eitaa logo
لسان صدق
3.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
461 ویدیو
26 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @admin_lessan
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی 📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل _ جلسه هجدهم 🔵 جایگاه و تقسیم بندی عقل 🔸در دین اسلام به عقل و دانش بسیار اهمیت داده شده و جماعتی که عقل را مهم بشمارند متفاوت خواهند شد. 🔹 برای فهم جنس اصلی باید تقلبی اش را هم معرفی کرد تا قوه تشخیص فعال شود. عقل هم به این صورت دسته بندی شده است: یکی عقل حقیقی و دیگری شبه عقل (عقل تقلبی) است که در ظاهر شبیه عقل است اما عقل نیست. علم در رویات ما به دانشی که به سعادت می انجامد گفته می‌شود. قدیم به مطالبی که امروزه علم گفته می‌شود فن و مهارت می‌گفتند. 🔸عموم مردم عقل را با هوش اشتباه می‌گیرند. عقل آن است که انسان حقیقت اشیاء و امور را کشف کند و عقل عملی یعنی همان قدرت امساک نفس، قدرت کنترل غریزه. اگر غرایز بر تو حکومت کرد و به سبب هوا و هوس - در جایی که خطر دارد - نتوانستی جلوی خودت را بگیری قوه عقل مشکل دارد. 📜قالَ الصادقُ عليه السَلام: العقلُ ما عُبدَ به الرَحمان و اکتسبَ به الجنانَ. عقل آن چیزی است که خدای رحمان به وسیله آن پرستیده می‌شود و بهشت با آن به دست می‌آید. 🔹معاویه خیلی کار کرد و فتنه ها کرد. برخی گمان می‌کنند کسی که چنین فتنه هایی می‌تواند بکند حتما انسان عاقلی است. اما معاویه عاقل نبود بلکه نَکْراء داشت. مومن کیاست و زیرکی دارد و انسان کافر نکراء. در واقع نکراء همان کیاست در کافر است. فلذا ما ادبیاتمان را باید درست کنیم و به این افراد عاقل نگوییم تا واژه عقل برایمان مبهم نشود. 🔸در خطبه ۴۱ نحج البلاغه بحث غدر و فریبکاری مطرح شده است. غدر و فریبکاری برخواسته از عقل نیست. معاویه احمق ترین احمق هاست. چرا که اگر عقل داشت با علی (ع) که حق مطلق است بخاطر ذره ای لذت دنیا مقابله نمی‌کرد. 📜امیرالمومنین عَلَيْهِ السَّلامُ: وَ اللَّهِ ما ‏مُعاوِيَةُ بِأَدْهى مِنِّى، وَ لكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ، وَ لَوْلا كَراهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النّاسِ سوگند بخدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله‏ گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيركترين افراد بودم. 🔵 علامات عقل 📜ستَّةٌ تُختَبَرُ بها عقولُ الناسِ: عقل مردم با شش چیز سنجیده می‌شود: ۱-الحلمُ عندَ الغَضبِ. وقتی عصبانی است خودش را کنترل بکند. ۲-و الصبرُ عندَ الرهبِ کسی که ترسیده صبرش را از دست ندهد. ۳-و القصدُ عندَ الرقبِ بتواند در برابر امیال خودش را نگه دارد و میانه روی کند. ۴-و تقوی الله فی کل حال در هر حال تقوا و یاد خدا را داشته باشد. ۵-و حسن المدارا (برابر مخالفین) مدارا کند. میزان تحملِ مخالف از علامات عقل است. البته این به این معنی نیست که رها بکند! مدارا کردن یعنی نرم و آرام با جهالت ها برخورد کند و اصطلاحا دعوا به پا نکند. ۶-قلَّةُ المُماراةِ انسان عاقل کمتر جدل می‌کند. 📆 ۱۱شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000617 مواعظ العددیه.mp3
11.92M
🔊 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۶۲ الی ۳۹۶۸ 📅 ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
14000618 عقل و جهل.mp3
10.56M
🔊 🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻 جلسه نوزدهم 🔸 انواع عقل 📅 ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 lesansedgh.ir 🆔 @lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی 📂 سلسله جلسات جنود عقل و جهل انواع عقل _ جلسه نوزدهم 🔵 دو نوع عقل داریم: عقل طبعی و عقل اکتسابی 🔻آن عقلی که کسبش بر همه واجب است، عقل معاد است. عقل طبعی با تولد داده می‌شود و در کلام اهل بیت (ع) هم داریم که: عقل تحفه خداست، اما علم با تلاش کردن به دست می آید. 📜 تلک الأمثال نَضرِبُها و ما یَعقَلُها الا العالِمون. و ما این همه مثلها را برای مردم می‌زنیم و لیکن به جز عالمان کسی تعقل در آنها نخواهد کرد. 🔸این عقل اکتسابی است هرجا حرف از عقل در کنار تکلیف زده شده، عقل اکتسابی است. عقل طبعی سبب تکلیف است و عقل اکتسابی موضوع تکلیف. 🔹اما در خصوص عقل اکتسابی باید گفت خیلی از افراد این عقل را ندارند، بعضی هم دارند اما چون انسان‌های مغروری هستند به دنبال کسب علم نمی‌روند. یکی از راه های افزایش عقل، کسب علم است. 📜ما خَلقَ اللهُ أکرَمَ منَ العَقْل. خدا مخلوقی بالاتر از عقل نیافریده. 🔸در اینجا منظور همان عقل مطبوع است نه عقل کسبی. 📜ماکَسَبَ أحد شیئاً أفضَلُ منْ عَقْلِ هیچ کس چیزی با فضیلت تر از عقل کسب نکرده است. 🔹در روایت به عقل طبعی به عنوان مهمترین هدیه خداوند اشاره شده اما در این روایت عقل اکتسابی به عنوان با فضیلت ترین چیزی که انسان می تواند کسب کند بیان شده. در واقع معنی این دو روایت یعنی هیچ چیز بالاتر از عقل برای انسان نیست و عقل طبعی و اکتسابی می‌تواند تاثیر مستقیم روی یکدیگر داشته باشد. 🔸ممکن است عقل طبعیِ فردی بالاتر باشد ولی در جاده تعلیم و تربیت حرکت نکند و به مرور از موفقیت باز بماند، اما در مقابل ممکن است فردی عقل طبعی ضعیف تری داشته باشد اما چون در جاده تعلیم و تربیت با سرعت پیش می رود موفق‌تر باشد. 📜 امام رضا (ع) فرمود: اَلْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اَللَّهِ وَ اَلْأَدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ اَلْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَكَلَّفَ اَلْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلاَّ جَهْلاً. عقل موهبت خدا است و ادب با رنج سختي بدست آيد پس كسي كه در كسب ادب زحمت كشد آن را بدست آرد و كسي كه در كسب عقل رنج برد بر ناداني خويش افزايد. 🔸در این روایت ادب در واقع همان علم یا عقل اکتسابی است و عقل که در آخر روایت اشاره شده عقل طبعی است. 🔵 تقسیم بندی دیگر عقل: تقسیم عقل به فعال و غیر فعال. 🔻در روایات آمده که عقل بعضی اوقات فعال است و بعضی اوقات غیر فعال. در این روایات راه های فعال کردن عقل و جلوگیری از به خواب رفتن عقل و ضعیف شدن آن بیان شده است که بسیار مفصل است. اما در یک کلمه بدانیم که دشمن عقل، نفس است. 📜 امیرالمومنین(ع): قَرينُ الشَّهوَةِ مَريضُ النّفسِ، مَعلولُ العَقلِ كسى كه شهوت پرست باشد، بيمار دل و ناقص عقل است. 🔹ما یک حال فعلی داریم به این معنا که در حال حاضر فلان حالت در ما وجود دارد اما یک حالت اخلاقی داریم به این معنا که طبیعتمان این شکل است. اگر کسی حال اخلاقی‌اش مقارن با شهوت باشد عقلش را به صورت کامل از دست داده. 🔸این که در دعا آمده است: "عقلی مغلوب" یعنی همین عقلی که در برابر نفس تسلیم شده است. بدانید اگر نفس در برابر عقل تسلیم شود و تابع عقل باشد می‌شود همان نفس مطمئنه. 📆 ۱۸شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000624 مواعظ العددیه.mp3
9.32M
🔊 🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۶۸ 📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
14000625 جنود عقل و جهل.mp3
10.03M
🔊 🔵 سلسله جلسات شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻 جلسه بیستم 🔸 انواع عقل 📅 ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📒 گزیده بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه 📚 حدیث ۳۹۶۲-۳۹۶۸ 📜عَنْ اَبى جَعْفَرٍ (ع) قالَ: مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ تَرَكَ الصَّلاةَ فى هذِهِ الاَيّامِ ضُوعِفَ عَلَيهِ الْعَذَابُ لِتَرْكِ الصَّلاةِ كسى كه شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذيرد، چنانچه در اين چهل روز نماز را هم ترك كند عذاب او بخاطر ترك نماز دو چندان مى شود. 🔹اولا قبول با صحت تفاوت دارد. نماز حتی اگر صحیح باشد مستجاب نیست. برخی از کارها باعث قبولی اعمال است یکی از این کارها صلوات است. در مقابل برخی از کارها مانع قبولی می‌شود. 🔸البته باید حواسمان باشد ما در قبال افرادی که مبتلا به این گناه هستند مسئولیم. ابتدائا باید برائت بجوییم، ثانیا باید این احکام الهی که نوامیس الهی هستند باید نسبت به آن ها دغدغه مند باشیم و سعی کنیم آن ها را در جامعه پیاده کنیم. 📜امام صادق (ع): مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فی‌نَفسِهِ. هر کس چهل مرد را از برادران خود را (بر خود) مقدم کند و برای آنها دعا کند و سپس برای خود دعا کند، (دعایش) در مورد آنها و خودش مستجاب می شود. 🔹بنابر روایات اصل خیرخواهی برای مومن واجب است. اما بسیار توصیه و تأکید شده است که برای مومنین دعا کنید و آنها را در دعاهایتان مقدم کنید. 📜 قال رسول الله (ص) من يؤمن بالله و اليوم الاخر فلا يترك حلق العانَةِ فوق الأربعين. فإن ام یجد موسی فلیستقرِض بعد الاربعین و لایؤخر. کسی که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد تراشیدن موی زیر شکم را ترک نکند تا ۴۰ روز. پس اگر بعد از چهل روز وسیله تراشیدن را نیافت قرض کند و آن را به تاخیر نیندازد. 🔸البته قرض کراهت دارد ولی در برخی موارد توصیه به قرض شده و دراین مورد نیز توصیه به قرض گرفتن نشانه اهمیت این امر است. 📜 قال رسولُ اللّه (ص): لَمّا اُسرِيَ بي إلَى السَّماءِ بَلَغَ بي جَبرَئيلُ مَكانا لَم يَطَأْهُ جَبرئيلُ قَطُّ، فكُشِفَ لي فأرانِيَ اللّه عَزَّوجلَّ مِن نورِ عَظَمَتِهِ ما أحَبَّ. آن شب كه مرا به آسمان بردند، جبرئيل مرا به جايى رساند كه خودش هرگز در آن جا قدم نگذاشته بود. پس، پرده ها براى من كنار زده شد و خداوند عزّوجلّ از نور عظمت خود، تا دوست داشت، به من نشان داد. 🔹این حدیث به اهمیت صله رحم اشاره دارد که امروزه متاسفانه در آخرالزمان در این امر بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. در روایت توصیه شده اگر هیچ کاری نمی‌توانید بکنید حداقل برای اقوامتان دعا کنید و این حقی است که برگردن ما است. 📅 ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🏴 به تو از دور سلام 📌 صفحه اول 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🏴 به تو از دور سلام 📌 صفحه دوم 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📣 اطلاع رسانی: 🔰 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی امشب ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود. 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه ادامه حدیث ۳۹۶۸ بخش اول در ادامه حدیث، پیامبر (ص) به حفظ احادیثی با این مضامین سفارش می‌فرمایند: 📜و لاتأکلَ الرِّبا و ربا نخوری 🔹تفاوتی نمی‌کند که این احادیث در مورد مذمت خود عمل ربا باشد یا در خصوص شدت عقاب این عمل. در تاریخ آمده است که ابن عباس یکی از ربا خوارهای مشهور مکه بود که علی رغم اینکه از ثروت بسیاری برخوردار بود امیرالمومنین (ع) را ترک کرد و علت اصلی اش خوردن اموال حرام ناشی از ربا بود. 📜ولا تَشرَبَ الخَمرَ ولا شیئاً مِنَ الأشربةِ المُسکرةِ و شراب و دیگر مسکرات را نیاشامی 🔹بسیاری از افراد جامعه به انحاء مختلف بدون اینکه اطلاع داشته باشند از طریق نوشیدنی هایی مبتلا به این گناه بزرگ می‌شوند که باید به این مطلب به صورت ویژه توجه داشته باشیم که خدایی نکرده مبتلا به این گناه بزرگ نشویم. شرب خمر یکی از گناهانی است که انسان را به گناهانی آلوده می‌کند که تا قبل از آن مبتلا به آن ها نبوده است. 🔸اگر بخواهیم تفسیر اخلاقی هم از این روایت داشته باشیم، براساس روایات مسکرات دیگری نظیر جوانی و ثروت و امثال اینها وجود دارد که همچون شراب می‌تواند موجب زوال عقل انسان شود و از انسان خطاهایی سربزند. 📜ولا تَزِنیَ و زنا نکنی 🔹خداوند انسان را حتی از نزدیک شدن به برخی از گناهان منع کرده است، یکی از این گناهان عمل شنیع زنا است. در روایت داریم: «الغناء رقية الزنا يعني غنا نردبان زنا است». یکی از عواملی که می‌تواند شروع کننده و ترغیب کننده زنا باشد همین موسیقی است که براساس روایات در آخرالزمان بسیار فراگیر خواهد شد. 📜ولا تَلوطَ و مرتکب لواط نشوی 🔹عمل لواط که سرچشمه تاریخی آن از قوم لوط است متاسفانه امروزه در جوامع خارجی بسیار ترویج پیدا کرده است. وظیفه ما روحانیون هم این است که بالا منبر باید از آثار و مسائل زیان بار این عمل چه در افراد و چه در جوامع سخن بگوییم. 📜ولا تمشِیَ بالنَّمیمَة و سخن چینی را ترک کنی 🔹خیلی از زندگی ها و رفاقت هایی که از بین میرود علتش همین سخن‌چینی است. خیلی از انحرافات سیاسی نیز از همین مسئله نشأت می‌گیرد. 🔸کلمه مشی در این حدیث یعنی همینکه قدمی در این راه بردارد گناهش شروع شده است. در روایت دارد که سحر گناه بزرگی است اما سنگین تر و بزرگ تر از سحر گناه سخن‌چینی است. 📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🕌مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
140006031 مواعظ العددیه.mp3
10.08M
🔊 🔹 جلسه شرح احادیث کتاب مواعظ العددیه 🔻 حدیث ۳۹۶۸ 📅 ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه ادامه حدیث ۳۹۶۸ بخش دوم 📜ولا تحلِفَ بِاللهِ کاذِباً و سوگند دروغ یاد نکنی 🔹نفس قسم خوردن در روایت مذمت شده «ولا تجعلوا الله عرضةً لایمانکم، و خدا را در معرض سوگندهای خود قرار ندهید». گناهی که در روایات بسیار مذمت شده است گناه کذب و دروغ است. اما اگر این دروغ با قسم اجین شد و فرد قسم دروغ خورد چیزی از انسان باقی نمی‌ماند. 🔸 شیطان می‌گوید من از بین مردم کاسبان را از همه بیشتر دوست دارم، چرا که وقتی دروغ می‌گویند من راضی می‌شوم اما اینها قسم دروغ هم می خورند و دل من را شاد می‌کنند. 📜ولا تسرِفَ و اسراف نکنی 🔹حیاط مستکبرین در گِرو اسراف است. اسراف دو معنا دارد: اول تلف کردن مال و معنای دوم بیش از حد مصرف کردن. «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوان الشَّياطِينِ. همانا اسرافكاران برادران شیاطین هستند». این یعنی همان ریخت و پاش کردن هایی که امروز تبدیل به ارزش شده است. مثل عروسی هایی که پر از تجملات است. 🔸اغنیاء قدیم مشکلات ثروتمندان امروزه را نداشتند چون مصرفشان صحیح بود. 📜و لا تَشهَدَ شَهادَةَ الُزورِ لأحدٍ قریباً کانَ أو بعیداً براى هیچ کس- چه نزدیک چه دور- شهادت دروغ ندهى 🔹علت مذمت این گناه هم این است که حق و حقیقت در بین شهادت های دروغ گم می‌شود. 📜وأن تَقبلَ الحقَّ ممَّن جاءَ بِهِ صَغیراً أو کَبیراً حق را از هر که بیاورد- چه کوچک چه بزرگ- بپذیرى 🔹بعضی وقت ها اگر حرف ها را از چهره های مشهور بشنویم قبول می‌کنیم حتی اگر حق نباشد. اما انسان باید حق مدار باشد. قبول حق یعنی تسلیم بودن در برابر حقیقت حتی اگر به ضرر انسان باشد. 📜وإن تَرکَنَ إلی ظالمٍ و إن کانَ حَمیماً قَریباً به هیچ ستمگرى- گر چه دوست نزدیک باشد- تمایل پیدا نکنی 🔹رکون به ظالمین دو معنا شده: اول کمک به ظالم و معنای دوم یعنی پشتوانه شخصیتی قرار دادن ظالم. 📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🕌مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بهترین زیارت 🔹جمله ای برای ابدیت... 🔸بعد منزل نبود در سفر روحانی... 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📒 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه ادامه حدیث ۳۹۶۸ بخش سوم 📜وأن لاتَعمَلَ بالهوی طبق هواى (نفست) عمل‏ نکنى، 🔹 عمل به نفس به این معنی که انسان بر اساس هواهای نفسانی خودش عملی را انجام بدهد صراحتا مورد نهی قرار گرفته است. یکی از نشانه‌های اینکه انسان در کاری هوای نفس نداشته باشد، این است که در آن کار آرامش دارد. ولی معدود افرادی هستند که نفس مستقر دارند و درگیر هواهای نفسانی نمی‌شوند. 📜ولا تقذِفَ المُحصَنَةَ به زنان پارسا نسبت بد ندهى، 🔹یعنی آبروی ناموسی مومنین را حفظ کنی و آن هارا مورد تهمت های اینچنینی قرار ندهی. 📜 ولا تُرَائیَ فإنَّ أَیْسَرَ الرِّیَاءِ شِرْکٌ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ریاکارى نکنى که کمترین ریا شرک به خداى متعال است، 🔹در روایت از ریا به عنوان شرک خفیف یاد شده چراکه ریا موجب بطلان عمل میشود ولی احکام شدیدی که در مورد مشرک است مثل نجاست و امثال اینها برای ریاکار وجود ندارد و خداوند به او فرصت داده است. 🔸بدانیم اگر کاری انجام دادیم و از ما قدردانی کردند و بیشتر انجام دادیم ریشه‌ ی ریا در ما وجود دارد باید باور داشته باشیم که مردم اسباب هستند و اسباب هم به دست خدا است و به خودی خود چیزی ندارند. 📜وَ أَنْ لَا تَقُولَ لِقَصِیرٍ: یَا قَصِیرُ وَ لَا لِطَوِیلٍ: یَا طَوِیلُ، تُرِیدُ بِذَلِکَ عَیْبَهُ وَ أَنْ لَا تَسْخَرَ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ. به کسى که قدّش کوتاه است به خاطر عیب‏جویى نگویى: کوتاه و به کسى که بلند قامت است نگویى: بلند و کسى از آفریدگان خدا را مسخره نکنى 🔹یعنی به کسی عیب وارد نکن و ملاک هم این است که فردی که این عیب را به او نسبت میدهی مورد آزار و اذیت قرار نگیرد. 🔸حتی گفته شده هیچ کدام از مخلوقات خدا را با عیب یاد نکنید چرا که ساخته شده به دست خداوند هستند. 📅 ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🕌مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📣 اطلاع رسانی: ⛔️ سخنرانی‌های حجت الاسلام و المسلمین علوی این هفته برگزار نمی‌شود. 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📒گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیه ادامه حدیث ۳۹۶۸ 📜 وَ أَنْ لَا تَأْمَنَ عِقَابَ اللَّهِ عَلَى ذَنْبٍ تُصِیبُهُ وَ أَنْ لَا تَقْنَطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ و از عذاب خدا بر گناه خود ایمن و از رحمت خدا ناامید نباش. 🔹در امان دیدن خود از عقاب خدا و ناامیدی از رحمت او جزو بزرگترین گناهان کبیره است. مومن گناه نمی کند ولی اگر گناهی هم کرد از لطف خدا ناامید نمی شود. اگر کسی گناهش باعث شود که رحمت خدا را نادیده بگیرد، گناهش را بزرگ نشمرده بلکه رحمت خدا را کوچک دیده است. 🔸از طرف دیگر نباید خود را از عذاب الهی در امان ببینیم که متاسفانه یکی از بزرگترین آفات جوامع اسلامی همین احساس امنیت از عقاب خداوند است. خیلی از بزرگان و عابدان به خاطر همین احساس امنیت از مکر الهی زمین خوردند و سال‌ها عبادتشان از بین رفت. رَبَّنَا وَ لَاتُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا به. 📜وَ أَنْ تَتُوبَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذُنُوبِکَ فَإِنَّ التَّائِبَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ. و از گناهان خود به درگاه خدا توبه کن پس کسی که توبه کند مانند آن است که گناهی ندارد. 🔹بحث رجوع به خدا منحصر به مذنبین نیست، معصومین ما نیز در مقام خود استغفار داشتند. برخی پاسخی که در این خصوص داده‌اند این است که استغفار معصومین برای امت است چرا که ائمه اولیای این امت هستند. 🔸یکی از بزرگ‌ ترین عبادتها ندامت از گناه (توبه) است. برای توبه هم مراحلی ذکر شده است: اول فهم گناه، دوم ندامت، سوم عزم برای بازگشت به سوی خداوند. 🔹بزرگان ما توصیه کردند که بسیار استغفار کنید چرا که باعث فتح شده و خداوند گناهی را برای انسان باقی نمی‌‌گذارد. 📜وَ أَنْ لَا تُصِرَّ عَلَى الذُّنُوبِ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ فَتَکُونَ کَالْمُسْتَهْزِئِ بِاللَّهِ وَ آیَاتِهِ وَ رُسُلِهِ‏ پس از توبه بر گناه خود اصرار نکن چون این کار مثل مسخره کردن خداوند و آیاتش و پیامبرانش است. 🔹اگر انسان پس از توبه دوباره به گناه اصرار ورزد مثل آن است که خداوند و آیات و رسولش را مورد تمسخر قرار داده که بنابر حدیثی از امام رضا علیه السلام مسخره کردن خداوند مثل آن است که انسان خودش را مورد تمسخر قرار دهد و موجب بدبختی خودش شود. 🔸البته این نباید باعث ناامیدی ما از استغفار شود، بلکه اگر کسی خود را متعلق به مسیر الهی بداند و ذره ای قصد بازگشت داشته باشد خداوند او را یاری می کند چرا که بنای دستگیری از بندگانش را دارد. 📅 ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حیدری دیگر 🏴 شهادت رسول اکرم (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد. 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📣 اطلاع رسانی: ⛔️ سخنرانی‌های حجت الاسلام و المسلمین علوی این هفته برگزار نمی‌شود. 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام ◾️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى 🏴 شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد. 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir