eitaa logo
کتابشناخت
192 دنبال‌کننده
257 عکس
3 ویدیو
16 فایل
در این کانال به معرفی آثار علمی پژوهشی پژوهشگاه خواهیم پرداخت،پژوهشگاه دارای آثار پژوهشی فراوان است ارتباط با مدیر کانال @sahebdelan42
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی ✅عالم‌زاده نوری، محمد، حسن بوسلیکی و حسین مرادی؛ نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی؛ تهیه‌کننده: مرکز اخلاق و تربیت، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار 1392، 324ص رقعی. *** 💠در ضرورت تربیت اخلاقی ـ معنوی و لزوم تلاش انسان‌ها در این عرصه تردیدی نیست، به‌ویژه آنکه امروزه با چیزی با عنوان «عرفان‌های کاذب و غربی» مواجه شده‌ایم که منشائی غربی، غیراسلامی و غیرآسمانی دارد و موجی از گرایش‌های معنوی و عرفانی را در میان جوانان پدید آورده است. 🔳 مبحث تربیت اخلاقی و معنوی، مبحثی مهم و کاربردی است که از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد و حتی لازم است میراث کهن اخلاقی عالمان اسلامی بازخوانی و بررسی گردد. یکی از ابعاد این بحث،‌ مطالعه درباره نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی و پاسخ به سؤالاتی است که امروزه به‌ویژه در میان نسل جوان و مخصوصاً در میان جوانان مذهبی که در مسیر اخلاق و معنویت گام برداشته‌اند،‌ مطرح است. ❎اثر حاضر به سؤالاتی که درباره مربی و ضرورت آن، ویژگی‌ها و وظایف اوست، پرداخته است. ضرورت این بحث ازاین‌روست که اگر از استادان خبره و چیره‌دست وادی اخلاق و عرفان که در کوی گمنامی، از نام و نان و عنوان گریزان‌اند، بگذریم، بسیاری از مدعیان را می‌بینیم که از فطرت پاک و ساده و معنویت‌جوی مردم به‌ویژه نسل پاک‌سرشت جوان سوء استفاده می‌کنند و حتی به‌نام معنویت آنان را به وادی انحرافات و شهوات سوق می‌دهند. 🔷بر این اساس، این اثر با هدف پاسخگویی به مهم‌ترین پرسش‌های مرتبط با رکن هدایت‌گر فرایند تربیت یعنی «مربی» پدید آمده است. نویسنده در این زمینه تلاش کرده است که: 1. ویژگی‌های مربی شایسته را ترسیم کند؛ 2. نحوه تعامل صحیح و ثمربخش با وی را تبیین کند؛ 3. حد تبعیت از وی را مشخص سازد؛ 4. موارد آسیب‌زا و نادرست را گوشزد کند؛ 5. در مواجهه با توصیه‌های اخلاقی متعارض و متفاوت، راه برون‌رفت از حیرت را نشان دهد؛ 6. و سرانجام وظیفة جوانِ جویایِ اخلاق و معنویت را در نبود مربی شایسته معلوم سازد. ✍️در این نوشتار، علاوه بر مراجعه به قرآن و روایات که منابع اولیه دینی‌اند، و ضمن مراجعه به آثار عرفانی،‌ تلاش شده است به آموزه‌های عقلی و تجربی نیز توجه و از دستاوردهای بشر در روان شناسی و علوم تربیتی نیز بهره گرفته شود؛ ازاین‌رو روش این پژوهش تلفیقی است و برای مدعیات و توجیه گزاره‌ها از روش عقلی، نقلی، عرفانی و تجربی بهره گرفته است؛ به عبارت دیگر، سرفصل‌های این اثر بر محور موضوع مرتب گردیده و دغدغه کشف حقیقت بر دغدغه استفاده از منبع یا روش خاص غلبه کرده است. 💠نویسنده در خاتمه بحث خود بر آن است که هیچ عاملی به اندازه مربی در فرایند تربیت نقش ندارد، لکن مرید و مرادگرایی آفاتی دارد. مربی دست‌کم باید دارای سه ویژگی‌ باشد: 1. شایستگی علمی؛ 2. تخلق به اخلاق حسنه و توانمندی در امر تربیت. در باور نویسنده، مربی و متربی وظایف متقابلی دارند که مورد بررسی وی قرار گرفته است. با وجود نقش تعیین‌کننده مربی، نویسنده معتقد است که بدون همت و تلاش خود متربی هیچ رشدی حاصل نمی‌شود. 💠 خربد نسخه دیجیتال به قیمت 2000 تومان 🔳حرید نسخه چاپی اثر به قیمت 8500 تومان 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/370
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معرفی تصویری کتاب نقش مربی در تربیت اخلاقی معنوی
✅ روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر (مجموعه نشست‌های تخصصی) 💠روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر (مجموعه نشست‌های تخصصی)؛ به کوشش محمدکاظم کریمی؛ تهیه‌کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پاییز 1392، 260ص رقعی. 🔶دوران معاصر را عصر ارتباطات نامیده‌اند که نشان‌دهنده گسترش فوق‌العاده ارتباطات و نقش ویژه رسانه‌ها در این زمینه است. از یک منظر، نقش و اهمیت ارتباطات را نمی‌توان در دوره معاصر منحصر ساخت؛ زیرا انسان برای برقراری ارتباط با همنوعان خود، در تمام دوران زندگی‌اش با شیوه‌ها و ابزارهایی به این مقصود خود دست می‌یافت و ازاین‌رو در هر دوره‌ای ناگزیر از ارتباط و بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی بوده است، لکن دوران حاضر شرایط و ابزارهایی فراهم ساخته و سرعت ارتباطات چنان فزونی یافته است که دیگر نمی‌توان به شیوه‌ها و ابزارهای گذشته بسنده کرد؛ یا باید آن روش‌ها و ابزارها را به کنار نهاد و یا آنها را روز‌آمد و کارآمدتر ساخت و علاوه بر آنها، از شیوه‌ها و امکانات امروزی هم بهره گرفت. دنیای کنونی ارتباطات، اقتضائاتی جدید و نیازهای امروزی دارد که باید متناسب با آنها طرحی نو درانداخت. نهاد روحانیت ماهیتی ارتباطی دارد و نمی‌تواند خود را محدود و محصور در ابزارها و روش‌های گذشته سازد. کارآمدی این نهاد، مستلزم توجه به اقتضائات زمان و مکان و وقوف بر موضوعات و مسائل جامعه کنونی است. 🔳کتاب حاضر حاصل تلاشی است که جمعی از پژوهشگران متخصص برای هدف یادشده و جهت‌دهی و ارتقای امر تبلیغ و آموزه‌های دینی به‌منظور دستیابی به راه‌ها و شیوه‌ها و مدل‌های ارتباطی مؤثر با مخاطب، مباحثی را در قالب چندین نشست ارائه کرده‌اند. شناخت مختصات تبلیغ و جامعه مخاطب، شیوه‌های برقرار ارتباط با مخاطب، ابزارها و روش‌های تبلیغی رقیبان، تنوع فرهنگی (قومی ـ مذهبی) جامعه ایران، چالش‌ها و راهکارهای تبلیغ دینی و سبک زندگی اسلامی و ایران، مباحث محوری کتاب را تشکیل می‌دهد. چنان‌که پیداست، در انتخاب مباحث مجموعه، مؤلفه‌های معرفتی، آگاهی محیطی، مباحث مفهومی و نیازهای اجتماعی مورد نظر بوده است. کتاب به صورت مستقیم با نیازهای روحانی و با دغدغة شناخت نیازهای جامعه ارتباط تام دارد. بر این اساس، مخاطب اصلی کتاب، روحانیان و مبلغان دینی‌اند. 🔷در نشست نخست، چند مدل/ شیوه برقراری ارتباط مؤثر ارائه گردیده است. پژوهشگر بر آن است که در پیام‌رسانی، شناخت ابزار رساندن پیام است و اینکه در آن ابزار از چه زمینه‌ای برای مخاطب استفاده می‌شود. ✅از جمع‌بندی نشست دوم برمی‌آید که استقبال گسترده‌ای بر عرفان‌های نوظهور و معنویت‌گرا وجود دارد که باید با نگاهی نو به سینما، نگاه مقابله‌ای و نگاه معناگرایانه، به مقابله با آن پرداخت. 🔹نشست سوم به تنوع قومی توجه کرده است و در پی آسیب‌شناسی تنوع و تکثر قومی و قبیله‌ای کشور است. 🔶در نشست چهارم چالش‌ها و راهکارهای تبلیغ بررسی شده که از جمله چالش‌ها فعال‌بودن ناتوی فرهنگی، ناهماهنگی تولیدات، کاهش آستانه تحریک مردم، فمینیست و آسیب دیدگی کارکرد و پایگاه اجتماعی روحانیت بر اثر نزاع‌ها سیاسی و جایگزینی تبلیغ رسانه‌ای به جای تبلیغ سنتی است. پژوهشگر معتقد است که قوت هویت ملی و مذهبی و افزایش مذهب در سطح جهان و برخی مسائل دیگر از فرصت‌های تبلیغ سنتی است. همچنین مدل برنامه‌ریزی ارتباطی بر اثر تأثیر بر مخاطب تبیین گردیده است. در باور این پژوهشگر با شناخت اصول رفتارپذیری، بدون اجبار می‌توان را رفتار را تغییر داد. 💠پژوهشگران در نشست سوم به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی پرداخته‌اند که با دو رویکرد جامعه‌شناسی و روان‌شناسی همراه است. در مدل ماکس‌وبر، قدرت انتخاب‌گری مطرح است. از نظر جامعه‌شناختی، آموزه‌ها اسلامی شامل آموزه‌های شناختی، ارزشی و رفتاری است و آموزه رفتاری به دلیل اعطای قدرت انتخاب به مخاطب، مورد تأکید است و در نظر روان‌شناختی و از منظر اسلامی، بر نظریه «آزمون سبک زندگی اسلامی» تأکید شده است که این نظر ابداع پژوهشگر است. بر اساس این نظریه، سبک زندگی آزمودنی‌ها در مؤلفه عبادت به ملاک و معیار نزدیک‌تر است. 💠خرید نسخه دیجیتال به قیمت 2000 تومان 🔷خرید نسخه چاپی به قیمت 111000 تومان httpshttps://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/373
کتاب چکیده مقالات همایش امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/3733
✅سخنی با با خواننده ♈️عدالت و معنویت به عنوان دو عنصر حیاتی و گمشدۀ امروز بشر همواره مورد توجه جوامع و رهبران آنها بوده و به گونه‌های مختلف بدان توجه داشته و به عنوان یک نیاز بدان نگریسته و برای تحقق آن کوشیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که گاه سبب گمراهی و رفتن به مسیر‌های ناصواب گردیده و بحران‌هایی را پدید آورده است. 💠سیره معصومان‌ علیهم السلام در این باره و اهتمام آنان به این دو مقوله و روش و منش ایشان برای انسان امروزین راهبرد و راهنما خواهد بود. اینکه عدالت و معنویت چه جایگاهی نزد اهل‌بیت علیهم السلام داشته و برای تحقق آن چگونه اندیشه و اقدام کرده‌اند، می‌تواند چراغ راهی برای جامعۀ امروز باشد. 🔷روش و منش امیرالمؤمنین‌ امام علی علیه السلام در باب عدالت و معنویت به عنوان نمونۀ کامل این دو بعد، و نیز توجه به ابعاد مختلف عدالت فردی و اجتماعی و پیوند آن با معنویت و جایگاه این دو از دیدگاه علوی می‌تواند الگوی مناسبی برای جهان امروز باشد. ✳️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام در هزار و چهارصدمین سال شهادت آن حضرت و به منظور تکریم و ارج نهادن به مقام والای امیرالمؤمنین علی علیه السلام تبیین این دو نکته را در سیره آن حضرت به عنوان الگوی کامل، در همایش « امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز » با همکاری مراکز مختلف علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برگزار کرده و چکیده مقالات آن را در اختیار علاقمندان قرار داده و تشنگان معارف اهل‌بیت‌ علیهم السلام را در این‌باره به مجموعه مقالات همایش ارجاع می‌دهد. 💠بر خود لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در انجام این کار سترگ یاری‌گر ما بودند سپاسگزاری کنم. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر واعظی ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی که از آغاز پیشنهاد موضوع تا برگزاری همایش یار و مددکارمان بود و با پیشنهادات و راهنمایی‌های ارزنده مسیر انجام کار را سامان دادند. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر لک‌زایی ریاست محترم پژوهشگاه که با جدیت پیگیر انجام درست امور بودند و از رهنمودهایشان در این مسیر بهره بردیم. اعضای محترم کمیته علمی همایش که یار و مددکارمان بودند. ارزیابان محترم مقالات و نیز همکاران ارجمند در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام که با همت مضاعف در انجام هر چه بهتر همایش کوشیدند و نیز دست‌اندرکاران نشر پژوهشگاه که در انتشار این اثر همت گماشتند. به‌جاست که یاد کنیم از مرحوم استاد محمدجواد صاحبی که در آستانه برگزاری همایش دعوت حق را لبیک گفت. دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم السلام
کتاب سیاست های مالی امام علی ع را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/729
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام ص۱۸۲ ♈️نظارت بر عملکرد کارگزاران مالی 💠نظارت حاکم بر رفتار کارگزاران، عامل انکار ناپذیری در صیانت از بیت‌المال و ساماندهی جامعه است؛ از این‌رو امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همه امور به‌ویژه عملکرد مالی کارگزاران، نظارتی گسترده، دقیق و جدّی داشت و در این زمینه، شیوه‌های مختلفی را به کار می‌بست که بدانها اشاره می‌کنیم. 🔷یک ـ نظارت آشکار علی علیه‌السلام بازرسانی را به سراسر کشور اسلامی می‌فرستاد وآنان گزارش‌های خود را شفاهی یا کتبی به اطّلاع آن حضرت می‌رساندند. چنان‌که کعب بن مالک را برای بررسی عملکرد متصدّیان خراج به عراق فرستاد و برای او نوشت: 💠برحوزه خدمت خود کسی را جانشین بگذار و با گروهی از یاران خود به سرزمین سواد عزیمت کن و [ از عملکرد ] کارمندان من پرس و جو کن و در روش آنان بنگر ... سپس از آنچه انجام دادی مرا آگاه ساز (۱) ❎امام علیه‌السلام پس از دریافت گزارشِ قصور یا تقصیر کارگزاری، بی درنگ و بدون استثنا و اغماض به پیگیری آن می‌پرداخت، چنان‌که وقتی خیانت مصقلة بن هبیره به آن حضرت گزارش شد، در نامه‌ای به او ضمن اشاره به سخت بودن این خبر برای خود نوشت: 🖌سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، دقیقا این را بررسی خواهم کرد؛ اگر درست باشد خود را نزد من زبون خواهی یافت(۲) ⏺همچنین امام پس از دریافت گزارشی درباره نعمان بن عجلان، در نامه‌ای با اشاره به اینکه خیانت در امانت ضرر دین و دنیا را در پی دارد او را به خدا ترسی سفارش کرد و به او نوشت: 🖊به شایستگی [ از کرده خود ] بازگرد و عقیده مرا در باره خود دگرگون نساز و خراج را به‌طور کامل وصول کن. سپس برایم بنویس تا دستور و فرمانم ـ اگر خدا بخواهد ـ ابلاغ شود (۳) ♦️امیرمؤمنان پس از دریافت گزارش خیانت زیاد بن ابیه، به او نیز نوشت: ⬛️همانا فرستاده‌ام خبری شگفت به من داد. گفت که تو میان خود و او گفته‌ای کردها تو را بر انگیخته‌اند تا بسیاری از خراج را بر خود شکسته‌ای، و به او گفته‌ای که امیرالمؤمنین را بدان خبر نده. ای زیاد، همانا تو دروغگویی. اگر خراج را نفرستی، چنان بر تو سخت گیرم تا تو را تهیدست و سنگین‌بار سازد، تا آنچه از خراج برداشت کرده‌ای، بر عهده بگیری (۴) 💠از آنچه گفته شد در می‌یابیم که امام علی علیه‌السلام همواره بازرسانی را برای نظارت برعملکرد کارگزاران خود به مناطق مختلف فرستاده و پس از دریافت گزارش آنان براساس آن عمل کرده و کارگزاران را به رعایت امانت سفارش و خاطیان را توبیخ می‌کردند. 💠 خرید نسخه دیجیتال از کتابخوان پژوهان به قیمت 1000 تومان 💠خرید نسخه چابی از فروشگاه نشر پژوهشگاه به قیمت 3800 تومان __________________________ ۱.نهج البلاغه نامه۳۳ ۲. یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۹۷ و نهج‌البلاغه، نامه ۴۳،با اختلاف عبارت. ۳. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱. ۴. همان، ص۲۰۴.
✅توازن در شخصیت امیر المومنین علیه السلام ♈️بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۷۵