eitaa logo
لوحٌ محفوظ
202 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋 ✨و لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور موسى را با آيات خود فرستاديم كه: قوم خود را از تاريكى به روشنايى بيرون آر، و روزهاى خدا را به يادشان بياور و در اين براى هر شكيباى شكرگزار، عبرت هايى است (سوره ابراهیم، آیه ۵) 🔘شریفه ۵ سوره مبارکه ابراهيم، به «ایام الله» اشاره می نماید، ايامي که خداوند عزوجل به تذکیر آنها امر می نماید و این تذکیر را پس از امر به دعوت خلق به نور و خارج کردن آنان از ظلمت بیان می نماید. ◀️حضرت امام البقیع، باقرالعلوم (علیه السلام)، در تبیین حقیقت معنای « ایام الله» فرمودند: ▫️أيَّامُ اللَّهِ‏ ثَلَاثَةٌ يَوْمُ يَقُومُ الْقَائِمُ وَ يَوْمُ الْكَرَّةِ وَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ▪️همانا ایام الله، سه روز است: روز قیام حضرت قائم (ارواحنا فداه)؛ روز رجعت؛ و روز قیامت 📔تفسير القمي ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۶۷ 📔البرهان في تفسير القرآن، ج‏۳ ص: ۲۸۶ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏۵۱ ؛ ص۵۰ 📔تفسير الصافي ؛ ج‏۳ ؛ ص۸۰ 📔الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة ؛ النص ؛ ص۹۷ ✔️مراد از یوم، یک روز خاص نیست، بلکه یوم، دلالت بر ظرفیت زمان دارد. به عبارت دیگر یوم به ظرف زمانی از ازل الی الابد اطلاق می شود؛‌ آن ظرفیتی که فراتر از خلقت مادی است. ✔️چنانکه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن ، از خلقت آسمانها و زمین در ظرف زمانی شش روز نام می برد: ➖و هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً (سوره هود، آیه ۷) ⏪حقیقت یوم، وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) اند و سرّ و بطن ایام، به وجود مقدس ایشان اشاره می نماید؛ چنانکه فرمودند: ▫️نحْنُ‏ الْأَيَّامُ‏ مَا قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ 📔مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۱؛ ص۳۰۸ 📔الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۵۹ 📔إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏۲؛ ص۶۴ ☑️در شریفه محط بحث، واژه «یوم» به «الله» اضافه شده است و لذا «یوم الله» از نظر لغوی یعنی روزی که به ذات اقدس اله اختصاص دارد؛ گرچه کلّ یوم به ذات اقدس اله اختصاص دارد، اما روزی که در آن سلطنت و فرمانروایی ذات اقدس اله و «ولایت الله» بر خلق به بروز و ظهور برسد، ‌آن روز، یوم الله خواهد بود. ◀️لذا یوم الله یک شأن و موقعیت شرفی در عالَم است که دارای مصادیق می باشد؛ یکی از مصادیق آن، طبق کلام حضرات عصمت و طهارت (علیهم السلام) ، یوم قیام القائم (ارواحنا فداه) است. ⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 @Lowhon_Mahfooz
⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋 ✨هُنالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَواباً وَ خَيْرٌ عُقْبا (سوره کهف، آيه ۴۴) ☑️چنانکه در تنزیل شریفه ۴۴ سوره مبارکه کهف بیان شده است: ▫️قوله تعالى‏ «هُنالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِ‏» يعني يومئذ يتولون الله و يؤمنون به و يتبرءون مما كانوا يعبدون و قيل الولاية بالنصرة لله تعالى يوم القيامة خالصة له لا يملكها سواه هنالك ينصر المؤمنين و يخذل الكافرين‏ ▪️قول خداوند عزوجل که میفرماید : « آنجا ولایة الله از آنِ خداوند حق است..» یعنی در آن روز، تنها ولایت ذات اقدس اله را می پذیرند و به او ایمان می آورند و از ولایت طواغیت برائت می جویند و نیز (در وجه ای دیگر) معنای ولایة الله، نصرت خداوند عزوجل است برای مؤمنین، و خوار و ذلیل شدن برای کافران، که در آن روز محقق می‌گردد 📔المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص: ۳۳ف ⏪مطابق احادیث ، «ولایة الله» در بطن و حقیقت معنا اشاره دارد به ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام)؛ همانطور که حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تفسیر شریفه فوق تصریح فرمودند: ➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏« هُنالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِ‏» قَالَ : وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام . 📔الكافي ؛ ج‏۱ ؛ ص۴۱۸ 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۲۸۹ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۳ ؛ ص۶۳۸ ✔️لذا «یوم الله»، ظرفِ زمانِ به بروز و ظهور رسیدن حقیقتِ ولایت ولی الله الاعظم در اتم و اکمل وجه، بر خلق میباشد. ظرفِ بارز شدن حقیقت «لا اله اله الله» و ولایت و سلطنت الله بر خلق؛ که با قیام حضرت قائم آل محمد، بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) در اتم وجه به بروز و ظهور می‌رسد. ⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 @Lowhon_Mahfooz
⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋 ◀️همانطور که در زیارت جامعه کبیره از دوران ظهور ، به «ایام الله» تعبیر شده است: ▫️نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يُحْيِيَ اللَّهُ دِينَهُ بِكُم‏ وَ يَرُدَّكُمْ فِي أَيَّامِهِ وَ يُظْهِرَكُمْ لِعَدْلِهِ وَ يُمَكِّنَكُمْ فِي أَرْضِهِ ▫️نصرت من برای شما آماده است تا آن هنگام که خداوند عزوجل، دین خود، را با شما آل الله (علیهم السلام) زنده سازد و شما را در ایام اش برگرداند و برای عدلش ظاهر سازد و در زمین مکنت و سلطت و فرمانروایی دهد 📔فرازی از زیارت جامعه کبیره ✔️در ظرف زمان «یوم الله» است که حقیقت توحید که در قلوب و فطرت خلق، نهادینه شده است، بارز و ظاهر می شود، قلوب از فرعات اعداء، طاهر شده و تنها سلطنت و ولایت الله بر قلوب حاکم شود. بنابراین هر زمان که بنده به واسطه تطهیر و تزکیه و نیز حمل معرفت و ولایت، به حقیقت توحید برسد، به همان میزان، یوم الله برای او محقق شده است. 🖋اما ظرف زمانی ای که این بروز و ظهور در تمام آفاق و انفس محقق گردد، آن روز، روز قیام حضرت قائم ال محمد (علیه السلام) است که یوم الله به معنا الاتم می باشد. ⏪بدین جهت است که در کلام حضرات تراجمة‌ وحی الله (علیهم السلام)، از ایام الله، در وجه ای دیگر، به «نعمة الله» تعبیر شده است : «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ‏» قال: بآلائه يعني نعمه‏ 📔تفسير العياشي ؛ ج‏۲؛ ص۲۲۲ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۳ ؛ ص۲۸۷ ➖که مقصود از نعمت، با توجه به شریفه «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً » (سوره لقمان، آيه ۲۰) «معرفت به توحید و ولایت آل الله (علیهم السلام) و بیعت مودّت با ایشان» است ➖و نعمت باطن، وجود مقدس امام غائب مستور از دیدگان، اما ظاهر در قلوب مؤمنین، حضرت بقیة الله فی ارضه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد: ▫️النِّعْمَةُ الظَّاهِرَةُ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ مَعْرِفَة الله و تَوْحِيدِهِ وَ أَمَّا النِّعْمَةُ الْبَاطِنَةُ فَوَلَايَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ عَقْدُ مَوَدَّتِنَا ▫️النِّعْمَةُ الظَّاهِرَةُ الْإِمَامُ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنَةُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ .. يَغِيبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا يَغِيبُ عَنْ‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الثَّانِي عَشَرَ مِنَّا 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۴۳۱ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏۲۴ ؛ ص۵۴ 📔كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۶۸ ☑️لذا «یوم الله» ظرف زمان به ظهور و بروز رسیدن نعمت الله، در اتم وجه بر خلق نیز می باشد. 🖋روزی که نعمت بر بندگان تام و تمام گردد؛ روزی که حقیقت توحید به ظهور رسد و مالکیت و سلطنت و فرمانروایی ذات اقدس اله بر خلق، در اتم وجه بارز و آشکار گردد و آمریت و فرمانروایی از ماسوی الله سلب شده و «لا اله الا الله» در قلوب خلق مستقر و در آفاق و انفس حاکم گردد ، آن روز «یوم الله» است. ☑️بنابراین روز قیام و ظهور حضرت بقیة الله فی ارضه و سماءه (عجل الله تعالی فرجه الشریف)،‌ «یوم الله» به معنا الاتم می باشد. ⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 @Lowhon_Mahfooz
#شعبان_المعظم ✨ نبارک و نهنئ مولانا صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بمناسبة عید میلاد سیدنا «أشبه الناس خَلقا و خُلقا و مَنطقا برسول الله» ، علیّ الکبیر، مؤذّن الکربلاء، علي بن الحسين الأکبر (علیهما الصلوة والسلام) @Lowhon_Mahfooz
#شعبان_المعظم #أشبه_الناس_خلقا_و_خلقا_و_منطقا_برسول_الله 🔸اشعار منسوب به أميرالمؤمنين علی (علیه السلام) و یا حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در وصف سیدنا علیّ الکبیر (سلام الله علیه): «كان إذا شَبَّت له نَارُهُ یوقدها بالشَّرفِ الكَامِلِ كَيْما يراهَا بائسٌ مرملٌ أَو فَرْدُ حيٍّ ليس بالآهِلِ أعني ابنَ ليلى ذا السَّدَى والنَّدى أعني ابنَ بنتِ الحَسَبِ الفاضلِ» 🔸هر گاه براى راهنمایى خلق آتشى برافرزود، آن را به بهترین و کاملترین شکل ممکن روشن می کند، تا هر مستمند بینوایى آن را ببیند و هدایت شود. مقصود از همه اینها فرزند لیلا آن صاحب جود و کرم است، یعنى فرزند بانویی پاک نهاد و گرانمایه که حسب او برترین حسب هاست. 📔مقاتل الطالبيين، ص ۸۰ ✨السَّلامُ علیکَ یا مولای یا علیّ بن الحسین الأکبر (علیه السلام) و عَلی أمّک الطاهرة سیدتنا لیلی (سلام الله علیها) @Lowhon_Mahfooz
#شعبان_المعظم #أشبه_الناس_خلقا_و_خلقا_و_منطقا_برسول_الله ✨«وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» (سوره مبارکه قلم، آیه ۴) 🔸 کلام مولانا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) في وصف ولده علي الکبیر (عليه السلام) : «أشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (صلى‌الله‌ عليه و آله و سلم)» @Lowhon_Mahfooz
⚜✨⚜✨⚜✨ ✨«وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری. (سوره مبارکه قلم، آیه ۴) علی الکبیر (علیه السلام) ،‌ مظهر تام شریفه «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» در کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا 🔸شریفه ۴ سوره مبارکه قلم که حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) را بر «خُلق عظیم» معرفی می نماید، پس از أمر به ابلاغ ولایت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر آن حضرت نازل شد؛ آیه ای که در مقام توصیف عظمت خُلق محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) است و مقصود از «خلق عظیم» در آن، طبق فرمایش نورانی حضرت باقر علم النبیین (علیه السلام)، «دین عظیم» و «اسلام» می باشد: ▫️عن ابی جعفر (علیه السلام): نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ..فَقَالَ: قُلْ لِأُمَّتِكَ الْيَوْمَ «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ..» ؛ ..و« إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ» (سوره قلم،‌آیه ۳) بِتَبْلِيغِكَ مَا بَلَّغْتَ فِي عَلِيٍّ (علیه السلام) «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ» (سوره قلم، آیه ۴) ▫️یقول (علیه السلام): عَلَى دِينٍ عَظِيمٍ‏ و قال ایضا: هُوَ الْإِسْلَامُ 📔تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۸۲ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۴۵۵ 📔 عوالم العلوم و المعارف، حديث ‏الغدير، ص ۱۲۸ 🖋لذا خُلق عظیم که جامع جمیع فضائل و مکارم اخلاقی است، در بطن و حقیقت معنا، عبارتست از: «ابلاغ دین عظیم و حقیقت اسلام، یعنی ولایت» . ⏪مظهر تام این صفت در کربلای حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) ، وجود مقدس حضرت «أشبه الناس خَلقا و خًلقا و منطقا برسول الله» ، مولانا علی الکبیر (علیه السلام) بودند. حضرت شهزاده علی الاکبر (علیه السلام)، در مصرع عبودیت هستی (کربلاء) ، «مؤذن» یعنی منادی و دعوت کننده به ولایت حسینی (حقيقت صلوة)، بودند. 🖋بنابراین شأن «اِنَّك لَعلي خُلُق عظيم » (سوره قلم ،آیه ۴) در مَصرع عبوديت هستی ، در وجود مقدس مؤذن کربلا حضرت علی الکبیر (علیه السلام)، «أشبه الناس خُلقاً برسول الله» که مبلغ و منادی ولایت حسینی و هادی به صراط مستقیم و حیات طیبه بودند، به ظهور تام خود رسیده است. 📔مقتل الحسين (للمقرم) ،ج۱، ص۲۵۸ 📔تسلية المُجالس وزينة المجالس، ج۲ ص۳۱۰ ⚜✨⚜✨⚜✨ @Lowhon_Mahfooz
#أشبه_الناس_خلقا_و_خلقا_و_منطقا_برسول_الله #صلوات_خاصة_حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها 🔸حضرت شهزاده علی الأکبر (عليه السلام)، به تصریح حضرت مولانا اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، شبيه ترين مردم به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بودند: «أشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (صلى‌الله‌ عليه و آله و سلم)» (۱) 🔸همچنین نقل است که حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (عليها السلام) ، شبيه ترين فرد به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بودند: «أنّها أشبه الناس برسول اللّه (صلّى اللّه عليه و سلّم) في کلّ شي » (۲) 🖋لذا شبيه ترين مردم به حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (علیها السلام)، حضرت علي الكبیر (علیه السلام) بوده اند. (۱).مقتل الحسين (للمقرم) ،ج۱، ص۲۵۸ (۲). الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (عليها السلام)، ج۲۱، ص۱۱ ✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک✨ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شعبان_المعظم #بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین 🔰حضرت مولانا ابامحمد حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) پس از ظهور نورانی حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنافداه) در سحر روز جمعه، در وصف مولود مبارک، فرمودند: ▫️بقية الله في خلقه.. و كلمته الباقية ▫️هذا بقية اغصان شجرة طوبى ▫️هذا بقية الاطهار ▫️هذا بقية النبيين‏ ▫️هذا البقيّة من النور القويم، و النبأ العظيم، و الصراط المستقيم، خلفاء النبي الكريم، و أبناء الرءوف الرحيم، و أمناء العلي العظيم، ذرية بعضها من بعض، و اللّه سميع عليم. ✨اين مولود، باقی مانده خداوند بر روی زمین است؛ ✨کلمه ی باقیه خداوند ✨ باقی مانده شاخه های شجره طوبی ✨باقی مانده سلسله پاکان ✨باقی مانده انبیاء ✨باقی مانده ی نور قویم (راستین) ✨باقی مانده ی نبأ عظیم ✨باقی مانده ی صراط مستقیم و جانشینان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) ✨باقی مانده ی امنیان خداوند علیّ عظیم ✨و باقی مانده ی «ذریة ای که یکی برخی از برخی دیگرند و خداوند سمیع و علیم است» (سوره آل عمران، آیه ۳۴) 📔مجمع النورین،‌ ج۱ ص۲۹۰ 📔البراهین القاطعة، ج۴ ص۱۵۷ 📔مشارق أنوار اليقين، ص ۱۵۷ @Lowhon_Mahfooz
@Lowhon_Mahfooz
✨وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ (سوره غافر، آیه ۲۷) ✨وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (سوره مؤمنون، آیه ۹۷) 🔰«المَعاذ» از اسماء الله الحسني و از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (أرواحنا فداه) می باشد. چنانکه در ادعیه وارد شده است: ▫️اَللّهُمَّ يا مَلاذَ اللاّئِذينَ، وَيا مَعاذَ الْعآئِذينَ ▪️خدايا اي پشتيبان پناه‏ جويان، و اي پناه پناهندگان 📔مناجات معتصمین، از مناجات های خمسه عشر مولانا علي بن الحسين السجاد (علیه السلام) ☑️وجود مقدس مولانا صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، «مَعاذ» یعنی پناه و مأمن خلق می باشند که بندگان در شدائد و فتن و در مواجهه با شرّ اعداء الله (لعنة الله عليهم اجمعين) به آغوش أمن ایشان پناه می آورند. 🔘چنانکه در شریفه ۲۷ سوره مبارکه غافر، به پناه آوردن به ربّ، از شرّ هر ناصبی و دشمن آل محمد (علیهم السلام) اشاره شده است: ➖عن ابی عبدالله (علیه السلام) : ▫️لِ «كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ‌» (سوره غافر، آیه ۲۷) وَ لِكُلِّ نَاصِبِ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله و سلم) 📔تفسير القمي،ج۲، ص۲۵۷ 📔بحار الأنوار ، ج۸، ص۲۹۵ ✔️و همچنین در شریفه ۹۷ سوره مبارکه مؤمنون، به پناه آوردن به ربّ، از شرّ وساوس شياطين (اعم از جن و انس) اشاره شده است. 🖋وجود مقدس حضرت ربّ الأرض ، بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) «مَعاذ» یعنی پناه بی پناهان می باشند، چنانکه در فرازی از دعای شریف ندبه تصریح شده است: ▫️خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَهً وَ مَلاذاً وَ أَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَ مَعاذاً ✔️خداوندا! تو او (حضرت مولانا بقیة الله الاعظم) را برای عصمت و نگه داری و پناه دین و ایمان ما آفریده ای و او را برانگیخته ای تا قوام و حافظ و معاذ (پناه) خلق باشد 📔فرازی از دعای ندبه @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#قرآن_الفجر #یوم_الحج_الأکبر @Lowhon_Mahfooz
⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋 ❇️حقیقت «یوم الحج الأکبر» (در یک بطن) به «یوم قیام القائم (أرواحنا له الفداء)» اشاره دارد ✨و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ كَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ (سوره توبه‌ ، ‌آيه ۳) ◀️آیه سوم سوره مبارکه توبه، به «حج اکبر» اشاره می نماید، روزی که در آن ، برائت خداوند عزوجل و رسولش از مشکرین ، اعلان گردید. از این اعلان، به «اذان» تعبیر شده است. طبق کلام نورانی حضرت امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) ، مقصود از حج اکبر، خروج حضرت قائم (علیه السلام) است و منظور از «اذان»، «ندای دعوت آن حضرت به وجود مقدس خودشان» می باشد: ▫️فِي قَوْلِ اللَّهِ‏ : « وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» قَالَ: خرُوجُ الْقَائِمِ وَ أَذَانٌ دَعْوَتُهُ إِلَى نَفْسِهِ. 📔إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏ر۵ ؛ ص١٧٤ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏۵١ ؛ ص۵۵ 📔تفسير العياشي ؛ ج‏٢ ؛ ص٧۶ ☑️مطابق روایات، روز حج اکبر، روزی بود که مردم رمی جمره ی کبری را به جا آوردند؛ برائت از مشرکان علنی گردید؛ بت ها شکسته شدند و مشرکان از ورود به بیت الله الحرام ، طرد و منع شدند. 📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص ١۵٩ و ص۱۶۲؛ 📔البرهان في تفسير القرآن ،ج ۲، ص ۷۳۵ ⏪مؤذن در حج اکبر (یعنی آن وجود مبارکی که امر الهی را ابلاغ نمود) حضرت مولی الموحدین، امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود و اذان (مضمون دعوت) نیز ، دعوت به ولایت حضرت علی (علیه السلام) بود: ➖عن علي بن الحسين عليه السلام في قول الله: «وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‏» قال: الأذان أمير المؤمنين علي عليه السلام ➖عن امیرالکونین علی (علیه السلام): ▫️ أَنَا الْمُؤَذِّنُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة 📔تفسير العياشي ؛ ج‏۲ ؛ ص۷۶ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏٢ ؛ ص٧٣٢ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏٣٣؛ ص٢٨۴ ✔️حقیقت یوم الحج الأکبر و برائت از اعداء الله و مشرکان و طواغیت، در روزی که شرک از آفاق و انفس زوده شود، به بروز و ظهور می رسد؛ روزی که شیطان مطلق، دومی ملعون رمی شود و ولایت طواغیت امّت (اصنام) از قلوب محو شده و در آفاق از بین برود. لذا حقیقت روز حج اکبر ، با قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) در اتم وجه به بروز و ظهور می رسد. ✔️اذان روز ظهور نیز، ندای دعوت خلق است به حقیقت و سرّ توحید یعنی وجود مقدس حضرت وجه الله فی السموات و الارض، بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه)؛ وجود مقدسی که با قیامشان ، ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام) را در تام ترین وجه بر زمین حاکم می گردانند. 🖋بنابراین حقیقت حج أکبر، در یک بطن، به قیام حضرت مولانا صاحب الامر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره دارد. ⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋 ⚪️🕋⚪️🕋⚪️🕋 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜✨⚜✨⚜✨ ✨«لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (سوره مجادله، آیه ۲۲) ا┅═✧❁ ✨ ❁✧═┅ا 🔹عن الإمام حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) : إِنَّ ابْنِي هُوَ الْقَائِمُ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الَّذِي يَجْرِي فِيهِ سُنَنُ الْأَنْبِيَاءِ علیهم السلام بِالتَّعْمِيرِ وَ الْغَيْبَةِ حَتَّى تَقْسُوَ الْقُلُوبُ  لِطُولِ الْأَمَدِ فَلَا يَثْبُتَ عَلَى الْقَوْلِ بِهِ إِلَّا مَنْ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي قَلْبِهِ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُ‌ بِرُوحٍ مِنْهُ‌ 🔹حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در خصوص فرزندشان حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) فرمودند: «همانا این پسر من، قائم پس از من است که در او سنت های انبیاء (علیهم السلام) از طول عمر و غیبت جاری می گردد، تا آنجا که به واسطه طول مدت، قلوب قسیّ می شود؛ پس کسی بر قول (به ولایت) ایشان باقي نمی ماند، مگر آنان که خداوند عزوجل ایمان را در قلوب شان مکتوب نموده و با روحی از جانب خویش [یعنی روح القدس] ، تائیدشان کرده باشد (اشاره به شریفه ۲۲ سوره مجادله)». 📔كمال الدين و تمام النعمة،ج۲، ص۵۲۴ 📔بحار الأنوار ، ج۵۱، ص۲۲۴ ⚜✨⚜✨⚜ @Lowhon_Mahfooz
@Lowhon_Mahfooz
✨«فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ» و از هر چه كرده‌اند با آگاهى تمام برايشان حكايت خواهيم كرد، زيرا ما هرگز غايب نبوده‌ايم (سوره اعراف ،آيه ۷) 🔰«الحاضر» از اسماء الله الحسني و از القاب مبارک حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) است. ◀️«حاضر» نقیض «غائب» می باشد ، چنانکه در شریفه ۷ سوره مبارکه اعراف، به غیر غائب بودن ذات اقدس اله تصریح شده است: «.. وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ». ✔️در ادعیه مأثوره نیز به اسم الله «الحاضر» بدین گونه اشاره شده است: ▫️أَنْتَ يَا رَبِّ.. شَاهِدُ كُلِّ نَجْوَى وَ حَاضِرُ كُلِّ مَلَاءٍ ➖خدایی تو شاهد تمام نجواها و حاضر در هر مکان می باشی ▫️اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَاضِرُ الْمُحِيطِ بِمَكْنُونَاتِ السَّرَائِرِ وَ الضَّمَائِرِ ➖خدايا تو حاضر و محیط به تمام مکنونات سرائر و ضمائر هستی 📔المصباح ( الكفعمي) ج۱ ص۲۸۷ و ص۲۰۴ ✔️وجود مبارک حضرت مولانا بقية الله الأعظم (أرواحنا فداه)، حاضر در کلّ مکان و ناظر و شاهد بر اعمال خلق اند. 🔹در فرازی از زیارت آن حضرت وارد شده است : ✨السَّلامُ عَلَی الإِمامِ الْعالِمِ، الْغائِبِ عَنِ الأَبْصارِ، وَالحاضِرِ فِی الاَمْصارِ، وَالغائِبِ عَنِ الْعُیونِ، وَالحاضِرِ فِی الأَفْکَارِ ➖سلام بر آن امامی که از دیده ها پنهان است، امّا در شهرها حاضر است. از چشم ها غایب است، امّا در خاطره ها حاضر است 📔بحارالانوار، ج ۹۹، ص۱۹۱ 🔹و نیز در فرازی از دعای عهد می خوانیم: ▫️اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلِ اللَّهُمَّ ظُهُورَهُ   ➖خدایا، این غم را از این امّت با حضورش برطرف فرما و در ظهورش تعجیل نما @Lowhon_Mahfooz