eitaa logo
لسان صدق
3.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
452 ویدیو
26 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @admin_lessan
مشاهده در ایتا
دانلود
14000526 تلاوت کتاب عاشورا.mp3
12.61M
🔊 🔹 تلاوت کتاب عاشورا 🔻 جلسه هشتم 📅 ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد امام مهدی(عج) 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000527 تلاوت کتاب عاشورا.mp3
11.47M
🔊 🔹 تلاوت کتاب عاشورا 🔻 جلسه نهم 📅 ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد امام مهدی(عج) 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000528 تلاوت کتاب عاشورا.mp3
11.96M
🔊 🔹 تلاوت کتاب عاشورا 🔻 جلسه دهم 📅 ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد امام مهدی(عج) 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
هدایت شده از لسان صدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ندای آخر ◼️ «تمام غصه حسین (ع) ...» السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📝دستنوشته حجت الاسلام و المسلمین علوی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ◼️ زینب قهرمان صبر و استقامت طوفان بلا و غم با تمام امواج سهمگین و فشارهای طاقت‌فرسایش در مقابل رام شد... زینب مشکلات و سختی‌ها را شکست و شکسته نشد. زینب کشتی‌بان این قافله مصیبت‌زده بود که این قافله را از طوفان و گرداب‌های شام به‌سلامت به مدینه رسانید و پیام حقیقت کربلا را به گوش همه جهانیان ابلاغ کرد. زینب نگذاشت اهداف شوم یزیدیان محقق شود. صبر را با استقامتی بی‌نظیر عجین ساخت و با جمله تاریخی اش که «به خدا نمی‌توانی نام ما را از بین ببری» موضع سرسختانه خویش را در دفاع از قیام حسینی (ع)نشان داد. زینب بود که جلوی به اسارت رفتن طفلان و بانوان را گرفت؛ زینب حیدر بانوان عالم است! زینب یگانه قهرمان صبر و استقامت است. زینب داغدار هم پیام مصیبت کربلا را به قلب و جانش داشت و هم فلسفه و اسرار را به عقل و خرد گرفته بود و هر دو را در همان مدت کوتاه به غائبان از کربلا رسانید و ابلاغ کرد. با اشک و ناله‌اش، با گریه‌ها و ضجه‌هایش، با خطبه ها و پیام‌هایش، با غمخواری و همراهی اسرا، با دستورات و سفارش‌های مکرر به زنان و بچه‌ها... با وجود و جانش کربلا را از کربلا به عالمی گسترش داد و تا کاخ یزید برد و جهان را مالامال از کربلا ساخت و نامش را در جهان پرآوازه کرد. زینب بقیةالله را حفظ کرد، سلاله‌ی عترت را از مصائب عبور داد، او قهرمان بی‌نظیر کربلاست. زینب زن است اما مقام انسانیت او بر همه مردان عالم طعنه می‌زند و همه را در حیرت ابدی فرومی‌برد که به‌راستی زینب کیست؟ زینب جلوه دیگری از حیدر کرار و صورت دومی از فاطمه زهرا است. زینب هم ریشه و همراه حسن(ع) است و خواهر همراه و همراز حسین(ع). زینب نائب زهرا است در سفر کربلای حسین . هرچه گویم نتوان وصف تو را گویم به زبان، کربلا شاهد گویای مقام توست... 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000525 فقره ثارالله.mp3
11.58M
🔊 🔹 شرح زیارت عاشورا 🔻 فقره ثارالله 📅 ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000526 فقره ثارالله.mp3
10.64M
🔊 🔹 شرح زیارت عاشورا 🔻 فقره ثارالله 📅 ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000527 فقره ثارالله.mp3
9.64M
🔊 🔹 شرح زیارت عاشورا 🔻 فقره ثارالله 📅 ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000527 مواسات-برادری حضرت عباس.mp3
11.44M
🔹 درس هایی از عاشورا 🔻 مواسات و برادری حضرت عباس - جلسه اول 📅 ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد حضرت قائم(عج) 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000528 مواسات2.mp3
13.3M
🔹 درس هایی از عاشورا 🔻 مواسات - جلسه دوم 📅 ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد حضرت قائم(عج) 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000528 مواسات3.mp3
10.09M
🔹 درس هایی از عاشورا 🔻 مواسات _جلسه سوم 📅 ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد دانشگاه امیرکبیر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000603 مواعظ العددیه.mp3
12.06M
🔊 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۵۹ جلسه ‌ششم 📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
14000604 جنود عقل و جهل.mp3
11.32M
🔊 🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻 جلسه هفدهم 🔸 انواع عقل 📅 ۴ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
لسان صدق
🔊 #فایل_صوتی 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۵۹ جلسه ‌ششم 📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع
🔰 توصیه های پیامبر به ابوذر 📒 گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة 📁 حدیث ۳۹۵۹، قسمت ششم بخش اول 📜قل الحق ان کان مرا سخن حق بگو اگرچه تلخ باشد. 🔹گفتن حق اثر خاصی در جامعه و نفس انسان دارد. در مجلسی حرف ها بیان می‌شود، اما حق مطلب و مرکز اصلی مسئله بیان نمی‌شود، خود این مصداق محرومیت است. گفتن حقیقت امر مهم است. نیت هم اثر گذار است ولی سوء نیت تا موقعی که بیان نشود اثر مستقیم ندارد و این رفتار و گفتار است که اثر اصلی را دارد. 🔸ما از سه چیز اثر می‌گیریم: ۱-نیت های خودمان و نیت های افرادی که کنارمان هستند. ۲-رفتارها و افعالی که انجام می‌دهیم. ۳-حرف ها و سخن هایمان  عمده بزرگان گفته اند که این حرف‌ها و سخن‌ها اثرگذار تر از دو مورد دیگر است. زبان و سخن برزخ بین افعال جوانحی و جوارحی است. یعنی زبان، نه فعل است و نه نیت بلکه بین این دو مورد قرار می‌گیرد. 🔹 "کلمة الحق عند امام الجائر..." اگر در فضای زور و تزویر و فضای آلوده بتوانی حق را بگویی و راهنمایی کنی ثواب بسیار بالایی دارد. اصلا انبیا آمده اند که حرف حق را بزنند. نه عامل ترس و نه عامل سردی و احساس بی فایده بودن نباید جلوی انسان را در بیان کلام حق بگیرد. 📜لا تخف فی الله لومه لائم در مسیر خدا از سرزنش ها بیمناک مباش. 🔸خیلی از مردم بخاطر اثر گذاری حرف مردم تن به کارها می‌دهند. در ادامه شیطان بر این افراد امامت می‌کند. اگر کار اشتباه مرسوم شد، همه از ترس اینکه باقی مسخره شان نکنند انجام می‌دهند و این دور باطل همینطور ادامه پیدا می‌کند. 📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔰 توصیه های پیامبر به ابوذر 📒 گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة 📁 حدیث ۳۹۵۹، قسمت ششم بخش دوم 📜و قال کفی بالمرئ عیبا ان کان فیه ثلاث خصال سه عیب اگر در کسی باشد برای بدبختی کافی است. 🔸عیب یعنی بی ارزش شدن. معیوب یعنی چیزی و کسی که خریدار ندارد. بی ثمر شدن و جاماندن.  📜 یعرف من الناس ما یجهله من نفسه، ويستحيي لهم مما هوَ فيهِ، و يُؤذي جليسَه بما لا يعنيهِ عیب خودرا نداند ولی عیب دیگران را ببیند، عیب خودش را در دیگران ببیند و شرم کند، بی جهت همنشینش را اذیت کند. 🔸حدیث در مذمت فردی است که عیوب مردم را می‌داند ولی از اشکالات نفس خودش آگاه نیست. عیب هایی که در خودش است عیب نداند ولی همان عیب را در دیگران عیب بداند. این کوری نفس و بینایی بر دیگران است. این بی انصافی است. تاموقعی که به کسی انصاف نداده اند او را نجات نداده اند. اگر فطرت انسان سالم باشد عیب خودش را باید عمیق تر ببیند. 🔸همچنین کسی که همنشین و رفیقتش را بی خود و بی جهت اذیت بکند و روحیه اذیت و آزار داشته باشد. این روحیه برای بدبختی و بسته شدن راه نجات کافی است. 📜 ثم قال یا اباذر لا عقل کالتدبیر ولا ورع کالکف و لا حسبَ کحُسن الخلق. سپس فرمود: ای اباذر هیچ عقلی همچون تدبیر و هیچ تقوایی همچون خودنگهداری از گناه و هیچ نسبتی مانند حسن خلق نیست. 🔸عقل یعنی تدبیر و تدبیر، یعنی ورای مسئله را دیدن و مسارعت در حل مشکلاتش. عاقل ترین انسان ها کسانی اند که مشکل فردا را امروز ببیند.  🔹ورع و اجتناب از خطاها یک قدرت امساک می‌خواهد. یعنی آنجایی که باید حرکت کند، حرکت کند و آنجا که باید بایستد، قدرت ایستادن داشته باشد. مهم ترین مشکل انسان ها در بحث تقوا بی ترمزی است. اگر ماشین ما ترمز نداشت، تصادف ما حتمی است. ورع به معنای به ترمز داشتن و خویشتنداری است. 🔸اگر سروری و آقایی می‌خواهی اخلاقت را درست بکن.‌ کوچکترین انسان ها بخاطر حسن خلق در چشم مردم بزرگ اند. 📅 ۳ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی 📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل انواع و مراتب عقل- جلسه17 📜 وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) می‌شنیدیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم. 🔸اساس تربیت دینی و تکامل انسانی در تعالیم دینی ما تربیت عقل است. متأسفانه امروزه داریم تربیت دینی مان را به ظواهر و مناسک محدود می‌کنیم. چیزی که ما را در عمل به تعالیم دینی کمک می کند، عقل است. 🔹یک قوه ادراکی در انسان وجود دارد که اگر فعال شود همه چیز فعال می‌شود و آن عقل است. 📜اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ. به خبرهایی که می شنوید، با دقت فکر کنید. زیرا ناقلان علم زیاد هستند، ولی عاقلان و تدبر کنندگان در روایات کم هستند. 🔸آن چیزی که باعث می‌شود از تاریخ عبرت بگیریم عقل است. 🔹اگر نعمت تعقل را از کسی گرفتند هیچ چیز به او داده نشده و اگر این نعمت را به او دادند هیچ چیز از او فوت نشده. اینکه در روایت داریم که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود یعنی هم درس را می‌گیرد و هم عمل می‌کند. عقل ملاک تشخیص حسن و قبح است. عقل آن است که نادرستی را تشیخص دهی و انجام ندهی، خطا و اشتباه نکنی. 🔸بی عقلی درد بی درمان است. خدا نکند کسی عقلش را از دست بدهد. 📜العقل عقلان عقل الدنیا فعقیمٌ و اما عقل صاحب الآخره فمثمرٌ دو نوع عقل داریم: عقل دنیا که بی ثمر و بی فایده است و عقل آخرت که ثمربخش و مفید است. 🔸پیامبر دیدند که اکثر اهل بهشت افراد ساده بودند ؛ کسانی که دنیا را نمی‌فهمند. اهل بهشت کسانی هستند که خیر را می‌فهمند ولی شر را نمی‌فهمد. 🔹ژورنالیست ها برای انحراف افکار عمومی خیلی مواقع دروغ می‌گویند. یک دروغ پیچیده ای رایج است، تغییر دادن اسم است تا بدین وسیله مفاهیم را دگرگون بکنند. این حالت همان مکر و شیطنت و عقل منفی است. هوش منفی شیطان بعضا گفته اند از انبیا اولوالعزم بالاتر است و الا معنا ندارد کسی که این همه دستگاه را دیده باشد و جلوی خدا بگوید که به من مهلت بده تا همه را گمراه کنم. معاویه و عمروعاص هم از همین گروه هستند که هنوز هم یک عده وقتی تاریخ می‌خوانند مدحشان می‌کنند و آن هارا انسان های عاقل می‌پندارند. 🔸انبیا آمده اند که این دستگاه ادراکی را درست بکنند تا فرد با انتخاب خودش کار درست را انجام دهد. این ارزشمند است. انبیا با انس دادن انسان به خوبی ها و خوب ها سعی کردند عقل ملکوتی را فعال بکنند. 🔹انسان دو عقل ندارد، هرچه عقل دنیایی بیشتر شود، عقل اصلی و عقل اخروی به زوال می‌رود. 📜 کن عاقلا فی امر دینک جاهلا فی امر دنیاک. در امور دینی ات فعال و کوشا باش اما در امور دنیایت مثل آدم های بی سواد باش. 🔸کسی که اهتمامش به دنیا زیاد شد، اهتمامش از آخرت کم می‌شود. 📆 ۴شهریور ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000611 جنود عقل و جهل.mp3
11.81M
🔊 🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻 جلسه هجدهم 🔸 انواع عقل 📅 ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
📒 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی 📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل _ جلسه هجدهم 🔵 جایگاه و تقسیم بندی عقل 🔸در دین اسلام به عقل و دانش بسیار اهمیت داده شده و جماعتی که عقل را مهم بشمارند متفاوت خواهند شد. 🔹 برای فهم جنس اصلی باید تقلبی اش را هم معرفی کرد تا قوه تشخیص فعال شود. عقل هم به این صورت دسته بندی شده است: یکی عقل حقیقی و دیگری شبه عقل (عقل تقلبی) است که در ظاهر شبیه عقل است اما عقل نیست. علم در رویات ما به دانشی که به سعادت می انجامد گفته می‌شود. قدیم به مطالبی که امروزه علم گفته می‌شود فن و مهارت می‌گفتند. 🔸عموم مردم عقل را با هوش اشتباه می‌گیرند. عقل آن است که انسان حقیقت اشیاء و امور را کشف کند و عقل عملی یعنی همان قدرت امساک نفس، قدرت کنترل غریزه. اگر غرایز بر تو حکومت کرد و به سبب هوا و هوس - در جایی که خطر دارد - نتوانستی جلوی خودت را بگیری قوه عقل مشکل دارد. 📜قالَ الصادقُ عليه السَلام: العقلُ ما عُبدَ به الرَحمان و اکتسبَ به الجنانَ. عقل آن چیزی است که خدای رحمان به وسیله آن پرستیده می‌شود و بهشت با آن به دست می‌آید. 🔹معاویه خیلی کار کرد و فتنه ها کرد. برخی گمان می‌کنند کسی که چنین فتنه هایی می‌تواند بکند حتما انسان عاقلی است. اما معاویه عاقل نبود بلکه نَکْراء داشت. مومن کیاست و زیرکی دارد و انسان کافر نکراء. در واقع نکراء همان کیاست در کافر است. فلذا ما ادبیاتمان را باید درست کنیم و به این افراد عاقل نگوییم تا واژه عقل برایمان مبهم نشود. 🔸در خطبه ۴۱ نحج البلاغه بحث غدر و فریبکاری مطرح شده است. غدر و فریبکاری برخواسته از عقل نیست. معاویه احمق ترین احمق هاست. چرا که اگر عقل داشت با علی (ع) که حق مطلق است بخاطر ذره ای لذت دنیا مقابله نمی‌کرد. 📜امیرالمومنین عَلَيْهِ السَّلامُ: وَ اللَّهِ ما ‏مُعاوِيَةُ بِأَدْهى مِنِّى، وَ لكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ، وَ لَوْلا كَراهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النّاسِ سوگند بخدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله‏ گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيركترين افراد بودم. 🔵 علامات عقل 📜ستَّةٌ تُختَبَرُ بها عقولُ الناسِ: عقل مردم با شش چیز سنجیده می‌شود: ۱-الحلمُ عندَ الغَضبِ. وقتی عصبانی است خودش را کنترل بکند. ۲-و الصبرُ عندَ الرهبِ کسی که ترسیده صبرش را از دست ندهد. ۳-و القصدُ عندَ الرقبِ بتواند در برابر امیال خودش را نگه دارد و میانه روی کند. ۴-و تقوی الله فی کل حال در هر حال تقوا و یاد خدا را داشته باشد. ۵-و حسن المدارا (برابر مخالفین) مدارا کند. میزان تحملِ مخالف از علامات عقل است. البته این به این معنی نیست که رها بکند! مدارا کردن یعنی نرم و آرام با جهالت ها برخورد کند و اصطلاحا دعوا به پا نکند. ۶-قلَّةُ المُماراةِ انسان عاقل کمتر جدل می‌کند. 📆 ۱۱شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000617 مواعظ العددیه.mp3
11.92M
🔊 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۶۲ الی ۳۹۶۸ 📅 ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
14000618 عقل و جهل.mp3
10.56M
🔊 🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻 جلسه نوزدهم 🔸 انواع عقل 📅 ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی 📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل انواع عقل _ جلسه نوزدهم 🔵 دو نوع عقل داریم: عقل طبعی و عقل اکتسابی 🔻آن عقلی که کسبش بر همه واجب است، عقل معاد است. عقل طبعی با تولد داده می‌شود و در کلام اهل بیت (ع) هم داریم که: عقل تحفه خداست، اما علم با تلاش کردن به دست می آید. 📜 تلک الأمثال نَضرِبُها و ما یَعقَلُها الا العالِمون. و ما این همه مثلها را برای مردم می‌زنیم و لیکن به جز عالمان کسی تعقل در آنها نخواهد کرد. 🔸این عقل اکتسابی است هرجا حرف از عقل در کنار تکلیف زده شده، عقل اکتسابی است. عقل طبعی سبب تکلیف است و عقل اکتسابی موضوع تکلیف. 🔹اما در خصوص عقل اکتسابی باید گفت خیلی از افراد این عقل را ندارند، بعضی هم دارند اما چون انسان‌های مغروری هستند به دنبال کسب علم نمی‌روند. یکی از راه های افزایش عقل، کسب علم است. 📜ما خَلقَ اللهُ أکرَمَ منَ العَقْل. خدا مخلوقی بالاتر از عقل نیافریده. 🔸در اینجا منظور همان عقل مطبوع است نه عقل کسبی. 📜ماکَسَبَ أحد شیئاً أفضَلُ منْ عَقْلِ هیچ کس چیزی با فضیلت تر از عقل کسب نکرده است. 🔹در روایت به عقل طبعی به عنوان مهمترین هدیه خداوند اشاره شده اما در این روایت عقل اکتسابی به عنوان با فضیلت ترین چیزی که انسان می تواند کسب کند بیان شده. در واقع معنی این دو روایت یعنی هیچ چیز بالاتر از عقل برای انسان نیست و عقل طبعی و اکتسابی می‌تواند تاثیر مستقیم روی یکدیگر داشته باشد. 🔸ممکن است عقل طبعیِ فردی بالاتر باشد ولی در جاده تعلیم و تربیت حرکت نکند و به مرور از موفقیت باز بماند، اما در مقابل ممکن است فردی عقل طبعی ضعیف تری داشته باشد اما چون در جاده تعلیم و تربیت با سرعت پیش می رود موفق‌تر باشد. 📜 امام رضا (ع) فرمود: اَلْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اَللَّهِ وَ اَلْأَدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ اَلْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَكَلَّفَ اَلْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلاَّ جَهْلاً. عقل موهبت خدا است و ادب با رنج سختي بدست آيد پس كسي كه در كسب ادب زحمت كشد آن را بدست آرد و كسي كه در كسب عقل رنج برد بر ناداني خويش افزايد. 🔸در این روایت ادب در واقع همان علم یا عقل اکتسابی است و عقل که در آخر روایت اشاره شده عقل طبعی است. 🔵 تقسیم بندی دیگر عقل: تقسیم عقل به فعال و غیر فعال. 🔻در روایات آمده که عقل بعضی اوقات فعال است و بعضی اوقات غیر فعال. در این روایات راه های فعال کردن عقل و جلوگیری از به خواب رفتن عقل و ضعیف شدن آن بیان شده است که بسیار مفصل است. اما در یک کلمه بدانیم که دشمن عقل، نفس است. 📜 امیرالمومنین(ع): قَرينُ الشَّهوَةِ مَريضُ النّفسِ، مَعلولُ العَقلِ كسى كه شهوت پرست باشد، بيمار دل و ناقص عقل است. 🔹ما یک حال فعلی داریم به این معنا که در حال حاضر فلان حالت در ما وجود دارد اما یک حالت اخلاقی داریم به این معنا که طبیعتمان این شکل است. اگر کسی حال اخلاقی‌اش مقارن با شهوت باشد عقلش را به صورت کامل از دست داده. 🔸این که در دعا آمده است: "عقلی مغلوب" یعنی همین عقلی که در برابر نفس تسلیم شده است. بدانید اگر نفس در برابر عقل تسلیم شود و تابع عقل باشد می‌شود همان نفس مطمئنه. 📆 ۱۸شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir