هدایت شده از محسن قنبریان
958.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلطانیزم نقابدار!
رئیسجمهورِ محترم بهتر می داند که «حوزهٔ حکمرانی» در یک نظامِ مردمسالار جای بحث و نقد و سؤال و استیضاح(گیردادن!) است و هماهنگی با رهبری، نافیِ اینها نیست!
پیشترها برخی احزابِ اصلاحطلب از حاکمیتِ دوگانه سخن گفته و در سند راهبردیِ خود آنرا تئوریزه میکردند تا نهادهای انتخابی را مقابل انتصابی و رهبری قرار دهند!
خدا را شکر که شما آنطور نیستید و با رهبریِ نظام هماهنگی میخواهید. این، «هماهنگیِ خوب» است.
اما آن هماهنگی که درعمل تعطیلیِ ارکانِ مردمسالاری را متوقع باشد، بدْ و یک سلطانیزمِ نقابدار است!
شما سلطان نیستید؛ مردمی هستید، مردمسالار هم بمانید.
رهبری در ایران، خود مدافع جدّیِ مردمسالاریِ دینی بوده است.
در مردمسالاری دینی: مجلس در رأس أمور است -نه حتی شوراهای خاص-،
دستگاه قضائیاش، بیمسامحه،
و دولتِ آن بابرنامه است.
تازه ارکانِ دیگرِ مردمسالاری، از نهادهای مدنیِ مستقل تا مطبوعاتِ آزاد هم ناظر عمومیِ مسائل حکمرانیاند؛ باید منصفانه نقد و حتی بتوانند اعتراض و تجمّع کنند!
جمهوریِ اسلامی از اسرائیلِ پوشالی کمتر نیست که در شرایط جنگی، نخستوزیرش به دادگاه احضار و هرروز علیهاش تجمّع و راهپیمایی برگزار میشود!
اهلِ نهجالبلاغه اید و این سخن را بهتر تحویل میگیرید:
خَورُ السُّلطانِ أشدُّ على الرَّعيَّةِ مِن جَورِ السُّلطانِ.
سستی (و بیتصمیمی) حاکم و حکمرانی بر مردم، سختتر است از جور و ستمِ سلطان!
فقط «جور» و استبداد نیست که مجلس و عدلیه میخواهد؛ «خور» و سستیِ حکمرانی هم درمانی دارد به نام مردمسالاری!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
پیراشکیم افتاد رو آسفالت. الان که دارم میخورم یه چیزایی میره زیر دندونم که فک کنم قبلا جزئی از کوچه بوده
من واقعا با استیضاح و اینا موافق نیستم ولی لااقل بیاریدش یه دوتا پسکلهای بهش بزنید 😑
هدایت شده از کانال حمید کثیری
این هم از عجایب طریق الحسین است. دلت برای آدمهایی تنگ میشود که آنها را نمیشناسی و خاطره چند ثانیهای از ایشان به یادگار داری ...
#غریبههای_آشنا
@hamidkasiri_ir
هدایت شده از نامفهوم
وقتی فعلیت متوقف شود، استعدادِ محروم از فعلیت، ثابت نمیماند، بلکه آسیب میبیند؛ چون استعداد بهطور طبیعی تشنهٔ فعلیت است.
هرچند تشنه با رفع عطش، نشاط و تحرک پیدا میکند و درخت تشنه هنگامی که آب میخورد، نمو پیدا میکند، اما اگر درخت تشنه، بیآب ماند، از رشد محروم، پژمرده میشود و به مرگ نزدیک میشود.
آیتالله حائری شیرازی
کتاب مربی و تربیت