ه شده و نسبتی با احکام اقتصادی اسلام ندارد چگونه میتوان از دولتها مطالبه کرد که عدالت اسلامی را برپا کنند؟ نظامی که توانایی رسانهای آن در ایامی نظیر انتخابات و راهپیماییها بر کسی پوشیده نیست چرا راجع به فرهنگسازی برای واجبات مالی شرعیه که از ارکان عبودیت جامعه محسوب میشود اینچنین بی رمق فعالیت میکند؟ آیا شیوع فقر با جلوههایی نظیر کارتنخوابی و گورخوابی را نباید نشان از متنافر بودن حرکت اقتصادی نظام با اقتصاد اسلامی دانست؟ به واقع اگر فرض کنیم همۀ دشمنیها و تحریمها علیه ایران مرتفع گردد، ریل گذاری نظام در اقتصاد، ما را به سوی اقتصاد اسلامی پیش میبرد؟ البته اگرچه متأسفانه در بخش اقتصادی قانون اساسی اشارهای به واجبات مالی شرعیّه نشده اما در اصل 44 شرط به رسمیت شمردن مالکیتها، خارج نبودن از محدودۀ قوانین اسلام ذکر شده که میتواند در قانونمند نمودن و ساختاردهی بسیار راهگشا باشد. در واقع خلأ یا ضعف فقه حکومتی خصوصاً در حوزۀ اقتصاد، آسیب جدّی به اسلامی شدن اقتصاد ایران زده است.
خمس و زکات احکامی هستند که وقتی با یک فرهنگسازی مناسب به طور همه گیر در جامعه اجرا شود، روح برابری، برادری همدلی و احساس مسوولیت را برقرار می کند و این روحیه است که ربا را در انواع اشکالش ریشه کن کرده و زمینه ساز دستور قرآنی قرض الحسنه خواهد بود. دستورات اسلام با یک پیوستگی و انسجام در هم تنیده شدهاند و غفلت از یکی امکان اجرای صحیح دیگری را مختل خواهد کرد. اینکه اکنون نظام جمهوری اسلامی به زعم مراجع تقلید همچون آیتالله جوادی آملی دچار نظام بانکداری ربویست نتیجه غفلت از واجبات مالی شرعیه در فرهنگ سازی، قانونگذاری و اجراست.
در حالیکه با مراجعه به قرآن کریم[18] و روایات معصومین علیهم السلام[19] علل بسیاری از بلایای طبیعی که کشور ما هر ساله با آنها روبروست نظیر خشکسالی، از بین رفتن محصولات و ثمرات با سیل و سرمای نابهنگام و زلزله با عواقب وخیم و دردناک آن، در عدم پرداخت واجبات مالی شرعیه ریشه یابی میگردد[20]، چرا در نظام جمهوری اسلامی که در اصل دوم قانون اساسی بر پایه ایمان به خدای یکتا و و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او و وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین و... برای برپایی قسط و عدل برپا شده و طبق اصل پنجم آن در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه»، ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبّر است، علیرغم بلایای طبیعی متعدد هیچگاه ارتباط بلایای طبیعی و انحراف از قوانین مالی اسلام در قانونگذاری و اجرا توسط ولی فقیه تبیین نمیشود؟ اما استکبار ستیزی که در جای خود بسیار هم لازم است، در بیانات ایشان ظهور و بروز بسیار دارد. آیا این رعایت شرط عدل در پرداختن به احکام اسلام است؟
با نظام مالی ربوی دولتها[21]، عدم حضور واجبات مالی شرعیه در نظام مالیاتی و توجه به آیات 277 تا 279 سوره بقره[22] و حدیث امام علی(ع) مبنی بر اینکه کسی که زکات ندهد همانند کسیست که ربا میخورد[23]، آیا این نظام به واقع در جنگ با خداست یا شیطان بزرگ آمریکا؟
این تصادف نیست که نظام پس از قریب به چهل سال از یک سو با بزرگترین چالش در حوزه اقتصاد مواجه است و فقر و اختلاف طبقاتی به اوج خود رسیده و از سوی دیگر در اجرای احکام اقتصادی اسلام غفلت ورزیده است. بستر اسلامی در حوزه اقتصاد فراهم نشده فلذا در ساختار اقتصادی فعلی برنامه هر دولتی در حوزه اقتصاد در صورت سلامت در اجرا، جنبه تسکین درد داشته و علاج واقعی نیست. علاج در رجوع به احکام اسلام ناب است. ناگفته پیداست نخستین گام برای تحقق این مهم بر عهده متولیان دین (ولی فقیه و مراجع عظام تقلید) بوده که باید با یک عزم جدی و اجتهاد جمعی احکام لازم را استخراج نمایند و پویایی فقه شیعه را نشان دهند تا ضمن فرهنگسازی، زمینه برای قانونگذاری و اجرا فراهم و قصور گذشته جبران گردد.
قطعاً اقتصادی که ریشه در احکام اسلام ناب داشته باشد توانایی مقاومت در برابر هر گونه تهدید و تهاجم دشمن را خواهد داشت. البته خاطر نشان میگردد که پس از فرهنگسازی و تبیین اهمیت و فوائد خمس و زکات که خود مستقلاً نیازمند برنامهریزی رسانهایست؛ بزرگترین مانع برای ایجاد ساختار مالیاتی بر مبنای واجبات مالی شرعیّه، عدم وجود اعتماد دو طرفه بین مردم و حکومت است که جلوههای آن در حجم بسیار فرارهای مالیاتی کنونی، کاملاً هویداست.
وظیفۀ حفظ نظام و تولید امنیت و اقتدار برای نظام اسلامی شیعه زمانی محقق میگردد که تکتک ما اولاً به آرمانهای نظام اسلامی شیعه معتقد باشیم و ثانیاً مطمئن باشیم که حرکت و رویکرد نظام به سمت آن آرمانهاست. با مطالبی که ارائه شد در خصوص این اطمینان حداقل در حوزۀ بسیار مهم اقتصاد که زمینهساز سایر حوزههای فرهنگی- اجتماعی است، با چالش جدّی مواجهیم که مستقیماً در انجام مطلوب وظیفۀ ح
فظ نظام و تولید امنیت و اقتدار برای آن، تأثیرگذار است.
در اینجا با اعتقاد به نظام ولایت فقیه و باور به اینکه ولایت فقیه مقدمه ولایت معصوم است، موارد ذیل برای عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی پیشنهاد میگردد:
1.اجماع حدّالامکان ولیفقیه و مراجع عظام تقلید بر نظام مالیاتی مبتنی بر واجبات مالی شرعیه و ورود به مقوله فرهنگسازی و اجرای اقتصاد اسلامی بر پایه آن و اذعان صادقانه به اینکه پس از انقلاب اسلامی در این زمینه قصور رخ داده است. این اظهار تأسف و قصور صادقانه خود اوّلین و مهمترین گام برای تحقّق اقبال عمومی به پرداخت واجبات مالی شرعیه خواهد بود.
2.فعالیت رسانهای هدفدار، محققانه و برنامهریزی شده با استفاده از حداکثر ظرفیتهای رسانهای کشور برای تبیین ظرفیتهای احکام اقتصادی اسلام و ایجاد همدلی و عزم ملّی در همۀ طبقات جامعه برای ریشهکنی فقر، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و...
3.استفاده از ظرفیتهای اجرایی و تشکیلاتی غیردولتی نظیر حوزهها، مساجد و خیریههای خوشنام و مورد وثوق مردم در اقصی نقاط کشور با توجه به ایجاد شکاف در اعتماد مردم نسبت به دولت در راستای شناسایی نیازها، جمعآوری واجبات مالی شرعیه و توزیع و مصرف منابع گردآوری شده تحت نظارت رهبری و مراجع عظام تقلید
4.استفاده از ظرفیتهای فوقالعادۀ آستان قدس رضوی در اجرای فعالیتها و مردمنهاد کردن هر چه بیشتر امور.
5.تلاش مجدّانه فقها، حقوقدانان و اقتصاددانان متعهد و نمایندگان مجلس با نظارت شورای نگهبان برای قانونگذاری و جایگزینی تدریجی نظام مالیاتی فعلی با نظام مالیاتی مبتنی بر واجبات مالی شرعیه، به موازات تبلیغات فرهنگی در عرصه اجتماع.
6.همراه کردن تدریجی دولت در فعالیتها به عنوان پیرو یک حرکت منسجم ملّی و نه پایه.
در پایان از باب وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ[24] مطالب ذیل ارائه میگردد:
•در همهی زمینهها پیشرفت اتفاق افتاده اما در زمینهی عدالت باید کار کنیم و باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم. درباره عدالت مشکل داریم. انشاءالله با همت مردان و زنان کارآمد در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد. [25]
•امام علی( ع) میفرماید: یا أیهاالناس ان لی علیکم حقا ولکم علی حق فاما حقکم علی فالنصیحه لکم. .. و اما حقی علیکم فلوفاء بالبیعه والنّصیحه فی المشهد والمغیب. مردم! من بر شما حقی دارم و شما بر من حقی حق شما بر من نصحیت خیرخواهانه برای شماست. .. و حق من بر شما وفاء به بیعت و نصیحت در حضور و غیاب من است. [26]
•امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در منى براى مردم سخنرانى كرد و فرمود: خدا خرم و شادان كند بندهاى را كه سخنم را بشنود و در گوش گيرد و به كسانى كه نشنيدهاند برساند،... سه چيز است كه دل هيچ مسلمانى با آن خيانت نكند: خالص نمودن عمل براى خدا، نصیحت پيشوايان مسلمين (اعم از معصوم و غیر معصوم) و همراه بودن با جماعت مسلمين. [27]
•امام محمد باقر(ع) فرمودند: اگر علما نصيحت را پنهان دارند، خيانت كردهاند. اگر سرگشته گمراهى را ديدند و او را راهنمايى نكردند و يا (دل) مردهاى را زنده ننمودند، وه كه چه كار زشتى كردهاند. چون خداوند تبارك و تعالى در كتاب، از ايشان پيمان گرفته كه به معروف و آنچه فرمان يافتهاند فرمان دهند و از آنچه نهى شدهاند نهى كنند و بر نيكوكارى و پرهيزكارى یكديگر را يارى كنند و در گناه و ستم يكديگر را يارى نكنند. [28]
•در زمانى كه مرجعيت به عنوان شاخص زعامت و رهبرى شيعه تلقى مىگرديد شهيد مطهرى مرقوم فرمودند: مراجع، فوق انتقاد به مفهوم صحيح اين كلمه نيستند و معتقد بوده و هستم كه هر مقام غير معصومى كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. ... مانند عوام فكر نمىكنم كه هر كه در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان(عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است. اگر چنین چیزی بود، شرط عدالت بلاموضوع بود. [29]
•مولای متقیان علی(ع) فرمودند: گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمىدانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. [30]
به امید اینکه تنها حکومت شیعۀ زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) در طول تاریخ اسلام، بتواند روز به روز جلوههای کاربردی بیشتری از اسلام ناب را در برابر چشم جهانیان قرار دهد و عملاً با عبور از شعار، مهمترین رسالت خویش را که همانا زمینهسازی ظهور حضرت مهدی موعود(عج) است، با موفقیّت به انجام رساند.
و من الله التوفیق
مهر97
مآخذ
1.بخشی از آیه 187 سوره آل عمران- ترجمه کامل آیه: و چون خدا از آنان که کتاب به آنها داده شد پیمان گرفت که حقایق کتاب آ
سمانی را برای مردم بیان کنید و کتمان مکنید، پس آنها عهد خدا را پشت سر انداخته و آیات الهی را به بهایی اندک فروختند، پس بد معاملهای کردند.
2.آیه 103 سوره توبه – ترجمه: (ای پیامبر) از اموال آنها صدقه بگیر و به این صورت آنها را پاکیزه گردان و اموالشان را نمو بده و بر آنها دعای خیرنما، همانا دعای توباعث آرامش آنهاست و خدا شنوا و داناست. آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر آیه 151 سوره بقره " كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ " با توجه به آیات قرآن صدقه، عدم دلبستگی به دنیا، پرداخت خمس و زکات، توحید، رعایت آداب معاشرت را از جمله راههاي عملي تزكيه برشمرده و با اشاره به آیه 103 سوره توبه تأکید می کند: احكام مالي و مسائل مالي انسان را آلوده ميكند نه يعني مال آلوده است، آن تملك بيجا آلوده است، آن تعلق ناروا آلوده است.
3.البیع ، امام خمینی ج۲ ص 495
4.ولایت فقیه، امام خمینی ص ۲۲-۲۴ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
5.صحیفه نور جلد 7 صفحه 172
6.صحیفه نور، ج۱۸، ص۱۸۶
7.اقتصاد اسلامی، شهید بهشتی، ص ۱۱۱- ۱۱۴، دفتر فرهنگ اسلامی
8.من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 12 ، وسائل الشیعه، ج 9ص 24
9.یجبر الامام الناس علی اخذ الزکاه من اموالهم لان الله عزوجل قال: "خذ من اموالهم صدقه" - دعائم الاسلام، قاضی نعمان مصری، ج 1، ص 253 ؛ بحارالانوار، ج 93، ص 86، حدیث 7
10.تحریرالوسیله، ج 1، ص 343
11.محمد امیر نوری کرمانی - مجموعه مقالات دومین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی حضرت امام خمینی(س) – صفحه 137
12.قال ابوعبدالله: من منع قيراطا من الزکاه فليس بمؤمن و لا مسلم و هو قول الله عزوجل: "رب ارجعون لعلّي اعمل صالحا فيما ترکت" امام صادق (ع) فرمود: "کسي که به وزن يک قيراط از زکات واجب را نپردازد مؤمن و مسلمان نيست و مصداق فرموده خداست (که بعد از مرگ مي گويد) خدايا مرا برگردان تا بعدها کار شايسته انجام دهم. - وسايل الشيعه ج 6 ص 18
13.محمدتقی گیلک حکیم آبادی - مجله تحقیقات اقتصادی- شماره 57 – پاییز و زمستان 79 – ص 189 الی 228
14.محمد مهدی عسگری / سحر نیازخانی – فصلنامه علمی- ترویجی اقتصاد و بانکداری اسلامی- شماره هشتم- پاییز93- ص 101 الی 122
15.قسمتی از آیه 150 سوره نساء- ترجمه کامل آیه: کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار میکنند و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند و میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.
16.آیه 91 سوره حجر- ترجمه: همانها که قرآن را تقسیم کردند (آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند)
17.رسول اکرم (ص) - بحارالأنوار، ج 103، ص 9، ح 37
18.فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ فَما کانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما کانَ مِنَ المُنْتَصِرينَ - قصص 81 - "او و خانه اش را در زمین فرو بردیم ، پس او هیچ کسی را نداشت که به غیر خدا او را یاوری کند و خودش هم از منع کنندگان از عذاب نبود." قارون از پرستش الهی سر باز زد و از دادن حقوق واجب و استفاده صحیح از ثروت ابا کرد و بالاخره به زمین فرو رفت که یکی از آثار زلزله، فرو بردن زمین است. وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ – هود 117- " و پروردگارت رانسزد که اهل آبادیهایی را که شایسته کار و اصلاحگرند به ستم نابود کند" این آیه لزوم ریشه یابی برای هر پیشامد طبیعی مهلک اعم از زلزله، سیل و... را توسط رهبران دینی و مردم، گوشزد میکند.
19.امام صادق (ع): خداوند بر این امت چیزی را سخت تر از زکات واجب نکرده است و اکثر هلاکت امت ها به خاطر نپرداختن آن است.] وافی، ج ۱۰، ص ۳۳٫[
امام صادق (ع): ما ضاع مال فی برّ و لا بحر الا بتضییع الزکاه ؛ هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع و تلف نمی شود، مگر به خاطر آن که زکات آن پرداخت نشده باشد[کافی، ج ۳، ص ۵۰۵]
رسول خدا (ص): لاتزال امتی بخیر ما تحابوا و اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین ؛ امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می برند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطی می شوند. [ جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۴۸]
امام رضا(ع): پرداخت خمس، کلید روزى شما است و مایه پاک شدن گناهان شما و ذخیرهاى است که براى روز بىنوائى خود پس انداز کنید. آن را از ما دریغ ندارید و خود را از دعاى ما محروم نسازید. ]اصول کافى-ترجمه کمرهاى جلد ۳ صفحه ۶۳۳[
رسول خدا (ص): اذا منعت الزکاه منعت الارض برکاتها؛هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد.[جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۲]
امام باقر (ع):
اگر زکات پرداخت نشود، برکت از کشاورزی و میوه ها و معادن برداشته می شود.[ کافی، ج ۲، ص ۳۷۴٫ [
20.در احادیث گناهان دیگری نظیر زنا، ربا، کم فروشی و... به عنوان علل نزول بلایا ذکر شدهاند اما با توجه به اهمیت روزی حلال مطابق حدیث " العباده عشرة اجزاء تسعة أجزاء في طلب الحلال "، عدم پرداخت فراگیر واجبات مالی شرعیه با آمیخته کردن روزیهای مردم به حرام اولاً زمینه بروز سایر گناهانی را که نازل کننده بلا هستند برای مردم فراهم میکند و ثانیاً با عمومیت داشتن در بین مردم استحقاق عذاب الهی با بلایای طبیعی را برای عموم فراهم میکند.
21.علاوه بر تعیین نرخ سود قطعی بر وام ها و سپرده ها ، جریمه دیرکرد و... علیرغم کلاههای شرعی در نظام بانکداری، تغییر نرخ ارز و سکه توسط دولتهای ادوار مختلف در نظام جمهوری اسلامی به عنوان منبع درآمد از مصادیق بارز رباخواری دولتهاست.
22.إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ 277 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ 278 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ 279
23.جامع الاحادیث، ج ۹، ص 63
24.آیه 55 سوره ذاریات – ترجمه : و (امّت را) تذکّر و پند میده که پند و تذکّر (اگر کافران را نفع ندهد) مؤمنان را سودمند افتد.
25.بیانات ولی فقیه در دیدار مردم آذربایجان شرقی مورخ 29/۱۱/96
26.فرازی از خطبه ۳۴ نهج البلاغه
27.اصول کافی ج1 ص 403
28. اصول کافی، جلد8، صفحه 54
29.پاسخ های استاد شهید مطهری به نقدهایی برکتاب مسأله حجاب، ص71
30.فرازی از خطبه 216 نهج البلاغه
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که متوجه شدهاید ما هرچه ضرر میکنیم به جهت بیرونافتادن و بیرونرفتن از نظام اقتصادی اسلامی است. نظامی که تماماً با روح ایمانیِ مردم مسائل اقتصادیاش را مدیریت میکند و نه با فشارِ بخشنامه و دستورات دولتی. بخواهیم و نخواهیم در صورتی میتوانیم از این معضلات اقتصادی آزاد شویم که بستر اقتصادی خود را بهکلی از بستر اقتصادی دنیای سرمایهداری آزاد کنیم و فکر میکنم شرایطِ موجود موجب شود تا ما کمی به سرِ عقل آییم. اما در کنار این بحث چند نکته را عنایت داشته باشید:
جامعه در شرایط جدید یک پدیدهی جدید است و با جامعه در زمان پیامبر خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» فرق میکند. جامعه در شرایط جدید طوری است که مثلاً مدرسه و دانشگاه و بیمارستانش را دولت اداره میکند، در صورتیکه جامعه در صدر اسلام چنین اموری را به عهدهی خود مردم میگذاشت و اینجاست که علاوه بر زکات و خمس، مالیات برای ادارهی این امور معنای خاص خود را دارد.
جامعه در شرایط جدید در امور سیاسی و بینالمللی خود، هویت خاصی دارد که در گذشته چنین اموری که مثلاً باید ما در سازمانِ ملل حاضر باشیم و بودجهی مربوط به اعضای آن را بپردازیم؛ معنا نداشت و یا اگر بنا بود جنگی و یا دفاعی صورت بگیرد، تأمین بودجهی آن به عهدهی دولت نبود، خودِ مردم در جنگ حاضر میشدند و اگر غنیمتی نصیبشان میشد همان غنیمتها برای آنها میماند، همچنانکه شهداء نیز برای جامعههای گذشته سهمی از بودجهی دولت نداشتند و اینجاست که میتوان گفت دولت به عنوان یک پدیدهی جدید، ما را به شرایط اقتصادیِ جدیدی سوق میدهد و مقام معظم رهبری به عنوان حاکمِ شرعی جامعهی اسلامی بعضی از حقوق حاکم شرع را به دولت واگذار کردهاند مثل سودی که از انفال اعم از نفت یا معادن و یا مسیلها حاصل میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22977
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
⁉️🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22957
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام استاد وقت بخیر:
در بحث مبارزه با نفس دچار ابهام شده ام! زمان هایی هست که جهاد با نفس اتفاق میفتد، بخاطر اینکه مدام به فکر این هستیم که گناهی انجام نشود یا خدا راضی باشد! در مقابل این نوع طرز رفتار کسی است که به خاطر بی ریا بودن و پاکی دل متوجه برخی گناهان نیست و به راحتی زندگی می کند. برای مثال در مورد نحوه ی برخورد با نامحرم؛ شخص اول همیشه مراقب است که حدود را نگه دارد و مرتب حواسش به گناه نکردن است! گویی روح متزلزلی دارد که همیشه باید مراقب او باشد! اما شخص دوم بخاطر اینکه دلش اصلا متوجه نامحرم و گناه نیست راحت برخورد می کند! منظور اینکه نامحرم بر روی او هیچ تاثیری ندارد! این قضیه در مورد تمامی معروف ها و منکرها صادق است! حال می خواهم بدانم کار اول ارزشی دارد یا اینکه شخص دوم به خدا نزدیک تر است؟ سپاس فراوان
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال شخص دوم هم فطرتی دارد که مطابق آن عمل نکرده و بالاخره وقتی با فطرت خود چه در این دنیا و چه در آن دنیا روبهرو شود، فشار آن اعمالی که مطابق شریعت نبوده است او را آزار میدهد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22957
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
⁉️🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22960
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام علیکم: نظر استاد عزیز در مورد مبحث زمین تخت چیست؟ برای من خیلی مهم است. آیا واقعیت دارد که زمین کروی نیست؟ التماس دعا
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده هم نظرات مربوط به تختبودنِ زمین را دیدهام. ولی فکر میکنم باید بیش از این تحقیق کرد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22960
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸ارسال پرسش
http://lobolmizan.ir/quest/aid/5
🌸مشاهده کلیه پرسش ها وپاسخ ها
http://lobolmizan.ir/quest/aid/1
💠استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان(حاوی جدیدترین پرسش هاوپاسخ ها،اطلاع رسانی جدیدترین آثار استاد اعم از صوت،کتاب،یادداشت ویژه وجزوه)
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان(حاوی سخنرانی های استاد طاهرزاده)
📱 @sound_lobolmizan
💠پیام رسان سروش
کانال لب المیزان
📱sapp.ir/lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱sapp.ir/sound_lobolmizan
💠پیام رسان ایتا
کانال لب المیزان
📱eitaa.com/lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱eitaa.com/sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22978
💠جبران ضرر مادی قصاص
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام خدمت استادطاهرزاده عزیزم
استحضار دارید طبق اجتهاد فقهای شیعه اگر پدر فرزند خودرا به قتل برساند،قصاص نخواهد شد.
بنده واقعیت اش موضوع پژوهش ام دراین مورد هست،اماواقع اش هرچی تفکرمیکنم به فلسفه وحکمت این احکام پی نمیبرم لذاخواهشمندم پاسخ مستندومستدل بدهید،هرچندآگاه هستم که چنین سئوال خیلی با فضای فکری وعملی حضرتعالی هم خوانی ندارد وبیشترجنبه فقهی دارد،اما حضرتعالی ازجنبه ی معرفتی وحکمی پاسخ دهید.
سئوال اول:یکی از شرایط اجرای قصاص فقدان رابطه ی ابوت است،یعنی پدر وجدپدری اگر فرزند خودرا به قتل برساند،قصاص نخواهدشد،ادله ی زیادی ازسوی فقهاارائه شده اما نظرمبارک جنابعالی درمورد این حکم چیست چرا پدرباید معاف شود؟
ومشخصاچراباید جدپدری معاف گردد؟
سوال دوم:درمورد معافیت« مادر» اختلاف نظر جدی میان فقها وجود دارد،به نظرمبارک شما اگربپذیریم که پدر معاف است،چرا مادر رامعاف ندانیم درحالی که اکثر ادله ی که معافیت پدر راذکر میکنند،شامل مادرهم میگردد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به جایگاه قصاص در اجتماع فکر کنید و اینکه اگر کسی بدن کسی را به قتل رساند باید در إزاء سودی که آن بدن به اطرافیان میرسانده، قاتل، ضرر را جبران کند وگرنه از نظر گناهی که صورت گرفته و انسانی به قتل رسیده موضوع فرق میکند. جایگاه قصاص در رابطه با ضرر مادی است که پیش آمده. میماند که آیا آن ضرر برای پدر و جدّ بیشتر است و یا برای مادر؟ که به نظرم به شرایط اقتصادی مربوط میشود که عموماً بارِ اقتصاد قبیله به دوش پدر و یا جدّ پدری است و اگر خود این افراد فرزند خود را به قتل برسانند خارج از وجه معصیتی که جای خود دارد، عملاً به خودشان از نظر اقتصادی ضرر زدهاند و بنابراین خودشان باید قصاص کار خود را تحمل کنند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22978
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22979
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام خدمت استادعزیزم
حضرتعالی فرمودید که خداوندمتعال(انقلاب اسلامی) به خاطر لطفی که نسبت به هدایت مردم دارد،رئیس جمهور ی درجهت پیشرفت اموردینی ودنیوی مردم می پروراند!! وآقایان جلیلی ورئیسی را ازنمونه های آن دانستید،امامردم انتخاب نکردن!
اماسئوالات
اولاطبق فرموده جنابعالی پس باید نتیجه بگیریم که درسال های 68،72،76،80،84نامزدهای بااین خصوصیات بوده،منتهی مردم انتخاب نکردند،آیااین برداشت بنده رامی پذیرید؟
اگرپاسخ جنابتان مثبت است مصادیق این نامزدهارابفرمایید؟
دوماًسال88 به نظرجنابعالی درمیان آقایان رضایی واحمدی نژاد کدامین رئیس جمهور مورد دلخواه انقلاب بود؟
ثالثا فلسفه وحکمت دقیق این اراده خداچیست؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در مورد سال 88 که در یاد دارم، به نظرم باز همان آقای احمدینژاد برای ادامهی انقلاب اسلامی مفید بودند اشکال از خانهنشینیِ ایشان شروع شد و غفلت ایشان از شرایطِ تاریخی آن سالها. در مورد سالهایی که نام بردید، کاندیداهای رقیب را در ذهن ندارم. آری! سالی که آقای توکلی رقیب آقای هاشمی بود اگر مردم به آقای توکلی رأی داده بودند شرایط بهتری در مقابل کشور قرار میگرفت. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22979
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22983
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام علیکم،بنده قم هستم به نظر شما آقای صمدی آملی را که شاگرد استاد حسن زاده هستند،به عنوان استاد خصوصی بگیرم و...؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مسلّم یکی از اساتید معارف دینی جناب آقای صمدی آملی هستند ولی در عین حال به این جمله فکر کنید که آیت اللّه بهجت در این تاریخ میفرمایندک «علمِ تو، استاد توست». موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22983
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22984
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام استاد بزرگوار وقتتون بخیر و خوشی،ان شاالله که در صحت کامل هستین،استاد در جلسه ۹ چگونگی به فعلیت رسیدن باورها با استناد به حدیثی از امام جواد فرمودین که سرعت سیر به سوی حق از طریق قلب خیلی سریعتر هستش تا از طریق عبادات همراه با حضور قلب
استاد سوال بنده اینجاست؛خوب قلب یعنی خود آزاد از زمان،در نماز هم تا از زمان آزاد نشیم که به حضور قلب نمیرسیم یا بازم در عبادات همراه با حضور قلب،پای قلب یا همون خود آزاد از زمان در میان هست.پس یعنی هر دو حالت یکی میشن
ممنون میشم ابهام بنده رو برطرف بفرمایید.تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید بتوان به این نکته فکر کرد که حضرت میخواهند ما همواره حتی خارج از عبادات هم آن نحوه احساس در محضر حق را در خود نهادینه کنیم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22984
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22985
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام استاد .تبلیغ نظریه مقاومت یعنی چی ؟ چکار کنیم؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: یعنی متوجه به این امر باشیم که در این تاریخ اگر در بستر فرهنگیِ انقلاب اسلامی در مقابل استکبار کوتاهی نکنیم، آینده از آنِ ما خواهد بود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22985
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22986
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام استاد
من یک پسر نوجوان پانزده ساله هستم.
دوست دارم که خوشبختی را تجربه کنم.
لطفا به صورت دقیق منو راهنمایی کنید
کتاب های شمارو هم نخوانده ام
شما رو یک نفر به من معرفی کرده است
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بد نیست سری به کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» که بر روی سایت در قسمت نوشتارها هست بزنید؛ ببینید با ذوق شما همخوانی دارد یا نه. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22986
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22987
💠موقعیت آیات منسوخ شده
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با سلام خدمت استاد عزیز
استاد از جنابعالی دو سوال داشتم:
۱-در بند هفتم خطبه ۱ از نهج البلاغه آورده شده که [قسمتی از احکام دینی در قرآن واجب شمرده شد که ناسخ آن در سنت پیامبر (ص) آمده است] و مثالی برای آن آورده شده آیه ۱۵ سوره نساء[فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفیهن الموت(زنان بد کاره را در خانه ها زندانی کنید تا بمیرند)] که این حکم برداشته شده و طلاق و رجم جای آن را گرفته است.
ابهامی که برای بنده پیش آمده اینست که آیا در قرآن حکم هایی وجود دارد که بعدا تغییر کرده است .آیا این بهانه ای برای کافران به اینکتاب نیست که جامعیت آن را زیر سوال ببرند.وسوال دیگر اینکه حال اینگونه آیات و موارد را از کجا تشخیص دهیم.لطفا راهنمایی کنید.
۲-مرجع تقلید بنده آیت الله ...است.طی دو سه سال اخیر بنده طبق استدلال های بدست آمده خودم و راهنمایی ها و روشنگری های افرادی چون شما مقام معظم رهبری را مرجع اعلم میدانم.البته مقام نیابت امام زمان و عنایاتی که بواسطه آن به ایشان میشود هم بسیار موثر است.حال آیا جنابعالی صلاح میدانید که بنده مرجع تقلیدم را تغییر دهم.
در ضمن التماس دعای بسیار زیاد از شما دارم.
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: قرآن پس از مدتی شرایط تحقق احکام نهایی خود را فراهم کرد و دیگر دلیلی نداریم که احکام موجود، موقتی باشد بهخصوص که خود آیاتی که بعداً نسخ میشوند موقتیبودنِ خود را متذکر میگردد 2- اگر مرجع دیگری را اعلم میدانید، مگر میشود به مرجع قبلی باقی بود؟ موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22987
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22989
💠حضور در امور معنوی مثل حضور در نور است. در هرجایی از نور که بایستید در همهی جای آن ایستادهاید.
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با عرض سلام و ادب و احترام
استاد ارجمندم قبلا هم در این مورد سوال کردم و جواب فرمودید اما چون سوال و جواب خیلی مختصر بود اجازه بدهید باز هم مصدع اوقاتتان بشوم و کاملتر حال و روز خودمرا توضیح بدهم؛
جناب استاد حدود دو ماه است که مطالعه آثار نوشتاری و صوتی شما را در زمینه معرفت النفس و آداب الصلوه و شرح چند حدیث و... شروع کرده ام . اما خیلی هول زده هستم . مثل انسانی که روزها غذا نخورده و اکنون سر سفره رنگارنگی از انواع غذاهای لذیذ نشسته . خیلی بیقرارم . بعضی وقتها از شدت هیجان نمی توانم بحثها را دنبال کنم و آن را به وقتی دیگر مؤکول می کنم، از این شاخه به ان شاخه هم می پرم.یک بحث تمام نشده بحث دیگری را هم دست می گیرم گاهی ازبیقراری گریه می کنم . اگر نوجوان فارغ البالی بودم احتمالا تمام وقتم را با گوش دادن به سخنرانی ها ، ذکر گفتن و تمرین سکوت و... پر می کردم اما اکنون یک زن بسیار پر مشغله با چند بچه در سنین مختلف هستم و شاید علت بیقراری ام همین است که بر سر سفره نشستم اما نمی توانم آن طور که باید استفاده ببرم ، شاید هم به خاطر اینکه تازه وارد این دنیای رنگارنگ شده ام این حالت را دارم ، کارهای روزمره ضروری را هم به سختی انجام می دهم . می دانم که اتفاقا قرب و لقا الهی را در همین امور روز مره خودم مثل بچه داری می توانم جستجو کنم اما این آگاهی مرا آرام نمی کند و برای درک بیشتر حقایق خیلی هول زده هستم. شما را به خدا به دادم برسید . به اصطلاح عامیانه دلم دارد به حلقم می آید .
۱.به نظر شما این بیقراری برای چیست؟
۲. برای آرامش و تحمل بیشترچکار کنم و یا چه ذکری بگویم؟
۳. اگر نظرتان نماز است چه نمازی بخوانم ؟ نماز قضا یا مستحب یا...
۴. وقتی رسیدگی به بچه یا عذر شرعی مانع نماز خواندنم می شود چه کنم؟
از اینکه وقت گرانبهایتان را می گیرم عذر میخواهم و از شما تشکر می کنم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همینکه خداوند راهی در مقابل شما گشوده است جای شکر دارد. ولی همان خدا خواسته است تا برنامهای برای همهی زندگی خود یعنی تا آخر عمر بریزید نه آنکه همهی آن برنامهها را بخواهید همین امروز انجام دهید. با حوصله به همهی وظایف زندگی مشغول باشید و در کنار آن برنامهای برای مطالعه و حضور در جلسات دینی طراحی نمایید. حضور در امور معنوی مثل حضور در نور است. در هرجایی از نور که بایستید در همهی جای آن ایستادهاید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22989
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸ارسال پرسش
http://lobolmizan.ir/quest/aid/5
🌸مشاهده کلیه پرسش ها وپاسخ ها
http://lobolmizan.ir/quest/aid/1
💠استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان(حاوی جدیدترین پرسش هاوپاسخ ها،اطلاع رسانی جدیدترین آثار استاد اعم از صوت،کتاب،یادداشت ویژه وجزوه)
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان(حاوی سخنرانی های استاد طاهرزاده)
📱 @sound_lobolmizan
💠پیام رسان سروش
کانال لب المیزان
📱sapp.ir/lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱sapp.ir/sound_lobolmizan
💠پیام رسان ایتا
کانال لب المیزان
📱eitaa.com/lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱eitaa.com/sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22990
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار:
برای شروع مطالعه در مورد کلام جدید چه مباحثی به عنوان مقدمه لازم هست؟ و اینکه شما چه کتابهایی را پشنهاد می فرمایید؟ البته حقیر هنوز کتاب کلام جدید شما رو مطالعه نکردم. تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر بنده با مطالعهی جزوهی «کلام جدید» که بر روی سایت هست و با نظر به مقدمهی آن، میتوانید جواب سؤالات خود را بیابید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22990
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22992
💠نظر به مسطح بودن زمین
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام و وقت بخیر:
در جواب دوستانی که به مسطح بودن زمین بها داده بودن خواستم مطلبی بنویسم.
اولا که در قرن بیست و یک که جی پی اس دم دستتونه و همون کروی بودن زمین داخلش هست بها دادن به این بحث ها واقعا جای تعجب داره. بهر حال برای افرادی که این مسئله جای سوال داشت در خواست می کنم برن و طلوع و غروب و اوقات شرعی مدل wgs84 زمین، کارکرد جی پی اس، تهیه نقشه جغرافیایی، عکس برداری ماهواره ای، حرکت موشک و.... رو مطالعه کنن
یا بشینین عکسهای ماهواره ای زمین رو ببینین (اگر به تصاویر همه ماهواره ها و هواپیماها حتی هواپیماهای ایران شک ندارین و فکر توهم توطئه بسرتون نمی زنه)
حتی شما می تونید سوار کشتی بشین و دریا نوردی کنین و یا سوار هواپیما بشین و با چشم خودتون ببینین. اگه باز قبول ندارین با یه دانشجوی لیسانس فیزیک - زمین شناسی - نقشه برداری بشینین صحبت کنین.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: با اینهمه، عنایت داشته باشید رفقایی که نظر به مسطحبودن زمین دارند برای همهی آنچه جنابعالی بر آن تأکید میفرمایید، توجیه و تفسیر دارند. به نظر بنده در این مورد باید با جدّیتِ بیشتری وارد گفتگو شد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22992
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22993
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با عرض سلام خدمت استاد گرامی:
یکی از دوستان بنده مسئله ازدواج کردنش به تاخیر افتاده و اخیرا یکی از آشنایان به او گفته که شخصی او رو طلسم کرده و یک روزی دم خونه اونها آب ریخته. می خواستم ببینم این دوست ما در این شرایط و برای از بین رفتن طلسم چیکار باید بکنه؟ با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: فکر میکنم با مطالعهی کتاب «جایگاه جنّ و شیطان و جادوگر» که بر روی سایت در قسمت نوشتارها هست، بتوانند مسائلشان را تحلیل کنند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22993
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22994
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام:
ببخشید استاد می خواستم نظرتون را درباره مطالعه رمانهای محمد رضا حدادپور جهرمی از جمله تب مژگان، حجره پریا بدونم. آیا چنین کتابهایی ارزش وقت گذاشتن دارند؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در این مورد چیزی نمیدانم. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22994
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22995
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️با سلام و احترام:
وقت بخیر. استاد چند شب پیش مهمانی بودم. یه نوجوانی بود که پدرش زندان بود و مادرش دو سال پیش فوت کرده بود و خواهر و برادر هم نداشت. من خیلی سعی کردم از فرصت استفاده کنم و باهاش صحبت کنم به لحاظ نوع فکرش و... اصلا نمیدونم چرا همون لحظه که دیدمش شما اومدید تو ذهنم و خیلی جالب بود برام. با سایت شما Hشناش کردم بیاد سوالاتشو بپرسه ولی چون تا چهارم رو خوانده بود انگلیسی بلد نبود واسه وارد کردن ایمیل، الان منتظر منه بهش اس ام اس بدم که با این شرایطی که داره چطور میتونه موفق باشه از نظر شما؟ و البته کتاب جوان و انتخاب بزرگ رو هم بهش آدرس دادم خرید کنند. خیلی زحمت می کشید. ممنون میشم پاسخ بدهید.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر بنده باید خود جنابعالی با آن نوجوان مرتبط شوید. زیرا ممکن است با مباحث سایت نتواند ارتباط برقرار کند. اینکه کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» به او پیشنهاد کردهاید کار خوبی است، ولی در این مورد هم باید ابتدا کلیّاتی از آن کتاب را برای او روشن کنید تا آمادگی ارتباط با کتاب در او بهوجود آید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22995
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22996
💠عشق و علاقه به مادر به عنوان آغوش گشودهی رحمت الهی چیزی نیست که مانع سلوک باشد
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام خدا قوت استاد عزیز: بعد از مرگ جدای از وابستگی های ناپسند؛ برای وابستگی های خوب چه برنامه ای داشته باشیم که بعد از مرگ باعث عدم سلوک نشود؟ آیا فقط حول وظیفه عمل کردن کافیست؟ چگونه می توانیم مثلاً بپذیریم که محبت مثلاً به مادر فقط از سر وظیفه باید باشد و آن عشق و احساس را نادیده بگیریم؟ آیا همین عشق و احساس باعث عدم سلوک بعد از مرگ نیست؟ باعث ایجاد تعلقات نمی شود؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عشقها و محبتهای الهی عامل تغذیهی جان انسان در این دنیا و آن دنیاست. عشق و علاقه به مادر به عنوان آغوش گشودهی رحمت الهی چیزی نیست که مانع سلوک باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22996
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره22997
🔰استاد اصغر طاهرزاده
⁉️سلام: پیرو سوال ۲۲۹۹۶ آیا محبت به مادر، فرزند و غیره و حتی علاقه به قرآن خواندن و یا حضور در اربعین و عشقی که نسبت به این امور داریم و در گرو این عشق عمل می کنیم هم اگر در محور وظیفه نباشد باعث ماندن و عدم سلوک می شود؟ در جایی از فرمایشاتان یادم هست که فرمودید مثلاً کسی که شعر میخواند که آرامش یابد این باز در خود مانده است و همینطور از جانب خود می گویم که می شود خواندن قرآن و... را نیز اینگونه فرض کرد که به نوعی اگر جدای از وظیفه باشد باعث گرفتاری در خود می کند؟
✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید باید وظیفه را درست تحلیل کنیم. اگر وظیفهی ما نظر به سعادتمندیمان باشد و رجوع به حق، همین محبت به مادر و یا علاقهای که برای حضور در پیادهرویِ اربعینی داریم همه رجوع به حق محسوب میشود و نباید وظیفه را چیزی جز همین امور دانست. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/22997
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
ج85_امام خمینی، محور تفاهم و تفکر.mp3
6.66M
🔸 شرح کتاب #عقل_و_ادب_ادامه_انقلاب_اسلامی_در_این_تاریخ
💎امام خمینی محور تفاهم وتفکر
🔮استاداصغرطاهرزاده
⏱جلسه85(97/8/23)
⏱جلسه آخر
📱sapp.ir/lobolmizan
📱Eitaa.com/lobolmizan