✅برگی از کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا (ص149-147)
🔹نویسنده: سید علیرضا واسعی
📒ناشر: بوستان کتاب
💠تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهالسلام
✍️علّت حضور زنان در حادثه عاشورا
در پاسخ به این پرسش چند نظریه مطرح شده است:
1️⃣. امام حسین علیهالسلام طبق عادت باستانی عرب، اهل بیت علیهالسلام را همراه برد. از دیرباز همراه بردن زن و فرزند در مسافرتهای طولانی و جنگها مرسوم بود. مسلمانان و حتی شخص پیامبر صلیاللهعلیهوآلهدر بسیاری از جنگها زنان خود را میبرد، چنانکه در جنگهای مشرکان با مسلمانان، زنان آنها در تحریک مردان بر قتال بسیار مؤثر بودند.
بنابراین حضور زنان در جنگها و سفرها یک شیوه باستانی بوده و هدف از آن نشان دادن میزان عزم و همّت خود در انجام دادن کار بوده است.
امام حسین علیهالسلام نیز مردم را به فداکاری دعوت میکرد و از آنان میخواست که ازمصائب مالی و جانی و عرضی ـ که بدآنهاروی میآوردـ پروا نکنند، زیرا هدفشان گرانبهاتر و با ارزشتر از جان و مال و فرزند است و لازمه جوان مردی پیشرو بودن خود در این مسئله بود.
از سوی دیگر کسانی که حسین علیهالسلام را به خاطر نام و نژادش یاری میکردند، اگر او را در میان زن و فرزندانش یاری میرساندند بسیار شایسته و پسندیده بود؛ همچنانکه تنها گذاشتن او در میان آنها زشت و ناستوده، به شمار میرفت .
2️⃣. امام حسین علیهالسلام اهل بیت خویش را به خاطر ترس از دستگیری و شکنجه و آزارشان همراه برد؛ چنانکه امام خود به این نکته تصریح دارد که اگر آنها را در مدینه بگذارم، امویان را بر آنان مسلّط کرده تا آنها را زندانی و شکنجه کنند. در این صورت امام بر سر دو راهی قرار میگرفت که انتخاب هر یک نهضت اورا فلج مینمود: یکی اینکه، برای نجات اهل بیت خود تسلیم دشمنان شده و با یزید بیعت کند.
دوم اینکه، بیاعتنا به اهل بیت، به راه خویش ادامه دهد که نفس غیور امام حسین علیهالسلامطاقت چنین کاری را نداشت، زیرا روشن بود بنی امیه برای رسیدن به اهداف خود از ارتکاب به قبیحترین منکرات دینی و عقلی واهمهای نداشتند؛ چنانکه همسر عمرو بن حمق خزاعی، عبید الله بن حرّ جعفی و کمیت اسدی را زندانی کردند .
3️⃣. امام حسین علیهالسلام با علم به شهادتش و برای ادامه قیام و تحقق اهداف خود و رسوا کردن بنی امیه و جلوگیری از انحراف امّت و ممانعت از تحریف وقایع، زنان و کودکانش را همراه برد.
به نظر میرسد که مناسبترین پاسخ برای این پرسش نظریه اخیر باشد، زیرا اقدامات بانوان حرم حسینی علیهالسلام در واقع تکمیل کننده قیام امام حسین علیهالسلام بود؛ همچنانکه شهادت امام علیهالسلامبرای احیای دین ضروری بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراک قتیلاً؛ خدا میخواهد تو را کشته ببیند .» اسارت اهل بیت علیهمالسلام نیز لازمه آن بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراهُنَّ سبایا؛ خداوند میخواهد آنها را اسیر ببیند .»
✅با توجه به اینکه هدف امام حسین علیهالسلام اصلاح امّت و بازگرداندن آن به سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و برملا کردن فساد حکومت بنی امیه خصوصا یزید بود، آن حضرت میبایست با نقشهای دقیق و حساب شده به مردم دنیا ثابت کند که آنها نمیخواهند کسی از خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله زنده بماند و با اهل بیت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهبدتر از اسیران و مشرکان و کفّار رفتار میکنند و این هدف، با توجه به شدّت انحرافی که در جامعه پدید آمده بود جز با قیامی خونین و سرمایه گذاری کلان امکانپذیر نبود. از این رو امام میبایست علاوه بر کشته شدن، به نحوی پیام الهی خود را به گوش تمام مسلمانان و حتی تمام دنیا برساند و نیل به این هدف، با ادامه نهضت بعد از شهادت ممکن بود و امام علیهالسلام با آگاهی از این نکته اهل بیت خود را به کربلا برد.
