eitaa logo
هُموار/محسن جبارنژاد
53 دنبال‌کننده
54 عکس
5 ویدیو
14 فایل
دانشجوی دکتری علوم سیاسی( گرایش جامعه شناسی سیاسی) دانشگاه یاسوج و علاقه مند به فلسفه سیاسی: یادداشت های شخصی، رویدادهای فلسفه(سیاسی) و گاهی دلنوشته
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴موسیقی لری و ساحت حماسه؛ شیخ علیمراد تنهایی چرامی و بازسازی هویت حماسی موسیقی لری 🖋️ محسن جبارنژاد 🔶 غالبا میل به موسیقی فولک در میان ما، یک میل نوستالوژیک است؛ این نحوه مواجهه، شاید به دلیل اصالتی است که به مقوله "لذت" میدهیم؛ حال آنکه به تعبیر فارابی، موسیقی غیر از بعد لذت ابعاد دیگری نظیر "خیال انگیزی" و "تاثیرانگیزی" نیز دارد. موسیقی فولکلور لری از دیرباز ترکیبی از "عشق" و "حماسه" بوده است. ⭕ مع الاسف آنچه که طی دهه های اخیر شاهد آن هستیم، رنگ باختن بعد حماسی این موسیقی از یک طرف و ابتذال و کم مایه شدن ابعاد عاشقانه آن از طرف دیگر بوده است( البته نباید فراموش کرد که موسیقی لری به واسطه تعلقی که به بافتارِ موسیقی شرقی به مثابه یک کلیتِ مشخص دارد، از دیرباز حضور جنبه های لهوی نیز در آن پررنگ بوده است که گاه از آن به موسیقی بند تنبانی یاد میشود!) 🔹 حفظ اصالت موسیقی لری در ایلغار فرهنگ و آیین های بیگانه، از جمله مدیون پایمردی های کسانی چون خواننده تکرار نشدنی کهگیلویه و بویراحمدی است. او در زمانه غربت موسیقی لری، به واسطه خواندن اشعار حماسی، روح تازه ای به موسیقی فولک به ویژه موسیقیِ کهگیلویه و بویراحمدی دمید. شیخ علی مراد هم با جنبه های فنی موسیقی لری عمیقا آشنا بود و هم به واسطه محتوا و اشعار متمایزی که میخواند، در هر دو ساحت فرم و محتوا یگانه بود. او نشان داد که میتوان به واسطه موسیقی، بنا به تعبیری، از بدبختی زندگی زمینی گریخت و نظر به امر استعلایی افکند. روح ایثار، فتوت، جوانمردی، تسلیم ناپذیری در برابر خصم و ایستادن در کنار ضعفا به تمامه در مردان جنگی ای که شیخ علیمراد تنهایی در وصف رشادت های آنها در قیام عشایر علیه پهلوی دوم میخواند تجسم می یافت. 🔸 شیخ علیمراد نشان داد که موسیقی حتما نسبتی با حقیقت دارد. به حسب همین نسبت، او از مردمی که مظلومانه در بمباران هوایی عشایرِ بویراحمد جان باختند و از کردی انصاری چریک شبه افسانه ایِ عشایر (که به همراه جمع انگشت شماری از مبارزان عشایر، هنگ بیستِ چند صد نفره کرمانشاه را تار و مار کرد و بعدها به اتهام شرکت در غائله فارس در شیراز تیرباران شد) بدون هیچ ملاحظه ای خواند. موسیقی و اشعار روشنگرانه علیمراد تنهایی که علی رغم تهدیداتی که از طرف ساواک متوجه او بود و نیز بر خلاف برخی اشعار رایج آن زمان که عملا در خدمت "سلطه" و تخدیر به کار میرفت، باعث شکل گیری حوزه ای از "مقاومت جمعی" عشایر شد و نقشی تاریخی و یگانه در گذار از "سوگِ" ناشی از سرکوبِ مبارزان عشایر به "حماسه" ای که بعدها در سال ۵۷ طومار رژیم پهلوی را در هم پیچید، ایفا کرد. روحش شاد. @m_jabbarnejad
🔴 مناسبات عرفان و سیاست در حکمت متعالیه( گفتگوی زنده اینستاگرامی) 🔹با حضور استاد مرتضی جوادی آملی 🔸گفتگو از محسن جبارنژاد 🔹زمان: پنج شنبه ۲۰ آذرماه ساعت۲۲ 🔸پیج عصر اندیشه: @asre_andishe
🛑گفتار ظریف؛ اختلال‌‌‌ در فهمِ سوژه یا بحران در نهاد‌‌ِ علم؟! ( تاملی در باب فایل صوتی اخیر منتشر شده از وزیر امور خارجه) ✍ محسن جبارنژاد 🔷دقت در باب محتوای فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه بیش از همه چیز، گویای این واقعیت است که نهاد علم در ایران و به ویژه ارتباط منطقی آن با نهاد سیاست دچار اختلالی جدی است که در ادامه توضیحاتش را عرض خواهم کرد. اساسا دستگاه سیاست خارجی نمی‌تواند در غیاب یک "ایده" دست به کنشگری دیپلماتیک بزند. به نظر می‌رسد که عمده کنشگران دیپلماسی ما به واسطه اختلال های جدی به وجود آمده در نهاد علم به ویژه علم سیاست در ایران، عمدتا از ایده ها و نظریات رایج در عرصه دانش روابط بین الملل متاثر اند. عمده پارادایم های نظری رایج و مسلط در این عرصه شامل دو نگرش رآلیستی و لیبرالیستی است. البته پرواضح است که عمده کنشگران دیپلماسی در ایران و به ویژه تیم فعلی وزارت خارجه که مسولیت راهبری برجام و هم اینک مذاکرات وین را بر عهده دارند، عمدتا متاثر از همین نگرش های رایج لیبرالیستی هستند که خود نیز مبتنی بر انگاره صلح کانتی و آرای استوارت میل است. این صورت بندی گفتمانی دوگانه، البته متعلق به دهه های میانی قرن بیستم است و پس از آن نظریه های جدیدی در عرصه روابط بین الملل پا به عرصه گذاشتند. به عنوان مثال سازه انگاری یکی از این پارادایم های نظری است. ❇️ در تئوری سازه انگاری، هنجارها، هویت ها، فرهنگ ها و حتی دین نقشی بنیادین در تنظیم سیاست بین الملل میان دولت‌ها ایفا می‌کند. چنانکه هر کشوری می‌تواند و بلکه بایسته است تعین ها و تشخص های ارزشی و ساختاری خود را در قالب یک سیاست خارجی مبتنی بر یک ایده نظری روشن‌ِ معطوف به عمل، تحقق و عینیت بخشد. ⭕️ اظهار نظر وزیر خارجه در فایل صوتی اخیر و تاکید بر دوگانه هایی نظیر "مصلحت نظام - مصلحت مردم" یا "دیپلماسی-میدان" نشان داد که ذهنیت دیپلمات های ایرانی همچنان متاثر از صورت بندی های کلاسیک تئوریهای دهه 50 و 60 روابط بین الملل است. حتی می‌توان گفت که این ذهنیت، نتوانسته به صورت بندی های متاخر نظری در روابط بین الملل در غرب ( نظیر سازه انگاری که عنصری چون هویت، فرهنگ و دین را مورد توجه قرار می‌دهد) چندان التفاتی پیدا کند. ♻️البته ناگفته نماند که این اتهام عدم التفات، قبل از آنکه متوجه نهادسیاست و یا سیاستمداران باشد متوجه نهاد علم به ویژه دانش سیاسی در ایران است که دست کم تا کنون ناتوان از صورت بندی ایده ای روشن و بومی در باب سیاست خارجی بوده است. ایده ای که اولا بتواند تشخص های ارزشی، هویتی و ساختاری جمهوری اسلامی را صورت بندی کند ثانیا از دل آن، قاعده ای برای کنش دیپلماتیک استخراج کند و ثالثا دوگانه هایی نظیر "دیپلماسی-میدان" ( که بدون توجه به عناصر هویتی و ارزشی جمهوری اسلامی و نیز با تاثیرپذیری از مفروضات تئوری های تقریبا منسوخ روابط بین الملل در ذهن دیپلمات های ما شکل گرفته) را برای نهاد سیاست در ایران، دست کم به لحاظ نظری، حل و فصل کند. ♻️ در باره نکته اخیر باید گفت که عدم فهم همین نکته، لحظات پرتنش و پرتعارض فراوانی را در سیاست خارجی ما طی این چهل و دوسال رقم زده و انرژی فراوانی از سیستم حکمرانی ما گرفته است. حتی می‌توان ادعا کرد که ما در میان سایر کشورها از این لحاظ، واقعا یک مورد عجیب و غریبیم! به عنوان مثال این حرف آقای ظریف که میدان، هیچ هزینه ای برای دیپلماسی نداد، حتی از یک کسی چون جان کری که هم، زمانی در "میدان" ، سرباز آمریکا در جنگ ویتنام بود و هم زمانی یک مقام ارشد دیپلماسی در آمریکا بود نیز صادر نمی‌شود. خلاصه آنکه گفتار وزیر خارجه، بیش از آنکه نشانه اختلال و کژکارکردی ذهنِ سوژه باشد دلالتی است بر بحران دانش سیاسی در ایران. 12 اردی بهشت 1400 @m_jabbarnejad
🔴 برای دکتر علیرضا صدرا که تجسم عقلانیت سیاسی در روزگار ما بود. 🖋 محسن جبارنژاد مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد دکتر صدرا از میان ما پر کشید و اکنون در میان ما نیست. چیزی که تصورش نیز دشوار است. او امشب در خاک آرمید و "قالب خاکی سوی خاکی فکند" ، اما "جان خرد سوی سماوات برد" دکتر صدرا مظهر عقلانیت و حکمت در سیاست بود. چیزی که امروزه به شدت بدان محتاجیم. او پیوسته به ایران می اندیشید و دغدغه اعتلای میهن داشت. گشوده بود و اهل گفتگو و آزاداندیشی. در نهایت فروتنی و احترام و تواضع و محبت با دیگران مواجه میشد. از موضع یک حکیم آگاه و ژرف اندیش به رخ دادهای سیاسی و اجتماعی می نگریست. هیچ گاه جو زده نمی شد. مهر و خوشرویی اش زبانزد بود. بسیار پرانرژی و امیدوار بود. هم ذهن فلسفی او جوال و قدرتمند بود و هم ذهن راهبردی اش و چنانکه میدانیم جمع میان این دو بسیار دشوار است. در عین اینکه در تبیین و تحلیل نظری بسیار توانا بود، آشنایی دقیقی از میدان عمل نیز داشت. تسلط ویژه ای بر متون حکمای مسلمان از فارابی تا ملاصدرا داشت و نقش ویژه ای در ترویج خوانش مدنی از متون کلاسیک حکمت و فلسفه داشت. هم با بنیان های دانش سیاستِ غربی آشنایی خوبی داشت و هم بنیادهای حکمت سیاسی اسلامی را عمیقا میشناخت. مسلط بر تاریخ و ادبیات بود. پژوهش های او در خلا شکل نمیگرفت و بر اساس مساله محوری و حل مسائل و چالشهای جامعه و دولت پژوهش میکرد. به همین سبب طی سالهای اخیر، یکی از پروژه های اساسی ای که دنبال میکرد بحث کارآمدی دولت و نظام سیاسی بود. عمیقا دلباخته فرهنگ ایرانی و اسلامی بود. هم دقت فلسفی داشت، هم طبع عرفانی و هم ذوق شعری. با حوصله و گشاده رویی با دانشجویان و پرسش گران مواجه میشد و هیچ گاه کسی را از خود نمیرنجاند. اهل فخرفروشی نبود. وارد حواشی نمیشد، قدر گوهر عمر را میدانست و آن را مصروف پرداختن به کارهای اساسی برای کشور میکرد و به همین جهت هم آثار و برکات علمی و عملی فراوانی از خود بر جای گذاشت. روح پاکش میهمان سفره ابوتراب باشد انشاالله. امشب همه برای آرامش استاد دست به دعا برداریم... @m_jabbarnejad
فرهیخته گرامی با سلام و احترام ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "🌹ما همانیم که میخوانیم🌹" 📝بدینوسیله از شما دعوت بعمل می آید با حضور در ویژه برنامه "بررسی و گفت و گو پیرامون کتاب "📚درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر" که با حضور جناب آقای ✍دکتر شریف لک زایی(مولف کتاب) دانشجویان،اساتید دانشگاه و علاقمندان کتاب برگزار میگردد بر رونق این محفل فرهنگی بیفزایید. 🕙زمان:دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح دانشگاه یاسوج.دانشکده علوم انسانی.سالن ۹ دی
هدایت شده از 
🍀 بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۸ تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سخنرانان 🔹محسن رضوانی / محسن مهدی و احیای فلسفه سیاسی فارابی 🔹کیوان خسروی / محسن مهدی و الحروف: فلسفه نخستین و تقدیر آن در جهان اسلام 🔸چارلز ای. باترورث / محسن مهدی و پیدایش فلسفه اسلامی 🔸ترنس جِی. کلون / محسن مهدی و جهت گیری سیاسی فارابی پیرامون فلسفه اسلامی و دین 👈 کنگره جهانی فارابی http://iscs.ac.ir/
💠 نشست "روایت دولت" 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و حجت الاسلام دکتر رییس سازمان سمت 🔷 دبیر علمی:محسن جبارنژاد ⏰ چهارشنبه 7 آذر 1401، ساعت 15 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ skyroom.online/ch/live.rc/dolatsazi 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما بدهکاریم به این نسل... گفتاری از مرحوم عین صاد. گویا او این روزهای ما را میدیده است... @m_jabbarnejad
محمد پزشکی.pdf
911K
گفتگوی با دکتر محمد پزشگی پیرامون نسبت عدالت و جمهوریت گفتگو از محسن جبارنژاد منتشر شده در شماره خرداد و تیر نشریه برداشت اول @m_jabbarnejad
پنداشتم که مهرِتو‌ با جان سرشته است جان از میانه رفت و نرفتی ز یاد ما... ☑️کانال شهید سلیمانی👇 http://eitaa.com/joinchat/640811030C1457b2a299
Page 07.pdf
758K
گفتگویی پیرامون جمهوریت و مساله اعتراض مدنی با حضور اساتید: دکتر شریف لک زایی، دکتر حمید دهقانیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاید روز مادر بهانه خوبی برای مرور این سخنان استاد داوری اردکانی باشد که خیلی هم دور از اوضاع و احوال این روزهایمان نیست؛ رابطه آدم با کشورش که شباهت کمی به رابطه فرزند و مادری ندارد و نه قابل قطع شدن است، نه انکار...(منبع:فرهیختگان) @m_jabbarnejad
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
تازه ترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی چاپ و منتشر شد: 📚نسخه دیجیتال کتاب " صداقت در تراث سیاسی اسلامی" در پژوهان منتشر شد 🔹سخن‌گفتن از نسبت صداقت و سیاست در جهان امروز، با توجه به زنجیره ای از انگاره های عمومی پیرامون سیاست، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما پژوهش در چارچوبی اکتشافی، تحلیلی و انتقادی در این موضوع خصوصاً بررسی ویژگی‌های دانش سیاست در جهان و میراث کهن ضروری است. 🔹نکته آنجاست که بازخوانی این میراث پربسامد می تواند در گره گشایی برخی از دشواره های جهان-‌زیست سیاست امروز به کار آید. کتاب پیش روی، این کوشش را در حوزه های گسترده ای از اندیشه سیاسی هدف خود قرار داده و به نسبت صداقت و سیاست در میراث فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، سیاست نامه ها و عرفان سیاسی مسلمانان و ایرانیان پرداخته است. ✍نویسنده: طیبه محمدی‌کیا 📚تهیه کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🎯مطالعه در پژوهان: 🌐https://pajoohaan.ir/document/6820-صداقت-در-تراث-سیاسی-اسلامی
وبینار بین‌المللی مطالعات اسلامی «اسلام و سیاست معاصر» @Habibollah_Babai
هدایت شده از Masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «با تو خوشم» 🎙شاعر و خواننده: پویا بیاتی 🎛 تنظیم: آرش آزاد 🎵 آهنگساز: مهدی نظری 🎚میکس و مسترینگ: مهران طاها 🎼 @masafmusic
🔵مروری بر کتاب «فلسفۀ سیاسی»: ⬅️ در کتاب «فلسفۀ سیاسی» از مجموعۀ «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» ترجمۀ نُه مدخل مربوط به حوزۀ فلسفۀ سیاسی را می‌خوانید. مدخل‌های ترجمه و منتشر شده در کتاب «فلسفۀ سیاسی» همگی از مفاهیم و موضوعات و اصطلاحات مهم و پُر کابرد در حوزۀ سیاست هستند و در مباحث و مطالب سیاسی، فراوان به کار می‌روند. ⬅️ کتاب «فلسفۀ سیاسی» باب آشنایی علاقمندان علوم سیاسی با این اصطلاحات و مفاهیم و موضوعات مهم حوزۀ فلسفۀ سیاسی را باز می‌کند و راهنمایی سودمند برای دانشجویانی است که تازه تحصیل در علوم سیاسی را آغاز کرده‌اند و می‌خواهند با مفاهیم کلیدی این حوزه آشنایی‌ای مقدماتی به دست آورند. ⬅️ عناوین مدخل‌های کتاب «فلسفۀ سیاسی» عبارتند از: «آموزش مدنی» نوشتۀ جک کریتندن و پیتر لوین و ترجمۀ مریم هاشمیان، «مسئلۀ دست‌های آلوده» نوشتۀ س. آ. ج. کودی و ترجمۀ مریم خدادادی، «صلح‌گرایی» نوشتۀ اَندرو فیالا و ترجمۀ مریم هاشمیان، «شکنجه» نوشتۀ شِماس میلر و ترجمۀ مریم خدادادی، «پیشرفت» نوشتۀ مارگارت میک لَنگی و ترجمۀ مژده ثامتی، «جهان‌وطنی» نوشتۀ پاولین کلاینگلد و اریک براون و ترجمۀ مهدی پارسا، «جهانی شدن» نوشتۀ ویلیام شوئرمن و ترجمۀ مهدی پارسا، «حکومت جهانی» نوشتۀ کاترین لو و ترجمۀ مهدی پارسا و «فلسفۀ سیاسی و اجتماعی کانت» نوشتۀ فردریک راوشر و ترجمۀ داود میرزایی. ⬅️ هر یک از مدخل‌های نُه‌گانۀ کتاب «فلسفۀ سیاسی» شامل چندین موضوع و مبحث مرتبط با همان مدخل است. از جمله موضوعات و مباحثی که در مدخل‌های کتاب «فلسفۀ سیاسی» درباره‌شان توضیح داده شده می‌توان به این‌ها اشاره کرد: شهروند نیک، دمکرات نیک، شخص نیک، اَشکال مدرن آموزش مدنی، آموزش جهان‌وطنانه، دست‌های آلودۀ شهروندان، تعریف صلح، انواع صلح‌گرایی، صلح‌گرایی پیامدگرایانه، صلح‌گرایی تکلیف‌شناسانه، ایرادهایی به صلح‌گرایی و پاسخ‌های ممکن، تعریف شکنجه، توجیه اخلاقی شکنجه‌های استثنایی در موقعیت‌های اضطراری، توجیه اخلاقی شکنجۀ قانونی و نهادینه، تفکر پیشاروشنگری، دیدگاه‌های روشنگری دربارۀ پیشرفت، دیدگاه‌های راجع به پیشرفت در قرن نوزدهم، نقد آموزۀ پیشرفت، تاریخ جهان‌وطنی، طبقه‌بندی جهان‌وطنی‌های معاصر، اعتراض‌هایی به جهان‌وطنی، جهانی شدن در تاریخ اندیشه‌ها، جهانی شدن در نظریۀ اجتماعی معاصر، چالش‌های هنجاری جهانی شدن و جایگاه فلسفۀ سیاسی در نظام فلسفی کانت. ⬅️ آنچه می‌خوانید بخشی از مدخل «آموزش مدنی» از کتاب «فلسفۀ سیاسی» است: «"آموزش مدنی"، در عام‌ترین تعریف آن، به معنای تمام فرایندهایی است که بر باورها، التزام‌ها، قابلیت‌ها و کنش‌های مردم در مقام اعضا یا اعضای بالقوۀ اجتماعات تأثیر می‌گذارند. لزومی ندارد آموزش مدنی هدفمند یا حساب‌شده باشد؛ نهادها و اجتماعات ارزش‌ها و هنجارها را انتقال می‌دهند بدون آن‌که چنین منظوری داشته باشند. آموزش مدنی ممکن است نافع نباشد: گاه مردم به طرقی آموزش مدنی می‌بینند که ایشان را تضعیف می‌کند یا ناقلِ ارزش‌ها و اهداف زیانبار است. آموزش مدنی مسلماً محدود به تعلیم در مدرسه و آموزش کودکان و جوانان نیست. اگر آموزش مدنی را فرایندی مادام‌العمر بدانیم، خانواده‌ها، حکومت‌ها، ادیان و رسانه‌های جمعی فقط برخی از نهادهای دخیل در آن‌اند. ⬅️ نمونه‌ای که به‌حق شهرت یافته است سخن کراراً نقل‌شدۀ توکویل است مبنی بر این‌که التزام و مشارکت سیاسیِ محلی یکی از اَشکالِ آموزش مدنی است: "گردهمایی‌های شهری همان نسبتی را با آزادی دارند که مدارس با علم دارند؛ آزادی را در دسترس مردم قرار می‌دهند، و به انسان‌ها یاد می‌دهند که چگونه آن را به کار گیرند و چگونه از آن بهره‌مند شوند."» پ ن: کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد (6): فلسفۀ سیاسی» در انتشارات ققنوس منتشر شده است. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با معرفی جدیدترین آثار و منشورات و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی:👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili