📚بحث اعتقادات استاد احمدی شاهرودی دام ظله
تاریخ: از روز پنجشنبه ۲۶ ربیع الاول برابر ۲۰/۷/۱۴۰۲
موضوع بحث: فقه الروایات الاعتقادیه-اصول کافی-کتاب التوحید🖇
(زمان ۱۰صبح)
مکان: قم خیابان صفائیه کوچه بیگدلی کوچه۶ (اکبری )پلاک۶۱
توجه‼️
فقط هر هفته روزهای پنج شنبه
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 رکوع جلوسی ( در نماز نشسته )
🎤 استاد محترم آیت الله شهیدی دامت برکاته
✅ مقدار واجب انحناء در رکوع جلوسی چه مقدار است؟
قول اول ( مشهور و صاحب عروه و آقای خوئی) : ان یحاذی وجهه رکبتیه
اینکه وجه مصلی محاذی فوقانی بشود با رکبتینش. چرا؟ اینها میگویند رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، رکوع قیامی حد شرعی دارد(و مکّن راحتیک من رکبتیک)، رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، همین که یک مقدار خم بشویم که عرفا بگویند راکع است کافی است.
قول دوم ( محقق همدانی و آقای حکیم): ان ینحنی قدر انحناء الراکع قائما
در رکوع جلوسی باید به همان درجه انحناء و خمیدگی که در رکوع قیامی لازم است خم شد، مثلا اگر در رکوع قیامی با انحناء 40 درجه اطراف اصابع به رکبتین میرسد در رکوع جلوسی هم رعایت 40 درجه لازم است.
دلیلش هم این است که ما رکوع عرفی نداریم، وقتی که شارع برای رکوع قیامی حد ذکر میکند، بعد که میگوید یرکع جالسا انصراف دارد به همان درجه از انحناء واجب در رکوع قیامی و دیگر اطلاقی باقی نمیماند.
قول سوم ( آقای سیستانی) : رعایت اقامة الصلب
باید آنقدر خم بشود که عرفا کمرش راست بشود. یعنی خیلی زیاد خم بشود تا جائیکه پیشانی نزدیک محل سجده بشود . و البته لازمه این مقدار انحناء این است که باید عَجُزَش ( تعبیر مودبانه) را بالا بیاورد یا به تعبیری فخذینش را از ساقینش از پشت فاصله بدهد آن وقت وجهش تقریبا محاذی محل مهرش در سجود قرار میگیرد.
آقای سیستانی این را در شرح عروه فرموده ولی در تعلیقه عروه و منهاج همان حد معروف را ذکر کردند.
📚 درس فقه، جلسه۱۱، ۱۷/ ۷ / ۱۴۰۲
#آيةالله_الشهيدي
https://eitaa.com/lojneesol
🔰 خجالت نکش! هر چه میخواهی، از ما بخواه! که به مقصودت میرسی انشاءالله ...
اباهاشم جعفری گوید:
💫شَکَوْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ علیهالسلام ضِیقَ الْحَبْسِ وَ کَتَلَ الْقَیْدِ
🔻به امام حسن عسکری علیهالسّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم!
📜 آن حضرت در جواب من نوشت:
أَنْتَ تُصَلِّی الْیَوْمَ الظُّهْرَ فِی مَنْزِلِکَ
🔻تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند!
موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم.
وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامه ای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم.
وقتی به منزل رسیدم، امام علیه السّلام برایم صد دینار فرستاد و نوشته است:
💫إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْیِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّکَ تَرَی مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔻هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد انشاءالله.
📚المناقب،ابنشهرآشوب، ج ۴ ص ۴۳۲
📚الکافی ج ۱ ص ۵۰۸
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زيارتش اكسير اعظم است
🎤 حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانی دام ظله
✅ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
قَالَ: مَنْ زَارَهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ.
📚 كامل الزيارات ج۱،ص ٣٢٤
#حضرت_معصومه
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lojneesol
•┈┈••✾•🌱•✾••┈┈•
#اطلاعیه
جلسات علمی در محضر استاد
آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید
بررسی مباحث مطرح شده
در درس خارج فقه و اصول
نشست دوم :
کارکردهای استصحاب تعلیقی در فقه
زمان :
هر هفته یکشنبه ها؛ بعد از نماز مغرب ساعت ۱۸
مکان:
خیابان آیت الله بهجت؛ بهجت ۸.۱؛ پلاک ۴۱۵ ؛ موسسه به سوی اجتهاد ( منزل مرحوم آیت الله کجوری رحمة الله عليه)
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 في حقيقة العلم
🎤 استاد محقق آيت الله شيخ محمدتقي شهيدي دامت بركاته:
✅ در بحث حقیقت علم، فلاسفه معتقدند که آنچه که متعلق علم است و معلوم بالذات است همین صورت ذهنیه است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است، یعنی خارج معلوم است به نظر عرفی مسامحی، و از نظر عقلی علم به خارج اصلا تعلق نمیگیرد.
✔️ اما محقق خراسانی صاحب کفایه این را قبول ندارد و تصریح می کند که متعلق علم خود خارج است نه عنوان ذهنی.(کفایه صفحه 141، کتاب الوقف صفحه 23 و صفحه 10)
✔️ و همچنین مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی تصریح میکند و میگوید العلم حقیقة نوریة، حقیقت نوریه است با جهل مرکب فرق میکند، و تعلق میگیرد به خارج، خود خارج منکشف میشود با علم.
✅ حالا اگر شما به سخن مشهور فلاسفه قانع میشوید که میگویند معلوم بالذات در ذهن است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است بسیار خوب، ولی ما قانع نیستیم و برهانی برایمان تمام نیست و احتمال میدهیم که علم انکشاف خود خارج بوده و متعلقش خارج باشد.
📚 خارج اصول، جلسه ۲۶ و ۲۷، ٨/٧/ ١٤٠٢ و ٨/٨/ ١٤٠٢ (بحث علم اجمالى)
#آيةالله_الشهيدي
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 في الرد على نظرية عدالة الصحابة
🎤 استاد محقق آيت الله سيد على ميلانى دامت بركاته
📚 برشى از سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات امامت
دوشنبه شب ها همراه نماز مغرب
قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الحسن و القبح العقليين
🎤 استاد بزرگوار آیت الله شهیدی دامت برکاته
✔️ مرحوم آقای خوئی فرمودند: اگر حسن و قبح عقلی انکار شود دیگر راه اثبات نبوت بسته میشود، چراکه اثبات نبوت متوقف است بر قبح اعطاء معجزه به مدعی کاذب، چون این اعطاء معجزه اغراء به جهل و کذبِ عملی از ناحیه خداوند است.
✔️ آقای صدر اشکال کردند که نخیر برای اثبات نبوت لازم نیست که کذب عقلا قبیح باشد همینکه منقصت است کافی است که از خداوند که کمال مطلق است سر نزند.
✔️ ما جواب دادیم که اگر کذب قبیح نباشد چرا منقصت باشد؟ بله کذب منقصت است چون قبیح است و الا اگر قبح عقلی او را انکار کردید چه فرقی بین کذب و صدق خواهد بود؟!
📚 خارج اصول، شب ها، جلسه ۲۱، سه شنبه ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵
#آيةالله_الشهيدي
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 التقیة في القرآن
🎤 استاد مکرم آیت الله احمدی شاهرودی دامت برکاته
✔️ گفتیم که دلالت آيه شريفه ((يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذٰا نُودِيَ لِلصَّلاٰةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلىٰ ذِكْرِ اللّٰهِ ... الآية)) بر وجوب تشكيل نماز جمعه تمام نیست، و بلکه اصلا در مقام بیان وجوب حضور در فرض انعقادش هم نیست چرا که اگر بنحوی بفرماید که دلالت بر وجوب شرکت بکند نقض غرض میشود چون غالبا در طول تاریخ نمازهای جمعه توسط حکام جور و ظلم برپا بوده و باطل بوده است.
ان قلت: چرا شرائط وجوب حضور را بیان نکرده است؟
قلت: بجهت تقیه، البته تقیه خداوند متفاوت است با تقیه ائمه هدی علیهم السلام که مثلا برای حفظ جان مبارکشان و جان شیعیانشان تقیه میکرده اند، خداوند تقیه کرده است برای حفظ دین و کتابش تا آن را تحریف و تبدیل نکنند، مثلا اگر در قرآن صریحا میفرمود نماز جمعه باید توسط امام معصوم یا فرد مأذون از طرف او اقامه شود و الا اصلا باطل است كه قطعا قرآن را تحريف ميكردند. اصلا یکی از وجوه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) همین است که طوری بدون صراحت مطالب را بیان میکند که دشمن به فکر تحریف نیفتد.
و همچنین است مساله در وجه عدم ذکر صریح خلافت امیرالمومنین علیه السلام و کفر غاصبین خلافت و اسامی منافقین و... در قرآن شریف.
📚 خارج فقه، صلاة الجمعه، جلسه ٤، شنبه ٨ . ٧ . ١٤٠٢
https://eitaa.com/lojneesol
عقائد. جلسه 1.mp3
39.83M
#آیت_الله_احمدی_شاهرودی
📙 بحث: فقه الروایات(باب توحید) / اصول کافی
🗒 جلسه:1
📅 پنجشنبه 20 مهر 1402
💫خلاصه مباحث:
عقائد / فقه الروایات الاعتقادیه / اصول کافی / کتاب التوحید :
▪️ارزش اعتبار سند در مسائل غیر عملیه.
▪️جواز اخبار در روایات معتبره .
▪️رد فرمایشات آقای خوئی در این زمینه.
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی
https://eitaa.com/lojneesol
درس عقائد. جلسه 2.پنجشنبه 27 مهر 1402.mp3
39.43M
#آیت_الله_احمدی_شاهرودی
📙 بحث:
💫فقه_الروایات(باب توحید)
⬅️اصول کافی
🗒 جلسه:2
📅 پنجشنبه 27 مهر 1402
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 اطلاعیه
جلسات هفتگی بیت حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته، روزهای جمعه همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب در بیت معظم له برگزار می گردد.
💠 مکان:مشهد، بلوار شهید کامیاب، کامیاب٢٠/٨، پ٢
https://eitaa.com/lojneesol
1_7815116630.mp3
5.63M
🌹 تمسک عِلمی به قرآن و حدیث در اعتقادات
✅ لطیفه ای در احوال آنها که در عقائد از ثقلین تبعیت ندارند ... .
🎤 استاد محترم آیت الله سید جعفر سیدان دام ظله الوارف
📆 جلسه هفتگی جمعه شب ها، ۱۹ . ۸ . ۱۴۰۲
https://eitaa.com/lojneesol
عقائد_جلسه_سوم_پنج_شنبه_1402_08_112.m4a
37.11M
#آیت_الله_احمدی_شاهرودی
📙 بحث:
💫فقه_الروایات(باب توحید)
⬅️اصول کافی
🗒 جلسه:۳
📅 پنجشنبه 5 آبان 1402
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 الإشتراط في عقد النکاح
🎤آيت الله سيد احمد مددى دام ظله
📆 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي اَلسَّيْفِ ...
✍ علّامه محمّد تقى مجلسى (مجلسیِ اول) رَحِمَه الله :
احكام إلهى متغيّر شده است به حيثيّتى كه بغير از شمشير حضرت صاحب الأمر صلوات الله عليه إصلاح اين فساد نمى تواند كرد.
و هر چند مردم سعى در اصلاح كنند عين فساد میشود ، چون نشو و نماى عالميان بر باطل شده است و باين عادت کرده اند ، و هر خوبى در نظر ايشان بد شده است و هر بدى خوب شده است.
حق سبحانه و تعالى ظهور آن حضرت را نزديك گردانَد و اگر مرگ دست داده باشد بفضل خود زنده گردانَد كه همگى به اين سعادت فايز كرديم بجاه محمد و عترته الطاهرين علیهم السلام.
📚 لوامع صاحبقرانى ۵ / ۴۹۵.
https://eitaa.com/lojneesol
عقائد . جلسه 5 . 1402.08.25.mp3
35.63M
#آیت_الله_احمدی_شاهرودی
📙 بحث:
💫فقه_الروایات(باب توحید)
⬅️اصول کافی
🗒 جلسه:۴
📅 پنجشنبه 25 آبان 1402
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خوئی رحمه الله تعالی
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بیان برخی از ویژگی های کم نظیر شخصیتی مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی از زبان شاگرد ایشان آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله.
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «وَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ بَيْتَهَا وَ انْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَ حَقُّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا وَ أُسْقِطَ جَنِينُهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدُ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِيثُ فَلَا تُغَاث...¹»
🎤 کلام فقیه:
◼️ این جملات را نمی شود معنا کرد، چه گذشت به #خاتم_النبیین؟
◼️ هر وقت نگاه به قد و بالای #فاطمه میکرد، پهلوی شکسته میدید، بازوی ورم کرده میدید، نفس کشیدن دختر را با پهلوی شکسته در همهی این مدت دید؛ این مصائب گفتنی نیست...
◼️ «ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ...
وَ نَحَلَ جِسمُها و ذابَ لَحمُها حَتّی صارَتْ کَالخَیالِ و صارَتْ عَظْمَاً لَیْسَ عَلیهِ إلّا جِلْدَةٌ.
⁉️ برای چنین مصیبتی چه باید کرد ؟ وظیفهی امت چیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. پیامبر خدا فرمود: «هر گاه زهرا را مشاهده مىکنم، آن ستمهایى به یادم مىآید که بعد از من در حقّ او خواهد شد؛ گویا مىبینم که، احترامش از دست رفته، حقّش را غصب شده، از دریافت ارث خود ممنوع شده ، پهلوى او شکسته شده ، جنین وى سقط شده باشد و او فریاد مى زند: «وا محمّداه!» ولى کسى به دادش نمى رسد.
(بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، ج۲، ص۱۹۸)
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 حسن الخلق
🎤 استاد مكرم آيت الله سيد جعفر سيدان دام ظله
✅َ قَالَ رَسُولُ اَللهُ صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَا مِنْ شَيْءٍ فِي اَلْمِيزَانِ أَحْسَنَ مِنْ حُسْنِ اَلْخُلُقِ.
📚 بحارالانوار ٦٨، ٣٨٦
✅ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَا مِنْ شَيْءٍ أَثْقَلَ فِي اَلْمِيزَانِ مِنْ خُلُقٍ حَسَنٍ.
📚 المدرك ٦٨، ٣٨٣
💠 الإحسان في مقابل الإساءة
✅ قال تبارك و تعالى:
( اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدٰاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ * وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاَّ اَلَّذِينَ صَبَرُوا وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاّٰ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ) فصلت٣٤و ٣٥
✅ وَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ :
صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْكَ.
📚 بحارالانوار ٧٤، ١٧١
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الكافي و عدة من أصحابنا
1⃣ عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن عيسى، فهُم:
محمد بن يحيى و علي بن موسى الكمنداني و داود بن كورة و أحمد بن ادريس و علي بن إبراهيم بن هاشم.
2⃣ عدة من أصحابنا عن احمد بن محمد بن خالد البرقي، فهُم:
علي بن ابراهيم و علي بن محمد بن عبد الله ابن اذينة و أحمد بن عبد الله بن امية و علي بن الحسن.
3⃣ عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد، فهُم:
علي بن محمد بن علان و محمد بن ابي عبد الله و محمد بن الحسن و محمد بن عقيل الكليني.
📚 خلاصة الأقوال (للعلامة الحلي قدس سره) ص ٤٣٠، الفائدة الثالثة
📚 الرجال (للشيخ النجاشي قدس سره) عنوان١٠٢٦، ص٣٧٧ في ترجمة الشيخ الكليني قدس سره
#الرجال
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 توثيقات المتأخرين كالعلامة ره
💠 آيت الله حاج شيخ محمدتقى شهيدى دامت بركاته:
المشهور -كما عليه السيد الخوئي “قده”- عدم اعتباره، للعلم بكونه مبنيا على الحدس و الاجتهاد، فلا يشمله بناء العقلاء على حجية خبر الثقة، وأما بناءهم على رجوع الجاهل إلى العالم و أهل الخبرة فيختص بالامور التي تكون حدسية في حد ذاتها كالاجتهاد و الاعلمية، لا مثل الوثاقة و العدالة و نحوهما مما يكون حسيا في حد ذاته.
✔️ ولكن يمكن أن يقال بجواز الاعتماد على توثيقات العلامة (ره) إما بدعوى احتمال استناده الى الحس، لقوة احتمال وجود مستندات و كتب رجالية عنده مما لميصل الينا، فتجري فيه أصالة الحس كما حكي عن بعض السادة الاعلام (دام ظله)، او بدعوى جواز العمل بتوثيق المتأخرين و لو كان حدسيا من باب الرجوع الى اهل الخبرة بعد احتمال عدم وجداننا للمستندات التي كانت موجودة عنده.
وما ذكر من ان الظهور او وثاقة الراوي من الامور المحسوسة فلايجوز فيها التقليد انما يصح فيما اذا تيسر للمجتهد تحصيل مقدمات الاستنباط في تلك المسائل، فلو فرضنا ان شهادة الشيخ الطوسي والنجاشي “قدهما” بوثاقة الاشخاص كانت ناشئة عن الحدس والاجتهاد او احتملنا ذلك قويا ولم نعلم ببناء العقلاء في مثله على اجراء اصالة الحس، فأي مانع من الالتزام بكون بناء العقلاء على جواز التقليد في مثله، فيكون كطبيب يفقد مقدمات الاستنباط في مسالة طبية و يرجع الى رأي طبيب كان يوجد لديه مقدمات الاستنباط.
📚 https://shahidipoor.ir/43-78/
#آيةالله_الشهيدي
#الرجال
https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهميت تولى و تبرى
✅ تاكيد فراوان در تراث أهل البيت عليهم السلام بر بيان مصائب و مظلوميت هاى ايشان
🎤 مرحوم آيت الله العظمى سيد محمد سعيد حكيم طاب ثراه
✔️ عَنْ الإمام أَبِي جَعْفَرٍ الباقرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ [مَنْ أَتَى إِلَيْنَا فِيمَا وُلِّينَا بِهِ].
📚 ثواب الأعمال ٢٠٨
📚 بحارالانوار ٢٧، ٥٥
https://eitaa.com/lojneesol
رسالة_في_الكر_تقريراً_لبحث_الميرزا_الأصفهاني.pdf
585K
🌹 رسالة في الكر
🎤 تقريراً لأبحاث المرحوم آية الله الميرزا مهدي الإصفهاني قدس سره
✍ تأليف العالم الحجة آية الله الشيخ هاشم القزويني رحمة الله عليه
https://eitaa.com/lojneesol
🌹 مخالفت با شعار عامه...
🎤 استاد مكرم آيت الله شيخ عبدالله احمدى شاهرودى دام ظله:
بعد از اینکه روایات صحیحة السند و واضحة الدلالة براى شروع وقت نماز عشاء از ابتداى مغرب داريم، و همچنین بعد از اینكه اصلا ارتكازِ شيعى و سيره قطعي متشرعه هم دلالت بر همين دارد که بین مغرب و عشاء جمع میکنند.
✔️ میگوئیم که از آن جهت که تاخیر عشاء تا سقوط شفق امروزه شعار عامه شده است اگر كسي بعد از نماز مغرب صبر كند تا سقوط شفق شود و نماز عشا بخواند قطعا بحکم ثانوی كار مكروهي انجام داده است، بلكه شيخنا الاستاذ آقاى تبريزى ميفرمود به احتياط واجب حرام است، ما هم موافقت داريم با ايشان در صورتى كه كسى برنامه اش چنین باشد و در مرئی و منظر دیگران ( و لو زن و بچه اش) انجام دهد بنابر احتیاط مرتکب حرام شده است.
📚 درس خارج فقه، جلسه ٤٦، ( ١٤. ٩. ١٤٠٢ )
https://eitaa.com/lojneesol