اگر امام علیهالسلام بدون اهل بیت خویش به کربلا میرفت و در آنجا به شهادت میرسید، تاریخ، این حادثه را، فقط از منظر دشمنان ثبت میکرد و بیتردید اصل واقعه کاملاً وارونه جلوه مییافت. اما بانوان اهل بیت علیهمالسلامبه رهبری زینب کبری علیهاالسلام نگذاشتند جنایتهای بنی امیه پنهان بماند و حاملان رسالتِ عاشورا شده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.
بنابراین در یک جمله میتوان گفت امام حسین علیهالسلام اهل بیت خود را برای انجام دادن رسالتی عظیم و ایفای نقشی بسیار مهم در ساختن تاریخی بزرگ همراه برد؛ از این رو بایسته است به اختصار، گذری بر زندگی این بانوان و نقش آنان در کربلا بیفکنیم.
💠برای دریافت کامل اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/1663
✅برگی از کتاب خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه پژوهی ص 139-135
🔶نویسنده: علی مدبر
🔶تهیه کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم
✅شبهه خشونت در رفتار (دعوت و تبلیغ) پیامبر
برخی از مسیحیان با تبلیغ در سطح جهانی، اسلام را « دین شمشیر » معرفی کردهاند؛ چنانکه مؤلفان کتاب فرقان الحق (3) در سوره دروغین « سلام » اسلام را دینی معرفی میکند که با زور شمشیر پیش رفت: « وَ الَّذِینَ اشْتَرَوا الضَّلالَةَ بِالهُدَی وَ أکْرَهُوا عِبَاَدنَا بِالسَّیْفِ لِیَکْفُرُوا بِالحَقِّ وَ یُؤمِنُوا بِالبَاطِلِ أولَئِکَ هُمْ أعْدَاءُ الدِّینِ القَیِّمِ وَ أعْدَاءُ عِبَادِنَا المُؤمِنِینَ :(4) و کسانی که گمراهی را برای خود خریدند و بندگان ما را با شمشیر مجبور کردند که به حق کفر ورزند و به باطل ایمان آورند، اینان دشمنان دین استوار و دشمنان بندگان مؤمن ما هستند ». نویسنده کتاب حُسن الایجاز که خود را « نصیرالدین حسن الظافر » معرفی کرده، نیز میگوید: « مسلمانان دیگران را مجبور کردهاند که بر آیین اسلام گردن نهند. آنان صفحه گیتی را از خون رنگین کرده و بلاهای زیادی به وجود آوردهاند ».(1)
💠این شبهه را در دو سطح اجمالی و تفصیلی و در هر دو سطح از منظر عقلی و نقلی و تاریخی پاسخ میدهیم.
✅پاسخ اجمالی
الف ) بر پایه تحلیل عقلی اصولاً دعوت و تبلیغ نمی تواند با اکراه و اجبار توأم باشد و ایمان که امری قلبی است، اکراهبردار نیست. بر این اساس، دعوت اسلام نیز بر زور و اجبار استوار نبوده و نیست. ب ) از نظر ادله نقلی و آنچه در متن دینی اسلام ( قرآن کریم ) آمده نیز، شیوههای دعوت اسلامی عبارتاند از « حکمت »، « موعظه » و « جدال احسن » و در هیچ آیهای از قرآن کریم سخن از تحمیل عقیده با زور شمشیر نیامده است. ج ) از منظر تاریخی نیز دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله پیراسته از خشونت بود؛ البته اسلام حکم « جهاد فی سبیل الله » دارد و در موارد لزوم از جمله در رفع موانع از تبلیغ و دعوت دینی از شمشیر نیز بهره میگیرد و این کمالی برای اسلام است، نه نقص آن.
✅پاسخ تفصیلی
الف ) منظر عقلی: عقیده که از « اعمال جوانحی » یعنی کارهایی است که با دل و قلب انسان انجام میگیرد، تحمیل پذیر نیست و هیچگاه با فشار و زور نمی توان باور خاصی را برای کسی پدید آورد یا آن را از او گرفت؛ بلکه اگر مقدمات تحقق عقیدهای برای شخص حاصل شده باشد، آن باور برای او حاصل میشود، وگرنه حاصل نمیشود؛ پس با زور، عقیده پدید نمیآید. آنچه تحمیلپذیر است و میتوان آدمیان را به آن واداشت، « اعمال جوارحی » است یعنی کارهایی که با اندامها و جوارح انجام میگیرند؛ مانند گفتن شهادتین ( أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أنّ محمداً رسولالله ) که با آن تنها « اسلام » تحقق مییابد، نه « ایمان »؛ چنانکه در قرآن کریم میان این دو تفاوت روشنی نهاده شده است: « قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ :(1) دسته ای از این اعراب بادیه نشین گفتند ایمان آوردیم. ای پیامبر، به آنان بگو شما ایمان نیاورده اید؛ بلکه بگویید اسلام آوردیم. هنوز ایمان در دل های شما راه نیافته است ».
این آیه ضمن پذیرش و اثبات « اسلام » برخی عربهای بیاباننشین، « ایمان » را از آنان نفی میکند و از این نفی و اثبات، فرق میان ایمان و اسلام روشن میشود و آن اینکه ایمان حقیقتی است که در دل قرار دارد و نوعی باور است، ولی اسلام کاری زبانی است و همین که آدمی به توحید و نبوت شهادت زبانی داد، چه شهادتش همراه اعتقاد باشد یا نباشد، « مسلمان » شمرده میشود .(2)
برای مطالعه متن کامل اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
http://pajoohaan.ir/document/4743
#تازه_های_نشر
#مهدی_مولائی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✅مسائل فرهنگی؛ اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی(گفتگوهای تحلیلی)( تازه های نشر)
🔶آنچه در این مجموعه به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و به کوشش مجدّانۀ جناب آقای دکتر مهدی مولایی آرانی رخ داده، مسئلههای بسیاری را در ذهنیت و عینیت ایران بازگشوده است که طرح و تأمل در آن میتواند ما را بهتدریج به بحثهای مربوط به سلامت در جهان اسلام نیز رهنمون کند. امید است در مراحل بعدی بتوان بهتدریج به سمت موضوع کلان « نظام سلامت » در میان امت اسلام رفته، تحلیلهای فرهنگی و تمدنی و مسئله های کلانِ آن را توضیح داد.
✍️مسائل فرهنگی؛ اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حکمرانی(گفتگوهای تحلیلی)
نویسنده: مهدی مولائی آرانی
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تهیه کننده: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🔹سخنی با خواننده
🔹کرونا نهتنها دشواریها و مشکلات متعددی را در حوزه سلامت در کشورهای مختلف جهان به وجود آورد، بلکه مسائل متعدد فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسیِ مختلفی را نیز موجب گردید. همچنین مسئلههای فرهنگی و اجتماعی کرونا نه تنها در مقیاس ملی و در درون کشورهای مختلف خود را نشان داد، مسئلههایی را نیز در مقیاس تمدنی و در رقابت تمدنی بین چین ( به مثابه نماد تمدن شرقی ) و آمریکا ( به مثابه نماد تمدن غربی ) و احیاناً ایران ( به مثابه یکی از نقطههای مرکزی در جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی ) ایجاد کرد که فهرست و تحلیل مسئلهبودگی هر یک افقهای جدید و پرسشهای تازهای را در مطالعات اجتماعی و فرهنگی و مطالعات تمدنی در ایران و جهان اسلام مطرح میکند. آنچه در این مجموعه گرد آمده، بیشتر ناظر به مسائل فرهنگی و اجتماعی کرونا در ایران است. پیش از آنکه آوردههای محتوایی این مجموعه مهم باشد که البته مهم و ارزشمند است، روش و واکنش بهنگام و سریع محققان و فضلا در حوزههای علوم انسانی و علوم اسلامی مغتنم و مبارک است که کرونا را در اوج مسئلهبودگیاش رصد کرده، در درون تحولات اجتماعی حضوری اندیشمندانه یافتند و آن را از جهات علمی و نظری بررسی و تحلیل کردند و آنگاه در تصمیمسازی دولتمردان در کنترل فرهنگی، اخلاقی و دینی کرونا کم و بیش مشارکت نمودند.
🔶سرعت در اندیشه و تحلیل و شتاب در واکنش به مسئلههای اجتماعی از جمله ضروریات دنیای امروز در مواجهه با پدیدههای سرکشی همچون کرونا در دنیای امروز است. در این بین مطالعات جمعی و گروهی، نگاههای چندرشتهای و گفتگوهای همدلانه در مسئلههای بحرانی در فهم و حل مسئلههای کلان و بحرانهای مختلف اجتماعی بسیار تعیینکننده و حیاتی است و آنچه در این مجموعه رخ داده، مصداق و نمونهای از این همدلی و همت جمعی و نگرش جامع و چندبعدی است.
نکته مهم دیگری که کرونا برای جامعه نخبگانی و جامعه اسلامی ما به وجود آورد، انعقاد مسئله « نظام سلامت » در ایران و بلکه مهمتر از آن درک و تحلیل این نظام ( در کنار نظام سیاسی، نظام اجتماعی، و نظام حقوقی ) در کشورهای مختلف اسلامی و در درون تحولات اجتماعی جهان امروز اسلام است. هرچند این مسئله در این کتاب محل گفتگو قرار نگرفته، مسئلهبودگی آن مخصوصاً به لحاظ تمدنی بسیار حائز اهمیت است و متأسفانه نظام علمی - دانشگاهی ما در مسئلۀ نظام سلامت با رویکردی کلانتر ورود نکرده و به جامعهشناسی نظام سلامت در جهان اسلام نپرداخته است. اینکه نخبگان مسلمان در مورد نظام سلامت در فرایند تمدنیشان کمتر فکر کردهاند، شاید از آن رو بوده باشد که مسلمانان نگاههای تمدنی را در مورد گذشته بیشتر تمرین میکنند تا در وضعیت کنونی و مسئلههای معاصر تمدنی دنیای اسلام؛ همانطورکه گروههای علمی - انسانی در دانشگاهها در مورد وضعیت امروز جهان اسلام و مسائل آن همچون آینده پول در جهان اسلام یا
نظام سلامت و کاستیهای آن در نظام اخلاقی و فرهنگی دنیای اسلام کم میاندیشند.
💠آنچه در این مجموعه به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و به کوشش مجدّانۀ جناب آقای دکتر مهدی مولایی آرانی رخ داده، مسئلههای بسیاری را در ذهنیت و عینیت ایران بازگشوده است که طرح و تأمل در آن میتواند ما را بهتدریج به بحثهای مربوط به سلامت در جهان اسلام نیز رهنمون کند. امید است در مراحل بعدی بتوان بهتدریج به سمت موضوع کلان « نظام سلامت » در میان امت اسلام رفته، تحلیلهای فرهنگی و تمدنی و مسئله های کلانِ آن را توضیح داد.
حبیباله بابائی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/473
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#نشریه_مدیریت_دانش
✅آشنایی با مجله مدیریت دانش اسلامی در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده
🔹این مجله به عنوان اولین و تنها مجله تخصصی در موضوع مدیریت دانش در حوزه علوم اسلامی است. با توجه به دانش تخصصی هیأت تحریریه در حوزه علوم اسلامی و آشنایی آنان با استانداردهای جهانی مدیریت دانش باعث شده سطح علمی مقالات ارائه شده مطلوب باشد.
🔶با وجود تلاش های زیاد حوزه های علمیه در زمینه ساماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی خلاء های زیادی در مدیریت دانش های مربوطه وجود دارد. برخی از فضلای متخصص این حوزه ضمن درک نیاز روز حوزه بر آن شدند که جهت بالا بردن سطح علمی حوزه در خصوص مدیریت دانش مطابق با استاندارد های جهانی ، مجله مدیریت دانش اسلامی را تأسیس کنند.
در خدمت جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین حسن زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و سردبیر مجله مدیریت دانش اسلامی هستیم، ضمن تشکر از شما در ابتدا ضرورت وجود این مجله را بیان فرمایید.
🔹به رغم تلاش هایی که در حوزه های علمیه درباره ساماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی صورت گرفته است هنوز خلاأ های زیادی در باره مدیریت دانش اسلامی وجود دارد. پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به عنوان پایه گذار و پیش رو در تدوین اصطلاح نامه جامع علوم اسلامی، پژوهشها و دست آوردهای زیر بنایی در این عرصه داشته است . برای بکارگیری این تجارب در حوزه مدیریت دانش اسلامی و بهره گیری از نظرات فرهیختگان و اندیشه ورزان، راه اندازی مجله "مدیریت دانش اسلامی" در راستای اهداف این پژوهشکده ضروری به نظر رسید.
📒به بیان دیگر رشد، توسعه و پیشرفت جوامع در گرو رشد و تعالی علمی فرهنگی و معرفتی کشورهاست و انتقال یافته های علمی و معرفتی انجام پژوهش ها، مبادله اطلاعات و هم افزایی بین مراکز پژوهشی, عامل تعیین کننده ای در رشد و اعتلای علمی و فرهنگی و زمینه ساز جنبش نرم افزاری و تولید اندیشه در حوزه علوم اسلامی و حوزه های وابسته است. پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به منظور اشاعه و انتقال اطلاعات و انتشار نتایج طرحهای پژوهشی و مقالات علمی در زمینه مدیریت دانش در علوم اسلامی و حوزه های وابسته نشریهای با عنوان " مدیریت دانش اسلامی " از سال ۱۳۹۳ منتشر کرد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/271532
✅یکی از آثار پژوهشکده اخلاق و معنویت با عنوان « اخلاق تبلیغ دین؛ منشور اخلاقی مبلّغان در سیره اهل بیت علیهمالسلام» به زودی از چاپ خارج می شود.
🔹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) یکی دیگر از پروژههای تکمیلشده و آماده چاپ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، با عنوان « اخلاق تبلیغ دین؛ منشور اخلاقی مبلّغان در سیره اهل بیت علیهمالسلام»؛ تالیف حجتالاسلام مهدی احمدپور به زودی چاپ و منتشر میشود. این اثر، پژوهشی از نوع کیفی است که در آن، اطلاعات گردآوری شده از راههای تجربه، مشاهده و عمدتاً مطالعۀ منابع دینی، با استفاده از روشهای توصیفی و تحلیلی، پردازش و جمعبندی گردیده است.
✍️گفتنی است که در زمینۀ استخراج نحوۀ تبلیغ دین با استفاده از آموزههای اهل بیت، کتابها و مقالات متعدد و ارزشمندی نگاشته شده، ولی ویژگیها و وجه تمایز اثر در این است که:
- اولاً: درسهای مربوط به نحوۀ مطلوب تبلیغ دین را از منظر اخلاقی مورد بررسی قرار داده است؛
- ثانیاً: تنها به ذکر اصول اخلاقی تبلیغ دین اکتفا نکرده؛ بلکه نمونههای عملی درسهای اخلاقی مزبور را نیز در هر مورد از منابع تاریخ و سیرۀ حضرات معصومین علیهمالسلام استخراج کرده و در معرض دید خوانندگان محترم قرار داده است؛
- ثالثاً: به هدف کاربردیکردن نتایج بهدستآمده برای مبلّغان امروزی و با الهام از مباحث جدید اخلاق کاربردی ـ علاوه بر ذکر اصول اخلاقی تبلیغ دین و ذکر نمونههای عملی آنها که در زمان اهل بیت تحقق یافته ـ به دنبال ذکر جزئیات و تطبیق آن کلیات بر مصادیق امروزی آنها (و اصطلاحاً ارائۀ کدهای اخلاقی تبلیغ دین) هم بوده است.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/673757
#معرفی_آثار
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅الگوی ارتباطی معلم با دانش آموز
🔹یکی از آثار پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با عنوان « الگوی ارتباطی معلم با دانش آموز» که از چاپ خارج شده است.
عنوان: الگوی ارتباطی معلم با دانش آموز
نویسنده: سید عباس حسینی
پژوهشکده: فلسفه و کلام اسلامی
✍️در چند دهه گذشته تلاشهای وافر و شایسته تقديری از طرف مسئولان و دستاندركاران نظام تعليم و تربيت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی كشور به عمل آمده كه خوشبختانه نتايج مثبت و مفيدی نيز بر جای گذاشته است؛ اما هنوز آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبرو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ايران و پاسخگوی تحولات محيطی و نيازهای جامعه نمیباشد. در این پژوهش فارغ از ساختار حاکم بر نظام تعلیم و تربیت که خود بررسی مستقلی را میطلبد، به رابطه دو رکن اساسی این نظام، معلم و دانشآموز، پرداخته میشود تا با تكيه بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامی، چراغ راهی برای پیمودن مسیر هدایت الهی در نظام آموزشی کشور باشد.
کتاب الگوی ارتباطی معلم با دانش آموز، در حدود۳۰۴ صفحه و با قطع رقعی و با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان به همت مرکز چاپ و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر گردید.
📒برای تهیه اثر به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/480
✅به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع منتشر شد:کتاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه»
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) کتـاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
🔶کتاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) که به تازگی منتشر شده است، حاصل پژوهش سید مسعود شاهمرادی میباشد.
🔹کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانههای حک شده بر سکههای این دوران به بررسی و تحلیل پرداخته است.
در این کتاب آمده است: مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانشهای مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیقتر به حقایق تاریخی است. از جمله دانشهایی که میتواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکه شناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانههای حک شده بر سکههای این دوران بررسی و تحلیل کرده است.
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/482
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود» منتشر شد
🔶کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود» به قلم نصرت الله آیتی در ۲۸۸ صفحه منتشر شد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود» به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
🔹رایات سود از موضوعاتی است که در طول تاریخ فراز و فرود بسیاری داشته است؛ دامنه این بحث چندان گسترده است که یک سوی آن، قیام ابومسلم خراسانی و سوی دیگر آن القاعده، داعش و جبهه النصره وجود دارد و این در کنار ذهنیتی که درباره ارتباط افراشتهشدن بیرقهای سیاه در آخرالزمان با ظهور مهدی موعود(عج) وجود دارد، ضروت پرداختن به این موضوع را دو چندان کرده است.
کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود»، در حدود ۲۸۸ صفحه و با قطع رقعی به همت مرکز چاپ و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/484
🔶رفتار شناسی تعامل با پیامبران از نگاه قرآن کریم
🔹نویسنده: علی محمد یزدی
📒دسته بندی: قرآن ، اسلام
💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹تهیه کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📒زبان: فارسی
مقدمه
🔹رفتار هر امت با پیامبر خود گاه با عنایت به پیامبری اوست و گاه به جنبه زندگانی شخصی آن حضرت ارتباط دارد؛ از دسته دوم در نبوت خاصه یاد میشود و دسته اول مربوط به نبوت عامه است.
رفتارهای مسلمانان با پیامبر آخرالزمان صلی الله علیه و اله اگر برخاسته از نبوت آن حضرت باشد، در محدوده مباحث این کتاب که از نبوت عامه سخن میگوید، داخل است و فقط در صورتی بحث آن به کتابهای نبوت خاصه واگذار میشود که زندگانی شخصی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله محور بحث باشد.
✅تلاش نویسنده بر این است تمام نکات این کتاب مستند به آیات قرآن باشد. این حرکت مبارک به معنای بینیازی از سنت نیست؛ بلکه ازآنجاکه موضوع کتاب قرآنی است و صبغه تفسیر موضوعی دارد، طبیعی است که در صدد معرفی نکتههایی باشد که در قرآن آمده است. مفسران در تفسیرهای ترتیبی و موضوعی فقط به روایاتی احساس نیاز میکنند که به فهم آیه کمک کند.
💠روایاتی که نکتهای فراتر از مفاد آیات دارند، تفسیر آیه به شمار نمیآیند و کسانی که در کنار آیات قرآن به تناسب از آنها نیز یاد میکنند، انگیزهای فراتر از تفسیر را دنبال میکنند؛ ازاینرو بررسی آن دسته از روایات درساختار این کتاب نمیگنجد. تفصیل و تبیین تمام آنچه برای مردم نازل شده، به رسول خدا صلی الله علیه و اله واگذار شده است ؛(۱) اما این به معنای مبهمبودن آیات نیست تا روایات آن حضرت و اوصیای گرامیاش علیهم السلام رافع ابهام کلام خدا تلقی شود. آنچه قرآن در صدد بیان آن بوده، همان مقداری است که در آیات آمده است و بیش از آن از دایره مراد قرآن خارج است؛ نه آنکه قرآن بیان تفصیلی را اراده کرده باشد و بیان مرادش را بر عهده روایات گذاشته باشد. سکوت قرآن از بیان برخی مسایل یا مشخصات افراد و زمانها و مکانها تعمدی است و نباید آن را با نقل گمانهزنیهای راویان خنثی کرد .(۲) حاصل اینکه فقط در صورت نیاز از روایات تفسیری در بیان مفاد آیات بهره گرفته شده و بهندرت به روایات غیرتفسیری نیز اشاره شده است.
📒مباحث رفتارشناسی تعامل با پیامبران در دو بخش بررسی میگردد؛ بخشی به رفتار موافقان و بخشی به رفتار مخالفان مربوط میشود.
مردم در برابر انبیا دو دسته شدند: برخی موافقت خود را نشان دادند و برخی سر مخالفت برداشتند. بین موافقان، برخی از ایمان قوی برخوردار بودند و ایمان برخی دیگر درجات ضعیفتری داشت و گاه با قلبهایی بیمار یا بر اثر فریب دشمن حرکات نامطلوبی نیز از خود نشان میدادند. بین مخالفان، برخی مخالفت خود را آشکارا بیان میکردند و برخی دیگر آن را پنهان میکردند و با تظاهر به ایمان از مواهب جامعه دینی بهره میبردند و به دنبال فرصتی بودند که بتوانند پرچم مخالفت را بدون آسیبدیدن برافرازند.
📒در این کتاب رفتار تمام این افراد بررسی میگردد. در قسمت اول به رفتار و گفتار موافقان انبیا خواهیم پرداخت و در قسمت دوم از رفتار و گفتار مخالفان انبیا از جمله منافقان، سخن خواهیم گفت.
عمده مخالفان انبیا یا خود گرفتار شبهه بودند یا برای عقیمساختن تبلیغات انبیا تلاش میکردند شبههای مطرح کنند و به آن پر و بال دهند. دسته دوم چه بسا برای پذیرش رسالت، شبههای نداشتند و حقیقت را شناخته بودند؛ اما خطر ازکفدادن منافعی که پیش از آمدن رسولان الهی برای خود حتمی میدیدند، آنان را به القای شبهه و تلاش برای سرکوب راه انبیا میکشاند؛ ازاینرو در قسمت دوم کتاب پیش از ورود تفصیلی به رفتارهای مخالفان، گوشهای از مباحث شبههافکنی نیز بررسی خواهد شد تا مقدمهای باشد بر شناسایی و تحلیل چالشهای نظری مخالفان که برای درک حقیقت یا مبارزه با انبیا به زبان میآورند یا آن را در عمل نشان میدادند.
💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐https://pajoohaan.ir/document/5202
💠برای تهیه نسخه چاپی به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://b2n.ir/777408
🔹در مسیر احیای آثار حکیم ابونصر فارابی
✍️نویسنده: اکبر اسد علی زاده
📒دسته بندی: تاریخ ، اسلام
🔶ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅تهیه کننده: مرکز احیاء آثار اسلامی
مقدمه
💠ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ، معروف به فارابی ( ۲۵۷ - ۳۳۹ق ) در علوم، فلسفه، منطق، جامعهشناسی، زیستشناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی سرآمد زمان خود بود. به همین دلیل او را « معلم ثانی » خواندند. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعهشناسی و سیاست و مدن است. ایشان در حدود سال ( ۲۵۷قمری = ۸۷۰ میلادی ) در دهکده وسیج از ناحیه ٔ فاریاب شهر اُترار کنونی در جنوب قزاقستان یا فاریاب خراسان چشم به جهان گشود. فارابی تحصیلات ابتدایی خود را در محل تولد خود به اتمام رساند و برای تحصیلات بیشتر به بغداد سفر کرد و از محضر استادانی چون « متی بن یونس » و « یوحنا بن حیلان » و « ابوبکر بن سراج » استفاده کرد و پس از مدتی به مصر و از آنجا به دمشق سفر کرد و سرانجام به مقر حکومت سیفالدوله امیر شیعی مذهب حمدانی رفته، مورد احترام و اکرام قرار گرفت و به تدریس و تألیف خود پرداخت. وی در سال ۳۳۹ هجری مطابق با ۹۵۰ میلادی در هشتادسالگی در شهر دمشق از دنیا رفت.
📒فارابی از بزرگترین شخصیت های علمی، مذهبی و سیاسی جهان اسلام است که توانست فلسفه اسلامی و فلسفه سیاسی را تأسیس کند. هرچند کندی نخستین فیلسوف اسلامی است که راه را برای دیگران پس از خود گشود، نتوانست مکتب فلسفی تأسیس بکند؛ درصورتیکه فارابی توانست مکتب کامل فلسفی را بنیان نهاده، فعالیت قابلتوجهی را در زمینههای مختلف علوم انجام دهد.
عصر فارابی دوره ای بود که متفکران تلاش داشتند افکار حکمای یونان را ترجمه و تفسیر کنند. این قطعه از زمان و دوران امتیاز خاصی در تشریح و نقل افکار حکمای این دیار داشت.
در این دوره فارابی در میان فلاسفه اسلامی تنها کسی بود که فلسفه ارسطو را بسیار خوب و دقیق فهمید و تلاش کرد فلسفه را که آمیزهای از حکمت ارسطویی و نوافلاطونی است، رنگ اسلامی به آن بخشد. دستخطی از فارابی پیدا شده که نوشته است کتاب مابعد الطبیعة ارسطو را دویست بار و السماع الطبیعی ایشان را چهل بار خواندم؛ لذا ایشان از نخستین روشنفکران مسلمان است که در انتقال آموزههای فلسفه افلاطون و ارسطو به جهان اسلام بسیار مؤثر بود.
🔶آثار فارابی در آن عصر، نمونه پذیرفتهشده ای از کتابهای فلسفی بود؛ زیرا بسیاری از افکار یونانیان را روشن می ساخت و بر اسرار نظریات و حقایق آنها واقف شده بود؛ به همین جهت آرای فلسفی او اثر بسیار مهمی در افکار اروپاییان گذاشته بود؛ بهطوریکه کتابهای او را به لاتین ترجمه کرده اند و اغلب آنها در پاریس در سال ۱۶۳۸ میلادی به چاپ رسید.
البته برتری و فضیلت فارابی محدود به آن تفسیرها یا از جهت تهیه مقدمات نهضت فلسفی در اسلام نیست، بلکه علاوه بر آنها، ایشان دارای افکار بدیع و نظریههای جدید بود و بحثهای او در حکمت علمی و عملی بسیار عالی و عمیق و بروز است. او بیش از هر فیلسوف مسلمان دیگری به نظریههای سیاسی توجه خاصی نشان داده است.
فکری، وسعت اطّلاع و نوشته فراوان او در زمینههای مختلف علوم نظری و عملی بهویژه فلسفه، منطق، سیاست، اخلاق و هنر و اهمیت آثار ایشان ما را بر آن داشت تا آثار ارزشمند این فیلسوف بزرگ را در یک مجموعه جمعآوری کرده با تحقیق و تصحیح مناسب در اختیار محققان و مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی قرار دهیم.
💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐https://pajoohaan.ir/document/4895
💠برای تهیه نسخه چاپی به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://b2n.ir/613821
🔶تحلیل و بررسی روایات رایات سود
🔹نویسنده: نصرت الله آیتی
✍️ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒تهیه کننده: پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
✍️کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود» یا همان «پرچم¬های سیاه» یکی از موضوعات پردامنه است که هم مورد توجه محدثان بوده و در روایات فراوانی انعکاس یافته و هم بازتاب وسیعی در میان جریان¬های سیاسی خصوصاً در دوره معاصر داشته تا جایی که گاه از این روایات و نماد آن که پرچم¬های سیاه است برای پیشبرد اغراض سیاسی سوء استفاده شده است. بنابر این ضرورت داشت که در یک اثر پژوهشی هم از یک طرف جایگاه و موقعیت این روایات مورد بررسی قرار بگیرد و هم از طرف دیگر درباره جریان-های سیاسی¬ای که تلاش کرده¬اند از این روایات سوء استفاده کنند روشن¬گری انجام شود.
💠این اثر پیش¬رو شامل دو بخش است، بخش اول: ناظر به تحلیل و بررسی روایات رایات سود است و بخش دوم: ناظر به تطبیقاتی که خصوصاً در دوره معاصر انجام پذیرفته است. بخش اول اثر شامل دو فصل است که در فصل نخست به اَسناد این روایات پرداخته شده و فرضیه¬های مختلفی که درباره این روایات از نظر سندشناسی وجود دارد طرح و مورد نقض و ابرام قرار گرفته و در نهایت از فرضیه مقبول دفاع شده است. در فصل دوم: شش فرضیه درباره محتوای این روایات طرح شده و بعد از نقد و بررسی فرضیه مقبول طرح و مستندات آن برشمرده شده است و در بخش دوم هم گزارشی از تطبیقاتی که در دوره معاصر انجام پذیرفته ارائه شده است.
✅در ذیل مقدمه کتاب آورده می شود و علاقه مندان به مباحث مهدوی می توانند با تهیه این کتاب و مطالعه آن اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایند.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/061050
💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐https://pajoohaan.ir/document/5199-
💠برای تهیه نسخه چاپی به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://b2n.ir/771445
#معرفی_اثر
#آثار_علمی_پژوهشکده_تاریخ_وسیره
✅رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و مدیریت تنشهای مدینه؛ سال نشر 1395
🔲نویسنده: حسین قاضی خانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهالسلام
✍️خلاصهی کتاب: بیشک وجود اختلاف در جوامع بشری واقعیتی غیر قابل انکار است. این اختلافها میتوانند بستر مناسبی را برای پدید آمدن تنش، در جامعه فراهم آورند. بروز تنش نیز میتواند بر حرکت جامعه به سوی اهداف آن تأثیر منفی داشته باشد.
اگر تنش در جامعه مدیریت نشود چه بسا پیامدهای آن بحران را در پی دارد و گاه این امر میتواند بنیانهای جامعه را متزلزل نماید. امروزه علم مدیریت با پرداختن به این امور راهکارهایی برای مقابله با تعارض و اختلاف اندیشیده است. اما محدوده این بررسیها محدود به سازمانها میشود. از سویی مدیریت تعارض مطرح شده، حاصل پژوهش در جوامع غربی و برآمده از اندیشههای آنان است.
از راههای بومی سازی علوم انسانی در این زمینه، بهره بردن از سرگذشت جامعه نبوی است. بازخوانی تاریخ و حوادث آن جامعه، الگویی عملی در اختیار ما مینهد که با بازشناسی اقدامات رسولخدا (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با تنشهای جامعه نبوی، مسیری مناسب فرا روی مدیران جامعه قرار گیرد.
بدین منظور با بهره جستن از روش تاریخی به استقراء فعالیتهای رسولخدا (صلی الله علیه و آله) در این موضوع پرداخته و در ضمن این استقراء، به بسترهای بروز اختلاف و تنش در جامعه نیز توجه شده است. پس از جمعآوری اقدامات حضرت و تحلیل آنها علاوه بر آشنا شدن با راه¬کارهای استفاده شده توسط ایشان، این نتیجه حاصل می¬آید که فعالیتهای ایشان بر پیشگری متمرکز بوده است. البته در مواقع پدید آمدن تنش و درگیری، حضرت با بهره¬گیری از راه¬کارهایی مانند اطلاع رسانی، شورآفرینی، نماد سازی، تغییر فضا، حل مسأله و برخورد تلاش داشته¬اند تا از پیامدهای آسیب¬زای این تنش¬ها بکاهند.
💠برای دریافت نسحه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
🌐https://www.pajoohaan.ir/document/522
💠برای خرید نسحه چاپی اثر به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://b2n.ir/236975