AUD-20200903-WA0010.mp3
4.78M
💢 تکذیبیه 💢
‼️ متاسفأنه همچنان پس از یک سال یک فایل صوتی با عنوان "سخنان محمد مطهری فرزند شهید مطهری در خصوص تحریفات عاشورا" که متعلق به یکی از اساتید دانشگاهی است، دست به دست میشود.
🔹 در چند روز اخیر مطالبی از همان فایل صوتی درباره لعن و زیارت عاشورا و خلفا این بار به صورت مکتوب و به نام من به طور گسترده در حال انتشار است. در تلاشی دیگر در صوت بالا این انتساب را همراه با توضیحاتی تکذیب کردهام.
🔹 فضای مجازی در عمق زندگی ما نفوذ کرده ولی فرهنگ و اخلاق مجازی ما در سطح باقی مانده است. کاش روزی فرا رسد که تا زمانی که لینک معتبری در ذیل یک متن یا صوتی که مطلبی را به کسی - زنده یا مرده - نسبت میدهد وجود نداشته باشد، حتی فکر ارسال آن به دیگران به ذهن ما خطور نکند.
🔹 امروز ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ کانالی با شناسه همین کانال در ایتا هم ایجاد کردم.
محمد مطهری
⭕️ کانال تلگرام:
🔸 t.me/m_motahari
کانال ایتا:
🔸 eitaa.com/m_motahari
نقد سخنان دکتر عبدالحمید ضیایی.docx
25.1K
🔻 نقد سخنان دکتر عبدالحمید ضیایی درباره تحریفات عاشورا که در فضای مجازی به دستم رسید.
🔸این نقد خوب را که به صورت ورد و پی دی اف میگذارم، حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری نوشتهاند.
🔹 فایل صوتی سخنان دکتر ضیایی به اشتباه در فضای مجازی به نام من، محمد مطهری، منتشر شده است.
eitaa.com/m_motahari
✅ حال و روز مردم و عمق راهبردی نظام
محمد مطهری
۱۳۹۸/۶/۲۷
🔹 اگر برخی از مسئولان را نمیشناختم باور میکردم که اینهمه اهمال و انفعال که این روزها در مقابل حملات بیشمار و وحشیانه به مردم برای سرقت اموالشان در خیابان صورت میگیرد، بیتردید از روی عمد است و دستوری محرمانه برای عدم مقابله جدی صادر شده است؛ «اقدام، فقط به اندازه خالی نبودن عریضه».
🔹 حال که چنین نیست، انسان مبهوت میماند که چرا حاکمان همچنان در عالم خودشان هستند در حالی که قادرند در اندک زمانی به شدت از این آمار برای همیشه بکاهند. اگر نمیتوانند قیمت دلار را پایین بیاورند، چرا لااقل قمههایی را که هر روز برای سرقت اموال مردم بلند میشود پایین نمیآورند؟
🔹 برای حل این معما جز این سه فرض به ذهن من نمیرسد:
۱. این عزیزان چون خودشان با محافظان تردد میکنند اساسا از حال مردم در خیابانها بیخبرند و چه بسا اخبار و کلیپهای گرفتار شدن کوچک و بزرگ در چنگال کفتاران حتی در روز روشن، به رؤیت مبارکشان نمیرسد. شاید این اخبار چون مربوط به جناحبازیها، آمریکا، پروندههای امنیتی، انتخابات ۱۴۰۰ و اموری از این قبیل نیست اطرافیان آن را منتقل نمی کنند.
۲. عزیزان از همه چیز خبر دارند ولی حساسیت آنها نسبت به آنچه نظام را تهدید میکند صد برابر حساسیتشان نسبت به آن چیزی است که جان و مال و ناموس مردم را در معرض خطر قرار میدهد.
۳. عزیزان از اوضاع خبر دارند و حساسیت لازم را هم دارند ولی در مرحله قلب. در واقع کسی در جایگاههای بالا و میانی و پایین نهادهای انتظامی و قضایی و امنیتی، نگران بازخواست شدن در صورت کوتاهی در برخورد با این شرارتها نیست. مثلا یک قاضی هرگز جرأت نمیکند متهمی را که به اصطلاح «تشویش اذهان» کرده و برچسب امنیتی خورده، با وثیقه کم موقتا آزاد کند اما اگر شرور سابقهداری را که متهم به «تجاوز به ابدان» است با وثیقه کم هم آزاد کند آسودهخاطر است.
🔹 هر کدام از این گزینهها درست باشد این نکته قابل تردید نیست که ضرورت حفظ امنیت نظام چون برای حاکمان بسیار روشن است، نه تنها بنیه قدرت نظامی کشور را (به درستی) به شدت تقویت می کنند، بلکه برای دفاع از نظام، عمق استراتژیک منطقهای نیز تعریف و اجرا میکنند.
🔹نمیگویم عمق راهبردی و استراتژیک داشتن نظام ما و سرمایهگذاری عظیم برای آن غلط است، و شعار «نه غزه، نه لبنان» را انحرافی میدانم (بنابراین «سرداران قلم کردن آبروها»، برای تحریف و پردهدری و هتاکی تا پایان نوشته صبر کنند) و این را هم توجه دارم که پدید آوردن این عمق راهبردی علاوه بر ارتقای امنیت برای نظام و مسئولان، برای امنیت مردم هم بسیار مؤثر است و یک موی سردار سلیمانی را هم با بسیاری از مسئولان عوض نمیکنم.
🔹 اما سؤال این است که آیا اگر این عمق راهبردی هیچ تأثیری در امنیت و بقای نظام و حاکمانش نداشت و صرفا نفعش به مردم میرسید آیا نسبت به ایجاد آن اقدام میشد؟ انصاف میگوید خیر، هرگز چنین هزینه هنگفتی برای ایجاد آن و نیز تبعات سنگین اقتصادیاش - به خاطر فشارهای دشمنان - پرداخت نمیشد.
🔹 بنابراین اگر این عمق راهبردی ایجاد نمیشد، دختران و پسران کمتری به خاطر وضع اقتصادی به تجرد قطعی میرسیدند، افراد کمتری به سبب فقر ترک تحصیل میکردند، بیماران کمتری از نداری برای خرید دارو اکنون در عالم برزخ بودند، زنان مجرد و متاهل کمتری از شدت فقر تن به خودفروشی میسپردند و پدران و مادران سرپرست خانوار کمتری به خاطر ناتوانی از سیر کردن شکم فرزندان، آرزوی مرگ میکردند.
🔹 با این مقدمات آیا وضعیت امنیت مردمی که هزینه این عمق استراتژیک و امنیتی را با هزار بدبختی پرداخت میکنند باید چنین باشد؟
آیا غم این مردم کم است که برای همراه داشتن یک گوشی فَکَسَنی که با کم ارزش شدن پول ملی، قیمتش به چند میلیون رسیده باید در خیابان و پارک و آسانسور بر خود بلرزند و بسیاری برای فرستادن پسر دوازده ساله خود تا سر کوچه احتیاط کنند؟
🔹 وقتی امنیت و حیثیت نظام مطرح است، قادرید مدیر یک کانال معلومالحال را با پیچیدهترین روشها از پاریس به کشور ثالث کشانده و دستگیر کنید و برای دستگیری دیگری جنگنده هوا کنید، اما شر چند چاقوکش خیابانی را نمیتوانید از سر مردم کم کنید؟ آیا اشرار فقط باید مرزی باشند و مرتبط با برخی کشورهای منطقه و مسئله باید رنگ سیاسی-امنیتی به خود بگیرد تا اقدام اساسی کنید؟
🔻ادامه مطلب در پست بعدی👇
eitaa.com/m_motahari
🔻ادامه مطلب از پست قبلی
✅ حال و روز مردم و عمق راهبردی نظام
محمد مطهری
🔹 اما حال آیا معضل شروران خیابانی با راهاندازی «گشت و تیمهای ضربت در محلات» حل میشود؟ این اقدامات مقطعی فقط در حد دلخوشکنک بودن خوب است، مانند خیابانگردانی اراذل که مهمترین ثمره آن رسمیتبخشی به جایگاه شروران در محل است.
🔹آیا این شرارتها با پخش چند گزارش آقای داود فتحعلیزاده از تلویزیون و مفتخر کردن بینندگان به دیدن نمای پشت سر چاقوکشان و آدم ربایان و متجاوزان کاهش مییابد؟ این گزارشها که معمولا با چند توصیه پلیس و گزارشگر ختم میشود دقیقا در جلوگیری از جرم اثر معکوس دارد.
🔹 چرا؟ زیرا وقتی قوه قضاییه هیچ مسئولیتی برای اطلاعرسانی نتیجه این دستگیریها احساس نمیکند، در واقع این گزارشها مشوّقی است برای سایر شروران که چنین تصور کنند که در این شهر کسی به کسی نیست و بیشتر جنگل است تا شهر؛ وحشی و چاقوکش باش تا کامروا شوی.
🔹 وقتی پزشک و منشی برای نپذیرفتن یک دفترچه بیمه تقلبی، چاقو میخورند و حتی برخی پزشکان، نامه استغاثه به قوه قضاییه برای نداشتن امنیت مینویسند و عدلیه هیچ نوع اطلاعرسانی از نتیجه این نوع پروندهها نمیکند آیا چیزی جز تکثیر درندگان وحشی در خیابان و بیابان و بیمارستان و اطراف آرایشگاه و مدرسه و در پلهای عابر پیاده باید انتظار داشت؟
🔹خبرهایی که در دنیا بلافاصله با عکسالعمل فوری و اعلام مجازات شدید همراه میشود (مانند ۸۰۰۰ بار مزاحمت تلفنی یک نفر برای اورژانس و احتمال قریب به یقین، منجر شدن به مرگ دهها بیمار سکته قلبی و تصادفی) در کشور ما در حد یک خبر خندهدار و جالب با آن برخورد میشود و مجازاتی هم اگر در کار باشد هرگز بازدارنده نیست. آیا چنین آزارگری را حتی به چهره نمیتوانید معرفی کنید تا روانپریشان دیگری ترغیب به اینکار نشوند؟
🔹در پانزده سال گذشته همین نکته مهم را (اعلام سریع مجازات عبرتآموز در مورد پروندههایی که به جان و مال و ناموس مردم مرتبط است) به صورت حضوری و با تأکید و التماس با مدیران قوه قضائیه - جنابان مرحوم شاهرودی (دو بار)، آملی لاریجانی (سه بار) و رئیسی (یک بار) - در میان گذاشتم و هیچ ثمری نداشت. این امر البته در کنار حدود صد ملاقاتی است که با رؤسای صدا و سیما (مثلا آقای ضرغامی سه بار)، نیروی انتظامی و بسیاری مدیران دیگر داشتم و انگیزه ملاقات برای تأکید بر همین نوع مطالب بود.
🔹 اما مسئله شرارتها چگونه حل میشود؟ آن زمان حل میشود که برای مسئولان و مأموران قضایی، انتظامی و اطلاعاتی «اثبات شود» که بالاترین مسئولان کشور بدون استثنا نسبت به امنیت مردم حساسیت دارند و در صورت اهمال، بسیار بیش از اهمال درباره «تشکیل یک تجمع بزرگ اعتراضی سیاسی یا کارگری» مورد مؤاخذه قرار میگیرند. وجود این حساسیت در حاکمیت کافی نیست، اعلام عمومی و مکرر همراه با تشر و از پشت بلندگو نیاز است.
🔹 اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر شرور سابقهدار را با پنج میلیون وثیقه آزاد نکرده و به جان مردم نمیاندازند، اخبار صداوسیما به جای آنکه نگران ناامنی مترو پاریس یا خیابانهای آمریکا باشد، ابتدا از برنامههای نظام در برخورد با متجاوزان خودی خبر میدهد، گزارشی از حساسیت و تدبیر شورای عالی امنیت «ملی» درباره امنیت ملتِ حاضر در کوچه و خیابان پخش میشود، نیروی انتظامی برای دستگیری یک زورگیر جایزه اعلام میکند - چه قادر به دستگیری او به تنهایی باشد یا نباشد - تا اهمیت موضوع را بفهماند، سخنگوی قوه قضاییه گزارش دادن از مجازات سلبکنندگان امنیت مردم را وظیفه اولیه و همیشگی خود تلقی میکند، مجلس با تصویب یک قانون، رسانه ملی را موظف میکند چهره زورگیر و کیفقاپی که جرم او در دوربین ثبت است همان روز در مراکز استانی خود به نمایش بگذارد و دهها اقدام دیگر.
🔹وحشیگری برخی نیروهای پلیس آمریکا غیرقابل انکار است و باید روی آن به قدر معقول تبلیغ شود، ولی هر چه باشد در قیامت از زانوی روی گردن جورج فلوید - که چند صد ساعت در صدا و سیما درباره آن وقت گذاشته شد - از مسئولان ما سؤال نخواهد شد، اما بعید است در مورد چاقوهای روی گردن مردم نگونبخت که حاکمیت می توانست به راحتی مانع آن شود مورد پرسش قرار نگیرند.
🔹 متأسفانه از ۱۲ سال پیش که با انتشار یادداشتی تحت عنوان «مردم در اولویت چندم؟» همین مسئله را - یعنی عدم حساسیت کافی حاکمیت به امنیت، ایمنی و حال و روز مردم در مقایسه با سختگیریهای شدید در مورد آنچه به امنیت نظام مربوط میشود – یادآوری کرده و بعدها به صد زبان تکرار کردم، تا کنون تغییرات محسوسی رخ نداده است. ظاهرا باور ندارند که هر نوع اقدام امنیتی و از جمله حضور راهبردی در منطقه هر مقدار هم ضروری باشد، اگر همراه با تأمین امنیت کافی برای مردم و به طور کلی رضایت آنها از عملکرد مسئولان نباشد خود یک خطای بزرگ راهبردی است.
eitaa.com/m_motahari
✅ سخنی با روحانیون بدون ماسک در حرم
محمد مطهری
🔹چندی پیش، شاهد بودم که وقتی در کنار ضریح مطهر امام رضا(ع)، یکی از خدّام از یک روحانی خواهش کرد که ماسک بزند با لحنی خاص گفت: «اگر به امام، معرفت داشتی نمیگفتی ماسک بزن». متاسفانه این روحانیون محترم و کم شمار دو نکته را فراموش کردهاند.
🔹فرض کنیم پزشکان و اکثر روحانیان - که بر تبعیت از متخصصان تأکید دارند – همگی در اشتباهند و در حرم هیچگونه ویروسی وجود ندارد. اکثریت بالای افرادی که به حرم مشرف میشوند ماسک دارند و این نشان میدهد که – درست یا نادرست - از نظر آلودگی ویروسی، تفاوتی میان حرم و غیرحرم قائل نیستند.
🔹نکته مهم این است که افراد دارای ماسک، با دیدن فرد بیماسک (روحانی یا غیرروحانی)، احساس میکنند که احتمال مرگ آنان بر اثر کرونا افزایش مییابد و بنابراین نه تنها آزرده بلکه گاهی عصبانی میشوند. آیا اذیت کردن دیگران از محرّمات قطعی دینی نیست؟ اذیت مؤمن در حدیث قدسی به منزله «جنگ با خدا» خوانده شده است: «قَالَ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: لِيَأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنِّي مَنْ آذَى عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنَ» (کافی، ج۲، ص۳۵۰).
🔹اینکه از نظر تو ای عزیز، ویروسی در حرم نیست «اذیت شدن مردم» را منتفی نمیکند. درست مانند این است که لیوانی پر از آب زمزم را به میان مردمی ببری که فکر میکنند که این لیوان پر از اسید است و هر لحظه ممکن است روی دست و پایشان بریزد. بدون شک چنین کاری مصداق آزار است ولو اسیدی در کار نیست.
🔹علاوه بر این، آزار زائران یک «آزار مضاعف» است. ارزش زیارت، وابسته به میزان «حضور قلب» و «خود را در محضر خداوند و امام دیدن» است که نیازمند تمرکز است، تمرکزی که به دست آوردنش سخت است و از دست دادنش آسان. متأسفانه این ماسک نزدن، علاوه بر ایجاد احساس عدم ایمنی، ضایع ساختن حال معنوی زائران را هم به دنبال دارد و لذا آزاری است مضاعف. به قول علامه طباطبایی(ره) بزرگی هر گناه به میزان ظلمی است که در بردارد. سلب حال معنوی زائرانی که برخی از آنان شاید هرگز در عمر خود توفیق زیارت دوباره ای پیدا نکنند ظلم کوچکی نیست.
🔹اما این تمام مساله نیست. لزوم ماسکزدن – ولو کسی آن را نادرست بداند - قانون کشور است و ماسکنزدن یک روحانی (طرفدار نظام باشد یا نباشد) به اعتبار روحانیت آسیب وارد میکند.
🔹بسیاری از مردم بر این باورند که لباس روحانیت در مواقعی مصونیت و تبعیض میآورد و البته پر بیراه هم نمیگویند. مثلا در گزارشهای تلویزیونی تاکنون با هزاران فرد بیماسک مصاحبه شده و در برابر دوربین مورد توبیخ قرار گرفتهاند. کدام روحانی بیماسک مورد سؤال قرار گرفته است؟
🔹 البته خبرنگاران حق دارند که از خیر چنین مصاحبههایی بگذرند زیرا نگران اتهاماتی از قبیل «تبلیغ علیه روحانیت» و «تشویش اذهان» هستند در حالی که پخش چنین گزارشی چون نشانه عدم تبعیض است قطعا به نفع روحانیت است.
🔹پس انگیزه این دسته از برادران روحانی از ماسک نزدن در حرم چیست که آنان را هم از «آزار مردم» و هم از «تضعیف روحانیت» غافل کرده است؟ حقیقت این است که با این کار غالبا میخواهند کرامتی را برای امام اثبات کنند و نشان دهند که به طرز معجزهآمیزی در حرم ویروس نیست (چگونه؟ خدا میداند) و حتی برخی ماسک زدن را جفا و توهین به امام میدانند.
🔹اتفاقا - از اندک زائران دیرباور یا علمزده که بگذریم - تمام زائران به درستی باور دارند که در این آستان، خوارق عادات و کرامات عجیبی رخ داده و میدهد که شفای برخی بیماران لاعلاج از آن جمله است. حال، آیا این دسته از روحانیان می خواهند کرامتی از امام را به اثبات برسانند که از شفای افلیج یا نابینای مادرزاد - که عموم زائران به آن باور دارند - اگر کمتر نباشد بیشتر نیست؟ بنابراین نه «ویروس نداشتن» حرم بر معرفت و ارادت زائران میافزاید و نه «ویروس داشتن» حرم به جایگاه امام نزد آنان آسیب میزند.
🔹همچنین ماسک زدن در حرم جفا به امام نیست، جفا به امام آنجاست که گمان کنیم مقام ملکوتی امام با باور نداشتن به وقوع یک مصداق از خوارق عادات آسیب میبیند. بسیار محتمل است که یک مرتاض هندی که قطار را با نگاه خود از حرکت باز میدارد بتواند ویروسهای یک محیط را هم از بین ببرد. اما امام کجا و مرتاض بینوا کجا؟!
🔹بهراستی اینان از مقام امام در عالم هستی - که «واسطه فیض خداوند»، «حجت خدا بر زمین»، «صاحب ولایت تکوینی» و «هدایتکننده به هدایت باطنی» بخشی از اوصاف اوست - چه فهمیدهاند که معرفت و احترام به ایشان را با اعتقاد به نبود ویروس در حرم گره زدهاند؟!
🔹بپسندیم یا نپسندیم، زیارت بدون ماسک یعنی «زیارت توأم با آزار» و «تشدید بدبینی نسبت به روحانیت». خوب است این عزیزان پای درد دل برخی خدّام و نیز کادر درمان بنشینند تا بهتر بفهمند که بر سر هیچ چه خونی به دلها کردهاند.
eitaa.com/m_motahari
t.me/m_motahari
🟢 درباره فاطمه لاریجانی
محمد مطهری
🔹 در این بازار داغ تهمت و شایعهسازی، جهت تنویر افکار عمومی با اطلاع دقیق عرض میکنم که ویزای خواهرزادهام خانم فاطمه لاریجانی در آمریکا ویزای کار از نوع H1 b است و امور دیگر مثل تابعیت و پاسپورت آمریکایی از جعلیات است.
🔹طبعا این امر ظرف چند دقیقه با ارسال تصویر ویزا قابل راستیآزمایی است، زیرا کسی که ویزای یک کشوری را دارد قطعا تابعیت و پاسپورت آن کشور را نمیتواند داشته باشد. (در آمریکا برای گذراندن دوره تخصص فرد میتواند ویزای کار بگیرد).
🔹 فاطمه دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تهران با معدل A و جزء ۳۰ نفر اول کشوری در آزمون جامع پره انترنی (pre-internship) در سال ۱۳۸۹ است.
🔹او که به تقدیر الهی دوران دانشجوییاش مقارن با یک سال شیمی درمانی برای سرطان خون از نوع لنفوم بود، پس از پایان دوره دکتری، همراه با همسرش - رتبه ۱۰۴ کنکور پزشکی (سهمیه آزاد) و فارغالتحصیل دانشگاه تهران - که برای گذراندن دوره تخصصی عازم آمریکا بود همراه شد و پس از پایان تحصیل به ایران باز خواهد گشت.
🔹بر خلاف شایعات، او در یک آپارتمان ۴۰ متری زندگی میکند و نیز عکس منتشر شده از دست دادن با نامحرم هم متعلق به فاطمه لاریجانی نیست.
🔹شایعات دیگر درباره خواهر و دو برادر فاطمه هم دقیقا منشأش یا بیاطلاعی است و یا بیتقوایی که در صورت لزوم توضیح خواهم داد.
🔹به قول شهید مطهری، «به نفع دین تهمت زدن، به نفع دین بیدینی کردن است. دین اجازه نمیدهد ولو به نفع خودش بیدینی کنیم». جیفه ریاست دنیایی که جای خود دارد.
⭕️ کانال رسمی محمد مطهری در ایتا و تلگرام
eitaa.com/m_motahari
t.me/m_motahari
✅ آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟ (بخش اول از سه بخش)
محمد مطهری
🔹 تجربه چندباره اعتراضات شدید در جمهوری اسلامی نشان داده است که متاسفانه یکی از مکانهایی که بعضا مورد تعرض مردم خشمگین قرار میگیرد مراکز وابسته به حوزه و روحانیت است. انکار نقش بعضی از مردم عادی در حمله به مراکز حکومتی و از جمله حوزوی، همانقدر غیرمنطقی و سادهانگارانه است که انکار کلی نقش ضد انقلاب و عناصر وابسته به خارج در برخی آشوبهای خشن. اساسا مقصر دانستن روحانیت به عنوان عامل اصلی معضلات بیشمار جامعه امروز، در میان بخشی از مردم - درست یا غلط - مشهود است.
🔹 اگر به آنچه شهید مطهری درباره نقش روحانیت در نظام اسلامی تبیین کرد - و به تصریح خودش مورد تاکید امام(ره) نیز بود - عمل شده بود، نه تنها مراکز حوزوی از اینگونه تعرضها در روزهای آشوب در امان میماند، بلکه در چنین غوغاهایی مردم برای فرار از دست پلیس و نیروهای امنیتی به مراکز حوزوی پناه میبردند.
🔹 در ابتدا عجیب و بلکه تناقضآمیز به نظر میرسد: استاد مطهری - که البته بیشتر در شعار عنوان «ایدئولوگ انقلاب اسلامی» را یدک میکشد تا در عمل - از طرفی معتقد بود که «کمتر در تاریخ (نه فقط تاریخ ایران) سابقه دارد که ملتی و خواستههای ملتی در یک فرد (امام خمینی) اینچنین تشخص و تجسم پیدا کند» (آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۲). از طرف دیگر، او در فرصتی چنین استثنایی، قاعدتا نقش روحانیت را باید تأیید و حمایت مطلق از نظام و امام بداند. اما شهید مطهری سخت معتقد بود که مثل دوره شاهنشاهی، سازمان روحانیت باید استقلال خود را از حکومت حفظ کند و حضور مردی به عظمت امام خمینی(ره) در رأس نظام، در رسالت هزار ساله روحانیت در «ارشاد، هدایت، نظارت و مبارزه با انحرافات حکومت» هیچ تغییری ایجاد نمیکند (همان، ص۲۳۵).
🔹 بدون تردید، بخشی از جوانان و افراد انقلابی با روشها و عکسالعملهای تند مخالفند، ولی میتوان حدس زد که اگر برخی جوانان انقلابیِ امروز در آن ایام بودند، با برهم زدن جلسات سخنرانی حاصل عمر و پاره تن امام، به خیال خود به دفاع از امام بر میخاستند و یا لااقل چنین تبلیغ میکردند که مطهری تحت تأثیر افکار غربی با امام و ولایت فقیه زاویه پیدا کرده و قصد دارد امام را به زمین بزند.
🔹 البته این جوانان خالص و سادهدل تقصیر چندانی ندارند، افرادی از روی عدم اطلاع کافی - و گروهی دیگر با اهدافی خاص - در ذهن آنان چنین القا کردهاند که با وجود ولی فقیه، نقش روحانیت و مرجعیت این است: «یا تایید یا سکوت، و هر کس غیر از این بگوید یا سکولار است و یا فتنهگر، و احیانا نقشهای بر ضد رهبری در سر میپروراند»! به تعبیر دیگر، روحانیت یا باید «مجیزگو» باشد یا «ساکت»؛ نزدیک انتخابات اطلاعیهاش را بدهد و سر جایش بنشیند و الا رهبری تضعیف میشود و بعد هم آیه «...أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ...» (احزاب/۳۶) را شاهد میآورند.
🔹 اشتباه نشود، هدف شهید مطهری از اصرار بر حفظ استقلال روحانیت و لزوم قرار داشتن همیشگی در کنار مردم و مبارزه با انحرافات حکومت، صرفا حفظ جایگاه تاریخی این شجره طیبه - و البته به تعبیر استاد «درخت اصیل ولی آفتزده» - نبود، بلکه ناظر به این مسئله مهم نیز بود که خلاصه کردن رسالت روحانیت در تکرار مواضع رسمی، علاوه بر روحانیت یقینا به ضرر نظام اسلامی، ایمان مردم و پیوندشان با نظام تمام میشود. امروز اثبات صحت این مدعا نیاز به ارائه شواهد ندارد.
🔹 به دلیلی که اشاره خواهم کرد یقینا به سود عده ای نیست که این تفکیک برای جوانان انقلابی روشن باشد: آنجا که مقام تصمیمگیری است، پس از مشورتها و بررسیها فقط یک نفر تصمیم اتخاذ میکند و آن هم شخص رهبری است و همگان موظف به پیروی و حمایت از ایشان هستند ولی راه مشورت دادن، هشدار، اظهار نظر، نقد در علن و خفا و حتی فریاد زدن نسبت به ظلم بر هیچ کس بسته نیست. آحاد مردم، و از جمله روحانیت، حق اظهار نظر دارند چه رسد به مرجعیت.
🔹 نقد کردن یک مرجع تقلید توسط یک فرد، انقلابی یا غیرانقلابی، با رعایت نزاکت و حرمت، نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه هم مطابق موازین اسلامی است و هم علامت حیات جامعه. به تعبیر آیتالله مطهری «هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام» (پاسخهای استاد، ص۸۰). حتی اگر فردی در نقد خود تندی کرد، تعقیب قضایی وی نه تنها هیچ ضرورتی ندارد بلکه تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد. امروز فضای مجازی در برخی موارد تأثیری به مراتب عبرتآموزتر از مجازات قضایی در تنبه و تنبیه یک فرد در پی دارد.
👈 ادامه مطلب در پست بعدی
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
ادامه از پست قبلی
✅ آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟ (بخش دوم از سه بخش)
محمد مطهری
🔹 واکنش گسترده اخیر تشکلها و شخصیتهای مختلف روحانی «با گرایشهای گوناگون» درباره نوشتهای متأسفانه اهانتآمیز به یک مرجع تقلید بزرگ، اقدامی کاملا حکیمانه، امیدبخش و ضروری بود. این ایراد که میگویند پس چرا همین نهادها و شخصیتها در مقابل توهینهای شرمآور به عزیزان و بزرگانی چون مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیتالله حسنزاده آملی عکسالعملی از خود نشان ندادند خطا و قیاسی معالفارق است.
🔹 در فضای مجازی، انسانهای هتاک و فحاش کمشمار نیستند و با جستجوی هشتگ نام شخصیتها، هر روز می توان صدها توهین به بزرگان دینی و حتی جسارت به معصومین(ع) یافت و این امر با وجود دسترسی میلیاردها انسان به اینترنت، از صالح و عالم و عارف گرفته تا قاتل و کافر و فاجر، طبیعی است. اطلاعیه پشت اطلاعیه در محکومیت اشخاص هرزهگو تنها یک فایده دارد و آن بیشتر مطرح شدن این افراد در جامعه است. دلسوزان بسیاری در فضای مجازی پاسخ لازم را به آن افراد داده و میدهند و دخالت بزرگان هیچ ضرورتی ندارد.
🔹 حساسیتها و پاسخهای محترمانه و در عین حال قاطعانه به یادداشت اخیر در سایت رجانیوز، صرفا به خاطر اهانت به یک مرجع نبود. آن نوشته حاوی نکتهای بود که نسبتهای عجیب نویسنده (از جمله اینکه «تقلید آیت الله صافی از نیروهای سکولار بسیار مذموم است») در مقایسه با آن قابل قیاس نیست.
🔹 مسئله اینجاست که نویسنده با حسن نیت و ناآگاهانه، کیان روحانیت را نشانه رفته و گمان کرده به خاطر وجود ولی فقیه، نقش روحانیت در جامعه در حد همان اقامه جماعت و صدور فتوای طهارت و شکیات نماز است، یعنی درست همان خواست رژیم شاه و همه نظامهای سکولار از روحانیت. بنابراین بهتر بود نویسنده بیشتر نگران تأثیرپذیری «خود» از اندیشه های سکولاریستی باشد تا تقلید آیتالله از نیروهای سکولار.
🔹 متأسفانه برخی انقلابیون عزیز هر کس را که بخواهد از استقلال روحانیت دفاع کند مسألهدار با رهبر انقلاب، غربزده و سکولار میخوانند، در حالی که نبود روحانیت مستقل در نظام اسلامی موجب پیدایش احساس استبداد دینی، بدبینی به تمام روحانیت و افزایش طرفداران جدایی دین از سیاست میشود، یعنی این دیدگاه به اصطلاح انقلابی، ناخواسته حرکتی فوری و انقلابی به سمت ترویج سکولاریسم است.
🔹 آیا کسی که با موضع انقلابیگری بیانات رهبری را کد قرار میدهد تا به یک مرجع بزرگ صرفا به خاطر طرح یک «پیشنهاد ناصحانه» بتازد، فکر نمیکند با چنین برخوردی چه تصوری از رهبری در اذهان جوانان امروزی باقی میگذارد؟ رهبری در ذهن آنان فردی جلوه میکند که با تحکم حتی به مراجع تقلید اجازه اظهار نظر نمیدهد، چه رسد به مردم عادی.
🔹 شاید هم برخی برادران انقلابی به اشتباه چنین تصور میکنند که رهبری حق «تحکم» دارد و حکومت ولی فقیه را مساوی تحکم فقیه میدانند و نه حکومت فقیه بر اساس مصالح. نه تنها ولی فقیه بلکه حتی وجود ملکوتی پیامبر(ص) هم حق تحکم ندارد. استاد مطهری دلیل مطلب را به خوبی توضیح می دهد:
«اصلا حق تحکم را به احدى نمىتوان داد حتى به معصوم، چون خود این اصلا زشت و قبیح است که حق تحکم کردن بدهند. پیغمبر(ص) که «النَّبِىُّ أوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أنفُسِهِمْ» است، همان حق اولویتى که دارد باز معنایش «حق حکومت بر طبق مصالح» است نه «حق تحکم» که چون پیغمبر است پس حق تحکم و زورگویى به او داده شده منتها او نمىکند، بلکه اصلا این حق داده نمى شود. حق تحکم اصلا قابل اعطا نیست ولو اینکه آن فرد معصوم باشد» (استاد مطهری، نظام خانوادگی اسلام، ص۳۳).
🔹 وقتی حتی حکومت پیامبر(ص) هم حکومت بر طبق مصالح است و نه تحکم، آیا مضحک نیست زمانی که یک مرجع تقلید درباره رعایت یک مصلحت در حکومت ولایت فقیه نظر ناصحانه خود را مطرح کند یک جوان انقلابی بلافاصله واویلا راه بیندازد؟
👈 ادامه مطلب (بخش پایانی از سه بخش) در پست بعدی
🔻کانال محمد مطهری در تلگرام و ایتا:
http://t.me/m_motahari
http://eitaa.com/m_motahari
ادامه مطلب از پست قبلی
✅ آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟ (بخش پایانی از سه بخش)
محمد مطهری
🔹 اگر روحانیت مستقل مجال بروز و ظهور لازم را مییافت و برخی دستهای ناآگاه و بعضا خناس، سادهدلانی از جریان انقلابی را به جانش نینداخته و دوگانگی درست نمیکردند، «روحانیت مستقل» هم پناه مردم بود و هم تکیهگاه بزرگ نظام و هم پشتوانه عظیم رهبری. به جد معتقدم که در این صورت از ترس موضع روحانیت مستقل، نه قتلهای زنجیرهای اتفاق می افتاد و نه دیگر فجایع از یاد نرفتنی مانند اعترافات اجباری متهمان پرونده هستهای، و البته جایگاه رهبری در جامعه بالاتر از جایگاه امروز میبود.
🔹 باز اگر به استقلال روحانیت بها داده میشد، چیزی شبیه اعتراض اخیر و به موقع رهبر انقلاب به افشای نام افراد از تریبون مجلس قبل از اثبات جرم، بارها و بارها از سوی روحانیت مستقل دیده میشد و چه اثرات مثبتی در جامعه داشت. مثلا اگر روحانیت مستقل، درباره نمایش تلویزیونی چهره حدود صد مدیر و خدمتگزار نظام در دادگاه در سال ۸۸ پیش از صدور هر نوع حکم قضایی (آن هم با نشاندن آنان در میان شروران و چاقوکشان در دادگاه) واکنش نشان میداد، هنوز درگیر ترکشهای آن سال تلخ نبودیم. ناگفته پیداست که ارمغان اعتراض به این بیقانونی بدیهی در آن ایام، دریافت القابی چون فتنهگر و بیبصیرت بود.
🔹 کسانی که برنامه جوانان انقلابی را مدیریت کرده و گاه عقیده های اغراقآمیز درباره ولایت فقیه ترویج میکنند، مثلا هر حرکت روحانیت مستقل را دشمنی با ولایت فقیه معرفی میکنند، از یک سنخ نیستند. گر چه برخی افراد از روی اخلاص چنین میکنند، متأسفانه برخی دیگر به خاطر منافع خود طرفدار این قرائت از ولایت فقیه هستند و نه از روی اعتقاد.
🔹 اینکه چرا این گروه دوم عدهای جوانان مؤمن انقلابی را - که بعضا اهل تهجد بوده و اکثر آنان از زندگی حداقلی محرومند - میفریبند و استقلال روحانیت را به «زدن آقا» تفسیر میکنند، دلیل روشنی دارد. این افراد زیرک به خوبی میدانند که هر چه رهبری را عرشیتر جلوه دهند با چسباندن خود به ایشان، خود را از هر گونه حسابرسی، پاسخگویی و شفافیت، بیشتر در امان میبینند. در واقع این گردانندگان پشت پرده، جز افزودن بر قدرت خویش هیچ هدفی ندارند و به رهبری به عنوان وسیله مینگرند تا جایگاهی لازم الاطاعه.
🔹 از همین روست که وقتی رهبر انقلاب تصریح میکنند که مخالفت کارشناسی با نظرات من هیچ ایرادی ندارد، کمترین مجالی برای پیگیری و تحقق آن نمیدهند و بلکه فضا را بستهتر میکنند زیرا عملی شدن آن را مقدمهای برای نور انداختن بر پستوهای خود میبینند. این در حالی است که تردید ندارند که فراهم آوردن زمینه انتشار بیدغدغه نظرات کارشناسی مخالف رهبری، تاثیر بهسزایی در افزایش محبوبیت رهبر انقلاب خواهد داشت.
🔹 به هر حال ارزش واکنش گسترده نهادها و مقامات روحانی به توهین به آیتالله صافی در این بود که از یک طرف با هوشیاری تشخیص دادند که کیان روحانیت، ولو ناآگاهانه، هدف قرار گرفته است و از طرف دیگر علیرغم اینکه این مطلب در سایتی با ارتباطات و اختیارات خاص منتشر شده بود، در اراده نهادهایی مثل «جامعتین» در همراه شدن در این حرکت اعتراضی خللی ایجاد نکرد. این واکنشها، بوی معطر استقلال روحانیت را به مشام میرساند.
🔹 خطرهایی که نظام اسلامی و مهمتر از آن، دین مردم را تهدید میکند کمشمار نیست و کارسازترین راه مقابله با این خطرات بیرونی و درونی، پیوند دادن آن دسته از مردم با نظامی است که با آن قهر کرده و امید خود را به آن از دست دادهاند. برقراری مجدد این پیوند، از حاکمیت که یک طرف قضیه است بر نمیآید بلکه این روحانیت مستقل است که می تواند نقشی اساسی به عهده گیرد؛ روحانیتی که همواره کنار مردم باشد، انحرافات را گوشزد کند و از هیچ نیرویی جز خدا نترسد.
🔹 چنین روحانیتی وقتی فیلمهای تکاندهنده از اوین پخش میشود و یا چند روز تظاهرات آبان ۹۸ به آن تعداد کشته میانجامد، برای واکنش نشان دادن، منتظر چراغ سبز نیروهای امنیتی نمیماند و مواضعش را با رضای الهی تطبیق میدهد نه اخبار تلویزیون. این گونه مواضع، برکاتی شگفت در تقویت ایمان مردم و پیوند آنان با نظام و رهبری خواهد داشت.
🔹 اگر اتحاد روحانیت در آبان ماه ۱۴۰۰ طلیعه چنین حضور و بروزی برای روحانیت مستقل باشد، میتوان به بقای نظام اسلامی بسیار امیدوارتر بود. تنگ کردن فضا برای روحانیت مستقل، راه را برای پروژه خطرناک تبدیل «رهبر انقلاب» به «رهبر انقلابیون» که در حال وقوع است، هموار میکند.
🔻کانال محمد مطهری در تلگرام و ایتا:
http://t.me/m_motahari
http://eitaa.com/m_motahari
آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟.pdf
187.1K
آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟.pdf
متن کامل شامل سه بخش ارسال شده در سه پست بالا
🔻کانال محمد مطهری در تلگرام و ایتا:
http://t.me/m_motahari
http://eitaa.com/m_motahari
✅ «فیلترینگ تلگرام» در خدمت «ولنگاری» فضای مجازی
محمد مطهری
خلاصه یادداشت
(«متن کامل» در سه بخش در سه پست بعدی آمده است)
🔹از نظر یک انسان سادهاندیش، هر فرد مخالف فیلترینگ تلگرام، نه فقط نسبت به ترویج مفاسد اخلاقی بیقید است، بلکه غافل از تهدیدات امنیتی و توطئههای دشمن و نیز بیاعتنا به تولیدات داخلی است.
🔹 مسدودسازی تلگرام بر خلاف نظر و قصد عاملانش، تبعات ضد اخلاقی، ضد مردمی و ضد امنیتی مهمی در پی داشته و پروژه فضای مجازی «وِل» را ناخواسته به خوبی پیش برده است.
هفت پیامد مصیبتبار «فیلتر کردن تلگرام» از این قرار است:
۱. ترویج فساد در میان متدینان
افراد و خانوادههای متدینی که خود را از آسیبهای غیراخلاقی فضای مجازی حفظ کرده بودند برای استفاده ناگزیر از تلگرام، به فیلترشکن و پروکسی رو آوردند؛ فیلترشکنهایی که خارج از اراده کاربر، گاهی تصاویر نامناسب روی صفحه پرتاب میکنند و پروکسیهایی که به اجبار افراد را عضو کانالهای فاسد خود میکنند. این امر باعث شد گاهی قبیحترین هرزهنویسیها و هرزه نگاریها، به حلق خانوادههای متدین خورانده شود که در نوع خود بیسابقه است.
۲. اخراج مؤدبانه حزباللهیها از صحنه
پس از فیلترینگ تلگرام، بسیاری از جوانان حزباللهی که با تعصب و انگیزه خاصی از مواضع انقلاب دفاع کرده و میکنند به یک باره صحنه تلگرام را ترک گفتند و فضا برای انتقادهای یکطرفه و بیپاسخ در گروههای تلگرامی فراهم شد و در نتیجه این فضا که بیشترین نیاز را به «تبیین» دارد به حال خود رها شد. طبعا نباید انتظار داشت که کسانی که در تلگرام و کلاب هاوس فعالند برای یافتن پاسخ پرسشهای خود در ایتا و سروش جستجو کنند.
۳. آموزش قانونشکنی همگانی
قبل از مسدودسازی تلگرام، یک کودک ایرانی تا وقتی که میخواست میزان بیقانونی در کشور خود را درک کند عمرش از حدود پانزده سالگی گذشته بود. با فیلترینگ تلگرام از کودک هفت ساله تا پیرمرد نود ساله به سراغ فیلترشکن رفتند و در واقع قانون کشور به شکلی گسترده ملعبه همگان شد.
۴. تضعیف حاکمیت
وقتی در کشوری اکثریت مردم و حتی مسئولانش یک قانون را به هیچ میگیرند متضرر اصلی نظام آن کشور است که نه تنها نزد مردم کشور خودش، بلکه در میان سایر کشورها هم خفیف میشود، امری که التیام آن شاید سالها طول بکشد.
۵. افزایش تهدیدات امنیتی
بر خلاف تصور طراحان فیلترینگ که تلگرام را عامل مهمی در ناآرامیها می دانستند، فیلترینگ کمکی به کاهش اعتراضات اجتماعی نکرد و بلکه نتیجه عکس داد. اعتراضات محدود و کمتلفات دی ماه ۹۶ در زمانی صورت گرفت که تلگرام فیلتر نبود در حالی که حوادث بسیار شدیدتر آبان ۹۸ در زمان فیلترینگ تلگرام اتفاق افتاد. اساسا مسدود کردن محبوبترین پیامرسان در یک کشور، خودش اقدام ضد امنیتی است زیرا نوعی بازی کردن با اعصاب مردم است که انفجار آن، نیاز به جرقهای مثل بیتدبیری در قضیه افزایش قیمت بنزین دارد.
۶. هدیه به مراکز جاسوسی
بسیاری از فیلترشکنها ابزار جاسوسی بوده و اطلاعات را تخلیه میکنند. فیلترکنندگان تلگرام، نصب لااقل ۲۰۰ میلیون فیلترشکن در تلفنهای همراه ایرانیان را به بیگانگان هدیه دادند و البته ابعاد مخرب نصب این فیلترشکنها فراتر از این است.
۷. به لجاجت کشاندن مردم
اکثریت بسیار بالای مردم با فیلترینگ سایتهای ضد اخلاقی و یا ضد اسلامی هیچ مخالفتی ندارند ولی مسئولان خود بهتر می دانند که اکثریت قاطع همین مردم با مسدودسازی تلگرام به شدت مخالف بوده و در مسائل کسب و کار و فعالیتهای دیگر به آن نیازمندند. اصرار بر فیلترینگ تلگرام بدون دلیل قانعکننده، مانند تعطیلی برنامه نود، مردم مخصوصا جوانان را به لجاجت میکشاند.
🔸واقعا هنر میخواهد که با حرکتی به نام «فیلترینگ تلگرام»، این همه دستاورد را یکجا به ارمغان بیاوری:
فساد اخلاق برای متدینان، اخراج از صحنه «تبیین» برای جوانان حزباللهی، نهادینه کردن قانونشکنی برای کودکان، خفیف شدن برای حاکمیت، اطلاعات برای سازمانهای جاسوسی، ناامیدی برای نخبگان و خطر امنیتی برای کشور همزمان با به لجاجت کشاندن مردم. ظاهرا در باب فضای مجازی، مفهوم «مدیریت کردن» با «قلدری کردن» خلط شده است.
🔹 آینده هر طرح ناپختهای درباره پیامرسانهای اجتماعی از هم اکنون روشن است:
حضور اینترنت ماهوارهای استارلینک (یا شبیه به آن) در خانه اکثر ایرانیان ظرف چند سال آینده، یعنی اینترنت «ولِ ول» که در کمتر کفرستانی پیدا میشود و در بحرانهای امنیتی هم قابل مسدود کردن نیست. پیامبر(ص) چه زیبا و عمیق فرمود: «پس از بت پرستیدن، آنچه به من نهی کردهاند در افتادن با مردم است».
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/m_motahari
t.me/m_motahari