ابتدا یک مقدار در متغیر switch که در مثال بالا testVar است قرار میدهید. این مقدار با هر یک از عبارتهای case داخل بلوک switch مقایسه میشود. اگر مقدار متغیر با هر یک از مقادیر موجود در دستورات case برابر بود، کد مربوط به آن case اجرا خواهد شد.
به این نکته توجه کنید که حتی اگر تعداد خط کدهای داخل دستور case از یکی بیشتر باشد نباید از آکوالد استفاده کنیم. آخر هر دستور case با کلمه کلیدی break تشخیص داده میشود که باعث میشود برنامه از دستور switch خارج شده و دستورات بعد از آن اجرا شوند. اگر این کلمه کلیدی از قلم بیوفتد برنامه با خطا مواجه میشود.
دستور switch یک بخش default دارد. این دستور در صورتی اجرا میشود که مقدار متغیر با هیچ یک از مقادیر دستورات case برابر نباشد. دستور default اختیاری است و اگر از بدنه switch حذف شود هیچ اتفاقی نمیافتد. مکان این دستور هم مهم نیست اما بر طبق تعریف آن را در پایان دستورات مینویسند.
به مثالی در مورد دستور switch توجه کنید:
لرفا آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی بازارکار
ابتدا یک مقدار در متغیر switch که در مثال بالا testVar است قرار میدهید. این مقدار با هر یک از عبارته
using System;
public class Program
{
public static void Main()
{
int choice;
Console.WriteLine("What's your favorite pet?");
Console.WriteLine("[1] Dog");
Console.WriteLine("[2] Cat");
Console.WriteLine("[3] Rabbit");
Console.WriteLine("[4] Turtle");
Console.WriteLine("[5] Fish");
Console.WriteLine("[6] Not in the choices");
Console.Write("\nEnter your choice: ");
choice = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
😐
switch (choice)
{
case 1:
Console.WriteLine("Your favorite pet is Dog.");
break;
case 2:
Console.WriteLine("Your favorite pet is Cat.");
break;
case 3:
Console.WriteLine("Your favorite pet is Rabbit.");
break;
case 4:
Console.WriteLine("Your favorite pet is Turtle.");
break;
case 5:
Console.WriteLine("Your favorite pet is Fish.");
break;
case 6:
Console.WriteLine("Your favorite pet is not in the choices.");
break;
default:
Console.WriteLine("You don't have a favorite pet.");
break;
}
}
لرفا آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی بازارکار
using System; public class Program { public static void Main() { int choice; Console.Wr
👆خروجی👇
What's your favorite pet?
[1] Dog
[2] Cat
[3] Rabbit
[4] Turtle
[5] Fish
[6] Not in the choices
Enter your choice: 2
Your favorite pet is Cat.
What's your favorite pet?
[1] Dog
[2] Cat
[3] Rabbit
[4] Turtle
[5] Fish
[6] Not in the choices
Enter your choice: 99
You don't have a favorite pet.
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
برنامه بالا به شما اجازه انتخاب حیوان مورد علاقهتان را میدهد. به اسم هر حیوان یک عدد نسبت داده شده است. شما عدد را وارد میکنید و
این عدد در دستور switch با مقادیر case مقایسه میشود و با هر کدام از آن مقادیر که برابر بود پیغام مناسب نمایش داده خواهد شد. اگر هم با هیچ کدام از مقادیر caseها برابر نبود دستور default اجرا میشود. یکی دیگر از ویژگیهای دستور switch این است که شما میتوانید از دو یا چند case برای نشان داده یک مجموعه کد استفاده کنید. در مثال زیر اگر مقدار number ،6 ،4 یا 0 باشد یک کد اجرا میشود. توجه کنید که caseها باید پشت سر هم نوشته شوند
switch (number)
{
case 1:
case 2:
case 3:
Console.WriteLine("This code is shared by three values.");
break;
}
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
🔺 دستور switch معادل دستور if تو در تو است. برنامه بالا را به صورت زیر نیز میتوان نوشت:
if (choice == 1)
Console.WriteLine("Your favorite pet is Dog.");
else if (choice == 2)
Console.WriteLine("Your favorite pet is Cat.");
else if (choice == 3)
Console.WriteLine("Your favorite pet is Rabbit.");
else if (choice == 4)
Console.WriteLine("Your favorite pet is Turtle.");
else if (choice == 5)
Console.WriteLine("Your favorite pet is Fish.");
else if (choice == 6)
Console.WriteLine("Your favorite pet is not in the choices.");
else
Console.WriteLine("You don't have a favorite pet.");
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
💠 حال از بین این دو دستور switch و if کدامیک را انتخاب کنیم.
از دستور switch موقعی استفاده میکنیم که مقداری که میخواهیم با دیگر مقادیر مقایسه شود ثابت باشد.
در مثال زیر هیچگاه از switch استفاده نکنید.
int myNumber = 5;
int x = 5;
switch (myNumber)
{
case x:
Console.WriteLine("Error, you can't use variables as a value" +
" to be compared in a case statment.");
break;
}
مشاهده میکنید که با اینکه مقدار x عدد 3 است و به طور واضح با متغیر myNumber مقایسه شده است برنامه خطا میدهد چون x یک ثابت
نیست بلکه یک متغیر است یا به زبان ساده تر، قابلیت تغییر را دارد. اگر بخواهید از x استفاده کنید و برنامه خطا ندهد باید از کلمه کلیدی const
به صورت زیر استفاده کنید.
int myNumber = 5;
const int x = 5;
switch (myNumber)
{
case x:
Console.WriteLine("Error has been fixed!");
break;
}
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
از کلمه کلیدی const برای ایجاد ثابتها استفاده میشود. توجه کنید که بعد از تعریف یک ثابت نمیتوان مقدار آن را در طول برنامه تغییر داد.
به یاد داشته باشید که باید ثابتها را
حتما مقداردهی کنید. دستور switch یک مقدار را با مقادیر Caseها مقایسه میکند و شما الزم نیست که
به شکل زیر مقادیر را با هم مقایسه کنید:
switch (myNumber)
{
case x > myNumber:
Console.WriteLine("switch staments can't test if a value is less than " +
"or greater than the other value.");
break;
}
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
26.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تابع توان در سیشارپ
برای توان باید از تابع ان استفاده کنید و نمیتوانید از علامت توان ^ استفاده کنید
این تابع دو ارگومان دارد که ارگومان اول عدد مورد نظر ارگومان دوم عدد توان مورد نظر
و اینگونه نوشته میشه 👇
مثلا: 5 به توان 2 چند میشود؟
جواب:
Mathf.Pow(5,2);
❗️البته بهتره به جای توان از ضرب استفاده کنید کد بهینه تری است.
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
#آموزش
شاید ما بخوایم بدونیم بیشترین یا کمترین عددی یا مقداری که در یک data type یا متغیر یا ... ذخیره میشود چند است؟ ↙️
Console.Writeline (int.MaxValue);
⬆️⬆️ کد بالا بیشترین مقدار را نمایش میدهد.
خب حالا شما بجای max میتونید min بنویسید
و برای انواع متغیرها قابل استفاده است.
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت میز خود بالانس شونده با استفاده از آردوینو
#فناوری
🖥 💻 📱
لِرفا آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی بازارکار
🆔 @lerfaa