🔸 #یادداشت_ویژه
🔸شعار عدالت خواهی،رویش هاوریزش ها
🔮استادطاهرزاده
🌐https://lobolmizan.ir/special-post/867
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
🔸 #یادداشت_ویژه
🔸شعار عدالت خواهی،رویش هاوریزش ها
🔮استادطاهرزاده
✅باسمه تعالی
با سلام و با تشکر از استاد طاهرزاده که وقت خود را جهت جوابدادن به سؤالات ما در اختیار ما قرار دادند، سؤالات خود را خدمتشان عرض میکنیم:
1- جایگاه و ریشه دینی عدالت خواهی با توجه به سایر ارزشهای دینی کجاست!؟! آیا میتوان گفت برقراری عدالت مهمترین رسالت حکومت دینی میباشد؟ آیا برجسته سازی عدالت منجر به ایجاد تصویری کاریکاتوری از اسلام نخواهد شد؟
جواب: باسمه تعالی: شریعت اسلام راهی است به سوی توحید و درک حضور خداوند در عالم در همه مناسبات بشری، تا انسان خود را در هویت معنوی و قدسی خود احساس کند. در راستای حضور توحید در مناسبات، موضوع «عدالت» یکی از ابعاد این حضور است، به این معنا که هر ذیحقّی باید به حق خود برسد، چه آن حق و حقوق، اجتماعی باشد و چه اقتصادی. آری! چنانچه در راستای تحقق عدالت اقتصادی از سایر ابعاد توحیدی غفلت شود ما با امری نامتعادل روبهرو میشویم زیرا اسلام یک کلّ است و در بستر اسلام با چنین هویتی از ریزش فرزندان انقلاب به نام عدم رعایت عدالت مصون خواهیم ماند.
2- آیا میتوان گفت عدالت خواهی در حوزههای علمیه بر فرض وجود، جریانی وارداتی از دانشگاه و جامعه به حوزههای علمیه میباشد؟ آیا عدالتخواهی در حوزهها را میتوان جریان نامید؟
جواب: به نظر بنده اینطور نیست. عدالت در ذاتِ توحید نهفته است و یک انسان موحد حتماً نسبت به رعایت حقوق افراد حساس است. مشکل آنجایی پیش میآید که بدون حضور توحیدی بخواهیم بر عدالت تأکید کنیم و از برکاتی که تأکید بر رعایت حقوق افراد که منجر به نوعی قرب الهی میشود، خود را محروم کنیم بهخصوص که قرآن میفرماید: «اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِر»(رعد/26). پس اینطور نیست که گمان کنیم عدالت به معنای داشتن امکانات مساوی است برای انسانها و اینطور هم نیست که خداوند رزق انسانها را بر عهده نگرفته باشد زیرا میفرماید: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»(هود/6) پس اگر شرایط طوری است که انسانها از رزق طبیعی خود محروم شدهاند وظیفه همگان است که حق آنها را به آنها برگردانند ولی در فضای الهی و معنوی.
3- جریان غالب طلاب و حوزهها به چه میزان با عدالتخواهی نسبت و همپوشانی دارد؟ به نظر میرسد محافظهکاری رایج در حوزهها نمیتواند با عدالتخواهی نسبت درستی برقرار کند.
جواب: هرچه هست ما در بستر راهی که انبیاء در مقابل ما گشودهاند مأمور به قیام قسط هستیم، به همان معنایی که قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس...»(حدید/25) ملاحظه کنید کتاب و میزان و حدید نازل شدهاند تا در بستر چنین عطایایی مردم به میدان آیند و قسط را در جامعه نهادینه کنند ولی اگر آن قسط بر بنیانهای الهی آن شکل نگیرد، عملاً نتیجهبخش نخواهد بود به این معنا که ارزش انسانها به تقوا است و در عین حال باید حقوق افراد رعایت شود و به اندازهای که بر تقوا تأکید شود، جامعه نسبت به حقوق افراد حساس میشود.
4- نظر شما نسبت به اشخاص و جریانهای حوزوی که نماد عدالتخواهی محسوب میشوند چیست؟ سیره حضرت امام«رضواناللهتعالیعلیه» و مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) چه شاخصههایی دارد؟
جواب: بنده حضرت امام«رضواناللهتعالیعلیه» و مقام معظم رهبری«حفظهاللهتعالی» را نماد روشنی از عدالتخواهی به معنای اسلامی آن میدانم از آن جهت که در این مسیر مرزها را حفظ کردهاند بر عکس جریانهای افراطی که به بهانه عدالتخواهی و برجستهکردن بعضی بیعدالتیها متوجه حضور تاریخی انقلاب اسلامی نیستند که بنا دارد انسانیت را احیاء کند و عدالت وجهی از وجوه آن است و لذا نباید برای آبادکردن دهی، شهری را خراب کنیم.
5- از آسیبهای افراط در عدالت خواهی کدامها را مهمتر میدانید و چگونه باید با آنها مواجهه داشت؟ نسبت عدالت با ثروت اندوزی و یا زندگی در سطح طبقات بالای جامعه یا نسبتش با عدم تجسس در امور شخصی افراد یا عدم قضاوتگری منفی غیرموجه در مورد سبک زندگی افراد چیست؟
جواب: ما بیشتر مأمور به رعایت عدالت هستیم و نهادهای اجتماعی و مراکز توزیع ثروت باید نسبت به این امر حساس باشند و این یکی از مطالبات مردم و طلاب و دانشجویان باید باشد، ولی با رعایت اخلاق. روحیه سرمایهداری که انسانها معنای خود را داشتنِ ثروت بدانند که از آثار فرهنگ مدرنیته است، غیر از در اختیارداشتن امکاناتی است که عدهای در اختیار دارند تا به کمک آن امکانات کارآفرینی کنند و باید نسبت به تفاوت این دو امر حساس بود و آن دو را از هم جدا دانست. آری! آنهایی که بیدلیل از رانت استفاده کردهاند و اموال عمومی را
به نفع خود تصاحب کردهاند، باید محاکمه شوند و ما باید از نظام قضایی نسبت به ورود به این نوع ثروتاندوزیها مطالبه داشته باشیم. کاری که با جریان «هفت تپه» انجام شد. ولی اگر خدای ناکرده حساسیتهایی بیجا و افراطی در جامعه ایجاد کردیم منجر به یأس جوانان نسبت به آینده انقلاب اسلامی میشود.
6- عدالتخواهیِ انقلابی با صبر انقلابی در حکومت اسلامی چگونه قابل جمع است؟
جواب: همینکه متوجه باشیم ذات انقلاب اسلامی در مسیر جلوگیری از رانتخواری است و انقلاب بالاخره از طوفانهایی که دولت سازندگی در مسیر ایجاد اشرافیت دامن زد، عبور میکند؛ عدالتخواهیِ ما با صبر انقلابی همراه خواهد بود و به آینده امیدوار خواهیم شد. وقتی جامعه در مسیر توحید قرار گرفت باید چشم به راه بود، چشم به راهِ آیندهای که از راه میرسد تا ما آن کسی شویم که باید باشیم. خبر از چیزی میدهد که با آن میتوان آغاز دیگری را به انتظار نشست و آن، آینده دینداری ما میباشد. گویا آتشی در درون انسانهای این عصر برافروخته شده است و به زمانهای میاندیشند که همچون راهی گشوده در مقابلشان باز شده تا به جهانی دیگر بیندیشند و این راه در این تاریخ، انقلاب اسلامی است.
7- جایگاه و نقش عدالتخواهی در رشد و تطور انقلاب اسلامی چیست؟
جواب: وقتی انسان در بستر نورِ توحید نسبت به عدالت حساس شود عملاً نهتنها خودش منوّر به نور توحید میگردد، بلکه جامعه را نیز در شور ایمان و توحید وارد میکند و از این جهت این نوع عدالتخواهی موجب بسط انسانیت در جهان امروز میشود و معنای انقلاب اسلامی در جهان استکباری و راز مقابله ما با استکبار معلوم میگردد. امری که بشر امروز تشنه آن است و عدالتخواهی در این مسیر موجب رویشهای بیشتر یاران انقلاب میشود و این به شرطی است که عدالتخواهی را در شرایط جدید و در جهان جدید دنبال کنیم. و در همین رابطه رهبر معظم انقلاب«حفظهالله» میفرمایند:
«ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد.»( ۱۴۰۰/۰۲/۲۱)
با توجه به امر فوق باید در عین توجه به معنی عدالت در آموزههای سنتی خود برای حضور در جهان جدید به معانی و مصادیق دیگر عدالت نظر داشت، وگرنه در عین دغدغه عدالتخواهی گرفتار نوعی بیتاریخی میشویم.
والسلام
🌐https://lobolmizan.ir/special-post/867
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31840
⁉️عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی. ببخشید یک سوال داشتم راجع به آیه مربوط به سوره بلد که عبارت "فک رقبه" در آن آمده. سوال من اینجاست که در دنیای کنونی و در عصر حاضر که برده داری منسوخ شده، مصداق این عبارت چه چیزی میتواند باشد تا ما آن را دستاویزی برای خودمان قرار بدهیم و بی بهره نمونیم. آیا آزاد کردن زندانی هم جزو فک رقبه حساب میشود یا چیز دیگری مد نظر است؟ متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! امروز «فک رقبه» آزادکردنِ گردنها از زیر بار قرضها است و آزادکردن گردنها از زیر بارِ باورهای غلط تا انسان بتواند بهترین انتخابها را داشته باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31840
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31841
⁉️سلام نظریه روح معنا چقدر می تواند در تفسیر قرآن موثر باشد؟ آیا این نظریه را می توان برای همه استدلال کرد یا اینکه بیشتر دوقی است و چشیدنی؟ چنانچه مورد تایید حضرتعالی است، را ههای رسیدن به این درجه چیست؟ (مسیر عرفان و رشد اخلاق یا عقل و فلسفه)
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید بتوان گفت همان نگاه هرمنوتیکی به متون میباشد که ما متوجه روحی باشیم که الفاظ متون، اشاره به آن دارند و این حساسیت خوبی است برای نزدیک شدن به معانی متون دین. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31841
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31842
💠توبهای سلحشورانه
⁉️سلام خدمت استاد گرامی استاد در خصوص بعضی موارد که سوال بعضی از دوستان هست که درگیر گناه هستیم (عموما جنسی) و بارها توبه می کنیم و توبه می شکنیم اغلب هم شما پاسخی به این مضمون داده اید که توبه نشانه این است که خدا شما را به حال خود رها نکرده و اگر صد بار توبه شکسته ای باز آی و اینکه آنقدر این توبه را ادامه دهید تا به نور آن مشکلات حل شوندو توجه به مهمان ناخوانده بودن گناهان (البته صحبت و پاسخ شما روح خودش رو داره و من صرفا تیتر راه کار رو منظورم بود) بعضی موارد پیش میاد دوستی سوالی می پرسه ، سعی می کنم به پاسخ شما ارجاعش بدم ولی وقتی ماها متن پاسخ رو برای کسی ارسال می کنیم اون حضور شما هم کمتر دیده میشه و شاید بیشتر راهکار برای افراد می مونه سوالم این بود آیا با این وجود و با این نگاه ، هنوز نمی شه یک راهکاری هم ارائه داد که از شر این شیاطین خلاصی پیدا کرد؟ مثلا آیا به کسی که در سوریه و یا در یمن در برابر دشمنان می جنگه صرف این دلگرمی که بالاخره جبهه حق پیروز است کافیست یا این که باید یه دفاع ضد موشکی بهش داد که بتونه تهاجم هوایی رو دفع کنه یک عبادتی ، ذکری ،دعایی چیزی بالاخره مثلا نمازهای نافله و دعاهای در تعقیب اون و یا چه بدانم استاد سامانه پدافند هوایی نیازمندیم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! دفاع ضد موشکی که به خوبی بر آن تأکید دارید، همان حضور در تاریخ انقلاب اسلامی است که انسان معنای خاصی از جنس معنایی که شهدا برای خود یافتند، مییابند و از این طریق با مقابله با صحنههای فساد دشمن به زیباترین شکل پاکدامنی و عفت خود را حفظ میکند زیرا میداند که قضیه، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی است و لذا زشتیِ این نوع گناهان را از زاویه اجتماعی و سیاسی آن مدّ نظر قرار میدهد. و اینجا است که توبه او راهی میشود برای هرچه بیشتر نزدیکشدن به جهانی که شهدا در آن وارد شدهاند یعنی توبهای سلحشورانه. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31842
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31843
⁉️سلام استاد عزیز حضرتعالی در مباحثتون از روایات استفاده می کنید که با توجه به سبقه حوزویتون مایلم سوالی بپرسم. آیا از حیث حدیث شناسی از لحاظ صحت و سقم متن و سند روایات، معناشناسی لغات و از این دست مسایل کمک می گیرید یا به فحص اساتیدتون از جمله علامه و امام و آقایان آملی اعتماد می کنید؟ از این جهت می پرسم که به نظرم باید به اجتهاد در تولید علم از منابع برسیم و از تقلید عبور کنیم اگه می خوایم از تمدن جهان شمول اسلامی حرف بزنیم و با روش هایی که علمای جوان و متاسفانه مهجور حوزه ازش حرف میزنن اجتهاد منحصر در فقه نباید باشه و مسیرش هم هرگز نیاز نیست که اینقدر پیچیده، نامانوس و مطول باشه و البته در کنار انتقاد، پیشنهادات معقولی هم دارن که اگه مایل هستید یا کتاب هاشونو براتون بفرستم یا آدرس و اسم تقدیم کنم. دعا کنید خدا توفیق و امکان حضور بده تا چند خبری و لو اندک ازین دست امیدبخش های بیدار کننده از حوزه علمیه ی نازا شده ی امام صادق علیه السلام براتون بیارم که برای امثال من که نا امید از طریق اجتهاد بودیم، کور سوی امیدی هست در ظلمت این دالان ویران که سالهاست جز خروجی کَمّی، خبری از کیفیت درش نیست که این اتلاف استعداد نطفه های شیعه فقط و فقط در قیامت ظرفیت بررسی همه ابعادش هست و براستی قیامت چه موید خوبی بر عدالت کردگار بی همتاس. علی الحساب اگه صلاح دیدید به این مقاله نگاهی بندازید: دلبری، سیدعلی(1391)، آسیب شناسی فهم حدیث، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، معاونت پژوهشی، دفتر پژوهش، چاپ اول همکلامی با حضرتعالی افتخار بنده هست و اطاله کلام از سر حب استاد شاگردی. عذرا مولای
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: وظیفه مهم امروزین ما فهم حضور تاریخی انقلاب اسلامی است و تبیین راه شهدا ذیل ولایت فقیه. گفت:
عاقل به کنار جوی پی پل میگشت
دیوانه پا برهنه از جوی گذشت
موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31843
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31844
⁉️عرض سلام و ادب بنده طلبه هستم چندین سال است سیر مطالعاتی و مباحث شما را دنبال می کنم الحمدالله بسیار مفید و عالی است احساس می کنم باید کتب دیگر از نویسندگان دیگر راهم انشاالله مطالعه کنم اول اینکه شما سیر مطالعاتی موضوعی را پیشنهاد می دهید یا اینکه در هر سیر کتب یک نویسنده مطالعه شود دوم اینکه کتب کدام علما را پیشنهاد می کنید خداوند عمر با برکت به شما عنایت کند
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال از تفسیر قیّم المیزان غافل نباشید. خودْ راه بگویدت که چون باید کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31844
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31847
💠در موضوع عین ثابته
⁉️استاد گرامی دامت افاضاته سلام علیکم سوال بنده در مورد هیولی و اعیان ثابته است۔ اگر درست فهمیده باشم از واژه هیولی به دو معنی استفاده می شود؛ یکی به معنی کلی که ماده ای باشد سراسر بالقوه که عرفاء بهش نفس رحمانی می گویند۔ و دوم مادّه رو هم هیولی می گویند چون استعداد فعلیت خاص رو داراست۔ آیا می توان گفت که معنی اول هیولیٰ یعنی مادّه اوّلیه کلی که دارای تمام استعداد های ممکن می باشد و هیولیٰ به معنی دوم یعنی مادّه دارای استعداد مشخص و محدود؟ علاوه ازین آیا میتوان معنی دوم هیولیٰ (اگر درست فهمیده باشم) رو عین ثابت نیز تلقی نمود؟ متشکرم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید بتوان «عین ثابته» را همان مقام امکان ذاتیِ انسان قلمداد کرد به آن معنا که انسان در مقام وجود علمیاش میتواند وجود دنیایی خود را انتخاب کند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31847
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31849
⁉️سلام علیکم وقت بخیر در کلیپی از علامه حسن زاده(ره) نقل شد ایشان شهدا را بالاتر از اولیاالله میدانستند،میفرمایید این به چه معناست،و دقیقا منظور از اولیا در این بیان چیست؟ و اینکه این چگونه رخ داد؟ به لحاظ تاریخی برای ما هم امکان عشق بازی با حضرت حق تا آنجایی که دیگر بالاتر نیست وجود دارد؟چون جایی علی الظاهر فرمودید اون امکان برای ما کمرنگ شده و میتوانیم با راستی و دوستی نهایتا انسان های خوبی باشیم ممنونم
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: اصل بر آن است که حضرت استاد، شهدا را اولیای الهی میدانند یعنی کسانی که ذیل ولایت الهی به میان آمدهاند و عمل میکنند و اگر گفته شده باشد هم که آنها بالاتر از اولیای الهی هستند؛ شاید منظورشان عرفای معمول باشد که خود آنها نیز خود را فقیر إلی الله میدانند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31849
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31850
⁉️سلام و احترام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار چندی پیش سوالی خذمت شما ارسال کردم با نهایت سپاس از شما ، طلبه هستم در قم و از بودنم نارضایتی دارم و شما فرمودید: همانطور که علامه حسن زاده فرموده اند که اگر خود را با معارف آشنا نکنیم گمراه می شویم . و امر فرمودید تعمق در دین را داشته باشم درخواست از شما اینست که بفرمایید چه اعمالی و کتبی و... را پیش بگیرم . عاقبت بخیر انشاالله
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در کنار دروس رسمی حوزه پس از دنبالکردن بحث کتاب «ده نکته در معرفت نفس» و بحث «برهان صدیقین» از کتاب «از برهان تا عرفان» همراه با شرح صوتی آن دو کتاب، ابتدا سراغ بحث سورههای زمر و عنکبوت و آلعمران بروید همراه با شرح صوت آنها تا إنشاءالله راه شما به سوی تفسیر المیزان باز شود و در دل آن، قرآن برایتان گشوده گردد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31850
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره31851
⁉️سلام آیا میتوان گفت اعیان ثابته در مقام علم خداوند همان اسما الهی هستند که هنوز ظهور نکرده اند؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: اعیان ثابته مربوط به امکان ذاتی موجودات است یعنی همان امکان تحقق آنها در علم خدا. مگر نخواندهاید «سیه رویی ز ممکن در دو عالم / جدا هرگز نشد والله اعلم»؟ بنابراین ممکنالوجود در ذات خود هیچ است هیچ، هرچه هست ظهور انوار الهی است که در وجه امکانیِ موجودات به ظهور میآید. در این مورد خوب است که به جزوه «مبانی نظری عرفان در اسلام و مباحث «اعیان ثابته» و «وجه خاص» به آدرس https://lobolmizan.ir/leaflet/217 رجوع فرمایید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/31851
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan