eitaa logo
📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی ره
1.4هزار دنبال‌کننده
234 عکس
120 ویدیو
100 فایل
(پیشرو در راستای احیاء حوزه سنتی) https://eitaa.com/lojneesol کانال تلگرام: https://t.me/Lojnesol
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معنای رفع قلم به بیان حضرت استاد شیخ حسین فرحناکی دام ظله الوارف 🖍 حدیث رفع القلم مضمون مشترکی است که هم در باب عید غدیر و هم در باب ۹ ربیع (غدیر ثانی) نقل شده است. https://eitaa.com/lojneesol
💫 روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام در «خلوت و تنهایی» ... 💥در روایتی على بن عاصم كوفى گوید: خدمت مولايم امام حسن عسکرى علیه‌السلام رسيدم و به او سلام كردم و عرض کردم: (...من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهائى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من ؟) 🔹امام عليه السلام فرمود: ای پسر عاصم ؛ ⬅️ پدرم از جدّم، و او از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرد كه آن حضرت فرمود: 💫مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ 🔻كسى كه از يارى ما اهل بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهائى‌ها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان برساند، 💫فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ 🔻 پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند. ⬅️ و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند: خداوندا! بر روح اين بنده ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست، و اگر توانائى زيادترى داشت و بيشتر مى توانست يارى كند حتماً يارى مى كرد. 💫در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه: اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بنده‌ام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او بهمراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم، و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم. 📚بحارالأنوار، ج۵۰ ص۳۱۷ 📚ریاض الأبرار،ج۲ ص۵۰۵ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی رحمه الله تعالی. https://eitaa.com/lojneesol
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🌹🔴 اهمیت تبری 🎤 مرحوم آیت الله ضیاء آبادی رحمه الله 🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: يَا عَلِيُّ وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ اِصْطَفَانِي عَلَى جَمِيعِ اَلْبَرِيَّةِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللهَ أَلْفَ عَامٍ مَا قُبِلَ ذَلِكَ مِنْهُ إِلاَّ بِوَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، وَ إِنَّ وَلاَيَتَكَ لاَ تُقْبَلُ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ . 📚 بحار الأنوار ۲۷ . ۶۳ https://eitaa.com/lojneesol
📚بحث اعتقادات استاد احمدی شاهرودی دام ظله تاریخ: از روز پنجشنبه ۲۶ ربیع الاول برابر ۲۰/۷/۱۴۰۲ موضوع بحث: فقه الروایات الاعتقادیه-اصول کافی-کتاب التوحید🖇 (زمان ۱۰صبح) مکان: قم خیابان صفائیه کوچه بیگدلی کوچه۶ (اکبری )پلاک۶۱ توجه‼️ فقط هر هفته روزهای پنج شنبه https://eitaa.com/lojneesol
🌹 رکوع جلوسی ( در نماز نشسته ) 🎤 استاد محترم آیت الله شهیدی دامت برکاته ✅ مقدار واجب انحناء در رکوع جلوسی چه مقدار است؟ قول اول ( مشهور و صاحب عروه و آقای خوئی) : ان یحاذی وجهه رکبتیه اینکه وجه مصلی محاذی فوقانی بشود با رکبتینش. چرا؟ این‌ها می‌‌گویند رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، رکوع قیامی حد شرعی دارد(و مکّن راحتیک من رکبتیک)، ‌رکوع جلوسی حد شرعی ندارد، همین که یک مقدار خم بشویم که عرفا بگویند راکع است کافی است. قول دوم ( محقق همدانی و آقای حکیم): ان ینحنی قدر انحناء الراکع قائما در رکوع جلوسی باید به همان درجه انحناء و خمیدگی که در رکوع قیامی لازم است خم شد، مثلا اگر در رکوع قیامی با انحناء 40 درجه اطراف اصابع به رکبتین میرسد در رکوع جلوسی هم رعایت 40 درجه لازم است. دلیلش هم این است که ما رکوع عرفی نداریم، وقتی که شارع برای رکوع قیامی حد ذکر می‌‌کند، بعد که می‌‌گوید یرکع جالسا انصراف دارد به همان درجه از انحناء واجب در رکوع قیامی و دیگر اطلاقی باقی نمی‌ماند. قول سوم ( آقای سیستانی) : رعایت اقامة الصلب باید آنقدر خم بشود که عرفا کمرش راست بشود. یعنی خیلی زیاد خم بشود تا جائیکه پیشانی نزدیک محل سجده بشود . و البته لازمه این مقدار انحناء این است که باید عَجُزَش ( تعبیر مودبانه) را بالا بیاورد یا به تعبیری فخذینش را از ساقینش از پشت فاصله بدهد آن وقت وجهش تقریبا محاذی محل مهرش در سجود قرار می‌‌گیرد. آقای سیستانی این را در شرح عروه فرموده ولی در تعلیقه عروه و منهاج همان حد معروف را ذکر کردند. 📚 درس فقه، جلسه۱۱، ۱۷/ ۷ / ۱۴۰۲ https://eitaa.com/lojneesol
🔰 خجالت نکش! هر چه میخواهی، از ما بخواه! که به مقصودت میرسی ان‌شاءالله ... اباهاشم جعفری گوید: 💫شَکَوْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ علیه‌السلام ضِیقَ الْحَبْسِ وَ کَتَلَ الْقَیْدِ 🔻به امام حسن عسکری علیه‌السّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم! 📜 آن حضرت در جواب من نوشت: أَنْتَ تُصَلِّی الْیَوْمَ الظُّهْرَ فِی مَنْزِلِکَ 🔻تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند! موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم. وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامه ای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم. وقتی به منزل رسیدم، امام علیه السّلام برایم صد دینار فرستاد و نوشته است: 💫إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْیِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّکَ تَرَی مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. 🔻هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد ان‌شاءالله. 📚المناقب،ابن‌شهرآشوب، ج ۴ ص ۴۳۲ 📚الکافی ج ۱ ص ۵۰۸ 📚لجنه علمی فقه و اصول آیة الله خویی https://eitaa.com/lojneesol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زيارتش اكسير اعظم است 🎤 حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانی دام ظله ✅ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. قَالَ: مَنْ زَارَهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ. 📚 كامل الزيارات ج۱،ص ٣٢٤ •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
جلسات علمی در محضر استاد آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید بررسی مباحث مطرح شده در درس خارج فقه و اصول نشست دوم : کارکردهای استصحاب تعلیقی در فقه زمان : هر هفته یکشنبه ها؛ بعد از نماز مغرب ساعت ۱۸ مکان: خیابان آیت الله بهجت؛ بهجت ۸.۱؛ پلاک ۴۱۵ ؛ موسسه به سوی اجتهاد ( منزل مرحوم آیت الله کجوری رحمة الله عليه) https://eitaa.com/lojneesol
🌹 في حقيقة العلم 🎤 استاد محقق آيت الله شيخ محمدتقي شهيدي دامت بركاته: ✅ در بحث حقیقت علم، فلاسفه معتقدند که آنچه که متعلق علم است و معلوم بالذات است همین صورت ذهنیه است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است، یعنی خارج معلوم است به نظر عرفی مسامحی، و از نظر عقلی علم به خارج اصلا تعلق نمی‌گیرد. ✔️ اما محقق خراسانی صاحب کفایه این را قبول ندارد و تصریح می کند که متعلق علم خود خارج است نه عنوان ذهنی.(کفایه صفحه 141، کتاب الوقف صفحه 23 و صفحه 10) ✔️ و همچنین مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی تصریح می‌‌کند و می‌‌گوید العلم حقیقة ‌نوریة، حقیقت نوریه است با جهل مرکب فرق می‌‌کند، و تعلق می‌‌گیرد به خارج، خود خارج منکشف می‌‌شود با علم. ✅ حالا اگر شما به سخن مشهور فلاسفه قانع می‌‌شوید که می‌‌گویند معلوم بالذات در ذهن است و خارج معلوم بالعرض و المجاز است بسیار خوب، ولی ما قانع نیستیم و برهانی برایمان تمام نیست و احتمال می‌‌دهیم که علم انکشاف خود خارج بوده و متعلقش خارج باشد. 📚 خارج اصول، جلسه ۲۶ و ۲۷، ٨/٧/ ١٤٠٢ و ٨/٨/ ١٤٠٢ (بحث علم اجمالى) https://eitaa.com/lojneesol
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 في الرد على نظرية عدالة الصحابة 🎤 استاد محقق آيت الله سيد على ميلانى دامت بركاته 📚 برشى از سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات امامت دوشنبه شب ها همراه نماز مغرب قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت https://eitaa.com/lojneesol
🌹 الحسن و القبح العقليين 🎤 استاد بزرگوار آیت الله شهیدی دامت برکاته ✔️ مرحوم آقای خوئی فرمودند: اگر حسن و قبح عقلی انکار شود دیگر راه اثبات نبوت بسته میشود، چراکه اثبات نبوت متوقف است بر قبح اعطاء معجزه به مدعی کاذب، چون این اعطاء معجزه اغراء به جهل و کذبِ عملی از ناحیه خداوند است. ✔️ آقای صدر اشکال کردند که نخیر برای اثبات نبوت لازم نیست که کذب عقلا قبیح باشد همینکه منقصت است کافی است که از خداوند که کمال مطلق است سر نزند. ✔️ ما جواب دادیم که اگر کذب قبیح نباشد چرا منقصت باشد؟ بله کذب منقصت است چون قبیح است و الا اگر قبح عقلی او را انکار کردید چه فرقی بین کذب و صدق خواهد بود؟! 📚 خارج اصول، شب ها، جلسه ۲۱، سه شنبه ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ https://eitaa.com/lojneesol
🌹 التقیة في القرآن 🎤 استاد مکرم آیت الله احمدی شاهرودی دامت برکاته ✔️ گفتیم که دلالت آيه شريفه ((يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذٰا نُودِيَ لِلصَّلاٰةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلىٰ ذِكْرِ اللّٰهِ ... الآية)) بر وجوب تشكيل نماز جمعه تمام نیست، و بلکه اصلا در مقام بیان وجوب حضور در فرض انعقادش هم نیست چرا که اگر بنحوی بفرماید که دلالت بر وجوب شرکت بکند نقض غرض میشود چون غالبا در طول تاریخ نمازهای جمعه توسط حکام جور و ظلم برپا بوده و باطل بوده است. ان قلت: چرا شرائط وجوب حضور را بیان نکرده است؟ قلت: بجهت تقیه، البته تقیه خداوند متفاوت است با تقیه ائمه هدی علیهم السلام که مثلا برای حفظ جان مبارکشان و جان شیعیانشان تقیه میکرده اند، خداوند تقیه کرده است برای حفظ دین و کتابش تا آن را تحریف و تبدیل نکنند، مثلا اگر در قرآن صریحا میفرمود نماز جمعه باید توسط امام معصوم یا فرد مأذون از طرف او اقامه شود و الا اصلا باطل است كه قطعا قرآن را تحريف ميكردند. اصلا یکی از وجوه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) همین است که طوری بدون صراحت مطالب را بیان میکند که دشمن به فکر تحریف نیفتد. و همچنین است مساله در وجه عدم ذکر صریح خلافت امیرالمومنین علیه السلام و کفر غاصبین خلافت و اسامی منافقین و... در قرآن شریف. 📚 خارج فقه، صلاة الجمعه، جلسه ٤، شنبه ٨ . ٧ . ١٤٠٢ https://eitaa.com/lojneesol