eitaa logo
لجنه ادبیات عرب
80 دنبال‌کننده
11 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استان چهارمحال و بختیاری
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷لغت🌷 معاني سمع در لغت 1⃣سمعته: بلغني صوتُه 2⃣سمعت منه: كلّمني 3⃣سمعت عنه: عرفتُ أخباره 4⃣سمعت به: عرفت عنه لأول مرة 5⃣سمعت إليه: أصغيتُ إليه 6⃣سمعت له: أطعته ولبّيته 7⃣سمع اللهُ لمن حمده: هذا من باب التضمین النحویّ، أی: سمع و ٱستجابَ اللهُ لمَن حمدَه https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
سلام اساتید ودوستان عزیزی که علاقه به پژوهش وتحقیق دارند وبه دنبال نوشتن مقاله وپایان نامه هستند این کانال را پیشنهاد می کنیم. 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/myganj
🌷نکات ناب🌷 در اضافه معنویه مضاف الیه یا مفرداست یا جمله ولی در اضافه لفظیه مضاف الیه همیشه مفرد است. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
استاد یزدان پناه: " آن‌هايي به نتيجه رسيدند كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند." _ از تعطیلات خیلی خیلی می‌شود استفاده کرد _ به ویژه با امکاناتی (سی‌دی و شروح و ...) که الان هست. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷 نکته درتکنیک های ترجمه🌷 اسم موصول خاص اگر در وسط جمله بیاید به معنای "که" و اگر در ابتدا جمله بیاید به معنای "کسی که" ترجمه می شود 🔸الإنسانُ الذی یجتهدُ ینجحُ 🔹انسانـﯽ كه تلاش مـﯽ كند، موفق مـﯽ شود 🔸الّذينَ يَجْتَهِدونَ فَهُم يَنْجَحونَ 🔹کساني که تلاش مي کنند، آن ها موفق مي شوند. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات ناب🌷 هرگاه «ال» در «الارض» منظور زمین باشد «ال» آن زائده اما اگه به معنی سرزمین باشد «ال» آن «عهد» است یا «عهد حضوری یا ذهنی» https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات لغوی🌷 واژه ایمان اگر با لام جاره بیاید به معنای ایمان ناخالص و اگر با حرف باء جاره بیاید به معنای ایمان خالص است. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات ناب🌷 (الف) در تمام افعال و اسماء معرب اصلی نمی باشد بلکه یا زائده است یا منقلبه ولی در اسماءمبنی و حروف, الف اصلیه است. 🌸شرح تصریف بخش معتل🌸 https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷درمحضرعلماء🌷 توصیه و نصیحت مهم آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی 🔅درجا زدن، یک اشتباه بزرگ است مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است چرا بیست سال یک جا ماندی؟! کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست چرا ده سال یک جا ماندی؟! معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات لغوی🌷 ماده عدل ۱.عدل اگر با «الی» متعدی شود،به معنای میل است. ۲.اگر با «عن»متعدی شود به معنای اعراض است. ۳.اگر با «فی» متعدی شود به معنای صرف است. ۴.اگر با «من»متعدی شود،به معنای بُعد(بضم الباء) است. ۵.اگر با بین بیاید،به معنای تساوی است. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات ناب🌷 حرف عله در چهار مورد حکم حرف صحیح را دارد: ١-لفیف مقرون که عین الفعلش اگر تمام شرائط اعلال راهم داشته باشد ولی اعلال نمی شود. در کتاب شریف شرح تصریف مرحوم ملا سعد تفتازانی در بحث لفیف مقرون علت اینکه عین الفعل اعلال نمی شود وحکم حرف صحیح رادارد می فرمایند: (آخر کلمه نسبت به تغییر وتصرف سزاوارتر است تا حروف دیگر کلمه) طبق همین قاعده در فضیلت علم نسبت به ثروت شاعرمی فرماید: جاهلان گر به مال قارونند بی گمان چون لفیف مقرونند... نکته ادامه دارد... https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷درمحضرعلماء🌷 تحذیر از بطالت علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی می فرمایند: بالأخره این ذهن، مگر ظرفیتِ چقدر مطلب دارد طلبه اگر محققانه بخواهد درس بخواند آن وقت شب برود سریال نگاه کند، مرتب فیلم نگاه کند، این ذهن مگر جای چند مطلب دارد، بعد آخر شب هم خسته است مروری هم به کتاب بکند این دیگر محقق در نمی آید. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷معرفی کتاب نحوی🌷 کتاب علوم العربیة به قلم مرحوم سید هاشم حسینی تهرانی که نویسنده در این کتاب در مورد جامعیت وکامل بودن کتاب می فرمایند: (ولعمرک لقد استغنیت بهذا الکتاب عن کل ما دُوّن فی هذا الفن مع وُقوفک علی بیان کثیر من آیات الکتاب...) کلامش را با تاکید وقسم شروع می کنند که هرکس این کتاب را بخواند از تمام کتابهایی که در علم نحو نوشته شده بی نیاز می شود. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷در محضر علماء🌷 علامه حسن زاده آملی دام عزه: این شتابزدگی ها (در امر تحصیل)، درست نیست. با شتابزدگی، کسی به جائی نمی رسد. در بسیاری یک نحوه عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند، و این حیف است. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات ناب🌷 ماده الضرب سه معنا دارد: ١-به معنای زدن مثل ضربتُه بالسَوط ٢-به معنای سیر وسفر کردن اگر همراه فی بیاید مثل (وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّه) مزمل آیه20ِ ٣-به معنای تبیین و روشن کردن مثل (أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ) ابراهیم (س) آیه 24 اقتباس از کتاب شریف شرح تصریف صفحه١٨٨ https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷اصطلاحات🌷 خلاف اصل وقاعده: اگر چیزی خلاف قاعده واصل بیاید ولی در استعمال شایع وزیاد باشد,تخصیص نام دارد. اگر در استعمال شایع وزیاد نباشد,شاذ یا نادر است. کتاب علوم العربیة قسم نحو https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکات ناب🌷 حرف عله در چهار مورد حکم حرف صحیح را دارد: ٢-عین الفعل کلمه ای که به معنای عیب ظاهری یا رنگ یا صفت زینتی باشد مثل عَوِرَ به معنای یکی از دوچشمش نابینا شد طبق قواعد اعلال باید واو به الف قلب می شد ولی چون که عور دلالت بر عیب ظاهری می کند واو در حکم حرف صحیح است وقلب صورت نمی گیرد. نکته ادامه دارد... https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکته عبارتی🌷 در بعضی عبارت از «أي» تفسیریه استفاده می شود و گاهی از جمله«أعني». فرق دقیق این دو این است که اولی برای ایضاح و بیان است ولی دومی برای دفع سؤال و ازاله ابهام است. در اولی باید روشن کنید که قبلا چه چیزی مبهمی وجود داشت که محتاج به بیان است ،و در دومی باید بگویید آن سؤال مقدر چیست. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکته چالشی🌷 گاهی همزه وصل تبدیل به همزه قطع می شودیکی از مواردی که این قاعده جاری می شود جایی است که کلمه عَلَم شود برای کسی یا چیزی در این صورت همزه این کلمه قطع می شود. سوال🤔: چه ویژگی در عَلَم وجوددارد که همزه وصل تبدیل به همزه قطع می شود؟؟؟؟ می توانید جواب را به آیدی @ALIJANAM68 بفرستید. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷جواب از چالش🌷 اگر اسمی دارای همزه وصل برای شخصی علم شود همزه آن به همزه قطع بدل می شود زیرا همزه وصل بعد از وضع دوم(علم شدن)جزء موضوع له لفظ اسم علم می شود و واضع هنگام وضع,همزه را لحاظ کرده پس حذف آن وسط کلام ازنظر تلفظ جایز نیست. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکته ناب🌷 فرق متی واذا: هرگاه متی درجمله بیاید برای وقت عام است یعنی سور قضیه مثل کُلّما کُلیّه می شود ولی اذا این گونه نمی باشد. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷فروق اللغویه🌷 فرق بین ثواب وتَفضُّل وعِوَض ثواب:جزای کسی است که بخاطر عملش استحقاق آن را دارد،و همراه با تعظیم به وی داده میشود. تفضل: پاداشی است که به شخص داده می شود،در حالی که شخص عملی انجام نداده که مستحق ان شود(یا شاید اگر انجام داده به قصد قربت نبوده،مثل کسی که صفت کریم بودن دارد و در مقابل آن خدا به وی پاداش می دهد). عوض:اگر درد و ألمی به شخصی از جانب خدای متعال برسد خداوند پاداشی در مقابل به او می دهد پس پاداش به شخص مستحق بدون تعظیم،عوض گویند. https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99
🌷نکته ناب🌷 درچند مورد مصغر کردن ممنوع می باشد: 1- اسماء الهی، ملائکه، پیامبران و ائمّه علیهم السلام، هرگز مصغّر نمی گردند. 2 -اسمی که بربزرگی دلالت می کند و با تصغیر منافات دارد، هیچگاه مصغّر نمی شود.مانند: عَظیم 3 - اسماء مبنی و افعال و حروف https://eitaa.com/lojnehadabiatfarokhshahr99