eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
591 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻ظاهراً استعلام آقای ظریف بخاطر تابعیت فرزندانش و... منفی شده و علت اصلی استعفا این است؛ اختلاف بر سر گزینه های کابینه فرعی است @m_amin_rezai http://eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
بسم الله الرحمن الرحیم الی الحسین ع عازمم؛ این برادرتان را حلال کنید @m_amin_rezai
از این حرف‌های شعاری نمی‌خواهم بگویم که کف جامعه مشکلی نیست و نسل امروز همه حسین فهمیده‌اند. واقعیت را می‌بینم؛ اما واقعیت این هم هست نیمی از مدال آوران ایران ما هستند! توسلات و روحیاتشان را می‌بینید. چند روز دیگر مسیر پیاده روی پر می‌شود از دهه هشتادی... ✍ ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
بازگشت || محمدامین رضایی
#اربعین بسم الله الرحمن الرحیم الی الحسین ع عازمم؛ این برادرتان را حلال کنید @m_amin_rezai
گزارش سفر اربعین را علاوه بر اینستاگرام، اینجا هم خواهم گذاشت. سعی می‌کنم نکات متفاوتی باشد.
🔻ورودی ملایر موکب خوبی برای استراحت و صرف غذا هست؛ با بچه هاش صحبت میکردم می‌گفت: یک روستا انگور ما را تامین می‌کنه، یکی سیب زمینی، بازاری های شهر کمک مون کردند برای غذا، شهرداری داربست بهمون داده؛ اربعین اینگونه همه مردم را در خدمت به تحقق رساندن ارزشهای متعالی به صف میکند و نهادهای دولتی را نیز به خدمت میگیرد. سال اول شون بود ولی خیلی با محبت و شوق دور زائرا می‌گشتند که چیزی کم نداشته باشند.. ✍ @m_amin_rezai http://eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 📆 قم، ۲۲مرداد۱۴۰۳موسسه فکرت 1⃣اربعین جامعه نابازار 🔻دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو) ۱:ارزش مصرفی مثل هوا که خرید وفروش نمیشود ۲:مبادله ای مثل کالاهای متداول(مارکس ارزش مبادله ای را اصل میداند چون کالا را کالا میکند) 🔻دو نوع ارزش در احادیث و فقه ۱: ارزش ذاتی عبادات از آن جهت که قصد قربت لازم است/حرمت اخذ اجرت بر واجبات(اختلاف بین واجبات عبادیه و نظامیه)/ عقود مثل ودیعه و عاریه،قرض و...که ماهیت شان رایگان است. انگیزه مستودع(امانت دار) ارزش اجتماعی بودن امانت داری و انگیزه مودع( امانتگذار) کالا نبودن تمام اشیا هست ۲:ارزش مبادله ای مثل اجاره، تجارت و... 🔻در عصر سرمایه داری دو اتفاق رقم میخورد ۱:مبادله ای شدن همه روابط ۲:کالایی کردن همه اشیا( مقدمه کتاب مایکل سندل"چه چیز را با پول نمیتوان خرید" را بخوانید. چگونه در دنیای سرمایه داری مثل آمریکا حق صف، دانشگاه، درمان حتی مادر به عنوان یک شخصیت مقدس را میشود با پول خرید!) ▪️خروجی این وضعیت "جامعه بازار" است به جای"جامعه دارای بازار" البته تشکیل جامعه بازار در غرب نیجه یک سیر طولانی دارد از عصر شکار، کشاورزی تا عصر تجارت و صنعتی شدن که اقتصادسیاسی متکفل آن است. در این زمینه کتاب "تکامل نهادها و ایدئولوژی ها" هانت پیشنهاد میشود. 🔹توضیح اربعین جامعه نابازار ۱:اربعین فراتر از یک مناسک به یک جامعه مبدل شده؛همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی، با اندکی تسامح میشود گفت:ما یک جامعه می نیمال طرفیم. ۲: روابط در یک جامعه سه حالت دارد الف:رقابت(ویژگی جامعه سرمایه داری) ب:تسخیرطرفینی(لیتخذ بعضهم بعضا سخریا) ج:نصرت و تعاون( الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال،تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است. اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است. ۳: اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل میشود. برای ۲۱ میلیون عراقی( ۴۰٪جمعیت عراق)کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است. 2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟ 🔻سیر شکل گیری انسان سوادگر در ابتدا ثروت افزایی و همدردی با جامعه( خیر عمومی) دو خط قرمز کلیسا بود که به تدریج کمرنگ شد. فیزیوکراست ها و مرکانتیلیست‌ها با تکیه بر طبیعت گرایی زمینه نظریه های اقتصاد کلاسیک( آدم اسمت را فراهم کرد. مساله لذت گرایی، حسابگر بودن انسان با توجیه عقلانیت ابزاری پررنگ شد. تئورسیون های سرمایه داری توصیف شان از انسان این عصر و توصیه شان به او این جملات است. بنتهام: ما فقط‌ یک‌ وظیفه‌ داریم‌ و آن‌ جستجوی‌ بالاترین‌ لذت‌ ممکن‌ است‌ و مسئله‌ رفتار انسان، فقط‌ مسئله‌ تعیین‌ این‌ است‌ که‌ چه‌ چیزهایی‌ بیشترین‌ لذت‌ را به‌ انسان‌ می‌بخشد. هابز:جز ملاحظه‌ منافع‌ شخصی، چیز دیگری‌ نمی‌تواند انگیزه‌ رفتار آدمی‌ باشد. در جامعه ای که همیشه"نفع شخصی" بر "خیرعمومی" ترجیح پیدا میکند بهترین توصیف برای انسان آن جامعه، جمله مشهور هابز است" انسان گرگ انسان است" 🔻انسان اربعینی، انسان یاریگر ۱: روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی) ۲: یاری گری سه ساحت دارد الف: هم یاری( کار جمعی، تیم بورک) ب: خود یاری ج: دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خودشان و مالشان را برای امام حسین ع( للحسین ع) میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را، اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد! 3⃣ اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان) در اسلام بخشی ازGdp اقتصاد، اقتصاد تبرعی( رایگان) هست که برای شخص عایدی ندارد. اقتصاد تبرعی موجب تقویت نهاد اجتماعی و خدمات عمومی مثل درمان، آموزش، زیارت( مثل اربعین)و...میشود. امروز متکفل این امور یا دولت است یا به بازار واگذار میشود(نئولیبرالیسم) 🔻اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه میکند ۱:احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی) ۲: کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و‌ بازارهای صوری مبادله ای 🎙 @m_amin_rezai eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
| ▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی eitaa.com/m_amin_rezai/5256 👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔻همیشه به دوستان طلبه‌ام و رفقای دغدغه‌مند گفتم: در بزرگترین کار فرهنگی خدمت به مردم با روی خوش است. حتما باید کار فرهنگی کرد و الا سفر اربعین به تدریج به یک سیاحت مذهبی مبدل می‌شود اما معبر آن با سلایق مختلف است این حاج آقا یه گوشه داشت اینجور خدمت می‌کرد. ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
🔻در مسیر اربعین با محدودیت اینترنت به اندازه‌ای که توانستم سوابق وزرای پیشنهادی را بررسی کردم و نکات را برای نمایندگانی که مرتبط بودم فرستادم. ۵ـ۶ نفر از وزرا با چالش کسب رای مواجه هستند. وزیر اقتصاد/بهداشت/صمت/نفت/راه و شهرسازی/کار و رفاه اجتماعی؛ دو سه نفرشان جدی است. ✍ ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
🔻در مذمت سازمانی شدن موکب ها... به زودی در این باره مینویسم؛ اگر تجربه ای در مورد سازمانی شدن، سخت گیری ها و قوانین عجیب و غریب در موکبهای اربعین دارید به آیدی بفرستید @R_m_am @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔻در مذمت سازمانی شدن موکب ها... به زودی در این باره مینویسم؛ اگر تجربه ای در مورد سازمانی شدن، سخت
اربعین یک پدیده مردمی است یک خطر «دولتی شدن» آن است که در این سال‌ها خیزهایی برداشته شد اما موج‌های مردمی مانع شد حالا اما شاهدیم در بعضی تاکید می‌کنم بعضی مواکب ایرانی «فرهنگ سازمان‌های دولتی» در حال حاکم شدن است به اسم مدیریت یک رویکرد سازمانی که تبعات زیادی من‌جمله خلاف روح مردمی اربعین، اذیت شدن زائرین و... خواهد داشت. به زودی درباره یک تجربه شخصی می‌نویسم. ✍ ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
ما سایه ایم و‌ اصل شمایی در این سرا ما از وجود شما، بود گشته ایم... 📸 نجف، مرداد۱۴۰۳، نائب الزیاره هستم ✍ @m_amin_rezai
🔻درود بر نماینده‌ای که کوتوله نیست و حرفی برای گفتن داره، با هر سلیقه سیاسی... ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
🔻منتقدین خانم وزیر پیشنهادی مسکن، راه و شهرسازی معتقدند ایشان بارها ثابت کرده اعتقادی به واگذاری زمین به مردم، توسعه افقی شهرها ندارد و مدافع انبوه‌سازی و تراکم‌فروشی است. این دقیقا مخالف برنامه هفتم توسعه است که ۰۲% حدود ۳۰۰۰۰۰ هکتار باید به سکونتگاه کشور اضافه شود. علاوه‌بر این رویکرد فعلی مشکلات جدی فرهنگی و اجتماعی را اضافه می‌کند. بعضی از نمایندگان با ایشان همراه شدند دولت و بعضی رسانه‌ها نیز با تکیه بر «تنها وزیر زن» مانع شنیدن انتقاد منتقدین شدند. پیشنهاد این است مجلس اگر هم می‌خواهد هم به صورت رای بدهد اگر در دوسال پیش رو حرف منتقدین روشن شد طرح استیضاح ایشان به جریان بیفتد اگر ایشان تغییر رویکرد داد ما نیز خوشحال خواهیم بود یک خانم نیز توانسته در سطح بالایی کارآمدی را ارتقا دهد. ✍ ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻سفرمان را از «مسجد سهله، خانه امید و عشق» آغاز و به سوی «کربلا، شهر نهضت و قیام» رهسپار شدیم. گویا همه عالم همین مسیر است و ما مسافرانی با حالی خوب که زمان را به تسخیر خود در آورده و در حال فتح این جهان مادی به نفع ارزش هاست. به امید آنکه در روزگار ظهور در این سرزمین ساکن شویم. ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
🔻عمیقا احساس خوشبختی میکنم، چرا؟ چون خدا به من توفیق داد برای اولین بار پدر و مادر زحمت کش م را با خودم به سفر اربعین بیاورم و به آنها خدمت بکنم چه نعمتی برای یک یک فرزند بزرگ‌تر از این، الحمدلله ✍ @m_amin_rezai eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻 معجزه عصر سرمایه داری است. عمیقا معتقدم اگر اصحاب هنر و علوم انسانی ما بتوانند معجزه را با زبان تصویر و علم به دنیا منعکس کنند تکانه های شدیدی بر بنیان های سرمایه داری مثل انسان شناسی، اقتصاد، مردم شناسی و...خواهد بود. این تکانه ها قدرت فرو ریختن این دژ پوشالی امتحان پس داده را دارد ✍ @m_amin_rezai eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ایزدخواه، خطاب به پزشکیان در مجلس: تبعیضها را به نفع مردم بشکنید 🔹مردمی‌سازی اقتصاد شعار نیست، بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست 🔹منابع قفل شده تولید در کشور را به نفع مردم احیا کنید و دست تولید کننده را باز بکنید و دست دلال و قاچاقچی را ببندید و شرکت های شبه دولتی را مهار کنید در این صورت اقتصاد به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد. @dr_izadkhah
آنچه موجب «توسعه مخاطب برای گفتمان ما» میشود و‌ «کارآمدی را از طریق » ارتقا می‌دهد نطق های مبتنی بر نقد فنی تخصصی است بجای ذکر مطالب صرفا سیاسی یا بحثهای زرد سطحی و متملقانه. در این چند روز بررسی کابینه تا جایی که دنبال کردم(بخاطر حضور در اربعین همه را نتوانستم بررسی کنم) نطق دکتر ظهوریان، دکتر زنگنه و دکتر ایزدخواه را از این جنس یافتم. ✍ @m_amin_rezai http://eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻یکی از علل تعمیم اربعین تکثیر خرده روایت‌های جذاب غیر معمولی توسط مردم معمولی در جمع‌های متکثر است. ✍ ایتا | بله | تلگرام | توییتر | اینستاگرام
اربعین.mp3
29.16M
| ▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری اربعین جامعه نابازار دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو) انسان یاریگر یا سوداگر؟ سیر شکل گیری انسان سوادگر انسان اربعینی، انسان یاریگر اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔹 درباره سیاست زدگی و زبان سیاسی نداشتن [به بهانه نطق آقای امیرحسین ثابتی در مجلس پیرامون آقای عراقچی] 🔻موضوع این یادداشت آقای امیرحسین ثابتی و محتوای نطقش در مجلس نیست بلکه او یک مصداق و مثال است درباره یک مدل از کنشگری انقلابی در جامعه امروز. درباره محتوا که بستگی به موضوع دارد اما در مورد روش‌ و رویکرد من قطعا با مدل کنش گری آقای موافق نیستم. یکی از علل آن این است زبان او بیش از حد سیاست زده است و این مسأله موجب میشود علی رغم هیاهوی بسیار در عمل نتواند کار جدی جلو ببرد. در فضای مشارکتی مثل مجلس اهمیت این مسأله صد چندان می‌شود. 🔻علاوه بر این بر خلاف دهه هشتاد امروز زبان تخاطب با جامعه زبان سیاسی صرف نیست بلکه اجتماعی است. صرفا زبان سیاسی داشتن و اتخاذ رویکردهای رادیکال اگر چه برای یک عده حزب‌اللهی خوشایند خواهد بود اما بیشتر ما را به سمت اقلیت شدن خواهد برد. البته تفاوت بین«زبان سیاسی نداشتن» با «موضع سیاسی داشتن» واضح است. بنظر این است آنچه موجب توسعه کمی و کیفی گفتمان انقلاب، همراه کردن مردم، ارتباط با نسل جدید و ارتقا کارآمدی میشود از طریق « » با «تکیه بر حل مسائل» و «بردن اختلاف نظرها از حوزه سیاست به اقتصاد» است. 🔻راهی که آقای ثابتی در مجلس می رود را قبلا امثال آقای رسایی و...رفته اند و امروز همه می بینیم چگونه این افراد نه اقبال اجتماعی دارند، نه قادر به حل مسأله ها هستند به علت فاقد ایده بودن، همچنین افراد دلسوز و عاقل در حاکمیت را نمی‌توانند با خود همراه کنند این رویکرد تا جایی جلو رفته که بعضی از این افراد تصویری از آنها در جامعه شکل گرفته که بعضا حضورشان در موقعیت های حساس بجای ایجاد فرصت موجب خلق هزینه های بیخود نه فقط برای خود که برای گفتمان انقلاب می شود! در انتخابات اخیر شاهد این موضوع بودیم چگونه بعضی از این افراد به ضد تبلیغ تبدیل شده بودند! 🔻 این نکته به معنای عقب نشینی از آرمان ها نیست بلکه بر عکس اتفاقا امروز بجای مثله کردن آرمان ها باید همه آرمان های انقلاب را پیگیری کرد؛ هم عدالت را هم آزادی و جمهوریت را و.... بنظر یکی از مهم ترین مسأله های گفتمان انقلاب در دهه پیش رو در جامعه ایران اندیشیدن پیرامون این مساله، یعنی روشها و رویکردهای مواجهه با جامعه و حوادث پیرامون آن است. اینکه چگونه به التقاط، کوتاه آمدن از آرمان ها دچار نشویم در عین حال بتوانیم با جامعه تخاطب و اکثریت آنها را با خود همراه کنیم. @m_amin_rezai eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻گرما و گرمایی بودن موجب شده علما هم رو به یخمک بیارند😊 @m_amin_rezai