eitaa logo
لب المیزان
6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
34 ویدیو
178 فایل
🔸 گروه فرهنگی المیزان 🔸استاد اصغر طاهرزاده 💎ارتباط با مدیر کانال @modir_lobolmizan 🔹سروش: Sapp.ir/lobolmizan 🔹ایتا:Eitaa.com/lobolmizan 🌐www.lobolmizan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 🔹غدیراسلام آزاد از سکولاریته 💠استاداصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/post/1541 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🔸 🔹غدیراسلام آزاد از سکولاریته 💠استاداصغرطاهرزاده ✅بسم الله الرحمن الرحیم   الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا 1ـ وقتی متوجه‌ی نقش تاریخی و حضور تاریخی جریان غدیر باشیم و آن را با جریان سقیفه مقایسه نماییم، می‌فهمیم که موضوع به دو نوع اسلام نظر دارد. 2ـ با رحلت رسول خدا«صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله» به جای ادامه‌ی اسلام از طریق آن‌چه رسول خدا در غدیر متذکر شدند، سقیفه به صحنه آمد و هر چند موجب شد عبادات اسلامی ادامه یابد ولی جهت دیگرِ اسلام یعنی روحیه‌ی تمدن‌سازیِ آن که در آن زمان در مقابل جریان جاهلیتِ حاکم به صحنه آمده‌بود، به حاشیه رفت و عملاً فرهنگ جاهلیت توانست در صحنه بماند در حالی‌که اگر فرهنگ غدیر از طریق امامی معصوم به میان می‌آمد، علاوه بر آن‌که عبادات شرعی به عالی‌ترین شکل در میان می‌ماند، هویتِ تمدنیِ اسلام که چیزی غیر از هویت فرهنگ جاهلیت بود، به ظهور خود ادامه می‌داد. 3ـ آری با آمدن سقیفه، به عنوان نحوه‌ای از اسلامیت، عبادت بت به حاشیه رفت و عبادت‌های دینی به میان آمد ولی ملاحظه می‌کنید اُمویان که طلایه‌دارانِ حیات جاهلیت‌اند با حفظ هویت خود در صحنه می‌مانند تا آن‌جایی که ادامه‌ی سقیفه، کار را به حاکمیت یزیدی می‌رساند که در مقابل سرِ مبارک حضرت سیدالشهداء«علیه‌السلام» می‌گوید: لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْك فَلا             خَبَرٌ جاءَ وَ لا وَحْي نَزَلَ يعنى؛ بنىهاشم(پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم و خانوادهاش) با مُلك و حاكميّت بازى مىكردند- اينها دنبال حكومت بودند- وحى و خبرى از طرف خدا در كار نبود. 4ـ سکولارشدنِ دین آینده‌ای که آینده‌ی تاریخی دین باشد و موجب هویت تاریخی دین در آینده گردد را بر نمی‌تابد، هرچند در مورد عبادات ـ ‌به هرشکل می‌خواهد باشد ‌ـ حساسیتی از خود نشان نمی‌دهد. 5ـ حضرت سیدالشهداء«علیه‌السلام» به عنوان کسی که نظر به «غدیر» دارد می‌فرمایند: «اَیُّهَا النّاسُ؛ اِنَّ رَسُولَ اللّهِ«صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله»   قالَ: «مَنْ رَاى سُلْطاناً جائراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّهِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْلٍ، وَ لاَ قَوْلٍ، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ» اى مردم! پیامبر خدا«صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله»  فرمودند: «هرکس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر بیاندازد.» 6ـ معنای سخن فوق آن است که نمی‌توانیم بدون فرهنگ غدیر جامعه‌ی اسلامی به معنای واقعی آن داشته باشیم وگرنه ناخواسته گرفتار یک نوع سکولاریته‌ی پنهان هستیم. بدین معنا که حاکمیت سیاسی و اقتصادی را به غیر از دین سپرده‌ایم و شیعه با توجه به چنین امری دائماً نظر به «غدیر» دارد تا این موضوع از صحنه‌ی حیات دینی او به حاشیه نرود زیرا به خوبی روشن است که هرگز مشکلات و مسائل جامعه‌ی ما به عنوان جهان منطقه‌ی غرب آسیا مرتفع نمی‌شود مگر با آموزه‌های قدسی و دینی که نظر به حضور تاریخی «دین» دارد و در همین رابطه جایگاه انقلاب اسلامی را می‌توان روشن نمود و هزینه‌هایی که برای تحقق فرهنگ غدیر داده شده است را تحلیل کرد، از جمله هزینه‌ی شهادت شهدای کربلا که تا امروز نیز ادامه دارد تا غدیر فراموش نشود. 7ـ ما، در مسیر بالندگیِ خود باید بدانیم از چه چیزهایی عبور کنیم و به چه چیزهایی رجوع داشته باشیم تا در بی‌آیندگی و بی‌تاریخی قرار نگیریم. از طریق انقلاب اسلامی و سلوک ذیل شخصیت اشراقی حضرت امام خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» اشاراتی در این تاریخ به میان آمده است که زبانِ تفکر انتزاعی، توانِ ارائه‌ی آن را ندارد و زبانِ احساسات معمولی نیز آن را می‌کاهد، نیاز به زبانی داریم که حقیقت را در این تاریخ نشان می‌دهد و این با نزدیک‌شدنِ حقیقت و تاریخ ممکن است، به همان معنایی که قرآن توصیه می‌کند سیر در زمین بکنید و رازِ سقوط جوامع و تمدن‌هایی که نسبت خود را با حقیقت شکل نداده‌اند را، بیابیم  و عبرتی باشد برای دولت‌مردانی تا بیش از پیش در تحقّق آرمان‌های غدیری که حضور تاریخی انقلاب اسلامی بیرون از گردونه‌ی تمدن غربی‌ است فکر کنند زیرا مسلّم عبادات دینی منهای حضور تاریخی انقلاب اسلامی در این تاریخ آن نتایجی که ملت ما به دنبال آن‌ هستند را برایشان در بر ندارد. والسلام 🌐http://lobolmizan.ir/post/1541 📱 sapp.ir/lobolmizan 📱 eitaa.com/lobolmizan
HOG_Ghadir_96_(Ghadir_eslame_azad_az_sekoolarite)_lobolmizan[H].mp3
12.18M
🔸 🔹غدیراسلام آزاد از سکولاریته 💠استاداصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/post/1541 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌸عید سعید غدیر مبارک باد🌸 ✅معرفی استاد اصغر طاهرزاده با موضوع 🔺غدیر اتمام حجتی گویا http://lobolmizan.ir/leaflet/1298 🔺غدیر و حضور آن در آینده تاریخ http://lobolmizan.ir/leaflet/1300 🔺غدیر؛ ظهور مدیریت اجرایی دین http://lobolmizan.ir/leaflet/1330 🔺جریان روشنفکری و تقابل آن با تمدن‌سازی غدیر و کربلا نقدی بر مقاله‌ی علی‌اصغر غروی در روزنامه‌ی بهار http://lobolmizan.ir/leaflet/1350 🔺جریان روشنفکری و تقابل آن با تمدن‌سازی غدیر و کربلا(2)-نقدی بر مقاله ی علی اصغر غروی در روزنامه ی بهار http://lobolmizan.ir/post/1142 🔺غدیر؛ حلقه‌ی اتصال به تاریخ انبیاء«علیهم‌السلام» http://lobolmizan.ir/post/1216 🔺غدیر؛ ماوراء بن‌بست‌های تاریخی http://lobolmizan.ir/post/1217 🔺غدیر و حضور آن در آیندة تاریخ http://lobolmizan.ir/post/1218 🔺مبانی معرفتی غدیر http://lobolmizan.ir/post/1231 🔺غدیر؛ اسلامِ آزاد از سکولاریته http://lobolmizan.ir/post/1541 🔺غدیر و نجات انسان دوران مدرن از « بی‌جهانی » http://lobolmizan.ir/post/1583 🔺در مورد ولایت علی(ع) http://lobolmizan.ir/faq/1262 🔺امام علی (ع) - غدیر http://lobolmizan.ir/sound/1143 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🌸عید سعید غدیر خم «عیدالله‌الاکبر» است ✅گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم   🌐http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5011 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌸امام کاظم (ع) : جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ 🌸براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.  📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح #غزلیات_حافظ 🌺 #غزل62 💎فغان حافظ 💎استاد اصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/hafez/1584 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌺 🌺 ✅فغان حافظ بسم الله الرحمن الرحیم      🔺روى تو كس نديد و هزارت رقيب هست 🔺در غنچه‌ای هنوز و صدت عندليب هست 🔺هرچند دورم از تو كه دور از تو كس مباد           🔺ليكن اميد وصل توام عنقريب هست 🔺گر آمدم بكوى تو چندان غريب  نيست             🔺چون من درين ديار فراوان غريب هست 🔺عاشق كه شد كه يار به حالش نظر  نكرد           🔺اى خواجه درد نيست وگرنه طبيب هست 🔺در عشق خانقاه و خرابات   فرق   نيست            🔺هر  جا  كه هست پرتو روى حبيب هست 🔺آن‌جا كه كار صومعه   را   جلوه  مي‌دهند             🔺ناقوسِ دير   و راهب  و نام صليب هست 🔺فرياد حافظ اين همه آخر به هرزه نيست             🔺هم قصه  غريب و حديث عجيب هست 🌐http://lobolmizan.ir/hafez/1584 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح 🌺 💎استاد اصغرطاهرزاده ✅ فغان حافظ 🌸 روى تو كس نديد و هزارت رقيب هست 🌸در غنچه‌ای هنوز و صدت عندليب هست 🔺در خطاب به جانان خود مي‌فرمايد: اگرچه روى تو را كسى نديده است و همواره در مقام غیب خود مستقر هستی، با این حال، هزاران هزار افراد هستند که به سوی تو گردن می‌کشند تا نظری به جمال‌ات بیندازند و با این‌که هنوز در غنچه‌ای و در پشت پرده‌ قرار داری، صدها بلبل به امید شکفتن گل رؤیت گرداگردت می‌گردند. 🔺این قصه‌ی رجوع به حضرت معبود است، وقتی آن رجوع قلبی باشد، در آن حالت در عین آن‌که حقیقت هیچ‌گاه به صورت کامل آشکار نمی‌شود، اندک تجلیِ انوار او موجب شده تا هزاران‌هزار عاشقِ دلداده به او نظر کنند و در امید به هرچه بیشتر شکفته‌شدن او به‌سر برند. 🌸هر چند  دورم از تو كه دور از تو كس مباد           🌸ليكن  اميد  وصل توام عنقريب هست 🔺هرچند كه از تو دورم كه خدا نكند كسى از تو دور باشد، اما اميد وصل تو، وصلی عنقریب و هرچه زودتر، برایم هست و امید دارم که عنقريب به وصال تو برسم. 🔺این قصه‌ی هرکسی است که وقتی با حضرت معبود نسبتِ اُنس برقرار کند برایش پیش می‌آید‌ که از یک طرف دوری‌اش خود از محبوب ازلی او را آزار می‌دهد و از طرف دیگر حقیقتاً احساس وصل برایش چندان دور نیست. 🌸 گر  آمدم  بكوى تو چندان غريب نيست             🌸چون من درين ديار فراوان غريب هست 🔺اگر من به كوى تو آمدهام، اين كاری غريب و عجيب نيست، زيرا در اين ديار چون من فراوان هست. اساساً کوی تو مقام غرباست. تمام عالم سرگشته و شیدای کوی تو هستند، تو اگر از یک طرف محبوب من هستی، از طرف دیگر محبوب همه‌ی عالم می‌باشی و همه‌ی انسان‌ها خود را در عشق به تو می‌جویند و این قصه‌ی حاضرشدن در محضر حقیقی است که همه در آن محضر حاضرند و انسان در نوعی از یگانگی با همه‌ی عالم قرار می‌گیرد. 🌸 عاشق  كه شد كه يار به حالش نظر نكرد            🌸اى خواجه درد نيست وگرنه طبيب هست 🔺چه کسی عاشق شد و یار به او توجه ننمود و نظر نکرد؟! چنین چیزی ممکن نیست که حضرت محبوب به عاشقِ واقعی نظر خاصی نداشته باشد. مشکل، نبودِ دردِ عاشقی است و إلاّ طبیب هست. حضرت جانان طبيبى است كه اهل درد و عشق را مي‌شناسد. 🔺 جناب حافظ متذکر این امر هستند که مشکلِ بی‌توجهی حضرت محبوب به ما، نبودن عشق حقیقی و محبتِ جهت‌دار است که باید شور عاشقی، جان ما را متوجه‌ی حضرت محبوب کند و اگر این محبتِ جهت‌دار که انسان به کمک آن صرفاً نظر به حضرت محبوب داشته باشد، در میان آید، بدون هرگونه تأخیری، جواب آن از طرف حضرت محبوب سر می‌رسد و عاشق به جواب خود خواهد رسید همچنان که قصه‌ی عاشقی مولا در چیزی مثل دعای کمیل به ظهور آمد. آیا ادعیه‌ای چون «دعای عرفه» و «مناجات شعبانیه» چیزی جز به میان‌آمدنِ جریان جواب‌گویی به عشق خالص است؟ ‌چنین معاشقه‌ای که در «مناجات خمس عشر» امام سجاد ( علیه السلام ) به جریان آمده تا معلوم شود چگونه خداوند در جواب به عاشقِ خود راه مناجات با محبوبش را بر زبان محبوب جاری می‌کند.   🌸در عشق   خانقاه و خرابات فرق نيست             🌸هر جا كه هست پرتو روى حبيب هست 🔺عمده وجود عشق است که با نظر به حضرت محبوب و نظرِ محبوب به عاشق، به ظهور می‌آید. حال این عطیه‌ی الهی در هرکجا ممکن است به ظهور آید، چه در مسجد و چه در صومعه، هرجا عشق در میان آمده باشد، آن‌جا پرتو روی محبوب در میان است، مهم آن است که انسان جهت جان خود را به سوی او بیندازد تا او را بیابد. فرمود: «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»(بقره/115) هرکجا رو کنید آن‌جا وَجه اللّه و جمال محبوب را می‌یابید. شهدای ما با زمزمه‌ی حضرت روح اللّه«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» متوجه‌ی حضور محبوب در محل نفی هرگونه أنانیت، یعنی در جبهه‌ها شدند، و طوری قصه‌ی اُنس با حضرت محبوب را سرودند که یک لحظه هم نتوانستند روی برگردانند و به دنیا نظر کنند.   🌸 آن‌جا  كه كار صومعه را جلوه مي‌دهند             🌸ناقوسِ دير و راهب و نام صليب هست 🔺آن‌جایی که به ‌جای گشودن چشم جان، سعی دارند صومعه را جلوه دهند و به ظاهرِ مساجد بپردازند، عملاً آن‌چه می‌ماند همین ظواهر است و ما مشغول ناقوس و دیر و راهب و صلیب می‌شویم. این نوعی راه‌گم‌کردن است. راه حقیقی، نظر به محبوب است در هر جلوه‌ای و در هر جایی. عمده برداشتن نظر از خود و أنانیت خود است و عشق را جستجوکردن، که تنها در دلدادگی به محبوب ازلی ظهور می‌کند و انسان را در بر می‌گیرد. تمرین عشق‌بازی در نفی جلوه‌دادن هرچیزی است که خود آن چیز مدّ نظر باشد و عبور از آن چیز و توجه به حضرت محبوب که خودش عین تجلی است شرط راه است، با جلوه‌دادن صومعه، مخلفاتِ دست و پا گیر، اهمیت پیدا می‌کنند. باید حضرت محبوب به جلوه آید که عین تجلی است.   🌸فرياد حافظ اين همه آخر به هرزه نيست             🌸هم   قصه  غريب و 
 حديث عجيب هست 🔺فرياد و فغانى كه حافظ در قصه‌ی عشق جانان مي‌كند، بیهوده و عبث نيست، بلكه گزارشی است بس عجیب و غریب و جدّی، یعنی یک موضوع بسیار مهمی در میان است و نمی‌توان آن را ساده گرفت و در این ساده‌گرفتن، یا در طلب آن عشق نبود و یا گمان کرد به‌راحتی بدون نفی ذرّه‌ذرّه أنانیت به‌دست می‌آید. محرومیت از عشق در همه‌ی دوران‌ها بزرگ‌ترین محرومیت است. این بود راز آن‌که شهدا سر از پا نشناختند و در اُنس با حضرت محبوب در این تاریخ تا سرزمین طلائیه و حتی تا سرزمین حلب طیّ طریق کردند. والسلام 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔸 ⏱تاریخ: 97/6/4 🌸جلسه: نوزدهم 🔮استاداصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/sound/1226 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan