بازگشت || محمدامین رضایی
همین جا؛در همین ساعات بود که به سجده رفت جهان ایستاد... و فرق عدالت شکافته شد! 📷 مسجد کوفه؛ شب۱۹ رم
ان شاءالله ۲۰ دقیقه دیگر از کنار محراب حضرت امیر ع در مسجد کوفه زیارت امین الله و چند دقیقه بعد مناجات حضرت امیر ع را خواهیم خواند
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طلبگی
🔻داریم به نقطه پایان این داستان میرسیم؛ علم همه اش نزد شماست
ما فقط آمدیم جهلمان را نزدتان ارائه کنیم؛
بقیه اش با شماست...
📷نجف اشرف؛ شب۲۰ رمضان ۱۴۴۴
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
طعم باران خانه پدری
بهتر از این مگر به دنیا هست؟
عشق یعنی نفس زدن اینجا
عشق یعنی که باز باران هست...
✍ #محمدامین_رضایی
🔻شب آخر حضورم در حرم امیرالمومنین ع؛ نایب الزیاره همه هستم. از همه طلب حلالیت دارم و التماس دعا در این شبهای مقدس؛ دعا کنید در این راه اسلام شناسی و آرمان خواهی به مقصد برسم و عاقبت بخیر بشوم.
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷تکمله و ملاحظه ای درباره جلسه سوم برنامه علامت با موضوع علی ع و معظل خانواده(حاج آقای قنبریان)
🔻لینک برنامه
telewebion.com/episode/0x62aeca3
🔸"خانواده عرضی"را اگر به معنای تشکیل حرم سرا و شبه آن در نظر بگیریم این تحلیل درست است که تبعیض و تمکن مالی میتواند موجب آن شود دیروز و امروز هم ندارد، دیروز میشد حرمسرا داشتن امروز هم همخوابگی با مدل های متنوع در کشورهای مختلف، اما اگر عرضی بودن را چند همسر دائم؛ متعه کردن یا...در نظر بگیریم که مخاطب عمومی غالبا اینگونه فکر میکند قطعا درست نیست چون اسلام و فقه کاملا این حد از گستردگی و این نوع" خانواده عرضی" را پشتیبانی میکند.
🔹زندگی خود اهل بیت ع هم اینگونه بوده؛ اگر پیامبر ص را استثنا در نظر بگیریم که حتی محدودیت۴ ازدواج دائم از او برداشته شده و البته بدلایل مختلف من جمله مسائل سیاسی و... مورخین تا ۹ ازدواج دائم!(1)را برایشان ذکر کردند خود امیرالمومنین ع هم ازدواج های متعدد داشتند. برای حضرت امیرع هم مجموعا ۹ همسر ذکر کردند(2)که در آن واحد ۴ همسر دائم داشتند( بعضی ها در همسر یا کنیز بودنشان اختلاف نظر هست و غالبا از حضرت فرزند دار هم شدند) غیر از موارد متعه،(3) البته بعضی از ازدواج های حضرت مثل پیامبر سیاسی بوده یا در حمایت از زنی که شوهرش را در جهاد از دست داده ولی اصل ماجرا کاملا تایید میشود لذا بنظرم نباید چنین تحلیل و یا برداشت شود از این سخنان که در این حد خانواده عرضی هم ضد ارزش هست.
🔸این نوع نگاه (ضد ارزش بودن هر نوع خانواده عرضی) امروز در بین حزب اللهی ها خیلی طرفدار هم دارد متاثر از فضاهای مدرن است اسلام مبتنی بر واقعیت ها و نه شرایط ایده آل بگونه ای دیگر با این امر مواجهه کرده، علاوه بر این اساسا مساله تعدد و کثرت زوجات در اسلام را فقط از زاویه تبعیض های اجتماعی نمیتوان تحلیل کرد بله قطعا زبیر و طلحه و... صحابه ای که بخاطر رانتهای مختلف فرصت داشتن کنیزها و...را داشتند که بعضی افراد در طبقات پایین طبیعتا نداشتند اما در سطوح پایین تر خیلی های دیگر هم خانوده شان عرضی بود خود اهل بیت ع هم اینطور بودند لذا این خط کش برای این مساله کوتاه است و با این عینک همه ماجرا دیده نمیشود اگر چه در برنامه هم گفته نشد که همه ماجرا را با این مساله میخواهدتحلیل شود
🔹امام سجاد ع که در برنامه اشاره شد فرزند یک ام ولد بودند و امام حسین ع با این ازدواج نظام ارزشی طبقه پایین و بالا را به چالش کشیند خود ابی اعبدالله ع در تاریخ برایشان پنج همسر در طول عمر ذکر شده است.(4) این در آن جامعه کاملا طبیعی بود حمل بر بولهوسی یا صرفا طبقه و تمکن مالی هم نمیشد. همان چیزی که در جامعه امروز حتی در بین بخش زیادی از مذهبی های ما قبیح و ضد ارزش میداند. اگر به دلایلی این حرفها را نمیشود در تلوزیون طرح کرد نباید تصور شود اینها اساسا ضد ارزش یا زمینه اش طبقاتی بودن است.
🔸جامعه مدرن که راه تعدد زوجات و ازدواج موقت را بستهٍ؛ امروز بگونه ای بدتر در "امر جنسی" دچار معظلاتی شده؛ بنظرم با این زوایه نگاه است که بر خلاف بعضی روشنفکران مسلمان شهیدمطهری از این احکام اسلام در امر جنسی در "کتاب نظام حقوق زن در اسلام" تمام قد دفاع میکند!( فصل ها مرتبط را بخوانید) بخشی ( نه همه ی بحران) که امروز جامعه ایرانی به آن مبتلا شده( آمار در این موارد تکان دهنده است)خروجی آن نگاه است که در مساله تعدد زوجات، متعه و...که اهل بیت ع هم داشتند و شرعا هم مجوز دارد را عملا در جامعه و دستگاه های سیاست گذاری ارزش زدایی، تقیبح و گویا تحریم کرده است! حالا میوه های آن نگاه را داریم می چینیم! طبیعتا این بحث چالشی و نیاز به گفتگوهای جدی است که صاحب نظران باید انجام بدهند این نوشته صرفا یک تکمله و طرح بحثی بود.
🔻اگر چه اجمالا اصل این مساله مجوز تعدد زواجات و...هم در گفتگو طرح شد و اساسا زوایه بحث هم از جهت دیگری بود اما لازم دیدم این مطلب را به عنوان تکمله و ملاحظه جداگانه مبسوط تر ذکر کنم.
1:ابوالقاسمزاده، (کنکاشی درباره علل تعدد همسران پیامبر)
2: دانشنامه اسلامی b2n.ir/h33734
3: وسائل الشیعة، ج 21، ص 10، ح 26377 .
4:شیخ مفید، ارشاد، ج ۲، ص ۱۳۵
✍️ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
امشب کربلا نایب الزیاره و دعاگویم؛ از همه دوستان التماس دعا و طلب حلالیت دارم. متاسفانه بخاطر خراب شدن گوشی امکان برگزاری لایو زنده و...ندارم.
امسال سال حساسی در جهان اسلام و در ایران پیش رو داریم دعا کنید سال پایان رژیم صهیونیستی و سال ظهور حضرت باشد و اتفاقاتی خوبی برای همه مردم ایران، مسلمانان و مردم جهان رقم بخورد
@m_amin_rezai
🔻این توییت هم مثل آن یادداشت دوست دارم هر سال یک بار بازنشر بدهم؛ در نسبت فلسطین علاوه بر تحلیل های سیاسی برایم یک مساله عاطفی هم هست لذا با همه قلبم می نویسم؛ و واقعا این وصیت و آرزو را دارم. این جنس آرزوها که بر جوانان عیب نیست...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#استوری #فلسطین
در میانه تاریخ، در روزگار خدمت و خیانت مردان سیاست، در روزگار خودفروشی مدعیان ریاست
در روزگار عروسکان بازی هوسبازان عیاش
تو بار دیگر از دل تاریخ
زن مجاهد مسلمان را به تصویر کشیدی
تا دنیا بداند
آرمان فروشی نیست
مبارزه زنده است
دختران مسلمان نه در وسط بازی عیاشان
که در میانه میدان جنگ و جهاد ایستاده اند
و چون زینب س با کلمه
و امروز با سنگ
کاخ ستم را فرو می ریزند!
زن را استعاره وطن می نامند
و این سنگ ضربه ای بود
به آنهایی که میخواهند وطن را به حراج مذاکره واگذارند
به خواب آلودگان تاریخ که چشم شان را به این همه جرم و جنایت بسته اند
تو نشان دادی که
فلسطین زنده است
فلسطین در وسط تاریخ ایستاده
فلسطین میجنگد
و فلسطین پیروز است
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️ #زندگی_نوشت
🔸با عبا از کنار ضریح حضرت امیر ع داشتم بیرون میومدم یه جوانی جلوم را گرفت گفت: سلام حاجی شما آقای رضایی هستی؟ گفتم بله چطور؟ گفت مطالب تون میخونم، من از لرستانم، کارگرم جاهای مختلف کشور، خواستم تشکر کنم ازتون، امثال ما خیلی درگیر کاریم وقت نمیکنیم مطالب علمی در این مسائل را تولید کنیم، ممنون که شما از ما مینویسید. بعد اشاره کرد به این یادداشت مهم eitaa.com/m_amin_rezai/3133
🔹نشستیم چند دقیقه ای گپ زدیم؛ گفتم من خودم کشاورزاده ام و رنج کشیده؛ مساله اینه طبقه محروم در جامعه ما در سطوح کارشناسی و رسانه ای نماینده کم داره( سرچ کنید مطالب میاد) اینه که غالبا سیاست گذاری ها به نفع جریان سرمایه دار ختم میشه؛ و هر روز یک اقلیتی پولدار میشند و اکثریتی فقیر! آن طرف یک اقلیتی اتاق بازرگانی دارند و ارتباط با رده های بالا حاکمیتی
🔸زمان حضرت امیر ع هم دعوا همین بود، ما اگر اومدیم اینجا زائر شدیم بخوایم کمک مون کنند بتونیم مثل خودشون کمی این موازنه را به نفع طبقه محروم جامعه به هم بزنیم. همه دعوا همین جاست. من اگه بتونم شبیه صدر و... از دروس فقه و طلبگی استفاده کنم برای تحقق عدالت، بهم زدن این موازنه به نفع فقرا؛ آن وقت درست عمل کردیم.
🔹به آن برادرم گفتم اینجا هم می نویسم اگر افتخار و توفیقی هم داشته باشم؛ نوشتن و صدای مردم محروم شدنه؛ خدا شاهده که من همین تشکر ساده امثال این برادرم را برای خودم بالاتر از مواهب دنیایی میدونم؛ دعا کنید تا آخر پای مستضعفین بمونیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#توئیت
🔻به فتوای بسیاری از فقها من جمله امام ره "انفال"شامل معادن و...در زمان غیبت برای عموم مردم(شیعیان-مسلمانان) است. دولت(حاکمیت)صرفا متولی آن برای توزیع عادلانه است. عجیب است که چند شرکت که زیرساخت و مواد اولیه شان عموما جز انفال و از همه مردم است مواد تولیدی خود را در داخل کشور به مردم دلاری می فروشند! منابع ارزی هم در اختیار همین هاست. اینگونه عملا از چند جهت زندگی مردم را گران تر میکنند. یه عده رسما به جان و سفره مردم افتادند!
✍ #محمدامین_رضایی
🔻رهبر انقلاب گفتند همه مجموعه ها در جهت مهار تورم فعال شوند؛ موسسات حوزوی و طلاب در حوزه میگویند چکاری از دست ما بر می آید؟ ظرفیت فقه را در همین مساله نسبت انفال، حقوق مردم با مواد اولیه پتروشیمی ها و معادن و مسائلی از این جنس را فعال کنید و با یک موضوع شناسی دقیق نظر اسلام در توزیع عادلانه منابع عمومی را در سطح گسترده تبیین کنید، در کوتاه مدت اتفاقات مبارکی به نفع مردم رقم خواهد خورد ان شاءالله.
🔻مطالعه بیشتر:مساله انفال و عدالت ( جلسه نهم تفسیر آیات اقتصادی)
eitaa.com/m_amin_rezai/3239
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
🔻سفر عراق تمام شد و برگشتم ایران؛ پایان این سفر پر برکت ختم شد به امام رضاع؛ الحمدلله. در این مدت به مفهوم " زیارت" در مذهب شیعه فکر میکردم. همین یک مولفه در طول تاریخ چگونه به مذهب شیعه پویایی- حرکت و به زندگی شیعیان"معنا" داده است. زیارت یک نوع تجدید بیعت با راهبر مکتب، وحدت با هم مسلکان و معنادهی قلبی است. تلفیق بیعت اجتماعی، پیوند مکتبی و شوق قلبی تلفیق عجیبی است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️#گفتمان_سوم
[به بهانه مرگ مرحوم دکتر عماد افروغ]
🔸مرحوم دکتر عماد افروغ جز انقلابیونی بود که نه مسئولیت ها و نه نقدهایش هیچ کدام او را در ورطه جناحین سیاسی از یک طرف و محافظه کاری و یا براندازی از سمت دیگر نکشاند! پایگاه او تا آخر آرمان های ۵۷ بود. نقدهای صریح و عمیقش از این پایگاه بود.
🔹در روزگاری که اصولگرایان ولایت را به سلطنت و جمهوریت را در حد مقبولیت تقلیل دادند و آزادی در مدل حکمرانی شان جایی ندارد و از آن طرف اصلاح طلبان که امنیت و استقلال در مسلکشان کمررنگ بود و جمهوریت نیز بیشتر سیاسی تعبیر میشد و در کارنامه و عمل هر دو جناح سیاسی #عدالت در نظر و عمل بسیار فاصله داشت با آنچه متفکرین انقلاب درباره اش سخن میگفتند و در مانیفست انقلاب یعنی نهج البلاغه وجود داشت مرحوم عماد افروغ مجموع آرمان ها را تکرار و بدون لکنت و صریح از حاکمیت مطالبه میکرد همین را در مرحوم علامه حکیمی و حاج حیدر رحیم پور هم می دیدیم.
🔸من این نوع نگاه را #گفتمان_سوم یا #آرمان_های۵۷ میدانم واقعش مرحوم افروغ جز آخرین افراد این نسل بود که با این باورها انقلاب کرده و امروز آن آرمان ها را تکرار میکرد در این چهار دهه بسیاری از انقلابیون سابق از آن شعارها دست کشیده و یا مبدل به مصلحت اندیشی شدند یا براندازی! به گمانم تقویت گفتمانی که مجموع آرمان های۵۷ را مطالبه میکند به عنوان #گفتمان_سوم راه حل امروز ایران است.
🔻هر چند اولیگارشی موجود و بوروکراسی پیچیده و انباشت ناکارآمدی و غلبه نگاه های امنیتی بر جمهوریتی کار را بسیار پیچیده و سخت کرده است؛ حتی سخت تر از قبل و اوایل انقلاب اما راه تقویت همین گفتمان است.
🔻راه عبور از وضع موجود تکثیر آدم های قوی از این گفتمان در نهادهای مختلف حاکمیتی و اجتماعی مثل دولت و مجلس، حوزه علمیه و... و در موضوعات مختلف مثل زنان، اقتصاد مردمی و... است.
🔹 وقایع ۱۴۰۱ نشان دهد مردم ایران با رادیکالیسم کور همراه نیستند. اپوزسیون خارجی هم نتوانسته افقی روشن را مطرح کند. سکولارهای عرف گرا در داخل نیز نه پایگاه درستی دارند نه حرف و شخصیت های بزرگی، عبور از اصولگرایان و اصلاح طلبان نیز واضح است. البته نیروهای معتدل همچنان به عنوان راه حل مطرح هستند. بحران دقیقا همین است جامعه ایرانی همه ایده ها را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته؛ میداند که براندازی نیز چاره کار نیست.
🔹 این وسط گفتمان سوم نیز مرزها، ایده های اجرایی و آدم هایش آنقدر قوی نیستند که کار را دست بگیرند. از جهات مختلف این گفتار لاغر و نحیف است. آدم های این گفتمان آنها که در داخل حکمرانی هستند در اقلیت و آنها که بیرون هستند فاقد صدای بلند و قدرت اجتماعی اند. بخشی از جوانان مشتاق این گفتمان غوره نخورده مویز شدند یا بروکراسی آنها را بلعید که این طیف را در دولت فعلی شاهدیم یا شروع نکرده ناامید و تمام شدند و به اصلاح به گاراژ زدند!
🔸کار سخت دقیقا همین جاست بالا آوردن گفتمان جدیدی که امثال اقای فروغ طالبش بودند قبل از سیر طبیعی موجب ناقص الخلقه شدن گفتمان میشود. دست روی دست گذاشتن و نظاره کردن نیز کار را خراب تر و فرصت و نیروها را بیشتر میسوزاند ما باید از جهات مختلف راهبردی-تکنیکی و...به تقویت گفتمان سوم فکر کنیم. راه همین است هر چند سخت و هرچند دور!
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca