#ربیع_الثانی
#وفات_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
#ولایت_فاطمی
ا❁﷽❁ا
🏴 حضرت مولاتنا و سیدتنا فاطمة المعصومه (سلاماللهعلیها) ملقب به عقیلة، مِقدامة(۱) و مُحدّثه، به اسناد خویش از فاطمیات، از حضرت أم الأئمة الأطهار فاطمة الزهرا (سلاماللهعلیها) روایتی را در باب معراج پیامبر اکرم نقل می نماید در معرفی فضیلت "شيعه" و طهارت و طیب ولادتش که بواسطه حبّ و معرفت به ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است:
📜دَخَلْتُ اَلْجَنَّةَ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ .. وَ إِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى اَلسِّتْرِ بَخْ بَخْ مِنْ مِثْلِ شِيعَةِ عَلِيٍّ.. بَشِّرْ شِيعَةَ عَلِيٍّ بِطِيبِ اَلْمَوْلِدِ .. لِأَنَّهُمْ أَحَبُّوا عَلِيّاً فَطَابَ مَوْلِدُهُمْ (۲)
✍همانطور که در کلام وحی✨ ﴿..كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ..﴾ (سوره مبارکه ابراهیم، آیه۲۴) شیعیان، از همان شجره طیبه ی محمد و آل محمد علیهم السلام و فروعاتِ آن برشمرده شده اند: «شِیعَتُهُمْ وَرَقُهَا»(۳).
📓(۱)المقدامة: بسیار اقدامکننده بر علیه دشمنان، دلیر و بی باک (۲)بحار الأنوار ج ۶۵ ص۷۶؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۱ ص۳۵۲ (۳) البرهان فی تفسیر القرآن ج۳ص۲۹۸
@Lowhon_Mahfooz
#قرآن_الفجر
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#مترقب
ا❁﷽❁ا
✨﴿ فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِين﴾
(سوره مبارکه قصص آیه۲۱)
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه «مُتِرَقِّب» است [تَرَقُّب بمعنای حفظ و مراقبت، به همراه انتظار و خوف است] (۱)
✔️«خائفًا یترقّب» (قصص/۲۱) از سنن انبیاء الهی [حضرت موسی بن عمران هنگام مواجهه با دشمنان] بوده که مطابق احادیث در حضرت مولانا صاحب العصروالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بروز و ظهور دارد: في صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ أَرْبَعُ سُنَنٍ مِنْ أَرْبَعَةِ أَنْبِيَاءَ أَمَّا مِنْ مُوسَى ﴿فَخَائِفٌ يَتَرَقَّبُ﴾ (۲)
🖋چنانکه در زیارت خاصه حضرتشان وارد شده:
«وَاَظْهِرْ كَلِمَتَكَ التّآمَّةَ، وَمُغَيَّبَكَ في اَرْضِكَ الْخآئِفَ الْمُتَرَقَِّبَ» (۳): خدایا آن كلمه تامه و پنهانشده در زمينت، آن بيمناکِ نگران را آشكار کن
📔(۱)التحقیق فی کلمات القرآن ج۴ص۱۹۰ (۲)کمال الدين و تمام النعمة ج ۱، ص ۱۵۲؛ بحار الأنوار ج ۵۱ ص۲۱۶؛ الغيبة للطوسي ج۱ص۶۰ (۳) المزارالکبیر ج۱ص۵۸۴
@Lowhon_Mahfooz
#قرآن_الفجر
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#لسان_الله
ا❁﷽❁ا
✨﴿ لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ﴾
(سوره مبارکه قیامت آیه۱۶)
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه «لسان الله» است؛ چنانکه در فرازی از زیارت خاصه شان به "زبان گویای خدا که از جانبش سخن میگوید" توصیف شده اند:السَّلامُ عَلَيكَ يا لِسَانَ الله الْمُعَبِّرَ عَنه(۱).
✔️کلام خداوند متعال یعنی حضرت قرآن، از لسان حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله بر مردم ابلاغ شده؛ و حقیقت معنا، بطون و مفاهیم آن یعنی تفسیر آیات قرآن، از لسان ائمه معصومین علیهم السلام تبیین گردیده است.امام باقر علیهالسلام با اشاره به آیه ﴿لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ..﴾(قیامت/۱۶) فرمودند: فالَّذِی أبْدَاهُ فَهُو لِلنّاسِ کافَّة و الّذِی لَمْ یُحَرِّکْ بهِ لِسَانَهُ أمَرَ الله أن یَخُصَّنَا به مِن دُونِ غَیرنا(۲): آنچه را پیامبر [از لسان مبارکش] آشکار کرد، برای همه مردم بود و آنچه را بر لسان آشکار نکرد، خدا امر فرمود که تنها به ما اختصاص دهد، نه غیر ما.
📔۱.بحارالأنوار ج۹۹ص ۹۸؛ ۲.همان ج۶۹ ص۱۸۱، مدینة معاجز ج۵ ص۶۶
@Lowhon_Mahfooz
#ولایت_فاطمی
#عقیلة_الهاشمیین_حضرت_زینب_الکبری_سلام_الله_علیها
📜شفاعت کوثریِ حضرت سلیلة الزهرا، عقیلة بنی هاشم زينب الکبری (سلام الله علیها)
✍در وصایای حضرت أم عالَم امکان صدیقه کبری فاطمة الزهرا (سلاماللهعلیها) به دخترشان زینب الکبری (سلاماللهعلیها) وارد شده که فرمودند:
▫️«فَإذا شَفَّعَ الحُسَینُ رِجٰالَ أُمّةِ أَبي فَأَنتِ تَشفَعينَ نِساءَ أُمَّةِ أَبي في يَومِ القِيامَة» (۱): هنگامیکه حسین علیهالسلام مردان امّت پدرم را در روز قیامت شفاعت کند، تو نیز در آن روز، زنان امّت پدرم را شفاعت خواهی کرد.
✍همانطور که حضرت رسول الله الاکرم (صلیاللهعلیهوآله) به دخترشان فاطمة زهرا (سلاماللهعلیها) فرمودند: «فَإِذَا كَانَ اَلْقِيَامَةُ تَشْفَعِينَ أَنْتِ لِلنِّسَاءِ وَ أَنَا أَشْفَعُ لِلرِّجَال» (۲): هنگامیکه روز قیامت شود تو برای زنان و من برای مردان شفاعت میکنم.
📔(۱).فواکه المتعلّمین ص۳۱۴؛ (۲).مستدرك عوالم العلوم و المعارف ج۱۷ ص۵۳۴، بحار الأنوار ج ۴۴، ص ۲۹۲؛الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) ج۲۴ص۱۸۰
@Lowhon_Mahfooz
#قرآن_الفجر
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#لسان_الصدق
ا❁﷽❁ا
✨﴿وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا﴾
(سوره مبارکه مریم آیه۵۰)
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه «لسان الصّدق» است؛ بدین معنا که وجود مبارکشان، زبان حقیقت گویِ ذات اقدس اله هستند، همچنین یاد نیکویشان در میان گذشتگان و آیندگان و تمامی ادوار باقی بوده و هست.
✔️همانطور که مطابق کلام وحی، حقیقتِ "لسان صدق" به حضرت مولی الموحدین علی علیهالسلام ارجاع دارد (۱)، حضرت ختمی مرتبت (صلیاللهعلیهوآله) این لقب مبارک را به مولانا صاحب العصروالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز استناد داده اند: یخْرُجُ مِنْ صُلْبِهِ [حسن بن علی علیه السلام] کَلِمَهُ الْحَقّ وَلِسانُ الصِّدْقِ وَمُظْهِرُ الْحَق (۲): از صلب امام حسن عسکری عليهالسلام، کلمه حق و لسان صدق و آشکارکننده حق، به ظهور خواهد رسید.
📔(۱) تفسیر القمی ج۲ص۵۰؛ البرهان فی تفسیرالقرآن ج۳ ص۷۱۷ (۲)بحار الأنوار ج۳۶ ص۳۴۸، عوالم العلوم و المعارف ج۱۵ ص۴۶
@Lowhon_Mahfooz
#ولایت_فاطمی
#فاطمیة
ا❁﷽❁ا
🏴﴿فَإِذَا اِنْشَقَّتِ اَلسَّمٰاءُ فَكٰانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهٰان﴾
(سوره مبارکه الرحمن آیه۳۷)
✍کساء سرخ رنگ حضرت سیدة نساءالعالمين فاطمة الزهرا (سلاماللهعلیها) در روز قیامت
⚫️قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم):
« .. أَنَّكِ يَا فَاطِمَةُ عَنْ يَمِينِ اَلْعَرْشِ [يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ] وَ أَنَّ اَللَّهَ كَسَاكِ ثَوْبَيْنِ أَحَدُهُمَا أَخْضَرُ وَ اَلْآخَرُ وَرْدِيٌّ»
ای فاطمة! تو در روز قیامت در سمت راست عرش خواهی بود و خداوند دو جامه به تو خواهد پوشانيد، یکی سبز رنگ و دیگری سرخ رنگ
✔️حضرت امام جعفرالصادق (عليهالسلام) پس از نقل این حدیث نبوی، در اشاره به مستند قرآنی [بیان همین حقیقت با استناد به آیات قرآن کریم] به آیه۳۷ سوره مبارکه الرحمن اشاره نمودند که خداوند عزوجل میفرماید: ﴿درآنهنگام كه آسمان شكافته شود و سرخ (گلگون) گردد همچون روغن مذاب﴾
📓عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۱۱۴؛ وسائل الشیعة ج ۵، ص ۳۳؛ الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) ج۸ص۳۶۵؛ الكوثر في أحوال فاطمة بنت النبي الأعظم (ع) ج۱ص۴۶۰
@Lowhon_Mahfooz
#ولایت_فاطمی
ا❁﷽❁ا
🏴ویژه برنامه کانال تخصصی «لوحٌ محفوظ»
در ایام فاطمیه
📌در ادامه سلسله مباحث "ولایت فاطمی"
ارائه موضوع جدید تحت عنوان:
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
📜معرفی حضرت قرآن، از لسان حضرت أم الائمه الاطهار فاطمة الزهرا (سلاماللهعلیها) در خطبه مبارکه فدکیه
با ما همراه باشید
🆔 https://t.me/Lowhon_Mahfooz
🆔 https://eitaa.com/Lowhon_Mahfooz
🆔https://splus.ir/lowhon_mahfooz
▪️▫️▪️▫️
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
📜فرازهای خطبه مبارکه فدکیه در معرفی حضرت قرآن (متن عربی)
@Lowhon_Mahfooz
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
📜فرازهای خطبه مبارکه فدکیه در معرفی حضرت قرآن (ترجمه فارسی)
@Lowhon_Mahfooz
⚫️⚜️📜▪️
⚜️📜▪️
📜▪️
▪️
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
ا❁﷽❁ا
📜«معرفت حضرت قرآن در خطبه مبارکه فدکیه»
⬅️مقدمه
✨ «السّلامُ عَلی غُرّة جَمال العِلم و الحِكمة (۱)، سیدة نساءالعالمين فاطمة الزهرا سلاماللهعلیها»
✍خطبه مبارکه فدکیه، که کلام صادره از حضرت عالِم «بِمَا كانَ و بِمَا هُو كَائِنٌ و بِما لَم يَكُن إلى يَومِ القيَامَة حِينَ تَقُومُ السَّاعة» (۲)، صدیقه کبری فاطمة الزهرا سلاماللهعلیها است، خطبه ای است بی بدیل و بحر علمی است که مُتعمّقین، قعر و نهایت آن را درک نکنند.
این خطبه مبارکه، حتی در وجه ظاهر نیز دارای اعجاز است؛ مشتمل است بر کلمات و عباراتی که در أعلی مراتب إعجاز بلاغی و بیانی است و از آنجا که حضرت حجة الله علی الحجج سلاماللهعلیها (٣) صادر شده، دارای حجّیت ذاتی می باشد.
در وجه باطن، مشتمل است بر معارف عمیق، دارای أسرار و بواطن متکثر و حقائق نامتناهی؛ که عموم ما سوی الله از إتیان مِثل و مانند آن عاجزند؛ مصداق آیه شریفه که «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۸).
✍روایتگر حقیقی این خطبه بی بدیل و به عبارت دقیق تر، عارف و عالِم بمعنا الاتم این معارف عمیق و نورانی، کسی نیست جز حضرت سلیلة الزهرا عقیلة الهاشمیین زینب الکبری سلام الله علیها؛ چنانچه منابع معتبر همگی بر این امر اتفاق دارند (۴):
▫️عَنْ جَابِرٍ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَتْ قَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فِي خُطْبَتِهَا فِي مَعْنَى فَدَكَ..
▫️والعَقیله هی الّتی روی ابن عباس عنها کلام فاطمه (سلاماللهعلیها) فی فدک، فقال: حدثتنی عقیلتنا زینب بنت علی علیهالسّلام
🖋در همین راستا، در ادامه سلسله مباحث "ولایت فاطمی"، در ایام شهادت حضرت سیدة نساءالعالمين صدیقه کبری سلاماللهعلیها، به شرح فرازهایی از خطبه مبارکه فدکیه که در مقام معرفی فضائل، شئون و صفات حضرت قرآن است، می پردازیم و با توجه به اختلاف جزئی در نسخ وارده از این خطبه، تمرکز خود را تنها بر نسخه منقول از حضرت صدیقه الحوراء زینب الکبری سلاماللهعلیها قرار خواهیم داد.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱).مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر ج۳ص۲۹۵ [عن الإمام حسن المجتبی علیهالسلام: أمي الزهراء بنت محمد المصطفى، قلادة الصفوة، و درّة صدف العصمة، و غرّة جمال العلم و الحكمة...]
(۲).بحارالأنوار ج۴۳ ص۸؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۱۸؛ عیون المعجزات ج ۱، ص ۵۴
(۳). قال الامام حسن العسکری (علیه السلام): «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَجَدَّتُنَا فَاطِمَةُ حُجَّةُ اللهِ عَلَینَا» عوالم العلوم و المعارف ج۱۱، ص۷؛اطيب البيان في تفسير القرآن، ج۱۳، ص۲۲۵؛الأسرار الفاطميّة ص۱۷؛ مقامات فاطمة الزهراء في الكتاب و السنة ج۱ ص۲۰
(۴).شیخ صدوق در کتب خود یعنی «من لا يحضره الفقيه ج۳ص۵۶۷» و «علل الشرایع ج۱ ص۲۴۸»؛ علامة مجلسی در «بحارالانوار ج۶ ص۱۰۷»؛ همچنین ابوالفرج اصفهانی در «مقاتل الطالببین ج۱ ص۶۰» به این موضوع تصریح کرده اند.
▪️
📜▪️
⚜️📜▪️
⚫️⚜️📜▪️
@Lowhon_Mahfooz
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
📜خطبه مبارکه فدکیه در معرفی حضرت قرآن
📌فراز اول
@Lowhon_Mahfooz
⚫️⚜️📜▪️
⚜️📜▪️
📜▪️
▪️
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
ا❁﷽❁ا
📜معرفت حضرت قرآن در خطبه مبارکه فدکیه
⬅️فراز اول
✨ «لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ.. كِتَابُ اَللَّهِ»
{برای خداوند در میان شما عهدی است که پیش از این به شما سپرده و آن همان کتاب خداوند است}
📌شرح فراز
↩️«لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ»
☑️در اولین فراز از معرفی حضرت قرآن در خطبه مبارکه فدکیه، حضرت أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها) حضرت قرآن را «عهد خداوند در میان خلق» معرفی نمودند. اصل واژه «عهد» بمعنای نگهدارى و مراعات پى در پى در شىء است و لذا «پيمان» را از آن جهت عهد گويند كه مراعات آن لازم است (۱)؛ و هنگامیکه این واژه با حرف اضافه «إلی» بکار رود، بر دستور دادن، سفارش و امر کردن دلالت می کند.
☑️این حقیقت که حضرت قرآن، «عهدالله» نامیده شده، بدین معناست که تمامی فرامین الهی از اوامر و نواهی، محرمات و محللات و تمام آنچه که بندگان در برابر خداوند عزوجل مسئول و متعهد و ملتزم به انجام آن هستند، در ظواهر و بواطنِ کتاب الله موجود بوده و لذا حضرت قرآن، تام ترین عهدخداوند در میان خلقش می باشد (عهدالله بمعناالاتم).
✔️چنانچه حضرت أم الکتاب فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) پس از معرفی حضرت قرآن به «عهدالله»، اشاره می نمایند به تمام آنچه که حضرت قرآن متضمن آن است، از محرمات محدود شده، فضائل پسندیده، قوانین جامع الهی و شریعت های مکتوب شده:« فِيهِ تِبْيَانُ حُجَجِ اَللَّهِ اَلْمُنَوَّرَةِ وَ مَحَارِمِهِ اَلْمَحْدُودَةِ وَ فَضَائِلِهِ اَلْمَنْدُوبَةِ .. وَ شَرَائِعِهِ اَلْمَكْتُوبَةِ»(۲)
🖋این مطلب یعنی عهدالله بودن حضرت قرآن، در احادیث دیگر نیز تصریح شده؛ از جمله:
حضرت امام جعفرالصادق (علیه السلام) فرمودند:
▫️اَلْقُرْآنُ عَهْدُ اَللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَةً (۳):
قرآن ، عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش، پس سزاوار است براى شخص مسلمان كه در اين عهد خدا نظر افكند و روزى پنجاه آيه از آن بخواند.
و نیز حضرت مولی الکونین علی (علیه السلام) در سفارشات خود به محمد بن حنفیه فرمودند:
▫️وَ عَلَيْكَ بِقِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعَمَلِ بِمَا فِيهِ وَ لُزُومِ فَرَائِضِهِ وَ شَرَائِعِهِ وَ حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ وَ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ وَ اَلتَّهَجُّدِ بِهِ وَ تِلاَوَتِهِ فِي لَيْلِكَ وَ نَهَارِكَ فَإِنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى خَلْقِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يَنْظُرَ كُلَّ يَوْمٍ فِي عَهْدِهِ وَ لَوْ خَمْسِينَ آيَةً (۴)
بر تو باد بخواندن قرآن، و عمل بمحتواى آن، و ملتزم بودن بفرائض و شرايعش، و حلالش و حرامش، و امرش و نهيش، و شبزندهدارى با آن، و تلاوتش در شب و روزت، زيرا كه آن پيمانى از جانب خداى تبارك و تعالى بسوى خلق او است، و از اين رو بر هر مسلمانى واجب است كه هر روز در پيمان خود بنگرد، اگر چه با خواندن پنجاه آيه باشد.
✔️ در این حدیث شریف نیز امیرالمومنین علی (علیه السلام) حضرت قرآن را از آن جهت که بندگان در امتثال اوامر آن [فرائض الهی و شرائع] مسئول و متعهد می باشند، «عهدالله» نامیدند؛ و از همین روست که بندگان به تلاوت و مؤانست با آن در شب و روز توصیه و سفارش شده اند که این امر همان تجدید عهد و وفای به این عهد است البته در بُعد ظاهر آن.
▪️
📜▪️
⚜️📜▪️
⚫️⚜️📜▪️
@Lowhon_Mahfooz
⚫️⚜️📜▪️
⚜️📜▪️
📜▪️
▪️
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
↩️قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ
اما آنچه که در ادامه خطبه مبارکه فدکیه در وصف «عهدالله» بودن قرآن کریم اشاره شده، عبارت «قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ» است: عهدی که «از پیش» به سوی شما فرستاده شده است. به بیانی دیگر جمیع آنچه که بر ذمهّ بندگان است، در فطرت آنان شناخته شده و به ودیعه گذاشته شده است.
🖋البته بدیهی است که عهد گرفتن، پس از شناخت و معرفت است و اخذ عهد و پیمان از چیزی که هنوز نسبت بدان شناخت و معرفت وجود ندارد، امکانپذیر نیست.
🖋گرچه شناخت و معرفت بندگان نسبت به «تفصیل» آنچه که ذمه آنان در برابر خداوند است از احکام و شرائع و جزئیات آن، از قبیل «مَحَارِمِهِ اَلْمَحْدُودَةِ وَ فَضَائِلِهِ اَلْمَنْدُوبَةِ وَ جُمَلِهِ اَلْكَافِيَةِ وَ رُخَصِهِ اَلْمَوْهُوبَةِ وَ شَرَائِعِهِ اَلْمَكْتُوبَةِ ..» (که در ادامه فرازهای خطبه فدکیه نیز اشاره شده) پس از نزول آیات حضرت قرآن و ابلاغ آن از جانب حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) حاصل گردیده است، اما اصل و ریشه، مصدر و منشأ تمامی این اوامر و نواهی، نزد خلق و در فطرت ایشان از پیش شناخته شده است.
☑️مطابق کلام وحی، فطرت تمامی خلق با معرفت ربوبی و توحیدی سرشته شده و بر همین معرفت نیز عهد و پیمان گرفته شده است: ✨«وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا..» (سوره مبارکه اعراف آیه۱۷۲). فلذا «عهدالله» نزد تمامی بندگان و در فطرتشان شناخته شده است؛ عهدی که با محوریت ولایت محمد و آل محمد علیهم السلام اخذ شد: «عَهْدَ اَللّٰهِ اَلْمَأْخُوذَ عَلَيْهِمْ لِلَّهِ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالنُّبُوَّةِ وَ لِعَلِيٍّ بِالْإِمَامَةِ» (۵).
✔️به عبارت دیگر، وجه جامع جمیع آنچه که از جانب ذات اقدس اله بر ذمّه بندگان است، عهد ولایت ولی الله الاعظم است؛ و لذا فرموده اند:
▫️«نَحْنُ عَهْدُ اَللَّهِ وَ ذِمَّتُهُ.. فَمَنْ وَفَى بِذِمَّتِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذِمَّتِهِ وَ مَنْ خَفَرَ ذِمَّتَنَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَهْدَهُ» (۶):
ما حقیقتِ عهدالله هستیم و هر کس به عهد ما وفا کند، به عهد و پیمان خدا وفا کرده است و هر کس با ما پیمان شکنی کند، پیمان و عهد خدا را شکسته است.
✔️نتیجتا آنکه عبارت شریف «لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ» به یک اصل و حقیقت برمی گردد که در وجه ظاهر آن، حضرت قرآن و در وجه باطن آن، امر ولایت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.
⏪چنانکه حضرت أم الائمه الاطهار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در وصایای خود، تأکید نمودند به عدم حضور «آنانکه عهد خدا را شکستند» در تشییع پیکر مطهره شان و نماز گذاردن بر بدن مقدسه شان، و ناقضان عهدالله را اینگونه معرفی نمودند:
🏴أنَّهَا وَصَّتْ، وَ قَالَتْ .. لاَ تُصَلِّ عَلَيَّ أُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اَللَّهِ وَ عَهْدَ أَبِي رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ ظَلَمُونِي حَقِّي، وَ أَخَذُوا إِرْثِي، وَ خَرَقُوا صَحِيفَتِيَ اَلَّتِي كَتَبَهَا لِي أَبِي بِمِلْكِ فَدَكٍ ، وَ كَذَّبُوا شُهُودِي (۷)
هرگز آنان که عهد خدا و عهد پدرم رسول خدا (صلی الله علیه و اله) را در امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) شکستند و در حقم ظلم نموده و ارثم را گرفتند و سند فدک را که پدرم بمن داده بود، پاره کردند و شهادت شهودم را تکذیب کردند، بر من نماز نخوانند!
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱). قاموس قرآن ج ۵ص۵۹
(۲).من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع ج ۱، ص ۲۴۸؛ بحار الأنوار ج۲۹ ص۲۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱ ص۶۵۲؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷
(۳).الکافي ج ۲، ص ۶۰۹؛ تفصیل وسائل الشیعة ج ۶، ص ۱۹۸؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۱۴
(۴). من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۶۲۶؛ تفصیل وسائل الشیعة ج ۱۵، ص ۱۶۸؛ الوافي ج ۲۶، ص ۲۲۹
(۵).بحار الأنوار ج ۲۴، ص ۳۸۸؛ التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۲۰۵
(۶).الکافي ج ۱، ص ۲۲۱؛ تفسير القمی ج ۲، ص ۲۲۸؛ تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۱۱، ص ۱۹۲؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۴۳۹
(۷).بحار الأنوار ج ۳۰، ص ۳۴۷؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۵۷۳؛ الهداية الکبرى ج ۱، ص ۱۷۷
▪️
📜▪️
⚜️📜▪️
⚫️⚜️📜▪️
@Lowhon_Mahfooz