eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
234 عکس
120 ویدیو
100 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت جلسه ششم.mp3
22.33M
(( ﷽ )) 📣جلسه : (ششم) «شناخت مبانی تربیتی» استاد زرین حفظه الله تعالی ؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه۱۴۰۳ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیت الله خویی رحمه الله تعالی •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 في إمامة أهل البيت عليهم السلام 💠 و لیس للإمامة بديل 🎤 استاد برجسته حجة الإسلام حاج شيخ محمدتقي سبحانى دام ظله : ✅ بعضي گمان میکنند که ما در مقام هدایت جهان اسلام به سوی مکتب اهل البیت علیهم السلام باید از امامت الهی ایشان صرفنظر کرده و همگان را فقط به مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام دعوت کنیم؛ لکن این حرف اشتباه است و ربطی به تشیع ندارد و نتیجه‌اش این است که مولانا امیرالمومنین علیه السلام را همسطح و همسان دیگر صحابه بپندارند نهایتا ایشان را اعلم از ديگران بدانند ولی علمش و دیگر فضائلش از همان جنس باشد؛ خیر، اینکه شیعه در تمام علوم انسانی_اسلامی مانند کلام و فقه و... فقط استنادش به بیانات ائمه طاهرین علیهم السلام است اثر التزام به امامت ایشان است و الا صرف مرجعیت علمی که موجب انحصار نمیشود. ✔️ مرجعيت علمىِ انحصارى براى ائمه طاهرين عليهم السلام خودش ثمره مقام امامت است و نميتوان بدون پذیرش امامت بدان نائل شد‌. ✔️ فقط امامت و خلافت الهی است که ثمره‌اش حقانیت و حجیت و عصمت برای اهل البیت علیهم السلام است و ما را به علم قرآن و سعادت میرساند. ✔️ یگانه برهان برای اثبات امتیاز اهل البیت علیهم السلام بر دیگران همین مقام امامت و إجتباء و إصطفاء است. همه چیز ما مرهون امامت الهیه اهل بیت علیهم السلام است و کفی لنا بذلک فخرا. 📆 یکشنبه ۲۷ شوال المکرم ۱۴۴۵، دوره آموزشی فارس •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌ان من اهم مناقشات الاخباریین علی الاصولیین ، عدم حجیة علم الاصول و ادله الاصولیین فی استخراج الاحکام الشرعیة. 🖍ولکنها بخلاف ظاهرها موهون جدا.... 🖊 و ذلک لان وضع علم الاصول من جهة تبیین هذا الامر ، اعنی ان علم الاصول لم یوضع الا للبحث عن الادلة التی یمکن ان یکون مفیدا لاستنباط الاحکام الشرعیة ، و من المعلوم ان الاخباری ایضا لابد له من موضع ان یبحث عن بطلان ادلة الاصولیین فیسمی حینئذ بعلم الاصول. فان الاخباری یحتاج الی علم الاصول لابطال الاجماع او حجیة الظواهر او غیرهما ، کما ان الاصولی یذکر ادلة الاخباریین فی مواضع عدیدة فی علم الاصول. 📎 المستفاد من دروس الاستاذ المحقق الشیخ حسین الفرحناکی. •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 مراسم عمامه گذاری ✅ عمامه گذاری جمعی از طلاب به دست آیت‌ الله‌ العظمی وحید خراسانی دامت برکاته در سالروز ميلاد مبارک حضرت امام رضا عليه السلام 📅 ۱۱/ذی القعدة/۱۴۴۵ 📅 ۳۱/اردیبهشت ماه/۱۴۰۳ کانال دفتر معظم له •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
بیانیه دفتر آیة الله العظمی سیستانی دامت برکاته به مناسبت درگذشت رییس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی https://www.sistani.org/persian/statement/26886/ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 أوّلُ من قال بالجبر ... ✍ مرحوم آيت الله علامه حاج شيخ على نمازى شاهرودى [م۱۴۰۵ه‌ق] رحمه الله: ✅ اول کسی که فتح باب توحید افعالی نمود و اعمال بد را به خدا نسبت داد شیطان بود ؛ چنان که خداوند در قرآن از او نقل فرمود که آن خبیث گفت : (( رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنی ...)) پس تمام قائلین به توحید افعالی شاگردانِ دبستان او شدند و از آن سرچشمه ضلالت و گمراهی استفاده کردند و تبعیت او نمودند و طریقه جداگانه ای برای خود قرار دادند؛ بر خلاف طریقه انبیاء که اوّل آنها حضرت آدم صفیّ الله بود که فرمود : ( رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَ تَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ .) حضرت آدم علیه السلام کوتاهی و بدی را به خود نسبت داد و طلب آمرزش و رحمت نمود ... . ✔️ افعال بندگان از خود آنها صادر می‌شود، ولی به حول و قوه‌ای که خدا به آنها داده است. مسلمین شب و روز به امر پروردگارشان این ذکر را تکرار کرده می‌گویند: (( بحول الله و قوّته أقوم و أقعد )). 📚 تاریخ فلسفه و تصوف ۷۸ الى ١١٥ (طبع قدیم) •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 حكم السفر في شهر رمضان 🎤آية الله الحاج الشيخ محمد تقي الشهيدي دامت إفاداته: ✅ المشهور جواز السفر الموجب للإفطار في شهر رمضان إختيارا وإن كان مكروها. ✔️واستدل السيد الخوئي قده على جواز السفر بقوله تعالى:((أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنكُمْ ... عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ...فَمَنْ شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كَانَ ... عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَر))البقرة ١٨٤و١٨٥ بتقريب أن الحضور في الوطن شرط الوجوب للصوم ولا يجب تحصيله قطعاً. ✔️ولكنها عندنا مجملة،لاحتمال كون المراد تقسيم المكلفين عند رؤية الهلال،بأنه من أهَلّ عليه الهلال حاضرا فيجب عليه الصوم ومن أهل عليه مسافرا فعدة من أيام أخر ولكن محل النزاع جواز السفر الموجبِ للإفطار لمن أهل عليه الهلال حاضرا ثم أراد السفر.كما يحتمل في الآية وجوب الصوم لمن شهد الهلال فلا یجوز له السفر کما هوظاهر بعض الأخبار. ✔️وأما الروايات فطائفة منها تجوّز السفر کصحيحة الحلبي وهي كالصريح وصحيحة محمد بن مسلم و...،وأخرى تمنع مع صحة سند بعضها بل نعلم بصدور بعضها لإستفاضتها. ✔️و الجمع العرفي المعروف حمل الأخبار الناهية علی الكراهة لصراحة الأخبار المجوّزة. ✔️و الكراهة مستثناة في موارد منصوصة كالحج والعمرة وتشييع المؤمن و... . ✔️والأقوى عدم كراهة السفر لزيارة أبي عبدالله الحسين عليه السلام لإباء الذوق الديني و الفقهی من كراهته كيف وهو أفضل من الموارد المنصوصة و لضعف سند الأخبار الناهية مع ورود الأمر بزيارته في ليالي القدر. 📆خارج فقه الصوم، جلسه ٨١ و۸۲ و۸۳ https://eitaa.com/lojneesol
جزوه درس تفسیر .pdf
591.6K
🌹 جزوه درس تفسیر 🎤 استاد معظم آیت الله حاج سید جعفر سیدان دامت برکاته ✔️ محکم و متشابه ✔️ ناسخ و منسوخ 📆 سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
🌹 مرجعیة الإحتياط عند الشك في كون الشبهة محصورة أو غير محصورة ✍ أستاذ الفقهاء و المجتهدين الشيخ مرتضى الأنصاري [م١٢٨١ه‌ق] طاب ثراه: فالأولى: الرجوع في موارد الشك إلى حكم العقلاء بوجوب مراعاة العلم الإجمالي الموجود في ذلك المورد، فإن قوله: " اجتنب عن الخمر " لا فرق في دلالته على تنجز التكليف بالاجتناب عن الخمر، بين الخمر المعلوم المردد بين أمور محصورة وبين الموجود المردد بين أمور غير محصورة، غاية الأمر قيام الدليل في غير المحصورة على اكتفاء الشارع عن الحرام الواقعي ببعض محتملاته، كما تقدم سابقا. فإذا شك في كون الشبهة محصورة أو غير محصورة، شك في قيام الدليل على قيام بعض المحتملات مقام الحرام الواقعي في الاكتفاء عن امتثاله بترك ذلك البعض، فيجب ترك جميع المحتملات، لعدم الأمن من الوقوع في العقاب بارتكاب البعض. 📚 فرائد الأصول ٢، ٢٧٣ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•