eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
545 ویدیو
63 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مواجهه جدی تمدنی ما با غرب را باید در چنین مساله هایی یافت. نه در یک سری امور انتزاعی بی ارتباط با مساله های انسان و جامعه امروز، "کالایی سازی" هدف نئولیبرالیسم در ساحت فرهنگی و اقتصادی جامعه ماست. به هر اندازه که ما مقاومت کردیم و اجازه کالا نشدن ارزش ها و خدمات عمومی را ندادیم به همان اندازه مواجهه جدی با مکتبی داشتیم که بجای "بازار در جامعه" به دنبال "بازی کردن جامعه" است. 🔹 اگر آموزش، بهداشت و بعضی مسائل فرهنگی را بازاری کردیم این بازی ادامه اش دست ما نیست، نئولیبرالیسم تمام ارزش ها و ساحت ها را "کالا" خواهد کرد. و این شروع یک سقوط تمام عیار است. بخشی از غرب زدگی اینجا معنا پیدا میکند و بعضی از حزب اللهی ها که پروژه شان تقابل با غرب است به اینجا که میرسد دچار غرب زدگی شده اند بی آنکه بدانند. 🔻همه ما نئولیبرال هستیم را اینجا بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/2375 @m_amin_rezai
🔹شهید مطهری ره: 🔻 در باب سرمایه داری و سوسیالیسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام این مطلب به ترتیب ذیل باید بحث شود: سرمایه داری در دنیای امروز یك پدیده نو و بی سابقه ای است كه دو سه قرن از عمر آن بیشتر نمی گذرد، و یك پدیده اقتصادی و اجتماعی نوی است كه محصول پیشرفت و ترقی تكنیك جدید است؛ از این رو مستقلاً به عنوان یك مسئله مستحدث باید از آن بحث شود. فقهای عصر از مسائل بانك و بیمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بیش بحثهایی كرده و می كنند ولی توجه ندارند كه رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است 🔻زیرا ابتدائاً چنین تصور می رود كه سرمایه داری یك موضوع كهنه و قدیمی است كه شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلاّت، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اینها سرمایه داری است كه در اسلام برای آنها احكام و مقرراتی تعیین شده است، اما اینكه مقدار سرمایه كمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد. ولی حقیقت مطلب این طور نیست؛ سرمایه داری جدید یك پدیده جداگانه و مستقل و بی سابقه ای است و جداگانه و مستقلاً باید درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنیای جدید سرمایه داری با تجارت ساده قدیم از لحاظ ماهیت ممكن است متفاوت باشد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص۴۸۰ 🔻عکس نوشته eitaa.com/m_amin_rezai/3023 @m_amin_rezai
از حادثه لرزند به خود قصر نشینان ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم صائب تبریزی @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این حرف ساده و این خاطره جالب جواد عزتی بنظرم برای ما حامل درس بزرگی است. برای ما که اهل علم و درس و بحثیم. پروژه های مختلف، کلاس ها و سخنرانی های متعدد انقدر ما را سرشلوغ کرده که حتی وقت نفس کشیدن را هم از ما میگیرد! بنظرم در گرماگرم کار گاهی باید استپ کرد و همه چیز را معلق کرد. همه چیز را به تعطیل کرد یا لااقل به حداقل رساند، در این لحظه باید سر را به عقب برگردانیم و نگاه کنیم که دقیقا چه می کنیم؟ کجا را نشانه گرفته ایم؟ دیوارمان راست بالا میرود؟ اصلا توی زمین بازی هستیم یا کلا خارج شدیم و خبر نداری؟! گاهی برای درست حرکت کردن اندکی توقف، چند روز یا هفته استراحت از اصل آن حرکت مهم تر است. کمی بایستیم، نقشه را چک کنیم، کیفیت و کمیت ها را بررسی کنیم، عایدی ها را بسنجیم، راه طی شده انالیز کنیم، افق پیش رو را بررسی کنیم و دوباره با جان و دل حرکت کنیم، بنظرم این همان فوت کوزه گری به مقصد رسیدن است. ✍ @m_amin_rezai
🔻انقلاب ها چه زمانی می میرند؟ ✍حسن رحیم پور ازغدی @m_amin_rezai
✅ انقلاب ها چه وقت می میرند؟ 🔻درست در آن لحظه ای که بعضی از انسان های آرمانی پیشین، که به نام انقلاب در جامعه مطرح شده اند از فرط خوردن گوشت انقلاب، نقرس بگیرند و حاضر بشوند اهداف انقلابی دو سه دهه قبل را در ملاءعام به سخره بگیرند و خود بخندند و دیگران را در آن خصوص بخندانند. همه اصول را زیر پا بگذارند تا به قدرت برسند. آنجا دیگر انقلاب به پایان رسیده است حتی اگر شناسنامه اش را رسما باطل نکرده باشند. 🔻در این دوره از تاریخ انقلاب هاست که اگر مردان وفادار آن انقلاب و چریک های عقیدتی تاریخ به داد آن انقلاب برسند، دوباره خون تازه در رگ هایش جاری می شود و گرنه برای همیشه به گورستان خواهد رفت. انقلاب ها خیلی پر سر و صدا شروع می شوند اما بی سر و صدا به پایان می رسند. 🔻 یعنی وقتی انقلاب شروع می شود همه می فهمند اما وقتی می میرد کم تر کسی می فهمد. این وقتی است که در درون حاکمیت انقلاب شعارهای خود انقلاب یعنی حکومت دینی به مسخره گرفته شود و به آن عمل نشود. وظیفه انسان های صالح در چنین شرایطی این است که اگر می توانند نگذارند انقلاب خاتمه پیدا کند و اگر نمی توانند حداقل نگذارند انقلاب بی سر و صدا بمیرد. یعنی باطل ها را بکوبند تا همه چیز در سکوت خاتمه پیدا نکند ✍ حسن رحیم پور ازغدی @m_amin_rezai
👥 انتظام نهادهای خانوده و حکومت در شریعت 🔹 هردو نهاد مبتنی بر ولایت است. در خانواده ولایت أب و جد و در حکومت ولایت امام یا نائب الغیبه. • ولایت در هرجا یعنی رعایت مصلحت متعلقین. در خانواده رعایت مصلحت اعضا توسط پدر و شوهر؛ در جامعه، مصلحت مردم • ترتیب اولیاء از مسلمات فقه است یعنی ولایت پدر و وصی در خانواده مقدم بر ولایت حاکم است. اگر اینها نبودند یا شرایط ولایت را از دست دادند در مواردی نوبت به حاکم می رسد که مصلحت اهل خانه را تدارک کند. 🔹 در مواجهه با معضلات مدرن مثل کودک آزاری، کودک همسری، فرار دختران و... دو رویکرد برای تصحیح رخ می نمایاند: ۱. رویکرد مبتنی بر انتظام یاد شده: در این رویکرد با لحاظ ولایت خانواده و ترتیب اولیاء سراغ حل معضل می رویم. در واقع ارتقاء فرهنگی واحد خانواده وجه همت است. ۲. در رویکرد دوم: لویاتان و دولت متمرکز و مقتدر جای ولایت خانواده را خود می گیرد و با قانون گذاریِ یکنواخت و ضمانت های اجرایی اش سراغ حل معضل می رود؛ مثل اورژانس اجتماعی، قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال با منع ثبت در شناسنامه و ندادن یارانه و...!(البته هنوز قانون موجود به این الزام نرسیده!) 🔹 در رویکرد اول، شاهد این نظم شرعی هستیم که بعضا متفاوت از فرهنگ های محلی ماست: ۱. لزوم اختیار و رضایت دختر در قبول شوهر؛ بلکه حتی المقدور ایجاد ازدواج عاشقانه: - پدر حق عَضل ندارد؛ یعنی با وجود تمایل دوشیزه به همتای خودش، حق مانع شدن ندارد و در صورت منع، ولایتش ساقط است - بر دختر رشیده نیز در انتخاب همسر، ولایتی ندارد.۱ اما فرهنگهای استبداد زده همانطور که حاکم مستبد را جای ولیّ منتخب تئوریزه می کرد از ولایت پدر و شوهر نیز خوانشی مستبد و مالکانه می کند. ۲.حفاظت از خانواده ی با اختیار و علاقه ساخته شده: - بخلاف اغلب فرهنگهای محلی، شریعت بر مجرد نسبت به متاهل سهل گیری حقوقی بیشتری دارد! این تسهیل در اجازه، میزان مراوده(احکام آشنایی و خواستگاری)، سطح مجازات در ارتکاب منکرات و... بین مجرد و متاهل متفاوت است. 🔹 این تنوع حقوقی یک فلسفه روشنی دارد: - آسان گیری ها در جهت تسهیل ازدواج اختیاری و انتخابی برای مجرد است. - و سخت گیری ها برای ضمانت بقاء و حفاظت خانواده ای است که متاهل با انتخاب و اختیار خود تشکیل داده است. 🔹 تطبیق فرهنگها و سنت های محلی به نظم و تراز شرعی، رویکرد اول حکمرانی است که با مجموعه ابزار حکمرانی باید انجام شود. اما ورودهای لویاتانی حکومت بنام حمایت از زن و کودک، با نشستن جای متولی خانواده(که در رویکرد دوم هست) آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آن تبدیل واحد خانواده به سلول های بریده از همِ شهروندی است. شوک های اجتماعی حاصل از سوء عملکرد یا حتی جنایات برخی پدران و شوهران، زمینه سیاسی لازم برای پیشروی حکومت به سپهر خانواده را می سازد. در حالیکه این جابجایی غیر از نابودی هویت خانواده، افزایش همان آسیب ها را در پی خواهد داشت! البته این هرگز به معنای سلب صلاحیت از فاقد شرائط و مجازات خاطیان به حقوق زنان و کودکان نیست؛ بلکه تک سایز گرفتن همه خانواده ها و وحدت رویه با روش های حکمرانیِ محدود کننده منظور است. ۱.ر.ک: اللمعه/و هم: ماده۱۰۴۳ قانون مدنی محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1580290968_مقدمه_كتاب_سرمايه_داري_ويرايش_نهایی.pdf
613.5K
مقاله دکتر درخشان در مقدمه كتاب سرمايه داري (جفری اینگام) ترجمه: دکترخاندوزی، علیرضا اشرفی 🔻برای فهم دقیق مساله و مبانی اقتصاد مارکسیسم- کاپیتالیستیم خواندن این مقاله فشرده توصیه میشود @m_amin_rezai
🔻روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای امنیتی حفظ شود خب ساواک، شهربانی، رکن دوم و‌....رژیم پهلوی را حفظ می کردند. حقیقت این است جز هیچ راهی نداریم. رضایت مردم هم عامل مشروعیت است هم عامل بقا جمهوری اسلامی. ✍ @m_amin_rezai
🔻هویت انقلابی- انقلاب هویتی ✍ @m_amin_rezai
🔷هویت انقلابی و انقلاب هویتی 🔻وقتی از نهضت و انقلاب سخن می‌گوییم میتوان از شیعه به عنوان یک مکتب، جوان به عنوان یک عنصر و ایران به عنوان یک جغرافیا سخن گفت. علی رغم اعتقاد به وحدت تعمدا از شیعه نام بردم چون شیعه در تاریخ یک اقلیت نهضتی بوده، ائمه شیعه به مثابه یک انسان ۲۵۰ ساله غیر از پنج و نیم سال تجربه یک نظام مقدس که آن هم در درونش نهضتی بودن موج میزد در شرایط مختلف در موقعیت نهضت بودند و کربلا نقطه کانونی موقعیت نهضت است. خون حسین بن علی ع در طول تاریخ در رگ های شیعیان در جریان بوده و عامل خلق صدها نهضت خرد و کلان شده است. 🔻اهل سنت از دو جهت کلامی و فقهی دستشان در این امر بسته است. مکتب کلامی اشاعره که پذیرفتن جبرگرایی است. بر عکس بعضی من این مساله را کاملا سیاسی فهم میکنم در طول تاریخ حکام جور از عقیده جبرگرایی و تقدیر گرایی افراطی کم سو استفاده نکردند. کسی که خود را مجبور میداند به حرکت آن هم از جنس حرکت اجتماعی برای تغییر و انقلاب دست نمیزند چو عملا تغییر جهان را بی ارتباط با کنش های خود میداند! در فضای فقهی خروج علیه حاکم جور که به هر طریقی حاکم شده را حرام میدانند و کسی که از جماعت مسلمین جدا شود (ربقه) خلاف شرع انجام داده است. 🔻در این فضا بود که ابی عبدلله ع خارجی خطاب میشود. خارجی یعنی خروج علیه ساختار حکمرانی و وحدت تصنعی جامعه مسلمین. طبیعی است این جبرگرایی و عدم مخالفت با حاکم در هر صورت فرهنگ ظلم پذیری و محافظه کاری را ایجاد و انقلابیگری را نفی میکند. شیعه دقیقا مقابل این نگاه است. شیعه یک مکتب نهضتی است که کربلا نماد هویتی اوست. در قرن های متمادی محل قرار نهضت های ضد ظلم کربلا بوده و الگوی حرکت حسین بن علی ع و راز اینکه شیعه به عنوان یک اقلیت کارنامه ای با نهضت های مختلف دارد همین امر است. 🔻جوان بودن مولفه بعدی انقلابی گری است. جوان چون روح تحول گرا و آرمان خواه دارد انقلابیگری در او موج میزند و ایرانی بودن خود مولفه دیگر، ایران قرن ها قدمت دارد صدها جنگ و نهضت بخود دیده، گویا یک روح حماسی در کالبد انسان ایرانی تولید و در بین نسلها به ارث میرسد. همان که فردوسی را آنگونه به سخن در می آورد. تاریخ بعضی کشورها را نگاه کنیم به اندازه یک قرن ایران هم نهضت به خود ندیده است. همه این مولفه ها این امر را به ما نشان میدهد که نهضتی بودن و انقلابی گری هویت جوان شیعه ایرانی است. 🔻 در بیانیه گام دوم از ایده "نظام انقلابی" که به ظاهر پاردوکس بنظر می آید دفاع شده است. [انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.] انقلاب ها در گذر زمان به طور طبیعی به نظام شدگی محض و محافظه کاری دچار و آرمان گریز میشوند. اما انقلاب ما بخاطر همان عناصر هویتی که گفته شد هیچ زمان از حالت نهضت خارج نمیشود. حداقل به لحاظ تئوریک تلاش این است. 🔻 تمام خطر اینجاست در گام دوم از "هویت انقلابی" دچار "انقلاب هویتی" شویم. یعنی جوان شیعه نهصتی تبدیل به یک عنصر توجیه گر ساکتِ مدافع دچار و به روزمرگی محض مبتلا شود. آن جوش و خروش انقلابی که خروجی یک تاریخ نهضتی است جایش را بدهد به دو تیپ حافظ و مدافع وضع موجود یا بی خیال انقلابیگری و مبتلا به امور شخصی شدن، این خطری است که عمیقا ما را تهدید میکند. خصوصا که ما در بعضی آرمان های انقلاب مثل عدالت عقبیم و به آن روح نهضتی بیشتر محتاجیم. 🔻 "انقلاب هویتی" خطری است که امروز انقلاب و نسل جوان ما را تهدید می کند و باید با بازخوانی انقلاب ۵۷، گفتمان سازی عمومی مانع تحق آن بشویم و به طرق مختلف انقلابی گری را در جامعه ایران و کالبد جوان ایرانی زنده نگه داریم. ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلاب همین است. همین حرفهای صریح شهید مطهری درباره عدالت، حرفهای عجیب امام در مورد جایگاه مردم و مستضعفین، حرفهای تند و گزنده شهید بهشتی در مورد فقر و نابرابری و عدالت ، حرفهای سیدعلی خامنه ای در باب حق آزادی، انقلاب همین حرفهاست.... 🔻متن کامل در eitaa.com/m_amin_rezai/2404 @m_amin_rezai
🔻انقلاب همین است. همین حرفهای صریح شهید مطهری درباره عدالت eitaa.com/m_amin_rezai/2403 حرفهای عجیب امام در مورد جایگاه مردم و مستضعفین، حرفهای تند و گزنده شهید بهشتی در مورد فقر و نابرابری و عدالت ، حرفهای سیدعلی خامنه ای در باب حق آزادی، انقلاب همین حرفهاست. هم یعنی بازخوانی همین حرفها و بازگشت به این آرمانها و نه برگشت، ده ها جلسه توجیهی بگذارند، از صدها تریبون عدالت خواهی را آسیب شناسی کنند به طوری که کارشناسان آسیب شناسی عدالت خواهی بیش از عدالت خواهان بشوند! 🔻انقلاب همین شعارهاست همین آدم ها، همین آرمان ها، عدالت ،آزادی، جمهوریت، استقلال، تمام اعتبار انقلاب به همین هاست. بعضی میخواهند روایت دیگری از انقلاب بدهند. اول انقلاب را در حد یک نوستالژی پایین بیاورند و انقلابی بودن که هویت جوان ایرانی است را هویت زدایی کند. یک عنصر توجیه گر ساکت محافظه کار همیشه خوش تولید کنند! مستقل ها را هم منزوی کنند. هر کاری کنید باز انقلاب همین است. صدها کیلومتر هم پیشرفت کنیم تا عدالت نباشد هیچ ارزشی ندارد. 🔻تا ابد این حرفها معیار و خط کش است. اصولا کسی نمیتواند انقلابی باشد و عدالت خواه و آزادی خواه نباشد و محافظه کاری پیشه کند این یک پارادوکس است. آن حزب اللهی هایی که حقوق شان سرجا، ماشین و خانه شان در شهرک های مخصوص خود به راه است میخواهند این حرفها را نبینند، چشم شان را به آمار بیش از ۳۰ میلیونی زیر خط فقر نیفتد، به عمق فاجعه، به ده ها آماری که در "پایش فقر" در حوزه مسکن، آموزش، خودرو و...نشان میدهد ما عجیب در عدالت عقبیم. 🔻کاری کردند که عدالت خواه تبدیل به یک عنوان منفی شده و وقتی بگویند فلانی عدالت خواه است انگار دارای یک صفت مذموم است. هیچ کس نمیپرسد شهید مطهری که ایدئولوگ انقلاب بود ماهیت این انقلاب را عدالت خواهانه میدانست و امیرالمومنین ع را شهید عدالتخواهی کردن و شرط بقا انقلاب را عدالتخواهی کردن چطور شماها عدالت خواهی را تابو میدانید؟ یک روز با خوارج مقایسه میکنید یک روز با منافقین روز دیگر قانون شکنی خطاب میکنید یک روز ضد ولایت! 🔻انقلاب همین است همین حرفهای بهشتی و مطهری که خیلی ها را زیر سوال میبرد، اینکه نمیشود جامعه را به اسم انقلابیگری امنیت زده کرد و آزادی را سلب کرد. بخشی از هم همین زیر سوال بردن انقلابی ها فیک و بی اعتبار کردن آنهایی است که در روز روشن دارند انقلاب را تحریف میکنند. انقلاب تا ابد همین حرفهای شهید مطهری و متفکرین صدر انقلاب است ✍ @m_amin_rezai
ما امروز دچار وضعیتی شدیم که من اسمش را میگذارم. افرادی که همه یا بخشی از زندگی شان وقف کارهای خودجوش انقلابی بوده، دیدن حجم وسیعی از بی عدالتی، سیاست زدگی، هزینه دادن افراد مستقل و... به تدریج مثل موریانه آنها را از درون خورده و در یک آن بی خیال همه چیز میشوند و سرگرم زندگی معمولی خویش! ضربه ای که این روزها جهوری اسلامی در از دست دادن سرمایه های انسانی وفادارش میخورد به مراتب از جنگ بیشتر است. فاجعه اینجاست که سیستم این زخمی شدن و مرگ نیروهایش را درست نمی بیند! انگار هیچ قوه عاقله ای در این وسط نیست تا برای حفظ سرمایه ها کاری کند! ✍ @m_amin_rezai
🔻مساله از کندی سرعت اینترنت گذشته، این وضعیت رسما توهین به شعور مردم است. جناب آقای رئیسی اگر وزیر ارتباطات تان توانایی مدیریت ندارد در اخراج او درنگ نکنید. اگر هم مساله چیز دیگری است بگویید توضیح بدهند این وضعیت مردم را عصبی و ناراحت تر میکند. @m_amin_rezai
علی چه گفت؟ که:سر پیشِ ظلم خم نکنید! تمامِ عُمر پرستاریِ شکم نکنید! ‌ چه‌گفت؟ گفت که:چون مال وجاه پیدا شد عنانِ زهد به چنگ آورید و رَم نکنید! ‌ که بر مواجبِ برحقِّ خود میافزایید، که از حقوق ضعیفانِ قوم کم نکنید... اگر فتاد شما را کلیدِ بیت‌المال، چنان خورید که از فرطِ آن ورم نکنید! ‌ به نامِ دینِ خدا خلق را میازارید... به هر بهانه خدا را سرِ عَلَم نکنید! ‌ به هر وسیله بزرگانِ خویش را مزنید... که سفله را به غلط پاک و محترم نکنید! ‌ علی چه گفت؟ که: بیچارگانِ عالَم را، برای خویش گرفتارِ «همّ» و «غم» نکنید! ‌ستم کنید و بدزدید! اعتراضی نیست... ولی به نامِ بلندِ علی ستم نکنید!‌ حسین جنتی @m_amin_rezai