eitaa logo
هُموار/محسن جبارنژاد
56 دنبال‌کننده
62 عکس
5 ویدیو
15 فایل
یادداشت های شخصی، علمی و گاهی دلنوشته
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️درباره صندلی شهید بهشتی از ایامی که کیانوری، شهید بهشتی با دبیر کل حزب توده در تلویزیون مناظره می‌کرد؛ به ایام بسط ید کسانی رسیدیم که نیروهای اجتماعی انقلاب اسلامی را به «افسران انقلاب اسلامی» تبدیل می کنند؛ و آن‌ها را چنان می‌سازند که در برابر حضور مدیرمسئول سابق کیهان در تلویزیون هم موضع‌گیری کنند!! (تصویر دوم مشتی است از انبوهِ چنین خروارها)؛ چرا و چگونه از آن‌جا به این‌جا رسیدیم؟؟ 🔻دیروز تفکر انقلاب را آن چنان قدرتی بود که با کمونیست‌ها مناظره می‌کرد؛ امروز کافی است موضع کسی را زمینه نابرابری اجتماعی و عدالت نپسندیم: «چطوری مارکسیست؟» . 🔻این ها همه نشانه است از یک مسیر طی شده؛ به نظرم توضیح مسیری که طی کردیم، در صندلی‌ای نیست که دیروز کیانوری می‌نشست و امروز نصیری. در صندلی‌ای است که دیروز بهشتی می‌نشست و امروز .... https://www.instagram.com/p/CFRXSNvBiP3/?igshid=tj80w43eqhrs (توضیح: شبکه چهار یک مناظره برگزار کرده درباره حجاب بین آقایان نصیری و سوزنچی. کسانی فراتر از حرف های مهدی نصیری، شخصیت او، اصل گفتگوی آزاد، سردبیر برنامه و حتی مدیر شبکه چهار را زیر ضرب گرفته اند. حرف هاشان مهم نیست، از نظر آن ها همه "مشکوک الحال" و "معلوم الحال" هستند. مهم وضعیتی است که فرزندان انقلاب را بدان دچار کرده اند؛ این همه نارواداری را از کجا آورده اند؟ ✍️ http://Eitaa.com/teribon_ir @m_jabbarnejad
🔴 ملاصدرا فلسفه سیاسی ندارد 🔷 گفتگو با عبدالحسین خسروپناه در باب حکمت سیاسی متعالیه ♦️ گفتگو از: محسن جبارنژاد 🔷 نه مهر ۹۹، صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان @m_jabbarnejad
Page 15-2.pdf
537.8K
فایل پی دی اف گفتگو با استاد خسروپناه پیرامون حکمت سیاسی متعالیه m_jabbarnejad
هدایت شده از محسن جبارنژاد
🔴 در گفتگو با دکتر عماد افروغ مطرح شد: "دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل گفتگو از: محسن جبارنژاد صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان چهارشنبه سی مهر ۹۹ @m_jabbarnejad
🔲همزمان با برگزاری ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی قدّس سرّه ✅نشست علمی دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی کارشناسان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 🔲دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅این نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. ⏰زمان: پنج شنبه 22 آبان ماه 1399 ساعت 10 الی 12 🔲مکان: قم – خیابان 19 دی – کوچه 10، کوچه 2 – مجمع عالی حکمت اسلامی- سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی 💠پخش به صورت مجازی از طریق آدرس های زیر 🌐instagram.com/hekmate_islami 🌐www.hekmateislami.com
Hozeh 7(31).pdf
2.82M
شماره ۷ مجله حوزه دوره جدید @m_jabbarnejad
هُموار/محسن جبارنژاد
شماره ۷ مجله حوزه دوره جدید @m_jabbarnejad
🔴 شماره جدید فصلنامه حوزه منتشر شد ♦️ فصلنامه تحلیلی-انتقادی حوزه « مجله حوزه، شماره7 و پیاپی182» ویژه حوزه¬های دینی، با عنوان« نماد روشن¬فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجۀالاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محتواي: مقالات، پرونده، گفت¬وگو و ... منتشر شد. ♦️ در این شماره كه با سخن سردبير: « كرونا و حوزويان» آغاز ميشود. همچنين با نوشتاري از: دكترتقي آزادارمكي«چالش¬هاي كرونايي و هويت ديني در ايران» حجۀ¬الاسلام والمسلمین حميد پارسانيا« وضعيت اپيدمي و جهش ابعاد باطني دين¬داري» سيدجواد ميري « پيامدهاي كرونايي تعليق مناسك جمعي» محسن جبارنژاد« صورت بندي مواجهه حوزه با پاندمي كرونا» حجۀ¬الاسلام والمسلمین محسن الويري« نهاد دين و دوگانه مناسك ـ مصالح» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلّغي« حوزه و فقه زمانه بحران» حسين پركان «طلاب جهادي سويه¬هاي متعارض نظم نهادي ـ نظم جهادي» و عليرضا زهيري« طلاب جهادي و تكاپوي فرانقش» فرادیدتان میباشد. 🔷 علاقه مندان می توانند با دفتر این فصلنامه واقع در: قم، ميدان شهدا، ابتداي خیابان معلم، ستاد دفتر تبليغات اسلامي، صندوق پستی: 599- 37185و یا با شماره:31152620-025 و واحد توزيع 7-66661137-025 ارتباط برقرار کنند. @m_jabbarnejad
هُموار/محسن جبارنژاد
🔴موسیقی لری و ساحت حماسه؛ شیخ علیمراد تنهایی چرامی و بازسازی هویت حماسی موسیقی لری 🖋️ محسن جبارنژاد 🔶 غالبا میل به موسیقی فولک در میان ما، یک میل نوستالوژیک است؛ این نحوه مواجهه، شاید به دلیل اصالتی است که به مقوله "لذت" میدهیم؛ حال آنکه به تعبیر فارابی، موسیقی غیر از بعد لذت ابعاد دیگری نظیر "خیال انگیزی" و "تاثیرانگیزی" نیز دارد. موسیقی فولکلور لری از دیرباز ترکیبی از "عشق" و "حماسه" بوده است. ⭕ مع الاسف آنچه که طی دهه های اخیر شاهد آن هستیم، رنگ باختن بعد حماسی این موسیقی از یک طرف و ابتذال و کم مایه شدن ابعاد عاشقانه آن از طرف دیگر بوده است( البته نباید فراموش کرد که موسیقی لری به واسطه تعلقی که به بافتارِ موسیقی شرقی به مثابه یک کلیتِ مشخص دارد، از دیرباز حضور جنبه های لهوی نیز در آن پررنگ بوده است که گاه از آن به موسیقی بند تنبانی یاد میشود!) 🔹 حفظ اصالت موسیقی لری در ایلغار فرهنگ و آیین های بیگانه، از جمله مدیون پایمردی های کسانی چون خواننده تکرار نشدنی کهگیلویه و بویراحمدی است. او در زمانه غربت موسیقی لری، به واسطه خواندن اشعار حماسی، روح تازه ای به موسیقی فولک به ویژه موسیقیِ کهگیلویه و بویراحمدی دمید. شیخ علی مراد هم با جنبه های فنی موسیقی لری عمیقا آشنا بود و هم به واسطه محتوا و اشعار متمایزی که میخواند، در هر دو ساحت فرم و محتوا یگانه بود. او نشان داد که میتوان به واسطه موسیقی، بنا به تعبیری، از بدبختی زندگی زمینی گریخت و نظر به امر استعلایی افکند. روح ایثار، فتوت، جوانمردی، تسلیم ناپذیری در برابر خصم و ایستادن در کنار ضعفا به تمامه در مردان جنگی ای که شیخ علیمراد تنهایی در وصف رشادت های آنها در قیام عشایر علیه پهلوی دوم میخواند تجسم می یافت. 🔸 شیخ علیمراد نشان داد که موسیقی حتما نسبتی با حقیقت دارد. به حسب همین نسبت، او از مردمی که مظلومانه در بمباران هوایی عشایرِ بویراحمد جان باختند و از کردی انصاری چریک شبه افسانه ایِ عشایر (که به همراه جمع انگشت شماری از مبارزان عشایر، هنگ بیستِ چند صد نفره کرمانشاه را تار و مار کرد و بعدها به اتهام شرکت در غائله فارس در شیراز تیرباران شد) بدون هیچ ملاحظه ای خواند. موسیقی و اشعار روشنگرانه علیمراد تنهایی که علی رغم تهدیداتی که از طرف ساواک متوجه او بود و نیز بر خلاف برخی اشعار رایج آن زمان که عملا در خدمت "سلطه" و تخدیر به کار میرفت، باعث شکل گیری حوزه ای از "مقاومت جمعی" عشایر شد و نقشی تاریخی و یگانه در گذار از "سوگِ" ناشی از سرکوبِ مبارزان عشایر به "حماسه" ای که بعدها در سال ۵۷ طومار رژیم پهلوی را در هم پیچید، ایفا کرد. روحش شاد. @m_jabbarnejad
🔴 مناسبات عرفان و سیاست در حکمت متعالیه( گفتگوی زنده اینستاگرامی) 🔹با حضور استاد مرتضی جوادی آملی 🔸گفتگو از محسن جبارنژاد 🔹زمان: پنج شنبه ۲۰ آذرماه ساعت۲۲ 🔸پیج عصر اندیشه: @asre_andishe
🛑گفتار ظریف؛ اختلال‌‌‌ در فهمِ سوژه یا بحران در نهاد‌‌ِ علم؟! ( تاملی در باب فایل صوتی اخیر منتشر شده از وزیر امور خارجه) ✍ محسن جبارنژاد 🔷دقت در باب محتوای فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه بیش از همه چیز، گویای این واقعیت است که نهاد علم در ایران و به ویژه ارتباط منطقی آن با نهاد سیاست دچار اختلالی جدی است که در ادامه توضیحاتش را عرض خواهم کرد. اساسا دستگاه سیاست خارجی نمی‌تواند در غیاب یک "ایده" دست به کنشگری دیپلماتیک بزند. به نظر می‌رسد که عمده کنشگران دیپلماسی ما به واسطه اختلال های جدی به وجود آمده در نهاد علم به ویژه علم سیاست در ایران، عمدتا از ایده ها و نظریات رایج در عرصه دانش روابط بین الملل متاثر اند. عمده پارادایم های نظری رایج و مسلط در این عرصه شامل دو نگرش رآلیستی و لیبرالیستی است. البته پرواضح است که عمده کنشگران دیپلماسی در ایران و به ویژه تیم فعلی وزارت خارجه که مسولیت راهبری برجام و هم اینک مذاکرات وین را بر عهده دارند، عمدتا متاثر از همین نگرش های رایج لیبرالیستی هستند که خود نیز مبتنی بر انگاره صلح کانتی و آرای استوارت میل است. این صورت بندی گفتمانی دوگانه، البته متعلق به دهه های میانی قرن بیستم است و پس از آن نظریه های جدیدی در عرصه روابط بین الملل پا به عرصه گذاشتند. به عنوان مثال سازه انگاری یکی از این پارادایم های نظری است. ❇️ در تئوری سازه انگاری، هنجارها، هویت ها، فرهنگ ها و حتی دین نقشی بنیادین در تنظیم سیاست بین الملل میان دولت‌ها ایفا می‌کند. چنانکه هر کشوری می‌تواند و بلکه بایسته است تعین ها و تشخص های ارزشی و ساختاری خود را در قالب یک سیاست خارجی مبتنی بر یک ایده نظری روشن‌ِ معطوف به عمل، تحقق و عینیت بخشد. ⭕️ اظهار نظر وزیر خارجه در فایل صوتی اخیر و تاکید بر دوگانه هایی نظیر "مصلحت نظام - مصلحت مردم" یا "دیپلماسی-میدان" نشان داد که ذهنیت دیپلمات های ایرانی همچنان متاثر از صورت بندی های کلاسیک تئوریهای دهه 50 و 60 روابط بین الملل است. حتی می‌توان گفت که این ذهنیت، نتوانسته به صورت بندی های متاخر نظری در روابط بین الملل در غرب ( نظیر سازه انگاری که عنصری چون هویت، فرهنگ و دین را مورد توجه قرار می‌دهد) چندان التفاتی پیدا کند. ♻️البته ناگفته نماند که این اتهام عدم التفات، قبل از آنکه متوجه نهادسیاست و یا سیاستمداران باشد متوجه نهاد علم به ویژه دانش سیاسی در ایران است که دست کم تا کنون ناتوان از صورت بندی ایده ای روشن و بومی در باب سیاست خارجی بوده است. ایده ای که اولا بتواند تشخص های ارزشی، هویتی و ساختاری جمهوری اسلامی را صورت بندی کند ثانیا از دل آن، قاعده ای برای کنش دیپلماتیک استخراج کند و ثالثا دوگانه هایی نظیر "دیپلماسی-میدان" ( که بدون توجه به عناصر هویتی و ارزشی جمهوری اسلامی و نیز با تاثیرپذیری از مفروضات تئوری های تقریبا منسوخ روابط بین الملل در ذهن دیپلمات های ما شکل گرفته) را برای نهاد سیاست در ایران، دست کم به لحاظ نظری، حل و فصل کند. ♻️ در باره نکته اخیر باید گفت که عدم فهم همین نکته، لحظات پرتنش و پرتعارض فراوانی را در سیاست خارجی ما طی این چهل و دوسال رقم زده و انرژی فراوانی از سیستم حکمرانی ما گرفته است. حتی می‌توان ادعا کرد که ما در میان سایر کشورها از این لحاظ، واقعا یک مورد عجیب و غریبیم! به عنوان مثال این حرف آقای ظریف که میدان، هیچ هزینه ای برای دیپلماسی نداد، حتی از یک کسی چون جان کری که هم، زمانی در "میدان" ، سرباز آمریکا در جنگ ویتنام بود و هم زمانی یک مقام ارشد دیپلماسی در آمریکا بود نیز صادر نمی‌شود. خلاصه آنکه گفتار وزیر خارجه، بیش از آنکه نشانه اختلال و کژکارکردی ذهنِ سوژه باشد دلالتی است بر بحران دانش سیاسی در ایران. 12 اردی بهشت 1400 @m_jabbarnejad