eitaa logo
لوحٌ محفوظ
200 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » {و سوگند به روز هنگامى‌ كه جلوه‌ گر شود} (سوره مبارکه شمس آیه ۳) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔳از فضائل و شئونات حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آيات حضرت قرآن، «نهار» است. ☑️در آیات حضرت قرآن به آیه آفاقی «نهار» (روز) قسم یاد شده است : «وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » (سوره شمس آیه ۳)؛ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها (سوره لیل آيه ۲) و وصف و خصوصیتی که برای آن بیان شده ،‌ آشکار نمودن خورشید است. ☑️چنانکه به شأن «مُبْصِر» بودن آن نیز اشاره شده است : وَ النَّهارَ مُبْصِراً (سوره نمل آیه ۸۶) آنچه که ظلمت شب را برطرف نموده : ظهر بزوال ظلمة اللّيل‏ (۱) و بندگان به واسطه آن بینا شده و به اسباب مصالح و حیاتشان دلالت می شوند: أنّ من جعل النّهار ليبصروا فيه سببا من أسباب معاشهم لعلّه لا يخلّ بما هو مناط جميع مصالحهم في معاشهم و معادهم (۲) ◀️آیه آفاقی «نهار» (روز) در بطن، در معنایی عام به وجود مبارک ائمه اطهار (علیهم السلام) از ذریة حضرت أم الائمه و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) دلالت دارد ؛ بدین معنا که وجود مبارکشان، ظاهر کننده حقیقت دین می باشد؛ چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قَالَ ذَلِكَ الْإِمَامُ مِنْ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها) يُسْأَلُ عَنْ دِينِ رَسُولِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) فَيُجَلِّيهِ لِمَنْ سَأَلَهُ فَحَكَى (۳): ▪️مقصود از روز و تجلّی آن، وجود مقدس امام از ذریه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را بر هر کس که از ایشان سوال کند،‌ ظاهر و متجّلی می گرداند. ⏪مطابق تفاسیر، یکی از دلالات و بطون «نهار» به وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد: ▫️وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها [قَالَ‏] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۴) ▫️النَّهارِ إِذا جَلَّاها آلُ مُحَمَّدٍ (صلوات الله علیهم) وَ هُمَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۵) 🖋حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام)، آن وجود مبارکی بودند که نجات و رهایی و رستگاری بندگان از ظلمات اعداء یعنی اباطیل و کفر بی امیه ملعون، در گرو تمسک به وجودشان و قرار گرفتن در معرض انوار امامتشان بود. ◀️همانطور که در آیات محط بحث، آنچه که در مقابل نهار و روشنایی آن ذکر می شود، ظلمت شب و پوشش آن است که به اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه دلالت می نماید: ➖«وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» (سوره شمس آیه ۳) قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ بَنُو أُمَيَّةَ (۶) ✔️مقصود از نهار،‌ وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هستند و مقصود از شب و پوشش آن، بنی امیه ملعون می باشند ➖«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ ...فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْر (۷) ✔️«و به شب، آن هنگام که آن (روشنایی روز) را بپوشاند» ؛ مقصود ائمه جور (لعنة الله علیهم) هستند که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را با ظلم و جور پوشاندند. 〰ادامه دارد.. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱). تفسير الصافي ؛ ج‏۴ ؛ ص۷۷ (۲).تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏۹ ؛ ص۵۹۸ (۳).تفسير القمي ؛ ج‏٢ ؛ ص۴۲۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص٧٧٨ (۴).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۹ (۵).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۶۱ (۶).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۷۹ (۷).الكافي ، ج‏۸ ص: ۵۰ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
#صلوات_خاصة_حضرت_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام ا❁﷽❁ا ✍️ صلوات خاصه حضرت سیدالشهداء مولانا أبی عبدالله الحسین (أرواحنا له الفداء): ▪️ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ الرَّشِید قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاَهً نَامِیَهً زَاکِیَهً مُبَارَکَهً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لاَ یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلاَدِ أَنْبِیَائِکَ الْمُرْسَلِینَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ‏»؛ ▪️ بارالها! درود فرست بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) و دورد فرست بر حضرت حسین (علیه السلام) مظلوم شهید شجاع، آن کشتۀ أشکها و دچار شده به اندوه های بزرگ. درودی فزاینده، پاکیزه، بابرکت، آنگونه که آغازش بالا رود و به انتها نرسد، برتری درودی که بر احدی از فرزندان پیامبران مرسلت فرستادی، ای پروردگار جهانیان. 📓 إقبال الأعمال، ج۲، ص۷۱۲ @Lowhon_Mahfooz
@Lowhon_Mahfooz
✨«فإِذا نُقِرَ فِي النّاقُورِ* فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ* عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ» هنگامى‌كه در صور دميده‌ شود. ﴿ سوره مبارکه مدثر، آیه ۸ الی ۱۰ ﴾ ا┅═✧❁ ▪️ ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «الناقور» است. ◀️آيات سوره مبارکه مدثر ، به دميده‌ شدن در ناقور (صور) سخن به میان می آورد که در وجه تنزیل، اشاره به برپایی قیامت دارد و در بطن معنا، اشاره به قیام حضرت قائم آل محمد (علیهم السلام)؛ ندایی آسمانی مبنی بر فرا خوانده شدن خلق به جهت اجتماع حول وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه). 🖋چنانچه حضرت امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) در تفسیر آیات مبارکات فوق فرمودند: ☑️«فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ» قَالَ إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُظَفَّراً مُسْتَتِراً فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ إِظْهَارَ أَمْرِهِ نَکَتَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهًًْ فَظَهَرَ فَقَامَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی (۱) ▫️«همگانی که در صور دمیده میشود» مقصود امامی از ما است که پیروز (غالب بر اعداء) و مستتر (غائب از دیدگان) می باشد. هرگاه خداوند اراده نماید امر خویش را به منصه‌ی ظهور برساند، به قلب آن امام ، الهام و القاء می‌کند و آن امام ظهور خواهد کرد و به امر خدای عزّوجلّ قیام می نماید. ➖النَّاقُورُ هُوَ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ أَلَا إِنَّ وَلِيَّكُمْ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ.. فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ يَعْنِي بِالْكَافِرِينَ الْمُرْجِئَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِنِعْمَةِ اللَّهِ وَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام (۲). ▫️ناقور، ندایی است که از آسمان ندا می‌دهد: همانا ولّی شما ، حضرت قائم بالحقّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ؛ آن روز برای کافرانِ به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، بسیار سخت و دشوار خواهد بود ا┅═✧❁ 📓منابع ❁✧═┅ا (۱).الكافي ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۴۳؛ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۰ (۲). الغيبة للنعماني، النص، ص ۱۸٧ ؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۵ @Lowhon_Mahfooz
#صلوات_خاصة_حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها ◾️عن أبي عبدالله (عليه‌السلام) قال : «إنَّ فاطمة (عليها السلام) بنت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) تحضر لزوَّار قبر ابنها الحسين (عليه السلام) فتستغفر لهم ذنوبهم» ◾️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند: همانا حضرت فاطمه الزهراء بنت محمد (علیهما السلام) نزد زائران قبر شریف فرزندش امام حسین (علیه السلام) حاضر شده و برای گناهانشان استغفار می نماید. 📓کامل الزيارات، ج۱، ص۱۲۸ ✨« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک» @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » {و سوگند به روز هنگامى‌ كه جلوه‌ گر شود} (سوره مبارکه شمس آیه ۳) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت دوم ☑️در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلالات و بطون «نهار» به وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد: ▫️و النَّهارِ إِذا جَلَّاها [قَالَ‏] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام‏ (۱)؛ النَّهارِ إِذا جَلَّاها آلُ مُحَمَّدٍ [ص‏] وَ هُمَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۲) ☑️آیه آفاقی نهار که برطرف کننده ظلمت شب و ظاهر کننده حق و حقیقت و مبصر (بینا بخش) می باشد، در یکی از دلالات خود ، به وجود مبارک حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید که نجات و رهایی مردم از ظلمات اعداء یعنی اباطیل و کفر بی امیه ملعون، در گرو تمسک به وجودشان و قرار گرفتن در معرض انوار امامتشان بود. همانطور که در آیات محط بحث، آنچه که در مقابل نهار و روشنایی آن ذکر می شود، ظلمت شب و پوشش آن است که به اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه دلالت می نماید: ➖«وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» (سوره شمس آیه ۳) قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ بَنُو أُمَيَّةَ : مقصود از نهار،‌ وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) هستند و مقصود از شب و پوشش آن، بنی امیه ملعون می باشند (۳) ➖«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ ...فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْر: «و به شب، آن هنگام که آن (روشنایی روز) را بپوشاند» ؛ مقصود ائمه جور (لعنة الله علیهم) هستند که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را با ظلم و جور پوشاندند (۴) 🖋به عبارت دیگر، اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه و شبهاتی که معاویة ملعون آنها را به کثرت رسانده بود ، تنها با روشنایی نهار یعنی براهینی که از لسان مبارک حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قالب خطبات بسیاری که از لسان مبارکشان صادر می شد، برطرف می گردید. ⏪چنانکه در موارد متعدد، نقاب از چهره ظلم برداشته و فرمودند: ▫️ایهَا الذَّاكِرُ عَلِيّاً أَنَا الْحَسَنُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَنْتَ مُعَاوِيَةُ وَ أَبُوكَ صَخْرٌ وَ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أُمُّكَ هِنْدٌ.. (۵) ✔️آنکه نام علی را می بری! من حسن هستم و پسر او می باشم و تو معاویه ای و پدرت صخر است و مادرم فاطمه و مادرت هند و جدم پیامبر و جدت حرب و جده ام خدیجه و جده ات نثیله است. خداوند لعنت کند از میان من و تو کسی را شهرتش کمتر، حسبش پست تر، شرش با سابقه تر و کفر و نفاقش قدیمی تر است ▫️و ايْمُ اللَّهِ لَا تُرَى أُمَّةُ مُحَمَّدٍ خَفْضاً مَا كَانَتْ سَادَتُهُمْ وَ قَادَتُهُمْ‏ فِي‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ... (۶) ✔️به خدا سوگند امت پیامبر تا هنگامی که رهبر و پیشوایشان بنی امیه باشد، روی خوشی نخواهد دید؛ خداوند به سوی شما فتنه ای گسیل داشته که از آن بازداشته نمی شوید، تا اینکه بخاطر اطاعتتان از طواغیت و پناه بردن به شیاطین هلاک گردید ☑️و نیز در تبیین حق و حقیقت و معرفی وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) فرمودند : ▫️نحْنُ فِيكُمْ كَالسَّمَاءِ الْمَرْفُوعَةِ وَ الْأَرْضِ الْمَدْحُوَّةِ وَ الشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ.. (۷) ✔️ما اهل بیت (علیهم السلام) در میان شما همچون آسمان برافراشته، زمین گسترده و خورشید درخشان هستیم. 📃لذا آنچه که فلاح و رستگاری مؤمنان و حیات و صلاح ایشان را به همراه داشت، استمساک به امامت آن حضرت و تبعیت از سیره مبارکشان بود و بدین سبب از وجود مبارکشان در آیات حضرت قرآن به «نهار» تعبیر شده است. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۹ (۲).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۶۱ (۳).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۷۹ (۴).الكافي ، ج‏۸ ص: ۵۰ (۵).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۱۵ (۶).بحار الأنوار ؛ ج‏۴۴؛ ص۴۲ (۷).بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۵۸ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ * وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «آیا برای او ذو چشم قرار ندادیم؛ و یک زبان و دو لب؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم» (سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۰) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت اول 🔳«شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت دارد. مطابق کلام حضرات ترجمان وحی الله (علیهم السلام) ذیل آیات فوق از سوره مبارکه بلد: ▫️فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ‏ قَالَ قَالَ الْعَيْنَانِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ اللِّسَانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهم السلام وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ‏ إِلَى وَلَايَتِهِمْ جَمِيعاً وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِيعاً (۱) ▪️مقصود از دو چشم، وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) است و مقصود از زبان‌،‌ وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام)؛ «شفتان» (دو لب) اشاره دارد به امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) و مقصود از هدایت شدن به دو راه، دلالت شدن بندگان به ولایت آل الله (علیهم السلام) و برائت و بیزاری جستن از اعداء ‌ایشان است. ◀️وجه تسمیه ذوات مقدسه محمد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) به عباراتی که در این آیات مبارکات در خصوص ایشان به کار برده شده است، در کلام مفسرین اینگونه تبیین گردیده که: ▫️أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ‏ يبصر بها الضلال من الهدى و هو كناية عن النبي صلوات الله علیه كما تقدم‏ وَ لِساناً ينطق به و هو كناية عن أمير المؤمنين عليه السلام و يدل على ذلك قوله تعالى‏ وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا و قوله تعالى حكاية عن إبراهيم ع‏لیه السلام «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» و المعنى في القولين أمير المؤمنين عليه السلام و قوله‏ وَ شَفَتَيْنِ‏ لأن بهما يحصل النطق و الذوق و فيها حكم كثيرة و هما كناية عن الحسن و الحسين عليهما السلام كما تقدم لأنهما قوام الدين و نظام الإسلام و المسلمين‏ (۲) ➖«چشمان» کنایه از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) است؛ چرا که بندگان به واسطه وجود آن حضرت ، مبصر به حقیقت شده و ضلالت را از هدایت تمییز و تشخیص دادند ➖«لسان» دلالت بر وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد؛ از آنجا که در دیگر آیات حضرت قرآن نیز خداوند عزوجل آن حضرت را با اوصاف «لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » (سوره مریم آيه ۵۰) و «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» (سوره شعراء آیه ۸۴) نامیده است؛ ➖«شفتین» (دو لب) اشاره به وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) دارد؛ چرا که به واسطه لبان است که نطق حاصل می شود و وجود مقدس حسنین (علیهم السلام) قوام دین و نظام اسلام و مسلمین می باشند. 🖋به عبارت دیگر،‌ آنچه که لسان در مقام تکلّم و بیان آن می باشد، به واسطه لبان و انطباق دو لب با یکدیگر است که نطق حاصل شده و سرّ نهفته در زبان، ظاهر گردیده و برای مخاطب تفهیم می گردد. 〰ادامه دارد.. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۶۲؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص: ۴۲۳ (۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۴ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
#عسکریة ✨«وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» (سوره مبارکه بقره ،آیه ۱۸۶) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ✍قال الامام علي بن محمد الهادي (علیه السلام) : ▫️«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى بِقَاعاً یُحِبُّ أَنْ یُدْعَى فِیهَا فَیَسْتَجِیبَ لِمَنْ دَعَاهُ وَ الْحَائِرُ مِنْهَا» ▪️خداوند متعال بقاع و مواضعى دارد که دوست دارد در آن مواضع خوانده شود تا دعای دعاکننده را مستجاب فرماید، و حائر حسینی (عليه السلام) از جمله آنها مى‏ باشد. 📓کامل الزیارات، ص۲۸۸ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ * وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؛ و یک زبان و دو لب؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم» (سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۰) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت دوم 🔳در تفسير ذیل آیات مبارکات فوق، بیان شد که «شفتین» به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت دارد: اللِّسَانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهم السلام (۱) که در این قسمت به شرح بیشتر این مطالب می پردازیم. ⏪همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، «لسان» در آیات حضرت قرآن ، بر وجود مبارک حضرت اب الائمه ، المیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد: ▫️«وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (سوره شعرأ آيه ۸۴) عن جعفر بن محمد (عليه السلام): «هو علي بن أبي طالب (عليه السلام (۲) ▫️و«.. جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (سوره مریم آیه ۵۰) عن ابی عبدالله (علیه السلام): يَعْنِى بِهِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام (۳) ✔️گرچه «لسان الله الناطق» خصوصیت و صفتی مشترک میان همگی ائمه (علیهم السلام) است: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ..جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِه » (۴) اما در آيه شریفه محط بحث که «لسان» به صورت خاص، دلالت بر حضرت اب الائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد، از وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) به «شفتین» تعبیر شده است که سرّ نهفته در لسان را ظاهر نموده و بر خلق تبیین و منکشف می سازند. ⏪به عبارت دیگر، آنچه که سبب گردید سرّ ولایت ولی الله الاعظم بر خلق تبیین شود، امامت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بود ؛ سیره صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) که از بطن آن کربلای امام حسین (علیه السلام) ‌به ظهور رسید، با انطباق و با قرین یکدیگر شدن، سبب تبیین شدن امر ولایت بر شیعیان گردید. ☑️لذا «شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) دلالت دارد. 🖋وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) با نام مبارکشان «حَسَن»، نیز بر این شأن ذاتی شان دلالت می نمایند. نام مبارک «حَسن» به وجودی اطلاق می شود که اوصاف خیر و نیکویی و احسان در او جمع باشد (۵) و یکی از دلالات معنایی «شفة» ، «ثناء ‌حَسَن» است: يقال" له في الناس‏ شَفَةٌ" أي ثناء حسن (۶) آنکه صاحب لب در میان مردم است، بدین معناست که صاحب نام و یاد نیکو در میان مردمان می باشد. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵؛ ص۶۶۲؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص: ۴۲۳ (۲).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۴ ؛ ص۱۷۴؛ تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۲۳ (۳).كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏۱؛ ص۱۳۸ (۴).بحار الأنوار ؛ ج‏۲۴ ؛ ص۱۹۷ (۵).مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏ ۶، ص ۵۸۶ (۶).مجمع البحرين ؛ ج‏۶ ؛ ص۳۵۰ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨ «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ* تُؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» «آیا ندیدى چگونه خداوند کلمه‌ی طیّبه را به درخت پاکیزه‌اى تشبیه کرده که ریشه‌ی آن [در زمین] ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است؛ هر زمان میوه‌ی خود را به اذن پروردگارش مى‌دهد و خداوند براى مردم مَثَل‌ها مى‌زند، شاید متذکّر شوند» (سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۴ و ۲۵) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔳آیات مبارکات فوق، به شأنی از شئونات حضرت السید السبط الاکبر حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) دلالت می نماید. مراد از شجرة، شجره طیبة محمدی (صلوات الله علیه) است که ثمرات آن در معنایی عام، به وجود مبارک ائمه از فرزندان حضرت أم الائمة و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) اشاره دارد و در معنایی خاص، به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت می نماید. همانطور که حضرات تراجمة وحی الله (علیهم السلام) در تبیین این آيات فرمودند: ▫️الشَّجَرَةُ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه أَصْلُهَا نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ الشَّجَرَةِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام وَ غُصْنُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ علیها السلام وَ ثَمَرَتُهَا الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ علیهما السلام (۱) ▪️مقصود از شجره، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است که نسب ایشان دربنی هاشم، استوار است. تنه آن درخت، علی (علیه السلام) است و شاخه آن فاطمه (سلام الله علیها) است و ثمراتش امامان از فرزندان علی و فاطمة (علیهم السلام) می‌باشند و نیز فرمودند: ▫️...وَ عُنْصُرُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ (۲) ▪️عنصر و جوهره ی آن شجرة، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هستند ▫️..وَ ثَمَرُهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ [عَلَيْهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ التَّحِيَّةُ وَ الْإِكْرَامُ‏] فَإِنَّهَا شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ (۳) ▪️ثمرات آن امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) هستند چرا که ایشان شجرة‌ نبوت می باشند ◀️مطابق احادیث شریف، حضرت ام الائمة و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) عنصر یعنی «اصل و ریشه آن حسب و نسب شجره نبوی» هستند و ثمرات این شجرة، وجود مبارک حسنین (علیهم السلام) می باشند. به عبارت دیگر، حسب و نسب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) از حضرت کوثر (علیها السلام) که عنصر شجره محمدی هستند، به کثرت رسیده است و اولین ثمره آن ، وجود مبارک حضرت السید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) می باشند. 🖋 بنابراین از دلالات «ثمر» در این شریفه، شأن «سید السادات» بودن حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. اولین ثمر از ثمرات شجرة طیبة محمدی (علیهم السلام) که با ظهورشان سر منشأ سادات گردیده و موجب ظهور نسل ذراری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و تکثر نسل سادت در عالَم شده اند، حضرت السید السبط الاکبر حسن المجتبی (علیه السلام) می باشند که وارث سیادت محمدی (صلوات الله علیه) هستند. ➖چنانکه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) بر این شأن سبط اکبرشان تأکید فرمودند:إنَّ ابْنِي هَذَا سَيِّدِ (۳) ➖و نیز حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) آن هنگام که در اواخر عمر شریف رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) از حضرتشان درخواست نمودند که چیزی از جانب خود به حسنین (علیهم اسلام) به ارث دهند، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: أمَّا اَلْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۴): شکوه و بزرگی و سیادتم را به حسن (علیه السلام) میدهم. 🖋لذا اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه (علیه السلام) هستند که اولین ثمر از ثمرات شجرة طیبة محمدی (صلوات الله علیه) می باشند. 〰ادامه دارد... ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۳۶۹؛ البرهان في تفسير القرآن، ج۳ ص۲۹۷ (۲). تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۲۴۶ (۳). تفسير فرات الكوفي، ص: ۳۹۵ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج۱ ؛ ص۴۰۶ (۴).بحارالأنوار، ج۴۳ ص۲۹۸ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨ «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ* تُؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۴ و ۲۵) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت دوم 🔳در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلالات «ثمر» در این شریفه، به وجود مبارک حضرت السبط الاکبر حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) است که به شأن «سید السادات» بودن حضرتشان اشاره می نماید، یعنی اولین سرسلسله سادات که با ظهورشان سر منشأ سادات گردیدند ، حضرت حسن المجتبی کریم آل طه (علیه السلام) میباشند: ▫️وَ ثَمَرُهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ (علیهم السلام) فَإِنَّهَا شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ (۱): ثمرات آن درخت که شجرة نبوت است، امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) میباشند. ⏪حضرت ام الائمه و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره فرمودند: ▫️أنَا الشَّجَرَةُ الَّتِي تَأتي‏ أُكُلَها ؛ أعني الحسن و الحسین علیهما السلام (۲) ▫️من حقیقت آن درخت شناخته شده (شَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ) هستم که هر زمان میوه خود را می دهد؛ که منظور امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هستند 🖋یکی از نکات در شریفه محط بحث، قید «کلّ حین» است که تَأتي‏ أُكُلَها (ثمر شجرة ‌طیبة) به این قید مقیّد و با آن وصف گردیده است : ▫️عن النبی (صلی الله علیه و اله و سلم): تُؤْتِی أُکُلَها أَیْ تُعْطِی ثَمَرَهَا کُلَّ حِینٍ أَیْ کُلَّ وَقْتِ وَقَّتَهُ اللَّهُ لِإِثْمَارِهَا بِإِذْنِ رَبِّها أَیْ بِإِرَادَهًْ خَالِقِهَا (۳): «میوه خود را می دهد» یعنی ثمرش را عطا می کند؛ «در هر زمان» (کل حین) یعنی در مدت زمانی که خداوند برای آن ثمر معین نموده تا به اراده خالقش ظاهر گردد. ☑️مطابق کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام)، «کلّ حین» در این شریفه، بر شش ماه دلالت دارد؛ چنانکه حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: ▫️الحين ستة أشهر؛ لأن الله يقول: «تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ‏» (۴): مقصود از «حین» شش ماه است از آنجا که خداوند عزوجل می فرماید: میوه خود را در هر حین می دهد. ✔️همانطور که بیان شد، ثمر ، در اولین ظهور بر وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) و در ظهوری دیگری بر وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) دلالت می نماید که حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)، اولین ظهور نسل کثیر کوثری و فاطمی هستند که با قدوم مبارکشان پس از حضرت مادر، موجب ظاهر شدن این نسل کثیر از فرزندانشان شدند و پس از آن با قدوم مبارک حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) که سائر ائمه (علیهم السلام) از نسل ایشان هستند، مقدمات کثرت نسل سادات در عالَم فراهم گردید. ☑️فاصله زمانی که در آیات سوره مبارکه ابراهیم ،‌ برای این دو ظهور بیان گردیده، «کلّ‌ حین» است که بر شش ماه دلالت دارد. همانطور که در اقوال وارد شده که فصله زمانی میان ولادت (ظهور نورانی) حسنین (علیهما السلام)، به مدت یک حمل بوده است و حمل امام حسین (علیه السلام) شش ماه به طول انجامید: ▫️عَن ابی عبدالله (علیه السلام): كَانَ بَيْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهما السلام طُهْرٌ وَ كَانَ بَيْنَهُمَا فِي الْمِيلَادِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً (۵): ميان حسن و حسين عليهما السلام يك طهر فاصله شد و فاصله ميان ولادتشان شش ماه و ده روز بود. ▪️روي‏ أنه لم يكن بينه و بين أخيه إلا الحمل و الحمل ستة أشهر (۶): میان امام حسین (علیه السلام) با برادرش تنها به میزان یک حمل فاصله بود و حمل امام حسین (علیه السلام) شش ماه بود. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱). تفسير فرات الكوفي، ص: ۳۹۵ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج۱ ؛ ص۴۰۶ (۲).الفضائل (لإبن شاذان قمی) ص۸۰؛ جنة العاصمة، ص ۱۴۲ (۳). بحارالأنوار، ج۶۴، ص۳۷ (۴).تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۴؛ البرهان في تفسير القرآن، ج۳ ص: ۲۹۹؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۷ ؛ ص۴۹۷ (۵).الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۴۶۴ منتهی الامال ، ص۶۷۵ (۶).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۴ ؛ ص۷۶ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz