۲۲- در اربعین؛همه جاده یک نقطه است، نقطه ای که تو ایستاده ای. کسی نه احساس سبقت می کند، نه جاماندگی. مگر قطره ها چنین حسی نسبت به هم دا رند؟
۲۳- در اربعین؛ می یابی که راه خدا از امام می گذرد و راه امام، از خلق.
۲۴- در اربعین؛ نفوذ نگاه و ثبات قدم زینب سلام الله علیها را می بینی که امتداد یافته است. چه جای عجب که قدمی خالصانه هزاران قدم شود؟ و مگر نه این است که خدا اجر محسنان را ضایع نمی کند.
۲۵- در اربعین؛ رنج و لذت، معنی می یابد. هرچیزی که از امام، برای امام و بسوی امام نباشد، رنج است و هرچیزی که از امام، برای امام و بسوی امام باشد، لذت.
۲۶- در اربعین؛ غدیر نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام ظهور یافت؛ الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی. اکمال و اتمام شهادت حسین علیه السلام و یارانش، با جوشش خون آنها در قلوب شیعیان ظاهر شد.
۲۷- در اربعین؛جهان شمول میشوی، چرا که کشش قدمهایت با طپشهای قلب امام تنظیم میشود. و امام، قلب عالم است.
۲۸- در اربعین؛ از دریچه نگاه زینب کبری سلام الله علیها، عالم را می بینی: ما رایت الا جمیلا.
۲۹- در اربعین؛ مییابی که: رضایت به داشتن نیست، به امام داشتن است.
۳۰- در اربعین؛ جایی برای جاماندگی باقی نمیماند. جامانده کسی را گویند که یا دیر میفهمد یا دیر اقدام میکند. دلهای مشتاقی که از ماهها قبل در انتظار سفری ملکوتیاند، جا نمیمانند هرچند محدودیت عالم خاک زنجیر به پایشان بسته باشد، «بُعد منزل نبود در سفر روحانی»
۳۱- در اربعین؛آمدهای که به امامت بگویی: اگر خاکی شوم، اگر خسته شوم، اگر گرسنه شوم، اگر تشنه شوم، اگر مجروح شوم، اگر، اگر، اگر... باز هم شرمنده تو و خاندان پاکت هستم. و شرمندگی، علامت عشق است.
۳۲- در اربعین؛ دنیایت قبل اربعین و بعد از آن عوض میشود. گرچه در یکی شوق وصال است و یکی خوف فراق، اما این شوق و خوف، شعاعی از جمال و جلال امام اند که نقطه ملاقاتشان، طریق الحسین است و فروغی از رخ ساقی است که به جام دلت تابیدن گرفته و تو را چنین میانه میدان به رقص واداشته است.
۳۳- در اربعین؛ مییابی که وقتی عقل، عاشق شود میتوان مناسبات عالم را تغییر داد.
۳۴- در اربعین؛ معنای فنا و بقا را خواهی یافت. رنجها میگذرند و فراموش میشوند و تنها خاطرات آسمانیاش میمانند و روز بروز بیشتر میدرخشند. «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبِّک ذوالجلالِ والاکرامِ».
۳۵- در اربعین؛ خلوت را در جلوت مییابی و جلوت را در خلوت. مناجات با خدایت را در خدمت به زائری میجویی و رابطهات با زائران را همان رابطه با خدا میبینی. به مقام جمع رسیدن ره صدساله ای است که در طریق الحسین میشود یک شبه طی کرد.
۳۶- در اربعین؛ شهدا را زندهتر از همیشه مییابی. چه میگویم؟ گویا خودت زنده شده و آنها را می بینی. اگر بساط «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونی» آنها پهن نبود، این همه مائده آسمانی از کجا میآمد؟!
۳۷- در اربعین؛ نفس واحد را خواهی یافت. همان وجه مشترک خلقت همه انسانها، حسین را میگویم. از این روست که گویی با همه آشنایی و همه، یکی هستند.
۳۸- در اربعین؛ معنای حرکت جوهری را خواهی دانست. مگر نه این است که جوهر و ذات ماده، حرکت است و تمام بودن ها به شدن ها ختم می شود و همه قوه ها به فعلیت؟ زمین به مرکزیت طریق الحسین بستر فعلیت یافتن قوایی است که با رسیدن به کمال یا همان امام خویش، آرام می گیرد. یوم تبدل الارض غیر الارض، آری! گویی طریق الحسین، زمین دیگری است.
۳۹- در اربعین؛ برهان صدیقین را مرور میکنی. آنانکه پا در این طریق میگذارند، با قدمهای استوار، قامتهای برافراشته، نگاههای نافذ و قلبهای مشتاق خویش چنین برهانی را اقامه میکنند که مگر میشود این امواج معرفت وایمان و شور و شوق و شعور و عشق به اقیانوس بیکران علم و ایمان وصل نبوده و از آن برنخاسته باشد؟ مگر جز صدیقین می توانند چنین ایمان و معرفتی را نه از خود بلکه شعاعی از خورشید وجود امام بدانند؟ اللهم اجعلنا مع النبیین والصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا..
۴۰- در اربعین؛ به انتظار طلوع خورشیدی هستی که ظهر عاشورا غروب کرد. پیوند اشک و لبخند نمایانگر ایمان توست به ظهور امام موعودی که روشناییها و زیباییهای اربعین، فقط پرتوی از تابش وجودش در عصر ظهور است. باش تا صبح دولتش بدمد کاین همه از نتایج سحر است.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! این ما و اینهمه جهانِ گشوده اربعینی آن هم در تاریخی که انسانها تنها در خانه تاریک خودشان بهسر میبرند حتی وقتی با وسایل سریع دنیای جدید هرجا که میخواهند میتوانند باشند. ولی عجیب است که هرچه بیشتر در تنهایی تاریک خود در هیچ جایی نیستند.
سخن اصلی بنده پس از تجربه اربعینیِ این سال، این است که اگر تا دیروز معتقد بودم هرکس در انقلاب اسلامی و در مقابله با استکبار حاضر نیست، در هیچ جایی حاضر نمیباشد و عملاً در هیچ جهانی جای ندارد؛ امروز عقیده دارم که اگر در این زمانه در دل انقلاب اسلامی این اربعین را «فهم» نکند، در هیچ جهانی حاضر نیست زیرا جهان امروزینِ آخرین بشر و بشرِ آخرالزمانی، حضور در نهاییترین جهان است که این یعنی درکِ نهاییترین ایثار خدّام و حضور در تاریخِ نهاییترین وجه انسانی بین سیل انسانهایی که آمدهاند یگانگیِ همدیگر را تجربه کنند.
به این فکر کنید که انسان آخرالزمانی هرچه میتواند از بستر هستی خود که عین اتصال به خالق هستیها است، اندیشههای تازه که مطابق روح نهاییترین انسان است می آفریند، نه آنکه به مطالبی بپردازد که باور به آن مطالب آسان باشد ولی در آن مطالب جواب نهاییترین طلب حاضر نباشد.
باید متوجه بود؛ انسان آخرالزمانی، انسانی است که از سیطره اندیشههای معمولی که امکان تردید در آنها هست، رهایی یافته تا با اصلترین اصلها روبهرو شود که انسانیت کامل است، انسانیتی که بالاتر از آن ممکن نیست و این یعنی اولیای الهی در نمادهایی همچون علی«علیهالسلام» و سیدالشهداء«علیهالسلام»، و لازمه چنان حضوری عبور از هر آن چیزی است که در آن توهّمات ساخته ذهن پنهان است، حضوری که مانع میشود تا انسان در گرداب نومیدی و انکار فرو غلتد. حضوری که این روزها میتوان در حرکت اربعینی آن را تجربه کرد و از آن به بعد با آن حضور در همه زندگی بهسر برد.
رخداد اربعینی این سالها، پنجرهای شده برای آنکه ما شیعیان، بهخصوص ما ایرانیان، تا جهان مدرن را درست بفهمیم، جهانی که تا دیروز با نوعی شیفتگی به آن مینگریستیم. در حالیکه امروز متوجه شدهایم جهان در وضعیت جدیدِ خود بیرون از ایران نیست و آینده جهان به نقش ایران در بستر انقلاب اسلامی پیوند خورده است و در این راستا و با توجه به این حضور، مردم ما در پیادهروی اربعینی حاضر میشوند که نوعی آمادگی است برای حضور در نظم جهانی پیش رو. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35909
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۵۹۱۱
⁉️ سلام علیکم استاد اینکه میفرمایید هیچ اتفاقی در عالم به کسی نمیرسه مگر با اذن و اراده خداوند،( توی مبحث توکل) اینکه در عالم عده ای بی گناه کشته میشوند اعم از کودکان و..، یا مثلا بچه هایی توسط مردم خلافکار دزدیده میشوند یا بعضی دختران مورد تجاوزی قرار میگیرند، اینها یعنی همه به اذن پروردگار است؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مرحوم شهید مطهری در کتاب «انسان و سرنوشت» و کتاب «عدل الهی» نکات ظریفی در این مورد به میان آوردهاند که در حدّ یک سؤال و جواب نمیگنجد. در اینکه خداوند نظام احسن خود را طوری شکل داده که هرکس میتواند انتخابی داشته باشد و در دل همین موانع، خود را شایسته ابدیت بکند؛ بحثی نیست. ولی اگر موضوعاتی را که میفرمایید با دقت دنبال کنیم آن طور نیست که هر کس توانسته باشد هر طور خواست هر ظلم و تجاوزی را انجام دهد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35911
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
📚#معرفی_کتاب
⬅️#انقلاب_اسلامی
📗عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی در این تاریخ
📄۴۶۳ صفحه
✍استاد اصغر طاهرزاده
🔊 شرح صوتی دارد
https://lobolmizan.ir/sound/681
🔻دانلود کتاب
https://lobolmizan.ir/book/319
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
📚#معرفی_کتاب
⬅️#انقلاب_اسلامی
📗عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی در این تاریخ
📄۴۶۳ صفحه
✍استاد اصغر طاهرزاده
🔊 شرح صوتی دارد
https://lobolmizan.ir/sound/681
⭕فهرست مطالب
🔅نظر به حضور تاريخي زعماي دين
🔅معناي بيتاريخي
🔅راه شناخت نقش تاريخي علماي دين
🔅گفتگويی ميان حال و گذشته
🔅مجال تفکر در خود
🔅عالمان دين و تفقه در دين
🔅نقشهي راه علماء دين
🔅زعماي دين و تجلي اسم «الله»
🔅راز حيات جامعه
🔅ولايت الهي در زمان غيبت
🔅راز شعور زعماي دين
🔅مديريت نوري
🔅ضرورت وجود زعيم
🔅امام خميني«رضواناللهعليه» و نظر به جايگاه جريانها
🔅نظر به جايگاه تاريخي انقلاب اسلامي
🔅سياست جزء انفکاکناپذير دين
🔅ريشه خلأ تحليل
🔅اميد در هر جايي نميرويد
🔅معناي بودن ما
امام خميني«رضواناللّهتعاليعليه» و مبارکترين نگاه در دنياي معاصر
🔅حضور در تاريخ زمانه
🔅حضرت مهدي (عج) و اميدواري بيشتر آن حضرت
🔅آنچه را بايد پشت سر گذاشت
🔅راز ادامه حيات انقلاب اسلامي
🔅شناخت تنگناهاي تاريخي
🔅راه رجوع به تفکر و تفاهم
🔅واقعيترين نگاه
🔅نظر به خداوند بدون حجاب
🔅جدال عقل و قلب در نظر به انقلاب اسلامي
🔅وَهمي که بر ذهن حاکم است
🔅تاريخ عبور از سقيفه
🔅بلندبودنِ اهداف و خطر يأس
🔅تا همديگر را بفهميم
🔅عقلي برتر از حکمت و عرفان رسمي
🔅اولين قدم براي حضور در اين تاريخ
🔅دورهي فترتِ دولت اسلامي
🔅برکات درک دورهي فترت
🔅خدايي که ما ميخواهيم
🔅معناي انتظار در اين دوران
🔅جبههاي که اشارات رهبري را درک ميکند
🔅انقلاب اسلامي، چراغي که خاموششدني نيست
🔅جنس کوتاهيهاي ما
آينههاي تمامنماي انقلاب اسلامي
🔅راه ظهور ارادهي الهي
🔅معناي قناعت تاريخي
🔅حقيقت دوران ما و جايگاه افکار و افراد در آن
🔅مسئوليت فهم ساير انديشهها نسبت به انقلاب اسلامي
🔅ما در چه لايهای از انقلاب هستيم؟
🔅معجزه تعامل
🔅تفاوت نگاه فلسفي با نگاه تخصصي به موضوعات علمي
🔅معناي هر کس نسبت به حقيقت اين دوران
🔅معنای انقلاب اسلامی در سنتهای عالم
🔅راز تعامل علی با خلفا
🔅کجا باشيم که هيچ جايی نباشيم؟
🔅انقلاب اسلامي بستر تعالي چه کساني است؟
🔅انقلاب اسلامي و عبور از 🔅حاکميت نفس امّاره
🔅حکمت متعاليه و ظهور وجه اشراقي انقلاب اسلامي
🔅چگونه تفکر به تاريخ ما برميگردد
🔅خصوصيات فضاي تفاهم
🔅احساس تاريخ گذشته
🔅چگونگي درکِ بديهي تاريخي
🔅وقتي تفکر به تاريخ ما برميگردد
🔅احساس ارادهي الهي در تاريخ
🔅در حيرتِ هست و نيست
🔅الفباي مخصوص اين تاريخ
🔅زبان تذکر و اشاره
🔅عصر توبهي بشر
🔅بازگشت به هويت از دسترفته
🔅افقي ديگر گشوده شده
🔅جايگاه تاريخي انقلاب اسلامي و جريانات سياسي، در آينده
🔅نظر به لايههاي باطني حادثهها در تاريخ
🔅عبور از يک فکر يا حذف آن
🔅انقلاب اسلامي و توانايي عبور از جريانهاي انحرافي
🔅آيندهداري انقلاب اسلامي
🔅جايگاه تاريخي فرهنگها
🔅انقلاب اسلامي، فتحي تاريخي
🔅راز تفاوت دو نگاه
🔅ادامه علي در تاريخ
🔅راز ريزشها در انقلاب
🔅رابطهي اشراقي مؤمنين با امام معصوم
🔅تفاوت علمای دين
🔅حرکتي پيشتازانه
🔅خطر انقلاب اسلامي منهاي سيرهي امام خميني«رضواناللهتعاليعليه»
🔅نظر به جايگاه تاريخي حادثهها
🔅شناخت ظرفيت زمانه شروع عبور از موانع
🔅روشهاي پايداري در جبههي فرهنگي انقلاب اسلامي
🔅راهي به سوي بلوغ انقلاب اسلامي
🔅کلافه همه يا هيچ
🔅عملي در خور تمدن اسلامي
🔅در صراط مستقيم اي دل کسي گمراه نيست
🔅بابي براي تفکر
🔅خطر غفلت از جايگاه تکويني انقلاب اسلامي
🔅غفلت از سعهي انقلاب اسلامي
🔅مجال نقش آفريني در انقلاب اسلامي
🔅مرحلهاي از بلوغ انقلاب اسلامي
🔅راز متلاشيشدن فرهنگ مدرن ......
🔻دانلود کتاب
https://lobolmizan.ir/book/319
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
📚#معرفی_کتاب
⬅️#انقلاب_اسلامی
📗عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی در این تاریخ
📄۴۶۳ صفحه
✍استاد اصغر طاهرزاده
🔊 شرح صوتی دارد
https://lobolmizan.ir/sound/681
🔅مقدمه🔅
باسمه تعالي
✅۱- بعد از کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعليه»» و نظر به شخصیت إشراقی حضرت امام خمینی در راستای به صحنه آوردن تفکری که در این تاریخ به حاشیه رفته است و بعد از کتاب «امام خمینی«رضواناللّهتعالیعليه» و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه» در شناخت تاریخی که انقلاب اسلامی آن را شکل داده، لازم بود در موضوع روش و ادب حضور در چنین تاریخی سخن گفته شود. لذا در این رابطه سلسله نشستهایی به صورت سؤال و جواب با استاد طاهرزاده ترتیب داده شد که بهجز قسمت اول این کتاب، بقیهی قسمتها همه، حاصل نشستهای مذکور است. استاد سعی کردند روشن کنند برای پایداری و ریشهدواندن انقلاب اسلامی در این زمانه به عنوان فرهنگی که بنا است ماورای فرهنگ مدرنیته، ذهنها را متوجه نحوهی دیگری از زندگی نماید، باید نوعی از عقلانیت و ادبی خاص به صحنه آید که مخصوص ذات انقلاب اسلامی است. عقلانیت و ادبی که با شناخت روح تاریخ این دوران ظهور میکند که البته احساس آن چندان سهل نیست. ولی امید فراوان میرود با طرح موضوعاتی که این کتاب متذکر آن است بتوان آن عقل و ادب را که از لوازم ادامه انقلاب اسلامی است هرچه زودتر به صحنه آورد.
🌿🌷🌿
✅۲- موضوعی که مؤلف محترم نیز بر آن تأکید دارند؛ دقت در تکتک نکاتی است که در شمارههای متعدد تحت عنوان مقدمهی کتاب مطرح شده، زیرا رویکرد اصلی کتاب با نظر به اشاراتی که این مقدمات دارند، معنای اصلی خود را در اختیار خوانندگان قرار میدهد. همچنان که نظر به حضور تاریخی انقلاب اسلامی در کتاب «امام خمینی و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه» تبیین گردیده، در این کتاب با فرض آن موضوع، با خوانندهی کتاب سخن گفته میشود.
🌿🌷🌿
✅۳- اگر بپذیریم در هر تاریخی، فهمی و خردی به صحنه میآید تا آن تاریخ ساخته شود و فهم زمانه است که تفکرِ مخصوص آن دوران را به ما میدهد؛ باید در نسبت بین انقلاب اسلامی و تفکر کمی تأمل کرد، همچنانکه همهی متفکران تاریخ در زمان خود از عقلِ معیّنِ زمانه خود برخاستهاند و از آن سخن میگویند. در قسمت «چگونه تفکر به تاریخ ما بر میگردد» سعی نویسنده آن است که خوانندگان متوجه باشند با ظهور انقلاب اسلامی چه عقلی به میان آمده است و معنای بیعقلی در این زمانه به چه معنا است و با کدام عقل است که میتوان اهداف انقلاب اسلامی را تأمین کرد و کدام عقل است که به ما و به تاریخ ما بستگی ندارد. از این جهت میتوان گفت این کتاب، قدمی در رسیدن به بلوغی است که در دههی چهارم انقلاب باید به صحنه آید.
🌿🌷🌿
✅۴- در جایجایِ این کتاب، به درک تاریخی حوادث و جریانها اشاره شده است تا ماورای هرگونه خصومت عادی و بدون آنکه بخواهیم به دنبال مقصر بگردیم، تلاش شود نقصهای تاریخی خود را بشناسیم و در رفع آنها برنامهریزی کنیم، بدون آنکه بخواهیم از ارزشهای اصیل خود عدول نماییم.
🌿🌷🌿
✅۵- در بحث «جدال عقل و قلب در نظر به انقلاب اسلامی» که دومین قسمت کتاب را تشکیل میدهد؛ این نکته دنبال میشود ریشهی مشکلاتی که در این زمانه گریبانگیرِ بشر شده، از کجاست، آیا میتوان در فضایی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده از آنها عبور کرد و یا لااقل از گرفتارشدن در بند آنها آزاد شد؟ از این جهت باید حجاب تفکری را که در این تاریخ بدان نیاز داریم، بشناسیم و با خودآگاهیِ تاریخی به آن حجاب نظر بیندازیم.
🌿🌷🌿
✅۶- ملاحظه خواهید کرد که در این کتاب بنا نیست در فضای رجوع به انقلاب اسلامی، از یک فکر دفاع شود و با یک فکر مخالفت گردد، بلکه مؤلف محترم در صدد است با طرح این مشکلات نسبت به تاریخی که در آن هستیم تفکر را به میان آورد تا «عقل تاریخی» ظهور کند و بتوانیم به امکانات زمانهی خود بیندیشیم، البته بدون ایدآلگرایی و بدون یأس.
امید است که این گروه توانسته باشد در راستای ارتقاء اندیشهای که توانایی ادامهی انقلاب در آن هست از طریق تقدیم این کتاب به خوانندگان محترم، قدمی هرچند کوچک برداشته باشد.
🌷گروه فرهنگي الميزان🌷
🔻دانلود کتاب
https://lobolmizan.ir/book/319
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
📚#معرفی_کتاب
⬅️#انقلاب_اسلامی
📗عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی در این تاریخ
📄۴۶۳ صفحه
✍استاد اصغر طاهرزاده
🔊 شرح صوتی دارد
https://lobolmizan.ir/sound/681
🔅قسمتی از مقدمهي مؤلف🔅
باسمه تعالي
کتابی که در پیش رو دارید بنا دارد ذیل نظر به ارادهی الهی در این تاریخ با شما صحبت کند و با نظر به چیستیِ انقلاب اسلامی سخنان خود را در میان آورد. مقدمات طوری تنظیم شده تا روح کتاب مدّ نظر خوانندگان قرار گیرد و خوانندهی محترم در متن کتاب در جستجوی تذکراتی باشد که در مقدمه آمده است و از این جهت تقاضا میشود در تکتک نکاتی که در مقدمه آمده تأمل شود و در این موضوع حساس باشید که عقل و ادب لازم جهت ادامهی انقلاب چه عقلی و چه ادبی است.
1- در رابطه با «چیستی انقلاب اسلامی» و جایگاه تاریخی آن، مقام معظم رهبری«حفظهاللّه» میفرمایند:
«چرا نهضت مشروطیّت با آن درخواست حدّاقلّیِ محدود شدنِ قدرت مطلقه نتوانست و طاقت نیاورد بماند امّا انقلاب اسلامی با این درخواست حدّاکثری و مطالبهی حدّاکثری که ریشهکنی سلطنت و رژیم پادشاهی در کشور بود آمد، موفّق شد و ماند؟» (19/10/94)و فرمودند لازم است راز پایداری انقلاب اسلامی تحلیل شود.
با توجه به شناخت تاریخی که در آن هستیم رهبر معظم انقلاب در صحبت با اعضای مجلس خبرگان در تاریخ 13/6/93 میفرمایند: «ما به مسائل جهانی و مسائل منطقهای و از جمله مسائل کشورمان، باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم؛ این نگاه کلان، به ما «معرفت» و «بصیرتی» را عطا میکند که اولاً: موقعیت خودمان را، جایگاه خودمان را، ایستگاه خودمان را در وضع کنونی بازیابی کنیم و بفهمیم در چه وضعی قرار داریم؛ بعد هم به ما تعلیم میدهد که برای آینده چه باید بکنیم».
مقام معظم رهبری«حفظهاللّه» در راستای نقش تاریخی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعليه» و اینکه انقلاب اسلامی یک حقیقتِ تاریخی در این دوران است و میتواند جهت تاریخِ معاصر را تغییر دهد؛ میفرمایند: «واقعاً حضرت امام«رضواناللّهتعالیعليه» انسان عجيبى بود اصلاً پيدايش و وجود اين انسان با آن ابعاد، هيچ قابل تحليل نيست جز اينكه بگوييم تفضّل الهى بود براى اينكه چرخشى در تاريخ و در حركت قافلهى عظيم بشرى بهوجود آورد، دستى بايد از غيب ظاهر مىشد، خداى متعال اين دست را ظاهر كرد».(1/3/1369)
با توجه به امر فوق، بیحساب نیست که گورباچف اقرار میکند: «آیت اللّه خمینی توانست اثری بزرگ در تاریخ نوین جهان بگذارد» .
همهی شواهد حکایت از آن دارد که با انقلاب اسلامی تاریخ جدیدی به صحنه آمده؛ سؤال این است: چه کنیم تا ما بیرون از تاریخی که با انقلاب شروع شده، بهسر نبریم و راز پایداریِ آن را بشناسیم و در مسیر پایداری انقلاب قدم برداریم؟
حضور در تاریخی که با انقلاب اسلامی شروع شده و گذشتهی توحیدی ما را به ظهور حضرت مهدی(عج) متصل میگرداند، احتیاج به مراحلی دارد، یکی: «شناخت جایگاه تاریخی حضرت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعليه» و انقلاب اسلامی است جدای از تاریخی که فرهنگ مدرنیته در مقابل بشر امروز قرار داده است» و دیگر: «شناخت غرب و روح سوبژکتیویتهای است که از طریق مکتب حضرت امام«رضواناللّهتعالیعليه» میتوان از آن عبور کرد.
در موضوع شناخت چیستی انقلاب اسلامی و نظر به حقیقتِ اشراقیبودنِ آن جهت تغییر تاریخِ سکولارِ مدرنیته، و اشراق انقلاب اسلامی به قلب حضرت امام«رضواناللّهتعالیعليه» و مردم، نظر عزیزان را به آیات زیر جلب میکنم:
خداوند در آیهی 52 سورهی آلعمران میفرماید: «فَلَمَّا أَحَسَّ عيسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»؛ چون بنیاسرائیل به جای ایمان به حضرت عیسی(ع) به او کفر ورزیدند و حتی نقشهی به قتلرساندن او را کشیدند، حضرت خطاب به آنها گفت: شما کدامتان حاضرید در مسیر إلی اللّه مرا یاری کنید؟ حواریون در جواب به حضرت گفتند: ما آمادهایم به عنوان یاران خدا به خداوند ایمان آوریم و تو نیز گواه باش که ما اسلام آوردیم. تا اینجا خبر از سخنانی است که بین حضرت عیسی(ع) و حواریون انجام شده، ولی در آیهی 111 سورهی مائده میفرماید: «وَ إِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بي وَ بِرَسُولي قالُوا آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ» به یاد آور آنگاه که وحی کردم به حواریون که به من و به رسول من ایمان آورید؛ آنها گفتند ایمان آوردیم و گواه باشد که ما اسلام آوردیم. .........
🌷طاهرزاده🌷
🔻دانلود کتاب
https://lobolmizan.ir/book/319
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
عقل و ادبِ ادامهی انقلاب اسلامی در این تاریخ.pdf
2.39M
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
📚#معرفی_کتاب
⬅️#انقلاب_اسلامی
📗عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی در این تاریخ
📄۴۶۳ صفحه
✍استاد اصغر طاهرزاده
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۵۹۱۲
⁉️ سلام استاد بزرگوار زيارت وسوگواری هاتون قبول سوالی برای برخی از جوانان مطرح شده :آیا حجاب فقط به چادری است که معمولا خانمهای ایرانی سر می کنند؟وپوشیدن عبا )مانتوی بسیار گشاد وبلند)به همراه روسري يا شال حجاب حساب نمیشه؟ این سوال از جایی تو ذهن بعضیا اومده که برخی از گروهها وکانالهای ارزشی ومذهبی مرتبا دارن اعلام خطر می کنند که این مدل پوشش برای این طراحی شده که خانمهای چادری چادر را کنار گذاشته واین مدل پوشش را انتخاب کنند،این نوع پوشش آیا اشکالی داره استاد؟ بالاخره راحتر از چادر معمولی هست و حتی برای بعضیا (مثلا مادرانی که بچه کوچک دارند)بهتر میشه حجاب را حفظ کرد پس چرا بعضیا مخالفن؟موید باشید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که صاحبنظران در این امور میفرمایند حجاب، منحصر به چادر نیست و نباید تا این حدّ حساسیت از خود نشان دهیم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35912
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۵۹۱۳
💠ما و درک مشکل نیستانگاری
⁉️با سلام خدمت استاد عزیزم استاد شمامیگویید در دنیای نیست انگاری حال انسان بد است و بی هدفی اورا فرامیگیرد ....باید با حضور در انقلاب اسلامی از این نیست انگاری و پوچی ها رها شد وراه را پیدا کرد اما چگونه میشود این کار را کرد ؟ اگر کسی در فضاهایی رشد کرده باشد که پر از این نیست انگاری ها و پوچی ها باشد و او خودش با تو کل و تلاش ، به اعتقاداتی محکم و اهدافی استوار رسیده باشد اما همچنان دنیای پوچی ها او را فرا گرفته باشد ...باید چگونه و کجا و با چه کس برود و همراه شود تا ابعاد متعالی وجودش را رشد دهد ؟ شما میگویید حضور در انقلاب اسلامی ولی اینکه چه باید بکنیم چیزی نمیگویید؟ من گاه از شدت تنهایی و بی هدفی بسیار حالم بده میشود. شما انقلاب دیده اید انسانهای انقلابی، دوستان با خدا انقلابی و محکم ،با اهداف عالی و شاید اقوام خویشان مذهبی و با خدا .... کسی که هیچ کدام از اینها را ندارد دلش را به کجا خوش کند و حرکت کند ؟ برای کدام هدف تلاش کند؟ در دنیا به کدام سو حرکت کند؟ من در دنیایی و عالمی که شما نشانمان دادید وارد شدم و هنوز به جایی نرسیدم و حتی همفکر همیاری در این راه نیافتم که با اون دلتنگی هایم را بیان کنم. .. از شدت تنهایی و خستگی و بی هدفی ....میترسم.. شاید بگویید باید صبور باشم و عجله نکنم .اما بنظر من وقتی آدم حالش بد بدتر شد باید کاری بکند و یا باز نگری در خود بکند یا مسیرش را عوض کند... من در پیاده روی اربعین خیلی حالم خوب بود و رسیده بودم به هر آنچه روحم میخواست و وقتی برگشتم دوباره به همان زندگی بی معنا برگشتم و حالم همون جور شد . کاش میتوانستم شفاف تر حالم را برایتان توضیح دهم تا مرا بفهمید ...اما حیف که بیش از این نمیتوانم توصیف حالم را گویم . مثل آدمی شده ام که منگ خسته است و حتی قدمهایش تلو تلو میخورد و تعادل ندارد... من در خلوت و تنهایی ها و ارتباطم با خدا حالم خوبه اما وقتی به دنیای بیرون میایم سکنایی ندارم که حال خوب بهم بده حتی در خانواده خود هم سکنایی ندارم .گاه از بودن در این دنیا خسته میشوم اما دوباره میگویم نه من باید باشم و میتوانم خوب باشم .. استاد عزیزم کجاست اون پایگاه های جهادی و بسیج که دست جوان ها را میگیرند ؟ کجاست مراکزی مذهبی که به حرفهای ما گوش بدهندو راهی عملی جلو ما بگذارند؟ من چندین بار به سها آمده ام تا شاید آنجا سکنی پیدا کنم و با افرادی آشنا بشم که مثل خودم باشن اما آنجا هم نیافتم آن حرکت شوری را که دنبالش می گشتم. کاش میشد امام زمانم را ببینم و با سکوتم تمام وجودم را برایشان میگفتم ... نمیدونم چرا این حرفا را برا شما میزنم شاید چون محرم رازی ندارم که حالم را برایش بگویم . ببخشید که وقت ارزشمند شما استاد بزرگ را گرفتم . یا علی
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: یکی از خصوصیات بشر جدید اگر نخواهد خود را فریب دهد اتفاقاً درک همین «نیستانگاری» است که جنابعالی احساس کردهاید و میبینید که گاه و بیگاه به سراغ انسان میآید. حال میماند که عبور از آن را در خود چگونه جستجو کنیم و اینجا است که باید هرکس راههای متفاوت را در خود تجربه کند که نمونهاش همین حضور اربعینی بود، یا حضور در «زبان» آنگاه که خانه وجود باشد و تجلی وجود خود انسان را به میان آورد مانند شعر. و یا حضور در هنر، آنطور که شهید آوینی متوجه بسیاری از ابعاد نیستانگاری شد. و البته همانطور که متوجه هستید و آن شهید بزرگوار نیز متوجه بود همه این نوع حضورها باید در تاریخی که ما را فرا گرفته انجام گیرد. پس در یک کلمه باید پس از درک نیستانگاری راهی در راستای سکناگزیدن در «وجود» را در جلوههای مختلف آن جستجو کرد و معلوم است که امر سادهای نیست ولی باید آن را به عنوان مشکل عمده این دوران، درک کرد وگرنه متفکرانه زندگی نکردهایم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35913
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۵۹۱۴
⁉️ سلام و رحمت خدمت استاد بزرگوار میخواستم اگر امکانش هست نسبت یک طلبه با مقولهی هنر را تبیین بفرمایید. با توجه به اینکه هویت طلبه را دو شأن تعلیم و تبلیغ شکل میدهد و تبلیغ نیز آن هنگام اثرگذار خواهد بود که هنرمندانه باشد، این سوال هست که نسبت طلبه با هنر چگونه باید باشد؟ در چه قالبی؟ چه مقدار؟ تفاوتی که در نسبت طلبه با هنر هست با یک هنرمند چقدر و چگونه هست؟!!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: اساساً بشر جدید نمیتواند خود را بدون هنر باور کند و لذا آخرین دین یعنی قرآن، با روحِ هنری خاصی کلام الهی را به ظهور آورده. از این جهت حکیمانه ولی شاعرانه سخن میگوید و با توجه به این امر باید تلاش کرد حقایق را از طریق هنر به ظهور آورد. حال چه در غالب شعر و یا هنرهایی که بشر امروز با آنها آشنا میباشد مانند فیلم آنطور که شما در شهید اهل قلم یعنی شهید آوینی ملاحظه کردید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35914
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده
💠سوال شماره ۳۵۹۱۵
⁉️ سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار 🙏🏻 عذرخواهی میکنم اگر پرسش بنده زیاد جنبه همگانی نداره. بنده خانمی ۱۸ ساله و در شرف ورود به دانشگاه هستم. بعد از ورود به رشته علوم تجربی در اثر انس با آثار با اساتیدی مثل شما و.. به این نتیجه رسیدم که فضایی که باید توش تنفس کنم فضای علوم انسانی و تربیت فرهنگی هست. و علنا روحیه فلسفی ای که دارم اقتضا میکنه تو جو علوم انسانی اسلامی باشم. با تحقیقاتی که کردم، حوزه خوب برای خانوما توی اصفهان پیدا نکردم، و ترجیح دادم تغییر رشته بدم به علوم معارف اسلامی. در حال حاضر برای ورود به دانشگاه به تردید افتادم که برای فرهنگیان و معلمی اقدام کنم یا رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه میتونه کمک بهتری بکنه تو هدفم... میخواستم ببینم نظر شما چیه؟ در این شرایط حوزه رو پیشنهاد میکنید یا معلمی یا خوندن رشته ای مثل فلسفه یا روانشناسی؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر میآید حضور در میدان معلمی در جوانب مختلف میتواند برای خودتان و دیگران مفید باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/35915
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan