🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30603
🔺موضوع: توحید، اسماءالهی، ادعیه،
⁉️سلام بر استاد:
در دعاها بعضا آمده است «یا من علی فلا شیء فوقه و دنی فلا شیء دونه» قسمت دوم را اگر توضیح دهید که مقصود از دون نزدیکی است یا دون متضاد فوق و به معنای پایین است و میخواهد بگوید که از عرش تا فرش هستی خداست و خدا آنچنان که مرحوم جامی در خردنامه اسکندری فرمودند: بلندی و پستی نخوانم تو را / مقید به اینها ندانم تو را / نه تنها بلندی و پستی تویی / که هستی ده هست و هستی تویی / تویی جمله و غیر تو هیچ نیست / درین نکته یک مو خم و پیچ نیست. مقصود اینست یا اینکه خداوند علی رغم اینکه بلندمرتبه است به بندگانش نزدیک است.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: امام سجاد«علیهالسلام» در صحیفه فرمودند: «دانٍ فِی عُلُوِّهِ، عالٍ فِی دُنُوِّهِ» حضرت حق در عین علوِّ مراتب، به بودنِ هر مخلوقی نیز در صحنه است و در عین نازلترین مرتبهی وجود، در عالیترین نحوهی حضور نیز در صحنه است. و این نابترین نحوهی توحید است تا خدا را در همهی جلوات در عین کبریائیاش مدّ نظر داشته باشیم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30603
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30604
💠کار، گوهر وجودی انسان را از قوه به فعل میآورد
🔺موضوع: زندگی دنیایی مومن (برنامه ریزی، غذاخوردن، گرسنگی، خوابیدن، لباس پوشیدن، کار و معاش)، اقتصادی،
⁉️سلام: کار کردن باید چگونه و با چه نیت و چه رویکردی باشد تا حکم آن روایت را پیدا کند که می فرمایند کار کردن جهاد در راه خداست؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! کار، گوهر وجودی انسان را از قوه به فعل میآورد و ظرفیتهای پنهان او را آشکار میکند. وقتی با هر چیزی در هر شرایطی روبهرو شدیم، همان شرایط را وظیفه و کار خود بدانیم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30604
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30605
💠زمان، در إزای عالَم ظاهر میشود.
🔺موضوع: هستی شناسی، حرکت جوهری، برهان صدیقین،
⁉️سلام:
در بعضی از کتب مرحوم شهید مطهری قول فلاسفه مبنی بر قدیم بودن عالم مورد تایید قرار گرفته است جنابعالی نیز عالم را قدیم میدانید اگر آری این دو اشکال را پاسخ دهید: ۱.قانون دوم ترمودینامیک نافی قدم عالم نیست؟ ۲. اگر عالم قدیم باشد یعنی بی نهایت به معنای واقعی کلمه زمان گذشته تا به زمان حال برسد چگونه چنین چیزی ممکن است ازل را نقطه الف در نظر بگیرید زمان حال نقطه ب همانطور که الف در بی نهایتی ب است نقطه ب هم در بی نهایتی الف است پس از ازل تا کنون بی نهایت زمان طی شده است و بی نهایت چیزی نیست که بتواند بالفعل محقق شود در ثانی اگر در زمان حال در فاصله بی نهایتی ازل هستیم آیا زمان های آینده بر بی نهایت افزوده میشود و آینده فوق بی نهایت است اگر آری که خلاف تعریف بی نهایت است.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در حرکت جوهری به خوبی روشن میشود که زمان، امرِ عارضی بر عالَم ماده است که عین حرکت میباشد و لذا نمیتوان گفت عالَم در زمان است بلکه زمان، در إزای عالَم ظاهر میشود. در موضوع اصل دوم ترمودینامیک، بحث در حرکت و فرسایشی است که در پدیدههای مادی واقع میباشد و همهی آنها در عالَمی هستند که زمان، عارضِ آن است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30605
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30606
🔺موضوع: توحید، اسماءالهی، اعیان ثابته،
⁉️سلام علیکم: ۱. اعیان ثابته ای که طلب وجود خارجی ندارند و در مقام خویش الی الابد مستورند آیا محالاتی چون شریک الباری و ... هستند یا نه حقایقی هستند که کمال خود را درین مستوری جستند و لزومی ندیدند که خود را آغشته رنج هستی کنند؟ ۲. درین صورت اصولا عارفان نشان و اطلاعی از آنها داده اند یا از آنها خبری نیست و به قول ویتگنشتاین از آنچه نمیتوان درباره اش سخن گفت باید به سکوت گذشت؟ ۳. آیا این مستوری آنها نشان از علو مقامشان بر اعیان طالب ظهور دارد؟ ۴. انسان های کامل مطلع بر آنها و برتر از آنها هستند؟ یا آنها فقط جامع اعیان ظهوری هستند؟ ۵. جایگاه روایاتی که اسمای مستاثر را مختص حق میداند ولاغیر چیست؟ مثل فَلَكَ الحَمْدُ يا ذا الجُودِ وَالكَرَمِ ، فَأَسأَلُكَ بِهِ وَبِاسْمِكَ الأَعْظَمِ الأَعْظَمِ الأَعْظَمِ الاَجَلِّ الاَكْرَمِ الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّكَ فَلا يَخْرُجُ مِنْكَ إِلى غَيْرِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید بتوان گفت حقایق آنها طوری هستند که امکان ظهور ندارند و مستغرق در وجود حق میباشند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30606
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30607
🔺موضوع: مدرنیته، فرهنگ غرب، تاریخ فلسفه ی غرب،
با سلام و احترام، وقت شما بخیر. ان شاءلله که در سال جدید برکات بیشتری نصیبتان شود. استاد گرانقدر نظرتان راجع به این سیر مطالعاتی جهت فلسفه غرب چیست؟ آیا کامل و جامع است و یا بعضی جاهای آن نیاز نیست؟ اگر مفید نیست اگه ممکنه سیر مطالعاتی فلسفه غرب را معرفی بفرمایید. ممنون و سپاسگزارم از اینکه وقت میگذارید.
سیر مطالعاتی پیشنهادی برای آشنایی با فلسفۀ غرب (۱۲۱ عنوان – ۵ سطح)
سطح اول: (۱۵ عنوان)
منابع اصلی:
تسلّیبخشیهای فلسفه، آلن دوباتن، ترجمهی عرفان ثابتی، ققنوس. (تاریخی – فایده و ضرورتِ فلسفه)
دنیای سوفی، یوستین گوردر، ترجمهی مهرداد بازیاری، هرمس. (تاریخی)
♦ ~، حسن کامشاد، نیلوفر.
♦ – ~، کوروش صفوی٬ دفتر پژوهشهای فرهنگی.
♦ – ~، لیلا علیمددی زنوزی، نگارستان کتاب.
♦ – ~، مهدی سمسار، جامی.
♦ – ~، محمود معلم، مصطفوی.
محفل فیلسوفان خاموش٬ نورا ک. و ویتوریو هوسله، ترجمهی کوروش صفوی، هرمس. (تلفیقی)
فلسفه برای کوچکترها (چهل سوال که شما را به حیرت میاندازد)، دیوید وایت، ترجمهی تینا حمیدی، قطره و هنوز. (تلفیقی)
فلسفه برای نوآموزان، شارون ام. کای و پل تامسون، ترجمهی حوریه هوشیدریفراهانی، آفرینگان. (موضوعی)
تاریخچهی کوتاهی از فلسفه، نایجل واربرتون، ترجمهی مریم تقدیسی، ققنوس (تاریخی).
♦ تاریخ فلسفه، ~، ترجمهی ساناز توتونچی، زرینکلک آفتاب.
توجیه فلسفه برای دخترم، روژه پل دروا، ترجمهی ترانه وفایی، قطره و ایرانیان. (موضوعی)
♦ گفتگو با دخترم دربارهی فلسفه، ترجمهی مهدی ضرغامیان، آفرینگان.
فلسفه در ۳۰روز، دومینیک ژانیکو، ترجمهی علیرضا حسنپور و نرگس سردابی، مؤسسه انتشارات فلسفه. (تلفیقی)
بازی اندیشه (فلسفه به زبان ساده) ، لیزا هاگلوند، ترجمهی مهوش خرمیپور٬ کتابسرای تندیس. (موضوعی)
۱۰۱مسئلهی فلسفی، مارتین کوهن، ترجمهی امیر غلامی، مرکز. (موضوعی)
ماجراهای جاودان در فلسفه، هنری توماس و دانلی توماس، ترجمهی احمد شهسا، ققنوس (تاریخی)
پرسشهای نخستین پاسخهای بیپایان، ۸مجلّد، هیأت نویسندگان: حسین شیخالاسلامی و مهدی یوسفی و نادر شهریوری (صدقی) و مازیار سمیعی، افق. (موضوعی)
منابع فرعی:
صد و یک فیلسوف بزرگ، مدسن پیری، ترجمهی کامبیز خندابی، شورآفرین. (تاریخی)
چه کسی فیل مرا سوسک کرد؟ (گزارشی جذاب از مفاهیم فلسفی و زندگی فیلسوفها)، ج. هانکینسون، ترجمهی الهام حاجیباقری و کاظم عابدینی، فراگفت. (تلفیقی)
سوالهای چندهزارساله، استیون لو، ترجمهی منصوره حسینی، افق. (موضوعی)
سطح دوم: (۳۵ عنوان)
منابع اصلی:
سرگذشت فلسفه، برایان مگی، ترجمهی حسن کامشاد، نی. (تاریخی)
♦️ داستان فلسفه، مانی صالحیعلامه، آمه.
فیلسوفان بزرگ از سقراط تا فوکو، جریمی استنگروم و جیمز گاروی، ابوالفضل توکلیشاندیز، پارسه. (تاریخی)
الفبای فلسفه، نایجل واربرتون، ترجمهی مسعود علیا، ققنوس. (تلفیقی: شاخهای – موضوعی)
♦ بنیانهای فلسفه، ~، ترجمهی علی حقی، اهل قلم.
♦ فلسفه پایه، ~، ترجمهی پرویز بابایی، آزادمهر.
♦ مقدمات فلسفه، ~، ترجمهی بهجت عبّاسی و علیرضا عبّاسی ، جوانهی رشد.
درآمدی به فلسفه، بوخنسکی، ترجمهی محمدرضا باطنی، فرهنگ معاصر. ( موضوعی)
♦ راههایی به تفکّر فلسفی (درآمدی به مفاهیم بنیادین)، ترجمهی منوچهر ضیاءشهابی، پرسش.
فلسفه به روایت سینما، کریستوفر فالزن، ترجمهی ناصر تقویان، قصیدهسرا. (شاخهای)
رویای خرد، آنتونی گاتلیپ، ترجمهی لیلی سازگار، ققنوس. (تاریخی – تا قبل از عصر جدید)
نگاهی اجمالی به فلسفه از روشنگری تا امروز، ربرت تسیمر، ترجمهی رحمان افشاری، مهراندیش. ( تاریخی – فلسفهی عصر جدید)
شور خرد، سالمون و هیگیز، ترجمهی کیوان قبادیان، اختران. (تاریخی)
از سقراط تا سارتر (فلسفه برای همه) ، لاوین، ترجمهی پرویز بابایی، نگاه. (تاریخی)
پرسشهای زندگی، سوتر، ترجمهی عباس مخبر، طرحنو. (موضوعی)
♦ معمّای زندگی، ~، مینا اعظامی، نقشونگار.
مبانی و تاریخ فلسفه غرب، هالینگ دیل، ترجمهی عبد الحسین آذرنگ، ققنوس. (شاخهای – تاریخی – آشنایی با اصطلاحات فلسفی)
فلسفه (از مجموعهی قدم اول) ، دیو رابینسون و جودی گراوز، ترجمهی امیر نصری، شیرازه (تاریخی)
♦ تاریخ فلسفهی غرب، ~، ترجمهی شهابالدین عباسی، علم.
مجموعه آشنایی با فیلسوفان در ۹۰دقیقه، پل استراترن، ترجمهی هیأت مترجمان، نشر مرکز. (تاریخی)
راهنمای فلسفی زیستن (تاریخ مختصر اندیشه) ، لوک فری، ترجمهی افشین خاکباز، نو. (تاریخی)
♦ ~، ترجمهی محمدحسین وقار، اطلاعات.
نگاهی به فلسفه (سبککردن بار سنگین فلسفه) ، دونالد پامر، ترجمهی عباس مخبر. (تاریخی)
درآمدی بر فلسفه، ادوارد کریج، ترجمهی ابوالفضل حقیری زنجانی، کتابهای جیبی وابسته به امیرکبیر. (تلفیقی)
۵۰فیلسوف بزرگ: ازطالس تا سارتر، دایانه کالینسون، ت
رجمهی محمد رفیعی مهرآبادی، عطایی. (تاریخی)
۵۰ایدهی فلسفه که باید بدانید، بن دوپره، مهرداد پورعلم، ایرانبان. (موضوعی)
فلسفه در چند دقیقه (توضیح ۲۰۰ مفهوم کلیدی به زبان ساده)، مارکوس ویکس، ترجمهی نوید اصلانی، علم. (تاریخی)
فلسفه به زبان ساده، جنی تیچمن و کاترین اوانز، ترجمهی اسماعیل سعادتی، پژوهش و نشر سهروردی. (شاخهای)
ویل دورانت، تاریخ [داستان] فلسفه، ترجمهی عباس زریاب خویی، علمیوفرهنگی. (تاریخی)
ویل دورانت، لذات فلسفه، ترجمهی عباس زریاب خویی، علمیوفرهنگی. (موضوعی)
ویل دورانت، ماجراهای فلسفه، ترجمهی ابوالفضل حقیری قزوینی، علم. (موضوعی)
ویل دورانت، دعوت به فلسفه، ترجمهی ابوالفضل حقیری قزوینی، علم. (موضوعی)
پرسهزنی در تالار فلسفه، علی زاهد، نگاه معاصر. (تلفیقی)
چگونه فیلسوف شویم؟ (راهنمای عملی موفقیت در رشتهی فلسفه)، نایگل واربرتون، ترجمهی علیرضا حسنپور، رویش نو. (آشنایی با فلسفهی دانشگاهی)
منابع تکمیلی:
کتاب کوچک فلسفه، گریگوری برگمن، ترجمهی کیوان قبادیان، اختران (تاریخی)
♦ حمّام فلسفه، ~، ترجمهی علی غفّاری٬ کویر.
فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه، ویتولد گومبروویچ، ترجمهی مجید پروانهپور، ققنوس. (تاریخی – فلسفهی جدید و معاصر)
فلسفههای بزرگ، پیر دو کاسه، ترجمهی احمد آرام، پرواز / اخیراً علمیوفرهنگی. (تاریخی)
بزرگان فلسفه، هنری توماس، ترجمهی فریدون بدرهای، کیهان. (تاریخی)
سیر فلسفه در اروپا، آلبرت آدی، ترجمه علیاصغر حلبی، زوّار. (تاریخی)
طرحی کوتاه از تاریخ فلسفه، جان ادوارد بنتلی، ترجمهی فریبرز مجیدی، جهان نو. (تاریخی)
آشنایی با فلسفهی غرب، جیمز کرن فیبلمن، ترجمهی محمد بقایی ماکان، حکمت. (تاریخی)
افکار فلاسفهی بزرگ، ویلیام ساهاکیان و میبل لئو ساهاکیان، ترجمهی گلبابا سعیدی، بحر دانش. (شاخهای)
ستونهای فلسفه، جیمز مانیون، ترجمهی علی یزدیزاده، روشنگران و مطالعات زنان. (تاریخی)
سطح سوم: (۳۷ عنوان)
منابع اصلی:
تاریخ فلسفهی غرب، برتراند راسل، ترجمهی نجف دریابندری، پرواز. (تاریخی)
فلاسفهی بزرگ، برایان مگی، ترجمهی عزتالله فولادوند، خوارزمی. (تاریخی)
مردان اندیشه، برایان مگی، ترجمه عزتالله فولادوند، طرح نو. (تلفیقی – فلسفه معاصر)
فلسفهی نوین بریتانیا، برایان مگی، ترجمهی ابوالفضل رجبی، نقش جهان. (تلفیقی – فلسفه تحلیلی معاصر)
تاریخ فلسفه در جهان، رابرت سولومون [سالمون] و کاتلین هیگینز، ترجمهی منوچهر شادان، بهجت. (تاریخی)
فهم فلسفه، ۳مجلّد، جون ا. پرایس، ترجمهی رضا علیزاده، روزنه. (تاریخی)
آثار کلاسیک فلسفه، نایجل واربرتون، ترجمهی مسعود علیا، ققنوس. (تاریخی – آشنایی با آثار و اصلاحات فلسفی)
بیایید فلسفه بورزیم، ریچارد گریل، ترجمهی محمد کیوانفر، دانشگاه مفید. (شاخهای – آشنایی با چیستی فلسفه)
فلسفه (For Dummies) ، مارتین کوهن، مهدی شفقتی، آوند دانش. (تلفیقی)
درآمدی بر تحلیل فلسفی، جان هاسپرس، ترجمهی موسی اکرمی، طرح نو. (موضوعی)
♦ ~، سهراب علوینیا، نگاه.
تفکّر، سایمون بلکبرن، ترجمهی مریم تقدیسی، ققنوس. (موضوعی)
پرسشهای اساسی فلسفه (واقعاً چه میدانیم؟)، سایمون بلکبرن، ترجمهی مریم تقدیسی، ققنوس. (موضوعی)
پرسیدن مهمتر از پاسخ دادن است، دنیل کلاک، ترجمهی حمیده بحرینی، هرمس. (موضوعی)
اینها همه یعنی چه؟ تامس نیگل، جواد حیدری، نگاه معاصر. (موضوعی)
♦ در پی معنا٬ ~، سعید ناجی و مهدی معینزاده، هرمس.
♦ معنای همه چیز، ~، احسان شفیعی زرگر، قطره.
فلسفه در عمل (مدخلی بر پرسشهای عمده)، اَدَم مورتون، ترجمهی فریبرز مجیدی، مازیار. (تلفیقی)
خودآموز فلسفه، مل تامپسون، ترجمهی بهروز حسینی، نشر نو. (شاخهای)
مسائل کلیدی فلسفه، جولیان باجینی، ترجمهی حمیده بحرینی، نی. (شاخهای)
کلید فلسفه، پل کلاینمن، محمداسماعیل فلزی، مازیار. (تاریخی)
بفرمایید فلسفه! (۱)، دیوید ادموندز و نایجل واربرتون، میثم محمدامینی، کرگدن. (تلفیقی)
شگفتی فلسفه، ژان هرش، ترجمهی عباس باقری، نی. (تاریخی)
عناوین فلسفی از مجموعهی قدم اوّل، هیأت نویسندگان، ترجمهی هیأت مترجمان، شیرازه + پردیس دانش. (تاریخی)
نگاهی نو به فلسفه، استیفان لو، ترجمهی محمد احسان مصحفی، سبزان. (تلفیقی)
ده اشتباه فلسفی، مورتیمر ی. آدلر، ترجمهی انشاءالله رحمتی. انتشارات بینالمللی الهدی. (موضوعی)
عالَم در آیینهی تفکر فلسفی، کارل یاسپرس، ترجمهی محمود عبادیان، پرسش. (موضوعی)
کوره راه خرد، کارل یاسپرس، ترجمهی مهبد ایرانی طلب، قطره. (موضوعی – آشنایی با چیستی فلسفه)
آندره کرسون، فلاسفه بزرگ، ترجمهی کاظم عمادی، در ۳مجلد، صفیعلیشاه. (تاریخی)
سیر حکمت در اروپا، محمدعلی فروغی، تصحیح و تحشیهی امیرجلالالدین اعلم، البرز. (تاریخی)
مثل فیلسوف نوشتن (آموزش نگارش مقاله فلسفی)، اِی. پی. مارتینیک، ترجمهی فاطمه مینایی و لیلا مینایی، هرمس. (آشنایی با فلسفهی دانشگاهی
)
منابع تکمیلی:
تاریخ مصوّر فلسفهی غرب، آنتونی کنی، ترجمهی افسون آذین، امیرکبیر. (تاریخی)
تاریخ فلسفهی غرب (درسگفتارها) ، مصطفی ملکیان، ۴جلد، حوزه و دانشگاه. (تاریخی)
جهان و انسان در فلسفه، شرفالدین خراسانی (شرف) ، دانشگاه بهشتی. (تاریخی)
از برونو تا هگل، شرفالدین خراسانی (شرف) ، دانشگاه بهشتی. (تاریخی)
♦ از برونو تا کانت، شرفالدین خراسانی (شرف)، علمیوفرهنگی. (تاریخی)
تاریخ سیر فلسفه در اروپا، علیاصغر حلبی، ۲جلد، قطره. (تاریخی)
مکتبهای فلسفی از دوران باستان تا امروز، ترجمهی پرویز بابایی، نگاه. (تلفیقی)
کلیات فلسفه، اصغر دادبه، دانشگاه پیامنور. (تلفیقی)
مبانی فلسفه، آصفه آصفی، آگاه. (فلسفه جهان)
فلسفهی ساده، زهره روحی، دنیای اقتصاد. (تاریخی)
سطح چهارم: (۲۷ عنوان)
منابع اصلی:
پرسشهای بزرگ (درآمدی مختصر به فلسفه) ، رابرت سالمُن [سالمون] ، ترجمهی مریم گلاببخش و زهره خانی، شور. (موضوعی)
مهارتهای فلسفی، آنتونی هاریسون باربت، ترجمهی فرزاد حاجیمیرزایی، فرزان روز. (تلفیقی)
گفتگوهای فلسفی، رابرت ام. مارتین، ترجمهی راضیه سلیمزاده، ققنوس. (شاخهای)
آموزش فلسفه، الیزابت برنز و استیفان لو، ترجمهی وحید صفری، علمیوفرهنگی. (شاخهای)
نگرشهای نوین در فلسفه، ۲مجلّد، هیأت نویسندگان، هیأت مترجمان، طه. (شاخهای)
کلیات فلسفه، ریچارد پاپکین و آوروم استرول ، ترجمهی سید جلالالدین مجتبوی، حکمت. (شاخهای)
♦ «متافیزیک و فلسفۀ معاصر»
(منتخب)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فلسفه یا پژوهش حقیقت،
اندرو لوین (سر ویراستار)، ترجمهی سید جلالالدین مجتبوی، جاویدان. (تاریخی)
درآمدی به فلسفه، جان هرمن رندل و جاستوس باکلر، ترجمهی امیر جلالالدین اعلم، سروش. (تلفیقی)
تاریخ فلسفهی شرق و غرب، جلد دوم: فلسفهی غرب، سرویراستار انگلیسی: رادا کریشنان، ترجمهی جواد یوسفیان، علمیوفرهنگی. (تاریخی)
سنگهای روح (تاریخ مفهومهای فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر) ، سون اریک لیدمن، ترجمهی سعید مقدم، پژواک. (تلفیقی)
تاریخ انتقادی فلسفهی غرب (ناتمام) ، سرویراستار: دی. جی. اوکانر، ترجمهی خشایار دیهیمی، کوچک٬ ناتمام. (تاریخی)
تاریخ فلسفهی غرب، ۳ مجلّد (ناتمام) ، هیأت نویسندگان (آکسفورد) ، ترجمهی محمدسعید حنایی کاشانی، قصیدهسرا. (تاریخی)
درآمدی بر فلسفهی مدرن اروپایی، گراهام وایت، ترجمهی ناهید احمدیان، پرسش. (تاریخی – فلسفهی جدید و معاصر)
مسائل فلسفه، برتراند راسل، ترجمهی منوچهر بزرگمهر، خوارزمی. (موضوعی)
پرسشهای بنیادین فلسفه، ا. سی. یوینگ، ترجمهی سیدمحمود یوسفثانی، حکمت. (موضوعی)
شناسایی و هستی، مینار، ترجمهی علیمراد داوودی، دهخدا / اخیراً خوارزمی (موضوعی)
آموزههای اساسی فیلسوفان بزرگ، اس. ئی. فراست، ترجمهی غلامحسین توکلی، حکمت. (موضوعی)
♦ درسهای اساسی فلاسفهی بزرگ، ~، ترجمهی منوچهر شادان.
نقد تفکّر فلسفی غرب، اتین ژیلسون، ترجمهی احمد احمدی، حکمت / اخیراً سمت. (تاریخی – فلسفهی جدید)
مبانی فلسفه جدید: از دکارت تا کانت، ویلیام برنر، ترجمهی حسین سلیمانی، حکمت. (تاریخی)
تاریخ مختصر فسلفه جدید«از دکارت تا ویتگنشتاین»، راجر اسکروتن، ترجمهی اسماعیل سعادتی خمسه، حکمت. (تاریخی)
درآمدی به فلسفه، عبدالحسین نقیبزاده، طهوری. (تاریخی)
نگاهی به نگرشهای فلسفی سدهی بیستم، طهوری. (تاریخی)
منابع تکمیلی:
سیر اندیشهی فلسفی در غرب، فاطمه زیبا کلام، دانشگاه تهران (تاریخی)
فلسفهی عمومی: مبانی اندیشههای فلسفی، منوچهر صانعی درهبیدی، امیرکبیر. (تلفیقی)
تاریخ فلسفه، محمود هومن، ناتمام، طهوری. (تاریخی)
درسگفتارهای فلسفی، محمود هومن، گزارش از عبدالعلی دستغیب، نوید شیراز. (تاریخی)
فلسفه: مسائل فلسفی مکتبهای فلسفی مبانی علوم، علی شریعتمداری، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. (تلفیقی)
سطح پنجم: (۷ عنوان)
منابع اصلی:
تاریخ فلسفه، ۹مجلّد، فردریک کاپلستون، هیأت مترجمان: سید جلالالدین مجتبوی، ابراهیم دادجو، غلامرضا اعوانی، امیر جلالالدین اعلم، منوچهر بزرگمهر، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، بهاءالدین خرمشاهی، عبدالحسین آذرنگ و محمود یوسف ثانی، سروش و علمی و فرهنگی. (تاریخی)
فلسفهی معاصر، فردریک کاپلستون، ترجمهی علیاصغر حلبی، زوار (تاریخی – فلسفهی معاصر)
تاریخ فلسفه، ۲مجلّد، امیل بریه، ترجمهی علیمراد داوودی، نشر دانشگاهی + بخشی دیگر ترجمه و تلخیص یحیی مهدوی با عنوان «فلسفهی قرون وسطی و دوره تجدد»، خوارزمی + بخشی دیگر نیز با عناوین «تاریخ فلسفهی قرن هفدهم» و «تاریخ فلسفهی قرن هجدهم»، ۲ مجلّد، ترجمهی اسماعیل سعادت، هرمس. (تاریخی)
تاریخ فلسفهی راتلج، تاکنون ۶مجلّد، ویراستار انگلیسی: استوارت براون، ترجمهی حسن مرتضوی و علی معظمی، نشر چشمه. (تاریخی)
♦~، تاکنون ۶ مجلّد، هیأت مترجمان: حسن فتحی و بهنام اکبری و مصطفی شهرآیینی و سیدمسعود حسینی و ابوالفضل
حقیری قزوینی و یاسر خوشنویس، حکمت.
«فلسفه در اعصار مختلف» (از قرون وسطی تا قرن بیستم) ، ۶مجلّد هیأت نویسندگان: آن فرمانتل و جورجی دو سانتیلانا و استوارت همپشیر، آیزایا برلین و هنری ایکن و مورتون وایت، مترجمان مختلف: احمد کریمی و پرویز داریوش و احمد سعادتنژاد و ابوطالب صارمی، (فرانکلین – اخیراً علمیوفرهنگی)
دکارت تا دریدا: مروری بر فلسفهی اروپایی، پیتر سجویک، ترجمهی محمدرضا آخوندزاده، نی. (تاریخی – فلسفهی جدید و معاصر)
منابع تکمیلی:
پندار گسترشپذیری بیپایان حقیقت٬ ۲مجلّد، امیر مهدی بدیع، ترجمهی احمد آرام، بنیاد فرهنگ ایران (تلفیقی: تاریخی – موضوعی)
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: این موارد، مواردی نیست که بتوان در یک سؤال و جواب آن هم از طریق افرادی مثل بنده جواب داده شود. نیاز به هیئتی از دانشکدههای فلسفهی غرب دارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30607
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30608
🔺موضوع: معاد، قیامت،
⁉️سلام خدمت استاد: سال نو را خدمت شما تبریک عرض میکنم. نظرتون رو در مورد کتاب آنسوی مرگ می خواستم بدونم و لطفاً یک کتاب در مورد عالم برزخ معرفی بفرمایید.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: ۱. عرایضی در جواب سؤال شمارهی 27721 در این رابطه شده است. ۲. فکر میکنم کتاب «معاد، بازگشت به جدّیترین زندگی» که روی سایت هست بتواند نکاتی از برزخ با خواننده در میان بگذارد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30608
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30609
🔺موضوع: قبر، برزخ، معاد، قیامت،
✅در ادامه سوال 30604 یعنی اگر کسی دین رو هم قبول ندارد ولی ذاتا انسان مسئولیت پذیر و وظیفه شناسی هست چنین کسی کار برایش جهاد در راه خداست؟! و اگر حین انجام وظیفه از دنیا رفت شهید از دنیا میرود؟!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بالاخره چنانچه انسان موحد نباشد مسیر خود را در همین دنیا به سوی خدای رحمان نگشوده است تا زیر سایهی رحمت الهی باشد. آری! ممکن است در عذاب کمتری قرار داشته باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30609
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30610
🔺موضوع: نکات اخلاقی وتوصیهها،
⁉️استاد سلام علیکم: قبول دارید در عصری زندگی میکنیم که همه نسبت به هم بدبین هستیم؟ اگر اینچنین است چگونه از این مرض خلاص شویم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: وقتی انسانها به حقیقت توحید، نظر کردند و حقیقت در منظر آنها قرار داشته باشد، هرکس را به اندازهای که نسبتی با حقیقت دارد، اجر مینهند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30610
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30613
💠در موضوع اعمال شب 15 شعبان
⁉️با سلام به استاد گرامیم: با توجه به عظمت و حساسیت شب 15 شعبان که کمتر از شبهای قدر نیست، چه اعمالی را بهتر است انجام دهیم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عمده نوع رویکردی است که در اعمال شب پانزدهی شعبان بهخصوص با خواندن دعای کمیل، میتوان در راستای فرهنگ انتظار انجام داد.
ذیل کلیپ «فرهنگ انتظار و نجات از اکنون زدگی، قسمت دوم» اینطور عرض شد:
انتظار، نوعی فرار از اکنونزدگی و بیآیندگی میباشد از آن جهت که انسان متوجه میشود در افق زندگی، خورشیدی در حال طلوع است.
انتظار، با خودآگاهی نسبت به حقیقتِ تاریخیِ حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه» شروع میشود و به «دلآگاهی» که نوعی از شعور به سوی حقیقت و اُنسِ با ساحت وجود است؛ میرسد.
انتظار، موجب انتفاح ساحتِ وجود و نظر به گشایشی است در افق حیات بشری و ظرفیتی که انسانها در خود به صورت نهفته دارند.
در انتظار، انسانها متوجهی ذات بشری میشوند که اصلِ اصلهای همهی بشریت و انسانیت است و در چنین انتظاری، انسانها از اکنونهای بیفردا آزاد خواهند شد و به توحید که بقایی است در مأمنِ حضور خداوند، نزدیک میشوند.
انتظار، باقیماندن در زندگی با حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه» است که ماورای گذشته و آینده در واقعیترین «بودن»، انسانْ بودنِ خود را احساس و تجربه میکند و این است معنای حضورِ آخرالزمانیِ انسان. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30613
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
🌼میلاد حضرت بقیه الله الاعظم (عج)مبارک باد
🍁معرفی #آثار استادطاهرزاده
🍁باموضوع #امام_زمان (عج)
🔻#کتاب
🔺مبانی معرفتی مهدویت
http://lobolmizan.ir/book/1185
🔺جایگاه و معنی واسطه ی فیض
http://lobolmizan.ir/book/1370
🔺بصیرت و انتظار فرج
http://lobolmizan.ir/book/1375
🔺عوامل ورود به عالم بقیت اللهی
http://lobolmizan.ir/book/1377
🔺زیارت آل یاسین، نظر به مقصد جان هر انسان
http://lobolmizan.ir/book/1378
🔻#جزوه
🔺رجعت در حوزهی عقل ونقل
http://lobolmizan.ir/leaflet/1317
🔻#یادداشت_ویژه
🔺امام، اصل عالم و آدم
http://lobolmizan.ir/post/1114
🔺بصیرت و انتظار فرج
http://lobolmizan.ir/post/1123
🔺راههای عبور از آسیبهای اندیشهی انتظار
http://lobolmizan.ir/post/1152
🔺شب پانزده شعبان، نورٌ عَلی نور
http://lobolmizan.ir/post/1171
🔺وضع موعود و انقلاب اسلامی
http://lobolmizan.ir/post/1245
🔺فرهنگ انتظار و نجات از «اکنونزدگی»
http://lobolmizan.ir/post/1643
🔻#پرسش_و_پاسخ_برگزیده
🔺چگونگی تلاش برای ظهور حضرت
http://lobolmizan.ir/faq/1259
🔺رجعت؛ شرایط تکمیل انسانها
http://lobolmizan.ir/faq/1266
🔺توجه به ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه»؛ بزرگترین عامل تحرک
http://lobolmizan.ir/faq/1272
🔺وضع موعود و انقلاب اسلامی
http://lobolmizan.ir/post/1245
🔻#صوت
http://lobolmizan.ir/sound/1287
🔻#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
http://lobolmizan.ir/quest/cat/34
🌐www.lobolmizan.ir
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30612
⁉️سلام خدای کامل نهایت پذیر را پذیرا باشید
مقصود از بی نهایت بودن خدا اینست که همانطور که اعداد انتهایی ندارند کمالات حق هم همینطور تمامی ندارند؟ این مطلبیست که ذهن من با آن مشکل دارد و به نظرم بینهایت بالفعل استحاله عقلی دارد خداوند هرچه کمالست را داراست ولی لزومی ندارد کمالات بینهایت باشند فرض کنید کمالات هزار تا باشد حق هر هزار تا را دارد و کمال هزار ویکم عینا و عقلا وجود ندارد که نداشتن آن نقصی بر ذات حق لازم آورد در روایات هم آمده که لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ خدا حد ندارد و جایی ظاهرا نفرمودند که نامحدود است و این دو تفاوت دارد فرض کنید فردی هر چه طلا در جهانست را دارا باشد درین حال میگوییم طلا داشتن او حدی ندارد یعنی طلایی خارج از مالکیت او نیست و یک طلا هم نمی یابیم که خارج از ملکش باشد و مالکیت او را حد بزند اما این به معنای این نیست که طلاهای او بینهایت به معنای فلسفی و ریاضی آن باشد 1000 سکه بود هر 1000 تا مال اوست البته یک تفاوت دارد و آن اینست که درینجا میتوان هزار و یکمین سکه را متصور شد اما در خدا نه هرچه هست را داراست و عقلا فوق آنچه حق دارد چیز دیگری نیست اما کمالات بدلیل استحاله بینهایت بالفعل، نامحدود به معنی فلسفی و ریاضی آن نیستند و اشاره به این مطلب را در دو جا بنظرم میتوان یافت یکی در بحث قدرت که میگویند به محالات تعلق نمیگیرد پس میتوان گفت قدرت حق حد خورده است؟ هر توجیهی بکنید باز عقل انسان میگوید حد است عزیزم حد مگر آنکه این تعلق قدرت را کمال ندانید و دیگری در قرآن مجید که ابتدا و پایانی برای حق قائل می شود هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن درود بر قرآن بخوبی مطلبم را در نهایت ایجاز بیان می کند و این اعجاز خداوند نهایتمند است میفرماید خدا با اینکه ابتدا و انتهایی دارد اما همه کمالات ظاهری یعنی هرچه عینا هست و باطنی یعنی آنچه عقل بتواند متصور شود را داراست. نهایت دارم اما حد ندارم کمالی بیش تر از خود ندارم نباشم بی نهایت چون محالست نهایتمندیم عین کمالست
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آیا اگر به ذاتی فکر کنیم که عین وجود و بالتبع عین کمال است، باز میتواند بینهایت بالفعل برایش استحالهی عقلی داشته باشد؟ در حالیکه ذاتش عین آن کمالات مثل حیات و قدرت است؟ موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30612
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30614
⁉️سلام استاد
بنظر می رسد ایرانی در کنار روح تشیع، روح ایرانی خود را در طول تاریخ ولو مخالف آموزه های مذهبی اش هم باشد حفظ نموده است و حتی میتوان گفت این روح و این حوالت ازلی از اهمیت بیشتری برای ایرانی برخوردار بوده است وجزو ذاتیات اوست و مذهب عرضی است چه میبینیم مذهب به زور شمشیر ظاهرا تحمیل میشود و اکثر ایران تا صفویه اهل تسنن هستند و باز صفویه با شمشیر گویا تشیع را حاکم نمود و ملت شیعه شد والا اگر حقیقت جویی مطرح بود این تلونها چه معنایی دارد؟ اما میبینیم حتی برخی پوسته های این روح را هم احدی نتوانسته در طول تاریخ ازین ملت بگیرد مثل چهارشنبه آخر سال یا نوروز حتی جمهوری اسلامی که در طول چهل سال از زمین و آسمان برای بسط اسلام کوشید و روی خوش به رسوم ایرانی نشان نداد نتوانست اندک خراشی بدین پوسته وارد سازد چه رسد به مغز آن گرچه بسی مغز این ملت را خوردند و تراشیدند راستی چرا اسامی ماه ها هنوز ایرانیست و تاریخ مقبول ایران شمسیست نه قمری که اسلام توصیه نمود؟ و چرا نوروز پرشکوه ترین عید این ملت است و جمهوری اسلامی گریزی از تعطیلی 4 ، 5 روزه آن بر خلاف مذاق خود و اسلام ندارد و اعیاد بزرگ اسلامی می آیند و می روند وانگار نه انگار . همچنین مطلبی را از زبان استاد سید حسین نصر شنیدم یا خواندم اگر اشتباه نقل نکنم اینست که ایشان موافق تداوم سلطنت بودند و ریاست نهاد ملکه را پذیرا شدند و گویا در نهاد ایرانی جایگاه سلطنت را مستقر میدانستند برایم تعجب آور بود ایشان با آن مقام علمی و عرفانی چرا دلبسته سلطنت هستند نگو آنچه پیر در خشت بیند... باری روح ایرانی بخوبی بعد از انقلاب ایرانی خود که علیه ظلم بود نه علیه نهاد سلطنت و واقعا اگر امام به رغم توصیه ناصحان بر حذف سلطنت نمی کوشید ملت به همان مشروطه که شاه سلطنت کند نه حکومت- و این خیانتی بود که دو شاه آخر علیه نهاد سلطنت مرتکب شدند- قانع بودند اما به هرحال شد آنچه شد ولی باز بعد از انقلاب ، ایرانی نهاد شاه را بازپروری کرد با اندیشه های عرضی اسلامیش متلایم کرد موروثی بودن آن که منشا فساد بود حذف کرد سعی کرد اقل اختیارات اجرایی را بدو بدهد و در قانون اساسی هم میبینیم مقام مسئول شناخته نشده است و آن نهاد شاهنشاهی ولایت فقیه است اگر چه بنظر میرسد برخی اضافات در تغییر قانون اساسی رخ داد که مصلحت نبود چون تعیین مستقیم رییس قوه قضاییه یا صداوسیما گر چه اعلیحضرت خامنه ای خلد الله ملکه الی ظهور ملک الملکین امام مهدی با بصیرت و زیرکی فقط انتصاب رییس را پذیرفتند نه مسئولیت این دو را . یا برخلاف ساده اندیشی برخی که چرا رهبری مستقیم وارد مسائل نمی شوند این از بصیرت این مرد است که نباید اصل این نهاد مقدس 2500 ساله بلکه بسی بیشتر که ریشه است را به خاطر شاخ و برگ های اجرایی ریشه کن نمود و امروز که با درایت ایشان حوزه نفوذمان در چین درین فضای بسته تحریمی گشوده میشود و از آن طرف به مدیترانه رسیدیم جای پاهایی در آفریقا و آمریکای لاتین یافتیم و سخن از تمدن و پیشرفت ایرانی میکند بنظر نویدبخش امپراطوری و تمدن نوین و بزرگ ایرانی به توفیق یزدان خواهیم بود خداوند سایه اش را از سر این ملت کوتاه مکناد .
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: ایرانیان با درکی که از وحی و ایزدان داشتند بهخوبی متوجهی اشارات اسلام شدند و خودشان از اسلام استقبال نمودند و صفویه هم بر اساس گرایش مردم ایران به تشیع توانستند کار را جلو ببرند، وگرنه نوادگان شیخ صفیالدین اردبیلی گرایش عرفانی- سنی داشتند.
این اقتضای روح این تاریخ است که دوران حاکمیت فرد بر جمع را برنمیتابد، مگر حاکمیت قانون، بهخصوص اگر آن قانون الهی باشد و همین امر منجر به ولایت فقه و فقیه میشود و از این جهت دوران شاهنشاهی که مبتنی بر محوریتِ فرد بود، گذشته است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30614
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30615
⁉️با سلام و عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت بقیه الله الاعظم (عج).
به نظر شما یک نوجوان چگونه می تواند به امام عصر ( عج) و تعجیل در ظهور ایشان کمک کند؟
ان شاءالله بتوانیم لحظه ظهور حضرت را تماشا کنیم.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: از نگاه و نظر و تأکیدات نایب آن حضرت نباید غفلت کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30615
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30616
⁉️سلام علکیم
تفاوت ایدئالیسم استعلایی با ایدئالیسم تجربی را اگر لطف نمایید تبیین فرمایید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: هر موضوع استعلایی یعنی موضوع پیشاتفکر، و از این جهت اگر ایدههایی مطرح باشد که پیشاتفکر است، آن ایدهها استعلایی میباشند مثل مفاهیم دوازدگانه در فلسفهی کانت. و اگر ایدهها بر اساس تجربه به دست آیند، بحث ایدهآلیسم تجربی مطرح میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30616
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30617
⁉️سلام
اینکه ویتگنشتاین امکان زبان خصوصی را نفی میکنند و با این نفی سعی در برچیدن بساط شکاکیت میکنند بنظرتان چقدر آن انکار زبان خصوصیشان صحیح است من بنظرم میتوان زبان خصوصی را عقلا متصور شد مثلا در خواب از زبان استفاده میکنیم با اینکه فقط من هست و من یا میتوان تجربه منحصر به فردی را از سر گذراند لغت خودساخته ای برای آن وضع کنیم و به اشتراک بگذاریم و در حوزه زبان بنظر می رسد به تقریب با احساسات مشترک روبروییم نه اینکه احساس افراد و به تبع آن لغات وضع شده بر آن کاملا مساوی باشد مثلا اگر فلان طعمی برای افراد مطبوع و مثلا شیرین بنظر رسد و برآن لغت شیرین مشترکا وضع کنند لزومی ندارد که طعمهایی که افراد احساس میکنند کاملا همانند هم باشد حتی ممکنست مثلا عسل برای کسی تلخ بنظر رسد ولی طعم تلخی مطبوع او باشد بنابرین چون زبان حوزه ای مشترک است او علی بنای الاجتماع عسل را شیرین خواهد خواندبا اینکه تلخ احساسش میکند حال با این افاضات حقیرنفی زبان خصوصی را صحیح میدانید اگر آری در گام بعد بنظرتان ویتگنشتاین با این نفی توانسته مساله شکاکیت را حل کند یا فقط صورت مساله را پاک فرموده اند
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عنایت داشته باشید که مسئلهی «بازیِ زبانیِ ویتگنشتاین» عمیقتر از این حرفها است. او نظر به افقی دارد که «زبان» از آن اظهار میشود، که بحث آن مهم و مفصل است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30617
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30618
⁉️با عرض سلام
یکی از مرجحات در علم حدیث مخالفت با اهل سنت است آیا میتوان گفت این مرجح مربوط به زمان شکل گیری هویت شیعه در مقابل اهل سنت است و اما اکنون که مکتب شکل گرفته است و نیاز به وحدت در مقابل مستکبران داریم می بایست مرجح را موافقت با اهل سنت قرار داد تا از اختلافات کاسته شود
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: نکتهی اول در موضوع مرجحات مربوط به علم حدیث، ریشهی عمیقتر از این حرفها دارد و شرایط تاریخی طوری بود که چنین اقتضاهایی را بعضاً در تدوین احادیث میشده. ولی قسمت دوم فرمایش جنابعالی نکتهای درست و قابل توجه است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30618
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30619
⁉️سلام
یکی از معارف عرفانی قرآن که بتوان ادعا کرد مسبوق به سابقه نبوده است یا مثلا با مقایسه با تورات و انجیل بتوان ادعا کرد بر آنها برتری دارد را بیان کنید.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همهی معارف انبیاء مبتنی بر توحید است و تفاوت در عمق بیشتر توحیدی است که در اسلام ملاحظه میفرمایید. مثل توحید سورهی «قل هو الله احد» که چگونه او در عین آنکه «احد» است و همهی هستیِ بیکرانه را شامل میباشد، «صمد» است و باید به سوی او رفت. که بحث مهمی است. و جمع آن، نگاه توحیدیِ خاصی را میطلبد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30619
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30620
⁉️سلام
مکرر جناب جوادی این نظر قدما که درین شعر آمده است را بیان فرمودند سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن البته درست است که بعضا مقصود اینست که مثلا در سایه تلاشهای مستمر افراد به جایی می رسند اما مثلا در یکی از سایت ها ایشان در تفسیر سوره غاشیه می فرمایند" غالب رشتههای علوم دانشگاهی همینها است یا حیوانشناسی است یا آسمانشناسی است یا دریاشناسی است یا صحراشناسی است یا انسانشناسی است؛ اینها یک خط هستند چگونه انسان سلسله جبال کوه را ببیند یک تکه خاک است سالها این خاک به وسیله آفتاب باید بگردد تا «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»همین خاکی که در کوههای بدخشان افغان میشود لَعل، در کوههای سر به فلک کشیده یا متوسط یمن میشود عقیق. این خاک است یک قسمت میشود طلا یک قسمت میشود نقره. چه رشتههای عمیق علمی در بر دارد تا آدم بفهمد چه طور یک تکه خاک میشود عقیق! یک تکه خاک میشود فیروزه! «لعل گردد در بدخشان افغان یا عقیق اندر یمن» میبینید که میفرمایند خاک توسط آفتاب یک جا لعل میشود و جایی دیگر عقیق حضرتعالی که زمین شناسید این نظر را تایید می فرمایید
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در آن شعر، بیشتر قصد شاعر تذکر به پشتِ کاری بوده است که انسانها باید داشته باشند و البته شعر مذکور، مبتنی بر علوم گذشته است در نحوهی ایجاد بلور «لعل و یاقوت». ولی امروزه شرایط بلورشدنِ کانیها را امر دیگری میدانند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30620
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30621
⁉️سلام
مرحوم مطهری در مورد حضرت محی الدین میفرمایند اثر ديگر او كتاب فصوص الحكم است، گرچه كوچك است، ولي دقيقترين و عميقترين متن عرفاني است، شروح زيادي برآن نوشته شده است. در هر عصري شايد دو سه نفر بيشتر پيدا نشده باشد كه قادر به فهم اين متن عميق باشد». حقیر که چندی بعضا اجمالا نظری به فصوص دارم با اینکه مقدمات چندانی طی نکردم و نمیدانم چه شد که بر سفره شیخ توفیق شد بنشینم احساس نمیکنم که آنقدرها هم متن دشواری باشد و شاید تفکر شیخ کلیدهایی می خواهدکه با آن به سراغ دفینه هایش رفت اگر چه در بادی امر دشوار مینماید از طرفی میگویم شاید شهید راست میگوید در یکی از سایت ها به نقل از جناب نصر آمده است که یکروز علامه به من داستان میفرمودند: «من در تبریز فصوصالحکم خوانده بودم و گمان میکردم که بسیار خوب همه چیز را بلد هستم تا اینکه به نجف رفتم.در آنجا شیخ واحدالعین که از عرفای بزرگ بود، درس فصوص میداد. رفتم به آنجا و نشستم و دیدم که تمام در و دیوار، فصوص میخواندند و هیچ چیز از فصوص بلد نبودم. خیال میکردم که بلدم و آنجا برای اولین بار با حقیقت عملی و درونی این کتاب بزرگ آشنا شدم.”بنابرین شاید توهم فهم دارم از طرفی برداشتی از فصوص داشتم دیدم تایید فرمودید خلاصه در خوف و رجای فهم شیخیم امید که رهنمایی فرمایید بله مصباح پر از دست انداز فلسفی بود و ثقیل و چیز چندانی دستگیرم نشد ولی فصوص آبیست روان و در جانم روان
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مسلّماً فصوصالحکم ابن عربی دارای نکاتی ژرف و از مو باریکتر است. و این نسل به جای آنکه در مقابل آن مقاومت کند، سعی دارند آن نکات را درک کنند و از این جهت حتی حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» سورهی «حمد» را در عین عمق عرفانی آن علناً مطرح فرمودند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30621
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30622
⁉️سلام خدمت استاد گرامی
روایت از أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ اَلشَّرِيدُ اَلطَّرِيدُ اَلْفَرِيدُ اَلْوَحِيدُ.
صاحب اين امر
شريد (آواره) و طريد (رانده) و فريد (تك) و وحيد (تنها) است.
البته کسی که با خداست هرگز چنین نیست ، بلکه این حال امام در بین امت اوست ، بلکه این حال امت است ، این حال ماست
استاد در مورد این روایت توضیح می خواستم چکار کنیم که در زندگیمون به جایی برسیم که از این وضعیت نجات پیدا کنیم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در این موارد خوب است و چقدر خوب، اگر با همّتی و عزمی به میدان بیایید و با حوصله و پشتکار شرح «مناجات التّائبین» را که روی سایت هست، دنبال بفرمایید تا آرامآرام در جلسات آخر إنشاءالله رازهایی برای جواب به این سؤال برایتان نمایان شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30622
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30623
⁉️استاد گرامی سلام
حافظ می فرماید : نگار می فروشم عشوه ای داد که ایمن گشتم از مکر زمانه
جناب استاد خیلی غمگینم فریب دنیا را خوردم میل به خودکشی دارم ولی می دانم مشکلی را حل نمی کند عذاب وجدان اشتباهات گذشته نگران آینده فرزندانم دنبال آن عشوه ام
با آرزوی سلامتی برای جنابعالی
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بد نیست برای درک بودنی ماورای این بودنها، به غزل شمارهی 96 که اخیراً شرحی بر آن نوشته شد؛ رجوع شود. ذیلاً آن غزل خدمتتان ارسال میگردد. موفق باشید
غزل شمارهی 96
بودنی ماورای غمها و شادیها
باسمه تعالی
دی پیر میّ فروش که ذکرش به خیر باد
گفتا شراب نوش و غمِ دل ببر ز یاد
پیر میّ فروش که جایگاه و توانِ به حضورآوردنِ انسان را در هستی خود دارد، هستی و حضوری که انسان مستِ حضور «وجود» شود؛ او یعنی پیر میّ فروش گفت: با نوشیدن شرابِ حضور در محضر لایزال و بیکرانهی حضرت محبوب، میتوانی غم دل را از یاد ببری و ببینی که چگونه غم، جای و جایگاهی در زندگی ندارد، این وقتی است که شراب «وجود» و حضور به جان انسان نوشانده شود و انسان خود را در عالَم بقاء احساس کند.
گفتم به باد میدهدم باده، نام و ننگ
گفتا قبول کن سخن و هرچه باد، باد
در جواب به توصیهی میّ فروش که مرا توصیه کرد تا خود را از نسبتهای ساختگی آزاد کنم و معلّق در دریای «وجود» باشم، گفتم: در آن صورت هیچ عنوانی و هویت مشخصی که بتوانم خود را با آن معنا کنم، نمیماند. زیرا در چنین حضوری همهچیز، حتی تشخص انسان در فنا و بینامی قرار میگیرد و گویا معلّق در فضایی خواهم شد که هیچ تکیهگاهی برایم نمیماند، مگر احساس وجود خود در بیتشخصیِ محض، و او گفت همین را قبول کن، هرچه میخواهد بشود. زیرا این نوع از «بودن» بهترین تجربه برای زیستن است در هر دو عالم.
سود و زیان و مایه، چو خواهد شدن ز دست
از بهر این معامله، غمگین مباش و شاد
آری! در این نحوه بودن، هم سود و هم زیان و هم اصل سرمایه، که نسبتهای ما با این عالم است، همه از دست میروند. ولی برای بهدستآوردن آن نوع بودنِ معلّقِ در وجود، نه باید غمگین بود و نه شادمان، زیرا بودنی است فراسوی نیک و بد، وقتی اصیلترین نسبت که نسبت وجودیِ ما با حضرت محبوب است، باقی است و عینُالرّبطبودن خود را نسبت به او احساس کنیم که چگونه «فقیر إلی الله» هستیم و به چنین سرمایهای میبالیم.
بادت به دست باشد اگر دل نهی به هیچ
در معرضی که تخت سلیمان رود به باد
اگر دل به هیچ، که همین دنیا و نسبتهای آن است، بدهی و خود را در عنوانهای دنیا و آرزوهایی که از آن ساختهای، جستجو نکنی؛ در جای و جایگاهی خود را قرار میدهی که تخت سلیمان هم به بادی برود و هیچ شود و تو میمانی و تنهاییهایت، زیرا خود را در شرابی که فوق غمها و شادیها است و عین بودن تو میباشد، نسپردی. پس خود را معطّل دلسپردن به هیچ مکن و گر نه از بودنی آنچنانی محروم میشوی.
حافظ گرت ز پند حکیمان ملالت است
کوته کنیم قصّه که عمرت دراز باد
اگر در شرایطی هستی که دلبستگیهایت مانع پذیرش چنین پندِ حکیمانهای میشود، قصّه را کوتاه میکنیم، در عین آنکه آرزومندیم عمرت دراز باشد تا در ادامهی عمر، چنین فضایی را تجربه کنی و خود را به «هست» و «نیست» امور دنیایی و آرزوهایی که برای خود ساختهای، گره نزنی.
والسلام
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30623
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره30624
⁉️سلام
ظاهرا جناب نصرالله حکمت بحثی داشتند که از جناب ابن عربی بیشتر اکتفا به فصوص میشود و از آن دریچه به محی الدین می نگرند حال آنکه ایشان آثار عدیده دیگری نیز دارند خود جناب حکمت تاملاتی برفتوحات داشتند و استفاده های خوبی مثل تقلید از خدا دارند ولی عمدتا به فصوص اکتفا میشود بنظر شما فصوص و نهایتا فتوحات(این کتاب دامن دامنی هم رواج کمتری نسبت به فصوص دارد بقیه آثار ایشان که الفاتحه) برای درک محی الدین کافیست اگر آری پس شیخ چه دابی داشتند اینهمه قلم فرسایی کنند متن آثار شیخ را تا اینکه تصادفا به سایت زیر برخوردم به سختی به دست می آید چه رسد به شرح و تفسیر این کتب عرشی نمی دانم حس میکنم حق مطلب شیخ ادا نشده است اروپایی ها مجموعه آثار دانشمندانشان که به مراتب کوچکتر از محی الدین هستند را با چه چاپ هایی منتشر میکنند ما مجموعه آثار پیشکش همان فصوصش هم نمی دانم چاپ درستی دارد یانه و خدا غریق رحمت کند مرحوم امام خمینی که با این انقلاب اندکی فضا را بهتر نمود و از آن حالت تدریس قاچاقی قدری فاصله ایجاد شد ولی باز هم حوزه ها را نگاه کنیم هنوز هم مباحث فقه اکبر مهجورند حتی همان فقه هم معطوف به نیازهای روز متاسفانه کمتر است . به هرحال من چون بسیار علاقه مند شیخم همانطور که بعض صحابه قطرات آب وضوی رسول را نمیگذاشتند بر زمین افتد نظرم آنست که هرچه از قلم شیخ نازل شده است را دریابم رهنمودهای حضرتعالی چیست به این سایت هم رفقا رجوع کنند بلکه آثار شیخ از مهجوریت اندکی درآید چاپ ها هم دقت کنید بیشتر از کشورهای دیگراست مثل بیروت باز دم آنها گرم ایران که باز الفاتحه به روح شیخ اکبر الفاتحه
http://ibnarabi560.ir.domains.blog.ir/
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: کار ابن عربی شبیه کار جناب صدرالمتألّهین است که سعی میکرده به بهانههای مختلف و با عنوانهای متفاوت حرف اصلی خود را بزند. فصوصالحکم از آن جهت که عطای مستقیم رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» به ابنعربی است، جایگاه خاصی دارد بهخصوص که شارحانِ فصوص در واقع بسیاری از مطالب سایر کتابها را در شرح خود متذکر شدهاند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/30624
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan