eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
590 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🇪🇭فلسطین؛ ای آرمان دوست داشتنی من❤️ @m_amin_rezai
♦️ 🔸با عبا از کنار ضریح حضرت امیر ع داشتم بیرون میومدم یه جوانی جلوم را گرفت گفت: سلام حاجی شما آقای رضایی هستی؟ گفتم بله چطور؟ گفت مطالب تون میخونم، من از لرستانم، کارگرم جاهای مختلف کشور، خواستم تشکر کنم ازتون، امثال ما خیلی درگیر کاریم وقت نمیکنیم مطالب علمی در این مسائل را تولید کنیم، ممنون که شما از ما می‌نویسید. بعد اشاره کرد به این یادداشت مهم eitaa.com/m_amin_rezai/3133 🔹نشستیم چند دقیقه ای گپ زدیم؛ گفتم من خودم کشاورزاده ام و رنج کشیده؛ مساله اینه طبقه محروم در جامعه ما در سطوح کارشناسی و رسانه ای نماینده کم داره( سرچ کنید مطالب میاد) اینه که غالبا سیاست گذاری ها به نفع جریان سرمایه دار ختم میشه؛ و هر روز یک اقلیتی پولدار میشند و اکثریتی فقیر! آن طرف یک اقلیتی اتاق بازرگانی دارند و ارتباط با رده های بالا حاکمیتی 🔸زمان حضرت امیر ع هم دعوا همین بود، ما اگر اومدیم اینجا زائر شدیم بخوایم کمک مون کنند بتونیم مثل خودشون کمی این موازنه را به نفع طبقه محروم جامعه به هم بزنیم. همه دعوا همین جاست. من اگه بتونم شبیه صدر و... از دروس فقه و طلبگی استفاده کنم برای تحقق عدالت، بهم زدن این موازنه به نفع فقرا؛ آن وقت درست عمل کردیم. 🔹به آن برادرم گفتم اینجا هم می نویسم اگر افتخار و توفیقی هم داشته باشم؛ نوشتن و صدای مردم محروم شدنه؛ خدا شاهده که من همین تشکر ساده امثال این برادرم را برای خودم بالاتر از مواهب دنیایی میدونم؛ دعا کنید تا آخر پای مستضعفین بمونیم. ✍ @m_amin_rezai
🔻به فتوای بسیاری از فقها من جمله امام ره "انفال"شامل معادن و...در زمان غیبت برای عموم مردم(شیعیان-مسلمانان) است. دولت(حاکمیت)صرفا متولی آن برای توزیع عادلانه است. عجیب است که چند شرکت که زیرساخت و مواد اولیه شان عموما جز انفال و از همه مردم است مواد تولیدی خود را در داخل کشور به مردم دلاری می فروشند! منابع ارزی هم در اختیار همین هاست. اینگونه عملا از چند جهت زندگی مردم را گران تر میکنند. یه عده رسما به جان و سفره مردم افتادند! ✍ 🔻رهبر انقلاب گفتند همه مجموعه ها در جهت مهار تورم فعال شوند؛ موسسات حوزوی و طلاب در حوزه میگویند چکاری از دست ما بر می آید؟ ظرفیت فقه را در همین مساله نسبت انفال، حقوق مردم با مواد اولیه پتروشیمی ها و معادن و مسائلی از این جنس را فعال کنید و با یک موضوع شناسی دقیق نظر اسلام در توزیع عادلانه منابع عمومی را در سطح گسترده تبیین کنید، در کوتاه مدت اتفاقات مبارکی به نفع مردم رقم خواهد خورد ان شاءالله. 🔻مطالعه بیشتر:مساله انفال و عدالت ( جلسه نهم تفسیر آیات اقتصادی) eitaa.com/m_amin_rezai/3239 @m_amin_rezai
🔻سفر عراق تمام شد و برگشتم ایران؛ پایان این سفر پر برکت ختم شد به امام رضاع؛ الحمدلله. در این مدت به مفهوم " زیارت" در مذهب شیعه فکر میکردم. همین یک مولفه در طول تاریخ چگونه به مذهب شیعه پویایی- حرکت و به زندگی شیعیان"معنا" داده است. زیارت یک نوع تجدید بیعت با راهبر مکتب، وحدت با هم مسلکان و معنادهی قلبی است. تلفیق بیعت اجتماعی، پیوند مکتبی و شوق قلبی تلفیق عجیبی است. ✍ @m_amin_rezai
♦️ [به بهانه مرگ مرحوم دکتر عماد افروغ] 🔸مرحوم دکتر عماد افروغ جز انقلابیونی بود که نه مسئولیت ها و نه نقدهایش هیچ کدام او را در ورطه جناحین سیاسی از یک طرف و محافظه کاری و یا براندازی از سمت دیگر نکشاند! پایگاه او تا آخر آرمان های ۵۷ بود. نقدهای صریح و عمیقش از این پایگاه بود. 🔹در روزگاری که اصولگرایان ولایت را به سلطنت و جمهوریت را در حد مقبولیت تقلیل دادند و آزادی در مدل حکمرانی شان جایی ندارد و از آن طرف اصلاح طلبان که امنیت و استقلال در مسلکشان کمررنگ بود و جمهوریت نیز بیشتر سیاسی تعبیر میشد و در کارنامه و عمل هر دو جناح سیاسی در نظر و عمل بسیار فاصله داشت با آنچه متفکرین انقلاب درباره اش سخن میگفتند و در مانیفست انقلاب یعنی نهج البلاغه وجود داشت مرحوم عماد افروغ مجموع آرمان ها را تکرار و بدون لکنت و صریح از حاکمیت مطالبه میکرد همین را در مرحوم علامه حکیمی و حاج حیدر رحیم پور هم می دیدیم. 🔸من این نوع نگاه را یا میدانم واقعش مرحوم افروغ جز آخرین افراد این نسل بود که با این باورها انقلاب کرده و امروز آن آرمان ها را تکرار میکرد در این چهار دهه بسیاری از انقلابیون سابق از آن شعارها دست کشیده و یا مبدل به مصلحت اندیشی شدند یا براندازی! به گمانم تقویت گفتمانی که مجموع آرمان های۵۷ را مطالبه میکند به عنوان راه حل امروز ایران است. 🔻هر چند اولیگارشی موجود و بوروکراسی پیچیده و انباشت ناکارآمدی و غلبه نگاه های امنیتی بر جمهوریتی کار را بسیار پیچیده و سخت کرده است؛ حتی سخت تر از قبل و اوایل انقلاب اما راه تقویت همین گفتمان است. 🔻راه عبور از وضع موجود تکثیر آدم های قوی از این گفتمان در نهادهای مختلف حاکمیتی و اجتماعی مثل دولت و مجلس، حوزه علمیه و... و در موضوعات مختلف مثل زنان، اقتصاد مردمی و... است. 🔹 وقایع ۱۴۰۱ نشان دهد مردم ایران با رادیکالیسم کور همراه نیستند. اپوزسیون خارجی هم نتوانسته افقی روشن را مطرح کند. سکولارهای عرف گرا در داخل نیز نه پایگاه درستی دارند نه حرف و شخصیت های بزرگی، عبور از اصولگرایان و اصلاح طلبان نیز واضح است. البته نیروهای معتدل همچنان به عنوان راه حل مطرح هستند. بحران دقیقا همین است جامعه ایرانی همه ایده ها را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته؛ میداند که براندازی نیز چاره کار نیست. 🔹 این وسط گفتمان سوم نیز مرزها، ایده های اجرایی و آدم هایش آنقدر قوی نیستند که کار را دست بگیرند. از جهات مختلف این گفتار لاغر و نحیف است. آدم های این گفتمان آنها که در داخل حکمرانی هستند در اقلیت و آنها که بیرون هستند فاقد صدای بلند و قدرت اجتماعی اند. بخشی از جوانان مشتاق این گفتمان غوره نخورده مویز شدند یا بروکراسی آنها را بلعید که این طیف را در دولت فعلی شاهدیم یا شروع نکرده ناامید و تمام شدند و به اصلاح به گاراژ زدند! 🔸کار سخت دقیقا همین جاست بالا آوردن گفتمان جدیدی که امثال اقای فروغ طالبش بودند قبل از سیر طبیعی موجب ناقص الخلقه شدن گفتمان میشود. دست روی دست گذاشتن و نظاره کردن نیز کار را خراب تر و فرصت و نیروها را بیشتر میسوزاند ما باید از جهات مختلف راهبردی-تکنیکی و‌‌‌...به تقویت گفتمان سوم فکر کنیم. راه همین است هر چند سخت و هرچند دور! ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دکتر صمصامی: دولت ادعای حذف رانت با حذف ارز ترجیحی را دارد ولی معیشت مردم بدتر شده است 🔸دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی): 🔹به نظرم تداوم سیاست ارز ترجیحی، موجب افزایش اندک قیمت کالاهای اساسی می‌شد ولی کارشناسانی که اطراف دولت هستند توصیه اشتباه کردند و دولت هم مسیر اشتباه را در حذف ارز 4200 تومانی طی کرد! 🔹 از مردم بپرسید وضعیت معیشتشان هنگام اختصاص ارز 4200 تومانی بهتر بود یا الان؟ 🔹کارشناسان دولتی می‌گویند رانت را حذف کردیم، این چه حذف رانتی است که معیشت مردم بدتر شده است؟ ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @JahanaraOfoghtv
نظریه استخلاف ج2.mp3
11.85M
🔻درس‌گفتار کلان روایتی از نظریه بنیادی شهید صدر -توضیح تکوینی و بسیط بودن خلافت انسان -پنج احتمال درباره خلافت انسان( رجوع به تفسیر تسنیم b2n.ir/a93774 ) -رد احتمالات چهارگانه به صورت تفصیلی -دلایل قول خلاف نوعیه انسان( اعم از مومن- غیرمومن/زن و مرد)به صورت تشکیلی -احتمالات آیت الله اعرافی درباره آیه ۳۰ سوره بقره (رجوع به b2n.ir/t10632 ) -روش شناسی شهیدصدر در استخراج نظریه 🔸تفصیل بحث را در صوت گوش دهید 🎙 @m_amin_rezai
♦️رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: این چهار چیز لازم هست:دین، خرد، علم، عزم. ، ، و ، عزمی؛ عزم راسخ، اراده‌ی راسخ اینها را باید در خودتان قوی کنید هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. @m_amin_rezai
📚 🔹پرتاکیدترین نکته رهبرانقلاب در دیدار با دانشجویان قوی کردن بنیه فکری بواسطه مطالعه کتاب و... بود. از شروع فعالیتم در محیط های دانشجویی یکی از محوری ترین کارها تشکیل حلقه مطالعاتی بوده؛ در ایام کرونا به صورت مستمر ادامه پیدا کرد. کتابهای زیادی را با رفقا جمع خوانی کردیم. یکی از غم هایی که این چند ماهه در وجودم شکل گرفته این است که خیلی از بچه ها رسما و تلویحا این را میگویند که دیگر مطالعه و کتابخوانی هم فایده ای ندارد! چیزی عوض نمیشه و... این یک واقعیت تلخ است که با آن مواجهیم! 🔸حرف من به این دوستان این است بخش جدی از مشکلات امروز ما بخاطر مدیرانی است که با اندیشه نسبتی ندارند و با رانت و تملق بالا آمدند. اگر اندیشه را کنار گذاشتید فقط وضع بدتر میشود و این رویه پررنگ تر! آدم های بزرگ و اثرگذار در نسبت میدان و گفتمان خلق میشوند. آنها که از طرفی دستی در اندیشه و مسائل معرفتی دارند و از طرفی دیگر در موضوعات مختلف تخصصی ورود میکنند و مساله ها را حل میکنند. ما هیچ زمان از کتاب بی نیاز نیستیم. آدمهای سطحی خود و جامعه را به پرتگاه میبرند. 🔹بخشی از این شکنندگی، گریز از مسئولیت پذیری، ناامیدی و...ناشی از فقدان مطالعات بنیادین است. تغییر و تحول نیر منوط به همین امر است. آدمهای سطحی یا به ورطه رادیکالیسم می افتند یا روزمرگی محض؛ اشتباه راهبردی جنبش دانشجویی این است که موقعیت های موقت عمق فکری را از او بگیرد و او را تبدیل به یک نیروی سطحی کند که با هر بادی تغییر مسیر میدهد و شروع نشده به پایان میرسد! امیدوارم جنبش دانشجویی به شهید دیالمه تاسی کنند و دوباره شاهد در تشکل های دانشجویی باشیم. ✍ @m_amin_rezai
📚رهبرانقلاب در دیدار بادانشجویان برای ایجاد بنیه فکری در کنار سایر متفکرین کتب را هم پیشنهاد دادند. شهید بهشتی برخلاف بسیاری از بزرگان است نه صرفا تحقیق؛ او در بین گفتمان و میدان در حرکت بود.همین مساله موجب اثر گذاری جدی او در تدوین قانون اساسی شد.کاش امسال از مظلومیتش بکاهیم. ✍ @m_amin_rezai
🔻این موضوع را به بگذارید؛ نه کار سختی است،نه موضوعی است که بگوییم رسانه های دشمن با پروپاگاندا نظر مردم را جهت دهی میکنند؛ یک مشکل فراگیر و خواسته ملی است؛ کشورهایی هم تجربه همه پرسی در این جنس مساله ها را داشتند. @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#رفع_انحصار #واردات_خودرو 🔻این موضوع را به #رفراندوم بگذارید؛ نه کار سختی است،نه موضوعی است که بگویی
🔸رهبرانقلاب: همین است که یک عدّه‌ای را به عنوان نماینده‌ی مجلس انتخاب میکنند. 🔻مساله را مجلس(اراده مردم) رای داده؛از سد شورای نگهبان گذشته،مجمع تشخیص وتو کرده! امروز حتی هم نباشد با وجود شوراهای مختلف انتصابی در عرصه سیاست گذاری حرف مردم از مسیرهای اصلی هم جلو نمیرود! ✍ @m_amin_rezai
🔸در اسلام اصالت با"کار" هست نه "سرمایه" و کار محلل سرمایه است لذا بعضی اقدام ها مثل سفته بازی، خلق پول های بدون پشتوانه و.. که بر او اسم کار صدق نکند اساسا موجب تحقق ملکیت نمیشود تا حق تصرف و مصرف ایجاد کند؛ واضح است اعمال بعدی مثل خرید و فروش و‌‌‌... با آن مال اساسا باطل است. در دنیای مدرن این مساله خیلی جدی است و موجب سلب "طهارت اقتصادی" در زندگی میشود 📚برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به ص۱۰۸ اسلام راهبر زندگی شهید صدر 🔻در ایام عید( فصل شخم زدن زمین هاست) در روستای پدری ما شما مرجع تقلید یا رئیس جمهور هم باشی باید بیل و تیلیر را دست بگیری؛ و انتخابات و از این سوسول بازی هم نداریم؛ دیکتاتوری محض حاکمه نهایتش در مدل بیل بتونی انتخاب داشته باشی؛ اینجا تمرین خوبیه برای هضم نظریه اصالت کار به صورت عملی:)) ✍ @m_amin_rezai
طهارت اقتصادی.m4a
29.14M
🔸مساله عاقبت بخیری و طهارت اقتصادی 📅شب عیدفطر، رمضان۱۴۴۴، خراسان جنوبی، روستا -ماهیت دنیا؛ سفر بدون مشخص بودن مقصد! -مرگ‌؛مهم ترین عامل معنی بخش زندگی -خلق الموت و الحیاه؛ مرگ از جنس حیات است لذا خلق کردنی است -عاقبت بخیری یعنی معدل کل زندگی و لحظه آخر عمر -تیپ بندی افراد در مورد عاقبت بخیری نکته مهم درباره"من جا بالحسنه فله عشر امثالها" -اهمیت عاقبت بخیری در قران و روایات -طهارت اقتصادی؛ یکی از عوامل مهم عاقبت بخیری حرام بودن در اقتصادیات عدیل نجس بودن در عبادیات است -تفسیر آیه ۹۰ مائده؛ شراب( مساله غذایی) انصاب( مساله اعتقادی) و میسر،قمار( مساله اقتصادی) هر سه عمل شیطانی و مانع طهارت در زندگی است دو ساحت طهارت اقتصادی ۱: واردات زندگی ( غبی نبودن زمین قبل از کشاورزی و غرری، ربوی بودن تجارت و...) ۲: صادرات زندگی مثل زکات و خمس و... -توضیح قوام بخشی مال و معنای دقیق فقر -عوامل طهارت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه ۱: کنز نشدن ۲: در اختیار یک اقلیت نبودن(دوله بین الاغنیا) مساله بانکهای خصوصی؛ انفال ۳: اصاله کار در سود عبادت که عامل عاقبت بخیری،۹/۱۰ آن طلب روزی حلال( طهارت اقتصادی) است عدم طهارت اقتصادی و عاقبت بشر شدن خیلی ها در حادثه کربلا ✍ 🔻متن جلسه @m_amin_rezai
🔻از متوسلیان وحسین علم الهدی که بسیجی بودن را ترویج و تحقق آرمانهای نهج البلاغه میدانست و خونش در این راه ریخته شد به این سانتیمانتالیسم رسیدن مسیری طی کردیم. این توئیت را نباید تعمیم به کل داد،اما قطعا استثنا هم نیست.سیاسیون از این جنس بسیجی بسیار لذت میبرند و این بزرگترین خطر است ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔸رهبرانقلاب: #حرف_مردم همین است که یک عدّه‌ای را به عنوان نماینده‌ی مجلس انتخاب میکنند. 🔻مساله #وارد
🔻خواستم یادداشتی مفصل بنویسم سعی کردم در یک توییت فشرده مغز و اصل حرف را بگویم 🔸ردصلاحیت های غیرموجه مثل انتخابات ۱۴۰۰ ،تضعیف مجلس وشوراهای جمهوریتی(شهری-روستایی) بواسطه شوراهای انتصابی، ۳۴سال عدم استفاده از ظرفیت اصل۵۹ پیرامون و اصل۲۹درباره حق اعتراض و...اینها نشانه و برگزاری انتخاباتهای متعدد نشانه است؛هر دو را باید دید. @m_amin_rezai
🔻ذیل این توییت eitaa.com/m_amin_rezai/3329 در اینستاگرام سوالاتی طرح شده بود؛ جوابیه ای نوشتم اینجا هم میگذارم بنظرم مبتلا به و قابل تامل است @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔻ذیل این توییت eitaa.com/m_amin_rezai/3329 در اینستاگرام سوالاتی طرح شده بود؛ جوابیه ای نوشتم اینجا
درباره این توییت و این سوال https://eitaa.com/m_amin_rezai/3330 🔻الان افراد زیادی از اقتصاددان ها من جمله استخون خورد کرده ای مثل دکتر درخشان به ایده بانک خصوصی منتقدند و راهکار اصلاحی دارند همه دیدیم در این سالها خلق پول بی رویه، زیان انباشه، دادن تسهیلات به خود افراد نمونه اش بانک آینده ۸۰٪ تسهیلاتش را به اعصای خودش داد و... کار را بهجایی رسونده که بسیاری این ایده را موجب تبعیض تولید تورم و... بدانند اتفاقا یکی از متقدین رهبرانقلاب هستند خب بانک خصوصی کجا تایید شد؟ ذیل سیاست اصل ۴۴ سال۸۶ که بعد از بررسی های کارشناسی رهبری امضا کردند الان اگر کسی این ایده را نقد کنه مخالف رهبری است خود رهبری هم لابد مخالف خودشونند 😊 🔻 برادر عزیز مشکل جناب عالی و تا جایی که قبلا دیدم اخوی شما اینه که تلاش دارید هر طور شده یه چیزی پیدا کنید تا افراد را ضد ولایت کنید و بعد از دایره انقلاب خارج کنید. توی دوره طرح ولایت ظاهرا یاد دادن که ولایت را به نمایندگانش که تولیت دارند میشه تسری دادو حتی به نظرات کارشانی هم! فکر میکنید اگر اینجوری فکر کنید خیلی ولایت مدارید! الان اگر کسی تکثیر شوراها که خلاف قانون اساسی که فقط مجلس به عنوان نماد جمهوریت حق تقنین داره را آسیب شناسی کنه وبگه موجب تضعیف جمهوریت میشه یا ایده بانک خصوصی را نقد کنه یا ساسبتهای جمعیتی چنانکه بعضی بزرگان دهه۷۰ میگفتند و بعدا مشخص شد درست بود، اگر کسی اینجا چیزی بگه این دیگه شد ضدولایت! 🔻می بینید اگر کسی کمی دقیق بشه در نظرات تون چقدر تقریر شما از ولایت مداری سخیفه و خدا شاهده چقدر همین نگاه ها مانع اصلاح شده، هر کارشناسی نظری خواسته بده یا یک جوانی در استانی خواسته از نماینده رهبری نقدی کنه با همین تقریر تسری ولایت به افراد، نظرات کارشناسی و... با برچسب زدن مانع اصلاح ساختارها شدید، یکی از زمینه های مشکلات ما همین نگاه غلط و غیر اسلامی امثال جناب عالی است که مانع اصلاح و موجب بدینی بسیاری از جوان ها و در نهایت "اقلیت شده است.جبهه انقلاب میشید.خدا انقلاب و ایران و آرمان ها را از دست این کج فهمی ها نجات بده ✍ @m_amin_rezai
🔸"حرام در اقتصادیات" عدیل "نجس در عبادیات" است. اگر در جامعه ای "سرمایه" بجای "کار" سود خلق کرد و آن سرمایه نیز به صورت "کَنز" یا "دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ" در اختیار یک اقلیَت باشد آن جامعه را از دست خواهد داد و به نجاسات مختلفه مبتلا خواهد شد! توضیح بیشتر: 🔻سخنرانی مساله عاقبت بخیری و طهارت اقتصادی eitaa.com/m_amin_rezai/3326 🔻قران؛ اقتصاد و طاهر بودن(تفسیر آیات اقتصادی) eitaa.com/m_amin_rezai/3215 @m_amin_rezai
🔻دکترغنی نژاد اقتصاددان لیبرال را متاثر از چپهای کمونیست نامید!بند۲ اصل۴۳و اقتصاد تعاونی( مردمی)در اصل۴۴پیشنهاد شهیدبهشتی بود. (لیبرالهایی چون نیلی وغنی نژاد)در میدان عمل مانع تحقق این اصول شدند. در رسانه هم اینگونه او را ترورشخصیتی میکنند!حقیقتا بهشتی مظلوم است.ما چه کردیم؟ ✍ 🔻تاریچه مکتب نیاوران در ایران journals.ut.ac.ir/article_57039.html @m_amin_rezai
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت. قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد. غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست. لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است. لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند! لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند. لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند. لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی می‌خواند! لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست. لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست. لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید. لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد. لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است. لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم! سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم. این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود. از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش. از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض. از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند. مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi