▪️گزیده منبر - شب تاسوعا - مسجد امیرکبیر
🔻خدا تا کسی را مُصِر برای گناه نبیند، او را هلاک نمی کند. منش انسان های بدبخت اصرار بر خطاست. اگر کسی بر گناهش اصرار نکند، خدا یک راه نجاتی بر او باز خواهد کرد.
🔻 اصرار در مقابل توبه است. اگر امت ها در مقابل عصیان هایی که می کردند توبه می کردند، عذاب نمی شدند.
🔻 چون ما در انجام گناه اصرار کرده ایم، این "خدایا ببخش" گفتنمان دیگر صادقانه نیست! امیرالمومنین (ع) می فرمایند که استغفار شرایط و حدودی دارد که اگر رعایت نشود استغفار حقیقی نمی شود.
🔻اگر استغفار حقیقتش را از دست داد اثر ندارد. این همه برکت برای استغفاری است که حقیقت داشته باشد. امام رضا می فرماید «مَن استغفر بِلسانِهِ و لم یَندم قلبه إستهزء بنفسه.» استغفار یا راه نجات است و یا مهلتی است برای رسیدن به دستاویز های نجات.
🔻 چرا خطاهای درشت خود را نمی بینیم اما خطا های ریز دیگران را می بینیم؟ جواب این است که حجاب نفس جلوی چشممان را گرفته است. خودخواهی ما در نادیده شدن خطاهایمان اثر دارد و به همین دلیل دعایمان برای خودمان هم خودخواهی است نه خیرخواهی، لذا مستجاب نمی شود. اما دعایمان در حق دیگری مستجاب می شود.
🔻پس یک راه نجات می شود داشتن یک برادر ایمانی. در صدر اسلام پیامبر (ص) دو نوع اخوت را دنبال کرد. یکی برادری همگانی بر مبنای آیه «إنما المومنون الاخوة» دوم برادری اختصاصی به گونه ای که دو به دو بین افراد اخوت برقرار کرد. سلمان با ابوذر، خودشان با امیرالمومنین (ع)، ابوبکر با عمر.
🔻یکی از علامت های دین داری، دوستی با برادران دینی است. می خواهی بدانی که چقدر دین دار هستی؟ ببین که چقدر برادرت را دوست داری. در یک روایت دیگر هست که میان دو برادر، آن برادری که دیگری را بیشتر دوست دارد به خدا نزدیک تر است.
🔻این دوستی نه تنها یکی از علایم ایمان است، بلکه بزرگترین سبب ایمان است. از اشرف اعمال متقین این است که به برادرانشان رسیدگی می کنند. خدا کمک کار مومنی است که در حال کمک برادر مومنش است. «الله فی عون المومن الذی فی عون الاخیه»
🔻برادر کسی است که مالش را به گونه ای به برادرش عرضه کند که جرأت برادرش در تصرف مال او از جرأت خودش برای تصرف مالش بیشتر باشد. تا این اخوت شکل نگیرد خبری از جامعه امام زمانی (ع) نخواهد بود .
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
1378304_-210530.mp3
11.2M
🔈 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی
▪️حقیقت سفینه النجاه بودن سیدالشهدا (ع) - اخوت
▪️جلسه هشتم
▪️شب دهم محرم
▪️مسجد دانشگاه امیرکبیر
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📋 گزیده منبر
🌙 شب عاشورا
🕌 مسجد دانشگاه امیرکبیر
🔷 مهم ترین عامل بازدارنده از هلاک قطعی، برادر مومن و خوب است. اگر کسی باشد که در دل انسان جایی داشته باشد، می تواند او را از هوی و هوس حفظ کند. نقطه مقابلش هم همین طور است. یکی از مهم ترین عوامل هلاک رفیق بد است.
🔶 روایات زیادی در باب برادری داریم. مومنی که از مومن خبر نداشته باشد مومن نیست. فردای قیامت بیش از آن که درباره حقوق الهی مورد مواخذه باشیم از حقوقی که از اطرافیانمان فوت شده است مواخذه می شویم. بیشترین توفیقاتی که خیلی ها به دست آورده اند به خاطر رسیدگی به حقوق مومنین است.
🔹همه نقص ها با برادری برطرف می شود. حتی استجابت دعا! یعنی چون در دعای برادر خودخواهی نیست در حق ما مستجاب می شود. اگر هر چه می دویم کارمان درست نمی شود به خاطر این است که دعای کسی پشت سرمان نیست.
🔸 «عدة عند الرخا و جنة عند البلا» برادر ایمانی در روز خوشی مجلست را گرم می کند و در هنگام سختی سپر بلاست. فکر و روحت را تقویت می کند. اگر کسی در این دنیا یک بردار ایمانی درست داشته باشد، غصه ای ندارد.
🔹 داشتن یک برادر ایمانی توفیق الهی است، نصیب هر کسی نمی شود. اگر آدمی با همه صاف بود، خدا دستش را در عالم بالا بلند می کند و می گوید این به خاطر من دوستی می کند، آیا کسی هست که دوستی او را جبران کند؟ مومنی از عالم اظله دستش را بالا می برد و خدا اسباب رسیدن این دو نفر به هم را در این دنیا فراهم می کند.
🔸 «أخ المومن عینه و دلیله» اخوت این است که برادرت برای تو شود و تو برای او شوی. همه کمالات در دایره یک برادری ایمانی در فرد شکل می گیرد. چرا که هیچ کسی به پای برادرش بخل ندارد، هیچ کسی با برادرش بداخلاق نیست. ما در آتش رذایل خودمان می سوزیم، آن چیزی که این آتش را خاموش می کند برادری با مومنین است.
در آخر الزمان چیزی نایاب تر از لقمه حلال و برادر ایمانی نیست. هر دوی این ها عامل نجات است و مهم ترین عامل هلاک هم لقمه حرام و رفیق بد است.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
⭕️ لینک دانلود سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در دهه اول محرم ۱۴۴۰ با موضوع حقیقت سفینه النجاه بودن سید الشهدا (علیه السلام) :
✅ شب سوم - مسجد جامع صفا :
https://goo.gl/cDggSG
✅ شب چهارم - مسجد جامع صفا :
https://goo.gl/1LNgRR
✅ شب پنجم - مسجد جامع صفا :
https://goo.gl/xkevbM
✅ شب ششم - مسجد جامع صفا :
https://goo.gl/rjG2ZY
✅ شب هفتم - مسجد دانشگاه امیر کبیر :
https://goo.gl/4iwYoV
✅ شب هشتم - مسجد دانشگاه امیر کبیر :
https://goo.gl/xujPHC
✅ شب نهم - مسجد دانشگاه امیر کبیر :
https://goo.gl/PX5pJW
✅ شب دهم - مسجد دانشگاه امیر کبیر :
https://goo.gl/PUWTKW
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
⁉️ اطلاع رسانی :
🔰 منبر شب جمعه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۱۹:۴۵ در مسجد جامع صفا بر قرار می باشد .
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
395266_-210783.mp3
14.13M
🔈#فایل_صوتی
▪️کلاس #مواعظ_العددیه
▪️ ۵ مهر ۱۳۹۷
▪️مسجد جامع صفا
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📖 گزیده کلاس مواعظ العددیه
🕌 مسجد جامع صفا
⏱ ۵ مهر ۹۷
شرح حدیث 3831 : بخش اول
🔰 عامر شعبی می گوید که امیرالمومنین علیه السلام، نه کلام را فی البداهه گفتند که چشم بلاغت را از تعجب در آورد.
سه جمله در مناجات با خداست:
✅ إِلَهِي كَفَى بِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً
عزتی بیشتر از این برای من نیست که تو خدای منی
✅ و كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً
بزرگترین افتخار این است که تو خدای منی
🔹عزت چیزی است که انسان را بالا می برد و شکست ناپذیر می کند. با ذلت کردن در مقابل خداست که انسان عزیز می شود. «من کان لله کان الله له» اگر کسی بنده خدا شد، عالم از او فرمان می برد.
✅ أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِبُّ
تو همان خدایی همان خدایی هستی که من دوست دارم، پس مرا همانگونه قرار بده که تو دوست داری.
🔹 همه نیاز های ما با خدا رفع می شود. این سه جمله در مناجات، آداب دعا را می آموزد. دعا باید با اسم خدا شروع شود، تقدیس خدا و تمجید از او را داشته باشد، با ذلت همراه باشد و بعد درخواست و دعا مطرح گردد.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📖 گزیده کلاس مواعظ العددیه
🕌 مسجد جامع صفا
⏱ ۵ مهر ۹۷
شرح حدیث 3831 : بخش دوم
🔰 سه جمله در حکمت است:
✅ قِيمَةُ كُلِّ اِمْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ
ارزش هر انسانی به آن چیزی است که به او حُسن می بخشد.
🔹 ما یحسنه به چند معنی گفته شده است. به معرفت معنا شده است. به معنای مهارت هم معنا شده است؛ کارهای خوبی که انسان می تواند انجام بدهد. انسان ها ظرف مهارت ها و قابلیت ها هستند. اگر کسی هیچ قابلیتی نداشته باشد، قیمتی نخواهد داشت. معنای دیگری که گفته شده است، آن چیزی است که آن را دوست بدارد و نیکو شمارد.
🔸 قیمت هر کس یعنی آن چیزی که خود را با آن معامله می کند، اگر به آن بدهی، بنده تو شده است و به آن قیمت خود را برده خواهد کرد. انسان در مقابل دوست داشته هایش عبد است. اگر کسی قیمتش دنیا باشد، با دنیا خریده می شود، کس دیگری تمام دنیا را به او بدهی بنده نمی شود! چرا که دنیا را دوست نداشته و خود را با آن ارزش گذاری نمی کند
✅ مَا هَلَكَ اِمْرُؤٌ عَرَفَ قَدْرَهُ
انسان موقعی خود را هلاک می کند که قیمت خود را درست اندازه گیری نکند.
🔹 مال می رود و می آید، آن چیزی که یک بار بیشتر در این دنیا نخواهد بود انسان است، کسی که نفهمد ارزش او در این دنیا چقدر است باخته است. انسانی که نفهمد ارزشمندترین خواستگار او در این دنیا چه کسی است، ضرر خواهد کرد. بر اساس آیات قرآن خدا طالب انسان است.
✅ وَ اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه
عامل شناخت هر کسی زبان اوست.
🔹 زبان لرزان ترین عضو از زلزله های درونی ماست. اگر خشم کنیم لحنمان تغییر می کند. اگر در فشار باشیم، نحوه گفت و گوی ما عوض می شود. آدرس شناخت هر کسی زبان اوست. انسان را نه به مالش بشناسید و نه به منالش. آن چه را که انسان فردا خواهد کرد، همین امروز به زبان می آورد. زبان آیینه تمام نمای قلب ماست و کسی نمی تواند آن را کنترل کند، مگر این که سکوت کند. اگر می خواهی حقیقت وجودی تو به گونه ای دیگر شناخته شود، زبانت را اصلاح کن. در یک روایت آمده است ایمان خالص نمی شود الا این که زبان اصلاح شود.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📖 گزیده کلاس مواعظ العددیه
🕌 مسجد جامع صفا
⏱ ۵ مهر ۹۷
شرح حدیث 3831 : بخش سوم
🔰 سه جمله هم در آداب گفته شده است:
🔹 آداب یعنی اصول تعامل با امور؛ اصولی که انسان در انجام اموراتش به کار می برد. آداب صلاة یعنی آن اموری که اگر در نماز به کار گرفته شود، نماز را بالا می برد.
✅ اُمْنُنْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِيرَهُ
می خواهی بر کسی امیر شوی، به او هدیه بده.
🔹 هدیه ی یک نفر دنیا است، هدیه ی یک نفر محبت است. هیچ کسی در مقابل ضربه محبت تاب مقاومت ندارد. «الإنسانُ عَبیدُ الإحسان» معنای معکوس یعنی این که کسانی که با شما مشکل دارند کسانی هستند که مدتی است کنار شما بوده اند و شما به آن ها محبت نکرده اید.
✅ وَ اِحْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَسِيرَهُ
اگر از کسی درخواست کردی، اسیر او شده ای
🔹 لذا فقط از کسی درخواست کنید که می خواهید اسیر او شوید.
✅ وَ اِسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَكُنْ نَظِيرَهُ
اگر از کسی بی نیاز شدید، هم سطح او هستید.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
🔸 چند خط از کتاب #تنهـا_ترین_واجب
🔰 فصـل اول : اهمیـت امر به معـروف و نهـی از منـکر
اگر دیدیـد کسـانی در حال ارتـکاب خطایی هستنـد ، #موعـظه شان کنیـد. این تصـریح روایات ما اسـت. افراد همدیـگر را نصیـحت نمیکنند و نمیگوینـد از خدا بتـرس! اصلاً این حرف ها در خانه ها و جوامـع ما از یاد رفتـه است. جالب این اسـت که تأثیـرگذارتریـن عمل در بیـن نیـکی ها همیـن موعـظه اسـت .
📔 گزیـده_کتاب
📗 صفـحه ۲۸ و ۲۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
از این پس فایل هایی تحت عنوان "پرسش و پاسخ" که گزیده ای از جلسات پرسش و پاسخ حجت الاسلام والمسلین سید حسن علوی در موضوعات مختلف اعتقادی، اخلاقی، فقهی، تربیتی و ... است در کانال و سایت موسسه لسان صدق قرار می گیرد.
#پرسش_و_پاسخ
▪️موسسه لسان صدق
(دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی)
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
#پرسش_و_پاسخ
#۰۱
موضوع: #حقیقت_عزاداری
#فایل_صوتی
سوال:
شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی عزاداری برای امام حسین علیه السلام را مبارزه با شمر زمانه دانسته و مداحان را از نقل اشعاری مانند اکبر جوانم و خواهر بیقرارم منع می فرماید و این اشعار را شعر پست می نامند. سوال اینجا است که آیا برخورد با ظواهر عزاداری صحیح است؟
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
اخوت-جلسه سوم.mp3
10.64M
🔈#فایل_صوتی
▪️آیین اخوت - جلسه سوم
▪️ ۴ مهر ۱۳۹۷
▪️مسجد دانشگاه امیر کبیر
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
آیین اخوت - جلسه ۴.mp3
8.37M
🔈#فایل_صوتی
▪️آیین اخوت - جلسه چهارم
▪️ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
▪️مسجد دانشگاه امیر کبیر
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📋گزیده منبر
🕰 ۱۱ مهر ۹۷
🕌مسجد دانشگاه امیرکبیر
🔷 یکی از تکالیف اجتماعی ما مسئله اخوت ایمانی است. برخی از احکام به دلیل ارتباطی که با اخوت دارند حرام یا واجب شدند؛ از باب اخوت است که غیب حرام شد و انصاف واجب. اخوت یکی واجب اخلاقی است. پیامبر (ص) افراد را دو به دو با هم برادر کردند. در بستر برادری است که محبت و انصاف و ایثار شکل می گیرد.
🔶 در روایات آخر الزمان آمده که یکی از اموری که مقدمات ظهور را فراهم می کند، این است که مردم نسبت به یکدیگر انصاف را رعایت کنند، با هم به خوبی رفتار کنند و اخلاق انسانی یاد بگیرند. اخوت بستر مناسبی برای این امر است. پایه تحقق حکومت دینی برادری است.
🔷 اخوت دو ثمره مهم دارد، ثمره اول شکسته شدن حجاب نفس است. حجابی درون انسان وجود دارد به نام منیت که بزرگترین مانع انسان برای رسیدن به کمالات است. اگر این حجاب از یک جا ترک بردارد تمام است. انسان اگر با یک نفر «من» نداشته باشد، تمام است. فرد اگر یک جا آدم باشد، کمالات کم کم شکوفا می شود و آدمیت پیدا می شود. (من أحیا نفسا واحده فکانما أحیا الناس جمیعا). هزار باب از این باب باز می شود. برای همین است که گفتند از محبت خارها گل می شوند. در بهار اخوت انسان های بخیل سخاوتمند می شوند. آلودگی ها برای زمستان بی برادری است.
🔶 دومین ثمره اخوت پوشاندن عیوب است. یک ستر ظاهری داریم و یک ستر حقیقی. برادری باعث می شود عیوب انسان درمان شود. نگاه کردن، حرف زدن، برخورد کردن فرد تغییر می کند! نقاط کوری که از آنها ضربه می خورد برطرف می شود.
🔷 این ها آثار برادری در راه خدا است و تا جایی پیش می رود که ارتباط معنوی و روحی بین برادران برقرار می شود. یعنی این که اگر برادرش دردش بیاید، درد برادرش به او منتقل می شود. و در طول تاریخ کسانی بوده اند که با ولی زمانشان چنین رابطه ای پیدا کردند. اویس قرنی با پیغمبر (ص) این گونه بود. پیغمبر (ص) را ندید ولی عامه و خاصه نامش را جزو صحابه ذکر کرده اند.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
5376259_-210302.mp3
11.28M
🔈#فایل_صوتی
▪️کلاس #مواعظ_العددیه
▪️ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
▪️مسجد جامع صفا
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
📋 گزیده کلاس حدیث خوانی (احادیث کتاب مواعظ العددیه)
🕰 12 مهر 97
🕌 مسجد جامع صفا
✅ قال الصادق (ع) : «اَلدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ رَأْسُهَا اَلْكِبْرُ وَ عَيْنُهَا اَلْحِرْصُ وَ أُذُنُهَا اَلطَّمَعُ وَ لِسَانُهَا اَلرِّيَاءُ وَ يَدُهَا اَلشَّهْوَةُ وَ رِجْلُهَا اَلْعُجْبُ و ...»
🔶 امام صادق عليه السّلام مىفرمايند: دنيا مانند صورتى است كه سر او كبر، و چشم او حرص، و گوش او طمع، و زبان او ريا، و دست او شهوت و پاى او عجب است و ...
🔷 میزان دین داری انسان ها در مواجهه با دنیا معلوم میشود، چرا که دین و دنیا با هم تعارض دارند. اکثر انسان ها وقتی به دنیا می رسند، خصایص ایمانی، انصاف و برادری شان ضعیف می شود. دنیا سکر و مستی می آورد. تلاش در جهت کسب دنیا به آن اندازه واجب است که آبرویت حفظ شود و دستت جلوی کسی دراز نشود. کسب دنیا اگر برای آخرت و صله رحم باشد، ثروت اندوزی که جنبه کار خیر و تعاونی داشته باشد، عارضه های آن کمتر می شود و دنیای بلاغ و ممدوحه است.
🔶 دنیاطلبی در روایات بسیار مذمت شده است، چرا که ریشه در درون انسان دارد. تا منیت و هوای نفس هست، گوش ها و چشم ها بسته خواهد بود و آن چه را که دوست دارد می خواهد و می شنود. در اکثر روایات باب دنیا، به جای گفتن راه حل برای رهایی از دنیا طلبی، گفته شده است که ریشه آن را بسوزانید. «أكثِروا مِن ذِكرِ هادِمِ اللَّذّاتِ». راه تعامل با دنیا یاد آخرت و انس با قبرستان است.
🔷 از مهم ترین عواملی که باعث می شود انسان غرق در دنیا و خواسته هایش نشود، یکی انس با انسان هایی است که اهل آخرت هستند و دنیا را هیچ چیز نمی بینند. دوم خود سازی کامل است. دنیا با نفس انسان عجین می شود و نفس هم انسان را فریب می دهد. اگر انسان علاقه مند به دنیا شد، مدام کارهایش را توجیه می کند.
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir
#پرسش_و_پاسخ
#۰۲
موضوع: #روضه_ذلت
پرسش:
از جنابعالی تعابیری به اسم روضه ذلت شنیده ایم. منظور شما از روضه ذلت چیست و چه اثراتی دارد؟
☑️ http://Lesansedgh.ir
☑️ @Lesansedgh_ir