❣این تنها یک وصیتنامه نیست، بلکه یک دردنامه است که حاوی دردهای درونم میباشد و یک عشقنامه است که عشقم را به معبودم نشان میدهد. و یک سوزنامه است که بیان کننده سوزشی است که از عشق الله در وجودم میباشد...
پیام من به ملت ایران این است که در حفظ اسلام بکوشند و بدانید که اسلام با ریختن خون بهترین عالمان و مومنان و جوانان شیعه به دست ما رسیده است و با ریختن خون حسین بن علی''ع''و امامان معصوم''ع''به دست ما رسیده است. پس ای مردم همیشه با اسلام باشید و با اسلام زندگی کنید و با اسلام خود را بسازید و سرانجام با اسلام بمیرید و حیات جاودانی بگیرید. خداوند را فراموش نکنید زیرا اگر خداوند را فراموش کردید خودتان را هم فراموش میکنید. آن وقت است که خیال میکنید همه چیز انسان دنیا و مادیات دنیاست؛ ولی حقیقت غیر از این است. برای مال دنیا حرص نزنید زیرا که شما را سعادتمند نمیکند. اعمال صالح انجام دهید زیرا این عمل انسان است که در قبر و برزخ و در قیامت انیس و مونس اوست...
«قسمتی از وصیتنامه»
🌷شهید: #نعمت_الله_خانی
تاریخ ولادت: ۱۳۴۴/۲/۳۱
تاریخ شهادت: ۱۳۶۲/۱۲/۸
محل شهادت:هورالهویزه
نام عملیات:خیبر
#شهید
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
📒نحوست ماه صفر
✅ مطلب اول: علت نحس بودن ماه صفر
هر روزی که عذاب الهی در آن نازل شود یا رحمتی از مردم گرفته شود روز نحس است
در قرآن روز نزول عذاب بر قوم عاد روز نحس نامیده شده «ایام نحسات» « یوم نحس» در سوره فصلت و قلم این عذاب ۸ روز بوده و شروع و پایان آن چهارشنبه بوده لذا در روایات روز چهارشنبه نحس معرفی شده و حجامت و استفاده از نوره در این روز منع شده
روز رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و روز عاشورا دوشنبه بوده لذا دوشنبه هم روز نحس معرفی شده
روز عاشورا روز نحس است روز رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله هم نحس است
رحلت و شهادت اشرف مخلوقات در ماه صفر سبب شده که نحوستی به کل ماه سرایت کند و این علت نحوست ماه صفر است🗓
✅ مطلب دوم: روزهای نحس در روایات
⏪در روایات علاوه بر روز عاشورا و روز رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله این روزها نحس معرفی شده
۱- روز تولد فرعون
۲- روز نزول عذاب بر قوم فرعون
۳- روز تولد قابیل
۴- روز هلاکت (عذاب) زن نوح و زن لوط
۵- روزی که بخاطر نافرمانی لباس آدم و حوا از بدنشان افتاد
۶- روز قتل هابیل
۷- روز خلقت آتش جهنم
حالا مقایسه کنید در زمان ما چه روزی نحس است
روز رحلت امام خمینی
روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
✅ مطلب سوم: راههای رفع نحوست
رفع نحوست بر اساس روایات
۱-قرائت سوره های حمد و ناس و فلق و قدر و آیت الکرسی
۲- صدقه دادن
۳- توکل به خداوند متعال در همه حال
۴- خواندن دعای یا شدید القوی ..... (در مفاتیح الجنان آمده) هر روز 🔹️🔹️
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
📌«برای رفع نُحوست ماه صفر ، هر روز «ده مرتبه» بخوانید:
📌یا شَدِیدَ الْقُویٰ وَ یَا شَدِیدَ الْمِحالِ، یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ، یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ، یَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذٰلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ، وَصَلَّی اللّٰهُ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
☑️ برخی از مناسبتهای ماه صفر
✅ اوّل ماه صفر سال ۳۷ هجری آغاز جنگ صفین
☑️ اول صفر سال ۶۱ ورود اسیران آلُ الله به شام
🌹دوم صفر: شهادت زید بن علی بن الحسین (علیه السلام) سال ۱۲۰ هجری
🌸۳ صفر سال ۵۷ ولادت امام باقر علیه السلام
🏴 ۵ صفر سال ۶۱ شهادت حضرت رقیه
🏴 ۷ صفر: بنا بر نقل شیخ مفید و کفعمی، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🌸۷ صفر سال ۱۲۸ ولادت امام کاظم علیه السلام، در منطقه «ابواء» (بین مکّه و مدینه)
☑️ ۸ صفر درگذشت سلمان فارسی محمدی
🌹۹ صفر سال ۳۷ شهادت عمار بن یاسر
✅ ۹ صفر سال ۳۹ جنگ نهروان
🌹۱۴ صفر شهادت محمد بن ابوبکر
☑️ ۱۵ صفر شروع بیماری پیامبر
🏴 بیستم صفر: اربعین حسینی، بازگشت اهلبیت به کربلا بنابر نقل جمعی از بزرگان
☑️ ۲۵ صفر طلب قلم و دوات جهت معرفی جانشین پیامبر
🏴 ۲۸ صفر: سال ۱۱ هجری، رحلت پیامبر خاتم
🌸۲۸ صفر آغاز امامت امیرالمؤمنین
☑️ ۲۸ صفر غصب مقام خلافت پیامبر
🏴 ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بنابر نقل مشهور
🏴 روز آخر ماه صفر: سال ۲۰۳ هجری، شهادت امام رضا علیه السلام در سن ۵۵ سالگی
#ماه_صفر
به کانال #از_هر_فصلی_گفتاری بپیوندید👇
🇮🇷 @fasle57
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔰✦؛﷽✦
✅ 🍃سلسله دروس با محوریت حضانت کودک از دیدگاه فقه و روانشناسی
📜 گواهی پایان دوره: دوره رایگان است و هزینه گواهی پس از قبولی در آزمون پایان دوره ۵۰ هزار تومان می باشد.
🗓تاریخ برگزاری: از سه شنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ روزهای فرد
🕝ساعت : ۱۷/۳۰ (۵/۳۰عصر)
📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان:
⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa
📱لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم:
http://yun.ir/pasokhgoo
🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیامرسان ایتا:
👇👇👇👇👇👇👇
🌐https://eitaa.com/azadieks
📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر:
@azadieks1401
شماره تماس با موسسه:
071 322 86719
داخلی 111
🌸🌼🌺
⚡️کانون های علمی فقه و تعلیم و تربیت موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230821-113333.mp3
7.01M
احکام طهارت و پاکی
شرایط پاک کنندگی ماشین های لباسشویی با بیان فتاوای مراجع تقلید
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🌹بمناسبت ایام شهادت حضرت رقيه سلام الله علیها
🏴 در روز پنجم ماه صفر سال 61 ه حضرت رقيه مظلومانه به شهادت رسيد. نام شريفش "رقيه"، "فاطمه" و "زينب" است. پدرشان مولانا الشهيد اباعبدالله الحسين علیه السلام و مادرشان امّ اسحاق است.
♦️ ولادت آن حضرت در مدينه بود و در سن سه سالگى يا بيشتر در محرم 61 هجرى با پدر بزرگوارش به كربلا آمد. در روز عاشورا بارها مورد تفقد و دلجويى اباعبدالله علیه السلام قرار گرفت تا آنجا كه به خواهرش حضرت زينب سلام الله علیها در مورد او سفارش فرمود. بعد از شهادت امام حسين و اهل بيت و اصحاب، همراه با اسرا به كوفه و شام برده شد و در مسير چهل منزل راه شام رنج هاى فراوانى ديد.
🌄*پای نیزه غریبی*
در كتاب بحرالغریب، جلد دوم، قریب به این مضامین آمده است: حارث كه یكی از لشگریان یزید بود گفت : یزید دستور داد سه روز اهل بیت علیهم السلام را در دم دروازه شام نگاه بدارند تا چراغانی شهر شام كامل شود. حارث میگوید: شب اول من به شكل خواب بودم، دیدم دختری كوچك بلند شد و نگاهی كرد، دید لشگر از خستگی راه خوابیدهاند وكسی بیدار نیست، *اما فورا از ترسش بازنشست* و باز بلند شد و چند قدم آمد به طرف سر امام حسین علیه السلام كه بر درختی نزدیك خرابه دم دروازه شام آویزان بود. بعد دیدم سر مقدس با زبان فصیح فرمود: ای دختر من! مصیبت تو و زجر و تازیانه و روی خار مغیلان دویدن تو تمام شد، و اسیریت به پایان رسید. ای نور دیده! چند شب دیگر به نزد ما خواهی آمد. بر آنچه بر شما وارد شده صبر كن كه جزا و مزد او شفاعت را دربردارد سپس به طرف آن درخت و سر مقدس آمد و از ترس برگشت، تا چند مرتبه. آخرالامر زیر درخت ایستاد و به سر بابایش نگاه كرد و كلماتی فرمود و اشك ریخت. سپس دیدم *سر مقدس امام حسین علیه السلام پایین آمد و در مقابل نازدانه قرار گرفت* و رقیه سلام الله علیها گفت: « *السلام علیك یا ابتاه! وامصیبتاه بعد فراقك، واغربتاه بعد شهادتك* » بعد دیدم سر مقدس با زبان فصیح فرمود: « ای دختر من! مصیبت تو و زجر و تازیانه و روی خار مغیلان دویدن تو تمام شد، و اسیریت به پایان رسید. ای نور دیده! چند شب دیگر به نزد ما خواهی آمد. بر آنچه بر شما وارد شده صبر كن كه جزا و مزد او شفاعت را دربردارد ». حارث میگوید : من خانهام نزدیك خرابه شام بود، از اینكه حضرت به او فرموده بود نزد ما خواهی آمد منتظر بودم كی از دنیا میرود، تا یك شبی شنیدم صدای ناله و فریاد از میان خرابه بلند است، پرسیدم چه خبر است ؟ گفتند: رقیه سلام الله علیها از دنیا رفته است.
♦️ در شام بعد از ديدن سر نورانى پدر با پيشانى شكسته در خرابه، آنقدر ناله زد و گريست تا به ملكوت اعلا پيوست، و بدن شريف آن حضرت را شبانه دفن كردند.
♦️ از كهن ترين منابعى كه نام آن حضرت بالفظ رقيه ياد شده قصيده سيف بن عميره نخعى كوفى از اصحاب امام جعفر صادق و امام موسى كاظم علیهماالسلام است:
🔸 و عبدكم سيف فتى ابن عميره عبد لعبد عبيد حيدر قنبر
🔹 و سكينه عنها السكينه فارقت لما ابتديت بفرقه و تغير
🔸 و رقيه رق الحسود لضعفها و غدا ليعذرها الذى لم يعذر
🔹 و لام كلثوم يجد جديدها لثم عقيب دموعها لم يكرر
🔸 لم اءنسها و سكينه و رقيه يبكينه بتحسر و تزفر
📚 منتخب التواریخ، ص ۳۸۸
♦️اسنادو مدارك درباره وجود شريف آن حضرت، و بودن قبر آن حضرت در مكان فعلى حرم مطهر، همراه با معجزات و كراماتى از آن مخدره مظلومه بسيار است كه در پاورقى به قسمتى از آنها اشاره مى شود.
📚 نفس المهموم، ص ۴۱۴
📚 معالی السبطین، ج ۲، ص ۱۷۰
📚 احقاق الحق، ج ۱۱، ص ۶۳۳
📚 الوقایع و الحوادث، ج ۵، ص ۷۰، ۷۴، ۷۵، ۸۱
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🏴ماجرای نبش قبر حضرت رقيّه(سلاماللهعلیها) در سال 1242
◆ ملا محمدهاشم خراسانی (ره) حکایت نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آبگرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه (سلاماللهعلیها) در سال ۱۲۸۰ هجری،را نقل میکند :
◆ جناب آقا سيّد ابراهيم دمشقي كه نَسَبش به سيّد مرتضي علمالهدي منتهي ميشد بعد از نبش قبر حضرت رقیه (سلاماللهعلیها)، مدام از شدت گریه و غصه غش میکرد. چون به هوش میآمد، قضیه کبودی را برای مردم تعریف میکرد
◆می گفت بدن مطهّر ایشان در پارچه سیاهی (چادر یا لباس سیاه) پیچیده و کفن شده بود. بخشی از صورت منّور ایشان را دیدم که هنوز از آثار سیلی، کبود و مجروح بود. سپس به همراه شیون ایشان، صدای ضجه و زاری از مردم بر میخواست.
🏴🔲 اما حکایت :
قبر دچار آب گرفتگی شده بود و علما شیعه درخواست تعمیر قبر مطهر را داشتند.
والي به علماء و صلحاء شام از شيعه و سنّي امر كرد كه غسل كنند و لباسهاي پاكيزه بپوشند، به دست هر كس قفل ورودي حرم مطهّر باز شد، همان كس برود و قبر مقدّس او را نبش كند، پيکر را بيرون آورد تا قبر را تعمير كنند.
صلحاء و بزرگان از شيعه و سنّي در كمال آداب غسل كردند و لباس پاكيزه پوشيدند، قفل به دست هيچ كس باز نشد مگر به دست خود مرحوم سيّد، و چون ميان حرم آمدند كلنگ هيچ كدام بر زمين اثر نكرد، مگر به دست سيّد ابراهيم.
حرم را قُرق كردند و لحد را شكافتند. ديدند بدن نازنين حضرت رقيه سلامالله عليها، ميان لحد و كفن صحيح و سالم است اما آب زيادي ميان لحد جمع شده است.
سيّدابراهیم در قبر رفت، همين كه خشت بالاي سر را برداشت ديدند
سيّد افتاد. زير بغلش را گرفتند،
هي ميگفت: «اي واي بر من.. واي بر من..
به ما گفته بودند يزيد لعنةالله عليه، زن غسّاله و كفن فرستاده
ولي اکنون فهميدم دروغ بوده، چون دختر با پيراهن خودش دفن شده. من بدن را منتقل نميكنم، ميترسم بدن را منتقل كنم و ديگر به عنوان "رقيّه بنت الحسين" شناخته نشود و من نتوانم جواب بدهم.
سيّد بدن شريف را از ميان لحد بيرون آورد و بر روي زانوي خود نهاد و سه روز بدين گونه بالاي زانو خود نگه داشت و گريه ميكرد تا اينكه قبر را تعمير كردند.
وقت نماز كه مي شد سيّد بدن حضرت را بالاي جايي پاكيزه ميگذاشت. پس از فراغ از نماز برميداشت و بر زانو مينهاد، تا اينكه از تعمير قبر و لحد فارغ شدند، سيد بدن را دفن كرد.
و از معجزه آن حضرت اين كه سيّد در اين سه روز احتياج به غذا و آب و تجديد وضو پيدا نكرد و چون خواست بدن را دفن كند دعا كرد كه خداوند پسري به او عطا فرمايد.
دعاي سيّد به اجابت رسيد و در سن پيري خداوند پسري به او لطف فرمود که نام او را "سيّد مصطفي" گذاشت.
آنگاه والي واقعه را به سلطان عبدالحميد عثماني نوشت؛ او هم توليت زينبيّه و مرقد شريف حضرت رقيّه و امّ كلثوم و سكينه را به سيد ابراهيم واگذار کرد.
اين قضيه در سال 1242 هجري شمسي رخ داده و در کتاب «معالي» هم اين قضيّه مجملاً نقل شده و در آخر اضافه کرده است:
«فَنزلَ في قبرها و وَضع عليها ثوباً لفَّها فيه و أخْرجها، فإذا هي بنتٌ صغيرةٌ دُونَ البُلوغِ و كانَ متْنُها مجروحةً مِنْ كثرةِ الضَّرب»
« آن سيّد جليل وارد قبر شد و پارچه اي بر او پيچيد و او را خارج نمود، دختر كوچكي بود كه هنوز به سن بلوغ نرسيده، و پشت شريفش از زيادي ضربات مجروح بود.»
پس از درگذشت سيّد ابراهيم، توليت آن مشاهد مشرفه به پسرش سيّد مصطفي و بعد از او به فرزندش سيّد عبّاس رسيد.فرزندان سيّد ابراهيم دمشقي معروف و مشهور به "مستجاب الدعوه هستند.
📚 منابع روایت؛
منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸.
اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦.
مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸.
تراجم اعلام النساء، جلد ۲، صفحه ۱۰۳
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔴 واقعیتهای حجاب در جامعه امروز ایران
♦️ گزارش تحلیلی - آماری انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره واقعیتهای حجاب در جامعه امروز ایران بر اساس نظرسنجی منتشر شد.
🔗 mehrnews.com/x32Sb3
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
کارنامه دو ساله.pdf
14.82M
کارنامه دو ساله | عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم
• یه کار تمیز
• آماری، تحلیلی
• با کیفیت و چاپ رنگی
🔴 مطالعه کنید
🟢 منتشر کنید
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
خلاصه کارنامه دوساله دولت سیزدهم
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
▪️شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
۷ صفر یا ۲۸ صفر؟
🌐نقل های شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر
1. دروس شهید اول ج2 ص7 به نقل از شیخ مفید
2. کشف الغطاء ج1 ص96
3. در بحار الانوار مرحوم مجلسی از مرحوم کفعمی نقل شده است ج۴۴ ص۱۳۴ (مصباح کفعمی ص۵۱۰)
4. در بحار از ارشاد نقل شده اما در ارشاد مفید یافت نشد چیزی که در ارشاد آمده فقط شهادت امام دوم در ماه صفر است
5. جواهر الکلام به نقل از مفید
6. از کتاب تثبیت الامامه سید قاسم بن ابراهیم نقل شده
7. از والد شیخ بهایی
🌓نقل های شهادت امام حسن مجتبی در 28 صفر
1. شیخ طوسی در مصباح المتهجد ج2 ص790
2. ابن شهر آشوب در مناقب ج4 ص28
3. اربلی در کشف الغمه (قرن هفتم) ج1 ص518
4. طبرسی در اعلام الوری ص205
5. طبرسی در تاج المواعید ص82
6. کفعمی در بلد الامین ص275
7. علامه حلی در العدد القویه ص 350 به نقل از تاریخ المفید🌓
🔹نقل های شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر
1. کافی ج1 ص461
2. خزاز قمی در کفایه الاثر (قرن چهارم) ص230
3. طبری آملی در دلائل الامامه (قرن پنجم از علمای شیعه)
4. فتال نیشابوری در روضه الواعظین ج1 ص169
5. تاریخ موالید الائمه ص173
6. مرحوم مجلسی در موضع های مختلف هر سه احتمال هفتم و 28 و آخر ماه صفر را نقل کرده
که مجموعا با نقل های 28 صفر می شود 13 نقل🔹
⏪نتیجه اینکه طبق بررسی های انجام شده شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر مدرک معتبری که قابل استناد باشد ندارد
زیرا شیهد اول در دروس از مرحوم شیخ مفید نقل کرده اما در کتب شیخ مفید چنین چیزی پیدا نشد و مرحوم مجلسی هم از کفعمی نقل کرده اند ولی ایشان در کتاب بلد الامین نقل 28 صفر را انتخاب کرده اند. نقل های کتب دیگر نیز از همین کتاب دروس و کتب شیخ مفید و کتاب مرحوم کفعمی هست.
بنابراین شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در ۲۸ ماه صفر است و احتمال ۷ صفر ضعیف است
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
تولد امام هفتم علیه السلام در ۷ صفر
⏪ منابع تاریخی تولد امام هفتم در 7 صفر
1. اعلام الوری مرحوم طبرسی ص294
2. مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص323
3. تاج المواعید مرحوم طبرسی ص95
4. دروس شهید اول ص154
5. ریاض الابرار ج2 ص269
6. الذریعه ج2 ص112
7. مصباح کفعمی ص510
8. علامه مجلسی در کتابهای مرات العقول و ملاذ الاخیار و بحار الانوار
9. سفینه البحار
10. در عوالم از کتب فوق نقل شده است
11. علامه مجلسی از ارشاد و روضه الواعظین نقل کرده اند
12. در پاورقی کتاب دلائل الامه طبری ۱۱ منبع دیگر که تولد امام هفتم علیه السلام را ۷ صفر ذکر کرده اند آورده است در مجموع ۲۲ نقل برای ۷ صفر است
🔹اینکه گفته می شود ناصر الدین شاه بخاطر تولد خودش قضیه را تغییر داد اگر کار او مطابق واقع شد ما بخاطر سوء استفاده شخصی باید دست از واقعیت برداریم نمی دانم به چه مدرکی تقویمها تغییر داده شد.
تنها چیزی که سبب شده ولادت را در ذیحجه قرار دهند نقلی است که در محاسن برقی (ج ۲ ص ۳۱۴) آمده که آن حضرت در بازگشت پدر و مادرشان از سفر حج به دنیا آمدند و طبری در دلائل الامه ص۳۰۳ یک روایت مرسله نقل کرده که در ذیحجه متولد شده اند
در مورد نقل محاسن می گوییم نقل او منافاتی با ۷ صفر ندارد چون ممکن است بخاطر مراعات حاملگی همسر امام صادق علیه السلام پس از حج مدتی در مکه مانده باشند
اما نقل طبری چگونه یک نقل در مقابل نقلهای متعدد کثیره مقدم است آیا قاعده ترجیح همین است؟
لذا در ولادت امام هفتم علیه السلام در 7 صفر تردیدی نیست و 20 ذیحجه مدرک ندارد.🔹
✳️ توضیح بیشتر
✅ در کتاب دلائل الامه طبری ص ۳۰۳ روایتی مرسله (بدون سند) از امام عسکری علیه السلام نقل شده که ولادت حضرت در ماه ذیحجه بوده
✅ ولی چون سند ندارد یک نقل است در مقابل نقلهای زیاد برای هفتم صفر لذا نمی توان روی آن متمرکز شد
به همین جهت در پاورقی همین کتاب آمده به اتفاق مورخین ولادت حضرت هفتم صفر بوده است
📚 المتفق عليه في أغلب المصادر أنه ولد (عليه السلام) في السابع من صفر سنة ١٢٨ ه وقيل: سنة ١٢٩. انظر:
۱- تاريخ الأئمة: ١١،
۲- الارشاد: ٢٨٨،
۳- تاريخ بغداد ١٣: ٢٧،
۴- تاج المواليد: ١٢٢،
۵- إعلام الورى: ٢٩٤،
۶- تاريخ مواليد الأئمة ووفياتهم: ١٨٨،
۷- مناقب ابن شهرآشوب ٤: ٣٢٣،
۸- صفة الصفوة ٢: ١٨٧،
۹- وفيات الأعيان ٥: ٣١٠،
۱۰- كشف الغمة ٢: ٢٥٠،
۱۱- المستجاد من كتاب الارشاد: ٤٧٢،
۱۲- سير أعلام النبلاء ٦: ٢٧٠،
۱۳- الفصول المهمة: ٢٣٢،
۱۴- نور الأبصار: ٣٠١.🌷
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
هفتم صفر؛
ولادت امام کاظم علیه السلام .
روایتی از ابوبصیر و منهال قصاب در خصوص تولد آن گرامی در منطقۀ ابواء نقل شده مبنی بر اینکه این دو نفر در سال تولد آن حضرت در سفر خج حضور داشتند و در طول سفر وقتی به ابواء رسیدند خبر تولد امام کاظم (ع) را شنیدند. ابوبصیر میگوید: «به محضر امام صادق (ع) تشرف یافتم و بر سفرۀ نهار امام نشسته بودم که بشارت تولد امام کاظم (ع) به پدرش داده شد». منهال نیز میگوید: «در حالی از ابواء عبور کردم که موسی پسر امام صادق (ع) تولد یافت و من پیش از امام صادق (ع) به مدینه رفتم و آن حضرت پس از یک روز وارد مدینه شد و سه روز به مردم اطعام کرد».
اما در روایت این دو راوی هیچ گونه تصریح و اشارهای نیست که این تشرف و حضور و بشارت و اطعام در چه ماهی بوده است. هرچند در شرایط کنونی رایج این است که غالب حاجیان پس از اعمال حج از مکه خارج میشوند لیکن آیا در آن زمان هم چنین بوده و آیا ابوبصیر و منهال هم چنین کردند یا مدتی در مکه ماندند و در بازگشت - با فاصلۀ طولانی که میان مکه و مدینه بود - در چه تاریخی به ابواء رسیدهاند، هیچ یک از اینها روشن نیست [...] وانگهی گزارش ابوصیر با دو سند در کافی نقل شده و مجلسی هر دو سند را ضعیف دانسته است. و در روایت منهال هم شخصی به نام علی بن حدید حضور دارد که شیخ طوسی روایت او را در صورتی که در نقلش منفرد باشد غیر قابل اعتماد میداند و او در این گزارش از منهال منفرد است.
به هر روی با استناد به این دو نقل نمیتوان گفت امام کاظم (ع) در ماه ذیالحجه تولد یافت؛ چنان که کلینی هم که روایت ابوبصیر را در باب موالید ائمه ثبت کرده، در باب تاریخ امام کاظم (ع) درباره ماه و روز تولد آن گرامی اظهار نظر نکرده است» (برگرفته از کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (ع)، ص401-406).
#هفت_صفر #امام_کاظم
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق #شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام بوده
و ۷ صفر #میلاد امام #موسی_کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر تحقیقی بنده آن است که ۷ صفر #میلاد امام کاظم علیه السلام است.
#تاریخ
👇👇
🌻 @ahlebait110
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
💠چند نکته به مناسبت هفتم صفر
✅ ۱-آيا تعيين «هفتم صفر» به جای «بیست و هشتم» صفر به عنوان سالروز وفات امام حسن عليه اسلام ترجيحی علمی و تاريخي دارد؟
قرن هاست شیعیان - حداقل در ایران - در تقویم خود سالروز وفات امام دوم را همزمان با سالروز وفات پیامبر اسلام ثبت کرده آن را گرامی داشته اند... ولی در چند سال اخیر موجی به راه افتاده که اصرار دارد این بزرگداشت باید در هفتم صفر و در مثل چنین روزی برگزار شود.
این در حالی است که تا قرن هشتم یعنی هفتصد سال بعد از تاریخ وفات آن امام هیچ منبع تاریخی و مستند قابل اعتنایی بر این مطلب که وفات ایشان در هفتم صفر بوده یافت نشده است. و در مقابل منابع متعدد و قابل توجهی از قدیمی ترین منابع شیعی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بعد از آن تاکنون، روز وفات را بیست و هشت صفر ذکر کرده اند.
سوالی که باید برای آن پاسخی پیدا کرد این است که:
✅ ۲-دلیل اصرار برای ایجاد این تغییر در تقویم مذهبی چیست؟
و چرا به جای پاسخ روشن و شفاف به این سوال عده ای نا آشنا به تاریخ و پژوهش های تاریخی که احیانا نام پژوهشگر را هم یدک می کشند می کوشند با روشهای نادرست و با خطاهای فاحش این تغییر را توجیه کنند؟
✅ ۳-اغلب قریب به اتفاق منابع در دسترس شیعی -از آغاز تا قرن هشتم- وفات امام دوم شیعیان را در ماه صفر دانسته و در تعیین روز آن منحصرا به دو زمان اشاره کرده اند: آخر صفر و بیست و هشت صفر.
برای تعیین آخر صفر به عنوان نمونه می توان به این منابع که همگی در قرن سوم و چهارم تالیف شده و از قدیمی ترین منابع شیعی به حساب می آید. اشاره کرد:
1⃣فرق الشیعة منسوب به حسن بن موسی نوبختی متوفای 310 قمری
2⃣المقالات و الفرق منسوب به سعد بن عبدالله اشعری قمی متوفای 301 قمری
3⃣اصول الکافی تالیف شیخ کلینی متوفای 329 قمری
4⃣کفایة الاثر از خزار قمی
و برای تعیین بیست و هشت صفر این منابع کهن در دسترس است:
5⃣مسار الشیعة از شیخ مفید متوفای 413 قمری
6⃣مصباح المتهجد از شیخ طوسی متوفای 460 قمری
7⃣اعلام الوری و تاج الموالید هر دو از شیخ امین الاسلام طبرسی متوفای 548 قمری
8⃣مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی متوفای 588 قمری
9⃣المستجاد علامه حلّی متوفای 726 قمری.و کتب دیگر
همه این کتاب ها و نویسندگانشان مربوط به قرن چهارم تا هشتم هستند
در توجیه اختلاف این دو دسته از منابع به صورت احتمال می توان گفت که آنها که وفات را آخر صفر دانسته اند به صورت تسامحی و تقریبی همان بیست و هشت صفر را گزارش کرده اند و منظورشان از آخر صفر همان یک روز یا دو روز مانده به آخر ماه یعنی بیست و هشت صفر بوده است.
✅ ۴-همانگونه که اشاره شد طبق یافته های پژوهشگران هیچ منبعی از منابع شیعه تا قرن هشتم هجری روز هفتم صفر را وفات امام دوم ندانسته است.
اولین شخصیت و منبعی که روز هفتم صفر را روز وفات آن حضرت دانسته محمد بن مکی مشهور به شهید اول از علمای جبل عامل لبنان در کتاب فقهی الدروس الشرعیة است.
ولی آیا بعد از گذشت بیش از هفتصد سال از تاریخ وفات آن امام و انبوه گزارش هایی که وفات را در آخر صفر یا بیست و هشت صفر ثبت کرده اند و ما به برخی از آنها اشاره کردیم، شهید اول متوفای 786 قمری به چه استنادی چنین نقلی را آورده؟ برای ما مشخص نیست.
البته بعد از ایشان تعدادی دیگر از علمای جبل عامل امثال شیخ بهائی و پدرش و دیگر علمای شیعه در نجف همچون کاشف الغطا و صاحب جواهر این قول را بازنشر کرده اند... ولی همچنان منابع و عالمان بسیاری همان نقل مشهور گذشته یعنی بیست و هشت صفر را ذکر کرده و می کنند.
آیا قاسم رسی در قرن سوم تاریخ وفات امام حسن(ع) را تعیین کرده است؟!
در این خصوص نکته ای که از منظر روش مطالعه و پژوهش بسیار تاسف بار است آنکه اخیرا برخی برای مستند کردن قول به هفتم صفر از کتاب تثبیت الامامة تالیف یکی از امامان زیدیه به نام قاسم بن ابراهیم رسّی نقل می کنند. و به خیال خود منبعی پیدا کرده اند از قرن سوم که تاریخ وفات را هفتم صفر ذکر کرده است. این مطلب چنان بی پایه است که صرف وقت برای آن هدر دادن عمر است ولی متاسفانه عده ای طوطی وار خطای فاحش برخی دیگر را تکرارکرده و می کنند و باید به آن پاسخ داد.
✍️علی موسوی نژاد
نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است.
📚 شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
📚كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230826-182104.mp3
7.04M
احکام ویژه زائرین اربعین
(قسمت اول)
۱- مکانهایی که جایز است نماز بصورت تمام (چهار رکعتی) خوانده شود
۲- جایز نبودن مصرف وام اربعین در هزینه های غیر از سفر اربعین
۳- استفاده از آبهای مخصوص آشامیدن برای وضو جایز نیست و وضو باطل است
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230826-182942.mp3
9.87M
احکام ویژه زائرین اربعین
(قسمت دوم)
۱- حکم دور ریختن آبهای اضافی
۲- سکونت بیش از حد در موکبها
۳- حکم اشیاء پیدا شده
۴- حکم کفشهایی که جابجا شده است
۵- حکم وسایل و پولهای اضافه از کمک های مردمی به موکبها
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