🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27175
💠نزدیکی به فرهنگِ توسعه و از دسترفتنِ فرصتها
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم:
فرموده بودید در پاسخ به یکی از پرسش های قبلی ام که یادداشت انقلاب اسلامی طلوع جهانی بین دو جهان را بخوانم و اگر نکته و ابهامی هست مطرح کنم. بعنوان ارادتمند و مطالعه کننده آن یادداشت نکات و سوالی بود که خدمتتان عرض می کنم: این جمله دکتر داوری به نظرم قابل نقد و تامل و بررسی است که تا زمانی که راه و منزل دیگری در افق آینده ظاهر نشود نمی توان از راه توسعه روگرداند یعنی وقتی چشم اندازی نباشد و مردمان به راه تجدد و نظام مصرف آن بستگی پیدا کرده باشند، انصاف نیست که خرد پشتوانه سیاست و اقتصاد جدید و علم بزرگ تکنولوژیک با بی باکی تحقیر شود. خب روی هر دو محور واقعا می شود بحثهای مفصل کرد ولی به نظرم چند مسئله است. آنجا که دکتر داوری می نویسند تا رویکردی غیر از توسعه غربی نیامده نباید چشم روی آن بست و فی الحال باید معطوف به آن طرح ریخت، با ایشان همسو و هم جهت نیستم. شاید این حرف در گام اول انقلاب و آنگاه که همچنان ما می خواستیم تمدن نوین اسلامی را در قالب مباحث نظری طرح کنیم و الگویی جدید و آنچنان گفتمان سازی نشده، بسیار صحیح و متقن بود ولی الان در گام دوم و شرایط کنونی من به تلقی شخصی خودم ما توانسته ایم در خودآگاهی و ایجاد افقی در شان تمدن جهانی توحیدی هر چند نه آنچنان گسترده نشان دهیم و یک شاهد مثالش واکنش بین المللی و همنوایی جهانی در شهادت حاج قاسم سلیمانی و هم رزمانش بود. در تمدن سازی حکمت عملی مقدم به حکمت نظری است و بایستی متناسب حکمت عمل حکمت نظر را در شئون مختلف به صحنه آورد و به نظرم اینکه اکنون مدارا با توسعه و تکنیک مدرن را پیشه می گریم حتی به شیوه اکل میته صحیح نیست. الحمدلله با وجود موانع و کاستی هایی که بود و همچنان تا حدوی هست امروز ما در عرصه های ویژه علوم انسانی با پیگیری حضرت آقا در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سند چشم انداز اقتصاد مقاومتی توانسته ایم در مرحله تولید حکمت عملی و نظریه وارد شویم و اکنون راه آن است بصورت فرآیندی از ذیل توسعه و عقل متاثر توسعه گرایی بیرون شده و به جامعه توحیدی تمدن ساز بتدریج بیاندیشیم. خود امام وقتی انقلاب کردند نفرمودند که من همان اول قصد اتصال انقلاب با مدیریت ولی فقیه به حکومت حقه امام عصر (عج) را دارند، بلکه طی فرآیندی ابتدا فرمودند شاه باید برود سپس بحث رفراندوم و بعدا انتخابات خبرگان قانون و تصویب آن و سپس چینش ساختارها ذیل مدیریت کلان ولی فقیه. یعنی امام به دموکراسی و توسعه سیاسی غربی اصالت نداد و با آن مدارا نکرد و آن را اکل میته بکار نبرد بلکه بتدریج با حکمت برخاسته از متن ایمان اسلامی سعی کرد اولا فضا را به سوی تفکر در عالم دینی ببرد و اصالت عقل مدرن و غیر قدسی را کنار بزند سپس با آرامی و حادثه ساز و اتفاق محور کار نهاد سازی و تکمیل انقلاب را جلو بردند. هر چند من هم باور دارم دکتر داوری واقعا دغدغه خروج از ذیل مدرنیته بسوی تمدن برتر اسلامی را دارند و البته صبر و تانی را راهکار آن می دانند و قطعا من همنوا با ایشان هستم که ما به هر جهت با عقل مدرن و تکنیک معطوف به توسعه روبرو هستیم و حوالت تاریخی داریم و نمی شود از آن هم فرار کرد و انزوا و انفعال یا سلفی گری را برگزید، ولی با وجود حوالت تاریخی ما امکان تاریخ سازی و تغییر مناسبات را داریم و رویکرد ما نبایستی گزینش تکنیک و طرح های توسعه از دریچه و نگاه خود باشد و گزینشی یا شاید تلفیق بدین صورت کار کنیم، به نظرم همانطور که عرض شد ابتدا مسئله مستحدثه تمدن اسلامی و انقلاب را بشناسیم و عالم انسان دینی را مبنا بگذاریم سپس به نقد مدرنیته و عدم اصالت به جوهره و توسعه برخاسته از آن بپردازیم، وقتی اذهان و افکار بدون اصالت دادن به انسان ابزارساز مدرن و تمام ابعاد و روح مدرن، محوریت را عالم انسان دینی قرار داد به نظرم همانطور که فرموید چون انقلاب از جنس وجود است و تشکیک و مراتب دارد، در طول فرآیندی تدریجا اسباب و مکانیزم را حقیقتا متناسب با عقل و ادب و قلب قدسی می کند. ولی فی الحال توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی واقعا افق متعالی و اثر گذار و بزنگاهی برای ماست که رهبر عزیز هم به آن تاکید دارند.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده نیز در افقی که انقلاب اسلامی مقابل ما گشوده است، چیزی جز پایگذاردن در توسعه را مییابم و معتقدم هرآنچه بر حضور تاریخیِ خود تأکید کنیم و با رفعِ موانع جلو برویم، نتیجه میگیریم و هراندازه به توسعه نزدیک شویم، فرصتها را از دست میدهیم. با اینهمه حرف دکتر داوری آن است که این راه، نزدیک نیست و با آرزوهای مذهبیهای احساساتی محقق نمیشود. و در جواب «دبیرخانه_هماندیشی_علم_دینی » میفرماید آنچه را که شما نزدیک میبینید، من دور میبینم. اگر عنایت داشته باشید در نوشتهی «انقلاب
اسلامی، جهانی بین دو جهان» در جایی عرض میشود از اینجا به بعد بنده با جناب آقای دکتر داوری همراهی نمیکنم. با اینهمه باید در مورد انقلاب اسلامی به جهانی که بین دو جهان است، فکر کرد. در ضمن آقای دکتر داوری در جواب دو پرسشی که دبیرخانه_هماندیشی_علم_دینی اخیراً از ایشان کردهاند جوابی دادهاند که ما را در اندیشیدن به تاریخی که در آن هستیم، کمک میکند. جوابهای ایشان را اگر پیامرسانی در ایتا دارید بفرمایید تا برایتان ارسال کنم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27175
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27188
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام: همچنان که مطلع هستید اخیراً بحث چله قرن به میان آمده است و جناب آقای حجت الاسلام مهدوی ارفع در یک کلیپی نکاتی و پیشنهادهایی مطرح فرموده اند. نظر جنابعالی چیست؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: صحبتهای آقای حجت الاسلام مهدوی ارفع به عنوان خنثیکردن جریان چلهی قرن، کار خوبی است بهخصوص که افراد انقلابی و معتقد به نظام پیشنهاد آقای مهدوی را مدیریت میکنند. ولی رویهمرفته نباید از دقتهای جناب اقای احسان عبادی غفلت شود. آنهم در جای خود قابل توجه است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27188
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌺 #جزوه
🌺مناجات التائبین-جلسه پنجم
🔺عبور از ذنب کبیرِ انانیّت
💠http://lobolmizan.ir/leaflet/1698
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar.taherzadeh3
ج5_مناجات التائبین.docx
55.6K
🌺 #جزوه
🌺مناجات التائبین-جلسه پنجم
🔺عبور از ذنب کبیرِ انانیّت
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27182
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم
جعفریان هستم از طرف جناب آقای دوستانی.
در گروهی ۱۲۰۰ نفری که در ایتا با مادران داریم
دنبال #ویژگیهای #مدارس #مذهبی هستیم.
امکانش هست در صوتی ۵ دقیقه ای برای بنده ارسال بفرمائید؟
چون داریم از اساتید مطرح شهر صوت هایی جمع آوری می کنیم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آدرس ایتا را مرقوم بفرمایید. در خدمت هستم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27182
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27183
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام خدمت استاد محترم ...در کتاب نشانه های ظهور روایتی از امام رضا دیدم که بزنطی آن را نقل کرده است ...قبل هذا الامر السفیانی و الیمانی و المروانی و شعیب بن صالح و کف یقول هذا و هذا ...در مقدمه قیام 5 علامت دیده می شود ..خروج سفیانی ..قیام یمانی ..خروج مروانی ..شعیب بن صالح ..بیرون آمدن دستی از آسمان بطوریکه افراد آن را به یکدیگر نشان بدهند ......آیه مورد پنجم می تواند دست سردار شهید سلیمانی باشد ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: تطبیق این امور مشکل است بهخصوص که به گفتهی استاد مصطفی صادقی در کتاب مربوط به نشانهای آخرالزمان، این امور نیاز به تأویل دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27183
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27184
💠بحمداللّه نظام اسلامی به رهبریِ نایب الامام هر روز سنگری را در تقابل با نظام استکباری فتح میکند
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم
گویا رهبر معظم انقلاب چند روز قبل در یک جایی فرموداند که دشمن به زودی آخرین برگ برنده اش را رو می کند و جبهه مقاومت هم برگ برنده رو از جانب یمن رو خواهد کرد و اینکه کرونا باعث بحران در آمریکا شده و جنگ داخلی در امریکا ایجاد می شود ، نظر حضرت استاد چیست ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: نمیدانم. آنچه هست بحمداللّه نظام اسلامی به رهبریِ نایب الامام هر روز سنگری را در تقابل با نظام استکباری فتح میکند و ما باید نسبت به آیندهی نظام امیدوار باشیم و این درست برعکس القائات شیطانیِ سرسپردگانِ دنیای استکبار است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27184
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27185
💠شیطان، همان ابلیس است که «کان من الجنّ» و به عنوان یک واقعیت خارجی، بنای دشمنی با انسان را دارد
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️عرض سلام خدمت استاد طاهرزاده
ببخشید آیا شیطان عاملی بیرون از نفس انسان است یا یک نیروی درونی است که از نفسِ خود انسان ظهور میکند؟
(منظورم موجودی غیر از آن ابلیسی است که نافرمانی خدا را کرد)
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شیطان، همان ابلیس است که «کان من الجنّ» و به عنوان یک واقعیت خارجی، بنای دشمنی با انسان را دارد و از نقطهضعفهای ما که حاکی از عدم خلوص است؛ توهّماتِ ما را تحریک میکند تا ما را هلاک نماید. چارهی کار، رجوع به واقعیات است که آن تنها با نگاه توحیدی به امور محقق میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27185
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27186
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️باسلام خدمت شما استاد بزرگوار جواب پاسختان را دریافت کردم
واقعا همینطوراست ولی باتوجه به اینکه ایشان از تموم فعالیتها کناره گرفته وبه خاطر یکسری مسایل اصلا دوست ندارد افراد فکرکنند جز گروهای مذهبیه ودر شهر ما هم بستر هیچگونه فعالیت مذهبی نیست ما چگونه می توانیم به ایشان کمک کنیم. باتشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: پیشنهاد بنده آن است که در مسیر رشد معارف، خود را تقویت کند تا خداوند راهِ اصلی را در مقابلش بگشاید. سیر مطالعاتی سایت، إنشاءاللّه مفید خواهد بود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27186
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27187
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم جناب استاد؛ در جاهای مختلف می خوانیم و می شنویم که بعضی گرفتار طلسم، جادو یا شیاطین شده اند. طبیعی است که این موارد موجب ایجاد ترس در انسان می شود. از سوی دیگر، ترس مذموم است و زندگی و بندگی را با مشکل مواجه می کند. چگونه اطمینان یابم، که با وضعیتی که دارم و خطاهایی که گاهی می کنم و البته پس از آن توبه می کنم، گرفتار این مسائل نمی شوم تا این ترس هم در من به وجود نیاید؟ در ضمن، بنده کتاب مفید شما در خصوص جن و جادوگر را خوانده ام، ولی هنوز احساس می کنم نیازمند یافتن تضمین بالاتری برای آرامش هستم.
با تشکر از شما و آرزوی سلامتی.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: باید در نگاهِ توحیدی به عالَم، ورودِ بیشتری پیدا کنید. شرح سورهی «زمر» شروع خوبی است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27187
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27189
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام
در کتاب آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشوند مطالبی را گفته اید که بنده برداشتم از آنها این هست که نباید به صورت علمی به سراغ فروعات دین بریم .
مثلا به لحاظ علمی خصوصیات زیادی برای نماز ذکر شده که البته نمیشود از آنها چشم پوشی کرد !
خب به هر حال به کلی از اینها چشم پوشی کنیم یا اینکه فقط باید طوری با اینها برخورد کنیم که ایجاد انگیزه ای برای انجام عمل نشود !
و اصلا اگر تکنولوژی بتواند گوشه هایی از منفعت اعمال دینی را به ما نشان دهد و ما اعمال دینی را تحلیل علمی کنیم و منافعی را که تکنولوژی گفته بیان کنیم آیا این در آخر به حذف دین می انجامد ؟!
یعنی امکان دارد حتی انسانهای مسلمان و مومن هم فکر کنند علم بدون دین میتواند سعادت انسانها را تامین کند ؟!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: دین الهی برای آن است که انسان را در ساحاتی بس متعالی جای دهد و دیدگاهی بسیار گستردهتر از آنچه علم تجربی از واقعیات در مقابل بشر میگذارد، را نشان دهد. در جلسات 50 به بعد شرح آن کتاب، در این مورد نکاتی عرض شده است خوب است به شرح صوتی کتاب نظری داشته باشید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27189
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27190
💠چله قرن یعنی چه؟!!!
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام
با توجه به آینده ای که امام خامنه ای برای ایجاد جامعه اسلامی و تمدن اسلامی ترسیم فرموده اند و طبیعتاً هم نیاز به زمانی فراتر از عمر یک انسان دارد آیا ظهور حضرت حجت بعد از این تمدن سازی اتفاق خواهد افتاد یا همینکه ما مردم آماده نوع دیگری از زندگی بر اساس همان شاخصه های تمدنی اسلام شدیم این امکان را به ما میدهد که شاهد ظهور کلی حضرت حجت بن الحسن باشیم ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در روایات داریم کار حضرت«عجلاللّهتعالیفرجهالشریف» یکشبه درست میشود. مهم آن است که هرکس آنطور خود را آماده کند که نسبت به آرمانهای آن حضرت، احساس بیگانگی نکند و نمونهی همراهی و هماهنگی با حضرت، هماهنگی با نایبِ مسلّم او یعنی حضزت آیت اللّه خامنهای است که دستپروردهی آن حضرت میباشند. مشکل بعضیها که برای حضور آن حضرت، چله میخواهند بگیرند اینجا است که جایگاه رهبر انقلاب را در این تاریخ جدّی نگرفتهاند هرچند قصد خیر دارند وگرنه اصل چله، همانطور که در جواب سؤال شمارهی 27200 عرض شد کار خوبی است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27190
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27193
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام.در تمام امور زندگیم گره ایجاد شده. شنیدم علل مختلفی داره ک یک علل ممکنه مظالم باشه.البته خودم علتشو نمیدونم ک جرا گره ایجاد شده.اما اگر احتمال مظالم در گذشته باشه .از طرفی بخواهم این احتمال رو جبران کنم، چگونه رد مظالم کنم در حالیکه نمیدونم واقعا مظلمه ای اتفاق افتاده یا نه؟!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: با دادن صدقه و تواضع و صلهی رحم و صداقت و کمکردنِ آرزوهای دنیایی، إنشاءاللّه مشکل حل میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27193
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27192
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد عزیز
ناظر به سوال 27181
میشه دلیل خودتونو در این باره توضیح بدید؟؟
خود شما برای طرح مباحثتون چقدر از فقه استفاده میکنید؟
ممنونم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! برای فلسفهدانی، فقه لازم نیست. زیرا جایگاه فقه، کشف حکم خدا در اصول عملیه است و بنده در این مورد، مقلّد هستم هرچند مختصری با فقه و دروس خارج بعضی از اساتید آشنا میباشم. ولی به این روایت فکر کنید که: «إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل« همانا علم سه چيز است: آيه محكم، فريضه عادله، سنت پا برجا، و غير از اينها فضل است. و در این رابطه جایگاه فقه در یکی از منازل علم است که البته انسانها در این رابطه یا باید خودشان فقیه باشند و یا از نظر فقهی، مقلّد باشند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27192
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27196
💠خطر عدول از اصالتهای انقلاب اسلامی به نام دینِ حدّاقلی
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم
استاد عزیز،من هم در پرسش و پاسخ ۲۷۱۷۵ که خدمتتان ارسال کردم،عرض کردم دقیقا این را نشانگر صبرِ فهیمانه و دقت نظر دکتر داوری می بینم که متوجه اند افق گشایی و تمدن سازی امری نیست که فورا با شور و روحیه بخواهیم آنرا بدست بیاوریم در مدت زمان کوتاه و با تانی به آن نیندیشیم و سریعا بگوییم ما از توسعه و لوازم آن گذر میخواهیم بگذریم و در حال گذریم بلکه باید با صبر و شجاعت آنرا بررسی کرد و پیش برد.من متوجه این فهم و درک دقیق دکتر داوری میشوم و متوجهم ایشان میخواهند ما را از شتاب زدگی و عدم صبر تمدنی عبور دهند و مصداق و نمونه این سخنان حضرت آقا میدانم که فرمودند نباید بی صبری و بی طاقتی کنید و مدام پا به زمین بکوبید چرا نشد و چنان وانمود کنید که اوضاع بسیار بحرانی است و نشد که نشد.حرف من اینجاست که ما باید عالم انسان دینی را بررسی و اصالت بدهیم و حکمت نظری مان بدانیم و زمین و بسترها را باید متناسب آن بچینیم تا بتدریج بتوانیم الگوهای تمدنی خود را با قوت و تعالی جلو ببریم کما اینکه حضرتعالی هم فرمودید انقلاب از جنس وجود است و تجلی و مراتب دارد تا به کمال نزدیک شود.رویکرد خود امام را ببینیم از همان ابتدا ایشان میگفتند ما بدنبال الگوی دموکراسی و توسعه سیاسی مدرن نیسیتیم و تن به لوازم آن نمیدهیم و باید از آن عبور شود ولی در عین حال میفرمودند همین ابزار دموکراسی جهت تحقق آزادی اجتماعی و بالاتر از آن قسط میتواند موثر باشد لذا باید در زمین نظام مردمسالار ولایی و دینی با محوریت تحقق حکم الله و انبیاء و اولیاء او باشد و اشاره هم میفرمودند که ما باید طی زمان مردمسالاری دینی را تقویت کنیم و حتی اگر جایی دیدیم همین ساختارهای قانون اساسی کنونی با روح عقاید و فرهنگ مان همسویی ندارد آنرا تعویض کنیم و اینها در حالی بود که اول انقلاب بود و بعضی توصیه به تساهل در برخورد بادموکراسی و اکل میته داشتند ولی امام آنرا نپذیرفتند. تلقی من اینست که باید بصیرت و خودآگاهی و انس با عالم انسان دینی را تبیین کرد و نشان داد و آنرا روشن کرد و بتدریج الگوهای متناسب آن عالم و تمدن اسلامی_ایرانی را بتدریج اجرا کرد تا اصالت و حضور اصیل مان در جهان اسلامی ایرانی باشد و در عین حال تکنولوژی و مکانیزم های جهت تحقق آزادی اجتماعی(که پس از رنسانس ویژه در غرب بدان توجه ها معطوف شد و تقلا صورت گرفت و مکانیزم هایی هم تعریف شد هر چند بدون در نظر گرفتن آزادی معنوی و بندگی)که میتواند با روح شیعی و ایرانی ما بخواند را استحاله کنیم و لعاب فرهنگی ما به آنها باشد.بلی!ما محدود به حوالت های تاریخی هستیم ولی میتوانیم با فهم مقتضیا زمان در بستر توحید تاریخ سازی کنیم و جهت تاریخ را بسمت نظم معنوی و الهی ببریم.خود حضرت آقا در جریان الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت فرمودند که ما شاید برخی اهداف و استراتژی هایمان با توسعه و الگوی توسعه مدرنیته بخواند ولی ما جهت و هدف مان در جوهره دیگریست و ما باید تکنیک ها و ابزارهای مناسب و همسویی که می بینیم،در الگوی پیشرفت استحاله کنیم.این صبر تمدنی را آقا ویژه بدان تاکید میکنند وقتی که اشاره دارند باید اهداف کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت الگو و جهان اسلامی_ایرانی معلوم شود طی فرآیند طلوع تاریخی حق و تمدن متعالی را شاهد باشیم و به تعبیر من در این جهت نرویم که به فکر دین حداقلی و حفظ میراث شیعی ایرانی در عین حال عدم فکر تحقق قوی و عمیق شریعت و حکمت اسلامی_ایرانی و تساهل و بهره بیشتر از تجارب و مکانیزم های مدرن،بیفتیم که اکنون آقای مهدی نصیری تحت عنوان عصر حیرت آنرا دنبال میکنند.من کمی اینجا با مطلب دکتر داوری تفاوت نگرش پیدا کنم که باید هم اکنون هم که ما در عصر سیطره مدرنیسم هستیم از پایداری و عدم هضم در توسعه دم بزنیم و نباید جهت مان توسعه باشد ولی باید خودآگاهی پیدا کنیم و عالم انسان دینی را بشناسیم و آنرا جهت خود معلوم کنیم تا هم اکنون هم بیاییم با نگرش تمدنی برنامه خود را جلو ببریم.کمی این تفاوت نظرم معطوف به ورود ما در گام دوم و بیانیه گام دوم هست که البته شاید اگر چندین سال این بحث دکتر داوری را می دیدیم از جهاتی همسویی با این بزرگوار بیشتر بود ولی معتقدم باید با بصیرت و تعیین نقطه ثقل خودمان در عرصه های مختلف توامان با صبر و استقامت،کار را جلو ببریم و به تصرف در تکنیک و مکانیزم های مدرن بپردازیم و منتقدانه با مدرنیته مواجه شده و در نظر و عمل بنا و فرآیند تدریجی مان عبور از توسعه باشد و بدین هم فکر کنیم مبادا جهت مان بسمتی برود که به اکل میته برسیم.
عذر میخواهم اگر تعابیرم رسا بود و اطاله کلام شد و وقت شریفتان را گرفتم.بعنوان ارادتمند و مخاطب آثار و بیانات حضرتعالی مطالب و مبحثی معطوف به یادداشت وزین و اشارات و چشم اندازهای شما عر
ض شد و امیدوارم توانسته باشم با این مطالب تان ارتباط خوبی برقرار کرده باشم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بحمداللّه حساسیت شما را نسبت به آنچه در این تاریخ در حال وقوع است، میشناسم که برای آینده مأوایی اصیل برای بشریت در حال وقوع است و اگر یک قدم از آن کوتاه بیاییم، مثل آن خواهد بود که مولایمان بعد از قتل خلیفهی دوم، در جریان حکمیت نسبت به پذیرش روش شیخین، کوتاه میآمدند و عملاً با آن کوتاهی، چهرهی منوّر شخصیت خود را ذیل کدورت روش آن دو قرار میدادند و بشریت را از آیندهی اصیل خود ناامید و محروم مینمودند. ما یک لحظه از تأکید بر اصالتهای ناب الهی و تقابل با استکبار، نه پشیمانیم و نه کوتاه میآییم. عمده روشی است که باید حکیمانه راه را جلو ببریم به همان روشی که اولیای معصوم در مقابل ما گشودند، وگرنه دینِ حدّاقلی که سالهای پیش، دکتر سروش مطرح کردند و سال گذشته در جلسهی 39 مباحث «دین در دنیای مدرن» به آن صراحت دادند؛ بهکلّی دین را از ابعاد اصیلش خارج میکند و نادیده میگیرد. در دکتر داوری و هایدگر ابداً این حرفها نیست. دغدغهی آنها این است که دین از نگاهِ متافیزیکی و فرهنگ مدرن نجات یابد و بیحساب نیست که گادامر یعنی اصلیترین شاگرد هایدگر میگوید همهی فکر و ذکر هایدگر، خدا بود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27196
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27197
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️عرض سلام و ادب و تبریک اعیاد شعبانیه
میخواستم نظرتون در مورد چلهی قرن که چند روزی هست حرفش شروع شده بدونم.
در این چله هم گفتند زیارت عاشورا از شب نیمهی شعبان تا چهل روز قرائت بشه در ساعت معین.
شنیدم هرکسی که به دیگری چله بده میتونه تسخیر مثبت یا منفی بواسطهی اجرای اون چله روی چله گزار پیدا کنه.
حالا این چلهی قرن رو منسوب کردند به سید صادق.
طبق معمول بین انقلابی ها سر این موضوع هم اختلاف ایجاد شده.
بنده از طرف گروهی این سوال رو خدمتتون فرستادم تا تصمیم واحد بگیریم.
ممنون میشم بفرمایید
برقرار باشید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عرایضی در جواب سؤالهای شمارهی 27154 و 27190 و 27200 داده شد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27197
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27198
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد
ببخشید سوالم غیر درسی هست.
قبل تر دیده ام که برا شما بعضا خانمی پیام میده و گله می کنه از اینکه خواستگار خوبی سراغش نمیاد.
می خواستم ازتون بخوام از گزینه خوبی مخصوصا ساکن قم یا یزد یا اصفهان دارید، معرفی کنید. بنده پسر هستم و بیست و هفت سالمه
ممنونم از شما
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده در این مورد ورودی ندارم. ظاهراً حاج آقا ویسی بتوانند کمک کنند. شمارهی ایشان 09139029130 میباشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27198
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27199
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد
بنده طلبه پایه چهار هستم یه مدتی رو آثار شهید مطهری کار کردم
بعد از اون در باب انسان شناسی آثار شما رو مطالعه کردم و سعی در عمل دارم
به نظر شما قدم بعدیم باید چی باشه؟
خودم قصد دارم که شرح کتاب جنود عقل و جهل شما رو گوش بدم
و رو بحث تفسیر هم کار نکردم یعنی حضور قرآن در زندگیم کم رنگه
ممنون میشم راهنمایی کنید. با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: نظر به کتاب «شرح جنود عقل و جهل» جهت اصلاح اخلاق کار خوبی است. ولی برای ورود به قرآن خوب است بعد از مباحث «ده نکته» و «برهان صدیقین» و استماع شرح چند سوره از قرآن و مطالعهی جزوهی «روش کار با تفسیر المیزان» ورود به تفسیر المیزان بکنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27199
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27200
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با سلام
شما در جواب سوال 27154، در جواب بنده خدایی که از قول آیه الله علوی نامی چله گروهی را دارای اشکال می دانسته، ایشان را تأیید کرده و به سخنان استاد عبادی ارجاع داده اید. بنده آن صوت را گوش دادم. در مورد چله صحبت داشتند و میگفتند کسی نمی تواند بدون مبنا یا استفاده از راهنمایی عالمی ربانی چله برگزار کند و برای چله نیاز به دستور علما هست. ولی الان از طرف گروهی یه چله ای تحت عنوان استغاثه به امام زمان آمده که به گفته خودش میخواهد مردم را از آن چله به سمت این یکی سوق بدهد. اسم چله عوض شده و ذکر خاصی پیشنهاد نمی شود. اولا تحت نظر آیه الله مهدوی ارفع بوده و می گوید میخواهد حواسها را به سمت تمدن اسلامی سوق دهد. آقای رائفی پور هم کلیت چله را به عنوان استغاثه به امام زمان قبول داشته و می گوید کاری به گروه و... نداشته باشید. اصل استغاثه به امام زمان است. این ها امثال مرا گیج کرده. متن این چله جدید را براتون میفرستم دوست دارم نظرتون را بدونم؟ آیا اصل چله درست نیست؟ آیا این چله ها نمی توانند توجه همگان را به سمت امام زمان سوق دهند.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: چلهگرفتن کار بسیار خوبی است و روایت «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ؛» هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد ؛ پشتوانهی آن است که البته مربوط به هرکس است با خودش. به نظر بنده برای جایگزینی آنچه تحت عنوان چلهی قرن مطرح شد، پیشنهاد آقای حجتالاسلام مهدوی ارفع پیشنهاد خوبی است که در جواب سؤال شمارهی 27188 عرض شد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27200
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27203
💠در موضوع در تعین ثانی
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️بسمه تعالی. سلام علیکم
نحوه وجود کثرات در تعین ثانی به چه صورتی است؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: کمالات در تعیّن ثانی به صورت جامع میباشد. مثل هفت نور در نور بیرنگ، که اگر شرایط هر نوری فراهم شود مطابق آن شرایط، آن نور خاص ظهور میکند. حضرت اللّه که ربّ العالمین است در ظرفیت گوسفندیِ گوسفند، به جلوهی ربّ گوسفندی ظهور میکند و در ظرفیتِ انسانیِ انسان، به صورت ربّ انسانی متجلی میگردد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27203
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27205
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️باسلام
یکبار یک شعری خواندید فکر کنم از حافظ بود با این معنی که اصل زیبایی که خاک اعتراض شده مرا در شادی برده حال وقتی به خود آن زیبایی برسم چه کنم
میشه اگه یادتون هست این بیت شعر را برایم بفرستید
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: باده خاکآلوده هان مجنون کند / صاف اگر باشد ندانم چون کند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27205
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره27206
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام
استاد عزیز
بین روح و نفس تفاوتهایی وجود دارد؟
باتشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در مباحث فلسفی تفاوت چندانی بین نفس و روح گذاشته نمیشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/27206
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan