eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
545 ویدیو
63 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مرکز فرهنگی تربیتی سلام برگزار می‌کند 💠 کارشناس: استاد محمدامین رضایی 🖋 موضوع: جوان و مسئله‌ی آرمان‌خواهی 🗺 چهارمین دوره سلسله نشست هایی با جوانان 🌏
🔻 تحلیل های جناح زده در مورد انتصاب آقای صالحی و تاکید بر اینکه همچنان تلاش بر این است دو طرف سیاسی باقی بمانند یک تحلیل دهه شصتی منسوخ شده است. مردم ایران و جامعه سیاسی اصولا از این فضاها عبور کردند. امروز برای خیلی روشن شده بعضی از آنها که خود را اصولگرا میدانند به مراتب از بعضی از آنها که خود را اصلاح طلب میدانند غرب زده تر هستند. این را در اجرای سیاست های اقتصادی نئولیبرالیسم توسط اصولگراهای ریشو به وضوح می بینیم. ✍ @m_amin_rezai
🔻از این حرف میتوان دلالت های فقهی-حقوقی زیادی در جهت تحقق عدالت و نفی اشرافیت گرفت. متاسفانه این حرفها امتداد قانونی-ساختاری پیدا نکرده و در حد حرف باقی مانده، حتی خیلی از مذهبی های ما حتی در حد حرف هم این نکات را نشنیدند. 📚: نظری بر نظام اقتصادی اسلام( شهید مطهری) ✍ @m_amin_rezai
‍ 🔴امام آزاد اندیشی ۸/۸/۹۸ یادداشت در روزنامه صبح نو http://sobhe-no.ir/newspaper/811/12 🔸هر مکتبی که ادعای امتداد اجتماعی دارد و نمی خواهد در کتابخانه خلاصه شود باید موضعش را با مسائلی که با مردم و جامعه مرتبط است مشخص کند، "آزاد اندیشی" یکی از آنهاست. اسلام "اندیشه ی آزاد" از تعصب و تحجر را تشویق و "آزادی اندیشه" را ترویج میکند، این یک ادعای صرف نیست، صدها آیه و روایت در تایید این موضوع هست، تجلی این مساله را در سیره امام رضا ع به وضوح میتوان دید. 🔹از سوال به عنوان روح و از مناظره به عنوان بستر آزاد اندیشی میتوان نام برد. ترویج پرسش گری و فرصت سوال یکی از نشانه های آزاد اندیشی است، در اسلام سوال پرسیدن نه تنها یک "حق" بلکه حتی یک "تکلیف" هست، حق و تکلیفی برای رشد علمی، روحی انسان و پیشرفت جامعه (فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) در اسلام شبیه علم آموزی که قید مذهب، زمان، جنسیت نمیخورد سوال پرسیدن نیز قید شرط بر نمیدارند. جمله شکوهمند امام رضا ع( يا قوم ان كان فيكم احد يخالف الاسلام و أراد أن یسال فالیسال غیر محتشم) " ای مردم هرکس مخالف اسلام است و سوالی دارد بدون هیچ ترسی سوالش را بپرسد" حق فرصت سوال پرسیدن را تایید میکند و (سل عاما بدالک) "سوال بپرس، هرچیزی که به به ذهنت می آید " نشانگر بی قید و شرط بودن سوال در مکتب رضوی است 🔸 مناظره دیگر دلیلی است بر آزاد اندیشی، بخاطر شرایط زمانه امام رضا ع تجلی مناظره است، به حق باید امام هشتم را امام مناظره و آزاد اندیشه نامید، سیره امام رضا ع استقبال از مناظره با تئوریسین های مکاتب الهی و مادی بود. پذیرش مناظره یعنی اولا: مکتبی که من از آن دفاع میکنم منطق دارد ثانیا: من به تو احترام می گذارم حاضرم برایت وقت بگذارم، حرف هایت را گوش کنم، تو حق پرسش و به چالش کشیدن اندیشه من را داری ثالثا: من نسبت به نقدهای تو پاسخگو هستم، صرفا حرف نمی زنم و قصد ندارم که با زر و زور و تزویر مکتب و اندیشه ام را بقبولانم بلکه حرفهایم را بشنو، سوال و نقدی داری جواب میدهم، ببین اگر حرف هایم منطقی و عقلی است بپذیر و الا رد کن. 🔸 دستگاه خلافت مامون به قصد تخریب امام رضاع بارها جلسلات مناظره برگزار میکرد، افرادی را دعوت میکرد که امام را تخطئه کنند با این حال امام با روی خوش به مناظره می آمدند، خیلی از صاحبان مکاتب با فرض بعید اگر حاضر به مناظره شوند با ده ها ترفند و مغالطه تلاش میکنند جلسه را به نفع خود تمام کنند، اما مناظرات امام متدولوژی آزاد اندیشی است، در تاریخ آمده امام در مناظره همیشه تبسم میکرد، فرصت ابراز عقیده میداد، وقتی حرف طرف مقابل تمام میشد میگفت حرفت را کامل بگو بازهم فرصت داری، وقتی طرف مقابل می ماند به او کمک‌ میکرد که میتوانی در جوابم این را بگویی! و حتی طرف مقابل را تشویق میکرد و سخنان درستش را تایید میکرد (الان جئت بنصف) یعنی: "این سخن و موضعت منصفانه و درست بود" به طرف مقابل فرصت و میدان سوال کردن میداد چنان که امام به راس جالوت پیشوای یهودیان گفت: (من بپرسم یا میپرسی؟) و جالوت پرسید، از مقبولات طرف مقابل استفاده میکرد (دلیلی از من نپذیر؛ مگر آنچه از تورات که بر زبان موسی بن عمران و آنچه از انجیل که بر زبان عیسی بن مریم و آنچه از زبور که بر زبان داود آمده است) عصبانیت و تخریب و توهین به هیچ وجه در روش امام نبود، افراد بعد از مناظره یا اسلام می آوردند یا سکوت میکردند، امام از قدرت و تهدید و تحمیل استفاده نمی کرد و اجازه میداد خود افراد آزادانه انتخاب کنند، حتی زمانی که عمران مغلوب شد و خواست شهادتین رازگویی افراد را بیرون کرد تا شخصیتش به همان اندازه تخریب نشود، متن مناظرات امام رضا ع خصوصا با عمران آموزش این متدولوژی مناظره و آزاد اندیشی است، تنها راه زنده کردن کرسی های آزاد اندیشی، مطالبه ی روی زمین مانده رهبر انقلاب تنها با عمل به سیره رضوی حیات خواهد یافت ✍ @m_amin_rezai
🔻پایان ایده نئوالیبرالیسم مالی سازی همه چیز [مسکن، آموزش، بهداشت، امنیت، محیط زیست و حتی امور فرهنگی و قدسی] و مرگ دولت ها [حذف اراده مردم و جمهوریت] و حاکمیت سرمایه دارها بر تمام امور است. این است که امروزه در حقیقت نئوالیبرالیسم خطرناک ترین ایده علیه مستضعفان جهان است. ✍ 🔻درباره نئولیبرالیسم eitaa.com/m_amin_rezai/2378 @m_amin_rezai
🔹آقایون نئوالیبرال، خب مسکن را بزرگانتان سپردند به بازار، وزیر مربوطه میگفت:اساسا دولت نباید در حوزه ساخت مسکن دخالت کند! خب این هم نتیجه تئوری هایتان،۶سال ساخت را متوقف کردید!رسما داریم به فروپاشی خانواده ها میرسیم. آمریکا غلط بکند بتواند نصف شماچنین ضربه هایی به مردم بزند ▪️تصویر: بخشی از مصاحبه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم مطالب مرتبط: 🔻 سرنوشت مسکن بعد از چهار دهه حکمرانی eitaa.com/m_amin_rezai/1581 🔻پایان ایده نئولیبرالیسم eitaa.com/m_amin_rezai/2630 @m_amin_rezai
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍ 🔹در باب استعفا ( بخوانید حذف) آقای عبدالملکی سطحی ترین تحلیل این است که بگوییم این امر بخاطر حرفهای شاذ او در رسانه ها که موجب حاشیه میشد انجام گرفت البته این حرفها بی تاثیر نیست به قول یکی از دوستان آقای عبدالملکی زبان ارائه بیان نداشت و این مساله او را گرفتار حرفهای عجیب و حاشیه ها میکرد، تحلیل جدی تر اما دو چیز است ۱: اخراج و دادگاهی کردن آن همه مدیر رانتی در وزارات رفاه و شستا طبیعتا بی هزینه نیست، آن همه نفود و قدرت آنها را نباید دست کم گرفت. ۲جریان اقتصادی طرفدار بازار آزاد و نئولیبرال در دولت ایده های او مثل افزایش ۵۷٪حقوق کارگران و بازنشستگان، رویکردهای ضدخصوصی سازی و تعاونی و... را بر نتابید با این فضا بعید نیست نوبت به دکتر خاندوزی و لطیفی و... هم برسد، آن شاذگویی ها را باید به این ضمیمه کرد نه آنکه اصل ماجرا تلقی کرد 🔸جناب آقای در این گفتگویی که با هم داشتیم (کلیپ) دیدید تحلیل تان اشتباه بود و آن حرفها درست بود، پدرخوانده ها و ذی نفوذان اینگونه فشار می اورند، اینگونه حذف میکنن، بگونه ای که حتی رئیس جمهور هم پشت آدم نمیتواند بایستد یا اصلا نمی ایستد! 🔻پ.ن: بنظرم از این واقعه بچه انقلابی ها یک درس هم میتوانند بگیرند فعالیت رسانه ای اگر چه برای افراد ظرفیت، قدرت و اعتبار خلق میکند ولی به همام اندازه هم میتواند پاشنه آشیل باشد و در بزنگاه موجب زمین زدن شخص بشود لذا صرفا نباید روی فعالیت رسانه ای متمرکز شد تخصص و تیم شدن را هم باید در مسیر رشد مد نظر گرفت از این جهت این واقعه درس عبرت خوبی است ✍ @m_amin_rezai 1‏instagram.com/M_amin
🔻در اسلام در کار تراضی طرفین( کارگر و کارفرما) کفایت میکند. امام ره ایده مترقی طرح کردند که در هنگام مشخص کردن حقوق کارگران بخاطر اینکه حقوق کارگر ضایع نشود حاکمیت دخالت کند لذا نماینده دولت هم در تعیین نرخ باشد. متاسفانه در دولت های لیبرال نماینده دولت سمت کارفرما ( سرمایه دارها) می ایستاد بعد از ده سال امسال برای اولین بار حقوق کارگر از نرخ تورم افزایش بیشتری داشت و ۵۷٪ رشد کرد. متاسفانه جریان سرمایه داری با پروپاگاندا در فضای رسانه مقابل این خدمت به جامعه کارگری ( طبقات محروم) ایستاد. نقش وزیر سابق در افزایش این حقوق پررنگ بود این از دلایل تلاش برای حذف بود که محقق شد البته این به معنای انکار ضعفهای جدی وزیر مستعفی نیست ✍ @m_amin_rezai
🔴مسکن؛ عامل اضطراب! لینک روزنامه فرهیختگان b2n.ir/e80023 @m_amin_rezai
🔴مسکن؛ عامل اضطراب! لینک روزنامه فرهیختگان b2n.ir/e80023 🔹این روزها دوستان طلبه ام مثل خیلی از مردم دنبال خانه هستند برای اجاره، اگر صاحبخونه کنار نیاید من هم چند روز دیگه به این قافله می‌پیوندم. یکی از رفقا میگفت: دیگه نمیشه خونه اجاره کرد باید بریم سمت چادر زدن، گفتم: فکر خوبیه، یک زمین بگیریم ده نفر داخلش چادر بزنیم مردان قبیله شب دور آتش جمع می شیم و درباره مسائل مملکت بحث می کنیم! حقیقت این است این روزها آنقدر وضعیت مسکن تلخ و تراژدی است که شوخی ها هم تلخ شده، چند وقت پیش کارگاه فقهی داشتیم پیرامون زمین و مسکن بود، حکم شناسی فقهی و موضوع شناسی را با هم جلو بردیم، وقتی آدم حکم زمین در اسلام را در اقتصادنا شهید صدر و سایر کتب میخواند، ظرفیت های فقه در بحث انفال را می بیند، اصل ۳و ۴۵ قانون اساسی و نامه امام درباره مسکن محرومین و صحبت های شهید بهشتی و...در تامین مسکن مردم و اینها را با وضع موجود مقایسه میکند از درون آتش میگرد! 🔸 باور کنید کشورهایی که ته ایده های سرمایه داری را اجرا کردند در مسکن این وضعیت رها و بی دولتی را ندارند که ما دچارش شدیم. در کدام کشور نزدیک ۳ میلیون مسکن خالی بی مالیات وجود دارد و وضعیت تعیین اجاره ها اینقدر بی حساب و کتاب دست بنگاهاست؟ در لیبرال ترین کشورهای دنیا که همه چیز را به بازار سپردند مسکن را دولت مدیریت میکند آن وقت ما با این ظرفیت فقهی و قانونی... در سی سال گذشته قیمت زمین در تهران ۱۰۲۰ برابر شده! زمینی که در اسلام و حکم فقها اکثر آن حتی ملکیت بردار نیست و اولویت آن به احیا و حیازت است. اگر مدتی رها شود که موات شود عملا از ملکیت ساقط میشود. ما بابی به نام زمین داری در فقه نداریم چون اساسا زمین جز منابع است و برای امت مسلمان و امام، اسلام با این حکم یک تقابل جدی با فئودالیسم کرده، حالا زمین در مملک اسلامی ما که قانون اساسیش از فقه عبور کرده از منابع عمومی که هیچ از سرمایه و کالا شدگی هم عبور کرده و به جنس لوکس تبدیل شده است! 🔹ایران با این وسعت از زمین خالی که بر اساس آمار مرکز پژوهش ها حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد یک خانه هزینه زمین آن است سال انتظار خانه دار شدن در دهک های پایین به بیش از یک قرن رسیده است!( آمارها را ببینید) این روایات و ظرفیت فقهی و قانون اساسی و این حد از داشتن زمین آن وقت اجاره یک خانه بیش از نصف درآمد یک خانواده را شامل میشود! اگر کسی هم نداشته باشد باید یا به حاشیه نشینی تن بدهد یا از شهر خارج بشود! رسما روابط برده داری با دوگانه مستاجر-صابخونه در این وضعیت بازتولید شده، بنگاه ها هم عامل قیمت گذاری، این وسط انگار اصلا دولتی نیست! مسکن خریدن برای زوج های جوان که کلا به آرزوی محال در آمده، مجله راه درباره تجربه مسکن و زمین در ابتدای انقلاب را بخوانید. گاهی انسان خیال میکند این ها همه یک سریال است، یک سریال کمدی- تراژدی، اگر اندکی آینده نگری داشتیم در ساحت حکمرانی وقتی دیدیم ۵،۶ سال دولت قبل رسما پروژه مسکن سازی را متوقف کرده، وزیرش به صراحت میگوید:اصلا وظیفه دولت تامین مسکن نیست و بازار خودش مشخص میکند همان موقع باید قدمی بر میداشتیم. 🔸عادت کردیم بگذاریم این بدن زخم بردارد، عمیق بشود این بیمار نفسش به شماره که افتاد، به کما که رفت آن وقت بعد به هول و بلا بیفتیم شبیه مساله جمعیت! مسکن در لغت یعنی موجب سکینه و آرمش، این روزها اما بزرگترین عامل اضطراب و اظطرار مردم خصوصا زوج های جوان شده، انگار کلمات را بی معنا کردیم، در خبرها خواندم یک روزنامه نگار بخاطر افزایش قیمت خانه اش سکته کرده! مثلا خواستیم به مستاجرها کمک کنیم وام ۱۸ درصد به مردم میدهیم،قسط ۱۰۰ میلیون آن در ماه میشود۲،۵۰۰میلیون که ۹۰۰ هزار تومان آن فقط سود است مستاجر اگر داشت همینقدر را بجای سود به بانکها به صاحب خانه اجاره میداد. سال های قبل همین وام زیر ۱۰٪ بود همینقدر را هم دولت محترم در نظر نگرفتند! حق مسکن کارگران هم ۱۰۰ هزار تومان اضافه شده از ۴۵۰ به ۵۵۰! یکی از دوستان حرف درستی میزد اگر از مسئولین این خانه های سازمانی و مصادره شده را بگیریم آن وقت درد را بیشتر می فهمند آن وقت احتمالا جدی تر بفکر بیفتند. وضعیت اجاره نشینی و‌‌... نشان دهد تمام سیاست های ما در حوزه مسکن اشتباه بوده چون آماره اجاره نشین ها تصاعدی بالا رفته، قیمت مسکن این روزها رسما مردم را از پا در می آورد و این مساله دیگر هیچ ربطی به دشمن ندارد. کشوری با این حد از زمین خالی، این ظرفیت فقهی- قانونی و این همه نیروی کار این وضعیت مسکن، حقیقتا کلمه در توصیف این حد از ناکارآمدی وجود ندارد ✍ ۱: ترجمه اقتصادنا، ج۲، ص۸۸ مساله زمین ۲: مجله راه، شماره عدالت زمینی b2n.ir/q93454 ۳: پایش فقر مسکن b2n.ir/p01346 ۴: نامه امام درباره مسکن محرومین b2n.ir/t74908 ۵: درباره مسکن، شهید بهشتی b2n.ir/g57338 @m_amin_rezai
🔸یکی از شئون گرفتار کردن افراد به "امر شخصی" و فراموش کردن "امر جمعی" است. همه آنهایی که صرفا به دنبال موفقیت شخصی هستتد فرقی نمیکند مذهبی یا غیر مذهبی، تنها مساله شان این است مدرک، شغل شان و... تامین بشود فارغ از اینکه در جامعه چه میگذرد، افراد و مناسباتی که وجود دارد عادلانه است یا ظالمانه؟ همه این ها گرفتار سرمایه داری هستند. سرمایه داری انسان ها را با کاملا بیگانه میکند. آرمان خواهی جمعی در این رویکرد عملا بی معناست. شان و شرافت شما صرفا در موفقیت فردی شماست آن هم موفقیت اقتصادی! اگر دیروز قهرمان ها آزادیخواهان و عدالت خوان بودند سرمایه داری به ذهن ما اینگونه تحمیل میکند که قهرمان های جامعه و جهان ما پولدارهایی هستند مساله شان صرفا موفقیت شخصی شان است. کار شما در قبال این قهرمان های جعلی لایک کردن، حسرت خوردن و شبیه آنها شدن است. ✍ @m_amin_rezai 🔻مطالب مرتبط: ماهیت سرمایه داری جدید در نگاه شهید مطهری eitaa.com/m_amin_rezai/2379 سرمایه داری چه بلایی سرما در می آدرد eitaa.com/m_amin_rezai/2564 کلیپ کالاسازی eitaa.com/m_amin_rezai/2375 مقاله همه ما نئولیبرال هستیم eitaa.com/m_amin_rezai/2575 شریعتی هم گمان نمیکرد سرمایه داری اینگونه سر عقل بیاید! eitaa.com/m_amin_rezai/2661
🔻آقای رئیسی در جمع جهادی ها گفتند: به ، به آنهایی که از خارج برای ما نسخه می پیچند باید با احتیاط نگاه کرد. تمام حرف اخیر دلسوزان هم این بود که به نسخه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعتماد نکنید. پس چرا سیاست های اجرا شد و زندگی مردم اینقدر گران شد؟ ✍ @m_amin_rezai
‍ ‍ 🔹امروز بعد از چهار دهه حکمرانی به خوبی متوجه میشویم تاکید شریعتی در مبارزه با چقدر درست بوده، امروز که بخشی از علما و مسئولین مذهبی ما هستند که گرفتار تجمل گرایی و اشرافیت شده اند، حقوق های نجومی، حوزه های علمیه و موسسه هایی با ساختمان مجلل و نشستن در خانه های مصادره ای دلیل بر این امر است این بخش از سخنان را بهتر میتوان فهم کرد: 🔻[جبهه‌گیری حضرت امیر (ع) در اعراض از دنیا و مبارزه با دنیاگرایی، و نیز مبارزه با تجملات و اشرافیت و پول‌پرستی و… که ابوذر آن‌همه بر آن تکیه می‌کند، مربوط به زمان خلافت خلیفه سوم است یعنی زمانی که اصحاب تبدیل شده‌اند به یک طبقه جدید - همان چیزی که امروز خیلی خوب می فهمیم - طبقه جدیدی که از پول‌های بار آورده و بادآورده که به نام جهاد و زکات و فئ انفال و...زیر دست پای دولت و دولتی ها ریخته واز گردن کلفتی که بر اصحاب عرضه شده، برخوردار شده است.چنین گرایشی است که فریاد های علی را تنها گذاشته و دهانه‌ای حسین را نیز بی پاسخ گذاشته، برای اینکه مسلمان ها روی " بخور" و "بزن" و "بچاب" چهار اسبه می تاختند، آن هم تحت نام و توجیه دینی:"جهاد کریم، غنيمت بدست آوردیم و خداوند به ما برکت داد".] 📚کتاب جهت گیری طبقاتی اسلام ✍ @m_amin_rezai
🔻دکتر شریعتی: يك جريان پيوسته است. مبارزه به خاطر آزادي و عدالت مثل يك رودخانه در بستر زمان جريان دارد، ابراهيم است، موسي است،عيسي است،محمد ص است،علي ع و حسن ع و حسين ع است و همين طور تا آخرالزمان‌ـ كه اين نهضت پيروزي جهاني پيدا مي‌كند‌ـ ‌ادامه دارد. اعتقاد به اينكه اين منجي نهايي تاریخ بشر، دنباله ائمه شيعه و داوزدهمين امام است، به اين معني است كه آن انقلاب جهاني و پيروزي آخرين، دنباله و نتيجه يك نهضت بزرگ عدالتخواهي عليه ظلم در جهان است. و در طول زمان، نهضتي كه در يك دوره، نبوت رهبريش كرد و بعد از خاتميت، امامت و سپس در دوران طولاني غيبت...اعتقاد به انتظار، اعتقاد به اين است كه وعده خداوند در قرآن براي مسلمانان و همچنين ايده‌آل هر انسان ستمديده و آرزوي همه توده‌های محروم تحقق پيدا خواهد كرد و جامعه بي‌طبقه، بي‌ستم، بي‌ظلم، بي‌تزوير و جامعه‌ای كه در آن انسان، عدالت، قسط، و حقيقت براي هميشه حاكم خواهد بود، و هرگز بازيچه ستمكاران و فريبكاران نخواهد شد، عليرغم همه عاملان نيرومند مسلح فساد و ظلم پيروز مي‌شود. @m_amin_rezai
🔹شریعتی هم گمان نمیکرد سرمایه داری اینگونه سر عقل بیاید! 🔻در بازگشت بخوانید @m_amin_rezai