🌱چون آب از دهان و بینی گذشت و از سر، اکنون ایمن شد.
تا دهان و بینی بالای آب است، هنوز به خود میرود و به خود میزید.
چون در آب تمام غرق شد و دهان و بینی فرو رفت، گویند که مرد، بعضی گویند زنده شد، و هر دو راست است.
آن زندگی عاریتی برفت، زندگیِ مقیمِ باقی آمد....
📚شمس الدین محمد تبریزی
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹شعری زیبا در وصف حضرت خدیجه سلام الله علیها:
▫️بدون عشق، بیتی در خورِ املا نخواهد شد
که بی اذن قلم شاعر! غزل انشا نخواهد شد
▫️شروع مستی از آنجاست که میخانه برپا شد
از آنجایی که جمع میکشان، منها نخواهد شد
▫️غزل در وصفِ کوثر آفرین بانوی اسلام است
که جز در مدح او گفتن، زبان گویا نخواهد شد
▫️بر آدم همسری آمد، بر احمد نیز همتایی
چه همتایی! که قدر شوکتش حوّا نخواهد شد
▫️یکی مَرد و یکی زن، هر دو، اما یار یکدیگر
که دریا، رو به رو جز با خودِ دریا نخواهد شد
▫️چُنان از عشق -می دانم- به هم وابسته اند اینها
که امروز محمّد در غمش فردا نخواهد شد
▫️چه بیهوده است بی نامش کلامی بر زبان راندن
از اسلامی که بی ایثار او احیا نخواهد شد
▫️خدیجه، یک زن است، اما به مردان آبرو داده است
که تا او هست در میدان نبی تنها نخواهد شد
▫️از او که مادر زهراست، زهرا دختری آورد
که زن در نسل او جز زینب کبری نخواهد شد
▫️نه، چون مریم، نه، چون حوّا، نه، چون هاجر، به جز زهرا
چه میجویی؟! که در زنها، چون او پیدا نخواهد شد
▫️“امیرالمومنین” یک مَرد و ” امّ المومنین ” یک زن
که غیر از این اگر باشد لقب معنا نخواهد شد
🖌محسن ناصحی
#شعر
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
حضرت خدیجه و زن متعالی در جهان معاصر.mp3
8.02M
🎧#بشنوید
◽️حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن متعالی در جهان معاصر
✅ امکان بررسی شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها از دو منظر
✅ فاجعه حصر زمانی انسانهای متعالی
✅ ویژگی شاخص حضرت خدیجه سلام الله علیها: ایثار و بذل تمام ابعاد وجود در راه حقیقت
✅ دنیای معاصر، عصر رسانه است نه فلسفه ها و مکاتب فکری
✅ فاصله میان "زن" در آیینه رسانه و "زن" در قاموس "فطرت"
✅ گذر از هویت اعتباری به هویت حقیقی همراه با غربت است و این غربت زمینه زایش کوثر خواهد شد
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌷هوالعلیم
🔻تفاوت عرفان عملی با اخلاق 1⃣
از آنجا که #عرفان_عملی از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمیتوانند میان این دو روش کلی #تهذیب_نفس تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشتههایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید»ها و «نباید»ها صحبت میکنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راههای جداگانهای را طی مینمایند.
در #اخلاق هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسانها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیتهای وی را میسازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هریک از قوای عاقله، شهویه (قوهای که مخصوص جلب منفعتها برای انسان است) و غضبیه (قوهای که موظف به دفع بدیها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی بهظاهر پایانناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگونبخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید.
✅ پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام میدهد، اما هدف #عرفان به طور کلی متفاوت است.
#عرفان_امین
📚منبع: عرفان امین، ص۱۷
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
❤️سيّد هاشم گفت و نشنيدند، و سيّد هاشم هم رفت.
اينك بيايند تمام دنيا را زاويه به زاويه با شمع جستجو كنند كجا سيّد هاشم را خواهند يافت؟
كجا سيّد هاشم پيدا ميشود؟
📚روح مجرد،ص۶۷۴ و ۶۷۵
🔻به مناسبت ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالگرد ارتحال روح مجرد و عارف و عاشق حقیقی، مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه:
🔆چرا هنوز پرداختن به حاج سید هاشم حداد مهم است؟
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
▫️چرا هنوز پرداختن به حاج سید هاشم حداد مهم است؟
🔹نام حاج سید هاشم #حداد را آشنایان با عرفان و سلوک به خوبی میشناسند؛ مرد جوانی که به محضر عارف کامل، آیت الله سید علی قاضی رضوان الله علیه میرسد و در مقابل استاد سالکی کهنه کار و راه رفته میشود و در نهایت، شاهد وصل را در آغوش میکشد؛ آنچنان که استادش در وصف او میگوید: "سید هاشم چنان توحید را ذوق و لمس کرده که محال است از آن تنزّل کند!"
🔻هرچند امروز، از نظر زمانی، از طبقه شاگردان مرحوم آیت الله #قاضی نیز عبور کردهایم و حتی شاگردانِ شاگردان ایشان پا به سن گذاشتهاند، اما باز هم به جدّ معتقدم پرداختن به مرحوم حاج سید هاشم حداد دارای اهمیت خاصی است:
✅ اول به دلیل اینکه رسیدن به اوج عبودیت و کمال انسانی، زمان و مکان نمیشناسد؛ برای رسیدن به خدا باید از تمام حجاب ها عبور کرد و کسی که چنین شود، هیچگاه در بند زمان و مکان محصور نخواهد شد. مرحوم حداد که به اذعان و اعتراف استادش و البته خبرگان فن، در قله #توحید ایستاده است، هیچگاه محدود به شهر کربلا و چند دهه گذشته نبوده و نمیشود بلکه معارف و اندیشههای توحیدی او، و بالاتر از اینها، نفس سراسر #نور وی، هنوز که هنوز است آب حیات گوارای تشنگان کوی محبوب حساب میشود.
✅ وجه دوم برجستگی شخصیت مرحوم حداد و که پرداختن به ابعادی علمی و #عرفانی او را حتی پس از چند دهه ضروری مینماید، ویژگیهای شخصیتی خاص مرحوم حداد است؛ آهنگری را تصور کنید که تا کتاب درسی "سیوطی"(از کتب درسی ادبیات عرب) بیشتر درس نخوانده است؛ حتی میگویند چه بسا هنگام نگارش نامه، غلط املایی هم داشته...حال شاگردان او چه کسانی هستند؟ علامه شهید #مطهری، علامه طهرانی، علامه سید مصطفی خمینی، آیت الله سید عبدالکریم کشمیری، آیت الله سید هادی تبریزی و...
درست زمانی که حداد در آهنگری خود بر پای اسبان نعل میکوبد، نخبگان علمی و علامه های زمان در محضر او مینشینند و از او درس عشق و توحید میآموزند!
اگر وظیفه کسی تحصیل در علوم حوزوی باشد، باید حتما به وظیفه خود عمل کند؛ اما مرحوم حداد به همگان نشان داد که:
"أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء" (بحارالانوار، ج۱، ص۲۲۴)
علم، نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد می افکند.
✅ وجه سوم و پراهمیت در سیره عرفانی مرحوم حداد، #مکتب_عرفانی ایشان است؛ چه بسا عارفان دلسوختهای که در مدت حیات نورانی خودشان، بذر #محبت را در دل مؤمنین کاشته و نفوس را به سمت عالم نور و عشق راهنما بودند؛ اما مکتب عرفانی داشتن امری است کاملا مجزا؛
مرحوم حاج سید هاشم حداد نه تنها عارف بود، و نه تنها از نفوس دستگیری میکرد، بلکه برای مشتاقان این راه و وادی، خطوط کلی را هم مشخص نموده و عملا راه را برای یک حرکت سالکانه اصولی پس از خود هموار میسازد. آنجا که مرحوم حداد به شاگرد خود میگوید:
"مرحوم آیت الله انصاری همدانی شاگردان خود را از یک طریق حرکت میداد اما من از سه راه(جذبه، ذکر، معرفت نفس) حرکت میدهم"
در حقیقت از ابعاد یک مکتب تربیتی منسجم و کامل پرده بر میدارد که تجلی عینی آن را در کتاب شریف #روح_مجرّد میتوانیم نظاره کنیم.
✅ در وجه چهارم، میتوان با ذوق و جذابیت تمام، امتداد و آثار وجودی حداد را در آیینه تربیت یافتگان مکتب او مشاهده کرد؛
به راستی تغییر و تحولات روحی عجیب بزرگ متفکر جهان اسلام، شیخ مرتضی مطهری، جز نزد آية الحق حاج سید هاشم حداد آغاز؟
آبشخور اصلی تألیفات اعجاب آمیز و شاگرد پروری ارزشمند علامه طهرانی را در جایی جز منزل ساده حاج سید هاشم حداد در #کربلا میتوان پیدا کرد؟
تحولات روحی مرحوم آیت الله #کشمیری، آن بزرگ مرد عرفان و توجه خاص او به عالم توحید مگر در کجا صورت گرفت؟
از تربیت شخصی چون آیت الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی گواهی بهتر بر عظمت و سعه و نورانیت فوق العاده مرحوم حداد میتوان یافت؟
📌اینها و صدها حرف نگفته و هزاران سخنی که وهم نویسنده هم به افق ادراک آن نمیتواند نزدیک شود، دلایلی هستند که معتقدم با جدیّت هنوز که هنوز است ابعاد شخصیتی آية الحق حاج سید هاشم حداد باید مورد توجه و دقت اهل علم و البته مشتاقان وادی سلوک قرار بگیرد
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌹هوالطبیب
➖سیر و سلوک، واجب یا مستحب؟
🔻خیلی وقتا تصور میشه امر سیر و سلوک و تهذیب نفس یک امر جنبی و کناری تو زندگیه؛ برای همین میسنجیم که آیا سلوک و حرکت به سمت خدا با زندگی میسازه یا نه؟
🔸در صورتی که در روایات ما مسأله سلوک و تهذیب نفس یکی از واجب ترین امور زندگی شمرده شده و اساسا سلوک در متن زندگی تعریف میشه نه جدای از اون
یک نمونه از این روایات فرمایش امام کاظم علیه السلام است که میفرمایند:
📌جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها ، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ
براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.
📚تحف العقول، ص۳۹۹
#سلوک
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹در عصری زندگی میکنیم که ابتذال مضاعف تفکیک رو با سرعت نور به چشم میبینیم..
مرحوم میرزا مهدی اصفهانی رعایت ادب نمیکرد، لااقل اندکی بن مایه علمی و مجاهدت معنوی هم در کنارش قرار میداد که اینقدر نچسب نباشه..
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱اینگونه اگر مست ترین مست جهانم
شور حسن ابن علی افتاده به جانم
🌱جا نیست بنوشم، به سرم باده بریزید
تا غرق شراب آیهی تطهیر بخوانم
🌱در مأذنهی میکده افزودهای امشب
یک «اشهد اَنّ الحسن»ی هم به اذانم
🌱افتادم ازآن رویِ پر از نور به سجده
بند آمد ازآن زلفِ پر از تاب زبانم
🌱خوب است پدر! با تو یتیمی، اگر امشب
با دست کریمت بدهی لقمهی نانم
🌱ای ساقی افلاک که خاکی است مزارش
ای صاحب صحنی که شراب است غبارش
#امام_حسن علیه السلام
#شعر
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔸همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ #عبودیت و به عبارت دیگر، مرتبۀ #فناء فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمیدهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّتها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره میشود.
✅ پس هدف #اخلاق تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف #عرفان، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است.
📚منبع: عرفان امین، ص۱۷
#عرفان_امین
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیه علامه حسن زاده رضوان الله علیه به جوانان...
#کلام_بزرگان
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌹هوالحبیب
📌فقط تُ
▫️فَأَنْتَ لَاغَيْرُكَ مُرادِى، وَلَكَ لَالِسِوَاكَ سَهَرِى وَسُهادِى، وَ لِقاؤُكَ قُرَّةُ عَيْنِى، وَوَصْلُكَ مُنَىٰ نَفْسِى؛ وَ إِلَيْكَ شَوْقِى، وَفِى مَحَبَّتِكَ وَلَهِى، وَ إِلَىٰ هَواكَ صَبابَتِى
(پس تنها تو مراد منی نه غیر تو و شبزندهداری و بیخوابیام تنها برای توست نه برای غیر تو و دیدارت نور دیدگان من است و وصالت آرزوی وجودم؛ و حفظ اشتیاقم بهسوی توست، تنها در مسیر عشق توست شیفتگیام و در هوای توست دلدادگیام)
🌱جز دیدن روی تو مرا رای دگر نیست
جز وصل توام هیچ تمنای دگر نیست
🌱این چشم جهان بین مرا در همه عالم
جز بر سر کوی تو تماشای دگر نیست
🌱وین جان من سوخته را جز سر زلفت
اندر همه گیتی سر سودای دگر نیست
🌱یک لحظه غمت از دل من مینشود دور
گویی که غمت را جز ازین رای دگر نیست
#شعر
#یک_لقمه_نور
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱شب قدر در آئینه روایات
▫️مرحوم آية الله میرزا جواد ملکی تبریزی:
🔹از بعضی از روایات بر میآید که شب قدر مراتبی دارد. و شب قدری که در قرآن آمده است، شب قدری است که آخرین مراحل مشیت الهی در آن صورت گرفته و پس از آن تغییر و تبدیلی انجام نمیشود.
و نیز از بعضی روایات برمیآید که شب نیمه شعبان و نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان از شبهای قدر بوده و شب آخر برترین آنهاست که شب «جهنّی» نامیده میشود.
و همین شب است که مقدرات در آن، تغییر نمیکند. و باحتمال قوی شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از شبهای قدر است. و کسی که میخواهد احتیاط کند باید در تمام این پنج شب اعمال شب قدر را انجام دهد. و چون این قول از لحاظ مضمون و سند برتر از دیگر اقوال بود، بهمین جهت سایر اقوال را ذکر نکردیم.
📚المراقبات، اعمال ماه رمضان
#آیت_نور
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌻هوالعلیم
#عرفان_عملی
📝 یکی از محققان برجستۀ عرصۀ عرفان(آیة الله سید یدالله یزدان پناه) مینویسد:
«در عرفان عملی، مقولاتی چون:
ریاضت، عشق، #فنا و#شهود مطرح است، به این ترتیب که در جریان سیر و سلوک، ریاضتهایی که عارف به جان میخرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد میکند و این عشق در شدیدترین مرحله، به فنای عارف و وصال او با حق تعالی میانجامد. در همین مقام فنا و اتصال است که نهاییترین شهودهای عرفانی رخ میدهد و عارف به حقایق و اسرار هستی، در عمیقترین ساحتهای آن، آگاه میشود».
🔸طبق این بیان، #عرفان_عملی از جنس عمل و تلاش برای رسیدن به خداوند متعال است و ربطی به دانشهای تخصصی و دانستن اصطلاحات و ظرائف علمی ندارد؛ هرکس که در وادی#تهذیب_نفس قرار گرفته و در صدد است تا خود را از قیدها و محدودیتهای این عالم رها کند و تا آغوش خداوند متعال پرواز کرده و به شهود او نائل آید، در وادی عرفان عملی است و در زمرۀ اصحاب این مسیر به شمار خواهد آمد.
🔸منظور از شهود خداوند متعال نیز، همانطور که واضح است، دیدار خداوند به دو چشم سر نیست، بلکه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار انسان این توانایی را دارد تا با مراقبه و مجاهده قلب خود را وسیع کرده و با چشم قلب، نظارهگر جمال و جلال الهی باشد.
📚منبع: عرفان امین، ص ۲۶ و ۲۷
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔆سخنِ حقیقی
نتیجه کار و حال است،
نه ثمره حفظ و قال
از عیان است، نه از بیان
از اَسرار است، نه از تکرار
و از جوشیدن است، نه کوشیدن...
📚تذکرة الاولیاء، عطار
#یک_جرعه_نور
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
Arzi-GolchinRamazan1392[02].mp3
7.53M
🔻مناجات با خدا
▫️خراب آمدم تا کنی تو آبادم..
👤حاج منصور ارضی
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱هوالعلیّ
امشب،
ما ایتام علی..
با کاسه هایی پر،
اما اینبار نه از شیر،
که از اشک حسرت و عرق شرم
با کوله باری از گناه،
و درد یتیمی..
خودمان را به مسجد کوفه میرسانیم
تا با دو چشم تار،
توحید را نظاره کنیم
و با چشم خود ببینیم
که چگونه معجزه محمدی صلی الله علیه وآله
به دست ابن ملجم افتاده است..
ما یتیمان علی،
خود را به مسجد کوفه میرسانیم،
تا شاید دستمان
به نخی از عبای توحید
گره بخورد
و اینبار،
عکس آفتاب
نه در برکه غدیر
که در باتلاق قلب ظلمانی ما طلوع کند،
و اینبار
دست توحید،
نه در خیبر
که بُت نفس هایمان را از جای در بیاورد...
بیا و هستی ما در شط شراب انداز!
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
❤️ حال عاشق...
🔸سوز عشق و آتش محبّت واقعاً عجیب است و همه احوال عاشق را زیر و رو مى کند؛
نه براى او خوابى مى گذارد و نه خوراکى و نه آرامش و خوشى و سرورى.
چه عاشق خدا باشد و چه مبتلا به عشق مجازى و محبّت به مظاهر صوریّه و معشوق هاى فانیه.
🌱به همین جهت هرچه عشق و سوز سالک بیشتر مى شود بهره اش از تلذّذات دنیوى کمتر مى شود تا جائیکه همّش همّ واحد گشته و دنیا را بالکلّیّه رها نماید...
▫️آية الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی حفظه الله
📚نورمجرّد، ج۲، ص۵۰۵
#آیت_نور
#یک_جرعه_نور
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹بعضی کتاب ها رو نباید خوند،
باید جرعه جرعه نوشید و مست شد!
این شبها رو با "لیالی نور"، نورانی تر کنیم..
🔻لینک دانلود:
🌐https://eitaa.com/nooremojarrad_com/3210
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔻آیا رائفی پور به امیرالمؤمنین علیه السلام توهین کرد؟
تحلیل صحبت های رائفی پور و معاونیان در پست زیر👇
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
مسأله ليلة المبيت.mp3
4.67M
➖آیا آقای رائفی پور به امیرالمؤمنین علیه السلام اهانت کرد؟
📌برای فهم دین به چه کسانی میشود رجوع کرد؟
📌دایره "خودی" ها را به سادگی تنگتر نکنیم
📌سوال اساسی که حل نشد!!
📌منبریای که منبر رسول خدا صلّی الله علیه و آله را صرف اهانت به اولیاء الهی میکند توانایی تحلیل سوالات دینی بقیه را ندارد!
📌ویژگی خاص ليلة المبیت چه بود؟
📌معنای صحیح آيه شریفه: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات