📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت پنجم: جوایز و افتخارات
❇️ پروفسور لگنهاوزن برگزیده نخستین دوره جشنواره بینالمللی فارابی در سال ۲۰۰۷ است. این جایزه به خاطر تالیف کتاب اسلام و کثرتگرایی دینی ۱۹۹۹ به وی اعطا شد. این کتاب به درخواست انتشارات طه در سال ۲۰۰۰ توسط خانم نرجس جواندل به فارسی ترجمه شد. ترجمه عربی و ترجمه اندونزیایی آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ انجام شد.
🔰B2n.ir/farabiaval
❇️ گزینش مقاله پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۰۹ با عنوان «در کثرت کثرتگرایی دینی» از سوی شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پنجمین دوره جشنواره علامه طباطبایی به عنوان مقاله برگزیده مجله بینالمللی حکمت از افتخارات دیگر ایشان است.
❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۱۰ نیز به عنوان «چهرۀ ماندگار» برگزیده شد. خود وی، این انتخاب را لطف خدا و افتخاری بزرگ دانسته و میگوید «به خاطر این انتخاب خدا را شکر میکنم و از مسئولان و کسانی که در این امر دخیل بودند سپاسگزارم. و از اینکه احساس میکنم مردم ایران نسبت به بنده دیدگاه خوبی دارند احساس وظیفه بیشتری میکنم و امیدوارم بتوانم بیشتر خدمت کنم.»
🔰B2n.ir/chehremandegar
❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۱۳۹۴ نیز به عنوان پژوهشگر برتر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.
🔰B2n.ir/ketabsal
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت ششم: فعالیتهای علمی(۱)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
1️⃣ متافیزیک
رسالهی دکتریِ پروفسور لگنهاوزن دربارهی یکی از مهمترین مباحث متافیزیک، یعنی بحث جوهر بوده است. به گفتهی خود وی، این بحث همواره دغدغهی مهم فکری و علمی وی بوده و است. از زمان مطالعات دکتری معتقد بوده که اگر بخواهیم نظریههای متافیزیکی به بهترین وجه تبیین و توجیه شود، باید به تحقیق دربارهی سایر قلمروهای فلسفی، از جمله پیشرفتهای علمی، منطق موجهات و غیره، توجه کنیم. نباید پژوهش در متافیزیک را بنیادین بدانیم، بلکه باید آن را توضیحی و روشنگرانه بدانیم. در این باره، وی آموزهی تشکیک الوجود و حرکت جوهریِ ملاصدرا را دارای اهمیت خاص و بیهمتایی در تاریخ فلسفه جهت توضیح و روشن کردن مسائل دینی، مخصوصاً مباحث عرفانی دین را که وی دغدغهی حل آنها را داشته، میداند.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰رسالهی دکتری ایشان:
https://eitaa.com/Legenhausen_ir/31
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت هفتم: فعالیتهای علمی(۲)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
2⃣ معرفت شناسی
مطالعات و تحقیقات پروفسور لگنهاوزن دربارهی مباحث معرفتشناسی متمرکز بر مباحث مطرح در فلسفه علم و مسائل معرفتشناختیای بوده است که فیلسوفانی چون پیرس، کواین، سلارز، ون فراسن، لاری لائودن، و بسیاری دیگر مطرح کردهاند. نتیجهی این تمرکز، تردید و تشکیک در کامیابیِ رویکردهای مبناگروانه در معرفتشناسی بوده است؛ از نظر وی بهترین راه فهم و تفسیر توجیه معرفتی انطباق دادن آن با هنجارهای معرفتی است. توضیح آنکه با کمی دقت، روشن میشود که توجیه یک باور یا ادعا، کاری است که در اجتماع و برای افراد جامعه مخاطب صورت میگیرد. از این نظر، میتوان گفت که توجیه باور یا ادعا، کاری اجتماعی است؛ یعنی باور مورد نظر به یک قلمرو علمی خاص مربوط است و مخاطبان ما در آن قلمرو ملاک یا ملاکهای خاصی برای پذیرش توجیه ما دارند. و این ملاکها از یک جامعه تا جامعهی دیگر و از یک قلمرو تا قلمرو دیگر متفاوتند (برای مثال، ملاکهای پذیرش یک ادعا در ریاضیات متفاوت با ملاکهای مطرح در شیمی یا جامعهشناسی است). اما در سنت مرسوم معرفتشناسی سنتی، یعنی در رویکرد مبناگرایان باورها به دو دستهی کلی تقسیم میشود و ادعا میشود که برای توجیه یک باور یا معرفت باید آن باور یا بدیهی باشد یا به بدیهیات که مبنای باورها و معرفتهای نظری است برسند. وقتی که به روند مرسوم در علوم و قلمروهای علمی مینگریم، مشاهده میکنیم که این روند سنتی در آنها رعایت نمیشود، بلکه در علوم مختلف یا از «استنتاج بهترین تبیین» استفاده میشود و یا از استقراء که در نهایت نتیجه، امری احتمالی است نه یقینی. و این احتمالی یا ظنی بودن نتیجه هیچگاه مانع از رشد آن علوم و ایجاد گفتمان میان متخصصان علوم مختلف نمیشود. نکته اینجاست که آنها اساساً به روند سنتی توجه نکرده، از آن استفاده نمیکنند.
اکنون سؤال این است که اگر روند مرسوم در علوم مختلف مبتنی بر کسب یقین نیست، باید چه کنیم. به نظر میرسد که باید به علوم مختلف و روشهای مورد استفاده در آنها نگریست و از آنها پیروی کرد. از این رو، برای مثال در تاریخ، اساساً تکیهی اصلی بر استفاده از گزارشها و قراینی است که بیشترین تأثیر آنها حصول گمان است. اما این امر در کار آنها خللی وارد نمیکند و همه مورخان بر همین روند تکیه میکنند و هرگز در توجیه دیدگاه خود بر روند سنتی که به دنبال حصول یقین است اعتنایی نمیکنند. در علوم دیگر نیز کم و بیش همین وضع جاری است و هیچ کس به دنبال حصول یقین نیست. پس هنجارهای معرفتی مطرح در علوم مختلف اساساً مبتنی بر مبناگرایی نیست. به نظر پروفسور لگنهاوزن فهم یک مطلب علمی مرجح است نسبت به یقین درباره همان مطلب.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت هشتم: فعالیتهای علمی(۳)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
3⃣ فلسفه دین
لگنهاوزن دربارهی باورهای دینی خود را «عقلگرا» میداند؛ اما با برداشت و تفسیری بسیار وسیع و گسترده دربارهی هنجارهای عقلیِ حاکم بر باورهای عقلی. به اعتقاد او یکی از الزامات مهم در این باره، به این هدف بازمیگردد که مجموعهی واحدی از هنجارهای عقلانیت را بیابیم که بتواند بر استدلال ریاضیاتی، علمی، اخلاقی و دینی حاکم باشد. بر این اساس، لگنهاوزن نتیجه میگیرد که رد برداشتهای انسانانگارانه (تشبیهی) از الوهیت ضروری است.
در سطح الهیات شاید برخی از رویکردهای انسانانگارانه (تشبیهی) غیرقابل اجتناب باشد، اما در سطح فلسفی میتوان آن را در امتداد سنت فلسفۀ اسلامی (از ابنسینا تا ملاصدرا و فراتر از آنها) حذف کرد. این امر، در قیاس با آنچه که در قالب محدودیتهای الهیاتِ تنها به دست میآید، زمینه را برای یک دفاعیۀ رضایتبخشتر فراهم میکند.
در فلسفه دین، مهمترین سهمِ پروفسور لگنهاوزن، ارائهی دیدگاه موسوم به «کثرتگراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» است. این نظریه، همواره تز اصلی برای نحوهی پرداختن به مسائل گفتگوی دینی، معنویت، معرفتشناسیِ دینی و تحقیقات علمیِ متأثر از دین(نظیر علوم انسانی اسلامی) بوده است. همین طرز تفکر بود که به پیشنهادی برای پایهریزیِ فلسفه دین اسلامی و حتی فلسفه دین شیعی انجامید که هر دوی آنها با لحاظ مسائل قابل طرح و نیز روشی که در پاسخ به آنها به کار میرود انجام گرفت. یکی از مهمترین مسائلِ کثرتگراییِ دینی که مورد مداقّهی پروفسور لگنهاوزن بوده است، تفکیک میان انواع مختلف کثرتگرایی است که بهویژه در مقالهی «کثرتِ کثرتگرایی» انجام گرفته است.
دو نکته در این بخش قابل ذکر است:
۱.یکی اینکه پروفسور لگنهاوزن خود اذعان کرده که ایده کثرتگرایی دینی غیرفروکاهشی خود را با الهام از آرای استاد شهید مطهری پرورانده.
۲.نکته دوم اینکه در فلسفه دین و مخصوصا در گفتمان دینی، تاکید وی بر فهم دوجانبه است؛ نکتهای که پیشتر در معرفت شناسی مطرح شد.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت نهم: فعالیتهای علمی(۴)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
4⃣ فلسفه اخلاق
پروفسور لگنهاوزن در فلسفهی اخلاق از سازگاری میان رویکردهای ارسطویی(بهویژه آنگونه که در فلسفهی اسلامی روایت شده) و رویکردهای کانتی(بهویژه با تقریرهای برساختگرایانه دفاع میکند و معتقد است که حتی می توان با تلفیقی از تقریرهای هگل درباره فلسفه اخلاق این چرخه تحقیقات را کاملتر هم کرد. توضیح آنکه برساختگرایان تصور میکردند که اگر اخلاق منشأ و ریشهای در واقع نداشته باشد، کاملاً دلخواهانه خواهد شد؛ کانت در اخلاق این تصور را رد میکند و معتقد است که عقل انسان تعیینکنندهی اصول اخلاقی است و این اخلاق هرچند امری درونی است و نه امری خارجی، از ویژگیِ بینالاذهانی بودن برخوردار است؛ به این معنا که احکام عقل میان همۀ انسانها از بنیان یکسانی برخوردار است؛ بر این اساس میتوان گفت که اخلاق میتواند برساختی یا اعتباری(در مقابل تصور واقعگرایان) باشد، اما هرگز دلبخواهانه و نسبی نباشد؛ چرا که این برساخت و اعتبار از منشأ عقل بین الاذهانی برخوردار است. در این باره، آثارِ کریستین کورسگارد یکی از منابع الهامبخشِ مهم پروفسور لگنهاوزن به شمار میرود. مهمترین پژوهش و مداقهی پروفسور لگنهاوزن در این باره، مقالهی «عناصر برساختی در فلسفهی اخلاق ملاصدرا» است.
همچنین پروفسور لگنهاوزن معتقد است که استدلالهای رایج دربارهی نسبیگراییِ اخلاقی قرین توفیق نیستند، ولی میتوان استدلالهای خوبی را در رد انواع افراطیِ نسبیگرایی مطرح کرد؛ هرچند که باید نسبت به تعداد معدودی از نسبیگرایی(به همان معنایی که در آثار کسانی نظیر «جان مکفارلین»، «ماکس کولبل» و «لیونل شاپیرو» آمده) تسامح نشان داد. این تحقیق دربارهی نسبیگرایی اخلاقی با دیدگاه لگنهاوزن دربارهی «کثرتگراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» قرین و یکسان است. کار عمدهی پروفسور لگنهاوزن در این قلمرو، بهویژه دو مقاله است: یکی «پارادوکس و نسبیگرایی» و دیگری، مقالهی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین».
پژوهش پروفسور لگنهاوزن در مقالهی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین» وی را به بازگشت به فلسفه دین، بهویژه مسائلِ مربوط به «زبان دین» سوق داده است و از این طریق راه حل جدیدی برای نزاعِ قدیمیِ «تخطی و تصویب» در کلام اسلامی پیشنهاد کرده است و از همین جا به توضیح رویکرد خود در فلسفهی دین پرداخته است.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #زندگی_نامه ✅ قسمت نهم: فعالیتهای علمی(۴) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در
📢 #مقاله
✅ مقالهی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین»
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت دهم: فعالیتهای علمی(۵)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
5️⃣ منطق:
پژوهش دربارهی منطق جستجویِ مادامالعمرِ پروفسور لگنهاوزن بوده است و ابعادی از آن در دو مقالهی فوقالذکر نیز انعکاس یافته است. رویکرد وی به مسائلِ مطرح در فلسفهی منطق، به رویکردِ استوارت شاپیرو (انواع منطق) و نیز به سنتِ استنتاجیِ سلارز، براندوم، مکفارلین، پرِگرین و غیره نزدیک است.
یکی از نخستین مقالاتی که وی منتشر کرد مقالهی «New Semantics for the Lower Predicate Calculus» در صدد آن بود که نقش بنیادینی را که در منطق به معناشناسیِ صوری داده شده، رد کند و به جای آن این دیدگاه را مطرح کند که معناشناسیِ صوری، از طریق ترابطِ نظام منطقیای که معناشناسی برای آن مطرح شده، بیشتر یک نقش توضیحی را ایفا میکند. توضیح اینکه لگنهاوزن نقش بنیادی الگوهای صوری در معناشناسی را رد کرده و به جای آن نقش این الگوها را برای توضیحات و فهم بیشتر مد نظر قرار داده است.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #زندگی_نامه ✅ قسمت دهم: فعالیتهای علمی(۵) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در
Legenhausen New Semantics for the LPC.pdf
11.82M
📢 #مقاله
✅ مقالهی «New Semantics for the Lower Predicate Calculus» که در قسمت زندگینامهی مربوط به فعالیت پروفسور لگنهاوزن در حیطهی منطق معرفی شد.
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت یازدهم: فعالیتهای علمی(۶)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
6⃣ تاریخ فلسفه
یکی دیگر از کاوشهایِ همیشگیِ پروفسور لگنهاوزن مطالعهی تاریخ فلسفه است. وی در این باره، تحقیقاتی را دربارهی فیلسوفانی چون ابنسینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی (در فلسفه اسلامی) انجام داده است. برای نمونه، میتوان به ترجمهی انگلیسی او از کتاب آموزش فلسفه اثر آیتالله مصباح یزدی اشاره کرد.
همچنین، وی مقالاتی را دربارهی هگل نگاشته است؛ فیلسوفی که از نظر لگنهاوزن منتقد مدرنیته بوده و بازگشت به فلسفهی ارسطویی(بهویژه در علم النفس) را پیشنهاد میکند و در ارائهی موضوعات و دیدگاههای دینی به دیدگاههای عرفا و کثرتگراییِ درجهبندی شده(ranked pluralism) توجه خاصی دارد. در نوع کثرتگرایی مورد دفاع لگنهاوزن، ادیان درجهبندی درونی دارند و هر یک براساس رتبهای که دارد، از برتری و امتیازی برخوردار میشود و درنتیجه همهی آنها در جایگاه خود از حقانیت برخوردارند، ولی برای مثال، اسلام بالاتر از همه قرار میگیرد و سپس مسیحیت و بعد یهودیت و همینطور مکاتبی دیگر؛ این چیزی است که میتوان در قرآن هم اشاراتی به آن یافت. برای مثال، قرآن مسیحیان را به مسلمانان نزدیکتر میداند.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #زندگی_نامه
✅ قسمت دوازدهم: فعالیتهای علمی(۷)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
7⃣ فلسفه سیاست
پروفسور لگنهاوزن پژوهشهایی دربارهی فلسفهی سیاست داشته و حاصل آنها را در دورههای دکتری تدریس کرده است. وی هماکنون مشغول نگارش کتابی مشترک با پروفسور اشمیت (Jochen Schmidt) استاد دانشگاه پادربورن آلمان دربارهی دیدگاههای مسیحیت و اسلام دربارهی شأن انسانی و حقوق بشر است. در این باره، وی منتقد برداشت مرسوم و رایج از کرامت انسانی است. توضیح آنکه امروزه نسبت به بیانیه حقوق بشر دو رویکرد مختلف وجود دارد. رویکرد غالب، پذیرش حقوق بشر بر اساس کرامت ذاتی انسان است. از این نظر، انسان برخوردار از کرامت ذاتی است و این حقوق ریشه در کرامت ذاتی انسان دارد و باید تلاش کرد این کرامت ذاتی را حفظ کرد. رویکرد دوم که در اقلیت قرار دارد، رویکرد برخی از مارکسیستهاست که معتقد به رد مطلق حقوق بشرند. اما از نظر پروفسور لگنهاوزن ، هیچ یک از این دو رویکرد صحیح نیست. از یک سو، نمیتوان حقوق بشر مرسوم را کنار گذاشت؛ بهویژه بدان جهت که امروزه این بیانیه پایهی دفاع از مظلومان جهان و طرح شکایت از ستمگران قرار گرفته و حتی جوامع مسلمین نیز براساس آنها به طرح دعوا و شکایت از نقض حقوق خود میپردازند. اما از سوی دیگر، از نظر وی، این بیانیه از مبنای فلسفی و دینیِ درستی برخوردار نیست و وظیفهی متفکران بازسازیِ آن و مبانی آن است. برای مثال، وی معتقد است که برخلاف تصور معتقدان به حقوق بشر، انسان از کرامتی ذاتی که منشأ حقوق مرسوم بشری باشد برخوردار نیست، بلکه کرامت چیزی است که انسان میتواند آن را کسب کند؛ به تعبیر دیگر، کرامت چیزی است که ما موظف به کسب آنیم. با توجه به این نکته، میتوان قوانینی را برای کسب کرامت وضع کرد. با این توضیح میتوان گفت که قوانین بینالمللیِ مربوط به حقوق بشر، باید نه برای حفظ کرامت ذاتیِ انسان، بلکه برای کسب کرامت باشد؛ کرامتی که ذاتی نیست. از سوی دیگر، میتوان گفت که کرامت منشأ وظیفه ما در برابر خداست. وجود برداشتهای مختلف از کرامت و ملاکهای گوناگون در جوامع مختلف برای کرامت را نیز به این نکته بیفزایید. با توجه به ذاتی نبودن کرامت برای انسان، تنوع برداشتها از کرامت انسان نیز بیشتر معنا پیدا میکند. برای مثال، میتوان گفت که کرامت از نظر مسلمانان این است که با رعایت تقوای الهی به خدا بیشتر و بیشتر نزدیک شویم. اگر کرامت امری ذاتی نیست، باید گفت تفسیر آیهی «و لقد کرمنا بنی آدم...» به کرامت ذاتی یکی از خطاهایی است که از سوی برخی رخ داده است. نمیتوان از قرآن کرامت ذاتی انسان به معنای مرسوم در لیبرالیسم را استفاده کرد.
پایان.
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 #فهرست
✅ فهرست #زندگی_نامه ی پروفسور لگنهاوزن
❇️ برای مطالعهی هر قسمت آن را لمس کنید:
🔰۱.معرفی اجمالی
🔰۲.زادگاه و محیط رشد
🔰۳.تشرف به اسلام
🔰۴.مهاجرت به ایران
🔰۵.جوایز و افتخارات
🔰۶.فعالیت علمی: متافیزیک
🔰۷.فعالیت علمی: معرفت شناسی
🔰۸.فعالیت علمی: فلسفه دین
🔰۹.فعالیت علمی: فلسفه اخلاق
🔰۱۰.فعالیت علمی: منطق
🔰۱۱.فعالیت علمی: تاریخ فلسفه
🔰۱۲.فعالیت علمی: فلسفه سیاست
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔@legenhausen_ir
🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir