درباره کتاب ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم
آثار مربوط به انقلاب مشروطهی ایران تا به حال بر حوادث تهران، تبریز و تا حدی، اصفهان تمرکز داشتهاند. در نتیجه، بررسیهای اندکی دربارهی رویدادهای سایر ایالات و شهرها به رشتهی تحریر درآمده است. اما کتاب ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم درصدد است تا با بازبینی این روایت تمرکزگرا، تحلیلی متوازن ارائه دهد. در این کتاب، نویسنده نخست نقش مجادلات اسلامی در واپسین سالهای سدهی نوزدهم و اوایل سدهی بیستم و پیوند آن با اندیشههای سکولار را تحلیل، و سپس دستهبندیهای این مجادلات را در شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان و بوشهر بررسی کرده است. او با تحلیل تعامل بین اسلام و سکولاریسم در این دورهی پرآشوب به این جمعبندی میرسد که تحولات انقلاب مشروطه در هریک از شهرهای مورد بحث دارای ویژگیای خاص آن منطقه نیز بوده است و دیگر اینکه بعضی از آن تحولات حتی در خط سیر تحولات بعدی تاریخ معاصر ایران هم بسیار تأثیرگذار بودهاند. به باور نویسنده، تحولات این دوره در اصفهان عملاً نمونهی نخستین آن نوع ناسیونالیسم اسلامگراست که چندی بعد در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ نمایان شد.
درباره کتاب حقیقت عاشورا: از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا
درباره امام حسین(ع) حق عشق ادا شده است و حق عقل نه. در عزای او بس گریستند، اما نهضتش را، چنانکه باید ننگریستند. با وجود بیش از ۴چهار هزار عنوان کتاب که فقط در این صد سال درباره حضرت نوشتهاند، هنوز ناگفتههایی دیگر باقی مانده است.
از معدودی کتاب که بگذریم، هنوز نهضت امام حسین(ع) به صورت علمی و اجتهادی بررسی نشده و فقهالتاریخ همچنان غایب است. اغلب آثار درباره امام حسین و تاریخ اسطورهزده است (تاریخ آمیخته به اساطیر)، یا تاریخ ادبیاتزده(تاریخ آمیخته به احساسات)، یا تاریخ سیاستزده(تاریخ مورد پسند معاصران)، یا تاریخ وارونه(تحلیل تاریخ از آخر به اول)، یا تاریخ تئولوژیک(تاریخ مطابق با عقاید کلامی برخی شیعیان)، یا تاریخ ایدئولوژیک (تاریخ مورد پسند این و آن ایدئولوژی).
عاشورا دچار چند گونه آسیب شده است؛ از جمله تحریف افزایشی و تحریف کاهشی. در نوع اول چیزهایی را به عاشورا افزودهاند که واقعیت نداشته است(مجعولات) و در نوع دوم چیزهایی را از عاشورا کاستهاند که واقعیت داشته است (مهجورات). گاه تحریف در گفتههاست و گاه در ناگفتهها؛ بنابراین هر که عهدهدار عاشوراشناسی میشود، هم باید گفتههای نادرست را نقد کند و هم ناگفتههای درست را بیابد.
تاریخ عاشورا موضوعی چند پهلو و پیچیده است، اگر چنان گزارش داد که بود، چه بسا گروهی تصور کنند که در آن تعارض است. گزارشها و قرائتهایی که از تاریخ عاشورا ارائه کردهاند، یکسونگرانه و سادهانگارانه و سرسری و سطحی است و چه بسیار مطالبی که ندیده و نشنیده و نگفته مانده و یا متعارض پنداشته شده است. در اینجا با غنای موضوع توضیح و فقر خود توضیح روبهرو هستیم. چاره راه نیاز به مورخانی است که بیآنکه ادعای پیامبری کنند بتوانند از روزگار دور پسکوهی کنند. این کار از پیشگویی در تاریخ دشوارتر است.
به اعتقاد نویسنده، کتاب حاضر، گامی در این راه دراز و به ماهیتشناسی نهضت امام حسین(ع) و تحریفات آن اختصاص دارد. این کتاب را میتوان در ادامه دو کتاب دیگر نویسنده، یعنی عاشوراشناسی و کتابشناسی تاریخی امام حسین (ع) دانست. با این سهگانه که برای حل سه مسئله بود و از سر دغدغهام، نه پیشهام، پرونده عاشورانگاری من بسته میشود.
اسفندیاری در این اثر کوشیده تا ابعاد مختلف نهضت امام حسین(ع) را بررسی کند: از حماسه آن حضرت تا جلوگیری از جنگ؛ از ستمستیز بودن امام حسین تا عقلانی بودنش و پرهیز از افراطگرایی؛ از درسهایی که از امام حسین(ع) میتوان آموخت تا عبرتهایی که مخالفانش باید فراگرفت؛ از اینکه امام حسین چه میگفت، تا اینکه مخالفانش چه میگفتند و عاشورا نزاع چه با چه بود و در نهایت به این نتیجه رسیده است که از آن عاشورا تا عاشورایی که در تصور ماست بسی تفاوت است، عهدهدار تحریفزدایی و راززدایی، از عاشورا و نقد آن شده است. نقد آفاتی که دامنگیر عاشورای شیعه شده و آن را قبض روح و غیرعقلانی کرده است.
براساس آنچه در این کتاب نوشته شده است؛ نهضت عاشورا دو ویژگی برجسته داشت؛ نخست این که حماسی (ظلم ستیزانه) بود و دوم اینکه عقلانی بود؛ یعنی همان دو ویژگی که عدهای در جمع آنها توفیق نمییابند. اما بعد پنج تحریف سهمگین دامنگیر آن شد: تقلیل یافتن آن به عزاداری (با غفلت از ظلمستیزی)، تفسیرهای غیرعقلانی از آن، تفسیرهای فوق واقعی، تفسیرهای افراطی و خشونتآمیز و تفسیرهای عامیانه.
در کتاب حاضر مطالب جدید یافت میشود، اما نویسنده لزوماً در پی نوآوری نبوده، بلکه میخواسته تاریخ را سؤالپیچ و حقیقت را کشف کند. خواه نو باشد یا نه. نوآوریهای وی بیش از آنکه ناشی از روحیه نوجویی باشد، ناشی از احتیاط و محافظهکاری علمی و پرهیز از زودباوری و نتیجهگیری شتابزده است.
نویسنده درباره روش کار خود میگوید: روش من علاوه بر شجاعت در اندیشیدن و دلیر بودن در به کار گرفتن فهم خویش، همواره وسواسگونه اندیشیدن و دست به عصا نوشتن است و با در نظر گرفتن همه ابعاد احتمالات یک موضوع.
14-rafiei-moharam.mp3
18.09M
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مورد سبک زندگی امام حسین (ع)
انواع سایتهای تبدیل پی دی اف به وورد
در لینک های زیر، بهترین سایت های تبدیل کننده word 👈 pdf قرار داده شده.
به راحتی و بدون به هم ریختگی فونت، تبدیل خود را انجام دهید
لینک دسترسی؛👇
🌐 www.pdf2doc.com
🌐 www.pdfonline.com/pdf-to-word-converter
🌐 www.doc2pdf.com
🌐 www.online2pdf.com/pdf2word
🌐 https://docs.zone/pdf-to-word
#معرفی_سایت_های_کاربردی
دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه عرفان: بهار و تابستان 98
بلاجویی در ادبیات عرفانی و بازتاب شخصیّت امام حسین(ع) بهعنوان بزرگترین بلاجو
آقای محمد بهنام فر، آقای محمدباقر تقوی زیروانی
http://erfanmag.ir/article-1-960-fa.pdf
مولانا از منظر معرفتشناسی
آقای حمیدرضا خوارزمی، آقای محمدرضا سهرابی
http://erfanmag.ir/article-1-961-fa.pdf
تطابق معرفتشناسی میبدی در کشفالاسرار با آرای پدیدارشناسی
آقای سیدمهدی رحیمی، خانم نیره پاکمهر
http://erfanmag.ir/article-1-963-fa.pdf
روایتشناسی حدیث «إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَی صُورَتِهِ» و چگونگی بازتاب آن در متون منثور سنت اول عرفانی
آقای محسن صمدانیان، خانم سمانه سادات آقادادی
http://erfanmag.ir/article-1-964-fa.pdf
مرگ اختیاری و تفاوت آن در نگرش عرفانی مولانا و اندیشۀ فلسفی افلاطون
آقای محمدرضا عابدی، آقای مصطفی عابدی
http://erfanmag.ir/article-1-965-fa.pdf
رابطۀ ولایت فقیه با ولایت عرفانی از دیدگاه امام خمینی
آقای ابوالفضل کیاشمشکی، آقای علی خلیلی طسوجی
http://erfanmag.ir/article-1-966-fa.pdf
جلوههای سوررئالیسم در میراث عرفانی بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی
آقای عباس محمدیان، خانم فرشته شاه صنم
http://erfanmag.ir/article-1-967-fa.pdf
قلمرو عقل در عقلیسازی مکاشفات عرفانی
آقای محمد ملکی
http://erfanmag.ir/article-1-968-fa.pdf
بررسی یقظه و انتباه در متون منثور عرفانی (تا قرن هفتم) و کاربردهای آن در روانشناسی
آقای سیدعلی اصغر میرباقری فر، خانم مهنوش مانی
http://erfanmag.ir/article-1-969-fa.pdf
بررسی شیوۀ تکوین گفتمان تصوف اسلامی براساس رویکرد لاکلاو و موفه
آقای سیدمرتضی میرهاشمی، آقای عبدالله آقایی
http://erfanmag.ir/article-1-970-fa.pdf
نظریۀ وحدت وجود از منظر منطق و تفکر فازی
آقای هادی وکیلی، خانم پریسا گودرزی
http://erfanmag.ir/article-1-972-fa.pdf
بررسی و تحلیل تطبیقی تمثیلهای «وحدت وجود» در اندیشۀ ابنعربی و بیدل دهلوی «سمع و نطق خود تماشای دویی است»
خانم رقیه همتی، آقای عبداله ولی پور
http://erfanmag.ir/article-1-981-fa.pdf
تازههای نشر
معنای دین در زندگی روزمره (انسانشناسی دین عامیانه)/ محسن زال/ انتشارات کویر/ 1398/ 224ص.
عقلانیت و فقه سیاسی در تجربه تمدنی ایران اسلامی: نظریه «پیشرفت سیاسی - تمدنی» در ایران/ ذبیحالله نعیمیان؛ با نظارت علمی ابوذر مظاهری/ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی/ 1398/ 728ص.
روانشناسی در قرآن بنیانها و کاربردها/ تالیف محمد کاویانی آرانی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ 1398/ 248ص.
@libisca