🔵درباره دهه هشتادیها
🔻من از ٨٧ تدریس میکنم. در مدارس طبقه متوسط تهران. آن موقع، دانش آموزانم، متولد ١٣٧٠ بودند. تابستان امسال به متولدین ٨٩ که الان پایه هفتم هستند درس دادم. ٢٠ سال را دیدم. نسل ٧٠ و ٨٠. مشاهداتم را از این نسل میگویم. لزوما درست نیست، صرفا مشاهده من است:
🔻مهمترین ویژگی این نسل "بی تفاوتی" است. حتی شجاعتش هم ناشی از بیتفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما میفهمیم. ناشی از "به حساب نیاوردن" است. زیست آزادانه جنسیاش هم لزوما در منطق "آزادی جنسی" نمیگنجد. ناشی از همان بیتفاوتی است.
🔻ویژگیهای دیگر این نسل به نظر من این پنج مورد است:
١-کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. (روایت را بلد است)
٢-مطالعه تئوریک ندارد ولی زبان بلد است.
٣-در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با همسالانش زیست میکند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمیشود چه رسد به نظارت.
به خاطر همین هم وقتی مشاهده پذیر میشود، حاکمیت را متعجب میکند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف میزند و مینویسد، زبانش را نمیفهمیم.
این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریمهای گیم است)
در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سالهای ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با همسالان است.
۴-احساساتی است که البته کاملا مطابق سن است و در سایر نسلها هم مشاهده میشود.
۵- نظام ارزشی همگون ندارد. مثلا پسرهایشان در مورد حجاب پارتنرهایشان تقیدی ندارند ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل من دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است.
🔻تقریبا همه اینها خاصیت تربیت این نسل با شبکههای اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیکتاک، لحظهای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق، غور نمیکند و بیتفاوت میگذرد. غواصی نمیکند. مثل یک قایق فقط عبور میکند.
🔻و یک چیز دیگر. برای این نسل بی تفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست چه رسد به بقیه چیزها. این نسل حتی "سلام فرمانده" را ریمیکس میکند و در پارتیاش میخواند و با آن میرقصد. من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال (نام این روزهای پاساژ)". نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترینهایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ١۴٠۴، با آنها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم میگویم! عجب کار سختی!
✍ مصطفی آرانی
twitter.com/mstfarani/status/1580165957972262914
🔻🔻
این یادداشت بسیار قابل تامل و از نظر من که بخشی از مواجهه ام با این نسل است تا حد زیادی بخصوص در مورد دهه هشتادی ها در کلان شهرها درست است! چند وقت پیش در جلسه ای در تحلیل این نسل گفتم: بی تفاوتی و به اصطلاح عامیانه بی رگ بودن ویژگی عجیب این نسل است! این ها نه به ما کار دارند و نه مقابل ما، در اغتشاشات اخیر هم نه مساله شان مسیح علینژاد بود نه جبهه انقلاب، آمده بودند وسط تا از فرصت استفاده کند برای تخلیه هیجان، تجربه واقعی از بازی های آنلاین، سر خوش بودن و...، حتی مشکلات اقتصادی که برای دهه هفتادی های معترض در اغتشاشات طرح بود برای این ها زیاد اولویت نبود نسلی که به سرعت در حال تهی شدن از معنی و عمق هستند، نسلی که آرمان شان بی آرمانی است! و این کار را بسیار بسیار سخت میکند.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
در فقه ما برای کار تراضی طرفین کفایت میکند. امام ره نماینده دولت را به عنوان ضلع سوم در تعیین حقوق کارگران انتخاب کردند تا موازنه به نفع طبقه کارگر در تعیین دستمزدها تغییر کند. متاسفانه در دولت های لیبرال نماینده دولت عموما در سمت کارفرما می ایستاد! در دولت دوازدهم علاوه بر اخراج کارگرها بخاطر خصوصی سازی ما شاهد کاهش عجبب حقوق رسمی کارگران بودیم. بعد از ده سال حقوق کارگران برای اولین بار همانطور که قانون گفته از نرخ تورم بالاتر بسته شد و ما شاهد افزایش۵۷٪ حقوق کارگران بودیم. رسانه های جریان سرمایه داری با تمام قدرت شانتاژ کردند، وزیر کار و تعاون قربانی همین شانتاژها شد. آنها پیش بینی کردند در تابستان شاهد اخراج گسترده کارگران باشیم حالا نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان www.amar.org.ir منتشر شده و بی پایه بودن آن ادعا مشخص شده و حتی نرخ بیکاری هفت دهم درصد کاهش و به ۸/۹ رسیده است! امروز برای اهل اندیشه مشخص شده به تمام آنچه جریان نئولیبرال در عرصه اقتصاد بدیهی میخوانند باید شک کرد و زیر سوال برد. راهبرد جریان سرمایه داری در ایران کسب رضایت یک اقلیت سرمایه دار و تولید نارضیاتی عمومی در بین توده مردم و ساخت یک ایران ضعیف است. این آن مساله مهمی است که باید حوزه علمیه در عرصه موضوع شناسی و مسئولین در عرصه سیاست گذاری ها مدنظر داشته باشند
🔻این کلیپ گفتگوی من با دکتر خاندوزی که از زاویه دیگر بود هم حالا دیدنی است
eitaa.com/m_amin_rezai/2455
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔴در مدح و مذمت امیدواری!
🔹 نااُمیدی و امید کاذب هر دو مانع اصلاح و عامل سکون است بعضی اولی را می بینند و دومی را نه! سالهاست رسانه های بیگانه یک جنگ تمام عیار را علیه ایران آغاز کردند. هدف ایجاد روایت انحرافی از صحنه و ایجاد نامیدی مطلق است. البته بخشی از تولید ناامیدی که خوراک رسانه های بیگانه هم میشود حاصل نبود عدالت و ناکارآمدی ساختاری است. در سمت دیگر ماجرا دیگر ما شاهد افراد و جمع هایی هستیم که چشم بر روی واقعیت ها و کم کاری ها بسته، دستگاه تولید توجیه راه انداختند و اگر کسی قدمی در جهت آسیب شناسی و اصلاح بردارد او را متهم و تضعیف می کنند! ما شاهد یک افراط و تفریط در صحنه هستیم. یک سیاه نمایی مطلق و ندیدن دستاوردها و یک خوشبینی عجیبِ کاذب و ندیدن واقعیت ها، هر دو رویکرد برای جامعه ما موجب ضرر و آفات جدی است. راه درست از میانه این دو مسیر انحرافی میگذارد. برای رسیدن به اعتدال با از هر دو رویکرد عبور کرد.
🔸برای رسیدن به یک دید واقعی و نگاه معتدل یادداشت ابتذال خوشبینی ( متن b2n.ir/q41193، نسخه صوتی b2n.ir/q43757 ) بخشی از کتاب «امیدواری بدون خوشبینی» نوشتهٔ تری ایگلتون را برای آنها به خوشبینی و امیدواری کاذب دچار شدند پیشنهاد میکنم تا متوجه بشوند بر خلاف آنچه فکر میکنند این رویکرد چگونه مانع حرکت و اصلاح اجتماعی میشود در سمت مقابل در حوزه امیدواری کتب و سخنرانی های متعدد از اساتید موجود است من سخنرانی مهارت امیدبانی eitaa.com/m_ghanbarian/3033 در نسبت امیدوار بودن و حفظ امید در رنج ها و تلاطم های زندگی فردی و اجتماعی از حاج آقای قنبریان را پیشنهاد میکنم. همه به ویژه جوان ها این روزها برای خود، برای ایران و برای آرمان ها نیاز داریم به یک امید واقعی که از دل چنین مطالبی میگذرد. این مطالب را بخوانیم و آن را زندگی کنیم.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مردم این حرفها را شنیدند و فراموش نمی کنند که قرار بود در رابطه با فضای مجازی چه صورت بگیرد و چی شد! ندیدن و نپذیرفتن تکثر در جامعه ایرانی موجب گسست بیشتر بین مردم و حاکمیت خواهد شد. تجربه نشان داده پروژه یکسان سازی بارها در ایران شکست خورده؛ وقتی در حد انتخاب پلتفرم تکثر و انتخاب مردم را در نظر نگیریم و برخوردها تحّکُمی شود، تمام تلاش ها به ضد خود مبدل خواهد شد.
🔻می گویید چرا اصلاح طلب ها با شعار آزادی و مردم رای می آورند و پیش بینی یک چوب خشک در مقابل روحانی ناکارآمد رای می آورد خلاف از آب در می آید؟ دقیقا بخاطر این نگاه بسته اصولگراهاست که نسبتی با آزادی و جمهوریت که از اصول انقلاب است ندارند و برخلاف نگاه متفکرین انقلاب چون شهید بهشتی و مطهری عمل می کنند. مساله اینجاست تا این حل نشود جبهه انقلاب همیشه ضربه خواهد خورد و به سمت اقلّیت شدن حرکت خواهیم کرد
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
#تدریس_فلسفه
کتاب بدایه الحکمه (علامه طباطبایی)
حجت الاسلام محمدامین رضایی
🕘ساعت ۶:۱۵ تا ۷ صبح
🔻درس به صورت مجازی برگزار میشود. لذا برادران و خواهران اعم از طلبه و دانشجو میتوانند در درس شرکت کنند.
🔻برای ثبت نام به این آیدی پیام دهید @R_m_am
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻اینجا برای من مقدس است نه بخاطر مدرسه بودن، که دلیلی مهمتر دارد. مردی که جز قهرمان ها و الگوهای زندگی من است روزگاری این مکان را بنا نهاده و هنوز نفس بهشتی آن عاشق در اینجا حس میشود. این روزها توفیق دارم در مدرسه دین و دانش، یادگار نفیس شهید بهشتی در قم در کنار ۳۶۰ نوجوان دهه هشتادی نفس بکشم. سر شلوغی ها و تمرکز بر درس هایم در حوزه مرا از این امر مهم جدا نکرد. ظهرها بین دو نماز برایشان نامه ۳۱ نهج البلاغه را میخوانم. نامه ای که امیرالمومنین ع برای تمام نوجوانان و جوانان عالم نوشته وامروز چراغ راه ماست.
🔻جمع بندی من این است آن خطری که نسل نو، #دهه_هشتادی_ها را تهدید میکند ودشمن هم روی آن دست گذاسته مساله هویت است. هویت زدایی زمینه بی تفاوتی، مسئولیت گریزی و آسیب پذیری را فراهم میکند. آشنایی این نسل با تراث، شخصیت ها و گفتگو میتواند تا حد زیادی پادزهر این امر باشد. یکی از کارهای ما حلقه مطالعاتی با محوریت کتاب شناخت اسلام شهید بهشتی است.
🔻امروز اما اتفاق بزرگی رقم خورد،شهید بهشتی قبل از انقلاب در این مکان دو دانش آموز را مقابل هم روی صندلی می گذاشته و مناظره ای ترتیب میداده، خودش هم ناظر ماجرا بوده تا بچه ها با گفتگو آشنا بشوند!امروز ما بعد از نیم قرن به تاسی از آن مرد منطق و گفتگو در این راستا قدمی برداشتیم. چند صندلی گذاشته شد، بچه ها در یک فضای صمیمی پیرامون مسائل اخیر گفتگو کردند. این شروعی بود برای یک راه بزرگ، خوشحالم که توفیق دارم جایی قدم نهادم که روزگاری بهشتی بزرگ آنجا را مایه امید و مرکز عالم می دانست.
شادی روح شهیدبهشتی صلوات
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🏳کد: #8817
❓مورد تقاضا: #تدریس می کنم
🚹🚺جنسیت شما:مرد
📖موضوع: #فلسفه
📔کتاب: #بدایه
‼️میزان تحصیلات: طلبه درس خارج، ارشد فلسفه
⏰ساعت بحث:۶:۱۵ صبح تا۷
🌍محل بحث:مجازی
🇮🇷شهر
🆔آیدی: @R_m_am
💰صلواتی یا هزینه: صلواتی
📝توضیحات:درس به صورت مجازی برگزار میشود. لذا برادران و خواهران( طلبه و دانشجو ) میتوانند در درس شرکت کنند.
@darsvabahs ⬅️ #درس_و_بحث
پیدا کردن همبحث،استاد،شاگرد💯 حلقه مطالعاتی♻️ مشاوره علمی✅ معرفی استاد🔅 تدریس صلواتی‼️ فراهم کردن زمینه تدریس شما‼️ مباحثه درس و بحث
http://eitaa.com/joinchat/619839488Ca6f556c815
🔻کانال بازگشت
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca