1_3531755174.pdf
8.08M
🔴شهید سلیمانی در آخرین سخنرانی خود چه گفت؟
🔸ماهنامه سوره در پیششماره دوم منتشر کرد:
متن منتشرنشدهٔ آخرین سخنرانی شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع فرماندهان سپاه در مهر ۱۳۹۸
#انتشار_برای_اولینبار
@m_jabbarnejad
🔴 افروغ، فیلسوف انقلاب اسلامی(بخش اول)
دغدغه افروغ، تدارک بنیادی برای دولت در ایران بود
🖋 محسن جبارنژاد
خبر درگذشت دکتر عماد افروغ تلخ و حزنانگیز بود. اندیشه وری ارجمند که سالها انقلاب اسلامی در کانون تاملات او بود و عمری را در این راه صرف کرد و پیوسته دغدغه یِ او، تحقق آرمان های انقلاب توسط جمهوری اسلامی بود. گاهی با دلسوزی آمیخته با عتاب چنین میگفت که باید شلاق انقلاب اسلامی را همواره بالای سر جمهوری اسلامی نگاه داشت! این گونه موضع گیریها که معمولا موضعِ خاصِ او بود و گاه در میان دوستان نیز بیمهریها و بیرسمیهایی را علیه او موجب میشد ، همه از سر دلسوزی و صداقت و صراحت( که روحیه او بود) و البته برآمده از روح آرمان خواهی و عدالتطلبی او بود که هیچ گاه به وضع موجود راضی نمیشد و بدان تن در نمیداد. عشق و علاقه او به انقلاب اسلامی و معمار بزرگ آن، از عمق جان و باور بود و استعدادی پرمایه در جهت خلق ادبیات جدید برای صورتبندی نظری گفتمان انقلاب اسلامی داشت. دقت جزءنگرانه و جامعهشناسانه او در کنار کلگرایی فلسفیاش و نیز تجربه زیسته او در سیاست، همواره او را در ملتقای نظر و عمل نگه میداشت. هم به جامعه نظر داشت و هم به دولت. هم جامعه را نقد میکرد و هم دولت. هیچ گاه به واسطه مسئولیتهای رسمی که داشت اسیر محافظهکاری و ملاحظهکاریهای بیمورد نشد و به واسطه همین روحیهاش، اهل سالوسی و ریا نبود و نسبت به هر آنچه مظاهر ریا بود نفرت و ناخرسندی داشت.. اهل آزاداندیشی بود و عمیقا به جمهوریت و اسلامیت و عدالت باور داشت. ذهن کنجکاو و قدرت بیان کمنظیری داشت و کلامش مشحون از اشارات پرنکته بود. خوشمحضر بود و زبان و لحنی صریح اما گرم و دلنشین داشت. دربند نام و عنوان نبود. در خاطرم هست روزی خودِ ایشان برایم چنین شرح داد که: "زمانی به یکی از دانشگاهها برای تدریس دعوت شده بودم. به دفتر رئیس دانشگاه رفتم و دیدم که پشت سر او بنر یا تابلویی منقش به نام اساتید( با عنوانهای پرطمطراقِ استادتمام، دانشیار، حجتالاسلام، آیتالله و ...) نصب شده است. من هم آن بنر را از جا کندم! و خطاب به آن رئیس گفتم که شما خواسته یا ناخواسته دانشجو را مرعوب و مفتونِ چنین عناوینِ پرطمطراق میکنید و جرات و مجال اندیشیدن و پرسشگری را از او میگیرید". او بر این باور بود که این عناوین، تعیینیاند نه تعینی: مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید... اینها را گفتم تا اندکی از تعهد و دِینم را به صدایی که هماکنون به خاموشی گراییده است ادا کنم. باری، به همین اندک بسنده میکنم و مختصری راجع به یکی از اصلیترین دغدغههای دکتر افروغ یعنی مساله دولت و سیاست خواهم پرداخت.
@m_jabbarnejad
🔴 افروغ، فیلسوف انقلاب اسلامی(بخش دوم و پایانی)
دغدغه افروغ تدارک بنیادی برای دولت در ایران بود
🖋 محسن جبارنژاد
یکی از مسائل اساسی مد نظر دکتر افروغ، مساله دولت است. البته او از سالیان پیش انقلاب اسلامی را در کانون تاملات خویش قرارداد و تلاش داشت تا لایه های بنیادین و مغفول آن را بکاود. چنانکه محصول ژرف کاوی های او، آثار متعددی اعم از مقاله و کتاب در باب انقلاب اسلامی است. نگاه ایشان به انقلاب البته صدرایی هم بود و بعضا دلالت های آن را هم در آثار و یا گفتارها و گفتگوهایی که از ایشان به جا مانده ارائه میداد.
افروغ به واسطه تجربه نمایندگی مجلس و بواسطه تاملاتی که از منظر یک فیلسوف به سیاست و جامعه داشت، به جد به مساله دولت و حکمرانی میاندیشید. دغدغه اساسی افروغ در مواجهه با مساله دولت این بود که ما یک مظروف داریم به نام انقلاب اسلامی و یک ظرف داریم که همان ساختارهای به جامانده از رژیم پیشین است. وی بر این باور بود که این ظرف و مظروف همخوان نیستند و بخش عمده ای از آسیب هایی که ما در بحث حکمرانی متحمل میشویم از همین ناحیه است. البته غیر از این اشکال نظری و ساختاری، ایشان مساله رانت هایی را که برخی سیاسیون به واسطه حضورشان در قدرت که در نهایت تبدیل به ویژه خواری های اقتصادی نیز میشود، یکی از عوامل عملی در اسیب شناسیِ حکمرانیِ ایرانی میدانستند. البته افروغ به واسطه تاثیری که توامان از کل گرایی صدرایی و نیز علیت گراییِ کل گرایِ "روی بسکار" پذیرفته بود و نیز پیوندی که میان حکمت نظری و حکمت عملی قائل بود، در آسیب شناسی ای که از مساله دولت و حکمرانی در ایران امروز داشت بر این باور بود که مشکلات امروز ما از جمله ناشی از عدم فهم ابعاد تئوریک انقلاب اسلامی و نیز فقدان تفکر منظومه ای است و درست به همین دلیل است که کشور را چهل تکه اداره میکنیم.
البته ایشان معتقد بود که حکمت متعالیه میتواند این شکاف را در درون خود حل کند و ظرفیت هایش را به لحاظ بنیادین دارد منتها این ظرفیت چنانکه باید، بالفعل نشده است. تفکر مکانیکی و نگاه جزء نگرانه، یکی از آفت های حکمرانی و دولت داری در نگرش دکتر افروغ بود. ایشان البته سعی میکرد این معضل و دشواره اساسی را که سالهاست در حکمرانی ایرانی رخنه کرده، با ارجاع به سنت صدرایی و همینطور دیالکتیک بسکاری بالاخص دیالکتیک نظر و عمل، تدارک کند. به همین دلیل چند سال آخر عمر ایشان متمرکز بر پروژه نظر و عمل شد. البته دیالکتیک نظر و عمل که توسط دکتر افروغ برای تمهید بنیادهای سیاست و دولت در جهت فائق آمدن بر اِشکالات حکمرانی و دولت داری در ایران معاصر تمهید و پیشنهاد میشد، هم از تنگناهای نگاه مارکسی به دیالکتیک فارغ است و هم جهتی توحیدی دارد چنانکه خود ایشان تصریح میکردند که روح توجه مارکس به بحث پراکسیس برمیگردد به همان ماتریالیسم و تقلیل idea به ماده، بنابراین مارکس نتوانسته برای حوزه idea استقلالی قائل شود. ایده اساسا قابل تقلیل به ماده نیست، لذا نقدی که هابرماس به مارکس کرده درست است. هابرماس میگوید مفهوم عمل مارکس به فضای دانش فنی رفته است و از تعامل رهاییبخش و ارتباطی غافل شده است. یعنی درواقع کاری که مارکس مطرح میکند صرفا مربوط به دانش فنی است و لذا صرفا بهسمت تسلط بر طبیعت رفته و نتوانسته است بهسمت تعامل ارتباطی و دانش هرمنوتیک برود، بنابراین آن دیالکتیک عین و ذهن در مباحث مارکس کمرنگ است؛ شاید این مساله در تفکرات مارکس جوان قدری پررنگتر باشد، اما در تفکرات مارکس متاخر کمرنگ است. درحالی که دیالکتیک عین و ذهن و نظر و عمل در تفکر رئالیسم انتقادی بسیار پررنگ است و نیز اینکه جهتی توحیدی دارد. افروغ این مساله را بسیار شبیه به ارتباط ذهن و عین در تفکر صدرا میدانست و قائل بود که این جهت گیری میتواند منشا الهاماتی در باب بحثهای روشی در حیطه علوم انسانی و علوم اجتماعی شود.
@m_jabbarnejad
https://farhikhtegandaily.com/news/79284/%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA--%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF/
@m_jabbarnejad
«اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می کند»
📩 به مناسبت گرامیداشت هفته معلم
🔎 بررسی شخصیت علمی و فرهنگی،احوال و اندیشه مرحوم دکترعماد افروغ با حضور اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی
استاد عبدالحسین خسروپناه
استاد مرتضی جوادی آملی
دکتر شریف لک زایی
دکترحبیب رحیم پور ازغدی
دکتر حمید دهقانیان
دکترمحسن جبارنژاد
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت
🕗 ساعت: ۲۰
جهت همراهی و حضور در برنامه لینک «https://www.skyroom.online/ch/libkb1399/hamandishi » را لمس کنید .
#گفتگو
#اداره_کل_کتابخانه_های_عمومی_استان_کهگیلویه_بویراحمد
#فرهنگ_کتاب_اندیشه
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور
Page 07 (2).pdf
1.33M
🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش دوم
🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی
🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد
📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه
🗓 پنج شنبه 28 اردی بهشت 1402
@m_jabbarnejad
Page 15 (34).pdf
684.6K
🔴 بنیادهای کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی(بخش اول)
🖋محسن جبارنژاد
📰 فرهیختگان، صفحه اندیشه، دوشنبه 8 خرداد 1402
@m_jabbarnejad
Page 15 (12).pdf
276.9K
🔴 به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)
🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش سوم
🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی
🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد
📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه
🗓 پنج شنبه 11 خرداد 1402
@m_jabbarnejad
اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا.mp3
30.25M
🔸اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
هماندیشی علمی
◾️بایستههای کارآمدی دولت
📚 به همراه رونمایی از آخرین اثر استاد صدرا:
کارآمدی نظام سیاسی و دولت جمهوری اسلامی ایران
🎙با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
▪️دکتر حمید پارسانیا
▪️دکتر نجف لکزایی
▪️دکتر بهرام دلیر
▪️دکتر رضا لکزایی
▪️دکتر محسن مهاجرنیا
▪️دکتر محمدعلی سوادی
▪️دکتر مجتبی زارعی
▪️دکتر محمدعلی فتحاللهی
▪️دکتر مرتضی یوسفیراد
▪️دکتر مهدی امیدی
▪️دکتر محسن جبارنژاد
دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir