن ⬅️ اصلی: ✅ مکانی که انسان بخش عمده ای از اوایل حیات خود (مثلا ده سال) را در آنجا رشد کرده باشد، گرچه آنجا محل تولد او یا وطن والدین او نباشد. برای تحقق وطن اصلی، مدت لازم رشد در آن مکان، موکول به نظر عرف است؛ مثلا اگر حدود ده سال اول زندگی را در جایی گذرانیده است، عرفا وطن اصلی صدق می کند، اما اگر مدت رشد در آن مکان به گونه ای است که نظر عرف معلوم نمی شود، باید در آن مکان احتیاط کند و نماز را جمع (هم قصر و هم تمام) بخواند. ⏺ اتخاذی: ☑️ مکانی که انسان آن را برای سکونت دائم یا مدت طولانی (مثلا 40 سال) برگزیده و در آنجا ساکن شده است، خواه از وطن اصلی اعراض کرده یا نکرده باشد. ۲. مکانی که وطن نیست ولی عرفا مسافر محسوب نمی شود. ✅ مکانی که انسان برای زندگی به مدتی معین (هر چند برای یکی دو سال) آن را انتخاب کرده و به گونه ای است که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نمی شود. ۳. مکانی که قصد اقامت ده روز يا بيشتر دارد. ☑️ مسافری که قصد دارد حداقل ده روز پشت سر هم در محلي اقامت نماید يا مي داند که بدون اختيار ده روز در محلي توقف دارد، بايد نمازش را تمام بخواند. ۴. مکانی که سی روز با ترديد مانده است. 🔷 مسافری که نمازش شکسته است، چنانچه در جایی توقف کند و نداند مدت توقفش ده روز یا کمتر است، باید نماز را شکسته بخواند؛ اما اگر توقف او با حالت تردید ادامه یافت، پس از روز سی ام تا زمانی که در آنجاست، باید نماز را تمام بخواند اگر چه نصف روز باشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 حجت شرعی نبودن خواب 💠 سؤال: بعضی از سخنرانان و مداحان در مراسم روضه و سخنرانی، خواب های مختلفی درباره کرامات و عنایات اهل بیت (علیهم السلام) نقل می کنند، آیا بیان آنها و اعتماد بر این خواب ها جایز است؟ ✅ جواب: بیان آنها فی نفسه اشکال ندارد ولی به طور کلی خواب ها حجیت شرعی نداشته تکلیف آور نیستند و شایسته است که معارف دینی با استناد به آیات و روایات معتبر و عقل بیان شود. 🆔 @leader_ahkam
🏴 صلی الله علی الباکین علی الحسین(ع) 🏴 🔹یکی از بزرگترین نعمتها، نعمت خاطره و یاد حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا برای جامعه شیعی ماست. ۱۷/خرداد/۱۳۷۳ 🆔 @leader_ahkam