#همسرداری"
📝 اهمیت رسانه تلویزیون در تربیت خانواده
💕_____💕_____💕
🖥اهمیت #رسانه_تلویزیون در تربیت خانواده🏡
🖥رسانهای مانند #تلویزیون توانسته است به عنوان یک چالش مهم و یا یک فرصت استثنایی در #مسیر_تربیت خانواده خود را نشان دهد. ✔️
👈چون تلویزیون به میان خانه آمده است و میتواند همه چیز را #تحت_تاثیر قرار دهد.〽️
✍ یکی از مهمترین #فعالیتهای_تربیتی در خانه برنامهریزی برای استفاده از تلویزیون و نحوۀ استفاده از آن است.👌
👆 در عین حال ما نباید تلویزیون را عامل مطلق برای تربیت افراد تلقی کنیم؛ بزرگان خانواده با نحوۀ عکسالعملهایی که پای یک برنامۀ تلویزیونی نشان میدهند میتوانند تا حد زیادی بر آثار تربیتی تلویزیون بر اعضاء خانواده تاثیرگذار باشند.😊✔️
🖥تلویزیون بیش از آنکه میتواند #نقش_مخرب در تربیت خانوادگی به دنبال داشته باشد، میتواند و باید نقش #مکمل_اصلاحی در تربیت خانوادگی داشتهباشد. ✔️💥
👈به عنوان نمونه امروزه
👇👇👇
💥به دلیل بزرگ شدن #جوامع_بشری ودشواری های پیش آمده درانواع ارتباط های سنتی با خانواده های الگووافراداسوه نقش تلویزیون دراین رابطه نقش بسیارلازم وضروری است ،✔️👌
👈 که موجب می شودمابه تلویزیون #منفعلانه نگاه نکنیم وفعالانه ومشتاقانه ازآن استفاده نماییم،💥
💞https://eitaa.com/lvatan
💻📲تاثیر اینترنت و ابزار ارتباطی نوین مانند تلفن همراه در فضای خانه
⤵️⤵️⤵️
📡رسانههای دیگر غیر از تلویزیون نیز میتوانند #نقش_مخربی در خلوت خانه و شکلگیری تربیت خانوادگی بجا بگذارند.✔️😔
📡این رسانهها میتوانند بیش از تلویزیون نهاد خانواده را از شکل گیری کامل بازدارند،👌
👈 به دلیل اینکه بیش از تلویزیون فردیت و تنهایی را بین افراد خانواده رواج میدهند. 😕⚡️
💫طبیعتاً برای هرگونه بهرهبرداری بهتر از فرصت خانه و خانواده در تاثیرگذاری #تربیتی باید برای استفاده از این رسانهها در خانه #برنامهریزی_نمود🌷💯✔️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالعَنْ أعْدَاءَهُم🎊
#همسرداری
💞https://eitaa.com/lvatan
#تربیت
#مبحث_اخلاقی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
فرزند دنباله وجودی انسان است.
این را هم عرض کردم که انسان از این عالم که میرود، انقطاع كلی ندارد.
فرزند دنباله وجودی و به منزله ادامه وجود پدر و مادر است.
🎈 اما این به چه لحاظ است⁉️
به این است که فرزند برای والدین #مفید است. با وجود فرزند انگار که هنوز از این نشئه نرفته است و چه بسا بتواند با همین ادامه وجودش، از او بهره بگیرد. روایتی را هم مطرح کردم.
عرض کردم این در ارتباط با آن تربیتی است که نسبت به فرزندش داشته. ما تعبیرات مختلفی راجع به اولاد داریم:
👈 یک تعبیر در روایات این بود که اولاد میراث الهی است.
👈 دوم اینکه اولاد، در دست ابوین امانتی است الهی.
👈 یک تعبیری هم من کردم که اولاد، ادامه هستی پدر و مادر در این نشئه است.
💞💞❣💞💞❣❣❣❣❣❣❣❣💞💞
#مبحث_اخلاقی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
فرزند دنباله وجودی انسان است.
این را هم عرض کردم که انسان از این عالم که میرود، انقطاع كلی ندارد.
فرزند دنباله وجودی و به منزله ادامه وجود پدر و مادر است.
🎈 اما این به چه لحاظ است⁉️
به این است که فرزند برای والدین #مفید است. با وجود فرزند انگار که هنوز از این نشئه نرفته است و چه بسا بتواند با همین ادامه وجودش، از او بهره بگیرد. روایتی را هم مطرح کردم.
عرض کردم این در ارتباط با آن تربیتی است که نسبت به فرزندش داشته. ما تعبیرات مختلفی راجع به اولاد داریم:
👈 یک تعبیر در روایات این بود که اولاد میراث الهی است.
👈 دوم اینکه اولاد، در دست ابوین امانتی است الهی.
👈 یک تعبیری هم من کردم که اولاد، ادامه هستی پدر و مادر در این نشئه است.
🌹🌹https://eitaa.com/lvatan
#شوال_المکرم
#دهه_تعظیم_و_تکریم_جنة_البقیع
#١٥شوال_٢٥شوال
🔳قال الله تبارک و تعالی:
✨لَأکرِمَنَّ مَثوَی جَعفَر
🖋تکریم و تعظیم جنة البقیع، در حدیث قدسی لوح
▫«.. فی اللوح مکتوبا: بسم الله الرحمن الرحیم: هذا کتاب من الله العزیز الحکیم لمحمّد(صلوات الله علیه).. سیُهلک المرتابون فی جعفر الرّاد علیه کالرّاد عَلیّ، حَقَّ القولُ مِنّی لَأکْرِمَنَّ مَثْوَی جَعفَرٍ و لَأسُرَّنَّهُ فی أشیاعه و أنصاره و أولیائه..»
▫️در لوح، مکتوب است که خداوند عزوجل به رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود:.. بزودی شک کنندگان [در حقانیت] جعفر (علیه السلام) کشته میشوند؛ هرکس او را انکار کند گویی مرا انکار کرده؛ سخن حق ازجانب من است که قطعا و یقینا جایگاه ومزار جعفر(علیه السلام) را اکرام دارم و او را در میان شیعیان و یاران و دوستانش محبوب قرار دهم
📓الکافی ج۱ص۵۲۷
✔«مَثوَی» از نظر لغوی به معنای مقام وجایگاه، محل استقرار و مضجع شریف است و در حقیقت دلالت بر «بقعة المبارکة» و جنة البقیع دارد و «لَأکرِمَنّ مثوی جعفر» وعده خداوند است مبنی بر تکریم جنة البقيع وساخت حرم أئمة بقیع که محل تردد و زیارت شیعیان آن حضرت گردد.
#دهه_تعظیم_و_تکریم_جنة_البقیع
#١٥شوال_٢٥شوال
✍️ حضرت امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در وصف فرزندشان مولانا حجة بن الحسن المهدی العسکری (أرواحنا فداه) در حالیکه می فرمودند «لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي»؛ اگر زمان او را درک مي کردم همه عمرم را در خدمتش مي گذراندم، با مصيبتی جانکاه و با سيل اشک روان از دیدگان مبارک چنین ندبه می نمودند:
▪️ «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي
سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ
فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ أَنْكَرِهَا وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِك»؛
اي آقا و سرور من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده، عرصه را بر من تنگ نموده و آسايش و آرامش را از قلبم گرفته است.
▪️ اى آقاي من! غيبت تو مصیبت های مرا به مصیبت های دردناک ابدی متصل ساخته و با فقدان یکی پس از دیگری، جمع و شماره دوستان را نابود نموده،
من دیگر اشک دیده و فریادهای سینه ام و ناله اى را كه از مصائب و بلاياى گذشته از قلبم سر مى كشد را حس نمی کنم مگر آنچه را كه در برابر ديدگانم مجسّم است و از همه گرفتاري ها بزرگتر و جانگدازتر و سخت تر و نا آشناتر است، ناملايماتى كه با غضب تو در آميخته و مصائبى كه با خشم تو عجين شده است.
📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۵۳
🔳 حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:
▪️ «مَا بَكَى أَحَدٌ رَحْمَةً لَنَا وَ لِمَا لَقِينَا إِلَّا رَحِمَهُ اللَّهُ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ الدَّمْعَةُ مِنْ عَيْنِهِ فَإِذَا سَالَتْ دُمُوعُهُ عَلَى خَدِّهِ فَلَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِي جَهَنَّمَ لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا حَتَّى لَا يُوجَدَ لَهَا حَرٌّ... وَ مَا مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ لَنَا إِلَّا نُعِّمَتْ بِالنَّظَرِ إِلَى الْكَوْثَرِ وَ سُقِيَتْ مِنْهُ مَنْ أَحَبَّنَا»؛
┄┅••✾❀✾•┅┄
▪️ أحدی به خاطر مهربانی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمیکند، مگر اینکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت میکند. پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطرهای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین میبرد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمیماند، هیچ چشمی برای ما گریه نمیکند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به حوض کوثر بهره مند میشود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب می شود.
📓كامل الزيارات، النص، ص ۱۰۲.
ا❁﷽❁ا
⚜️ ائمه اطهار، اصل کلّ خیر و دشمنان آنان، اصل کلّ شر
رییس مکتب فقه جعفری حضرت مولانا امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند:
▪️ «نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ الْبِرِّ التَّوْحِيدُ وَ الصَّلَاةُ وَ الصِّيَامُ و ...
وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِيحٍ وَ فَاحِشَةٍ فَمِنْهُمُ ... تَعَدِّي الْحُدُودِ الَّتِي أَمَرَ اللَّهُ وَ رُكُوبُ الْفَوَاحِشِ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ ...»؛
▪️ ما اهل بیت (علیهم السلام) أصل و ریشۀ همه خوبی ها (خیر) هستیم و هر نیکی (برّ) از فروعات ماست و از جمله نيكى ها عبارتند از: توحید، نماز، روزه و ...
و دشمن ما نيز اصل و ريشۀ همه بدى ها می باشند، و هر زشتى و بدكارى اى ز شاخه هاى آنهاست و از آن جمله است: دروغ، بُخل، سخن چينى، قطع رابطه با خويشاوندان، رِبا خوارى، به ناحقْ خوردنِ مال يتيم، تجاوز از حدودِ فرمان هاى الهى، بدكارگى آشكار و پنهان، زنا، دزدى و هر زشتىِ ديگرى از اين دست.
📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۸، ص ۲۴۲