🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31836
⁉️سلام علیکم و رحمه الله: استاد گرامی دوستی دارم که دارای تحصیلات عالیه در رشته فقه و تفسیر و الهیات و مطالعات فراوان در این رشته هستند و آثار خوبی هم برجای گذاشته اند و به چشم دیده ام که مورد عنایت اهل بیت علیهم السلام بوده اند ولی متاسفانه هنوز به پذیرش عقلی و حسی و عاطفی نسبت به شخص آقای خامنه ای به عنوان ولی فقیه نرسیده اند و دچار شبهه هستند. پس از فوت آیت الله لنکرانی (به عنوان مرجع تقلید ایشان) به حضرت آقا رجوع کردند و در حال حاضر مدتهاست که قصد رجوع به حضرت جوادی آملی را دارند و اندیشه ها و بیانات ایشان را به خود نزدیکتر می دانند و به عبارتی بیشتر قبولش دارند. با دفتر آقای جوادی آملی تماس گرفته و درخواست تغییر مرجع خود را مطرح کردند و پاسخی که شنیدند این بود که باید دو عالم دیگر برتری آقای جوادی بر حضرت آقا را تشخیص دهند تا ایشان بتواند چنین تغییری انجام دهد. حال این پاسخ هم به شبهه های ایشان دامن زده و هم شرایط را سخت تر کرده. آیا هیچ دو عالم دیگری پیدا می شود که حکم برتری آقای جوادی بر حضرت آقا را بدهند؟ آیا چنین پاسخی از دفتر آقای جوادی درست آست؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بحث در اعلمیت مرجع تقلید است به آن معنا که در همه ابعاد اسلام، اعلم باشد و معلوم است که اگر تشخیص دهیم مرجعی از همه ابعاد نسبت به مرجع ما اعلم است، عقلاً اقتضاء میکند که از اعلم تقلید کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31836
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31837
⁉️سلام استاد عزیز وقت شما بخیر باشه: ضمن تبریک آغاز امامت حضرت صاحب امر و آرزوی اینکه از یاران مخلص حضرت و نشر دهنده معارف ايشان و عاملين به اراده حضرت باشید و خدا برساند و ظهور حضرت را به چشم ببینیم سوال: آیا ظهور متوقف بر آماده سازی مقدمات بشری است؟ برای مثال آماده سازی دولت و ... و یا همین مورد معروف 313 یار؟ اخیرا کتابی رو مطالعه کردم و بنظرم بسیار نورانی بود و بسیاری از مواردی که ما فرض می کنیم رو به گونه ای دیگر مطرح کرده بود: (آب گوارا - سيد محمد بني هاشمي) اگر با نويسنده يا آثار ايشون آشنايي داريد مي خواستم نظرتون رو در اين مورد هم بدونم خلاصه ای از متن : مورد اول - بسته بودن باب نیابت خاصّه (تکالیف جدید) در غیبت کبری اَلا فَمَنِ الدَّعَی المُشاهَدَهَ قَبلَ خُرُوجِ السُّفیانیِّ وَ الصَّیحَهِ فَهُوَ کاذِبٌ مُفتَرٍ. منظور از ارتباط این است که خود را به نحوی وکیل حضرت یا سفیر ایشان معرّفی کند یا حتّی مدّعی شود که به میل و اراده خود می تواند خدمت امام علیه السلام مشرّف گردد یا از ایشان سؤال کند و جواب بیاورد و امثال این گونه ادّعاها. چنین شخصی افترا زننده می باشد؛ چون وقتی خود حضرت، باب هیچ یک از این انواع ارتباط را باز نکرده اند، هرکس هم ادّعای یکی از آن ها را داشته باشد، به امام خود تهمت زده و به ایشان دروغ بسته است. آن چه مهمّ است این که نباید چنین بابی (به عنوان نیابت یا سفارت و امثال آن) در زمان غیبت کبری باز شود و این ادّعا از هیچ کس پذیرفته نیست. با این توضیح روشن می شود که مقصود از «مشاهده» در عبارت «فمن ادّعی المشاهده» صرفِ تشرّف خدمت آن بزرگوار نمی باشد و این توقیع شریف، نفی صحّت تشرّفات افراد صالح را خدمت امام زمان علیه السلام نمی کند. (نتوانستم بین این قسمت و سخن همیشگی شما که رهبری نایب امام زمان است و یا این سخن که گوشتان به دهان رهبر باشد چون ایشان گوششان به دهان حجةبنالحسن (عج) است - جمع ببندم) دوم. روشن نشدن حکمت غیبت پیش از ظهور مسأله مهمّ دیگری که در موضوع غیبت امام عصر علیه السلام باید مورد بررسی قرار گیرد این است که: «چرا امام عصر علیه السلام غایب شده اند؟» از امام جعفر بن محمّد الصّادق علیه السلام : همانا برای صاحب این امر (امامت و ولایت) غیبتی است که قطعاً واقع می شود، در آن اهل باطل به شکّ و تردید می افتند. راوی می گوید: علّت آن را از حضرت پرسیدم. فرمودند: به خاطر چیزی که اجازه پرده برداری از آن را برای شما به ما نداده اند. راوی می گوید: پرسیدم: حکمت غیبت ایشان چیست؟ فرمودند: حکمت غیبت ایشان، همان حکمت غیبت های حجّت های خداوند متعال پیش از ایشان است. حکمت این امر، جز پس از ظهور ایشان روشن نمی گردد، همان گونه که حکمت کارهای حضرت خضر علیه السلام (سوراخ کردن کشتی و کشتن پسر بچّه و تعمیر دیوار) برای حضرت موسی علیه السلام تا وقت جدا شدن ایشان از یک دیگر روشن نشد (نتوانستم بین این قسمت و مقدمه دانستن انقلاب اسلامی برای ظهور جمع ببندم) مورد سوم : ... به هر روی، غرض از ذکر این نمونه ها روشن شدن این حقیقت است که ظهور امام زمان علیه السلام متوقّف بر پدید آمدن 313 یار با اخلاص ایشان نیست، بلکه هرگاه خداوند اجازه فرماید، امام علیه السلام ظاهر شده و به دنبال آن، یاران اولیّه ایشان به حضرتش خواهند پیوست و حدّاقل گروهی از این افراد، سال ها بلکه قرن ها قبل، از دنیا رفته اند و برای یاری امامشان رجعت خواهند کرد. حال اگر کسی ادّعا کند که: غیر از افراد نامبرده شده در احادیث، بقیّه 313 نفر هنوز به دنیا نیامده اند و ظهور حضرت، مشروط به وجود آن هاست، در پاسخ می گوییم: این ادّعا کاملاً بی دلیل است و ما اطّلاعی نداریم که چند نفر از این افراد هنوز به دنیا نیامده اند، چه بسا همه آن ها جزء رجعت کنندگان باشند. یک امر مجهول را نمی توانیم بدون هیچ دلیلی- نه عقلی و نه نقلی- شرط لازم ظهور امام علیه السلام بدانیم. (نتوانستم بین این قسمت و ادعای لزوم دولت سازی و ... و آمادگی مقدات ظهور جمع ببندم) همه موارد رو بصورت خلاصه ذکر شد متن کامل در کتاب : https://download.ghbook.ir/downloads.php?id=9739&file=9739-fa-abe-govara.pdf&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site مورد چهارم : استاد برای مورد آخر یک سوال شخصی داشتم (با توجه به اینکه در همین کتاب خوندم خبر دادن از تشرّف خدمت امام عصر علیه السلام صحیح است و منعی نداره) آیا تابحال خدمت امام عصر مشرف شده اید؟ اگر مورد یا مواردی را نقل کنید باعث روشنی چشممون است از خداوند برای شما آرزوی عمر پر خیر و برکت در پناه امام زمان امام زمان رو دارم عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: جواب سؤال مذکور درجواب سؤال شماره 31814 داده شد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31837
🔸 #یادداشت_ویژه
🔸شعار عدالت خواهی،رویش هاوریزش ها
🔮استادطاهرزاده
🌐https://lobolmizan.ir/special-post/867
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
🔸 #یادداشت_ویژه
🔸شعار عدالت خواهی،رویش هاوریزش ها
🔮استادطاهرزاده
✅باسمه تعالی
با سلام و با تشکر از استاد طاهرزاده که وقت خود را جهت جوابدادن به سؤالات ما در اختیار ما قرار دادند، سؤالات خود را خدمتشان عرض میکنیم:
1- جایگاه و ریشه دینی عدالت خواهی با توجه به سایر ارزشهای دینی کجاست!؟! آیا میتوان گفت برقراری عدالت مهمترین رسالت حکومت دینی میباشد؟ آیا برجسته سازی عدالت منجر به ایجاد تصویری کاریکاتوری از اسلام نخواهد شد؟
جواب: باسمه تعالی: شریعت اسلام راهی است به سوی توحید و درک حضور خداوند در عالم در همه مناسبات بشری، تا انسان خود را در هویت معنوی و قدسی خود احساس کند. در راستای حضور توحید در مناسبات، موضوع «عدالت» یکی از ابعاد این حضور است، به این معنا که هر ذیحقّی باید به حق خود برسد، چه آن حق و حقوق، اجتماعی باشد و چه اقتصادی. آری! چنانچه در راستای تحقق عدالت اقتصادی از سایر ابعاد توحیدی غفلت شود ما با امری نامتعادل روبهرو میشویم زیرا اسلام یک کلّ است و در بستر اسلام با چنین هویتی از ریزش فرزندان انقلاب به نام عدم رعایت عدالت مصون خواهیم ماند.
2- آیا میتوان گفت عدالت خواهی در حوزههای علمیه بر فرض وجود، جریانی وارداتی از دانشگاه و جامعه به حوزههای علمیه میباشد؟ آیا عدالتخواهی در حوزهها را میتوان جریان نامید؟
جواب: به نظر بنده اینطور نیست. عدالت در ذاتِ توحید نهفته است و یک انسان موحد حتماً نسبت به رعایت حقوق افراد حساس است. مشکل آنجایی پیش میآید که بدون حضور توحیدی بخواهیم بر عدالت تأکید کنیم و از برکاتی که تأکید بر رعایت حقوق افراد که منجر به نوعی قرب الهی میشود، خود را محروم کنیم بهخصوص که قرآن میفرماید: «اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِر»(رعد/26). پس اینطور نیست که گمان کنیم عدالت به معنای داشتن امکانات مساوی است برای انسانها و اینطور هم نیست که خداوند رزق انسانها را بر عهده نگرفته باشد زیرا میفرماید: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»(هود/6) پس اگر شرایط طوری است که انسانها از رزق طبیعی خود محروم شدهاند وظیفه همگان است که حق آنها را به آنها برگردانند ولی در فضای الهی و معنوی.
3- جریان غالب طلاب و حوزهها به چه میزان با عدالتخواهی نسبت و همپوشانی دارد؟ به نظر میرسد محافظهکاری رایج در حوزهها نمیتواند با عدالتخواهی نسبت درستی برقرار کند.
جواب: هرچه هست ما در بستر راهی که انبیاء در مقابل ما گشودهاند مأمور به قیام قسط هستیم، به همان معنایی که قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس...»(حدید/25) ملاحظه کنید کتاب و میزان و حدید نازل شدهاند تا در بستر چنین عطایایی مردم به میدان آیند و قسط را در جامعه نهادینه کنند ولی اگر آن قسط بر بنیانهای الهی آن شکل نگیرد، عملاً نتیجهبخش نخواهد بود به این معنا که ارزش انسانها به تقوا است و در عین حال باید حقوق افراد رعایت شود و به اندازهای که بر تقوا تأکید شود، جامعه نسبت به حقوق افراد حساس میشود.
4- نظر شما نسبت به اشخاص و جریانهای حوزوی که نماد عدالتخواهی محسوب میشوند چیست؟ سیره حضرت امام«رضواناللهتعالیعلیه» و مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) چه شاخصههایی دارد؟
جواب: بنده حضرت امام«رضواناللهتعالیعلیه» و مقام معظم رهبری«حفظهاللهتعالی» را نماد روشنی از عدالتخواهی به معنای اسلامی آن میدانم از آن جهت که در این مسیر مرزها را حفظ کردهاند بر عکس جریانهای افراطی که به بهانه عدالتخواهی و برجستهکردن بعضی بیعدالتیها متوجه حضور تاریخی انقلاب اسلامی نیستند که بنا دارد انسانیت را احیاء کند و عدالت وجهی از وجوه آن است و لذا نباید برای آبادکردن دهی، شهری را خراب کنیم.
5- از آسیبهای افراط در عدالت خواهی کدامها را مهمتر میدانید و چگونه باید با آنها مواجهه داشت؟ نسبت عدالت با ثروت اندوزی و یا زندگی در سطح طبقات بالای جامعه یا نسبتش با عدم تجسس در امور شخصی افراد یا عدم قضاوتگری منفی غیرموجه در مورد سبک زندگی افراد چیست؟
جواب: ما بیشتر مأمور به رعایت عدالت هستیم و نهادهای اجتماعی و مراکز توزیع ثروت باید نسبت به این امر حساس باشند و این یکی از مطالبات مردم و طلاب و دانشجویان باید باشد، ولی با رعایت اخلاق. روحیه سرمایهداری که انسانها معنای خود را داشتنِ ثروت بدانند که از آثار فرهنگ مدرنیته است، غیر از در اختیارداشتن امکاناتی است که عدهای در اختیار دارند تا به کمک آن امکانات کارآفرینی کنند و باید نسبت به تفاوت این دو امر حساس بود و آن دو را از هم جدا دانست. آری! آنهایی که بیدلیل از رانت استفاده کردهاند و اموال عمومی را
به نفع خود تصاحب کردهاند، باید محاکمه شوند و ما باید از نظام قضایی نسبت به ورود به این نوع ثروتاندوزیها مطالبه داشته باشیم. کاری که با جریان «هفت تپه» انجام شد. ولی اگر خدای ناکرده حساسیتهایی بیجا و افراطی در جامعه ایجاد کردیم منجر به یأس جوانان نسبت به آینده انقلاب اسلامی میشود.
6- عدالتخواهیِ انقلابی با صبر انقلابی در حکومت اسلامی چگونه قابل جمع است؟
جواب: همینکه متوجه باشیم ذات انقلاب اسلامی در مسیر جلوگیری از رانتخواری است و انقلاب بالاخره از طوفانهایی که دولت سازندگی در مسیر ایجاد اشرافیت دامن زد، عبور میکند؛ عدالتخواهیِ ما با صبر انقلابی همراه خواهد بود و به آینده امیدوار خواهیم شد. وقتی جامعه در مسیر توحید قرار گرفت باید چشم به راه بود، چشم به راهِ آیندهای که از راه میرسد تا ما آن کسی شویم که باید باشیم. خبر از چیزی میدهد که با آن میتوان آغاز دیگری را به انتظار نشست و آن، آینده دینداری ما میباشد. گویا آتشی در درون انسانهای این عصر برافروخته شده است و به زمانهای میاندیشند که همچون راهی گشوده در مقابلشان باز شده تا به جهانی دیگر بیندیشند و این راه در این تاریخ، انقلاب اسلامی است.
7- جایگاه و نقش عدالتخواهی در رشد و تطور انقلاب اسلامی چیست؟
جواب: وقتی انسان در بستر نورِ توحید نسبت به عدالت حساس شود عملاً نهتنها خودش منوّر به نور توحید میگردد، بلکه جامعه را نیز در شور ایمان و توحید وارد میکند و از این جهت این نوع عدالتخواهی موجب بسط انسانیت در جهان امروز میشود و معنای انقلاب اسلامی در جهان استکباری و راز مقابله ما با استکبار معلوم میگردد. امری که بشر امروز تشنه آن است و عدالتخواهی در این مسیر موجب رویشهای بیشتر یاران انقلاب میشود و این به شرطی است که عدالتخواهی را در شرایط جدید و در جهان جدید دنبال کنیم. و در همین رابطه رهبر معظم انقلاب«حفظهالله» میفرمایند:
«ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد.»( ۱۴۰۰/۰۲/۲۱)
با توجه به امر فوق باید در عین توجه به معنی عدالت در آموزههای سنتی خود برای حضور در جهان جدید به معانی و مصادیق دیگر عدالت نظر داشت، وگرنه در عین دغدغه عدالتخواهی گرفتار نوعی بیتاریخی میشویم.
والسلام
🌐https://lobolmizan.ir/special-post/867
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31840
⁉️عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی. ببخشید یک سوال داشتم راجع به آیه مربوط به سوره بلد که عبارت "فک رقبه" در آن آمده. سوال من اینجاست که در دنیای کنونی و در عصر حاضر که برده داری منسوخ شده، مصداق این عبارت چه چیزی میتواند باشد تا ما آن را دستاویزی برای خودمان قرار بدهیم و بی بهره نمونیم. آیا آزاد کردن زندانی هم جزو فک رقبه حساب میشود یا چیز دیگری مد نظر است؟ متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! امروز «فک رقبه» آزادکردنِ گردنها از زیر بار قرضها است و آزادکردن گردنها از زیر بارِ باورهای غلط تا انسان بتواند بهترین انتخابها را داشته باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31840
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31841
⁉️سلام نظریه روح معنا چقدر می تواند در تفسیر قرآن موثر باشد؟ آیا این نظریه را می توان برای همه استدلال کرد یا اینکه بیشتر دوقی است و چشیدنی؟ چنانچه مورد تایید حضرتعالی است، را ههای رسیدن به این درجه چیست؟ (مسیر عرفان و رشد اخلاق یا عقل و فلسفه)
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید بتوان گفت همان نگاه هرمنوتیکی به متون میباشد که ما متوجه روحی باشیم که الفاظ متون، اشاره به آن دارند و این حساسیت خوبی است برای نزدیک شدن به معانی متون دین. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31841
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31842
💠توبهای سلحشورانه
⁉️سلام خدمت استاد گرامی استاد در خصوص بعضی موارد که سوال بعضی از دوستان هست که درگیر گناه هستیم (عموما جنسی) و بارها توبه می کنیم و توبه می شکنیم اغلب هم شما پاسخی به این مضمون داده اید که توبه نشانه این است که خدا شما را به حال خود رها نکرده و اگر صد بار توبه شکسته ای باز آی و اینکه آنقدر این توبه را ادامه دهید تا به نور آن مشکلات حل شوندو توجه به مهمان ناخوانده بودن گناهان (البته صحبت و پاسخ شما روح خودش رو داره و من صرفا تیتر راه کار رو منظورم بود) بعضی موارد پیش میاد دوستی سوالی می پرسه ، سعی می کنم به پاسخ شما ارجاعش بدم ولی وقتی ماها متن پاسخ رو برای کسی ارسال می کنیم اون حضور شما هم کمتر دیده میشه و شاید بیشتر راهکار برای افراد می مونه سوالم این بود آیا با این وجود و با این نگاه ، هنوز نمی شه یک راهکاری هم ارائه داد که از شر این شیاطین خلاصی پیدا کرد؟ مثلا آیا به کسی که در سوریه و یا در یمن در برابر دشمنان می جنگه صرف این دلگرمی که بالاخره جبهه حق پیروز است کافیست یا این که باید یه دفاع ضد موشکی بهش داد که بتونه تهاجم هوایی رو دفع کنه یک عبادتی ، ذکری ،دعایی چیزی بالاخره مثلا نمازهای نافله و دعاهای در تعقیب اون و یا چه بدانم استاد سامانه پدافند هوایی نیازمندیم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! دفاع ضد موشکی که به خوبی بر آن تأکید دارید، همان حضور در تاریخ انقلاب اسلامی است که انسان معنای خاصی از جنس معنایی که شهدا برای خود یافتند، مییابند و از این طریق با مقابله با صحنههای فساد دشمن به زیباترین شکل پاکدامنی و عفت خود را حفظ میکند زیرا میداند که قضیه، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی است و لذا زشتیِ این نوع گناهان را از زاویه اجتماعی و سیاسی آن مدّ نظر قرار میدهد. و اینجا است که توبه او راهی میشود برای هرچه بیشتر نزدیکشدن به جهانی که شهدا در آن وارد شدهاند یعنی توبهای سلحشورانه. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31842
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31843
⁉️سلام استاد عزیز حضرتعالی در مباحثتون از روایات استفاده می کنید که با توجه به سبقه حوزویتون مایلم سوالی بپرسم. آیا از حیث حدیث شناسی از لحاظ صحت و سقم متن و سند روایات، معناشناسی لغات و از این دست مسایل کمک می گیرید یا به فحص اساتیدتون از جمله علامه و امام و آقایان آملی اعتماد می کنید؟ از این جهت می پرسم که به نظرم باید به اجتهاد در تولید علم از منابع برسیم و از تقلید عبور کنیم اگه می خوایم از تمدن جهان شمول اسلامی حرف بزنیم و با روش هایی که علمای جوان و متاسفانه مهجور حوزه ازش حرف میزنن اجتهاد منحصر در فقه نباید باشه و مسیرش هم هرگز نیاز نیست که اینقدر پیچیده، نامانوس و مطول باشه و البته در کنار انتقاد، پیشنهادات معقولی هم دارن که اگه مایل هستید یا کتاب هاشونو براتون بفرستم یا آدرس و اسم تقدیم کنم. دعا کنید خدا توفیق و امکان حضور بده تا چند خبری و لو اندک ازین دست امیدبخش های بیدار کننده از حوزه علمیه ی نازا شده ی امام صادق علیه السلام براتون بیارم که برای امثال من که نا امید از طریق اجتهاد بودیم، کور سوی امیدی هست در ظلمت این دالان ویران که سالهاست جز خروجی کَمّی، خبری از کیفیت درش نیست که این اتلاف استعداد نطفه های شیعه فقط و فقط در قیامت ظرفیت بررسی همه ابعادش هست و براستی قیامت چه موید خوبی بر عدالت کردگار بی همتاس. علی الحساب اگه صلاح دیدید به این مقاله نگاهی بندازید: دلبری، سیدعلی(1391)، آسیب شناسی فهم حدیث، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، معاونت پژوهشی، دفتر پژوهش، چاپ اول همکلامی با حضرتعالی افتخار بنده هست و اطاله کلام از سر حب استاد شاگردی. عذرا مولای
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: وظیفه مهم امروزین ما فهم حضور تاریخی انقلاب اسلامی است و تبیین راه شهدا ذیل ولایت فقیه. گفت:
عاقل به کنار جوی پی پل میگشت
دیوانه پا برهنه از جوی گذشت
موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31843
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31844
⁉️عرض سلام و ادب بنده طلبه هستم چندین سال است سیر مطالعاتی و مباحث شما را دنبال می کنم الحمدالله بسیار مفید و عالی است احساس می کنم باید کتب دیگر از نویسندگان دیگر راهم انشاالله مطالعه کنم اول اینکه شما سیر مطالعاتی موضوعی را پیشنهاد می دهید یا اینکه در هر سیر کتب یک نویسنده مطالعه شود دوم اینکه کتب کدام علما را پیشنهاد می کنید خداوند عمر با برکت به شما عنایت کند
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال از تفسیر قیّم المیزان غافل نباشید. خودْ راه بگویدت که چون باید کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31844
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31847
💠در موضوع عین ثابته
⁉️استاد گرامی دامت افاضاته سلام علیکم سوال بنده در مورد هیولی و اعیان ثابته است۔ اگر درست فهمیده باشم از واژه هیولی به دو معنی استفاده می شود؛ یکی به معنی کلی که ماده ای باشد سراسر بالقوه که عرفاء بهش نفس رحمانی می گویند۔ و دوم مادّه رو هم هیولی می گویند چون استعداد فعلیت خاص رو داراست۔ آیا می توان گفت که معنی اول هیولیٰ یعنی مادّه اوّلیه کلی که دارای تمام استعداد های ممکن می باشد و هیولیٰ به معنی دوم یعنی مادّه دارای استعداد مشخص و محدود؟ علاوه ازین آیا میتوان معنی دوم هیولیٰ (اگر درست فهمیده باشم) رو عین ثابت نیز تلقی نمود؟ متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید بتوان «عین ثابته» را همان مقام امکان ذاتیِ انسان قلمداد کرد به آن معنا که انسان در مقام وجود علمیاش میتواند وجود دنیایی خود را انتخاب کند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31847
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31849
⁉️سلام علیکم وقت بخیر در کلیپی از علامه حسن زاده(ره) نقل شد ایشان شهدا را بالاتر از اولیاالله میدانستند،میفرمایید این به چه معناست،و دقیقا منظور از اولیا در این بیان چیست؟ و اینکه این چگونه رخ داد؟ به لحاظ تاریخی برای ما هم امکان عشق بازی با حضرت حق تا آنجایی که دیگر بالاتر نیست وجود دارد؟چون جایی علی الظاهر فرمودید اون امکان برای ما کمرنگ شده و میتوانیم با راستی و دوستی نهایتا انسان های خوبی باشیم ممنونم
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: اصل بر آن است که حضرت استاد، شهدا را اولیای الهی میدانند یعنی کسانی که ذیل ولایت الهی به میان آمدهاند و عمل میکنند و اگر گفته شده باشد هم که آنها بالاتر از اولیای الهی هستند؛ شاید منظورشان عرفای معمول باشد که خود آنها نیز خود را فقیر إلی الله میدانند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31849
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan