مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت.
قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد.
غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست.
لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است.
لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند!
لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند.
لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند.
لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی میخواند!
لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست.
لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست.
لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید.
لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد.
لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است.
لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم!
سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم.
این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود.
از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش.
از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض.
از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند.
مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔻در مناظره پرفسور درخشان ودکترغنی نژاد اگر مجری در حوزه اقتصاد سیاسی مسلط بودو ۱۰سوال عمیق طرح کرده بود گفتگو بهتر شکل میگرفت.کلیت بحث یک نکته خیلی مهم داشت.حرف اقتصادخوانده های لیبرال(شاگردان آقای نیلی)که اصرار دارند نقش مکتب رانفی و اقتصاد را مثل ریاضی #علم_بی_جهت معرفی کنند چقدر حرف بی مبنایی است
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
نقطه آغاز مبارزه فرهنگی میان اقتصاد لیبرال و اقتصاد اسلامی
بالاخره صداوسیما پس از ۳۳ سال، از لاک تغافل نسبت به کودتای اقتصادی تکنوکراتها درآمد و مجال داد تا مبارزه فکری و فرهنگی میان سردمداران اقتصاد وارداتی رایج در کشور با چهرههای مهجور و مظلوم منادی اقتصاد انقلابی، علنی شود و در مقابل چشم مردم قرار بگیرد.
این شروع جانانه را به فال نیک میگیریم و از مدیران عدالتخواه صداوسیما میخواهیم با همین دست فرمان ادامه دهند تا بالاخره معلوم شود زیربنا و روبنای نسخههای اقتصادی فلجکننده انقلاب اسلامی چه بوده است.
@dr_izadkhah
⭕️ بهشتی؛ همچنان مظلوم...
🔹ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای #غیردولتی_کردن_اقتصاد تکیه کنیم و #خط_جمهوری_اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است.
🔸به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و #دخالت_مستقیم روزبه روز #باید_کمتر_شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای #سلطه_اقتصادی یعنی #سرمایه_داری یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ...
🔹حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن میتوانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت #سرمایه_داری_شوم هم کشانده نشویم ...
📚 #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
🎬@Mostazafin_TV
#زندگی_نوشت
بسم الله ش را با یکی از دوستان در نجف گفتیم؛ روبروی ضریح حقیقت علم و معرفت حضرت امیرالمومنین ع شاید باید بجای خرده کتابها زودتر این کتابهای اصلی را شروع میکردم کمی دیر اما امسال مطالعه جدی ابرپروژهای علمی را آغاز میکنم. کتابهایی که در حوزه خودشان یک معجزه به حساب می آیند. شروعش با این سه کتاب است. یک دوره مباحثه و روخوانی سریع حدیث خوانی با کتاب #وسائل_الشیعه، مطالعه و جمع خوانی #تفسیر_المیزان و مطالعه و آموختن #اسفار_اربعه؛ اینجا نوشتم چون احتمالا بستر مجازی برای مطالعه-مباحثه جمعی هم فراهم شود خصوصا المیزان؛ اگر شد پوسترش را اینجا میگذارم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تصمیم سازی علیه محرومین!
🔻این مهم ترین اعتراف تاریخی است که مشخص میکند چطور طرفداران سرمایه داری با تبلیغات و هیاهو ذهن سیاست مداران را علیه محرومان به انحراف کشاندند. آن همه هیاهو که افزایش ۵۷٪ #حقوق_کارگران در ۱۴۰۱ موجب تورم افسار گسیخته و تعدیل کارگرها و معظلات امنیتی میشود آخر کار کلا ۳.۳ در تورم اثر گذاشته! براساس گزارش وزارت کار نه تنها تعدیل کارگران رقم نخورد که افزایش اشتغال هم داشتیم!
🔻کاش این درس عبرتی شود برای آقای رییسی و..؛ آن روز بخاطر همین تصمیم و.. وزیر کار و تعاون کنار گذاشته شد، طوری القا شد که آثار حذف ارز ترجیحی برچند کالای محدود است و بعد هم آثار گرانی را به این تصمیم افزایش۵۷٪ حواله کردند حالا مشخص شده همه آن هیاهواها دروغ محض بوده؛ گرانی اصلی برای مسائل ارزی بوده است
🔻 تحت تاثیر همین هیاهوها امسال افزایش حقوق کارگران را ۲۷٪ گذاشتند که خلاف قانون کار بود و حداقل باید به اندازه تورم گذاشته میشد.در میانه سال آثار اجتماعی این تصمیم غلط را خواهیم دید. می بینید چگونه جریان سرمایه داری علیه طبقه محروم #تصمیم_سازی می کند و خیلی ها نادانسته فریب میخورند و همراه میشوند.
🔻نفوذ یعنی همین؛ نیاز نیست خیلی مساله را امنیتی معنا کنیم؛ اینکه بتوانی طوری صحنه را ترسیم کنی که سیاست گذاری رسمی موجب فقیر سازی بخش زیادی از مردم شود این یعنی نفوذ در لایه های موئثر حکمرانی!
✍ #محمدامین_رضایی
🔻مطلب مرتبط: راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری
eitaa.com/m_amin_rezai/3133
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
1⃣: یک طلبه متاهل سطح سه و درس خارج (دکتری) شهریه اش حداکثر دو میلیون است. طلبه متاهل سطح یک و دو ک
🔺درباره چالش های روحانیت پیرامون مسائل معیشتی و اجتماعی که این روزها مطرح هست قبلا اینجا نوشتم
🔻انفال در اختیار وزارت نفت،صمت و..است. تمام بودجه این مملکت در سازمان برنامه و بودجه تقسیم میشود. متهم ردیف اول و فحش و چاقویش برای طلبه هایی است که بیش از ۸۰٪زیر خط فقر هستند! مصداق بارز آش نخورده و دهن سوخته! طلاب جوان به سمت یک #آسیب_شناسی جدی در "نسبت حکمرانی و روحانیت"خواهند رفت.
✍ #محمدامین_رضایی
🔻یادداشتی در این مورد
eitaa.com/m_amin_rezai/2189
🔻توییت یک سال پیش
eitaa.com/m_amin_rezai/2257
@m_amin_rezai
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️رهبر انقلاب در دیدار کارگران: باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با #کار ارتباط مستقیم داشته باشد
🔸درباره مساله کار بخوانید
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3133
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3171
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3126
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2461
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3126
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2987
@m_amin_rezai
💠جوان مسلمان عدالت خواه
🔷 دومین جلسه از «سلسله جلسات هفتگی جوانان عدالت خواه استان قم»
🔸با موضوع بازگشت به قانون اساسی
🔹با ارائه حجتالاسلام محمدامین رضایی و علی منتظرالمهدی
و دیگر ادوار عدالت خواه
🔸زمان : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت۱۷:۳۰ تا نماز مغرب
🔹مکان : قم . میدان روح الله. حسینیه هنر
📍ورود برای عموم دانشجویان آزاد است .
📌جهت ثبت نام و حضور در جلسات به @edalatkhah_admin_kh پیام دهید .
🔻به ما بپیوندید🔻
https://eitaa.com/javan_m_edalatkhah
♦️در اسلام اصالت با کار است!
🔹در فقه نوعی عقد معامله داریم به نام "شرکت وجوه" تعاریف مختلفی(۱) گفته شده اما حد وسط همه تعاریف این است که شخصی صرفا بواسطه آبرو و اعتبار اجتماعی بدون انجام کار یا گذاشتن سرمایه و شراکت در سود و ضرر بخشی از سود معامله سهم او شود. فقها این معامله را باطل و درآمد حاصل از آن را حرام میدانند.
🔸همچنین در احادیث از معامله "تلقی رکبان" نهی شده؛ مشهور حکم به کراهت و بعضی حکم به حرمت داد(۲) در این معامله که نوعی دلال بازی است افراد قبل از اینکه تجار و صاحبان اجناس وارد شهر شوند به استقبال می آمدند و اجناس را سریع میخریدند و به قیمت بیشتر داخل شهر میفروختند! در این مساله سهم عمده کار توسط کشاورز و تاجر انجام شده بود اما سود از آن فرد واسطه میشد.
🔹در حوزه اقتصاد اسلامی بین متفکرین مسلمان بحثی جدی وجود دارد در نسبت کار و سرمایه،در جایی که روی منابع اولیه(نه کالای تولیدی)مثل زمین و معدن و...کار انجام شود در این صورت ارزش افزوده(سود) برای کیست کارگر یا صاحب سرمایه؟ در اینجا اختلاف نظر وجود دارد بعضی مثل شهیدمطهری و آیت الله سبحانی سود را برای سرمایه و کار هر دو میدانند بعضی چون شهیدصدر و شهید بهشتی سود را صرفا برای کارگر به عنوان تولیدکننده می دانند.بر اساس نظر دوم(۳)در این حالت ارزش افزوده برای کارگر هست و ابزار کار و...باید کارگر اجاره اش را به صاحب ابزار بدهد نه بالعکس آنگونه که در نظام اقتصادی کاپیتالیسم رقم میخورد. در این حالت هم حد مشترک هر دو نظر این است که در نسبت کارگر و سرمایه کارگر از سود نهایی شریک است چون کار اصالت دارد و در ردیف ابزار به حساب نمی آید و کارگر نیز صرفا اجیر نیست دقیقا بر خلاف تلقی رایج امروز جامعه که در حال رقم خوردن است.
🔸بیش از این مویدات دیگر نیز میشود اضافه کرد که حاصل همه آن این حرف بنیادین است که بر خلاف مکتب سرمایه داری در اسلام کار واحد اول ملکیت و محلل سرمایه است. همانگونه که شهیدصدر بعد از تجمیع موارد مختلف خروجی اجتهاد و نظریه پردازی ش را اینگونه بیان میکند:" اجرت مشروع در نظریه اسلامی بر پایه کار استوار است."(۴) مرحوم حائری شیرازی در جزوه" در اسلام پول نباید کار کند" و امام موسی صدر در کتاب "رهایت های اقتصادی" به مساله اصالت کار در اسلام به تفصیل پرداخته اند.
🔹 رهبر انقلاب امروز در جمع کارگران کوتاه به این مساله بنیادین اشاره کردند: "از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پولها و ثروتهای بادآورده، واسطهگری، سوداگری، دلالبازی، رشوه، ویژهخواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است."(۵)
🔻امروز در جامعه ما بخش قابل توجهی از عقب ماندگی در عدالت و فاصله طبقاتی ناشی از غفلت درباره این نظریه بنیادین و سیاست گذاری مبتی بر آن است. "نظریه اصالت کار" علاوه بر تحق عدالت اقتصادی و رفع تبعیض؛ زمینه پویایی و حرکت که لازمه پیشرفت و تولید است را در جامعه فراهم میکند.
✍ #محمدامین_رضایی
۱:تحريرالوسيلة، امام خمینی ره ،ج۱،ص۶۲۴؛ جواهر الکلام ج۲۶، ص۲۹۸
۲: جواهرالکلام،ج۲۲ص ۴۷۰
۳،۴:شهید صدر، کتاب بارقه ها،ص۱۵۶
۵: سخنزانی در جمع کارگران۹/۲/۱۴۰۲ eitaa.com/m_amin_rezai/3347
@m_amin_rezai